دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۶ - Jul 17, 2006
رهبر معظم انقلاب:
رؤياي تسلط بر لبنان تعبير نخواهد شد
جنايتها و ظلمهاي هفته هاي اخير و پايمال شدن ارزشهاي انساني در فلسطين و لبنان بار ديگر ثابت كرد كه وجود صهيونيستها در منطقه وجودي شيطاني و سرطاني و اين رژيم غده اي چركين براي تمام جهان اسلام است
006690.jpg
گروه سياسي- در خجسته سالروز ميلاد دخت گرامي پيامبر اعظم(ص) حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و سالروز ولادت امام خميني(ره) مراسم مولودي خواني و ذكر مناقب آن بانوي بزرگوار امروز در حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، حضرت آيت الله خامنه اي در اين مراسم ضمن تبريك سالروز ميلاد زهراي اطهر سلام الله عليها، به جنايتهاي اخير رژيم صهيونيستي در فلسطين و لبنان و حمايتهاي وقاحت آميز آمريكا و برخي كشورهاي غربي از اين جنايتها اشاره و تصريح كردند: قضاوت وجدانهاي بيدار و انسانهاي آزاده سراسر جهان، بر ضد اين ظلم و جنايت بي سابقه رژيم صهيونيستي و حاميان آن است و قطعاً اين قضاوت بشري تأثير خود را خواهد گذاشت.
ايشان با اشاره به حملات همه جانبه غاصبان صهيونيست به فلسطين و همچنين جنايت آفريني آنان در لبنان و سكوت بعضي از دولتهاي عربي و اسلامي افزودند: جنايتها و ظلمهاي هفته هاي اخير و پايمال شدن ارزشهاي انساني در فلسطين و لبنان بار ديگر ثابت كرد كه وجود صهيونيستها در منطقه وجودي شيطاني و سرطاني و اين رژيم غده اي چركين براي تمام جهان اسلام است.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه دولت كنوني آمريكا زشت ترين دولت اين كشور در سالهاي اخير است كه با وقاحت تمام از كشتار زنان، مردان و كودكان بي دفاع در فلسطين و لبنان حمايت مي كند، خاطرنشان كردند: نقطه مقابل جنايتهاي بي سابقه اخير، حركت اصيل اسلامي حق جويانه و عزت خواهانه در دنياي اسلام است كه به هيچ وجه با گذشته قابل مقايسه نيست و اكنون پيشرفت، اقتدار و عزت آن مثال زدني و مژده اي براي جهان اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به احساس غرور مسلمانان در كشورهاي مختلف اسلامي از حركت شجاعانه و عزتمندانه حزب الله در لبنان تأكيد كردند: اين گونه احساسات در گذشته در كشورهاي عربي و اسلامي وجود نداشت و در كشوري همانند لبنان كه تلاش بسياري براي تبديل آن به پايگاه اصلي فرهنگ غربي انجام شد، اكنون فرهنگ جهاد، ايستادگي و عزت بر جوانها حاكم است و اين نقطه مقابل خواست زورمداران و قدرت طلبان جهاني است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به سخنان رئيس جمهور آمريكا مبني بر لزوم خلع سلاح حزب الله تأكيد كردند: اين اتفاق هيچ گاه نخواهد افتاد زيرا مردم لبنان قدرشناس حزب الله هستند و مي دانند كه بازوان توانمند و مقتدر مقاومت اسلامي است كه در مقابل صهيونيستها ايستاده و موجب شده است خواب آشفته آنان براي تسلط بر لبنان، تعبير نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار كه جمعي از مداحان، ذاكران و شاعران اهل بيت عليهم السلام حضور داشتند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را كوثر حقيقي خير و رحمت براي امت اسلامي دانستند و افزودند: پيروان و محبان اهل بيت عليهم السلام بايد ضمن تقويت ارتباط قلبي و روحي خود با اين ستارگان درخشان، قدر آن را بدانند زيرا اين ارتباط معنوي وسيله اي براي كسب فيض معرفت، محبت، كمال و رشد است.
ايشان اين ارتباط روحي را ارتباطي تعليمي و تربيتي خواندند و افزودند: كساني كه به واسطه اين ارتباط با تعاليم و معرفت اهل بيت عليهم السلام و به ويژه حضرت زهرا سلام الله عليها آشنا باشند و در مسير آنان حركت كنند، فرزندان حقيقي حضرت فاطمه سلام الله عليها هستند.
رهبر انقلاب اسلامي وجود جميع فضائل و تلاطم معنويت در حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را نشان دهنده ديدگاه اسلام به جايگاه تعيين كننده و مهم زن دانستند و تأكيد كردند: برخلاف ديدگاه مكاتبي كه زن و مرد را دو جنس و دو نوع تعبير مي كنند و زن را وسيله اي براي ارضاي خواستهاي شهواني جنس مقابل مي دانند، اسلام قائل به آزادي، كرامت و شرف واقعي براي زنان است و منزلت آنان را در جايگاه معلم بشر مي داند.
ايشان، برخورد دنياي به اصطلاح متمدن امروز با زن و شعار دفاع از حقوق زن را فريبي دردناك و تحقير زنان خواندند و افزودند: امروز جمهوري اسلامي ايران در خصوص مباحث و مسائل مربوط به زنان مدعي است و موضعي تهاجمي دارد زيرا دنياي غرب بايد پاسخگوي ظلم كنوني به زنان و استفاده ابزاري از آنان براي شهوتراني باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين خاطرنشان كردند: وظيفه دولت، مبلغان ديني و دستگاههاي تبليغاتي تبيين جايگاه واقعي زن در اسلام و تزريق آن به جامعه است.
مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنان خود، جامعه مداحان را از جمله گروههاي تأثيرگذار دانستند و افزودند: گروههاي تأثيرگذار بر افكار مردم همواره آماج تحرك ها و توطئه هاي دشمنان هستند بنابراين بايد بسيار مراقب و هوشيار باشند.
ايشان، لزوم پرهيز از هرگونه اقدام وهن آلود و مخالف اهداف علوي و فاطمي را يادآور شدند و تأكيد كردند: نبايد رفتار و يا شعر مداح و ذاكر اهل بيت موجب فاصله گرفتن مخاطب از عمل به مسائل ديني و روي آوردن به مسائل ظاهري شود.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: عامل سعادت و پيشرفت مردم تعبد محض و عمل به سنت پيامبر(ص) است و محبت و ارادت به اهل بيت عليهم السلام بايد زمينه ساز عمل به واجبات ديني و دستورهاي اسلام باشد.
در اين مراسم جمعي از مداحان، ذاكران و شاعران اهل بيت عليهم السلام ضمن مولودي خواني، سروده هاي خود را نيز در وصف حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها قرائت كردند و همچنين سرود جمعي در وصف حضرت صديقه كبري سلام الله عليها اجرا شد.

سرلشكر صفوي: پايان يافتن درگيري به نفع اسرائيل است
ايسنا: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جمع خواهران پاسدار و همسران پاسداران ضمن محكوم كردن حملات ددمنشانه و وحشيانه رژيم صهيونيستي به لبنان اظهار داشت: آمريكايي ها و صهيونيست ها هركدام با هدف خاصي اين حملات را كه با چراغ سبز و حمايت كامل آمريكايي ها و نيز بي تفاوتي دول عربي صورت گرفته، دنبال مي كنند.
آمريكايي ها براي سرپوش گذاشتن شكست هايشان در افغانستان و عراق اين حادثه را به وجود آورده اند و صهيونيست ها مي خواهند بعد از مرگ سياسي شارون يك بار ديگر با از بين بردن زيرساخت هاي منطقه غزه، نوار غزه را به اشغال خود درآورده و دولت مردمي و انقلابي حماس را سرنگون كنند.
صفوي سرنوشت منطقه خاورميانه، فلسطين، لبنان، عراق، افغانستان و ايران را از لحاظ سياسي، امنيتي و اقتصادي، يك مجموعه به هم پيوسته و به هم تنيده دانست و همبستگي و اتفاق نظر كشورهاي اسلامي و عربي را در خصوص جنايات آمريكايي ها و صهيونيست ها خواستار شد و افزود: كشورهاي اسلامي و عربي، كشورهاي كنفرانس اسلامي و كشورهاي غيرمتعهد مي توانند با حمايت مادي و معنوي و مواضع صريح و محكم تر، از مردم مظلوم فلسطين و لبنان در اين مقطع حساس پشتيباني نمايند و ملت هاي اسلامي و عربي به ويژه ملت عزيز ايران، براي دفاع از مظلومين فلسطين و لبنان با كمك هاي مادي و معنوي و با حضور سياسي و تجمعات ضد آمريكايي و ضد صهيونيستي روحيه ظلم ستيزي خود را نشان دهند.
وي در پايان اظهار داشت: مشكل رژيم غاصب اسراييل، مواجه شدن با يك ارتش قوي و نامرئي به نام مقاومت اسلامي لبنان «حزب الله» است و بهتر است كه صهيونيست ها قبل از شكستي مفتضحانه، حملات خود را در نوار غزه و عليه لبنان متوقف نموده و اسراي فلسطين و لبنان را آزاد نموده تا به آتش بس قطعي برسند.

احمدي نژاد:
خشم ملت هاي منطقه در آستانه انفجار است
006735.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد طي سخناني در مراسم افتتاح صندوق مهر رضا (ع) با اشاره به جنايت هاي اخير رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان و غزه اظهارداشت: اين رژيم و حاميانش در خوي استكباري خود به حدي پيش رفته اند كه وقتي يك كشور از اين منطقه مي خواهد پيشرفت كند و به سربلندي برسد، با پيشرفتش مخالفت مي كنند و مي گويند تو حق نداري پيشرفت كني؟ وقتي علت مخالفت را مي پرسيم، مي گويند پيشرفت شما به ضرر رژيم صهيونيستي است.
رئيس جمهوري ادامه داد: يك مشت آدم هاي بي ريشه را از اطراف دنيا جمع و مسلحشان كرده اند و در خيابان ها ريخته اند تا مردم را به رگبار ببندند. من واقعا نمي دانم حاميان اين رژيم به چه فكر مي كنند؟ آيا فكر مي كنند ديگر ملت ها نيز مانند خودشان بي شعور هستند؟ من به كساني كه در آن بالا نشسته اند و خود را متولي جهان مي دانند يك توصيه دارم و آن اين است كه موضعشان را به صورت صريح و شفاف در اين ارتباط مشخص كنند. نمي توان دوپهلو حرف زد.
وي تاكيد كرد: به آنها مي گويم هرچه سريعتر موضع شان را مشخص كنند و مشخص كنند كه آيا از اين رژيم اشغالگر حمايت و يا آن را محكوم مي كنند، از اين رژيمي كه جنايت هايش روي چنگيز و نرون را سفيد كرده است، چرا بعضي دوپهلو حرف مي زنند و سرشان را زير برف كرده اند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش با تشبيه اسرائيل به رژيمي كه تاريخ مصرفش تمام شده و درحال حاضر به روغن سوزي و خرج افتاده است گفت: خشم تمام ملت هاي منطقه به خاطر اقدامات اين رژيم متراكم شده و در آستانه انفجار است.
وي خطاب به اروپايي ها افزود: آيا شما فكر مي كنيد دنيا بي حساب و كتاب است. به آن ها توصيه مي كنم همانطور كه خودتان اين رژيم را به وجود آورديدو به مردم منطقه تحميل كرديد، آن را جمع كنيد و ببريد. اگر اين پيشنهاد براي آنها سخت است ما به آنها مي گوييم شعار خودشان را محقق كنند. شمايي كه دائم از آزادي تعيين سرنوشت صحبت مي كنيد اجازه بدهيد مردم مظلوم فلسطين با نظارت يك گروه بي طرف مسئولان خودشان را انتخاب كنند. شما كه دائم از تعيين سرنوشت دم مي زنيد اجازه دهيد اين اتفاق رخ دهد. احمدي نژاد در ادامه به اروپايي ها تاكيد كرد كه شما بايد به خاطر حمايت از اين رژيم اشغالگر از مردم منطقه و به ويژه مردم مظلوم فلسطين معذرت خواهي كنيد. شما بايد بدانيد كه اگر چاره نكنيد، اقيانوس خشم ملت هاي منطقه شما را دربر مي گيرد و پرونده ۶۰ ساله جنايت اين رژيم و شما حاميانش روي ميز خواهد بود و ملت هاي منطقه خط به خط آن را رسيدگي مي كنند.وي ادامه داد: البته ما دوست نداريم اين اتفاق بيفتد، ما دوست نداريم سرنوشت شما مانند سرنوشت پليدهاي تاريخ شود.

سخنگوي وزارت خارجه:
كميته هاي كارشناسي مشغول بررسي بسته هستند
006732.jpg
گروه سياسي-كامبيز توانا: سخنگوي وزارت خارجه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران و در حالي كه بيشترين پرسش ها به ادعاهاي رژيم صهيونيستي مبني بر دخالت ايران در تنش هاي اخير خاورميانه بازمي گشت، تاكيد كرد كه تمامي ادعاهاي رژيم صهيونيستي بي اساس است. حميدرضا آصفي گفت: اين اتهامات براي بيرون  بردن رژيم صهيونيستي از منجلابي است كه خود ايجاد كرده و طبيعي است كه جمهوري اسلامي همچون گذشته در كنار مردم و دولت هاي لبنان و سوريه است. آصفي با اشاره به سابقه داربودن تجاوزات رژيم صهيونيستي گفت: اين رژيم روند جنايات اخير را در دستور كار قرار داده تا سرخوردگي خود را بپوشاند. رژيم صهيونيستي نمي تواند با آتش افروزي چندروزه بر مشكلات خود سرپوش گذاشته و حضور در كنار مردم مظلوم لبنان و فلسطين برعهده تمام كشورهاي مسلمان و عربي است.
سخنگوي وزارت خارجه اولتيماتوم رژيم صهيونيستي به سوريه را رد كرد و گفت: اولتيماتوم به سوريه به هيچ وجه قابل قبول نيست و جمهوري اسلامي آن را رد مي كند. وي بار ديگر در پاسخ به پرسشي مبني بر حضور ادوات نظامي ايراني در لبنان و سوريه و يا حضور نظاميان ايران در منطقه گفت: رژيم صهيونيستي با گرفتاري در باتلاقي كه خود ايجاد كرده در صدد است كه پاي ديگران را نيز به ميان بكشد ولي مطمئن باشيد چيزي كه از اين راه به دست مي آورد فرورفتن بيشتري در آن باتلاق خواهد بود. آصفي تصريح كرد: در لبنان نه چيزي به عنوان نيروي سپاهي از ايران وجود دارد و نه خبر ارسال موشك به حزب الله صحيح است. حزب الله خود به اندازه كافي توانمند است و اين رژيم صهيونيستي است كه زير فشار است و با روش هاي غيرانساني و بر اساس فطرت خود دست به جنايات عليه مردم بي گناه مي زند.
سخنگوي وزارت خارجه با توجه به بحث بسته پيشنهادي و حضور سران هشت كشور صنعتي جهان در اجلاس سن پترزبورگ، به حاضران اجلاس پيام داد كه راه معقول را به جاي راه تند و نامعقول برگزينند چرا كه در اين صورت جمهوري اسلامي آماده هرگونه همكاري است. وي بسته پيشنهادي را مبنايي مورد قبول و مناسب دانست و گفت جزئيات بسته همان است كه در رسانه ها مطرح شده اما كميته هاي كارشناسي ايران هنوز مشغول بررسي هستند و ما با شانتاژ و تهديد كار كميته ها را نيمه تمام نمي گذاريم.
سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد كه مسير شوراي امنيت راه سازنده اي نيست و اگر پرونده ايران به شوراي امنيت برود، مذاكرات از مسير طبيعي خود خارج خواهد شد.
آصفي از چين و روسيه خواست كه از حقوق مشروع جمهوري اسلامي حمايت كنند اما در همين حال گفت كه ايران در بحث هسته اي به هيچ كشوري اتكا ندارد و اتكاي ايران به دستاوردهاي خودي است.
لازم به ذكر است روز گذشته سفارت انگليس در تهران متن بسته پيشنهادي را منتشر كرد.

تصويب يك فوريت طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها
۴ نماينده به لبنان مي روند
گروه سياسي- همزمان با تشديد حملات رژيم صهيونيستي به خاك لبنان و كشتار تعداد زيادي از مردم مسلمان منطقه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي واكنش گسترده اي را نسبت به اقدامات اسرائيل از خود نشان دادند و احتمالاً يك گروه چهار نفره از نمايندگان مجلس به لبنان سفر خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري محمدرضا آشتياني عراقي، عليرضا زاكاني، سعيد ابوطالب و مهدي كوچك زاده به عنوان اعضاي گروه دوستي پارلماني ايران و فلسطين قصد دارند،در صورت فراهم شدن مقدمات و در راستاي تعامل و ارتباط اين مجموعه و ابراز همدردي با مردم فلسطين و لبنان سفري را به منطقه انجام دهند.
غلامعلي حدادعادل در آغاز جلسه روز گذشته ضمن محكوميت اقدامات صهيونيست ها گفت: هيچ دولتي به اندازه رژيم اشغالگر قدس در جهان منشا جنگ نبوده و ۶۰ سال است كه جهان اسلام به اين غده سرطاني مبتلا شده است.
يك عضو گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس نيز گفت: رژيم اسرائيل در فلسطين با مردمي استوار و در خارج از مرزهاي سرزمين اشغالي با حزب الله لبنان مواجه است و با صدمه سختي كه خورده مي خواهد فرافكني كند و در اين چالش جديد جبهه جديدي را براي خود و مقابل خود ايجاد نمايد.
بيانيه اي با ۲۲۲ امضا
نمايندگان مجلس ضمن موضع گيري شديد اللحن در نطق هاي پيش از دستور خود، با امضاي بيانيه اي با ۲۲۲ امضا، ضمن محكوم كردن تجاوزات رژيم اشغالگر قدس به لبنان از سازمان كنفرانس اسلامي خواستند با به كارگيري تمامي امكانات و توان، در دفاع از ملت هاي مظلوم لبنان و فلسطين اقدام لازم را به عمل آورد.همچنين گروه دوستي پارلمان ايران و فلسطين نيز طي بيانيه اي با محكوم كردن حملات اسرائيل به لبنان آورده است؛به طور جدي ناخشنودي ملت ايران را از بي توجهي دولت هاي عربي به اين وضعيت دردناك ابراز مي كنيم.
گروه سياسي - نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته به يك فوريت طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا رأي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن، دوره سوم انتخابات شوراها همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبري در سال ۸۵ برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، جلوگيري از اتلاف وقت و صرفه جويي در هزينه انتخابات از جمله دلايل موافقين فوريت اين طرح بود.
تصويب دو فوريت الحاق به يك كنوانسيون
نمايندگان همچنين به دو فوريت لايحه كنوانسيون سازمان همكاري هاي قضايي آسيا و اقيانوسيه رأي مثبت دادند.
كاظم جلالي در صحن علني با تأكيد بر لزوم تصويب دو فوريت اين لايحه تصريح كرد: چنانچه تا نهم مرداد مجلس به اين لايحه رأي ندهد نمي توانيم به عنوان عضو هيأت مؤسس در اين كنوانسيون حضور پيدا كنيم و بعد از اين تاريخ،پذيرش ايران حتي به عنوان عضو، منوط به اجماع ساير اعضا خواهد بود كه با توجه به شرايط بين المللي براي ما هزينه هاي بسياري خواهد داشت.محمدرضا باهنر نيز تأكيد كرد: دولت به شدت با اين لايحه موافق است و خواهان تصويب دو فوريت آن است. سرانجام دو فوريت اين لايحه با رأي نمايندگان به تصويب رسيد.
تذكر ناوارد
ولي الله آذروش نماينده عضو فراكسيون اقليت كه هفته گذشته نقدي را عليه دولت نهم ايراد كرده بود روز گذشته (با گذشت بيش از يك هفته از پخش سخنراني رئيس جمهوري در گردهمايي استانداران) به اظهارات احمدي نژاد اعتراض كرد و گفت: مطابق قانون اساسي دولت تنها وظيفه اجراي مصوبات مجلس را دارد و نقد قوانين مصوب مجلس به نفع كشور نيست.
حداد عادل هم ضمن ناوارد دانستن تذكر آذروش، اظهارنظر را حق دولت دانست و گفت: اين گونه اظهارات حق رئيس جمهوري و دولت است و در تمامي دوران هاي گذشته هم وجود داشته است.
تشكر از سفر
محمدرضا ميرتاج الديني نماينده مردم تبريز در نطق روز گذشته خود از رئيس جمهوري و مردم منطقه بابت سفر استاني احمدي نژاد به آذربايجان شرقي تشكر كرد و افزود: از اين كه عده اي از شبكه هاي خارجي و در بعضي از كشورها به اين سفر حساسيت نشان دادند حاكي از تأثيرگذاري اين سفر بود و ترس دشمنان انقلاب از نزديك شدن مسئولان نظام و مردم را نشان مي دهد. متأسفانه عده اي از دوستان در داخل نيز تلاش بر كم اثر جلوه دادن سفرهاي استاني دولت دارند.

متكي:
رژيم صهيونيستي سياست هاي غلط خود را تغيير دهد
گروه سياسي - منوچهر متكي وزير خارجه ايران كه روز گذشته پس از سفري دوروزه به يونان به تهران بازگشت، اعلام كرد كه راه حل بحران منطقه، تغيير سياست هاي غلط رژيم صهيونيستي و عزم جامعه جهاني براي مقابله با رويكرد غلط اين رژيم است. متكي در طي اين سفر و در اجلاس سوسياليست يونان نيز گفته بود، جمهوري اسلامي ايران به سهم خود و با استفاده از نفوذ خود در تلاش است تا اين بحران فرو نشيند تا بيش از اين ثبات و امنيت منطقه تهديد نشود. اين در حالي است كه روز گذشته توني بلر، نخست وزير انگليس در جريان اجلاس جي هشت ادعا كرد كه ايران و سوريه در حوادث اخير منطقه دخالت دارند.
به گزارش بلومبرگ، بلر با تأييد ادعاهاي بوش گفت: ايران و سوريه مخالف روند گسترش دمكراسي در منطقه هستند و از مخالفان افراطي نيز حمايت مي كنند.

يادداشت
شوراي امنيت ناتوان
دكتر عباسعلي كدخدايي-سخنگوي شوراي نگهبان
شوراي امنيت سازمان ملل متحد به موجب ماده ۲۴ منشور سازمان ملل،مسئوليت حفظ و تأمين صلح و امنيت بين المللي را عهده دار شده است كه در اين راستا از آغاز تاكنون اقداماتي در جهت حفظ صلح انجام پذيرفته است. ليكن انجام اين مهم هميشه از آغاز با ترديد هايي جدي روبه رو بوده و تحولات و حوادث اخير در مرزهاي لبنان و سرزمين هاي اشغالي فلسطين نيز بر اين ترديد ها صحه مي گذارد. جهت تأمين صلح و امنيت بين المللي توسط شوراي امنيت در نظر گرفتن مؤلفه هاي ذيل الزامي است:
* وجود اراده اي سياسي و قوي در جهت احقاق حقوق كليه ملت ها و حمايت از آنان در جهت احقاق حق تعيين سرنوشت
* ضرورت اتخاذ اقدامات عيني و عاجل در هنگام مواجه شدن با بحرانهاي بين المللي مانند قضاياي فلسطين اشغالي
* ضرورت حفظ بي طرفي كامل در هنگام تصميم گيري پيرامون بحرانهاي بين المللي و يا منطقه اي
مسئله فلسطين و تجاوز اشغالگران صهيونيستي از جمله نقاط سياه و تاريك در كارنامه اين شورا مي باشد كه فقدان هر سه مؤلفه فوق در آن آشكار است. صدور قطعنامه سالهاي اواخر دهه ۴۰ ميلادي كه به جاي نيروهاي اشغالگر، قدرت هاي منطقه اي عرب تهديد شدند، نشان دهنده آن بود كه در اين شورا هيچ اراده اي سياسي جدي براي حل بحران فلسطين وجود ندارد و قاضي خود شريك دزد قافله شده است.
تجاوزات سال ۱۹۶۷ و عدم اتخاذ اقدام سريع و فوري از سوي شوراي امنيت شاهد ديگري است بر اين مدعا كه اين شورا در صدد تأمين صلح و امنيت بين المللي و احقاق حقوق ملت هاي جهان نمي باشد، بلكه حفظ وضع موجود به نفع اشغالگران را بهترين راه حل مي داند. اين در حالي است كه حفظ بي طرفي در مناقشات بين المللي از جمله اصول اوليه هرگونه داوري است و سازمان ملل و مشخصاً ركن حافظ صلح آن يعني شوراي امنيت بايد به درستي اين ويژگي را در تصميمات و اقدامات خود رعايت كنند. متأسفانه تجربه بيش از سي سال شوراي امنيت در خصوص رسيدگي به مسئله فلسطين خلاف اين امر را به اثبات مي رساند، چرا كه قطعنامه هاي مؤثر اين شورا مواجه با وتوي آمريكا شده و حتي رويكرد نامحدود انگاشتن اختيارات اين شورا كه از دهه ۹۰ ميلادي آغاز گرديد آن را به مثابه جاده اي يك طرفه جلوه داده كه در آن سنگ ها بسته و سگ ها رها شده اند.
بديهي است فقدان اين سه مؤلفه در تصميم گيريهاي شوراي امنيت، جايگاه صلح پايي و صلح سازي آن را به پايين ترين حد ممكن تنزل مي دهد و اعتماد بين المللي را از اين ركن مهم سازمان ملل سلب مي كند؛ به نحوي كه امروزه اين شورا به صورت نهادي طرفدار حفظ ظلم و نه حفظ صلح جلوه گر شده كه با نقض بي طرفي در داوري هاي خود، ملت هاي تحت ستم را از احقاق حقوق اوليه خود بازمي دارد.
يادآوري اين نكته نيز خالي از فايده نيست كه بدانيم در پيش نويس طرح اصلاحات سازمان ملل، پيشنهاداتي چند،جهت تغيير ساختار و اختيارات اين شورا ارائه شد كه به دليل مخالفت هاي قدرت هاي بزرگ طرح پيشنهادي با اعمال حداقل پيشنهادات به تصويب رسيد و يك بار ديگر راه را بر روي اصلاح در مهمترين ركن سازمان ملل مسدود نمود. راهي كه مي توانست اگرچه نه به طور كامل، ليكن در گستره اي محدود شوراي امنيت سازمان ملل را از موضع جانبدارانه فعلي و غيرفعال بودن خارج و در بحرانهاي بين المللي و منطقه اي از آن جلوه اي مطلوب تر آشكار نمايد. در كنار آن، اقدامات اين شورا مي باشد كه مي تواند چهره ناخوشايند آن را خوشايند نموده و اولين آزمون در اين ارتباط، احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين و محكوميت رژيم صهيونيستي و وادار نمودن آن به پذيرش و اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت مي باشد.

نامه سيد محمد خاتمي به سيدحسن نصرالله
گروه سياسي - سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور سابق در نامه اي به دبيركل حزب الله لبنان تأكيد كرد كه ويژگي هاي خشونت طلبي رژيم صهيونيستي امر تازه اي نيست اما از انهدام سرمايه هاي مادي و معنوي در لبنان ابراز نگراني كرد.به گزارش سايت رسمي سيدمحمد خاتمي، در اين نامه حزب الله لبنان خورشيد تاباني عنوان شده كه جان همه مسلمانان و آزادگان مظلوم جهان ازجمله ملت مظلوم، مقاوم و قهرمان فلسطين را گرما و روشني مي بخشد.
در اين نامه همچنين اشاره شده آنچه در صحنه لبنان امروز جاري است، هرگونه ترديدي را بر لزوم حضور نيرومند مقاومت و تداوم حركت در لبنان از ميان برمي دارد. خاتمي گفته در زماني كه سخن از تحول گفتمان هاي سياسي و مردم سالاري است، اين رژيم صهيونيستي است كه با حمايت دولت آمريكا همچنان بر زور و خشونت تكيه مي كند و حق تعيين سرنوشت از ملت مظلوم فلسطين و حق پيشرفت و آزادي را از ملت هاي منطقه سلب مي كند.

مديركل انتخابات وزارت كشور خبر داد
تدوين لايحه جامع قانون انتخابات
گروه سياسي - سرانجام كار تدوين لايحه جامع قانون انتخابات در وزارت كشور به پايان رسيد.به گزارش ايرنا علي اصغر كارانديش مديركل انتخابات وزارت كشور ديروز در جمع فرمانداران و مديران كل انتخابات استانداريهاي تهران، قم، سمنان، گلستان و مازندران در ساري گفت: تغييراتي كه در اين قانون انجام شده شامل برگزاري همزمان انتخابات خبرگان با مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري با شوراهاي اسلامي است. وي ادامه داد: يكي از موارد جديد در اين قانون ثبت نام رأي دهندگان و دادن كارت شركت در انتخابات به آنها پيش از آغاز رأي گيري است.از سوي ديگر مصطفي پورمحمدي وزير كشور در گفتگو با ايسنا در مورد جانشين علي جنتي معاون سياسي وزير كشور نيز گفت: هركس كه جانشينش شود شما متوجه خواهيد شد. هنوز جانشين به صورت قطعي مشخص نشده است. پورمحمدي درباره مخالفت وي با تغيير علي جنتي اظهار داشت: ما در حال تصميم گيري و مشخص كردن جانشين و جابجايي هستيم و مطمئناً هر جابجايي نقاط ضعف و قوتي دارد.

باشگاه احزاب
تغييرات در مركزيت حزب مؤتلفه
شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي در جلسه اخير خود تعدادي از مسئولين مراكز و معاونت هاي حزب را انتخاب كرد.به گزارش خبرنگار ما در پي استعفاي حميدرضا ترقي رئيس مركز سياسي حزب مؤتلفه كه به دليل عضويت در شوراي مركزي كميته امداد امام خميني صورت گرفت، انواري رئيس مركز مطالعات حزب مؤتلفه نيز از سمت خود استعفا كرد. علت اين استعفا نيز حضور انواري در شوراي مركزي كميته امداد امام خميني و تعريف وظايف و مسئوليت هاي جديد براي ترقي و انواري در حوزه اصلي فعاليت هايشان بوده است.به جاي انواري،عليرضا اسلامي و به جاي ترقي،كاظم انبارلويي سردبير روزنامه رسالت انتخاب شدند.
چرا اقدام مثبت؟
نشستي با عنوان «چرا اقدام مثبت؟» از سوي كميسيون زنان جبهه مشاركت به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س) و روز زن برگزار شد.در اين نشست علاوه بر اعضاي كميسيون زنان جبهه مشاركت،برخي اعضاي دفتر سياسي حزب، همچون مصطفي تاج زاده و هادي خانيكي نيز حضور داشتند.موضوع عدالت جنسيتي در عرصه سياسي بحث اصلي اين نشست بود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |