|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
گرمترين دوران كره زمين
گروه علمي فرهنگي- گازهاي گلخانه اي موجود در هوا كه بر اثر فعاليت هاي انسان ايجاد شده باعث گرديده است كه رشد تدريجي دماي هوا در كره زمين به بالاترين حد خود در دو هزاره اخير برسد.آكادمي ملي علوم آمريكا پس از تحقيق بسيار در مورد دماي هواي كره زمين در دو هزاره اخير به اين نتيجه رسيده اند كه فعاليتهاي اخير انسانها و توليد گازهاي گلخانه اي مسبب اصلي گرماي اخير مي باشد.
در گزارش ديگري از اين آكادمي نيز اعلام شده كه افزايش گرماي كره زمين باعث افزايش طوفانها و گردبادها بوده و كاترينا نيز در اثر آن بوده است.
از نتيجه تحقيقات بر روي موارد فوق و تركيب آنها با تجربيات قديمي محققان به اين نتيجه رسيدند كه دهه هاي آخر قرن بيستم در ۴۰۰ سال اخير گرمترين دوران بوده است .
|
|
|
گوگل براي مايكروسافت!
گروه علمي فرهنگي- حدود ۸۰ درصد از كارمندان مايكروسافت از گوگل براي جست وجو در اينترنت استفاده مي كنند.
اندرو هيچكاك محقق دانشگاه واشنگتن در يك مطالعه جديد از ابزار گوگل آنالايتيك براي بررسي آمار بازديدكنندگان از وب سايت خود استفاده كرد و در كمال تعجب متوجه شد از ميان كاربران دامين شركت مايكروسافت۸۰، درصد با استفاده از گوگل، وب سايت او را يافته اند و تنها ۲۰ درصد از يكي از دو موتور جست وجوي خود مايكروسافت، يعني ام اس ان و يا لايو (live.com) استفاده كرده اند.
هيچكاك با استفاده از همين روش متوجه شد كه برخلاف كارمندان مايكروسافت، كارمندان گوگل و ياهو وفاداري بيشتري نسبت به موتور جست وجوي شركت خود داشته به طوري كه تقريباً ۱۰۰درصد از كارمندان گوگل از همين موتور جست وجو استفاده مي كنند و ۶۴درصد از كارمندان ياهو نيز وفادار به موتور جست وجوي ياهو هستند.
|
|
|
اوپرا، رقيب جدي اينترنت اكسپلورر و فايرفاكس
|
|
گروه علمي فرهنگي- درحالي كه مايكروسافت و موزيلا هنوز نتوانسته اند نگارش هاي نهايي مرورگرهاي اينترنتي خود يعني اينترنت اكسپلورر ۷ و فايرفاكس ۲ را به بازار بدهند، اوپرا سافتوير هم اكنون نگارش نهم از مرورگر اينترنتي اوپرا ( Opera 9 ) را به صورت رايگان منتشر كرده و نظر بسياري از كارشناسان را به سوي محصول جديد خود جلب كرده است.
به گزارش ايرنا، در نگارش جديد اوپرا، قابليت پشتيباني برنامه هاي كاربردي موسوم به ويجت، يك نوار ابزار امنيتي جديد و همچنين ارتباط متقابل با شبكه به اشتراك گذاري فايل بيت تورنت به چشم مي خورند.
در اين مرورگر سرعت كار با اينترنت افزايش يافته، پشتيباتي از جديدترين استانداردهاي اينترنتي فراهم شده و خلاقيتهاي جديدي نظير پشتيباني از ويجت ها و تعامل با خدمات اشتراك فايل بيت تورنت و همچنين قابليت باز كردن آخرين وب سايت مشاهده شده در استفاده قبلي از اين مرورگر در هر بار اجراي آن، به كار گرفته شده است. ويجت به نرم افزارهاي كوچك و مستقل با كاربردهاي متنوع گفته مي شود كه كاربران اوپرا مي توانند بسته به نيازمندي ها و علاقه مندي هاي خود، اين نرم افزارهاي كوچك را از وب سايت اوپرا به صورت رايگان دانلود كرده و در مرورگر خود به كار بگيرند.
نوار ابزار امنيتي جديد اوپرا نيز به قابليت مسدود كردن حملات اينترنتي از طرف وب سايت هاي فريبكار موسوم به فيشينگ مجهز شده و ويژگي مسدود كردن پنجره هاي تبليغاتي مزاحم موسوم به پاپ آپ در آن تقويت شده است. به كمك قابليت ارتباط متقابل با شبكه به اشتراك گذاري فايل بيت تورنت (BitTorrent) نيز كاربران اوپرا مي توانند به صورت مستقيم و بدون نياز به نصب و استفاده از نرم افزارهاي به اشتراك گذاري هارد ديسك ها در اينترنت، همه نوع فايل هاي قابل دسترس درون شبكه بيت تورنت را به كمك مرورگر خود دانلود كرده و ساير كاربران اين شبكه را نيز از فايلهاي موجود در هارد ديسك خود بهره مند سازند.
بررسي نگارش هاي قبلي اوپرا نشان داده بود اين مرورگر از سرعت عملكرد مناسب و ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار است و به طور مثال دستوراتي را كه كاربران در ميكروفون رايانه مي گويند اجرا مي كند، وب سايت هاي متعدد، اينترنت را در پنجره هاي باريك در كنار يكديگر نمايش مي دهد و با نوار ابزار امنيتي خود كاربران را در برابر انواع حملات اينترنتي محافظت مي كند.
|
|
|
اقدام عملي در تحول نظام اداري به وجود نيامده است
گروه علمي فرهنگي - علي اصغر محمدي: محسن رضايي - دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام- در اولين همايش ملي مديريت و رهبري سازماني به نقش رهبري و مديريت تاسيسي در تحول اداري كشور اشاره كرد و گفت: هر سازماني به دو صورت شكل مي گيرد ؛ يكي بر اساس الگو و طرح از پيش تهيه شده كه از سازمان هاي مشابه اخذ شده و معمولا زمان مناسب براي تحقق آن وجود دارد و نوع دوم نيز سازمان سازي جديد است كه همراه با تحول و تغيير در سازمان هاي سنتي است و يا با تاسيس يك سازمان كاملا جديد شكل مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه در تمامي كشورهايي كه موفقيت هاي قابل توجهي در امر توسعه به دست آوردند، تحول اداري را به طور جدي در برنامه هاي خود قرار داده بودند، گفت: در دهه ۸۰ و ۹۰ در بسياري از نظام هاي اداري تحول اداري صورت گرفت، اما در ايران با وجود شروع برنامه هاي توسعه، هنوز اقدامي در تحول نظام اداري كشور به وجود نيامده است. وي گفت: تدوين چشم انداز بيست ساله كشور فرصت مناسبي است كه بحث تحول اداري كشور در چارچوب آن ساماندهي شود.مشكلات فراواني كه امروزه از تمركزگرايي تا فساد اداري و مالي در بعضي دستگاه هاي اداري كشور وجود دارد، بدون يك تحول اداري هدفمند و علمي امكان پذير نيست و نشان مي دهد كه از فرصت انقلاب سياسي بايد استفاده مي شد و يك انقلاب اداري متناسب با دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي صورت مي گرفت.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، مديريت و رهبري تاسيسي را مطرح كرد و افزود: از مهمترين ويژگي هاي رهبران و مديران تاسيسي توانايي تحول در بنيادها و پايه هاي سازماني از جمله تحول در ساختارها، ارتباطات و تصميم گيري هاي سازمان است. ضرورت ها و نيازهاي شرايط سياسي و اجتماعي دهه اول انقلاب موجب شد كه موجي از مديران و رهبران تاسيسي به وجود آيند و نهادهاي انقلاب را سازماندهي و تشكيل دهند.
|
|
|
انتخاب مديران بدون در نظر گرفتن محيط و سازمان
همچنين در ادامه اين همايش وزير كار و امور اجتماعي گفت: مديران بدون در نظر گرفتن محيط و سازمان انتخاب مي شوند و اين امر موجب بروز مشكلاتي در زمينه مديريت مي شود.
سيدمحمد جهرمي، افزود: مهارت مديران در بخش دولتي متاسفانه كم است، البته مديران بخش دولتي مشكل چنداني در ادراك و مسائل فني ندارند و مشكل بيشتر در زمينه مهارت هاي انساني و رفتاري است.وي افزود: مدل سازي براي مديريت و شناخت محيط از عمده مشكلات است و مهارت شناخت محيط از مواردي است كه در بخش دولتي و غيردولتي با كمبود روبه رو هستيم.به گفته جهرمي، مشكل بعدي، هدف گذاري است و بسياري از مديران براساس مجموعه هدف هايي كه در سطح كلان است نمي توانند اولويت سازماني را مشخص كنند.
جهرمي با اشاره به اينكه امروزه مديران نمي توانند براساس آزمون و خطا دانش مديريت را كسب كنند، گفت: مديران بايد دانش مديريت را قبل از مدير شدن بياموزند.وي در ادامه اظهار داشت: امروزه براي هدف گذاري، رياضيات كاربردي و آينده پژوهشي مهم است و به همين دليل بنگاه هاي بزرگ اقتصادي به دنبال مديران استراتژيك مي گردند و تربيت مدير و آموزش مديريت در جامعه بايد بيش از گذشته مورد توجه واقع شود.جهرمي خاطرنشان كرد: مدير دولتي نبايد فقط سازمان خودش را ببيند بلكه بايد سازمان هاي هم عرض را ببيند و برخي از مديران در مهارت مسئله يابي و حل مسئله دچار نقصان هستند. وي در ادامه گفت: بخشي از مشكل مديريت ناشي از نظام آموزشي كشور است زيرا مهارت ها آموزش داده نمي شود، مهارت ها در دوران خردسالي بايد به صورت عملي آموزش داده شود.
جهرمي افزود: امروز كشور احتياج به مديران كارآفرين دارد، كارآفريني موتور محرك هر كشور شناخته مي شود و يكي از ويژگي هاي مشترك كارآفريني، ريسك پذيري است.به گفته وي، مشكل ديگري كه مديران با آن دست به گريبانند، مجموعه مقررات و نظام ها هستند. ابزار مديران كم است و اينكه اين ابزار، چند درصد به موفقيت مديران كمك مي كند.وي تعريف نشدن صحيح تمركز و تمركززدايي را يكي ديگر از مشكلات اساسي مديريت دولتي خواند و افزود: الگوي تمركززدايي چيست، هدف از تمركززدايي چيست؟ براساس الگوها بايد قوانين و مقررات تعريف شود. جهرمي افزود: نظام نظارتي صحيحي نداريم، نظام نظارتي منطبق براساس نيازها نيست و بيشتر سليقه اي و حالت مچ گيري دارد تا نظارت.وي در پايان گفت: متاسفانه كمتر از ۳۰ درصد از متخصصان در كشور براساس تخصص شان اشتغال دارند.
نخستين همايش ملي مديريت و رهبري سازماني، عصر امروز (سه شنبه) با سخنراني دكتر محمد قاليباف،شهردار تهران به كار خود خاتمه مي دهد.
|
|
|
شيوه هاي صحيح تست زني در كنكور اعلام شد
ايسنا: معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور، شيوه هاي صحيح تست زني داوطلبان در آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ را اعلام كرد.
حسين توكلي با تاكيد بر لزوم حفظ آرامش داوطلبان اظهار كرد: كليه داوطلبان از ۱۶ آذرماه امسال از منابع و كتب طرح سئوالات آزمون سراسري آگاه بوده اند و مطمئن نيز باشند كه سئوالات قطعا از همان كتب كه در طول دوره تحصيلي آموزش ديده اند و بارها آنها را امتحان داده اند، طراحي شده است. بنابراين داوطلبان نبايد هيچ گونه اضطراب، نگراني و شك و ترديد به خود راه دهند.
وي با بيان اينكه اگر داوطلبي خوب مطالعه كرده باشد، به اندازه توان و قدرت خود مي تواند به سئوالات پاسخ دهد، گفت: هيچ سئوالي از بخش هاي حذف شده توسط وزارت آموزش و پرورش طراحي نشده و اين سئوالات در سطح داوطلبان متوسط طراحي شده است، بنابراين حتي داوطلبان در سطح متوسط نيز نبايد در خصوص پاسخگويي به سئوالات نگراني داشته باشند.
توكلي با تاكيد بر اهميت شيوه هاي پاسخگويي به سئوالات، تصريح كرد: سازمان سنجش دو شيوه پاسخگويي را به داوطلبان توصيه مي كند: در روش اول داوطلب بايد پاسخگويي به سئوال را از ابتداي دفترچه يعني از سئوالات زبان و ادبيات فارسي آغاز كند و پس از خواندن كامل و دقيق سئوال و چهار گزينه مربوط به آن، پاسخ صحيح را انتخاب كند و پس از تطبيق دقيق شماره سئوال با شماره آن در پاسخنامه، محل مربوط را پر كند و به همين ترتيب تا پايان دفترچه سئوالات را پاسخ دهد.
وي تاكيد كرد كه اگر داوطلبي با سئوالي كه قدرت پاسخگويي به آن را ندارد برخورد كرد، كنار آن سئوال علامتي بزند تا در فرصت باقيمانده پس از اتمام پاسخگويي به سئوالات، پس از مرور مجدد، به آن پاسخ دهد.توكلي در رابطه با روش دوم پاسخگويي به سئوالات، به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: در اين روش پيشنهادي، داوطلب مي تواند پاسخگويي به سئوالات را از دروسي كه در آنها توانمندتر است، شروع كند زيرا اين امر باعث تشويق و اميدوارشدن داوطلب مي شود. البته در اين روش، داوطلب بايد در زمان پاسخگويي دقت داشته باشد تا شماره سئوال با شماره پاسخنامه تطبيق داشته باشد.
معاون اجرايي سازمان سنجش در خاتمه خاطر نشان كرد: داوطلبان بايد آگاه باشند كه كنكور و نحوه برگزاري آن در سال جاري هيچ تفاوتي با آزمون سال گذشته ندارد، بنابراين بايد كليه نگراني ها و شك و ترديدها را از خود دور كنند.
|
|
|
چاندرا، پارادوكس سياه چاله ها را حل كرد
گروه علمي فرهنگي- خيلي ها فكر مي كنند اگر روزي خورشيد ما به يك سياه چاله تبديل شود، زمين را خواهد بلعيد. اما اين اتفاق نخواهد افتاد! در واقع زمين پديده خاصي را متوجه نخواهد شد و خوشحال به گردش ساليانه خود ادامه خواهد داد. هرچند كه خورشيد اصلا قابليت تبديل شدن به سياه چاله را ندارد اما با اين حال، تا وقتي زمين بخشي از تكانه زاويه اي خود را از دست ندهد، همانند گذشته به حركت خود ادامه خواهد داد و عملا هيچ تغييري را احساس نمي كند. همين اتفاق هم براي موادي مي افتد كه در يك قرص برافزايشي بر گرد يك سياه چاله مي گردند. پس سياه چاله چطور اين مواد را مي بلعد؟
سايت اينترنتي پارس اسكاي در همين باره نوشت كه گروهي از اخترشناسان دانشگاه ميشيگان و مركز اخترفيزيك اسميث سونيان اعلام كرده اند پاسخ اين پرسش را به دست آورده اند و عامل انتقال دهنده تكانه زاويه اي قرص برافزايشي را شناسايي كرده اند. آنها توانسته اند با استفاده از داده هاي ارسالي رصدخانه تابش ايكس چاندرا، ميدان مغناطيسي قدرتمندي را در يك منظومه دوتايي سياه چاله اي بيابند. اين سياه چاله كه ۴۰ -GRO J1655 نام دارد، در كهكشان خودمان واقع شده است و آزمايشگاه مناسبي براي بررسي عملكرد ابرسياه چاله هايي است كه انرژي اختروش هاي دوردست را توليد مي كنند.
جان ميلر، استاديار دانشگاه ميشيگان و همكارانش با بررسي جتي از مواد داغ كه از سياه چاله ۴۰ -GRO J1655 خارج مي شود، توانسته اند بفهمند اين مواد با سرعت يكصد كيلومتر بر ثانيه و دماي يك ميليون كلوين از سياه چاله خارج مي شوند. با اين كشف، آنها توانسته اند اين مدل را رد كنند كه گرمايش حرارتي عامل چنين جريان موادي است، چرا كه در آن صورت مواد درون قرص مي بايست دمايي حدود پنجاه ميليارد كلوين داشته باشند! اين گروه هم چنين توانست نشان دهد اين جريان ماده بسيار يونيزه است. در چنين حالتي قرص برافزايشي نمي تواند تابش هاي فرابنفش كافي از محيط اطراف خود جذب كند و بادهاي ميان ستاره اي توليد كند. بدين ترتيب ميدان مغناطيسي به تنها منبع قابل قبول بادهاي ستاره اي تبديل مي شود.
از سوي ديگر، داده هاي طيف تابش ايكس اين منظومه نشان مي دهد سرعت و چگالي باد خارج شده از قرص برافزايشي ۴۰ -GRO J1655 با شبيه سازي هاي رايانه اي بادهاي توليدشده بر اثر ميدان گرانشي همخواني دارد.
|
|
|
معدل، تنها در صورت تاثير مثبت
در نمره كل داوطلب محاسبه خواهد شد
مهر: عبدالرسول پورعباس گفت: در آزمون سال جاري ۳۴درصد از داوطلبان در سال ۸۴ فارغ التحصيل شده اند و تأثير مثبت معدل آنها تنها در صورتي كه در نمره كل آنها اثر داشته باشد، در قبولي محسوس است. همچنين سازمان سنجش در نظر دارد آزمون را از يك امر لحظه اي خارج و آن را به سنجشي در طول دوران تحصيلي داوطلب تبديل كند.
وي افزود: سازمان سنجش با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش تغييرات كنكور را براي سال هاي آينده بررسي مي كند. در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش تغييراتي را در منابع درسي داوطلبان به سازمان اعلام نكرده و ممكن است تنها در برخي سرفصل هاي دروس تغييراتي ايجاد و در كنكور سال آينده اعمال شود.
وي اظهار داشت: سازمان سنجش هرگونه تغيير در آزمون سال آينده را قبل از انتشار دفترچه شماره يك و ثبت نام در آزمون اعلام مي كند. تغييرات كلي و جزيي دروس با آموزش و پرورش هماهنگ است و به اطلاع داوطلب مي رسد.
رئيس سازمان سنجش با تأكيد بر اينكه سازمان سنجش به شدت در پي طراحي سئوالات مفهومي است، افزود: تأثير معدل و سوابق تحصيلي سال به سال در آزمون سراسري پررنگ تر مي شود و بر ميزان موفقيت هاي آزمون هاي نهايي دبيرستان ها و تأثير آن در سنجش ورود به دانشگاه تأكيد مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در كنكور سال جاري تأثير معدل به عنوان يك درس ضريب ۲ براي داوطلباني كه در سال۸۴ فارغ التحصيل شده اند، در سنجش محاسبه مي شود. به ميزاني كه آموزش و پرورش بتواند آزمون هاي سراسري و نهايي را در مدارس برگزار كند، تأثير معدل در قبولي داوطلب افزايش مي يابد.
پورعباس اضافه كرد: در آزمون سال جاري ۳۴ درصد از داوطلبان در سال ۸۴ فارغ التحصيل شده اند و تأثير مثبت معدل در صورتي كه در نمره كل آنها اثر داشته باشد، در قبولي آنها محسوس است. سازمان سنجش دو نمره كل را محاسبه مي كند يك بار با شرط معدل و يك بار بدون آن و تنها در صورتي كه نمره كل داوطلب با محاسبه معدل افزايش يافت، به عنوان يك درس ضريب ۲ در قبولي تأثير گذار است.
وي يادآور شد: داوطلبان سال هاي گذشته به دليل اينكه امتحانات پايان ترم آنها سراسري نبوده، مشمول اين موضوع نمي شوند.
رئيس سازمان سنجش اظهار داشت: سازمان در تلاش است اثرات سوابق تحصيلي را در قبولي داوطلب پررنگتر كند و آزمون از لحظه خارج شده به يك امر جاري در طول تحصيل تبديل شود.
|
|
|
آخرين مهلت ارسال تقاضانامه انتقال دانشجويان ايراني
خارج از كشور به دانشگاه پيام نور
مهر: دانشگاه پيام نور آخرين مهلت ارسال تقاضانامه انتقال دانشجويان ايراني خارج از كشور به اين دانشگاه را ۷شهريور ماه تعيين كرده است.
معاون سنجش دانشگاه پيام نور افزود: دانشگاه پيام نور در خصوص انتقال دانشجويان خارج از كشور به اين دانشگاه در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا تمهيداتي را انديشيده است و جهت انتقال اين افراد به دانشگاه تسهيلاتي را فراهم كرده است. ابوالفضل فراهاني گفت: تنها شرط پذيرش دانشجويان خارج از كشور به اين دانشگاه، تحصيل در دانشگاه معتبر از نظر وزارت علوم است و متقاضيان تنها تا ۷ شهريور ماه مهلت دارند تا تقاضانامه خود را به مديريت خدمات آموزشي اين دانشگاه ارسال كنند. معاون سنجش دانشگاه پيام نور اظهار داشت: اين دانشگاه با هدف توسعه در پذيرش دانشجويان ايراني خارج از كشور به خصوص در مقطع كارشناسي كه دانشجويان آسيب پذيرتر هستند، دانشجويان را از خارج از كشور حتي در رشته هاي متفاوت با رشته هاي داير در دانشگاه مي پذيرد. در اين رشته ها دانشگاه با تطبيق واحد هاي گذرانده شده دانشجو در دانشگاه مبدأ با رشته هاي داير در دانشگاه، پذيرش دانشجو را تسهيل مي كند.
|
|
|