دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۶ - Jul 17, 2006
درپي جنجال سال گذشته و براي چندمين بار
شيوه انتخاب بهترين فيلم خارجي اسكار تغيير كرد
006729.jpg
گروه ادب و هنر كيكاووس زياري : آكادمي اسكار يك بار ديگر در بخش اسكار بهترين فيلم  خارجي سال تغييري بوجود مي آورد تا كار انتخاب فيلم هاي خارجي براي اين بخش راحت تر و معقول تر صورت گيرد.
به نوشته نشريه ورايتي، سال گذشته آكادمي اسكار در اين بخش با يك جنجال بزرگ روبه رو شد. اين جنجال زماني رخ داد كه آكادمي اسكار چند فيلم را مناسب حضور در بخش اسكار بهترين فيلم خارجي سال تشخيص نداد.
توجيه آكادمي اين بود كه اين فيلم ها به زبان كشوري نيستند كه از سوي آنها نامزد شركت در رقابت هاي اسكار بهترين فيلم خارجي سال شده اند. براي مثال فيلم منتخب اتريش پنهان با بازي دانيل اوتوي و ژوليت بينوش بود كه به زبان فرانسوي ساخته شده بود. فيلم حريم خصوصي محصول ايتاليا هم قصه اش درباره مسائل فلسطين بود و كاراكترهاي آن عربي و عبري صحبت مي كردند.
از آنجا كه تا قبل از اين آكادمي اسكار مقرر كرده بود كه فيلم نامزد شده هر كشوري بايد به زبان همان كشور باشد، تصميم گيري جديد مي گويد كه فيلم هاي بخش اسكار بهترين فيلم خارجي زبان فقط لازم است كه به زبان انگليسي نباشند.
به اين ترتيب اگر مثلا فيلمي از كشور فرانسه در اين بخش شركت كند و زبان آن عربي باشد، آكادمي اسكار اين فيلم را به عنوان محصول فرانسه قبول مي كند و برعكس.
فيلم هايي كه تا پايان شهريور در كشورهاي سازنده شان حداقل براي يك هفته به نمايش عمومي درآيند، مي توانند در رقابت هاي اسكاري بهترين فيلم خارجي سال شركت كنند.

هشدار وزارت ارشاد درباره آموزش خصوصي هنر
ايسنا: دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به فعاليت مراكز غيرمجاز آموزش هنر هشدار داد. اين دفتر به عنوان متولي ساماندهي آموزش آزاد هنر در كشور، به هنرجويان و علاقه مندان هنر درباره مراكز غيرمجاز آموزش هنر كه از طريق مطبوعات به چاپ آگهي مي پردازند، هشدار داد. بنا بر اعلام اين دفتر، مشاهده مي شود كه افرادي فاقد صلاحيت به برگزاري دوره هاي آموزش هنر به طور خصوصي، نيمه خصوصي و اعزام مدرس به منازل مي پردازند كه متاسفانه در مواردي خسارات مادي و معنوي را براي هنرجويان و خانواده ها در پي داشته است. بنابراين از خانواده ها و علاقه مندان به هنر درخواست مي شود پيش از ثبت نام و شركت در دوره هاي آموزش هنر، نسبت به اعتبار و مجوز مراكز آموزشي اطمينان حاصل كنند. در حال حاضر آموزشگاه هاي آزاد هنري داراي مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مراكز مجاز و مناسب در عرصه آموزش هنر هستند كه با مجوز و نظارت وزارت ارشاد فعاليت مي كنند و توسط افراد داراي صلاحيت علمي و هنري اداره مي شوند. اين دفتر همچنين اعلام كرد كه با توجه به اينكه آموزش هاي مجاز هنري، فقط به صورت آزاد - بدون اعطاي مدرك پايان دوره - و در مكان آموزشگاه  صورت مي گيرد، هرگونه تبليغ و آگهي مبني بر آموزش خصوصي و اعزام مدرس به منازل، غيرمجاز و فاقد اعتبار است.

نگاه روز
آدم هاي بد، آدم هاي خواب
ابراهيم زاهدي مطلق
الف: بابام رفته آدماي بد رو بكشه . اين جمله اي است كه به فرزندان نظاميان آمريكايي آموزش داده مي شود تا در برابر كساني آن را به زبان بياورند كه از آنها مي پرسند: پدر يا مادرتان به كجا رفته است؟ . خيابان سسمي يكي از برنامه هاي قديمي تلويزيون آمريكاست كه سابقه اش به چند دهه مي رسد. اين برنامه كه براي كودكان آمريكايي ساخته مي شود- به گزارش بي بي سي- اين روزها در حال توليد دي وي دي هايي است كه خانواده هاي نظاميان آمريكايي را توجيه مي كند. اين توجيهات براي حضور نظاميان آمريكايي در عراق و افغانستان است و البته آن آدم هاي بد هم عراقي ها و افغاني هايي هستند كه در مقابل متجاوزان به كشورشان ايستاده اند.گزارش بي بي سي نشان مي دهد در آمريكا حدود نيم ميليون كودك به خانواده هايي تعلق دارند كه يكي از والدين شان مشغول انجام ماموريت نظامي هستند. اين يعني وظيفه مند كردن كل امكانات و تجهيزات و هنر يك كشور براي اهداف بلندمدت.
ب: در دهه 60 و 70 ميلادي كه آمريكا درگير جنگ ويتنام بود، ژنرال هاي ارتش با حضور در مدارس به سؤالات كودكاني پاسخ مي دادند كه دلايل جنگ را مي پرسيدند؛ كودكان بي خبر از همه جا مي خواستند بدانند ويتنام يعني چه؟ اصلاً پوشيدني است يا خوردني؟! البته ژنرال ها به آنها پاسخ هاي دقيق و طراحي شده اي مي دادند كه نشان از درايت برنامه ريزان داشت. آنها كمونيست هستند و ما آزاد . اين پاسخي بود كه ژنرال ها به كودكي مي دادند كه پرسيده بود:
چرا ما با ويتنامي ها مي جنگيم؟ اكنون در جانشيني واژه ها، واژه كمونيست را برداشته اند و به جاي آن آدم هاي بد يا تروريست ها را جايگزين كرده اند. البته بعدها هم مي توان واژه هاي ديگري به جاي كمونيست جايگزين كرد؛ بسته به زمان و مكان جنگ و آدم هايي كه با آنها مي جنگند.
ج: اهداي جايزه اسكار يا نخل طلاي كن به فيلم هايي چون رمز داوينچي يا پيانيست در سينما و نوبل ادبي به ژائو ي چيني كه البته بارزترين وجه نوشته هايش مخالفت با اصلاحات دنباله دار مائو بود، هيچ ارتباطي با سياست ندارد. همان طور كه تلويزيون آمريكا هم فقط براي خدمت به هنر برنامه مي سازد.
د: مهم ترين چالش نويسندگان و شاعران در كشور ما اين موضوع است كه نه سينما، نه شعر، نه داستان و نه هيچ كدام ربطي به سياست ندارد و همه كساني كه به دعوت دانشگاه هاي اروپايي و آمريكايي به فرنگ مي روند، فقط به دليل علاقه آنها به هنر و ادبيات است.
رونوشت: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران جهت اطلاع
نويسندگان و شاعران و فيلمسازان جهت اطلاع
برگزاركنندگان مراسم كتاب سال جهت اطلاع

چشم مشترك تام كروز و پارامونت
006723.jpg
گروه ادب و هنر- تام كروز و شركت فيلمسازي اش، كمپاني پارامونت را متقاعد كردند كه امتياز برگردان سينمايي فيلم هنگ كنگي چشم را خريداري كند.به نوشته سايت فيلم استو، اين فيلم دلهره آور و ترسناك سينما سال 2002 در آسياي جنوب شرقي روي پرده سينماها رفت و با استقبال تماشاگران عادي و منتقدين سينمايي روبه رو شد. قصه فيلم درباره زن جوان نابينايي است كه پس از بهبودي، يك سري سايه و شبح مي بيند. به زودي او متوجه مي شود كه نه تنها مي تواند ارواح مردگان را ببيند، بلكه مي تواند وقايع و اتفاقات آينده را نيز پيش بيني كند.كروز سال قبل قصد داشت اين فيلم را با حضور رني  زلوگر در نقش اصلي تهيه كند. اما بعد از آنكه اين بازيگر انصراف خود را از همكاري با پروژه اعلام كرد، كروز هم توليد فيلم را رها كرد. هفته قبل شركت فيلمسازي لاين گيتز اعلام كرد كه چشم را با بازي جسيكا آلبا جلوي دوربين مي برد. تام كروز و كمپاني پارامونت هم به عنوان تهيه كنندگان شريك، در ساخت چشم همكاري مي كنند. در عين حال پارامونت پخش داخلي و بين المللي فيلم را هم به عهده خواهد داشت.تام كروز براي ايفاي يكي از نقش هاي كوتاه فيلم هم اعلام آمادگي كرده است. آخرين فيلم اين بازيگر ماموريت غيرممكن 3 - كه با همكاري مشترك كمپاني پارامونت تهيه شده- تابستان امسال فروش خوبي در گيشه سينماها داشته است.

كنسرت پيانو به نفع كودكان سرطاني
گروه ادب و هنر- كنسرت بزرگ تكنوازي پيانو به نفع سازمان حمايت از كودكان سرطاني (محك) برگزار مي شود.نوازندگان اين كنسرت دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران هستند.
آرش فولادوند، فرهاد جديدي، نگين رضوي، ندا رمضاني و مهدي صمدزاد به عنوان نوازنده در اين گروه حضور دارند.
كنسرت تكنوازي پيانو در تاريخ 11 مرداد ماه از ساعت 17 تا 21 در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني كه 800 نفر گنجايش دارد، برگزار مي شود.گفته مي شود اين اولين بار است كه يك كنسرت دانشجويي در اين وسعت برگزار مي شود. بخش زيادي از برنامه به نوازندگي پيانو اختصاص دارد و بخش كوتاهي نيز دونوازي پيانو با ويولن و پيانو با تنبك است.گفتني است همه عوايد اين برنامه به سازمان حمايت از كودكان سرطاني (محك) تعلق دارد.

يك فيلمنامه نويس گمنام :
دزدان كارائيب متعلق من است
006720.jpg
گروه ادب و هنر- يك فيلمنامه نويس ناشناس كه مدعي است قصه فيلم دزدان دريايي كارائيب متعلق به اوست، عليه كمپاني والت ديزني شكايت كرد.به نوشته بي بي سي، رويس متيو مي گويد كه طرح اصلي قصه اين فيلم اكشن ماجراجويانه متعلق به اوست و كمپاني ديزني با سرقت اين طرح، اثر پرفروش خود را توليد كرده است. او در شكايت قانوني خويش جزئيات مربوط به فيلمنامه اش را نيز به دادگاه ارائه داده است. متيو مي گويد قصه فيلمنامه   او هم مثل دزدان دريايي كارائيب درباره يك دزد دريايي خوش قلب است كه با يك سري ماجراجويي خرافي روبه رو مي شود.به گفته متيو، فيلمنامه او دهه هشتاد ميلادي نوشته شده و وي همان زمان آن را به ثبت رسمي رسانده است. با اين حال وي نگفت چرا اين قدر دير عليه تهيه كنندگان فيلم شكايت كرده است، اولين قسمت فيلم سال 2003 به روي پرده سينماها رفت و قبل از آن هم اخبار مربوط به آن در شكل وسيعي در رسانه هاي گروهي منتشر شده بود.سخنگوي كمپاني والت ديزني در اولين واكنش، ادعاي رويس متيو را رد كرد و گفت اعتراض و شكايت او وجهه قانوني ندارد. او گفت طي دو دهه قبل هيچ كسي- به نام رويس متيو يا هر نام ديگري- به اين كمپاني مراجعه نكرده كه چنين فيلمنامه اي را به آنها ارائه دهد. اين سخنگو هرگونه سرقت ادبي را در اين رابطه قاطعانه رد كرد. دزدان دريايي كارائيب۲ در شش روز اول نمايش خود 184 ميليون دلار فروش داشته است.

راهنما
رسيتال آموزشي پيانو با حضور دانش آموزان
گروه ادب و هنر- رسيتال آموزشي پيانو يادواره استاد جواد معروفي صبح جمعه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
در اين رسيتال، 23 هنرجوي پيانو از شاگردان جواد عبداللهي به اجراي قطعاتي از جواد معروفي و موسيقيدانان بزرگي چون بتهوون خواهند پرداخت. هنرجويان ياد شده، دانش آموزان و دانشجويان رشته هاي مختلف هستند كه در بين شان تينا بلوچ زاده و تارا نقش بندي دانش آموزان دوم دبستان، كم سن و سال ترين نوازنده هاي اين اجرا محسوب مي شوند.
اين برنامه، با همكاري بنياد آفرينش هاي هنري نياوران، جمعه 30 تير از ساعت 10 صبح در اين فرهنگسرا آغاز مي شود.
نخستين جشنواره شعر دريايي
ايسنا: نخستين جشنو اره شعر دريايي آذرماه برگزار مي شود.
اين جشنواره را سازمان كشتيراني با هدف اشاعه فرهنگ دريايي و آشنايي مردم با دريا در پنج موضوع بندر، كشتي، دريا، دريانوردي و دريا در عرصه دفاع مقدس برگزار مي كند.
آخرين مهلت ارسال آثار براي اين جشنواره سراسري كه در تهران برگزار مي شود، چهار مهر 85 اعلام شده است.
جشنواره يادشده هفتم آذرماه سال جاري همزمان با روز نيروي دريايي برگزار مي شود.
نمايشگاه هنرمندان از قلم افتاده 
ايسنا: دومين نمايشگاه هنرمندان دهه هاي 40 و 50 ايران با عنوان از قلم افتاده با آثاري از نقاشان و مجسمه سازان دوره هاي مختلف تاريخ معاصر هنرهاي تجسمي ايران، پاييز سال جاري، در تهران برپا مي شود. اين نمايشگاه كه در پي برپايي نخستين نمايشگاه آثار هنرمندان آغازگر هنرمدرن ايران كه خردادماه در نگارخانه  مميز خانه  هنرمندان ايران برگزار  مي شود، از سوي انجمن هنرمندان نقاش تدارك ديده شده است.
شطرنج با ماشين قيامت در مشهد
مهر: نهمين جلسه نقد «تاب دفاع مقدس به اثر شطرنج با ماشين قيامت نوشته حبيب احمد زاده اختصاص دارد.
شطرنج با ماشين قيامت توسط سيدسعيد موسوي نقد خواهد شد، اين نشست توسط انجمن ادبي دفاع مقدس و با حمايت معاونت ادبيات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برگزار مي شود.
نهمين نشست نقد «تاب دفاع مقدس، روز دوازدهم مرداد ماه ساعت 16 در مر«ز مشاوره اجتماعي آستان قدس رضوي واقع در خيابان گلستان شرقي برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |