سه شنبه ۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۰ - Jun 27, 2006
ادب و هنر
Front Page

توسط معاونت هنري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران صورت مي گيرد
ساخت ۲۰ فيلم از ۲۰ شخصيت فرهنگي هنري
003582.jpg
گروه ادب و هنر- معاونت هنري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، در يك پروژه گسترده سينمايي، بيست فيلم درباره بيست شخصيت فرهنگي- هنري برجسته كشور توليد مي  كند.
مجري اين طرح، جواد نوروزبيگي و مدير پروژه آن نيز محمد داوودي خواهد بود.
تاكنون نام بيست شخصيت و كارگرداناني كه فيلم هاي مربوط به آنها را خواهند ساخت به صورت زير اعلام شده است، اما احتمال تغيير اين فهرست به ويژه در كارگردان ها نيز وجود دارد.
سيف الله داد‎/ دكتر حبيبي و سيمين دانشور
سيف الله داد قرار است دو فيلم بسازد؛ يكي از اين دو فيلم به دكتر سيمين دانشور، نخستين زن داستان نويس ايران و همسر جلال  آل احمد اختصاص دارد. دانشور دكتراي ادبيات فارسي است و در دانشگاه استنفورد آمريكا، زيبايي شناسي خوانده است. فيلم دوم داد نيز درباره دكتر حسن حبيبي، معاون رئيس جمهور در دوره هاشمي رفسنجاني و خاتمي است.
محمد رضا هنرمند‎/ محمدرضا شجريان
محمدرضا هنرمند، كارگردان فيلم هايي چون «موميايي ۳» و «مرد عوضي»، ساخت فيلم زندگي محمد رضا شجريان، خواننده شهير موسيقي سنتي را برعهده دارد.
هنرمند پيش از اين، كارگردان هنري فيلم كنسرت شجريان در سالن وزارت كشور بود.
محمدرضا شجريان پيش از انقلاب در اعتراض به آن چه كه موسيقي مبتذل حرامزاده و بي بنيان مي خواند، همكاري خود را با راديو و تلويزيون قطع كرد.
منوچهر مصيري‎/ دكتر آشتياني، پروفسور رضا
و دكتر شهيدي
منوچهر مصيري، كارگردان فيلم هاي «دنيا» و «ازدواج صورتي» در اين پروژه سه فيلم خواهد ساخت. اين سه فيلم به زنده ياد دكتر سعيد كاظمي آشتياني، بنيانگذار و رئيس پژوهشكده «رويان» جهاد دانشگاهي، پروفسور رضا، از دانشمندان برجسته دنيا در رشته برق و مخابرات و دكتر سيد جعفر شهيدي، مورخ و پژوهشگر معاصر اختصاص دارند.
بهرام توكلي‎/ بهاءالدين خرمشاهي
زندگي و آثار بهاءالدين خرمشاهي، منتقد، حافظ شناس و قرآن پژوه معاصر، موضوع فيلم بهرام توكلي خواهد بود. از بهاءالدين خرمشاهي تاكنون ۳۲۰ نقد منتشر شده است.
منوچهر طياب‎/ علي اكبر صنعتي
منوچهر طياب، مستند ساز قديمي و كارگردان فيلم هاي «ريتم » و «همراه با باد در دل كوير» درباره مرحوم «علي اكبر صنعتي»، استاد مجسمه سازي كشور فيلم مي سازد. علي  اكبر صنعتي كه در سال ،۱۳۸۱ از محمد خاتمي نشان درجه اول هنري را دريافت كرد، ۱۳ فروردين سال جاري درگذشت.
محمد داوودي‎/ آيت الله جوادي آملي و حسن زاده آملي
محمد داوودي، فيلمبردار «رنگ خدا» مجيد مجيدي و «تولد يك پروانه» مجتبي راعي كه رويكرد مذهبي و معناگرا در كارهايش نمود روشني دارد، زندگي آيت الله جوادي آملي و آيت الله حسن زاده آملي را به تصوير خواهد كشيد.
حسين برزيده‎/ محمدرضا حكيمي
حسين برزيده، كارگردان فيلم سينمايي «دكل» درباره محمدرضا حكيمي، نويسنده آثار مذهبي نظير حماسه مرزبانان جاويد و بعثت فيلم خواهد ساخت. محمدرضا حكيمي متولد ۱۳۱۴ است و در سال ۱۳۴۸ از شيخ آقا بزرگ تهراني اجازه اجتهاد گرفته است.
مجيد مجيدي‎/ محمود فرشچيان
ساخت فيلم از زندگي بزرگ ترين نگارگر ايراني به كارگردان مشهور سينماي ايران و خالق آثاري چون «بچه هاي آسمان» و «رنگ خدا» رسيده است. مجيد مجيدي كه با فيلم «بيد مجنون» دوباره در بين عامه مردم جايگاه خوبي پيدا كرده است، زندگي و آثار محمود فرشچيان، مينياتوريست مقيم آمريكا را به تصوير مي كشد.
علي وزيريان‎/ علي معلم
كارگردان فيلم «خدا نزديك است»، زندگي و  آثار علي معلم دامغاني شاعر را سوژه فيلم خود قرار خواهد داد. علي وزيريان، كارگردان جوان سينماي ايران كه با فيلم خدا نزديك است به سينماي ايران معرفي شده است، درباره برگزيده اولين همايش چهره هاي ماندگار در رشته شعر فيلم مي سازد. علي معلم دامغاني ۵۵ ساله است.
بهنام بهزادي‎/ حسين عليزاده
زندگي و آثار «حسين عليزاده»، نوازنده، آهنگساز و موسيقيدان نيز توسط «بهنام بهزادي» فيلم مي شود. حسين عليزاده متولد ۱۳۳۰ تهران است.
فرشاد فرشته حكمت‎/ طاهره صفارزاده
فرشاد فرشته حكمت، مستند ساز پركار مسئول ساخت فيلم زندگي دكتر طاهره صفارزاده شده است. دكتر صفارزاده به تازگي به عنوان برترين زن مسلمان از سوي انجمن نويسندگان آفريقايي و آسيايي در مصر برگزيده شد. طاهره صفارزاده، شاعر و مترجم است.
محسن عبدالوهاب‎/ حميد سمندريان
محسن عبدالوهاب، همكار رخشان بني اعتماد در فيلم «گيلانه» به حميد سمندريان، كارگردان قديمي تئاتر خواهد پرداخت. حميد سمندريان ۷۵ ساله نخستين تئاتر خود را سال ۱۳۴۶ با نام «دربسته» به روي صحنه برد.
ناهيد رضايي‎/ محمد احصايي
فيلم زندگي و آثار سيد محمد احصايي، خطاط و گرافيست برجسته كشور نيز به ناهيد رضايي رسيده است. احصايي در رشته نقاشي- خط يكي از بزرگترين هنرمندان كشور محسوب مي شود. اجراي كار سفال نقش برجسته براي سفارتخانه ايران در شهر ابوظبي از جمله آثار اين هنرمند است.
رزاق كريمي، فرزاد موتمن و بهروز افخمي
اين سه كارگردان معروف سينماي مستند و داستاني ايران نيز به ترتيب زندگي مرحوم مرتضي مميز، پير گرافيك ايران، باستاني پاريزي، استاد تاريخ و رضا داوري، استاد فلسفه را به تصوير خواهند كشيد.

انگلستان، نقاشي مريم مقدس و كودكش را از دست داد
ايسنا:  شاهكار هنري برجسته  قرن  ۱۴ ميلادي با وجود همه  اقدام هاي حفاظتي دولت انگليس از اين كشور خارج  مي شود.
نقاشي مريم مقدس و كودك، شاهكار  ۲/ ۱ ميليون پوندي نادو سكارلي،  در ماه دسامبر توسط مجموعه داري ناشناس از اروپا خريداري شده است.
اين مجموعه دار از ادار ه  فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان خواسته است كه مجوز خروج اين اثر هنري را صادر كند.
اداره  يادشده ملزم است كه مجوز اين مجموعه دار را صادر كند؛ مگر در صورتي كه يك خريدار انگليسي دقيقه  نودي براي اين اثر هنري خلق شده در سال  ۱۳۴۷ ميلادي پيدا شود.
ديويد لامي- وزير فرهنگ انگليس- در ماه آوريل به موسسات انگليسي فرصتي دوماهه را براي خريد مدونا و كودك داد؛ اين فرصت روز گذشته به  پايان رسيد.
با توجه به اين كه هنوز هيچ موسسه يا فردي براي سرمايه گذاري در خريد اين اثر علاقه مندي نشان نداده است، به نظر مي رسد انگليسي ها به زودي از داشتن آن محروم خواهند شد.
تابلو مريم مقدس و كودك تصويري از مادر عيسي(ع) را در حالي كه فرزندش را در آغوش دارد، نشان مي دهد.
اين تابلو به شهادت بسياري از كارشناسان، از جمله شاهكارهاي نقاشي مذهبي است.

پيشتازي حوزه ادبيات در نشر
مهر: ۱۷۰۷ عنوان كتاب در نيمه دوم خرداد ۱۳۸۵ از سوي مراكز نشر در كشور منتشر شد.
براساس آمار موجود در بانك اطلاعاتي موسسه خانه كتاب، اين كتاب ها در شمارگان ۶ميليون و ۶۵۳ هزار و ۹۷۱ جلد منتشر شد و شمارگان متوسط هر عنوان ۳۸۹۸ جلد بود.
اين ۱۷۰۷ عنوان در يك ميليارد و ۴۱۷ ميليون و ۹۱۵ هزار صفحه انتشار يافت و هر كتاب به طور متوسط در ۲۱۳صفحه به چاپ رسيده است.
از ميان ۱۷۰۷ عنوان كتابي كه در نيمه دوم خرداد منتشر شد، ۸۱۱ عنوان (۴۸ درصد) چاپ نخست و ۸۹۶ عنوان (۵۲ درصد) چاپ مجدد، ۱۲۴۲ عنوان (۷۳ درصد) تاليف و ۴۶۵ عنوان (۲۷ درصد) ترجمه بوده است.
در پانزده روز دوم خرداد ماه امسال، بيشترين كتاب ها با ۳۲۲ عنوان در موضوع ادبيات منتشر شد و پس از آن به ترتيب موضوع هاي علوم عملي با ۳۲۲عنوان، علوم اجتماعي با ۲۳۳ عنوان، دين با ۲۲۱ عنوان، زبان با ۱۵۳ عنوان، علوم طبيعي و رياضيات با ۱۴۱ عنوان، فلسفه با ۹۵ عنوان، كليات با ۸۳ عنوان، هنر با ۶۵ عنوان و تاريخ و جغرافيا با ۶۲ عنوان قرار گرفته اند.
در نيمه دوم خرداد ماه، از ۱۷۰۷ عنوان كتاب منتشر شده، ۲۶۴ عنوان (۱۵ درصد) براي كودكان و نوجوانان و ۲۰۴ عنوان (۱۲ درصد) به كتاب كمك درسي و آموزشي اختصاص داشته است.

چهره روز
فرامرز قريبيان در كنار يار قديمي
003567.jpg
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: فرامرز قريبيان پس از ۱۲ سال، مجدداً  در فيلمي از مسعود كيميايي بازي مي كند. او كه از «تجارت» به بعد با كيميايي همكاري نداشته قرار است در «رئيس» فيلم تازه اين فيلمساز، يكي از نقش هاي محوري را ايفا كند.
قريبيان نقش كاراكتر رئيس را بازي خواهد كرد، يك خلافكار قديمي كه پيش از اين گفته مي شد سعيد راد كانديداي بازي در اين نقش است. با منتفي شدن حضور سعيد راد، كيميايي ترجيح داد به سراغ فرامرز قريبيان برود؛ دوست و بچه محل قديمي اش كه نزديك به چهل سال پيش با هم فعاليت هنري را آغاز كردند، وقتي كيميايي جوان توانست اعتماد برادران اخوان را به خود جلب كند و «بيگانه بيا» را بسازد.
كيميايي ابتدا قصد داشت از قريبيان در يكي از نقش هاي اصلي فيلم استفاده كند ولي با مخالفت تهيه كننده، در نهايت، دوست دوران كودكي اش دستيار كارگردان شد و به بازي در يك سكانس رضايت داد. بعد از «بيگانه بيا»، قريبيان براي تحصيل در رشته بازيگري به آمريكا رفت.
در سالهايي كه كيميايي با ساخت «قيصر» مبدل به شاخص ترين كارگردان سينماي ايران شد، قريبيان در آن سوي آبها درس آموز مكتب آكتورز استوديو بود. هنگامي كه كيميايي قصد ساخت فيلم «خاك» را كرد، نامه اي براي قريبيان نوشت و از او دعوت كرد به ايران بيايد و يكي از نقش هاي اصلي فيلمش را بازي كند.
زمانه عوض شده بود و كيميايي ديگر آن كارگردان بي تجربه «بيگانه بيا» نبود؛ او حالا جايگاهي داشت كه بتواند يكي از نقش هاي محوري فيلمش را به دوست قديمي خود بدهد.
قريبيان تحصيلات بازيگري در آمريكا را نيمه كاره رها كرد، به ايران آمد و در «خاك» بازي كرد. حضور قابل قبول قريبيان در «خاك»، جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد از معتبرترين جشنواره سينمايي آن سالها را برايش به همراه داشت. سيماي مردانه قريبيان كاملاً  برازنده قهرمانان معترض كيميايي بود. او در «گوزن ها» با ايفاي نقش قدرت يكي از بهترين نقش آفريني هايش را ارائه كرد. قهرمان زخمي كيميايي با آن زخم بر پهلو كه خونش را به ديوار دبيرستان بدر (مدرسه اي كه قريبيان و كيميايي در آن درس خوانده بودند)  ماليد.
دو همكاري پياپي با كيميايي، فرامرز قريبيان را به يكي از بازيگران سينماي متفاوت آن سالها بدل كرد، چنان كه در فيلم هايي چون «سايه هاي بلند باد» (بهمن فرمان آرا) و «جنگ اطهر» (محمدعلي نجفي) حضور يافت.
در سالهاي پس از انقلاب، قريبيان از معدود بازيگران شاخصي بود كه امكان فعاليت در سينما را يافت و اين را بيش از هر چيز مديون كارنامه پالوده اش بود.
بازيگر متين سينماي متفاوت و روشنفكرانه دهه پنجاه، در سراسر دهه شصت به بازي در فيلم هاي تجاري پرداخت.
قريبيان به عنوان سوپر استاري محبوب يكي از پركارترين بازيگران سينماي ايران بود. تا اين كه بار ديگر دوست قديمي اش از او دعوت به همكاري كرد. او در «ردپاي گرگ» نقش قهرمان تك افتاده و تنهايي را بازي كرد كه دورانش سپري شده بود.
قريبيان نشان داد كه بازي در انبوهي از فيلم هاي نازل، خدشه اي به قابليت هايش نينداخته است.
او در سالهاي اخير رويه كاري اش را عوض كرد و گزيده كار شد. در همكاري مداوم و پرثمرش با اصغر فرهادي در «رقص در غبار» و «شهر زيبا» از قابليت هاي تازه و كشف نشده اين بازيگر با سابقه خبر مي داد.
در اين سالها هر بار كه كيميايي عزم ساختن فيلمي را مي كرد، خيلي ها به ياد قريبيان مي افتادند. دو دوست و همكار قديمي ۱۲ سال تنها در مصاحبه ها از يكديگر نام بردند و خبري از همكاري مجدد نبود؛ تا اين كه كيميايي دو روز پيش در تماسي با قريبيان از او خواست تا در «رئيس» همراهش باشد.
اين هفتمين همكاري قريبيان و كيميايي خواهد بود و دوستداران سينما اميدوارند كه بار ديگر خاطرات فراموش نشدني «خاك سرخ»، «گوزن ها» و «ردپاي گرگ» تداعي شود.

شكايت كهنه سرباز جنگ عراق از مايكل مور
003558.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: يكي از كهنه كاران جنگ يك شكايت ۸۵ميليون دلاري عليه مايكل مور- مستند ساز جنجالي سينما- به دادگاه ارائه داد.
به نوشته آسوشيتدپرس، گروهبان پيتر ديمون مي گويد كه مور در فيلم جنجالي خود «فارنهايت ۱۱/۹» بخش هايي از گفت وگوي تلويزيوني او را بدون اجازه وي مورد استفاده قرار داده است. نوع استفاده از اين گفت وگو هم به شكلي بوده كه ديمون در فيلم به عنوان سربازي مخالف جنگ عراق معرفي شود.
ديمون كه دو دست خود را در جريان جنگ عراق از دست داده است، برخلاف آنچه در فيلم ترسيم شده يك نيروي فعال ضدجنگ نيست و تقاضاي اعاده حيثيت كرده است. وي مي گويد كه فيلم باعث بي آبرويي اش شده و كاري خجالت آور است!
ديمون گفت وگوي خود با شبكه تلويزيوني NBC را سه سال قبل انجام داد و در آن درباره خاطراتش از جنگ عراق صحبت كرد. در عين حال وي از بازگشت خود به خانه و مشكلاتي كه مجروحين جنگي با آن روبه رو هستند هم حرف زد. اين نظامي ۳۳ ساله در شكايت خود گفته كه بخش هاي اعتراض آميز صحبت او مورد سوء استفاده و تحريف قرار گرفته است.
تحليلگران سياسي و سينمايي به شكايت ديمون با ديده شك و ترديد نگاه مي كنند. آنها عقيده دارند چنين شكايتي بايد خيلي زودتر- و همزمان با نمايش عمومي فيلم- مطرح مي شد و نسبت به تأخير طولاني اين شكايت كمي مشكوك هستند. از آنجا كه «فارنهايت ۱۱/۹» فيلمي بود كه با سر و صداي زياد اكران عمومي شد و توجه همه محافل را به خود جلب كرد (جمله معروف مور در مراسم اسكار «پرزيدنت بوش، شرمت باد» را كه از ياد نبرده ايد)، بعيد به نظر مي رسد كه پيتر ديمون چيزي درباره آن نشنيده باشد. برخي از طرفداران مور اين شكايت را توطئه اي عليه اين فيلمساز مي دانند و در مقابل، مخالفين مور، اين شكايت را حركتي تبليغاتي از سوي خود فيلمساز براي مطرح شدن دوباره ارزيابي مي كنند.

راهنما
باستر كيتن در فيلمخانه ملي
اولين برنامه از شصتمين دوره جلسات فيلمخانه ملي ايران به نمايش فيلم «هفت شانس» به كارگرداني باستر كيتن اختصاص يافته است.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد امروز در اولين برنامه از شصتمين دوره جلسات نمايش فيلمخانه ملي ايران بهار ،۱۳۸۵ فيلم «هفت شانس» محصول ۱۹۲۵ ساخته باستر كيتن با نقش آفريني خود كيتن، ت. روي بارنز و اسنيتس ادواردز ساعت ۱۸براي اعضاء در سينما صحرا به نمايش در مي آيد.
نكوداشت ترقي و يادمان تجويدي
نكوداشت بيژن ترقي و يادمان زنده ياد علي تجويدي توسط معاونت هنري سازمان فرهنگي -هنري شهرداري تهران برگزار مي گردد.
اين آيين اواخر تيرماه در فرهنگسراي هنر (ارسباران) با حضور اساتيد و هنرمندان برجسته كشور برگزار مي شود و چند گروه موسيقي آثار مشترك استاد تجويدي و استاد ترقي را اجرا خواهند كرد.
سلسله برنامه هاي آواي دوست در هر ماه به آيين نكوداشت و يادمان بزرگان موسيقي مي پردازد.
آموزش بازي هاي نمايشي در پارك لاله
نخستين غرفه آموزش بازي هاي نمايشي در پارك لاله برپا شد.
نخستين غرفه آموزش بازي هاي نمايشي شامل برنامه هاي علمي، عملي، هنري و تردستي به سرپرستي محمد نصيري در محل خوداشتغالي پارك لاله (غرفه ۳۲) برپا شد. ساعت بازديد علاقه مندان از اين غرفه ۱۷ تا ۲۲ هر روز است.
گفتني است محمد نصيري از اعضاي فعال كانون سرگرمي هاي نمايشي مركز هنرهاي نمايشي است.
شاه برهنه به تالار مولوي مي رود
داوود دانشور بعد از اجراي نمايش «همسايه ها» در تالار چهارسو، با همكاري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران نمايش «شاه برهنه» را به تالار مولوي مي برد.
او در حال حاضر نمايش «همسايه ها» را در تالار چهارسو روي صحنه دارد و پنج شب از اجراي نمايش گذشته است.
اين نمايش نوشته «شوارتز» نويسنده روسي، كاري هجو و كمدي است. در اين نمايش تانيا جوهري نيز بازي مي كند.
دانشور براي كارهاي آينده، نمايشي از شكسپير با عنوان «تاجر ونيزي» را در نظر گرفته  كه آن را به مركز هنرهاي نمايشي پيشنهاد مي دهد.
بريم خوشگذروني در راديو
تازه ترين برنامه راديويي گفت وگو با ادبيات به معرفي مجموعه داستان «بريم خوشگذروني» نوشته عليرضا محمودي اختصاص دارد.
در اين مجموعه، داستان هايي چون جشن تولد، پست ساعت دو، تعطيلات، سونات زنانه ، بيچاره پوپر و... بيانگر سبك و شيوه هايي تازه در ادبيات داستاني نسل جديد ايران است.عليرضا محمودي ايرانمهر كه يك بار نيز جايزه ادبي بهرام صادقي را برده است با حضور در برنامه «گفت وگو با ادبيات» به صحبت پيرامون اين كتاب و ساير آثارش مي پردازد.
اين برنامه از امروز تا پنج شنبه هشتم تيرماه ساعت ۳۰/۲۱ از راديو فرهنگ پخش مي شود.
نمايشگاه معرق در نگارخانه اقوام
فرهنگسراي اقوام براي معرفي هنرمندان برجسته و تشويق جوانان به صنايع دستي اقدام به برگزاري نمايشگاه معرق و مشبك نموده است.
اين نمايشگاه با آثار استاد صلاح الدين علامه زاده و هنرجويان ممتاز وي از سوم تير افتتاح شده و تا پانزدهم تير ادامه دارد.
علاقه مندان مي توانند هر روز از ساعت ۹ الي ۱۹ به نشاني ميدان ابوذر، ميدان بهاران، نگارخانه اقوام مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۶۶۲۳۷۴۷۰ تماس حاصل فرمايند.

افسردگي عميق تر در چهار نگارخانه شهر
همشهري آنلاين: نمايشگاه  «افسردگي عميق تر» در چهار نگارخانه تهران، طراحان آزاد، آبتين و زنگار افتتاح شد. اين نمايشگاه با حضور ۲۳۷ شركت كننده  ايراني و ۱۴ شركت كننده از كشورهاي آلمان، برزيل، تركيه، نيجريه، ژاپن، كانادا، سوئد، آمريكا، فرانسه، كامبوج، استراليا و انگلستان در نيمه اول تير ماه اجرا مي شود.
نخستين تجربه نمايشگاهي بزرگ و مستقل از اين دست، در زمستان ۸۳ با شركت ۴۵ هنرمند ايراني و خارجي برگزار شد.
امير علي قاسمي دبير نمايشگاه افسردگي عميق تر در مورد اين نمايشگاه مي گويد: با تجربيات نمايشگاه دو  سال قبل و با هدف برگزاري نمايشگاهي كه گروه بزرگتري را به مشاركت وا دارد، فراخواني را در بهمن ماه ۱۳۸۵ منتشر كرديم و از هنرمندان ايراني و خارجي در بخش هاي ويدئو، صدا، چيدمان، اجرا، عكاسي، تايپوگرافي، ادبيات، تصويرسازي و نقاشي دعوت كرديم تا ايده ها و آثارشان را براي نمايشگاهي در تابستان۸۵ ارسال كنند. تا پايان يافتن مهلت ارسال آثار بيش از ۳۰۰ اثر به دبيرخانه نمايشگاه رسيد.
بخش هاي ويدئو، صدا و چيدمان در نگارخانه  طراحان   آزاد و بخش تصويرسازي و نقاشي در  نگارخانه  آبتين، عكاسي، تايپوگرافي و چيدمان نگارخانه  تهران و بخش پرفورمانس در نگارخانه  زنگار برگزار مي شود. اين نمايشگاه ها تا چهاردهم تير ماه ادامه خواهند داشت.

سرنوشت نامعلوم آثار مسروقه فرشچيان
متهم: تابلوها را نابود كرده ام
ايسنا: به رغم حكم دادگاه متهم به  سرقت آثار استاد محمود فرشچيان، مبني بر رد مال، با گذشت ۱۱ ماه، هنوز سرنوشت آثار سرقت شده از موزه  فرشچيان در كاخ سعدآباد مشخص نيست.
گفته مي شود يكي از خدمه  موزه يادشده در ساعت خلوتي اين محل، آثار طراحي اين هنرمند نقاش و مينياتوريست را از قاب جدا كرده و به  سرقت برده و فرداي همان شب نيز دستگير شده است. متهم به سرقت كه تاكنون در حبس به سر مي برد، گويا مدعي شده كه آثار را پاره كرده است. مدير كاخ موزه  سعدآباد پيش از اين اعلام كرده بود، آثار سرقت شده چندان قابل توجه نبودند و همچنين گفته بود كارها حتي در قاب نبوده و درون مقوا نگهداري مي شدند. محمود فرشچيان توضيح داد كه تابلوي «گرفتار» را به همراه دو اثر طراحي به هم چسبيده كه در موزه  سعدآباد نگهداري مي شد، دزديده اند.تابلوي «گرفتار» اثر اين هنرمند نامي ايران بود كه در بخش طراحي هاي او در يكي از گالري هاي اين موزه به ديوار آويزان بود. از سويي، مسئول موزه، مدعي بود كه كارها طراحي هاي ساده اي بودند كه در انبار نگهداري مي شدند. فرشچيان مي گويد، طي شكايتي كه مسئولان موزه از شخص مستخدم داشته اند، عنوان شده كه آثار از بين رفته و تاكنون هم پيدا نشده است. به گمان او مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و موزه  يادشده مي خواسته اند آثار به سرقت رفته برگردانده شود، اما تاكنون جواب نگرفته اند و سكوتشان نيز به همين دليل بوده است. وي توضيح داد: مستخدم ظرف پنج دقيقه سوء استفاده كرده و آثار را از قاب درآورده و اعلام كرده آنها را از بين برده است؛ من هم از هيچ كس شكايت نكردم و مسئولان موزه به دنبال قضايا بوده اند. عبدالعلي پور همان روزها اميدوار بود كه سرانجام متهم به سرقت سخن خواهد گفت و محل آثار را بازگو مي كند؛ اما اميرحسن شادنوش ـ كارشناس دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ كه شانزدهم فروردين اعلام كرده بود تا روز ۲۳ همان ماه رسيدگي به اين پرونده در دادگاه به نتيجه  مي رسد، ديروز اعلام كرد: متهم به  سرقت همان گفته هاي گذشته اش را تكرار مي كند و دادگاه نيز حكم به رد مال داده است.

تهمينه ميلاني: ضد مرد نيستم
003564.jpg
ايسنا: تهمينه ميلاني كه به همراه مهناز افشار بعد از نمايش «آتش بس» در سينما سپيده حضور پيدا كرده بود، ضمن بيان اين كه ضد مرد نيستم در پاسخ به اين كه چرا در فيلم هايش به خانواده هاي سطح بالا مي پردازد گفت: شخصيتهاي اصلي هشت فيلم قبلي ام، اغلب از طبقه متوسط بودند، اما در «آتش بس» مخصوصاً دو شخصيت يوسف و سايه را از طبقه بالا انتخاب كردم و هدفم اين بود تا اين دو علاوه بر اين كه از نظر زيبايي و خانوادگي به هم بيايند از نظر اقتصادي هم مشكلي نداشته باشند تا فقط بر مسئله كودك درونشان تمركز كنيم.
وي با اشاره به انتخاب محمدرضا گلزار و مهناز افشار براي ايفاي نقش در اين فيلم گفت: به اعتقاد من فيلم را بايد براي مردم ساخت و هر چقدر بيننده فيلم بيشتر باشد، يعني براي انتقال پيام موفق بوده ام، بنابراين براي رسيدن به اين هدف در همه فيلم هايم از بهترين وسايل و عوامل استفاده كردم.
اين كارگردان در پاسخ به سؤال ديگري درباره وجود نگاه فمينيستي در فيلم هايش اظهار داشت: ديدگاه فمينيستي انگي است كه دشمنان به من مي زنند و بايد توجه داشت امكان اين ديدگاه اصلاً با شرايط ايران امكان ندارد، ديدگاه من ضدمرد نيست بلكه انساني است. وي درباره شباهت فيلمش با «آقا و خانم اسميت» گفت: هنگام نگارش فيلمنامه «آتش بس» هيچ ايده اي از آن فيلم نگرفتم و معتقدم اين دو فيلم هيچ ربطي به هم ندارند اما چون اخيراً از تلويزيون پخش شده است ذهنيت تشابه پيش مي آيد. ميلاني همچنين با اشاره به استقبال انجمن روانشناسان از اين فيلم اظهار داشت: آنها مطرح كردند كه ما شروع خوبي داشتيم، بنابراين اگر موضوع جذاب ديگري در اين زمينه باشد با كمال ميل خواهم ساخت.

بي بي سي: سوپرمن، هاليوود را نجات مي دهد
003561.jpg
گروه ادب و هنر- سوپرمن مي تواند صنعت سينما را نجات دهد. دست اندركاران سينمايي اميدوارند «سوپرمن برمي گردد» باعث شكوفايي گيشه فروش سينماها در فصل تابستان بشود.
به نوشته بي بي سي، پل دراگارا بديان تحليلگر سرشناس اقتصادي سينما در اين رابطه مي گويد: «اگر مي خواهيم در مقايسه با وضعيت بغرنج سال گذشته سينما امسال وضع بهتري داشته باشيم، مجبوريم كه فيلم هايي بهتر و مقبولتر تهيه كنيم و با دنده سنگين حركت كنيم.»
به طور معمول ۴۰ درصد از فروش كلي يك سال صنعت سينما در فصل تابستان تأمين مي شود، اما شمار تماشاگران تابستاني سينما از سال ۲۰۰۲ به اين سو كاهش چشمگير داشته است.
قسمت پنجم سوپرمن با هزينه بالاي ۲۰۰ ميليون دلاري تهيه شده و بسياري از كارشناسان بر اين عقيده اند كه نمايش عمومي آن با استقبال خيلي خوب تماشاگران روبه رو خواهد شد.
اين فيلم كه هفته قبل براي منتقدين سينمايي به نمايش در آمد (كه واكنش مثبت و گرم آنها را به همراه داشت) روز ۲۸ ژوئن در آمريكا و ۷۰كشور جهان روي پرده سينماها مي رود. مدت زمان كوتاهي بعد از آن قسمت دوم «دزدان دريايي كارائيب» (با بازي جاني دپ) اكران عمومي مي شود كه هم فيلم گران  قيمتي است و هم اميد زيادي به موفقيت عالي آن مي رود.
تا به حال فروش فيلم هاي تابستاني حدود ۳۷/۱ ميليارد شده است، اين رقم در مقايسه با سال قبل رشدي يك درصدي را نشان مي دهد.

فيلم ترسناك۴ و دعواي اسپانيا و والت ديزني
003555.jpg
گروه ادب و هنر- دعواي اسپانيايي ها و كمپاني والت ديزني باعث شد تا «فيلم ترسناك۴» با تبليغات كمي روي پرده سينماهاي اين كشور اروپايي برود.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، تنها يك روز به نمايش عمومي اين فيلم كمدي شركت بوئناويستا- بازوي اجرايي كمپاني ديزني- مجبور شد آگهي هاي تبليغاتي مربوط به آن را از رسانه هاي گروهي بيرون بكشد. در يكي از معدود آگهي هايي كه در رابطه با فيلم منتشر شد، اين جمله تبليغاتي نوشته شده است: «اين فيلم در بهترين سالن هاي نمايش نشان داده مي شود و نه در همه آنها. اين سينماها را پيدا كنيد!» ديزني براي معرفي و تبليغ فيلم خود به سايت هاي اينترنتي روي آورده است.
علت اصلي اين مشكل به اختلاف ديزني با شركت  هاي توزيع كننده داخلي اسپانيايي برمي گردد. سه شركت بزرگ توزيع كننده اسپانيايي از مدتي قبل به تحريم محصولات كمپاني ديزني پرداخته اند و شركت هاي كوچك توزيع  كننده را نيز دعوت به همراهي با خود كرده اند. آنها مي گويند ديزني هنگام توزيع فيلم هاي خود سعي دارد طرف مقابل را استثمار كند و سود كمتري به آنها برساند. همين مسئله كمپاني ديزني را در داخل اسپانيا با مشكل توزيع و پخش فيلم هايش روبه رو كرده است.
مسئولين اين كمپاني نگران آن هستند كه توزيع كنندگان ديگر كشورهاي اروپايي هم به همكاران اسپانيايي خود بپيوندند. از همين رو آنها در تلاشند كه با توزيع كنندگان داخلي اسپانيا به تفاهم برسند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |