سه شنبه ۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۰ - Jun 27, 2006
حضرت محمد(ص) مي فرمايد:
دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر مي دهد: 
تعدي و ناسپاسي پدر و مادر
(كنزالعمال، ج 16، ص 462 ، ح 45458)
امروز با حافظ
بــازار بتــان شــكست گــيرد
يــارم چو قدح به دست گــيـرد
كــو محتسبــي كــه مــست گــيرد
هــركس كه بــديد چشم او گــفت
عكس روز
عكس: AP/ پائولو دوآنته- 26 ژوئن 2006
003657.jpg
در پي بازي جنجالي دو تيم پرتغال و هلند كه 16 كارت زرد و۴ كارت قرمز دربرداشت، رسانه هاي گروهي به شدت از عملكرد اخلاقي بازيكنان و كادر فني تيم پرتغال به انتقاد پرداختند. به همين دليل بعدازظهر روز گذشته تمام بازيكنان اين تيم و اعضاي كادر فني با امضاي يك طومار، پايبندي خود را به منشور اخلاقي بازي جوانمردانه فيفا اعلام كردند. اسكولاري مربي اين تيم طومار امضا شده منشور اخلاقي بازي جوانمردانه فيفا را مقابل دوربين عكاسان قرار داده است.

آب و هوا
003639.jpg

در شهر چه خبر...
سروش خسروي
اگر امروز هم در برخي مناطق تهران با ترافيك غيرعادي روبه رو شديد چندان تعجب نكنيد، هرسال در چنين مواقعي ترافيك پشت كنكور به خيابان  هاي تهران منتقل مي شود. طبق اعلام سازمان سنجش توزيع كارت ورود به جلسه آزمون سراسري، يا همان كنكور خودمان، كه از ديروز شروع شد، امروز ادامه مي يابد.

نرخ سلماني ها
چاي دارچين، چراغ الكلي و دست آخر دستمزد و شاگردانه  اي كه مشتري داخل دخل مي گذاشت، خبري نيست.
گذرت به هر آرايشگاه مردانه اي كه مي افتد يا روي سرمردم ماست مالي شده يا فر، ويتامينه و اين اواخر ماسك صورت هم اجرا مي شود. قيمت ها هم كه باهر هندل آرايشگر روي پدال صندلي بالا و بالاتر مي رود. رئيس اتحاديه آرايشگاه هاي مردانه از موافقت مجمع امور فني با نرخ جديد اصلاح موي سر خبر مي دهد. محمد افتخاري فرد نرخ جديد اصلاح سر آقايان را دو هزار تومان اعلام كرد. بنابراين اگر قيمت هاي نجومي برخي آرايشگاه ها براساس نرخ 800 توماني مصوب سال 79 بود، نرخ هاي ترقي يافته جديد را براساس اين نرخ 2 هزار توماني بايد محاسبه كرد.

برنج تايلندي در راه
روزگاري عطر برنج دودي فضاي آشپزخانه را از ديگر بخش هاي خانه ايراني متمايز مي كرد. اما اين روزها برنج تايلندي و پاكستاني پرمصرف ترين اقلام چهار راه مولوي را تشكيل مي دهند. اروگوئه نيز تا چندي پيش جاي محصولات تايلند را گرفته بود، تا اينكه به نظر مي رسد موافقت ايران با خريد 800 هزارتن برنج سفيد تايلندي باز هم كفه بازار را به سمت تايلند متمايل مي كند. گزارش ها حاكي از واردات 60 درصد از اين محموله تا پايان نيمه نخست سال جاري است. بنابراين بايد منتظر تحولات بازار طي روزهاي آينده بود.

باز هم لبنيات
بهار امسال با كشمكش قيمت ها در بازار لبنيات سپري شد. از يك سو قيمت انواع شير و لبنيات 20درصد افزايش يافت و از سوي ديگر دولت بر افزايش قيمت تا سقف 12درصد تاكيد ورزيد. اما روز گذشته شركت صنايع شير ايران كه با نام تجاري پگاه محصولاتش را عرضه مي كند در اطلاعيه اي اعلام كرد: صنايع شير ايران در جهت حمايت از سياست هاي دولت، خود را به تبعيت از آيين نامه هاي مصوب ملزم مي داند و بر اين اساس قيمت محصولات خود را مطابق دستور العمل هاي ابلاغ شده تعيين و اعلام كرده است. پگاه از مصرف كنندگان خواسته است در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را با شماره تلفن 124
در ميان بگذاريد.

كاهش قيمت گوشت
از بانك مركزي خبر مي رسد قيمت گوشت مرغ در مغازه هاي خرده فروش شهر تهران تا 7/1 درصد كاهش يافته و هر كيلوگرم مرغ به حدود 1500 تومان رسيده است. ضمن اين كه هر كيلوگرم گوشت گوسفند با استخوان و هم چنين گوشت گاو و گوساله بي استخوان نيز در محدوده 5 هزار و 500 تومان فروخته شده است. آن طور كه بانك مركزي مي گويد: تهراني ها در هفته قبل گوشت گوسفند را 5درصد و گوشت گاو را يك درصد ارزان تر خريده اند. اما از طرف ديگر اين آمار نشان مي دهد، قيمت قند و شكر هفته گذشته نيز به روند رو به افزايش خود ادامه داده و يك تا 3 درصد ديگر گران شده است. به طور متوسط هر كيلوگرم قند در فروشگاه هاي سطح شهر تهران 837 تومان و هر كيلوگرم شكر 707 تومان عرضه شده است.

بازار
يك كاسه سالاد چند؟
003678.jpg
هرچند در يكي دو دهه اخير با توجه به افزايش سطح گلخانه ها و سردخانه ها ديگر مرز بين ميوه هاي تابستاني و زمستاني در بسياري موارد از بين رفته، اما هنوز هم سالاد شيرازي در فصل تابستان طعم ديگري دارد. فكر مي كنيد تهيه و تدارك هر كاسه سالاد چقدر براي جيب شما آب مي خورد. با هم قيمت ها را مرور مي كنيم، محاسبه نهايي با خود شما.
طبق آماري كه سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران منتشر كرده، در حال  حاضر هر كيلوگرم خيار رسمي بسته به درجه و كيفيت آن بين 170 تا 230 تومان مي توانيد خريداري كنيد. اما خيار گلخانه اي اندكي گران تر است قيمت اين نوع خيار در ميادين ميوه و تره بار تا 310 تومان در هر كيلو نيز افزايش مي يابد. اما خيار سالادي در اين ميادين 120 تومان هر كيلوگرم فروخته مي شود.
امسال خوشبختانه قيمت گوجه فرنگي روي نرخ معقولي در حال نوسان است و ويروس افزايش قيمت هاي عجيب و غريب پارسال هنوز دامن گير اين محصول نشده، در حال  حاضر هر كيلوگرم گوجه فرنگي را بين 200 تا 240 تومان مي توانيد، تهيه كنيد. پياز هم بسته به نوع آن بين 110 تا 200 تومان در هر كيلوگرم به فروش مي رسد. قيمت هويج نيز بين 130 تا 170 تومان در نوسان است.

اصل مطلب
در ستايش فوتبال
003687.jpg

تئاتر
توليدي عروس خانم
كارگردان: سوسن رحيمي
بازيگران: ناهيد مسلمي، نوشين حسن زاده
محل اجرا: تالار شماره 2 تئاتر شهر
ساعت اجرا: 19:30
حريم
كارگردان: محمد باباوند، حميد باباوند
بازيگران: رامين سيار دشتي، ميثم اميراصلاني
محل اجرا: تالار سنگلج
ساعت اجرا: 18
راهبي تصميم مي گيرد تا به ياري حضرت اميرالمؤمنين(ع) بشتابد، ولي...

سينما
ازدواج به سبك ايراني
003654.jpg
كارگردان: حسن فتحي
بازيگران: داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي
سينماهاي نمايش دهنده: ايران 2، فلسطين 1، شهر تماشا 1
فيلم، داستان خواستگاري يك جوان ايراني را روايت مي كند.
زير درخت هلو
كارگردان: ايرج طهماسب
بازيگران: حميد جبلي، ايرج طهماسب، فاطمه معتمدآريا
سينماهاي نمايش دهنده: عصر جديد 3، فردوسي
داستان فيلم در يك خانواده مي گذرد. در بين افراد يك خانواده بزرگ، شخصيتي وجود دارد كه در حضور او هيچ كس حق ندارد نامي از هلو بر زبان بياورد. در اين ميان بزرگ خانواده زير درخت هلو مي ميرد...
003684.jpg


فرهنگسرا
جلسات گروهي مشاوره
فرهنگسراي طبيعت: اين فرهنگسرا در راستاي ارائه صحيح آموزش هاي شهروندي اقدام به برگزاري جلسات گروهي مشاوره از 7 تير به صورت رايگان كرده است. اين جلسات در روزهاي چهارشنبه هر 15 روز يكبار به بررسي عوامل طلاق، اعتياد، بزهكاري، جرم و... مي پردازد. علاقمندان مي توانند براي شركت در اين جلسات از ساعت 30/8 تا 30/9 روزهاي يادشده به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره مراجعه كنند.

آلودگي هواي تهران
003642.jpg

طلا و ارز
003681.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
قاعده
درخانواده دختر؛ هر وقت هريك از اعضاي خانواده ظرفي را مي شكست، پدر به روي خودش نمي آورد. دختر فكر كرد اين يك قاعده است.
در خانواده پسر؛  هر وقت هر يك از اعضاي خانواده ظرفي را مي شكست، پدر شروع به غرزدن، و داد و فرياد مي كرد؛ پسر فكر كرد اين يك قاعده است.
پسر و دختر با هم ازدواج كردند و البته پس از يك ماه كارشان به طلاق كشيد.
احمد نصير

گشتي در دنياي خبرها
صيد خرچنگ 100 ساله
003651.jpg
لندن: يك جوان 16 ساله در انگليس حين ماهيگيري موفق به صيد يك خرچنگ بسيار بزرگ شد.
گفته مي شود كه اين خرچنگ در حدود 6 كيلوگرم وزن دارد و بيش از 100 سال عمر كرده است. با توجه به اينكه اين نوجوان به صورت آماتور به ماهيگيري مي پرداخت به همين دليل با ديدن خرچنگ براي چند لحظه  شوكه شد و از ترس به خود مي لرزيد.
سارق ساندويچ
لندن: از چند روز قبل چندين فقره سرقت ساندويچ از افرادي كه براي
پيك نيك به يك پارك بزرگ واقع در جنوب غربي شهر لندن مراجعه كرده بودند گزارش شد.
به همين دليل ماموران پليس با دوربين هاي مدار بسته به كنترل اين مكان پرداختند. در نهايت مشخص شد كه سارق ساندويچ ها در حقيقت يك مرغابي بوده كه با مهارت خاصي به سرقت از سبد غذايي مردم مي پرداخته است.
اورژانس سارق
داربي(انگليس): يك راننده آمبولانس كه متهم به سرقت از يك متوفي است در دادگاه محاكمه خواهد شد.
داستان از اين قرار است كه پيرمردي 65 ساله در حيات باغچه خود بيهوش روي زمين افتاده بود همسايگان وي بلافاصله اورژانس را خبر كردند و آمبولانس به اين منطقه اعزام شد. اما هنگامي كه راننده آمبولانس به خانه پيرمرد رسيد متوجه شد كه وي جان باخته است. اما اين پايان ماجرا نبود چون راننده آمبولانس بلافاصله كارتهاي عابر بانك پيرمرد را سرقت كرد و با اين كارتها از حسابهاي بانكي وي برداشت كرد. قرار است وي در آينده اي نزديك در دادگاه محاكمه شود.
حبس براي همسايه رواني
منچستر: يك مرد 59 ساله در انگليس به دليل آزار و اذيت مداوم همسايه خود به تحمل 5 ماه حبس محكوم شد.
با توجه به اينكه اين مرد از همسايه كناري خود متنفر بود تصميم گرفت با روش هاي مختلف به آزار او بپردازد. به همين دليل وي هر شب وسايل آتش بازي به سوي خانه وي شليك مي كرد، روي گياهان باغچه او سم هاي قوي مي پاشيد تا گياهان و درختان خشك شوند و بدتر از همه اينكه يك دستگاه توليد صداهاي ناهنجار تهيه كرده بود. اين دستگاه به گونه اي تنظيم شده بود كه بلافاصله پس از خروج همسايه از خانه صداهاي ترسناك توليد مي كرد. به هر حال اين مرد رواني در دادگاه به 5 ماه حبس محكوم شد.
استعفا با پيام كوتاه
تيمور شرقي: تيمور شرقي چندين ماه است كه گرفتار بحران هاي سياسي است و مردم اين كشور خواهان استعفاي نخست وزير هستند.
چند روز قبل خوزه راموس هورتا برنده جايزه صلح نوبل از تيمور شرقي از سمت دولتي خود استعفا كرد. اما جالب اينكه وي درخواست استعفاي خود را از طريق ارسال اس ام اس روي تلفن نخست وزير ارسال كرد. از سوي ديگر مخالفان نخست وزير نيز با پيام كوتاه به مخالفت با نخست وزير مي پردازند. آنها هر روز هزاران پيام كوتاه در قالب شايعه در سراسر كشور پخش مي كنند كه مضمون تمام اين پيام ها خبر استعفاي نخست وزير است.
پيراشكي هشت پا
003648.jpg
توكيو: يك رستوران زنجيره اي در ژاپن قصد رقابت با رستورانهاي زنجيره اي
مك دونالد را دارد.
در حال حاضر به محض اينكه جوانان و نوجوانان در آمريكا، اروپا و خاور دور احساس گرسنگي مي كنند به سراغ ساندويچ هاي
مك دونالد مي روند اما رئيس اين رستوران ژاپني معتقد است در آينده اي نزديك ديگر كمتر كسي به رستورانهاي مك دونالد مراجعه خواهد كرد و همگان تاكوياكي ميل خواهند كرد. تاكوياكي در حقيقت همان پيراشكي هشت پا به زبان ژاپني است كه از آرد گندم، هشت پا، پياز و سس شيرين تهيه مي شود. البته آشپزها اين نوع پيراشكي را مقابل چشمان مشتريان سرخ مي كنند. گفته مي شود كه اين غذاي آماده تا سال 2010 جايگزين مك دونالد خواهد شد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |