دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۶ - Jul 17, 2006
با تهديد موشكي حزب الله گسترش يافت
اضطراب در تل آويو
006687.jpg
گروه بين الملل- ضربه سخت حزب الله لبنان به اسرائيل با حمله به حيفا، معادلات تل آويو را براي تداوم يورش به لبنان بر هم زد.اسرائيل بر اين باور بود كه مي تواند به عمق لبنان و حتي سوريه حمله كند اما سرزمين هاي اشغالي به غير از نوار مرزي آن از حملات متقابل در امان خواهد بود. چرا كه موشك هاي پيشين حزب الله داراي برد محدودي بود.
اما شليك ۹ موشك رعد۲ به عمق استراتژيك اسرائيل و اصابت آن به حيفا به عنوان يكي از مهمترين شهرهاي اسرائيل، موجي از اضطراب و ناامني را در سرزمين هاي اشغالي بوجود آورد.
بندر حيفا از شهرهاي مهم صنعتي، نظامي و خدماتي اسرائيل است و اصابت موشك به آن، اختلال عجيبي در منطقه حيفا بوجود آورد. بنابر اخبار خبرگزاري ها گروه كثيري از ساكنان حيفا مترصد ترك خانه خود هستند.
در پي اين اقدام ايهود باراك نخست وزير اسبق اسرائيل گفت چنانچه حزب الله از پرتاب موشك دست بردارد اسرائيل نيز حملات خود را متوقف خواهد كرد و اين خلاف فشارهاي روزهاي گذشته اسرائيل است .
در همين حال با شليك موشك رعد كه مشخصات آن حاكي از برد وسيع اين سلاح در دست حزب الله است، اسرائيل به شدت نگران تكرار اين حمله و اين بار به تل آويو است.
اسرائيل در طول دوران حياتش با جنگ ها و نيروهاي مختلفي مواجه بوده اما هيچ كدام از اين نيروها تأثير عيني بر زندگي شهرنشينان سرزمين هاي اشغالي به ويژه شهرهاي بزرگ آن نداشته است. اما موشك هاي رعد نشان داد كه قادرند تل آويو را نيز زير آتش بگيرند. از اين رو، مردم تمامي نقاط اسرائيل به ويژه تل آويو هر لحظه منتظر فرود موشك ها بر روي شهرشان هستند و اين بيم و نگراني در اظهارات مسئولان اسرائيلي نيز بارها بازتاب داشته است.مشروح خبرها در صفحه ۲۳ از نظرتان مي گذرد.

با حمله حزب الله به شهر حيفا
تمام فلسطين اشغالي زير پوشش موشك هاي
مقاومت لبنان قرار گرفت
006651.jpg
گروه بين الملل - حزب الله لبنان ديروز در يك اقدام جدي حيفا، سومين شهر بزرگ اسرائيل و مركز بسياري از تأسيسات مهم نظامي و اقتصادي رژيم تل آويو را هدف قرارداد. حمله به حيفا از آن روي مهم است كه اين شهر در عمق استراتژيك اسرائيل قرار دارد و هرگز كسي گمان نمي كرد نبرد مقاومت لبنان با اسرائيل به عمق خاك اين رژيم كشيده شود. حتي در جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل نيز در سال ۱۹۶۷ هيچكدام از شهرهاي مهم اسرائيل از جمله حيفا در معرض حوادث ناشي از جنگ نبود.
با حمله موشكي حز ب الله لبنان به حيفا هرج و مرج در اين شهر حكمفرما شد. ۹ فروند موشك رعد كه به حيفا اصابت كرد باعث كشته شدن ۹ اسرائيلي و جراحت افزون بر ۳۰ نفر در اين شهر شد. يكي از موشك ها به نزديكي مركز پليس اصابت كرد و اصابت موشك ديگر باعث قطع خطوط راه آهن اين شهر شد.
اسرائيل براي در امان بودن از حملات موشكي در اطراف اين شهر سيستم موشك هاي ضدموشكي پاتريوت آمريكا را مستقر كرده بود اما پاتريوت هم نتوانست مانع از اصابت موشك هاي رعد شود.
بلافاصله بعد از اين حادثه، بسياري از مراكز حساس شهر حيفا تعطيل شد. دولت تل آويو اعلام كرد كه كارخانه هاي توليد مواد سمي و شيميايي اين شهر را تعطيل خواهد كرد و بندر پرتراكم حيفا نيز تعطيل شد.
اسرائيلي ها بيم آن دارند كه موشك هاي آتي حزب الله باعث نابودي پالايشگاه نفت، كارخانجات نظامي و پتروشيمي آنها شود. حزب الله نيز اعلام كرد كه در حمله به حيفا قصد نابودي اين مراكز را نداشت اما اگر حملات اسرائيل به ساختارهاي اقتصادي و ترابري لبنان ادامه پيدا كند آنگاه حتماً مراكز مذكور را هدف قرار خواهد داد.
محافل نظامي و رسانه هاي جهاني اعلام كردند موشك هاي رعد آن قدرت را دارند كه حتي تل آويو را زير آتش خود بگيرند. حمله به حيفا پوشش رسانه اي گسترده اي در جهان داشت. درپي اين حمله، جلسه كابينه اسرائيل به يك جلسه اضطراري تبديل شد. در اين جلسه ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل گفت: مردم اسرائيل بايد خود را آماده يك جنگ طولاني كنند.
وي با بيان اين كه بيروت و دولت لبنان پاسخ كوبنده اي دريافت خواهد كرد گفت: ساكنان اسرائيل بايد خود را براي ويراني ها و كشته شدن افراد نزديك خود در اين جنگ آماده كنند.
اسرائيل طي ۵ روز گذشته در حملات خود به لبنان از بمب هاي خوشه اي استفاده كرده و گفته مي شود احتمال استفاده از بمب هاي فسفري نيز وجود دارد. در همين ارتباط اولمرت تهديد كرد كه در روزهاي آينده از سلاح هاي پيشرفته عليه مردم لبنان استفاده مي كند.
در واكنش به موشك باران حيفا ارتش اسرائيل ديروز منطقه عباسيه در نزديكي بندر صور را كه محل استقرار نيروهاي ارتش لبنان است بمباران كرد. اين بمباران پس از حمله هوايي به بندر بيروت ،طرابلس و جرئيه انجام شد. ارتش اسرائيل در عمليات ديروز خود همچنين به منزل شيخ نبيل قاوون از  رهبران حزب الله لبنان حمله كرد كه در نتيجه آن ۵ نفر از جمله ۴ كودك كشته شدند. همچنين در حمله هوايي به يك منزل در منطقه جبشيب در جنوب لبنان ۱۵ نفر كشته شدند.ديروز همچنين بالگردهاي اسرائيلي به خانه اي در نزديكي صدر حمله كردند كه حاصل آن يك كشته و سه زخمي غيرنظامي بود. همچنين آنان ساختمان ۱۰طبقه تلويزيون المنار را ويران كردند.
در واكنش به اين عمليات، حزب الله لبنان علاوه بر حمله موشكي به حيفا، به شهرهاي عكا، كرلل، سديروف، نحال، عوز، تنيبرت، سن ژان، نهاديا و تعدادي ديگر از شهرهاي اسرائيلي حمله كرد كه در اثر آن تعداد زيادي مجروح شدند.
ارتش اسرائيل همچنين اعتراف كرد كه بر اثر غرق شدن ناوچه جنگي اش در سواحل لبنان سه سرباز اين رژيم به قتل رسيدند.
حزب الله لبنان طي ۵ روز گذشته افزون بر هفتصد موشك به مناطق فلسطين اشغالي شليك كرده است.
رژيم تل آويو ديروز در تداوم حملات خود به لبنان تصميم گرفت از نيروهاي زميني خود براي حمله زميني به لبنان استفاده كند اما تا لحظه تنظيم خبر، مقابله شديد نيروهاي مقاومت مانع از تحقق اين خواسته شده است.
از سوي ديگر حمله اسرائيل به لبنان باعث انسجام ملي در اين كشور شده است به گونه اي كه نخست وزير و رئيس جمهوري لبنان كه اختلافات ديرينه اي با هم دارند هر دو ضمن محكوم كردن جنايات اسرائيل خواستار انسجام ملي و همدلي براي مقابله با اين تجاوزات شدند.
قدرت حزب الله در مقابله با حملات اسرائيل و عمق دادن به اين جنگ تا داخل شهرهاي اسرائيل باعث شد تا ايهود باراك نخست وزير اسبق اسرائيل ديروز عليرغم شروط پيشين اسرائيل اعلام كند كه اگر حزب الله از موشك باران شهرهاي اسرائيل دست بردارد ارتش اسرائيل نيز حملات خود به لبنان را متوقف خواهد كرد.از سوي ديگر كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا نيز نگراني خود را از ميزان تلفات مردم غيرنظامي در لبنان ابراز داشت.
در همين حال آمريكا اعلام كرد كه به زودي ۲۵ هزار شهروند خود را از لبنان خارج خواهد كرد. فرانسه دو ناو جنگي به مرزهاي آبي لبنان فرستاده تا فرانسويان ساكن اين شهر را با خود ببرد. انگلستان نيز همين اقدام را انجام داده است.

تفاوت ديدگاه ها
در نشست هشت كشور صنعتي جهان
006654.jpg
گروه بين الملل - نشست هشت كشور صنعتي جهان ديروز در سنت پترزبورگ كار خود را آغاز كرد. در دو نشست جداگانه سران كشورها گفت وگوهاي خود را دنبال خواهند كرد.
اين نشست كه براي نخستين بار در روسيه برگزار شد در سايه اختلاف نظر بين روسيه و آمريكا درمورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني قراردارد. روسيه اميدوار بود موافقت آمريكا را در اين مورد كسب كند ولي رئيس جمهوري آمريكا در نخستين كنفرانس مطبوعاتي با پوتين مخالفت علني دولت آمريكا را در اين مورد علني كرد كه با واكنش تند روسيه مواجه شد. در اين كنفرانس مطبوعاتي بوش به اوضاع داخلي روسيه نيز اشاره كرد و خواستار رعايت موازين حقوق بشر و دموكراسي در روسيه شد. در واكنش به سخنان بوش، پوتين گفت كه اگر مقصود رياست جمهوري آمريكا دموكراسي از نوع عراقي است، روسيه علاقه اي به آن ندارد. اين پاسخ پوتين با استقبال روزنامه نگاران روس حاضر در كنفرانس مواجه شد.
موضوع هاي جهاني اين نشست نيز ديدگاه هاي متفاوت سران هشت كشور صنعتي را زيادتر نمايان كرد و روسيه كه در نظر داشت مسئله انرژي را محور گفت وگوها قرار دهد با بازتاب منفي ديگر كشورهاي شركت كننده روبه رو شد.
پيامدهاي تجاوز اسرائيل به لبنان نيز براين نشست سايه افكنده است و درحالي كه آمريكا و انگليس از مواضع رژيم صهيونيستي پشتيباني مي كنند، فرانسه ديدگاه ديگري دارد. اين نشست نخستين تفاوت بين ديدگاههاي هشت كشور را نمايان ساخته است و روسيه كه از مطرح شدن موضوع انرژي به عنوان محور اصلي گفت وگوها نااميد شده اكنون ديدگاه هاي متفاوت خود با آمريكا را علني كرده است. روابط روسيه و آمريكا در شرايط كنوني به سردي گراييده و اين موضوع از ديد ناظران نشست نيز دور نمانده است. كشورهاي عضو گروه هشت كشور صنعتي در اين نشست پرداختن بيشتر به انرژي اتمي را نيز در دستور كار قرار داده اند ولي آلمان به عنوان تنها كشور صنعتي انرژي هسته اي را از محور برنامه هاي خود خارج كرده و در نظر دارد تا پنج سال آينده همه نيروگاه هاي اتمي خود را از مدار خارج كند. اين سياست يكي از شرايط حزب سوسيال دمكرات آلمان هنگام ائتلاف با حزب حاكم دمكرات مسيحي بود و صدراعظم آلمان كه براي نخستين بار با سران هفت كشور ديگر در اين نشست شركت كرده است بار ديگر در سنت پترزبورگ بر اين تصميم آلمان صحه نهاد.
تظاهرات گروه هاي ضدجهاني سازي نيز همچنان در روسيه ادامه دارد ولي اين تظاهرات در فاصله اي بسيار دورتر از محل نشست برگزار مي شود.
نشست هشت كشور صنعتي ديشب رسماًِ با ضيافت شام رئيس جمهوري روسيه به پايان رسيد ولي گفت وگوهاي دوجانبه امروز نيز پيگيري مي شود. بيانيه پاياني امروز در اختيار خبرنگاران قرار خواهد گرفت.

قطعنامه شوراي امنيت براي تحريم كره شمالي
گروه بين الملل- شوراي امنيت سازمان ملل به اجماع آرا قطعنامه اي را تصويب كرد كه موضوع آن تحريم هاي محدود عليه كره شمالي است.
به گزارش خبرگزاري ها، اين قطعنامه از كشورهاي عضو سازمان ملل مي خواهد صادرات و واردات هر كالايي كه به نوعي به توليد و ساخت موشك مربوط مي شود را به كره شمالي متوقف كنند. در اين قطعنامه همچنين از پيونگ يانگ خواسته شده برنامه موشك بالستيك خود را به حال تعليق درآورد.
كره شمالي با رد اين قطعنامه اعلام كرد كه هيچ گونه تعليق را نمي پذيرد.
سفير كره شمالي در سازمان ملل كه تاكنون چندان در شوراي امنيت حضور نيافته بود، بعد از تصويب اين قطعنامه ضمن رد آن، شورا را به اقدامات غيرمنطقي و گانگستري با هدف به انزوا كشاندن كره شمالي متهم كرد.
نماينده كره شمالي در سازمان ملل همچنين گفت، كشورش به آزمايش هاي موشكي ادامه خواهد داد چرا كه اين بخشي از استراتژي بازدارندگي براي حفظ آينده كره شمالي است. قطعنامه شوراي امنيت عليه كره شمالي بعد از ده روز مذاكره و كشمكش ميان آمريكا و ژاپن از يك سو و چين و روسيه و كره جنوبي از سوي ديگر، به تصويب رسيد.
سرانجام در لحظات آخر دو طرف اين بحث به توافق رسيدند تا اين قطعنامه با اجماع آرا و بدون رأي منفي به تصويب برسد. چين تهديد كرده بود در صورتي كه بند ۷ منشور ملل متحد كه استفاده از قدرت نظامي را ممكن مي كند، در اين قطعنامه گنجانده شود آن را وتو مي كند. براساس توافقي كه صورت گرفت بند هفت، در اين قطعنامه گنجانده نشد. پيش نويس اوليه اين قطعنامه را ژاپن تهيه كرد و آمريكا هم از آن حمايت نمود.
جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل بعد از تصويب اين قطعنامه گفت، شوراي امنيت كاملاً روشن و قاطع به اقدام كره شمالي واكنش نشان داد.
در همين حال كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا هم گفت كه قطعنامه شوراي امنيت كره شمالي را به پاي ميز مذاكره باز مي گرداند. رايس همچنين چين را به خاطر نشان دادن حس مسئوليتش در رأي گيري قطعنامه در شوراي امنيت تحسين كرد و گفت كه بوش مراتب تشكر خود را به هوجينتائو رئيس جمهوري چين ابلاغ مي كند.

هند مذاكرات صلح پاكستان را به حالت تعليق درآورد
ايسنا: يك مقام عالي رتبه از وزارت خارجه هند ديروز اعلام كرد، هند به دليل ترديد درباره بمب گذاري هاي صورت گرفته در بمبئي و اينكه امكان دارد اين اقدام از سوي شبه نظاميان مستقر در پاكستان صورت گرفته باشد، مذاكرات صلح با اين كشور را به حالت تعليق درآورد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين تصميم چند روز پس از انفجارهاي ايستگاه قطار بمبئي در هند روي داد كه بر اثر آن ۱۷۹ تن كشته و صدها تن ديگر مجروح شدند.
اگرچه تاكنون به طور دقيق مشخص نشده كه عامل اين حملات تروريستي چه فرد يا گروهي بوده است اما مقامات رسمي هند به لشگر طيبه، مستقر در پاكستان و  آژانس جاسوسي ارتش اين كشور و خدمات اطلاعاتي آنها مظنون است.
يك مقام رسمي هندي كه خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاري رويتر گفت: ما به آنها گفته ايم كه شرايط براي ادامه مذاكرات مناسب نيست.
وي به مذاكراتي كه قرار بود در ۲۰ و ۲۱ ژوئيه ( ۲۹ و ۳۰ تير) در دهلي برگزار شود، اشاره كرد.
هنوز هيچ واكنش فوري از سوي پاكستان در اين باره ارائه نشده است.
نشست ميان مقامات وزارت خارجه دو كشور به منظور بازبيني پيشرفت ها در روند صلح كه از اوايل سال ۲۰۰۴ آغاز شده انجام مي شود.
اين مقام رسمي گفت تعويق اين مذاكرات به معناي لغو روند صلح نيست.
وي افزود: ما به برقراري صلح با آنها معتقديم اما آنها بايد نشان دهند كه به وعده هايشان براي پايان دادن به تروريسم پايبندند.
وي به تعهد اسلام آباد در سال ۲۰۰۴ اشاره كرد كه در آن پاكستان گفته بود اجازه نمي دهد شبه نظاميان مخالف هند از اراضي اين كشور عليه حكومت دهلي نو در كشمير استفاده كنند.
پاكستان هر گونه ارتباط با بمب گذاري هاي بمبئي را رد كرده و اعلام كرد، اتهامات هند چيزي جز تبليغ يا ترديد نيست مگر اين كه دهلي نو مدرك ارائه كند.
پرويز مشرف، رئيس جمهوري پاكستان همكاري كامل اسلام آباد را در اين تحقيقات اعلام كرده است.

شوراي امنيت درخواست آتش بس
ميان اسرائيل- لبنان را رد كرد
رئيس جمهوري لبنان از شوراي امنيت خواست تا به طور مستقيم
به منظور توقف خشونت ها و برقراري يك آتش بس مداخله كند
گروه بين الملل-ديپلمات ها اعلام كردند كه پس از مخالفت آمريكا، شوراي امنيت مجدداً درخواست ها براي اعلام آتش بس فوري ميان اسرائيل و لبنان را رد كرد.
آمريكا در اين مذاكرات كه پشت درهاي بسته انجام شد، اعلام كرد كه تمركز براي ديپلماسي خاورميانه بايد در اجلاس سن پترزبورگ كه كشورهاي صنعتي موسوم به جي۸ در آن حضور دارند، انجام شود.آنها اعلام كردند، آمريكا تنها عضو شوراي امنيت سازمان ملل است كه با اقدام اين شورا در اين زمان مخالف است.
نعود محمود نماينده  لبنان در سازمان ملل، پس از نشست اين شورا به خبرنگاران گفت: ما انتظار بيشتري از شوراي امنيت داريم. اين در حالي است كه فواد سينيوره نخست وزير لبنان، در سخنراني ملي اش اعلام كرد: ما آتش بس فوري مورد حمايت سازمان ملل را خواستاريم. ما گسترش كنترل بر تمام لبنان از جمله جنوب لبنان در همكاري با نيروهاي سازمان را خواستاريم.
در واكنش به اين خبر، اميل لحود رئيس جمهوري لبنان شوراي امنيت را به تأخير در مداخله براي توقف حملات پنج روزه  ارتش اسرائيل و دادن فرصت بيشتر به اين رژيم يهودي براي تسليم لبنان در برابر شرايطش متهم كرد.
لحود پيش از نشست اضطراري كابينه به خبرنگاران گفت: متاسفانه آنچه كه اتفاق افتاد، اين بود كه شوراي امنيت نشستي را برگزار كرد و انجام اقدامات لازم را به تعويق انداخت با اين باور كه با اين اقدام لبنان تسليم مي شود.
لحود اعلام كرد: حملات خونين اسرائيل مي تواند مردم لبنان را بر آن دارد تا جانشان را براي دفاع از كشورشان فدا كنند و حتي به انجام اقدامات تروريستي روي آورند.وي افزود: خشونت مولد تروريسم است. وي در عين حال متعهد شد كه در مقابل فشارهاي اسرائيل سر تعظيم فرود نياورد. لحود گفت: لبنان تسليم نخواهد شد.
رئيس جمهوري لبنان از شوراي امنيت خواست تا به طور مستقيم به منظور توقف اين خشونت ها و برقراري يك آتش بس مداخله كند و گفت: پس از آن ما آماده  انجام مباحثه در تمام موضوعات مرتبط هستيم.
از سوي ديگر، پاپ بنديكت شانزدهم نسبت به افزايش اقدامات سبعانه در لبنان ابراز نگراني كرد و تروريسم و اقدامات تلافي جويانه را محكوم كرد.بنديكت شانزدهم كشتارهاي غيرنظاميان را محكوم و از رهبران خواست تا به راه مذاكره و گفت وگو روي آورند.

۳۵ كشته و زخمي در انفجار بغداد
واحد مركزي خبر : منابع بيمارستاني عراق ديروز اعلام كردند بر اثر انفجار بمب در منطقه الكراده در جنوب بغداد دستكم سه عراقي كشته و سي و دو تن ديگر زخمي شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، يك منبع بيمارستان ابن النفيس كه نخواست نامش فاش شود، گفت: بمب ساعت هشت صبح در يكي از مراكز تجاري در منطقه الكراده در جنوب بغداد منفجر شد كه بر اثر آن سه عراقي كشته و سي و دو تن ديگر زخمي شدند.

۶۰ شبه نظامي در درگيري هاي جنوب افغانستان كشته شدند
گروه بين الملل - در درگيري هاي دو روز گذشته در جنوب افغانستان بيش از ۶۰ شبه نظامي طالبان كشته شدند.به گزارش خبرگزاري ها، بيش از ۳۰۰ سرباز انگليسي با پشتيباني سربازان آمريكايي و كانادايي از زمين و هوا به شهر «سنگين» كه در كنترل طالبان بود حمله كردند.در اين درگيري و درگيري هاي جداگانه در هلمند كه به محل تجمع صدها نيروي طالبان تبديل شده، بيش از ۶۰ شبه نظامي كشته شدند.درگيري هاي دو روز گذشته در استان اروزگان هم ادامه داشت. از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون بيش از ۱۵۰۰ شبه نظامي در درگيري هاي افغانستان كشته شده اند.در اين درگيري ها همچنين ۶۰ نيروي خارجي وابسته به ائتلاف مستقر در افغانستان هم كشته شدند.

وزير خارجه جدايي طلبان چچن به روسيه پيشنهاد صلح داد
ايسنا: درپي پيشنهاد عفو دولت روسيه به جدايي طلبان چچني، يكي از نمايندگان بلندپايه جدايي طلبان گفت، جدايي طلبان چچن حاضرند تا در ازاي صلح از تلاش براي استقلال دست بردارند.
اين در حاليست كه جناح تندروي جنبش جدايي طلبان هيچ گونه علامتي مبني بر موافقت با اين مسأله نشان نداد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، احمد زاكايف، كه به عنوان وزير امور خارجه جدايي طلبان چچن شناخته مي شود و تحت تعقيب است، با ارسال نامه اي به نشست سران گروه هشت در سن پترزبورگ نوشت: مردم چچن همواره خواستار استقلال بوده اند.زاكايف كه به انگليس پناهنده شده، در نامه اي كه روز شنبه در دو وب سايت جدايي طلبان منتشر شد، نوشت: اما اگر راه حل هاي ديگري براي برقراري صلح با روس ها پيدا شود، ما حاضريم به مذاكره بنشينيم.
وي تصريح كرد: ما تأييد مي كنيم كه تداوم فعاليت هاي نظامي و خشونت ها به حل اختلافات منجر نخواهد شد.
بنابراين ما اعلام مي كنيم كه مذاكرات با روسيه بايد بدون هر گونه قيد و شرط از سوي هر دو طرف برگزار شود.

اسلام گرايان مشروعيت دولت سومالي را پذيرفتند
گروه بين الملل - اسلام گرايان سومالي مشروعيت دولت موقت را پذيرفته اند.
زيدالاصبان، فرستاده اتحاديه عرب به سومالي در گفت وگو با خبرگزاري رويتر ضمن بيان مطلب فوق افزود: آن ها بر اهميت حفظ مشروعيت دولت تأكيد دارند و نمي خواهند عليه دولت اقدام كنند به ويژه آن كه تصميمي بر انجام حمله عليه بيدوآ (محل استقرار دولت موقت) ندارند.
به گفته فرستاده اتحاديه عرب اسلام گرايان برخلاف امتناع رئيس جمهوري سومالي به مذاكرات خود ادامه مي دهند.
در همين چارچوب نمايندگان اسلام گرايان به خارطوم سفر كرده اند تا مذاكرات بااتحاديه عرب كه دور اول آن آبان ماه گذشته در سومالي شكست خورد را انجام دهند.
از سويي ديگر عبداللهي يوسف، رئيس جمهوري دولت موقت سومالي، تصميم به تحريم مذاكرات كه قرار است طي روزهاي آتي در سودان انجام شود گرفته تا به اين وسيله از جنگ ميان دولتش و جنبش اسلامي كه پايتخت و قسمتي از جنوب سومالي را دراختيار گرفته اند، جلوگيري كند.
اين تصميمات درحالي از سوي رئيس جمهوري موقت اتخاذ مي شوند كه شريف حسن شيخ عدن، سخنگوي پارلمان سومالي از تشكيل كميته آشتي براي ديدار با اسلام گرايان خبر داد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |