با گشايش پل تقاطع خيابان ۶۴ و بزرگراه كردستان
غرب يوسف آباد از بن بست خارج مي شود
|
|
گروه شهري- در ۱۵روز آينده پل تقاطع خيابان ۶۴ با بزرگراه كردستان بر روي خودروهاي عبوري گشوده خواهد شد تا متعاقب آن منطقه يوسف آباد به غرب تهران متصل شود.
اين پل با قرار داشتن در شمال بزرگراه رسالت برخوردار از دو بخش غربي و شرقي در طرفين بزرگراه كردستان است كه شرق آن به خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي و غرب آن به خيابان شيخ بهايي منتهي مي شود.به گفته دكتر مسعود نصر آزاداني مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران تقاطع خيابان ۶۴ با بزرگراه كردستان قبل از اجراي اين طرح به صورت هم سطح بود و تردد در آن به استفاده از چراغ راهنمايي ممكن بود ولي هم اكنون پل خيابان ۶۴ بدون چراغ راهنمايي امكان دسترسي منطقه يوسف آباد به شيخ بهايي، شهرك والفجر، شهرك انرژي اتمي، خيابان كارگر و... را فراهم مي كند.
وي اظهار داشت: پل خيابان ۶۴ به طول ۱۸۰ متر و عرض ۹ متر در ۷ دهانه طراحي شده و داراي چهار حركت راستگرد است و حركتهاي چپگرد آن با بزرگراه كردستان از طريق تقاطع حكيم و ملاصدرا ميسر است.
نصر آزاداني، كاهش زمان سفر، كاهش آلودگي هوا، صرفه جويي در هزينه سوخت و استهلاك خودرو را از جمله مزاياي طرحهاي ترافيكي از اين دست نام برد.
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران مي گويد: با ورود روزانه يك هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو به معابر شهري مي توان احتمال آن را داد كه معابر تهران در ۵ سال آينده روزانه ۸ ساعت بر روي خودروهاي عبوري بسته بماند.
وي گفت: اگر بخواهيم با همان سرعت ورود خودرو به شهر، بزرگراه بسازيم بايد سالانه ۲۰۰ كيلومتر بزرگراه ساخت اين در حالي است كه هزينه ساخت هر كيلومتر بزرگراه در تهران ۳۰۰ ميليارد ريال است و به همين دليل شهرداري امكان ساخت سالانه بيش از ۲۰ كيلومتر بزرگراه را ندارد.
وي خبر داد: در چارچوب سياست درازمدت توسعه اتوبانها مي بايست تا سال ۱۴۰۰ ، ۳۰۰ كيلومتر بزرگراه ساخته شود كه در حال حاضر حدود ۶۰ كيلومتر آن ساخته شده است. آزاداني ادامه داد: طبق بررسي هاي به عمل آمده سرانه خودرو خانوارهاي تهراني در سال ۷۰ كمتر از نيم دستگاه بود اما هم اكنون اين رقم به حدود ۲ دستگاه خودرو به ازاي هر خانوار شهري افزايش يافته كه متعاقب آن موجب شده سطح معابر و شريانهاي بزرگراهي شهر تهران علي رغم اينكه ظرفيت يك ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد اما پذيراي ۳ ميليون خودرو باشد.از طرف ديگر مهندس اميررضا واعظي آشتياني خزانه دار و عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران چندي پيش (۲۳ تيرماه ۱۳۸۳) طي يك اظهارنظر به چاپ رسيده در جرايد كشور ميزان عمر تلف شده مردم تهران در ترافيك شهري در طول يك سال را حدود ۲۷ميليون ساعت و سرانه استنشاق هواي آلوده هر شهروند را ۷۸ كيلوگرم در سال اعلام كرد و افزود: تعداد خودروهاي موجود در شهر تهران تا ۵۰ درصد بيشتر از ظرفيت واقعي معابر شهري است.
|
|
رئيس كميته فن آوري اطلاعات شوراي شهر:
تهران الكترونيك ۳ سال ديگر تحقق مي يابد
گروه شهري- رئيس كميته فن آوري اطلاعات شوراي شهر از تحقق تهران الكترونيك تا ۳ سال ديگر خبر داد.
دكتر مهنوش معتمدي آذر در گفت وگو با همشهري خاطرنشان كرد: تهيه طرح جامع فن آوري اطلاعات شهر تهران از هفته آينده در اين كميته آغاز و حداكثر ظرف مدت ۹ ماه تكميل و با تصويب نهايي توسط شوراي عالي فن آوري اطلاعات براي اجرا به سازمان هاي خدمات رسان ابلاغ خواهد شد.
معتمدي با پيشتازخواندن شهرداري در فراهم ساختن بسترهاي مورد نياز براي اجراي اين طرح گفت: شهرداري به عنوان يك نهاد خدمات رسان نقش پررنگي در اين زمينه داشته و از ارگان هاي پيشرو در مكانيزه كردن كارهاي درون سازماني و بسترسازي براي ارائه خدمات الكترونيك به مردم بوده است.
وي با اشاره به اين كه طرح مذكور روشي بهينه براي اداره پايتخت خواهد بود گفت: نگرش اصلي در اين طرح، شهروندمحوري است و با عملياتي شدن آن كليه خدمات نهادها و سازمان ها به طور شفاف، سريع، راحت و آسان در دسترس عموم قرار مي گيرد و شهروندان در تعامل دوسويه با مراكز خدمات رسان بسياري از كارهاي خود را بدون مراجعه مستقيم به ادارات از طريق بسترهاي الكترونيكي انجام خواهند داد.
عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر افزود: پس از تصويب و ابلاغ طرح جامع فن آوري اطلاعات شهر تهران، سازمان ها دو سال فرصت دارند خود را با طرح تطبيق و از طريق ايجاد بسترهاي الكترونيكي به مردم خدمات بدهند.
وي افزود: در حال حاضر بخش عمده اي از كارهاي مربوط به اجراي اين طرح در شهرداري انجام شده ولي نيازمند ايجاد درگاه الكترونيكي است كه بتواند اطلاعات مورد نياز را در دسترس عموم قرار دهد و زمينه را براي ارتباط دوسويه شهروندان فراهم سازد. به بيان ديگر با توجه به اين كه بخش درون سازماني به عنوان عمده ترين بخش كار در شهرداري انجام شده است پيش بيني مي شود اجراي طرح در اين نهاد كمتر از دو سال به طول بيانجامد.معتمدي گفت: بخش مكانيزه كردن طرح در برخي مناطق شهرداري از جمله مناطق ۶ و ۲۲ انجام شده ولي به هر حال فن آوري اطلاعات چيزي فراتر از اين كارهاست،زيرا با اجرايي شدن طرح ،ديگر نيازي به حضور شهروندان در مناطق و مراجعه مستقيم به مسئولان اجرايي نخواهد بود.رئيس كميته فن آوري اطلاعات شوراي شهر تهران گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد سفرهاي درون شهري براي مراجعه به سازمان ها و نهادهاي خدمات رسان است و اجراشدن اين طرح در كاهش مصرف سوخت، آلودگي هوا، و بهبود محيط زيست شهري نقش دارد.
|
|
شهر نگار
كارآفريني و امنيت اجتماعي
* منظر خير حبيب اللهي
|
|
بسياري از آسيب هاي اجتماعي به ويژه در كلان شهرها ريشه اقتصادي دارد و منشاء آنها بيكاري است. بررسي هاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر دوم در ارتباط با حدود ۱۵ نوع آسيب اجتماعي در شهر تهران نشان داد كه عامل اصلي آنها بيكاري و راه درمان نيز ايجاد اشتغال و كارآفريني است.
از اين رو شوراي شهر به سهم خود تصميم به تشكيل كميته كارآفريني گرفت و در مدتي كه بنده مسئوليت اين كميته را برعهده دارم در جلسات مشتركي كه با سازمان هاي دولتي و غيردولتي داشته ايم به اين نتيجه رسيده ايم كه با استفاده از امكانات و فضاهاي شهري و پتانسيل هاي علمي و عملي همچنين آموزش نيروي كار و بالا بردن مهارت هاي افراد مستعد مي توان فرهنگ كار و كارآفريني را در سطح جامعه گسترش داد و از از اين طريق گامي مؤثر در كاهش آسيب هاي اجتماعي برداشت.در اين راستا شهرداري ها مي توانند با در اختيار گذاشتن فضاهايي مانند فرهنگسراها و ساير مراكز خدماتي زمينه را براي تحقق اهداف مورد نظر از جمله آموزش نيروي كار و بالا بردن سطح مهارت افراد فراهم سازند.
از آنجا كه آسيب هاي اجتماعي ناشي از بيكاري و پيامدهاي منفي آن جوامع شهري را با دشواري هايي روبه رو مي سازد. هرگونه تلاش در زمينه كارآفريني در واقع كمك به سالم سازي و روان تر شدن اداره جامعه و كاهش ناهنجاري هاي اجتماعي است زيرا كسي كه بيكار است اگر فكري به حال او نكنيم به تدريج فردي ضداجتماع مي شود و در اين صورت مي توان تصور كرد كه آسيب يك فرد ضداجتماع براي جامعه تا چه ميزان است.
مسائلي از اين دست انگيزه اي شد تا شوراي شهر و شهرداري ها به فكر استفاده از پتانسيل هاي موجود و هدايت آن به سوي كارآفريني و توسعه فرهنگ كار بيفتند و در اين راستا ۵ مركز تحت عنوان مركز خوداشتغالي و كارآفريني در تهران ايجاد و در مرحله اول آموزش زنان سرپرست خانوار را در دستور كار خود دارد.
گرچه طبق برنامه چهارم توسعه بايد هر سال يك ميليون و در مجموع پنج ميليون شغل ايجاد تا بيكاري تا حدودي از حالت بحراني خارج شود ولي براي كاهش نرخ بيكاري بايد سالانه ۵/۱ ميليون فرصت شغلي ايجاد شود و علاوه بر آن تعدادي از كارگران مهاجري كه از كشورهاي همسايه به ايران آمده اند به كشورشان بازگردند.به هر حال شوراهاي اسلامي مي توانند با ايجاد مراكز كارآفريني و استفاده از استادان دانشگاه ها و افراد ماهر، بخش اقتصاد خرد را فعال كنند و با بالا بردن فرهنگ كار بستر كارآفريني و ايجاد اشتغال را در استان ها فراهم سازند.اين موضوع هم اكنون در كميته كارآفريني شوراي شهر تهران با رويكرد محله محوري دنبال مي شود و شوراي شهر در نظر دارد با كمك شوراياري ها مسئله كارآفريني را با جديت دنبال كند.
*عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران
|
|
نگاه
داود كاظمي
|
|
از جمعه در جنوب شهر آغاز مي شود؛
طرح جهادي ۱۳۷ در شهرداري تهران
همشهري آنلاين: شهرداري تهران براي رسيدگي فوري به معضلات و مشكلاتي كه شهروندان تهراني از طريق سامانه فوريتهاي خدمات شهري ۱۳۷ اعلام كرده اند، از جمعه اين هفته طرح جديدي موسوم به طرح جهادي۱۳۷ را در مناطق مختلف تهران اجرا مي كند.به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، طرح جهادي۱۳۷ روز جمعه نهم تير ماه از منطقه۱۹ شروع خواهد شد و در مدت يك هفته نيروهاي حوزه هاي مختلف شهرداري تهران با حضور در منطقه ۱۹ در ابعاد مختلف به رفع مشكلات و امور معوقه منطقه اقدام خواهند كرد.
طبق برنامه ريزيهاي انجام شده همزمان با فعاليت نيروهاي شهرداري، تشكل هاي مردمي، نيروهاي بسيج، شهروندان ساكن در منطقه و اعضاي شوراياري هاي منطقه با حضور در سطح محلات، مدارس و مساجد پا بپاي آنان به رفع مشكلات فوري كمك خواهند كرد.
طرح جهادي ۱۳۷در هر منطقه به مدت يك هفته اجرا خواهدشد.
اين طرح پس از منطقه ۱۹ در منطقه ۱۷ و بعد از آن در منطقه ۴ و در هفته هاي بعد در ساير مناطق شهر تهران اجرا خواهد شد.
بر اساس گزارش خبرنگار همشهري آنلاين طرح جهادي ۱۳۷ كه براي پاسخگويي عملي به حجم روزافزون مطالباتي كه شهروندان طي ۵ ماه پس از فعال شدن سامانه فوريتهاي خدمات شهري شهرداري تهران از طريق اين سامانه مطرح كرده اند حوزه هاي مختلف خدمات شهري، فرهنگي، اجتماعي و زيباسازي را دربر مي گيرد.
در حوزه خدمات شهري هدف طرح،مواردي همچون رفع چاله ها و آسفالت معابر، هرس شاخ و برگ درختان، رنگ آميزي معابر، اصلاح جداول و پاكسازي نهرها مي باشد.
شناسايي معتادان و متكديان و جمع آوري و هدايت آنان به مراكز درماني و بازپروري از ديگر اهداف اين طرح در حوزه اجتماعي مي باشد.
در چارچوب طرح جهادي ۱۳۷ و در حوزه زيباسازي اقداماتي از قبيل رنگ آميزي در منازل، زيباسازي ديوارها و تكميل تابلوهاي راهنماي محلي انجام خواهد شد.
|
|
ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
گروه شهري - حبيب كاشاني عضو شوراي اسلامي شهر تهران فردا در منطقه ۵ با شهروندان ديدار خواهد داشت. بر اين اساس شهروندان منطقه ۵ شهرداري مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري منطقه يادشده مراجعه كنند.
|
|
فروش كتاب در معابر بدون معارض و پارك هاي تهران
گروه شهري - امكان عرضه كتاب در معابر بدون معارض شهري و پارك ها فراهم شد .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، كفائي محمد نژاد - مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر- گفت: كتابفروشان و ناشراني كه از سوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان معرفي شوند مي توانند در معابر بدون معارض شهري و پارك ها به صورت برپايي روز بازار كتاب اقدام به عرضه كتاب كنند. وي تاكيد كرد: بازارهاي كتاب با برقراري ضوابط لازم راهبردي با هماهنگي قبلي با شهرداري امكان راه اندازي دارد. مدير عامل شركت ساماندهي و صنايع مشاغل ادامه داد: در راستاي اجراي طرح زيباسازي خيابان صف(باغ سپهسالار سابق) شركت ساماندهي با احياي جمعه بازار كتاب موافقت كرد.
به گفته وي در اين جمعه بازار از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ناشران و كتابفروشان اقدام به عرضه كتاب با تسهيلات ويژه و تخفيف در بهاي فروش مي كنند.
محمدنژاد گفت: شركت ساماندهي صنايع و مشاغل در نظر دارد با همكاري مناطق شهرداري در ساير اماكن و پارك ها نسبت به توسعه اين گونه بازارها اقدام كند.
|