دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۶ - Jul 17, 2006
تحقق ساخت هتل هاي فضايي
006762.jpg
گروه علمي فرهنگي - رؤياي روبرت بيگلو در خصوص راه اندازي هتل هاي فضايي با پرتاب موفقيت آميز ماهواره قابل انبساط ۱ -Genesis رنگ تازه اي به خود گرفت. به گزارش ايسنا،  شركت فضايي Bigelow Aerospace اعلام كرد كه اين ماهواره كه در واقع مدل نمونه اوليه است با موفقيت پرتاب و در نهايت در مدار جاي گرفت.
فضاپيماي جنسيس-۱ به وسيله يك فروند موشك بالستيك و از خاك روسيه به فضا پرتاب شد. اين ماهواره به محض رسيدن به مدار زمين صفحات خورشيدي خود را گشوده و شروع به انبساط كرد. اين شركت همه چيز را خوب و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته اعلام كرده است. هدف اصلي و بلند مدت از پرتاب چنين ماهواره اي طراحي و ساخت هتل فضايي و پذيرايي از گردشگران ثروتمند در مدار زمين است.
 از آنجا كه طراحي و ساخت ايستگاه هاي فضايي براي مقاصد گردشگري بسيار پر هزينه است، شركت Bigelow Aerospace برآن شد تا تمركز خود را بر روي ايده تأسيسات مسكوني قابل انبساط معطوف كنند.
گفته مي شود كه در صورتي كه همه چيز به خوبي پيش برود، اين فضاپيما تا پنج سال در فضا خواهد ماند و در اين مدت مهندسان فرصت خواهند داشت تا به بررسي عمكرد آن و در عين حال جمع آوري اطلاعات براي مرحله بعدي اين طرح بزرگ بپردازند.
هم چنين مهندسان شركت از هم اكنون طراحي و ساخت ۲ Genesis- را آغاز كرده اند تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده از Genesis -1 گام بلندي در تحقق ايده ساخت هتل هاي گردشگري فضايي بردارند. پرتاب Genesis -2 براي سال ۲۰۰۶ يا ۲۰۰۷ ميلادي در نظر گرفته شده است.

گوگل به لغت نامه ها راه مي يابد
006756.jpg
همشهري آنلاين: كلمه google در چاپ بعدي لغت نامه ميريام - وبستر به عنوان يك فعل لازم به معناي «استفاده از موتور جستجوي Google براي به دست آوردن اطلاعات ... از اينترنت» ذكر مي شود.
گوگل به اين ترتيب ديگر تنها يك اسم خاص نيست و به نشان هاي تجاري ديگري مانند كلينكس و زيراكس مي پيوندد كه با همگاني شدن، زبان انگليسي را تغيير داده  اند. موتور جستجوي امروز فراگير شده گوگل در سال ۱۹۹۸ نسخه بتاي خود را به كار انداخت.
گوگل اكنون در قلمرو زبان انگليسي كاربردهاي ويژه خود را هم پيدا كرده است. مثلا در چند سال اخير هر كسي كه براي اولين بار به ديدن شخص غريبه اي مي رود ممكن است توسط اطرافيانش در معرض اين سؤال قرار گيرد:« آيا سابقه اش را گوگل كرده اي؟» گوگل در اين كاربرد به معناي گير آوردن اطلاعات درباره آن فرد يا به صورت دقيق تر به معناي پيدا كردن سوابق اوست.
ماه قبل لغت نامه انگليسي آكسفورد كلمه گوگل را البته با حرف بزرگ به همين معنا فهرست كرد و سال قبل هم چهارمين چاپ لغت نامه استراليايي ماكاري google را هم به معناي فعل لازم و هم به عنوان اسم ( مي خواهم يك گوگل انجام دهم) ذكر كرده بود.
البته گوگل با وارد شدن به لغت نامه ممكن است تاوان هايي هم بپردازد. شركت گوگل در آخرين سندي كه براي «كميسيون تامينات و داد و ستد آمريكا» فرستاده از جمله اشاره مي كند كه اين خطر وجود دارد كه كلمه Google آنقدر كاربرد عام يابد كه به معناي جستجو كردن به كار رود؛ در اين صورت ما اختيارمان بر اين علامت تجاري را از دست مي دهيم و ديگران ممكن است براي ارجاع به محصولاتشان از آن استفاده كنند و حق انحصاري ما را به خطر بياندازند.

اينترنت را در حالت سه بعدي تجربه كنيد
006759.jpg
گروه علمي فرهنگي- هم اكنون سه مرورگر جديد با نام هاي «تري بي» ۳،Bبراوز تري ديBrowse3D
و «اسفيراكسپلورر»
Sphero XPlorer امكان گشت و گذار سه بعدي در اينترنت را براي علاقه مندان فراهم كرده و خدمات مسنجر «تري دي پلنتز»۳D Planetsنيز امكان چت كردن در محيطي سه بعدي را براي كاربران فراهم كرده  است.
به گزارش سايت اينترنتي «پي سي مگزين»، ايده گشت و گذار سه بعدي در اينترنت به جاي مشاهده وب سايت هاي دو بعدي ابتدا در دهه نود ميلادي و توسط زبان برنامه نويسي «وي آرام ال» VRMLمطرح شد اما پس از سالها مسكوت ماندن اين ايده، هم اكنون اقدامات مؤثري براي عملي شدن آن در حال انجام است.
از سوي ديگر يك نگارش از زبان برنامه نويسي «اكس ام ال» به نام «اكس تري دي» ويژه كار با محيط هاي سه بعدي در حال شكل گيري است و از همه مهمتر، سيستم  عامل در راه شركت مايكروسافت با نام «ويندوز ويستا» با برخورداري از چندين فناوري گرافيكي سه بعدي از جمله «دايركت اكس»۱۰ امكان پيدايش ابزارها و برنامه هاي اينترنتي سه بعدي را فراهم خواهد كرد. براي آشنايي بيشتر با گشت و گذار سه بعدي اينترنت كافي است بدانيم كه به طور مثال مرورگر سه بعدي «براوز تري دي» به كاربران اجازه مي دهد در راهروها و سالن هاي مجازي، همانند آنچه در بازي هاي رايانه هاي سه بعدي ديده مي شود، به گشت وگذار در اينترنت مشغول شوند و در هر لحظه چندين وب سايت را بازديد كنند كه اين امر را مي توان آغازي براي پيدايش اينترنت سه بعدي محسوب كرد.
«رابرت راندا» مدير اجرايي شركت توليدكننده مرورگر «براوزر تري دي» اعلام كرد: مرورگر جديد اين شركت و محصولات مشابه، انتخابي بسيار جالب تر از روشهاي فعلي و خسته كننده گشت و گذار دو بعدي در اينترنت را در اختيار كاربران قرار مي دهند.

سيستم عامل جديد مايكروسافت
گروه علمي فرهنگي - شركت مايكروسافت سيستم  عامل جديدي را ويژه استفاده در رايانه هاي قديمي منتشر كرده است كه مي تواند سبب افزايش عمر اين قبيل رايانه هاي قديمي شود.
سيستم عامل جديد با نام «ويندوز فاندمنتالز»( Windows (Fundamentalsويژه استفاده در رايانه هايي است كه به علت قديمي بودن توانايي نصب و استفاده از سيستم عامل فعلي «ويندوز اكس پي» را ندارند.
سيستم عامل«ويندوز فاندمنتالز» ويژه آن دسته از رايانه هاي قديمي طراحي شده كه در شبكه ها مورد استفاده قرار مي گيرند و به گفته مسؤلان مايكروسافت، سيستم عامل جديد سبب افزايش امنيت و بهبود كارايي اين قبيل رايانه ها مي شود.اين سيستم عامل در هر لحظه تنها امكان اجراي چند برنامه محدود نظير ابزارهاي امنيتي، نرم افزارهاي مديريتي و نرم افزارهاي مشاهده اسناد رايانه اي را ممكن مي كند.

علمي فرهنگي
گشايش سومين نشست دوره سوم مجلس دانش آموزي
گروه علمي فرهنگي- سومين نشست دوره سوم مجلس دانش آموزي كشور صبح ديروز با سخنان آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه و وزير آموزش و پرورش در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي گشايش يافت.
به گزارش همشهري، وزير آموزش و پرورش در نشست افتتاحيه اين مجلس گفت: مجلس دانش آموزي جلوه اي از مردم سالاري ديني است و بايد اين مجلس به كمك همنوعان خود در سراسر جهان و تعامل با دانش آموزان ديگر كشورها بپردازد و از حقوق آنها دفاع كند.
فرشيدي اظهار داشت: مجلس دانش آموزي بايد نگاهي به حقوق جهاني هم داشته باشد، زيرا داشتن حيات و علم آموزي از حقوق مظلومان است. وي با اشاره به حوادث اخير كشور لبنان، گفت: امروز مردم لبنان با مشكلاتي روبه رو هستند و حق داشتن حيات و ميهن از آنها سلب شده است. وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مسئولان نظام توجه ويژه اي به مجلس دانش آموزي داشته اند و آنها اميد و دلبستگي خاصي به نسل آينده و مجلس دانش آموزي دارند. فرشيدي، خطاب به نمايندگان مجلس دانش آموزي افزود: شما با سن كم، گام در ميدان ايفاي رسالت اجتماعي گذاشتيد و بايد وظايفي كه بر عهده شما گذاشته شده است را به نحو مطلوب انجام دهيد. مجلس دانش آموزي داراي ۱۵۰نماينده است كه در نشست ديروز ۱۳۳نفر حضور داشتند.
در نشست صبح ديروز مجلس دانش آموزي نمايندگان استانهاي گلستان، زنجان و سيستان و بلوچستان در حضور هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه و وزير آموزش و پرورش به ايراد نطق پيش از دستور پرداختند.
در نشست ديروز «طرح آشنايي دانش آموزان با پيشينه فرهنگي و توسعه گردشگري دانش آموزي»، «رسيدگي به اصلاح آيين نامه داخلي» و «بررسي طرح پيشنهادي شوراي عالي آموزش و پرورش» در دستور كار قرار دارد.
نمايندگان مجلس دانش آموزي در نشست امروز نيز درباره سند «بررسي بحران ناشي از شيوع رفتارهاي پرخطر در مدارس» به تبادل و نظر خواهند پرداخت و در روز سوم نيز بيانيه پاياني صادر خواهند كرد.
پارك علم و فناوري در دانشگاه علوم پزشكي تبريز راه اندازي مي شود
مهر: رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز از راه اندازي پارك فناوري در سايت دانشگاه علوم پزشكي تبريز خبر داد و گفت: اين پارك فناوري نيازمند اعتباراتي براي راه اندازي است. احمدعلي خليلي با اعلام اين خبر افزود: دانشگاه علوم پزشكي تبريز ۹ مركز تحقيقاتي مصوب دارد و مركز تحقيقات دارويي اين دانشگاه مي تواند با قابليت موجود و تأسيس رشته هاي بايوتكنولوژي و نانوتكنولوژي زمينه هاي لازم براي رشته هاي پارك فناوري را ايجاد كند. وي اضافه كرد: رايزني هايي در همين زمينه با نمايندگان استان آذربايجان شرقي انجام شده و نظر مساعد سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در خصوص راه اندازي پارك فناوري جلب شده است. رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز ميزان اعتبار لازم براي آغاز كارهاي ساختماني پارك فناوري را ۳۰ ميليارد ريال برشمرد و گفت: اميدواريم با تأمين اعتبار لازم، مراحل تأسيس اين پارك فناوري سريع تر آغاز شود.
دانشگاه تهران۶۰۰ استاد تمام در هيأت علمي خود دارد
فارس: رئيس دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر دانشگاه تهران ۱۵۵۵ عضو هيأت علمي دارد كه بيش از ۶۰۰نفر از آنها استادتمام هستند.
عباسعلي عميد زنجاني با تاكيد بر اينكه دانشگاه تهران از نظر تعداد استاد برترين دانشگاه در ايران محسوب مي شود، افزود: در حال حاضر آمار تعداد دانشجو به استاد در دانشگاه تهران ۱۸ به يك است كه اين آمار، آمار خوب و مناسبي در كشور است. وي با بيان اينكه حدود ۳۳هزار دانشجو در دانشكده ها و مراكز آموزش عالي وابسته به دانشگاه تهران تحصيل مي كنند، گفت: آمار دختران دانشجو در برخي از رشته ها مانند رشته هاي علوم انساني تا ۷۰ درصد نيز مي رسند.

آموزش عالي
دخالت هاي برخي ارگان ها در دانشگاه ها بايد كم شود
مهر: اگر اختيارات بيشتري به دانشگاه ها تفويض شود از دخالت هاي بي مورد برخي ارگان ها در دانشگاه ها كم مي شود و دانشگاه ها مي توانند در بحث آموزش، تحقيقات و توسعه كيفي خود را بيشتر نشان دهند.
علي عباسپور تهراني فرد- رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي- با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر تفسيرهاي مختلفي در رابطه با ماده ۴۹ قانون برنامه توسعه مي شود. با تجارب ۲۷ سال بعد از انقلاب همه كارشناسان به اين نتيجه رسيدند كه دانشگاه هاي ما بايد در عمليات خود استقلال داشته باشند. وي اضافه كرد: تأكيد ما اين است كه دانشگاه ها بايد در برنامه ريزي هاي كلان و سياستگذاري هايشان در چارچوب سياست هاي مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي رفتار كنند و در چارچوب اين قوانين اختيار دارند.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: دانشگاه هاي ما نيز بايد مانند همه دانشگاه هاي دنيا داراي استقلال داخلي باشند و هيأت امنا ناظر بر عملكرد دانشگاه باشد. وي خاطرنشان كرد: در يك جامعه، جامعه دانشگاهي بالغ ترين قشري است كه هر نظام و جامعه اي مي تواند بر آن تكيه كند. اگر نتوانيم به دانشگاه هايمان اطمينان كنيم پس به چه قشري مي خواهيم اعتماد كنيم.عباسپور افزود: به جرأت مي توانم بگويم كه مجلس تخلفي را در عملكرد هيأت امناي دانشگاه ها در استفاده از ماده ۴۹ نديده است و هيچ سوء استفاده اي در دانشگاه ها مشاهده نشده است و اين نشان مي دهد جامعه ما مي تواند به دانشگاه ها تكيه كند پس دليلي بر محدود كردن اختيارات ماده ۴۹ وجود ندارد.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: هر چه اعم از افزايش حقوق كاركنان و اعضاي هيأت علمي كه به تصويب هيأت امنا مي رسد بايد به تأييد وزير برسد و وزير هم بايد به مجلس پاسخگو باشد.
برگزاري اولين آزمون مهندسي حرفه اي در ايران
مهر: آزمون مهندسي حرفه اي براي اولين بار در كشور توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود.
پوركاظمي افزود: اين آزمون به منظور سنجش واقعي فارغ التحصيلان رشته هاي مهندسي جهت ورود به بازار كار بهمن ماه سال جاري برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: اين آزمون در رشته هاي مهندسي شيمي، مهندسي عمران، مهندسي صنايع، مهندسي متالورژي، مهندسي برق، مهندسي كامپيوتر و مهندسي مكانيك از سوي سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود. معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: فارغ التحصيلان اين رشته ها مي توانند جهت شركت در آزمون (PE) آبان ماه سال جاري اقدام كنند.
امكان ادامه تحصيل كاركنان دانشگاه ها و وزارت علوم
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري در شانزدهمين سفر استاني هيأت دولت به آذربايجان شرقي ضمن بازديد از دانشگاههاي تبريز، صنعتي سهند، تربيت معلم آذربايجان، هنر اسلامي تبريز و پيام نور در جلسه شوراي اداري شهرستان آذر شهر شركت كرد و از نزديك با مسائل و مشكلات اين شهرستان آشنا شد.
وزير علوم همچنين در اين سفر از اختصاص سهميه اي براي كاركنان دانشگاه ها و وزارت علوم جهت ادامه تحصيل خبر داد و گفت: اين موضوع را شخصاً به رئيس سازمان سنجش ابلاغ كرده ام و با اجرايي شدن آن از سال تحصيلي آينده امكان ادامه تحصيل براي كاركنان دانشگاهها و وزارت علوم فراهم مي شود.
زاهدي همچنين در جمع شوراي دانشگاههاي آذربايجان شرقي با اشاره به سابقه و جايگاه علم و دانش در تبريز به اعتبار وجود مجتمع ربع رشيدي در هفتصد سال قبل، ظرفيت هاي علمي آذربايجان شرقي را مطلوب توصيف كرد و گفت: اين استان از نظر تعداد دانشگاه، دانشجو و هيأت علمي جزو اولين هاست، همچنين رشته هاي دانشگاه هاي منطقه بر اساس نيازهاي كشور طراحي شده و زمينه هاي مناسبي براي رشد و گسترش دارا هستند، در اين راستا وزارت علوم براي تقويت مراكز آموزش عالي استان از هيچ تلاشي فرو گذاري نمي كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |