دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۶ - Jul 17, 2006
از سوي وزير رفاه
سياست هدفمند كردن يارانه ها تشريح شد
گروه اجتماعي- وزير رفاه سياست هدفمند كردن يارانه ها از سوي دولت را تشريح كرد.
پرويز كاظمي در مصاحبه با خبرگزاري فارس در تشريح سياست دولت براي هدفمند كردن يارانه ها گفت: در حال حاضر هزينه اي كه براي يارانه قند و شكر در كشور داده مي شود ۴۲۴ ميليارد تومان است كه بايد اصلاح شود و بايد يارانه ها به سمت آذوقه هاي ضروري و مفيد براي سلامت افراد سوق داده شود.
وي افزود: ميزان مصرف قند و شكر در كشور از نرم جهاني بالاتر است كه اين مشكل بزرگي است؛ چون از يك طرف يارانه عظيمي را به آن اختصاص مي دهيم و از طرفي زماني كه فرد بيمار شد بايد آن را معالجه كنيم و بيمه آنها را هم بپردازيم كه اين تماما ضرر است و هيچ جاي دنيا چنين كاري صورت نمي گيرد.
وزير رفاه و تامين اجتماعي اظهار داشت: در بحث هدفمندي يارانه ها بايد عزم اساسي صورت گيرد و در اولين مرحله يارانه ها شناسايي شوند، بعد صرفه جويي در آن صورت گيرد، سپس از محل صرفه جويي ها سرمايه گذاري و منابع مالي جديد ايجاد شود.
كاظمي از اعطاي كالابرگ هاي عمومي مرغ، خرما و حبوبات به اقشار آسيب پذير كشور خبر داد و گفت: امسال رقم ۱۴۳ ميليارد تومان براي اين موضوع از منابع يارانه ها اختصاص يافته است.
كاظمي اظهار داشت: ۲۱۲ ميليارد تومان نيز براي كالابرگ برنج و روغن و كالاهاي اساسي در سال جاري اختصاص يافته است كه در اين زمينه همكاري هاي خوبي با وزارت بازرگاني صورت گرفته است.
وزير رفاه اعلام كرد: با هماهنگي وزارت رفاه، بهداشت و سازمان مديريت طرحي در زمينه هدفمند كردن يارانه دارو تهيه شده است كه بر اساس آن فهرست داروهاي يارانه اي، كيفيت آن، حمل و نقل و نوع دارويي كه خريداري مي شود مشخص شده است.
پرويز كاظمي كه به مناسبت آغاز هفته تامين اجتماعي و بهزيستي در گفت و گويي مشروح به پرسشهاي خبرنگار اجتماعي فارس پاسخ مي داد، افزود: در حال حاضر اين طرح به مجلس رفته و مورد تأييد كميسيون بهداشت قرار گرفته است كه اميدواريم حداكثر تا ۲ سال آينده يارانه دارو در كشور هدفمند شود.
از سوي ديگر، در همين زمينه سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: دولت سالانه ۱۴ ميليارد تومان يارانه براي ۲۳ قلم دارو هزينه مي كند.
به گزارش ايسنا، دكتر محمدزاده مديرعامل شركت سرمايه گذاري دارويي تأمين اجتماعي اعلام كرد: دولت هر ساله ۱۷۰ ميليارد تومان براي واردات دارو يارانه پرداخت مي كند كه ۷۰ درصد اين مبلغ تنها براي بيماران خاص هزينه مي شود؛ يعني دولت هر ساله ۱۴۰ ميليارد تومان يارانه براي ۲۳ قلم دارو براي بيماران خاص هزينه مي كند.
مدير عامل شركت دارويي تامين تصريح كرد: از آنجايي كه تعداد مصرف كنندگان داروهاي بيماريهاي خاص در كشور كم است و نوع دارو با توجه به پيشرفت علم در بخش بيماريهاي خاص هر ساله تغيير پيدا مي كند، توليد بسياري از اين داروها در داخل كشور از نظر اقتصادي توجيهي ندارد.

آغاز پروژه چاپ همزمان همشهري
در سالگرد ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) چاپ همزمان روزنامه همشهري در شهر مشهد آغاز شد.
چاپ همشهري در اين شهر موجب خواهد شد علاقمندان در استان خراسان رضوي و استانهاي همجوار روزنامه را زودتر و آسان تر دريافت كنند.
چاپ همشهري در مشهد كه با همراهي و همكاري مؤسسه فرهنگي مطبوعاتي خراسان انجام شد، نقطه آغاز پروژه اي است كه به تدريج در مراكز چندين استان بزرگ اجرا خواهد شد و سراسر كشور را تحت پوشش قرار خواهد داد.

اسهال دومين علت مرگ كودكان ايراني است
بيماري هاي تابستاني در راهند، مراقب باشيد
006765.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: با اجراي برنامه كشوري آموزش در مورد اسهال و بيماري هاي گوارشي ناشي از اسهال حاد در كشور توسط وزارت بهداشت،  ميزان مرگ و مير كاهش يافته ولي هنوز هم بيماري اسهال دومين علت مرگ كودكان در كشور گزارش شده است.
به گزارش همشهري، مسموميت هاي غذايي و تنفسي و بيماري هاي عفوني روده اي از شايع ترين بيماري هاي فصل تابستان در كشورمان گزارش شده است و سالانه ۱۰ ميليون نفر در ايران دچار مسموميت هاي غذايي مي شوند.
بر اساس تحقيقات وزارت بهداشت شايع ترين اسهال حاد در كشور نوع ويروسي ناشي از روتا ويروس مي باشد كه در بزرگسالان خود را به صورت عفونت تنفسي فوقاني و تك  سرفه نشان مي دهد اما در كودكان به خصوص شيرخواران علايم به صورت اسهال آبكي شديد، عفونت  تنفسي فوقاني، تب خفيف، كمي آبريزش بيني، تك سرفه، بي حالي، تهوع و استفراغ مي باشد و طول دوره  بيماري ۴ تا ۵ روز است كه در اين مورد درمان آنتي بيوتيك  نه تنها اثربخشي ندارد بلكه مي تواند باعث طولاني تر شدن دوره بيماري شود لذا بايد در سنين پايين از محلول ORS، ماست شيرين، كته با ماست، سوپ و مواد غذايي كم چرب به همراه مايعات فراوان داده شود.
معاون آموزشي اورژانس كشور نيز ضمن توصيه به هموطنان مبني بر عدم صرف غذا در رستوران هاي بين راهي فاقد كارت بهداشت گفت: مسموميت غذايي از اورژانس هاي پزشكي محسوب مي شود و ورود هر نوع ماده سمي به بدن، موجب مسموميت غذايي مي شود كه پوست، تنفس، تزريق و گوارش مهمترين راه هاي ورود اين مواد به بدن محسوب مي شوند و شايع ترين مسموميت هاي سفر، مسموميت هاي غذايي و دارويي هستند. چنانچه مسافران تابستاني مايل به استفاده از غذاهاي كنسروي هستند بايد از تاريخ مصرف آن اطمينان حاصل كنند و اين غذاها بايد قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقيقه جوشانده شود.
درد شكم، تهوع و استفراغ، اسهال، ضعف، بي حالي و استشمام بوي ماده سمي از دهان بيمار، خواب  آلودگي، تنفس ضعيف و در نهايت اغما و كاهش سطح هوشياري از علايم باليني مسموميت هستند و مسافران تابستاني بايد از صرف غذا در اماكن فاقد كارت بهداشت جداً خودداري كنند و فقط از ميوه هاي بسته نظير هندوانه مصرف و از ميوه هايي چون انگور و گيلاس و... در طول سفر پرهيز كنند.
فصل گرما زمان بسيار مناسب براي تكثير سريع ميكروب ها، گرمازدگي، غرق شدن هنگام شنا و سلب قدرت تصميم گيري هوشيارانه در گرماي زياد موقع رانندگي است. همچنين آمارهاي مربوط به مبتلايان امراض گوارشي در بزرگسالان و اسهال شديد در كودكان در اين فصل بسيار بالاست.
به گزارش اداره بهداشت مواد غذايي وزارت بهداشت، براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي عفوني مربوط به فصل تابستان، بايد در مواد غذايي و آب آشاميدني احتياط كامل را رعايت كرد و آب را از محل هاي مطمئن برداشته و مصرف كنيم چون در ابتلا به بيماري ها، آب آلوده رتبه نخست را دارد.
همچنين توجه به مواد غذايي آماده مثل ساندويچ و غذاهاي رستوران ها شامل كباب و چلوكباب استيك و نيز انواع شربت، آب ميوه و بستني بايد بيشتر باشد. در اين وضع اگر اين قبيل مواد غذايي و خوردني ها مشكل بهداشتي هم داشته باشند مصرف كنندگان نمي توانند به هيچ طريق در ساختار آنها تغيير بدهند لذا با مصرف شان ممكن است مبتلا به بيماري شوند.
فروشندگان مواد غذايي موظفند مواد غذايي نظير تخم مرغ، كشك، شير، سس مايونز و كره را در يخچال نگهداري كرده و به شرايط نگهداري نوشته شده روي بسته بندي كالاها توجه كنند و از قرار دادن مواد غذايي در پشت شيشه مغازه ها، در معرض نور آفتاب خودداري نمايند.
همچنين استفاده صحيح و بهداشتي از آبخوري هاي سطح شهر و عدم استفاده مشترك از ليوان ها، مانع بروز بيماري هايي چون وبا، حصبه، بيماري هاي انگلي و... مي شوند.

آغاز هماهنگ سازي حقوق مستمري بگيران
ايسنا: سرپرست معاونت فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي از آغاز مرحله سوم طرح هماهنگ سازي حقوق مستمري بگيران در سال جاري خبر داد.
ملكوند افزود: در سال جاري۵۰ ميليارد تومان اعتبار به منظور اجراي مرحله سوم طرح هماهنگ سازي حقوق مستمري بگيران اختصاص يافته است كه از طريق هماهنگي با كانون هاي بازنشستگي، فرمول اجراي اين طرح تهيه و اجرايي مي شود.
وي تصريح كرد: تاكنون طي دو مرحله، ۴۰ و ۴۵ ميليارد تومان به منظور اجراي طرح هماهنگ سازي حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان اختصاص يافته است كه در مجموع با اجراي مرحله سوم ۱۳۵ ميليارد تومان به اين منظور اختصاص مي يابد.
سرپرست معاونت فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي گفت: بر اين اساس برابر نرخ تجميعي، بدهكاري تاريخي به مستمري بگيران نخواهيم داشت.
وي يادآور شد: حقوق مستمري بگيران برابر رشد تورم ترميم خواهد شد.

نخستين همايش تجليل از زنان ايثارگر برگزار مي شود
گروه اجتماعي- نخستين همايش تجليل از ۷۰۰ زن ايثارگر با عنوان «ياس مطهر» همزمان با هفته زن و سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و با حضور حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و حسين دهقان، معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران و جمعي از مسئولان فردا در سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
در اين همايش جمعي از زنان برگزيده جامعه ايثارگري شامل مادران، همسران و دختران شاهد، مادران، همسران و دختران جانبازان و آزادگان و همچنين زنان آزاده و آزادگان دفاع مقدس و بانوان نماينده مجلس شوراي اسلامي و ... حضور خواهند داشت.

تلفن گويا براي رفع مشكل كارت پايان خدمت
گروه اجتماعي- همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) امير سرتيپ دوم نبي زاده معاون احتياط نيروي زميني ارتش از آغاز به كار سامانه تلفن گويا به منظور رفع مشكلات متقاضيان كارت هاي پايان خدمت المثني، معوقه و همچنين تأييد يه هاي خدمتي اين معاونت خبر داد.
معاون احتياط نيروي زميني ارتش خاطرنشان كرد: سامانه تلفن گوياي اين معاونت پس از چندين ماه تلاش مهندسين اين نيرو به مرحله بهره برداري رسيده و همزمان با ميلاد با سعادت حضرت فاطمه(س) راه اندازي شد و از اين پس متقاضيان بدون مراجعه به اين معاونت مي توانند طي تماس با شماره تلفن هاي ۹-۲۲۴۵۱۹۰۶-۰۲۱ همه روزه حتي ايام تعطيل، كليه اطلاعات لازم را كسب نمايند.
وي افزود: از جمله مزاياي اين طرح كسب اطلاعات در مورد مدارك لازم براي صدور كارت پايان خدمت المثني و معوقه، درخواست ارسال كارت پايان خدمت المثني و معوقه در صورت ارائه مدارك لازم به صورت پستي و پيگيري در مورد كارت هاي پايان خدمت پيدا شده مي باشد و پيش بيني مي شود با اجراي اين طرح روزانه اين معاونت پاسخگوي بيش از يك هزار نفر از متقاضيان باشد.

عرضه چادر ايراني امروز در نمايشگاه كوثر وزارت مسكن
فارس: مدير اجرايي نمايشگاه كوثر گفت: نمايشگاه كوثر در وزارت مسكن همزمان با ميلاد مسعود، مولود پيامبر اعظم (ص) طي مراسم جشني افتتاح و چادر ايراني را عرضه خواهد كرد.
مرتضي جباري افزود: نمايشگاه كوثر با حضور وزير مسكن در ساعت ۹صبح افتتاح مي شود كه محصولات فرهنگي از جمله چادر ايراني، وسايل سمعي و بصري مانند CD هاي آموزش مذهبي كودكان و نيز مولودي خواني را عرضه خواهد كرد. در بخش كتاب، سيره و زندگاني حضرت زهرا (س) و در بخش  هاي هنرهاي تجسمي سفال هاي منقوش به نام ائمه اطهار و تمثال هاي آن بزرگواران به صورت  كنف هاي تزئيني ارائه خواهد شد.

وزير بهداشت در روز مادر اعلام كرد:
كاهش ۴۰ درصدي مرگ و مير مادران ايراني
گروه اجتماعي- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به كاهش مرگ و مير مادران در كشور گفت: در نيمه دوم سال ۸۴ مرگ مادران ايراني ۴۰درصد كاهش يافته است.
كامران باقري لنكراني در جمع خبرنگاران با اعلام اين كه كاهش مرگ و مير مادران يكي از عزم هاي جدي وزارت بهداشت و نظام سلامت كشور است، گفت:ميزان مرگ و مير مادران در كشور به طور متوسط ۲۵ در ۱۰۰ هزار است حال آن كه اين شاخص در برخي نقاط بالاتر است كه آناليز و بررسي هاي به عمل آمده نشان مي دهد كه براي كاهش اين ميزان در برخي مناطق نياز به حمايت مالي، خريد تجهيزات و كاهش نرخ سزارين است.
وزير بهداشت با بيان اين كه بسياري از زنان ايراني علاوه بر نقش مادري در نظام سلامت كشوري هم حضور دارند بر ضرورت توجه بيشتر به سلامت آنان تاكيد كرد.
مرگ مغزي
سالانه۱۲هزار ايراني
براساس اين گزارش وزير بهداشت از ورود داروي جديد پيوندي تاكروليموس به فارماكوپه دارويي كشور خبر داد و به ايسنا گفت : بدين ترتيب امكان تحت پوشش بيمه قرار گرفتن اين دارو فراهم شده است.
وي با اشاره به قيمت بالاي داروهاي پيوندي و نياز بيماران پيوندي به حمايت گفت: امكان فرمولاسيون و توليد صنعتي ۲ داروي پيوندي در داخل فراهم شد كه اين امر صرفه جويي ارزي را براي كشور به همراه داشت.
لنكراني با بيان اين كه هزينه تمام شده تامين ۲ داروي پيوندي در سال گذشته در كشور ۱۵ ميليون دلار بوده است در ادامه افزود: داروي جديد تاكروليموس جايگزين داروي سايكوسپورين براي بيماران پيوندي شده است.
وزير بهداشت در ارايه آخرين آمار پيوند در كشور گفت: تا پايان سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ مورد پيوند كليه ، ۲۶ هزار و ۶۰۰ مورد پيوند قرنيه، ۲۳۰ مورد پيوند كبد، ۱۴۶۸ مورد پيوند مغز استخوان و ساير پيوندها به درجات مختلف انجام شده است.
وي با بيان اين كه از ۱۹ هزار و ۵۰۰ پيوند كليه انجام شده در كشور ۱۹۲۰ پيوند فقط در سال گذشته بوده است، گفت: اين رقم ۱۰ درصد كل پيوندهاي انجام شده طي ۲۳ سال اخير را شامل مي شود كه به خوبي حاكي از گسترش پيوند در كشور است.
وزير بهداشت در ادامه با اعلام اين كه سالانه ۲۰۰۰ نفر به بيماران جديد كليه افزوده مي شود،  بيان كرد: هرچند پيوند از دهنده زنده مشكل خاصي را ايجاد نمي كند اما ترجيح علمي پيوند از جسد است.
لنكراني با تاكيد بر ضرورت وجود هماهنگي ها بين مراكز فراهم آوري اعضا و تيم درمان در ادامه تشكيل شبكه كشوري اهداي عضو را ضروري دانست و افزود: اين امر مانع از ازدست رفتن بسياري از اعضا و ارگانهاي اهدايي فرد مي شود.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۰۹۱- ۹ تا ۱۱- به استثناي روزهاي تعطيل
تخلفي كه از سر گرفته شد
نصب برچسب هاي تبليغاتي روي در خانه ها و موسسات در پي اقدامات قانوني شهرداري متوقف شده بود، اما مدتي است كه اين تخلف از سر گرفته شده است كه در نهايت به زيبايي شهر لطمه مي زند.
پروانه- تهران
توسعه بي رويه كرمانشاه
شهر كرمانشاه در گذشته اي نه چندان دور به داشتن طبيعت باصفا و دشت هاي زيبا شهرت داشت. متاسفانه ساخت و سازهاي بي حساب و كتاب كه تا گلوگاه طاق بستان پيش رفته، طبيعت سرسبز اين شهر را نيز به قهقرا برده است. براي حفظ حريم شهر و جلوگيري از مشكلات آينده بايد چاره جويي شود.
قنبري- كرمانشاه
مشكلات كارگران بيمارستان ها
از وزارت بهداشت و درمان و سازمان تامين اجتماعي تقاضا دارم براي حفظ حقوق كارگران شركتي بيمارستان ها، نظارت لازم را انجام دهند و از سوءاستفاده هاي احتمالي برخي از پيمانكاران جلوگيري به عمل آورند تا نيروهاي كار در اين مراكز حساس با اطمينان بيشتري فعاليت داشته باشند.
كارگر شركتي يك بيمارستان از تهران
تبريك و يك يادآوري كوچك
افتتاح تونل رسالت، از دستاوردهاي مهم شهرداري تهران و از طرح هاي ملي و موجب مباهات است.
از شهردار تهران كه از تلاش شهرداران پيشين در شكل گيري و مراحل اجرايي اين پروژه ياد كرده است، نيز تشكر مي كنم. فارغ از اينها، اهميت نگهداري از اين مجموعه حساس، در طول ساليان دراز كمتر از احداث آن نيست.
مهندس بازنشسته راه و ساختمان از تهران
مدافعان بي دفاع!
شهادت محيط بان شجاع و خستگي ناپذير «يحيي شاه كو محلي» در منطقه حفاظت شده خراسان به دست شكارچيان متخلف، باعث تاسف است. اگر وضعيت به همين منوال باشد، مدافعي براي محيط زيست ايران باقي نخواهد ماند. توقع اين بود كه سازمان حفاظت محيط زيست در مورد اين جنايت آشكار در حق مدافعان محيط زيست و حقوق مردم واكنش به هنگام نشان دهد.
جواد سفري- تهران
مشكل عابران پياده
پنج شنبه و جمعه، چراغ تقاطع اتوبان شهيد باقري و خيابان فرجام چشمك  زن مي شود، در نتيجه تردد از عرض بزرگراه براي عابران پياده بسيار دشوار مي گردد. در اين قبيل اقدامات بهتر است حقوق عابران پياده نيز در نظر گرفته شود.
اشرفي- تهران
نان نامرغوب
پخت نان در يك واحد سنگك پزي واقع در خيابان وفادار شرقي- تهرانپارس، مطلوب نيست و نان نامأكول ناشي از خمير عمل نيامده، تحويل مشتري مي شود. در حالي كه همين نانوايي تا چند ماه پيش وضع مطلوبي داشت.
خانلر داداشي- تهران
يك نمونه از گراني
براي كاهش قيمت هايي كه بي رويه افزايش يافته اند، اشاره مي كنم كه بهاي دوغ يكي از كارخانه هاي معروف دولتي سال گذشته ۲۷۵۰ ريال بود و تابستان امسال ۳۲۵۰ ريال شده است.
اميدوار- تهران
جوابگو نيستند
هر بار كه براي تبديل سوخت خودروي سواري آردي از بنزين به گاز مراجعه مي كنيم، مي گويند تجهيزات آن را نداريم. چرا در اين مورد پيش بيني هاي لازم انجام نشده است؟
نورنژاد
خطر لغزندگي
در ابتداي پل سيدخندان، هميشه هنگام آبياري فضاي سبز، آب در خيابان جمع مي شود كه باعث لغزندگي و خطر بروز تصادف رانندگي مي شود.
آرش- س- تهران
پرداخت نمي شود
در يكي از بيمارستان ها واقع در خيابان ظفر كار مي كنم. سنوات ما پرداخت نمي شود و بسياري از مزاياي قانون كار در اينجا شامل حال كاركنان نمي گردد.
«نام محفوظ»

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |