سه شنبه ۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۰ - Jun 27, 2006
شاهدان انفجار در شيراز
آسفالت خيابان چندين متر به هوا پرتاب شد
003621.jpg
003624.jpg
003627.jpg
گروه حوادث : بر اثر انفجار شديدي كه صبح ديروز در منطقه ۳ شيراز رخ داد ، يك نفر كشته و ۵ نفر ديگر نيز به شدت مجروح شدند.به گزارش همشهري، ساعت ۸ صبح ديروز زماني كه ساكنان منطقه ۳ شيراز نخستين ساعات روز را آغاز مي كردند، ناگهان صداي انفجار شديدي كه به زمين لرزه شباهت داشت باعث شد تا ساكنان منطقه سراسيمه از خانه هاي خود به بيرون بدوند.آنها با ورود به خيابان صحنه عجيبي را ديدند كه نمي توانستند آن را باور كنند، بر اثر انفجاري مهيب آسفالت كف خيابان كنده شده بود، در برخي از نقاط نيز درپوشهاي فلزي فاضلاب چندين متر به بالا پرتاب شده بود.
در حالي كه مردم منطقه در شوك حادثه به سر مي بردند با حضور فرماندار و فرمانده پليس شيراز تحقيقات براي يافتن علت انفجار آغاز شد، در بررسي هاي اوليه مشخص شد كه اين انفجار به علت تراكم گاز بنزين در فاضلاب هاي منطقه رخ داده است كه موج انفجار آن باعث كنده شدن قطعات بزرگ آسفالت شده است.
قدرت باورنكردني گاز بنزين
ابراهيم عزيزي، فرماندار شيراز كه از نخستين لحظات در محل وقوع انفجار حاضر شده است، در خصوص علت حادثه به خبرنگار ايسنا گفت: ساعت ۴ صبح، يك تانكر حامل سوخت بنزين كه از پالايشگاه شيراز سوخت گيري كرده بود، حوالي آرامگاه سعدي و در نزديكي جايگاه سوخت به ستون برق فشار قوي برخورد كرد كه موجب واژگوني تانكر و نشت بنزين در كانالهاي فاضلاب شد.
وي افزود: به اين ترتيب بر اثر جمع شدن مواد سوختي در فاضلاب و تراكم گاز، انفجار شديدي رخ داد كه خسارات زيادي به جداول، روكش آسفالت، خيابان هاي اطراف پايانه كارانديش، خودروها و نيز تعدادي از خانه ها وارد  شد.
آنچه شاهدان ديدند
شاهدان حادثه كه هنوز در شوك صحنه هاي عجيبي كه شاهد آن بوده اند به سر مي بردند ، در گفتگو با خبرنگاران صحنه هاي انفجار را بازگو كردند: يكي از ساكنان منطقه با اشاره به اين كه شاهد آن بوده است كه در فلزي فاضلاب كوچه، به دليل شدت انفجار چندين متر به هوا پرتاب شده و بر روي پشت بام منزلشان افتاده است گفت: شدت انفجار به حدي بود كه سقف خانه فرو ريخت و مجبور شديم بچه ها را با پتو از اتاق خارج كنيم و خوشبختانه آنها آسيب نديدند.
زن خوش شانسي كه در زمان وقوع حادثه مشغول درست كردن رب گوجه فرنگي در حياط منزلش بوده، در توضيح ماجرا گفت: براي انجام كاري به داخل ساختمان رفتم، ناگهان با صداي انفجار به حياط آمدم و متوجه شدم كه يك قسمت بسيار بزرگ از آسفالت خيابان به روي اجاق گاز داخل حياط افتاده است و آن را له كرده است.
آمار كشته شدگان حادثه
در حالي كه در نخستين ساعات انفجار يك كارگر افغاني اعلام كرده بود كه ۵ نفر از هموطنانش كه در حال تميز كردن مسير كانالها بوده اند بر اثر انفجار ناپديد شده اند، بعدازظهر ديروز فرماندار شيراز از كشته شدن يك نفر و مصدوميت ۶ نفر ديگر از شهروندان شيرازي در حادثه انفجار خبر داد، وي همچنين از وارد آمدن خسارت به ۲۲ دستگاه خودرو خبر داد .به گفته فرماندار شيراز، جان باخته حادثه «سيد عبدالحسين حسيني » نام دارد كه يك تعميركار بوده است.
تشكيل كميته ويژه
در همين حال فرماندار شيراز از تشكيل كميته پيگيري حادثه با مسئوليت معاون عمراني استانداري و فرمانداري شيراز خبر داد و گفت: در اين كميته كارشناساني از دادگستري، شهرداري، نيروي انتظامي و بيمه حضور دارند كه ميزان خسارتها را بررسي و از طريق مجاري قانوني به مردم پرداخت مي كنند. عزيزي در خصوص به كارگيري كارگران افغاني توسط شهرداري در لايروبي فاضلابي كه انفجار در آن رخ داد، گفت: هنوز اين موضوع اثبات نشده است. فرماندار شيراز افزود: مأموران آتش نشاني شيراز، تمام طول كانال و ورودي آن را بررسي كردند اما هيچ  كشته يا مصدومي در طول كانال پيدا نشده است.

با تلاش مسئولين دادسراي امور جنايي تهران
اولياي دم از قصاص دو قاتل گذشت كردند
گروه حوادث: اولياي دم يك قرباني، بعد از گذشت ۶ سال از جنايت، از قصاص نفس عاملان قتل گذشت كردند.
به گزارش همشهري، بيست و پنجم ارديبهشت ماه سال ۷۹ كارآگاهان اداره دهم آگاهي از وقوع جنايتي در بازار خيام مطلع شدند. سرايدار يكي از انبارهاي پارچه بازار با ضربات چاقو از پاي درآمده بود. پليس جنايي وقتي بر بالين جسد حاضر شد با چهره مردي ميانسال كه دستها و پاهايش با طناب بسته شده بود و ضربات چاقو چندين نقطه از بدنش را پاره كرده بود مواجه شدند.
قرباني حمدالله نام داشت كه جسد وي با دستور قاضي محمد سلطان همتيار بعد از انجام تحقيقات مقدماتي به پزشكي قانوني انتقال يافت.
عاملان جنايت بعد از كشتن حمدالله چندين طاقه پارچه را از محل حادثه ربوده و متواري شده بودند.
تلاش پليس براي شناسايي عاملان اين جنايت چندين ماه به طول انجاميد و در نهايت منجر به بازداشت دو مرد به نامهاي الله مراد و شكرعلي شد. آن دو بعد از دستگيري در مراحل بازجويي به قتل حمدالله اعتراف كردند. جلسات دادرسي اين پرونده در شعبه ۱۶۰۸ دادگاه جنايي تهران برگزار شد و قاضي همتيار بعد از اخذ آخرين دفاعيات از متهمان ،هر دو را به اعدام محكوم كرد. حكم از سوي ديوان عالي كشور تأييد شد و به اجراي احكام ارسال گرديد.
روز گذشته پورمكري مدير اجراي احكام خبر از رضايت اولياي دم از اعدام اين متهمان داد و گفت: با تلاش فخرالدين جعفرزاده رئيس دادسراي امور جنايي تهران و جابري قاضي اجراي احكام، اولياي دم كه خواستار قصاص نفس عاملان جنايت بودند بعد از چند مرحله برگزاري جلسه صلح و سازش از خواست خود مبني بر اعدام متهمان گذشت كردند. بدين ترتيب در حال حاضر پرونده براي صدور حكم از جنبه عمومي جرم به دفتر قاضي پرونده ارجاع شده است.

ارتكاب۲ سرقت در مرخصي يك ماهه
عكس : عليرضا بني علي
003630.jpg
گروه حوادث- پسر جوان با طرح نقشه اي عجيب با جعل عنوان پليس، طعمه هاي خود را به نزديك اداره آگاهي كشانده و در يك فرصت مناسب خودروي آنها را مي ربود.
بنا به اين گزارش، پسر جوان به نام افشين دو سال قبل هنگامي كه ۱۸ سال بيشتر نداشت به اتهام جعل عنوان دستگير شد كه قاضي دادگاه پس از بررسي پرونده او را به ۳ سال و نيم حبس محكوم كرد.
با گذشت ۲ سال ، هفته گذشته زنداني جوان پس از موافقت با درخواست مرخصي يك ماهه اش از زندان خارج شد، اما در دومين روز مرخصي، به بازار رفته و با خريد لباس مأموران انتظامي با درجه استوار يكمي، نقشه اي را كه در مدت زنداني بودن، بارها مرور كرده بود به اجرا گذاشت.
او در حالي  كه لباس مأموران پليس را بر تن داشت، در حوالي خيابان وحدت اسلامي به جوان موتورسيكلت سواري كه در حال عبور بود دستور توقف داد. موتورسوار به تصور اين كه پليس قصد بازرسي مدارك وي را دارد، در گوشه اي از خيابان توقف كرد، اما پليس قلابي بعد از بازرسي مدارك مالك موتورسيكلت به وي دستور داد تا به همراه وي با موتورسيكلت به  سمت اداره آگاهي حركت كند، در نزديكي اداره آگاهي تهران، جوان سارق در يك لحظه به بهانه اين كه قصد انتقال موتورسيكلت به داخل آگاهي را دارد، از موتورسوار خواست پياده شود و همين زمان كافي بود تا او با موتورسيكلت فرار كند.
جوان موتورسوار كه شوكه شده بود، موضوع سرقت را به پليس اطلاع داد و پليس جست وجوي خود براي دستگيري سارق را آغاز كرد. در حالي  كه تحقيقات در اين زمينه ادامه داشت چند روز بعد خبر وقوع سرقت يك دستگاه خودروي سمند  به شيوه اي  مشابه در حوالي اداره آگاهي تهران به پليس اطلاع داده شد.
مالك خودروي سمند در توضيح نحوه سرقت خودرواش به پليس گفت: «حوالي پارك شهر سوار بر خودروام در حال تردد بودم كه جواني كه لباس پليس بر تن داشت دستور توقف صادر كرد. او بعد از بازرسي مدارك خودرو با بيان اين كه براي پاره اي از توضيحات بايد به اداره آگاهي بروم سوار خودروام شده به سمت اداره آگاهي حركت كردم.وقتي به مقابل آگاهي  رسيدم به  بهانه اي پشت فرمان قرار گرفت و در يك لحظه مناسب اقدام به فرار كرد.»
با گزارش موضوع و با توجه به مشابه بودن سرقت ها، پليس آگاهي تهران بزرگ به دستور بازپرس حسين اصغرزاده تحقيقات بر روي اين پرونده را آغاز كرد. از آنجايي كه تصاوير چهره نگاري شده توسط هر دو مالباخته شباهت زيادي به يكديگر داشت، پليس شماره موتورسيكلت و خودروي مسروقه را به تمام عوامل گشت نيروي انتظامي اعلام كرد و بدين ترتيب عصر روز يكشنبه ،پليس، خودروي سمند مسروقه را در حوالي ميدان محمديه شناسايي كرد و بعد از يك عمليات تعقيب و گريز خودرو را كه افشين پشت فرمان آن قرار داشت متوقف كرد. در بازجويي از جوان سارق پليس متوجه شد كه وي در مدت مرخصي يك ماهه خود از زندان مرتكب اين جرايم شده است.
روز گذشته افشين در دفتر بازپرس حسين اصغرزاده در دادسراي امور جنايي تهران تحت بازجويي قرار گرفت و به سرقت موتورسيكلت و خودروي سمند اعتراف كرد.
بازپرس اصغرزاده با دستور چاپ عكس  وي از شهروندان خواست اگر در طي يك ماه گذشته فردي با چهره اي شبيه متهم مرتكب سرقت اموال آنان با جعل عنوان مأمور انتظامي شده است به پليس آگاهي تهران بزرگ  اطلاع  و يا به شعبه دوم دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كنند.

نابودي ۶۰ تن مواد مخدر در تهران
003633.jpg
گروه اجتماعي-ليلا خاكسار: هم زمان با روز جهاني مبارزه با مواد مخدر، بيش از ۶۰ تن مواد مخدر با حضور جمعي از مسئولان كشور امحاء شد.
امسال علاوه بر مواد مخدري چون ترياك، حشيش و هروئين مواد مخدر صنعتي چون شيشه و اكس نيز از جمله مواد امحاء شده بود.
به گزارش همشهري، داوودي معاون اول رئيس جمهوري در اين مراسم مواد مخدر را بزرگترين دشمن بشريت دانست و گفت: نوك تيز حمله مواد مخدر بر روي جوانان است.داودي همچنين گفت حفاظت از مرز يك هزار كيلومتري كويري و گسترده ايران در مجاورت بزرگترين كشور توليدكننده مواد مخدر بسيار مشكل و هزينه بر است، با وجود اين مسأله ما وضعيت نسبتاً خوبي در مبارزه با مواد مخدر داريم اما اين مبارزه نيازمند تلاش بسيار است و مسئوليت سنگيني براي صيانت از مرزها بر عهده ماست.سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي نيز در اين مراسم از مرگ روزانه ۱۴ نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر خبر داد و گفت: در سال گذشته ۲۹۷ تن انواع مخدر توسط نيروي انتظامي كشف شده كه افزايش ۱۲درصدي نسبت به سال ۸۳ داشته است.
احمدي مقدم همچنين گفت: در حال حاضر ميزان ناخالصي در مواد مخدر از ۷۰ تا ۹۰ درصد است و اين امر بيانگر روشهاي موفق نيروي انتظامي در جلوگيري از ورود مواد مخدر اصل به داخل كشور بوده كه سوداگران را به ساخت و توليد مواد مخدر ناخالص ترغيب كرده است.دري نجف آبادي دادستان كل كشور هم در مراسم امحاء مواد مخدر گفت: امروز در دنيا مسئله تروريسم حساسيت خاصي پيدا كرده است، اما با تروريسم به صورت ريشه اي مبارزه نمي شود، زيرا منابع مالي تروريسم از راه تجارت مواد مخدر و پولشويي تأمين مي شود كه مدعيان مبارزه با مواد مخدر به آن بي توجه هستند.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |