سه شنبه ۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۰ - Jun 27, 2006
امسال تلويزيون توليد مجموعه هاي ماه مبارك رمضان را زودتر از سال هاي گذشته آغاز كرده است
حلول ماه رمضان در تلويزيون
محدثه واعظي پور
003552.jpg
باران كوثري پس از خوابگاه دختران با سريال ساده دلان دومين همكاري اش با لطيفي را تجربه  مي كند
اين طور كه به نظر مي رسد، امسال برنامه ريزي براي توليد مجموعه هاي مناسبتي ماه رمضان با سرعت بيشتري انجام شده است. كارگردان هايي كه قرار است مجموعه هاي امسال را بسازند خيلي زود انتخاب شدند و نيمه بهار، پيش توليد مجموعه ها شروع شد. اميدواريم امسال با سرعت گرفتن روند توليد، اين مجموعه ها چند هفته قبل از شروع ماه مبارك رمضان كاملاً آماده پخش باشند تا ديگر زمان نمايش آنها، شبكه اي با مشكل نرسيدن مجموعه به پخش مواجه نشود.
ساده دلان؛ آزمون دشوار
مجموعه مناسبتي ماه رمضان امسال شبكه اول سيما را محمدحسين لطيفي كارگرداني مي كند. لطيفي نوروز امسال مجموعه وفا را روي آنتن داشت كه يكي از پربيننده ترين مجموعه هاي نوروزي بود. لطيفي قصد داشت دوباره به سينما برگردد و فيلم تازه اش را كليد بزند، اما مسئولان شبكه اول او را براي ساخت مجموعه اي رمضاني دعوت به كار كردند.
لطيفي در اين مجموعه از بازيگران مختلفي استفاده كرده كه اغلب آنها را در مجموعه هاي مختلف سيما ديده ايم اما نكته جالب، حضور باران كوثري در آن است. كوثري كه سابقه همكاري با لطيفي را در فيلم پرفروش خوابگاه دختران دارد، جزو اولين بازيگراني بود كه براي حضور در ساده دلان قرارداد امضا كرد. او در اين مجموعه در نقش يك دانشجو بازي مي كند.
حسين محجوب هم يكي ديگر از بازيگران اين مجموعه است. بازيگر گزيده كار و سخت گيري كه حضورش در ساده دلان مي تواند يك امتياز مثبت براي اين مجموعه باشد. محجوب، نقش پدربزرگ باران كوثري را بازي مي كند؛ يك صحاف كه به علت كهولت سن نمي تواند مانند گذشته كار كند. مهرانه مهين ترابي، ثريا قاسمي، محمد كاسبي، حسن پورشيرازي، برزو ارجمند، مهران رجبي، محسن قاضي مرادي و حميد ابراهيمي، ديگر بازيگران اين مجموعه هستند.
لطيفي در ساده دلان برخلاف وفا به سراغ فضايي خانوادگي رفته و قصه اي را روايت مي كند كه در دل يك خانواده سنتي مي گذرد. تصويربرداري اين مجموعه از مدتي پيش شروع شده و در محلات قديمي تهران ادامه دارد. با وجود انتخاب اغلب بازيگران ساده دلان به نظر مي رسد لطيفي براي بعضي نقش ها همچنان به دنبال بازيگر مناسب مي گردد و مي توان منتظر بود و خبرهاي تازه اي درباره تركيب بازيگران اين پروژه شنيد.
رضا جودي تهيه كننده اين مجموعه 30 قسمتي است؛ مجموعه اي كه مي تواند محبوبيت محمدحسين لطيفي را به عنوان يك مجموعه ساز موفق تلويزيوني تشديد كند؛ البته اگر همه چيز خوب پيش برود.
خوب، بد، زشت؛ جشنواره بازيگري
عليرضا افخمي ناظر كيفي باسابقه تلويزيون، خيلي زود به جرگه كارگردان هاي شناخته شده تلويزيون پيوست. او كه در اولين تجربه مستقل كارگرداني اش تب سرد ، زير سايه نام تهيه كننده مجموعه (قاسم جعفري) قرار گرفته بود با ساخت مجموعه او يك فرشته بود ره صدساله را يك شبه طي كرد. نام افخمي نوروز امسال به عنوان يكي از نويسندگان فيلمنامه مجموعه وفا هم در تيتراژ مي آمد و اين نشان مي داد كه او علاوه بر فعاليت در حوزه كارگرداني، دستي هم به قلم دارد. موفقيت مجموعه وفا در جلب نظر مخاطب، به بيشتر شناخته شدن عليرضا افخمي كمك كرد.
او امسال هم مثل سال گذشته مجموعه اي براي ماه رمضان مي سازد. مجموعه خوب، بد، زشت بر خلاف او يك فرشته بود شخصيت هاي زيادي دارد. اين را مي شود از فهرست بلندبالاي بازيگران آن تشخيص داد. افخمي كه در او يك فرشته بود با انتخاب هاي درست و هوشمندانه نشان داده بود قابليت هاي بازيگران را مي شناسد و مي داند چطور از آنها استفاده كند، اين بار تركيب جالبي را در كنار هم گذاشته؛ تركيبي كه در نگاه اول غريب و بيگانه به نظر مي رسد. اما سابقه افخمي در هدايت بازيگران، اميدوارمان مي كند در اين مجموعه هم تصوير تازه اي از اين بازيگران ببينيم.
مرجانه گلچين، فتحعلي اويسي، سروش صحت، بهاره رهنما و ابوالفضل پورعرب بازيگراني هستند كه در اين مجموعه با افخمي همكاري مي كنند. بهاره رهنما و سروش صحت نقش زن و شوهري جوان را بازي مي كنند و اويسي بازيگر نقش پدر بهاره رهنما است. نكته جالب ديگر در اين فهرست حضور ابوالفضل پورعرب است؛ بازيگري كه چند سال است جذب مجموعه هاي تلويزيوني شده و در اغلب اين تجربه ها، بازي به يادماندني از او نديده ايم. اما اين اميد وجود داردكه در خوب، بد، زشت با يك پورعرب تازه روبه رو شويم.
حميد گودرزي كه در تب سرد با افخمي همكاري كرده و پس از مجموعه كمكم كن در كاري مقابل دوربين نرفته  هم به گروه بازيگران اين مجموعه پيوسته است. افخمي امسال هم مثل سال گذشته كارش را در سكوت خبري انجام مي دهد و از داستان مجموعه اطلاعي در دست نيست.افخمي و لطيفي كه سال گذشته در وفا همكار بودند، اين بار رقيب هم هستند و بايد طوري كار كنند كه مجموعه شان مخاطب بيشتري داشته باشد. تهيه كننده خوب، بد، زشت بهروز مفيد است. اين مجموعه را شب هاي ماه مبارك رمضان از شبكه سوم سيما تماشا كنيد.
صيام و تيام؛ جاي نوجوانان خالي نيست
امسال مخاطبان نوجوان تلويزيون هم در ماه رمضان شاهد پخش يك مجموعه ويژه خواهند بود. توليد مجموعه صيام و تيام مدتي است شروع شده و قرار است طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، اين مجموعه از شبكه اول سيما پخش شود. صيام و تيام داستان دختر و پسري است كه با پدر، مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگشان زندگي مي كنند. در هر بخش از مجموعه براي اين دو نوجوان كه صيام و تيام نام دارند اتفاق هايي رخ مي دهد كه آنها به كمك خانواده، مشكلات را حل مي كنند.
مسعود فرخنده كارگردان و عباس رنجبر تهيه كننده اين مجموعه اند. آنها اين روزها مشغول انتخاب بازيگران هستند و اميدوارند با تمام شدن اين مرحله، هر چه زودتر تصويربرداري صيام و تيام را شروع كنند. اين طور كه به نظر مي رسد، خوشبختانه امسال بچه ها هم ويژه برنامه هاي متنوع و جذابي براي ماه رمضان دارند و اگر دوست نداشته باشند پاي سريال هايي بنشينند كه مخاطب آنها، بزرگترها هستند، مي توانند مجموعه صيام و تيام را دنبال كنند.
آخرين گناه؛ در انتظار يك كار خوب
حسين سهيلي زاده سال گذشته مجموعه روزهاي اعتراض را در ماه محرم روي آنتن داشت. اين مجموعه نسبت به كارهاي قبلي اين كارگردان، يك سروگردن بالاتر بود و مخاطبان بيشتري هم داشت. سهيلي زاده اين روزها مشغول تصويربرداري مجموعه تازه اش است. آخرين گناه قرار است ماه رمضان امسال از شبكه دوم سيما پخش شود.
رحمان سيفي  آزاد و اميد سهرابي نويسندگان اين مجموعه هستند. سيفي آزاد كه يكي از ناظران كيفي پركار شبكه دوم است در روزهاي اعتراض هم به عنوان مشاور با سهيلي زاده همكاري كرده بود. مينا لاكاني، حميدرضا پگاه، ليلا اوتادي و اشكان خطيبي بازيگران اصلي اين مجموعه هستند. آتيلا پسياني كه در مجموعه افزونه خواه كوچك با سهيلي زاده همكاري كرده، در كنار همسرش فاطمه تقوي بازيگران اين مجموعه را انتخاب كرده اند. البته سهيلي زاده و تيم انتخاب بازيگران اين مجموعه هنوز به دنبال بازيگر براي بعضي نقش ها هستند.
مهران رسام تهيه كننده اين مجموعه 30 قسمتي است؛ مجموعه اي كه اگر شبيه روزهاي اعتراض باشد مي تواند خاطره تلخ  پيله هاي پرواز را از كارنامه سهيلي زاده پاك كند. سازندگان اين مجموعه ترجيح داده اند خلاصه داستان آن را فاش نكنند، اما اين طور به نظر مي رسد كه در مجموعه آخرين گناه نقش جوان ها پررنگ تر از ديگر مجموعه هاي مناسبتي امسال است.
* * *
مجموعه هاي مناسبتي ماه رمضان در سال هاي اخير توانسته مخاطبان زيادي را پاي تلويزيون ها بنشاند. حالا ديگر مردم عادت كرده اند كه بعداز افطار به تماشاي مجموعه هايي بنشينند كه 30شب مهمان خانه آنها هستند. اميدواريم با برنامه ريزي هايي كه امسال شده، مجموعه هاي ماه رمضان ديدني و جذاب از كار درآيند.

نگاه
جام جهان نماي جهاني
كيكاوس زياري - جام جهاني فوتبال رونق تازه اي به تلويزيون داده است. تعداد تماشاگران بين المللي تلويزيون از زمان شروع مسابقات فوتبال و در مقايسه با جام جهاني 2002 حدود 26 درصد افزايش يافته است.
پربيننده ترين بازي هاي پنج روز اول مسابقات جام جهاني بازي برزيل و كرواسي بود كه با پيروزي تيم ملي برزيل همراه شد. اين بازي حدود 60 ميليون نفر بيننده داشت. تحقيق يك گروه محقق رسانه اي از 26 كشور بزرگ جهان، باعث تحليل ويژه اين گروه در ارتباط با جام جهاني و فوتبال شده است.
اين تحقيق مي گويد كه شمار تماشاگران تلويزيوني مسابقات جام جهاني اين بار به صورت طبيعي افزايش يافته، زيرا بازي ها در تعداد بيشتري از كشورهاي پنج قاره جهان به روي آنتن مي روند و اين نكته اي است كه در جريان مسابقات سال 2002 به چشم نمي خورد، همين تحقيق بيان مي كند، مسابقاتي كه شب ها برگزار مي شود در مقايسه با مسابقات عصر بيننده بيشتري دارد.
بعد از بازي تيم هاي برزيل و كرواسي، بازي غنا و ايتاليا بيشترين تعداد بيننده را داشته است. اين بازي توانست حدود 59 ميليون نفر را جذب خود كند. بازي آلمان و كاستاريكا با 50 ميليون بيننده سومين بازي پرتماشاچي است.
پيش بيني مي شود ديدار دو تيم انگليس و پرتغال در مرحله يك چهارم نهايي از پربيننده ترين مسابقات با 29 ميليون بيننده باشد. به همين ترتيب شمار بينندگان مسابقات بر حسب كشور و ميزان محبوبيت آنها در بين دوستداران مسابقات فوتبال در نوسان است.
يك نكته جالب اين تحقيق اين است كه مي گويد جام جهاني نه فقط در بين مردم كشورهايي كه تيم هايشان در مسابقات حضور دارند، بلكه كشورهايي كه نتوانسته اند در جام جهاني حضور پيدا كنند هم محبوبيت زيادي دارد. در مجارستان كه تيم فوتبال آن آخرين بار در سال 1986 به جام جهاني راه يافت حدود 13 درصد از كل جمعيت كشور، تمام مسابقات پنج روز اول را تماشا كردند.
اين در حالي است كه كشورهايي مثل انگلستان و فرانسه با 9 و 8 درصد تماشاچي از كل جمعيت كشور در رديف دوم و سوم قرار مي گيرند، دو كشور فوق امسال در مقايسه با جام جهاني 2002 حضور پررنگ تري در جام جهاني دارند. در انگلستان مسابقه افتتاحيه نزديك 9 ميليون بيننده داشت جالب است بدانيد كه در جريان مسابقه ماه قبل ليگ قهرمانان (يوفا) و باخت تيم آرسنال به تيم بارسلونا، تعداد تماشاگران تلويزيوني انگليس خيلي بيشتر از اين رقم بود.

بازي
Risk II
سيستم:PC 2
سبك: استراتژي
003549.jpg
+11
يكي از جالب ترين و سرگرم كننده ترين بازي هاي ساده سبك استراتژي، بازي ريسك است.  اين بازي كه سابقاً يكي از بازي هاي تخته اي (board Games) بوده اكنون با روندي بسيار عالي روي PC منتقل شده است. در  اين بازي، در هر مرحله مأموريت خاصي به شما سپرده مي شود. نقشه جهان پيش روي شماست و شما بايد در هر مرحله مقداري از نقشه(بر حسب درصد) را به تصرف خود درآوريد.در ابتداي مرحله، تعدادي سرباز در هر منطقه به شما داده مي شود كه بايد استراتژي حمله و چيدن آنها در سطح منطقه را با توجه به آرايش نظامي رقبا كه با رنگ هاي ديگر مشخص شده اند، انجام دهيد. سپس بايد با توجه به وضعيت سوق الجيشي خود به اطراف حمله كنيد. در  اين حملات، تعداد نفرات نقش به سزايي در پيروزي شما دارد. در صورت حمله با افراد بيشتر، از امتياز ريختن مكعب بيشتري برخوردار خواهيد بود و عدد مكعب شما با عدد حريف مقايسه مي شود. اگر عدد شما بزرگ تر بود، نفرات حريف از پا درخواهند آمد. با پيشروي در بازي، كارت هايي را به دست مي آوريد كه با جوركردن آنها مي توانيد از امتيازات ويژه مثل سربازان بيشتر استفاده كنيد. ريسك، يكي از بازي هاي بسيار سرگرم كننده استراتژي است كه ابداً به كارت گرافيك بالا نياز ندارد و به راحتي روي هر سيستمي  جواب مي دهد.
Resident Evil : Outbreak
سيستم:PS2
سبك: اكشن
003546.jpg
+18
اين بازي هم در ادامه نسخه قبل Outbreak وارد بازار شد. در واقع بازي نسخه اي اصلاح شده و بهبود يافته از نسخه Outbreak بود. هرچند اين بازي چندان رضايت طرفداران سري
Resident Evil را جلب نكرد اما انصافاً به لحاظ گرافيكي كار جالب و ديدني به شمار مي آيد. در اين بازي مجدداً شما در نقش يكي از چندين كاراكتر موجود در هر سناريو طبق برنامه بايد جلو برويد.
از تغييرات اعمال شده نسبت به نسخه پيش مي توان به هدف گيري حين راه رفتن و ضربه هاي ويژه چند برابر براي هر شخصيت و همچنين برداشت آيتم ها از روي زمين در وضعيت سينه خيز اشاره كرد.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |