دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۶ - Jul 17, 2006
در مراسمي با حضور رئيس جمهور
فعاليت صندوق مهررضا آغاز شد
* پرداخت وام هاي ازدواج و اشتغال از ۱۷ مرداد ماه آغاز مي شود
006753.jpg
گروه اقتصادي - صندوق مهر رضا (ع) صبح ديروز در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور رئيس جمهوري و جمعي از مقامات لشكري و كشوري به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
به گزارش همشهري، محمود احمدي نژاد در مراسم گشايش اين صندوق، ازدواج، اشتغال و مسكن را مهمترين معضلات كنوني جامعه كشورمان خصوصاً جوانان اعلام و ابراز اميدواري كرد كه با وام هايي كه از طريق اين صندوق به جوانان داده مي شود آنها بتوانند بخش زيادي از مشكلات خود را حل كنند. رئيس جمهور توليد، عمران،  آباداني، پژوهش و تحقيق را از ديگر نيازهاي فعلي كشور اعلام كرد اما تصريح نمود كه اولويت برنامه هاي دولت براي جوانان است.
احمدي نژاد با اشاره به مشكلات جوانان در دريافت وام هاي يك ميليون توماني ازدواج، تصريح كرد كه تاسيس صندوق مهر رضا به اين معنا نيست كه تمام هزينه  ازدواج را دولت مي پردازد، چرا كه هزينه  ازدواج بسيار بالاست و اين وام فقط مي تواند كمكي براي جوانان باشد.
احمدي نژاد افزود: اميدوارم روند فعاليت اين صندوق به جايي برسد كه تا پايان سال ۸۵ و اوايل سال ۸۶ براي ازدواج جوانان به حد مطلوب رسيده باشد و ديگر جوانان ما دغدغه  وام و ازدواج نداشته باشند.
رئيس جمهوري همچنين از نمايندگان مجلس و وزرا خواست كه علاوه بر كمك به حل مشكلات جوانان، هر مقدار كه صرفه جويي كردند به حساب صندوق مهر رضا واريز كنند تا به ازدواج جوانان اختصاص يابد.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت امر اشتغال اشاره كرد و اظهار داشت: ان شاءالله با كمك بانك ها و كاهش نرخ سود تسهيلات شاهد جهشي در ارتباط با ايجاد اشتغال جوانان باشيم و با كمك صندوق مهر رضا(ع) در اوايل سال ۸۷ در اين زمينه به نقطه  مطمئني با كمك نمايندگان و دولتمردان برسيم. رئيس جمهوري دغدغه ديگر جوانان را مسكن دانست و با اشاره به اينكه عده اي با جوسازي موجبات ايجاد فضاي كاذب در بخش مسكن و افزايش قيمت حبابي آن را درست مي كنند، اذعان داشت كه اجاره ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش يافته است.
به گزارش همشهري، در مراسم افتتاحيه صندوق مهر رضا(ع) تعدادي از شخصيت هاي سياسي و لشكري حضور داشتند.
پيش از سخنان رئيس جمهوري شبيري مدير عامل صندوق مهر رضا به ارائه  گزارشي از روند تأسيس اين صندوق پرداخت.
شبيري تأكيد كرد: همه بانك ها موظف شدند حساب متحدالشكل با شماره ۸۸۸۸ به نام صندوق امام رضا (ع) افتتاح كنند تا مردم كمك هاي خود را به بانك هاي مورد نظر ارائه كنند.
همچنين در اين مراسم علي ديوان دري مدير عامل بانك ملت كه به عنوان بانك عامل با صندوق مهر رضا (ع) همكاري دارد، گفت: به نمايندگي از همه بانكهاي كشور اعلام مي كنم، كه آمادگي داريم با جديت در خصوص ارائه تسهيلات ساير موارد تلاش كنيم، كه اميد است اين وظيفه بزرگ را در جهت تحقق اهداف دولت كريمه به خوبي انجام دهيم.
همچنين در اين مراسم وزير كار و امور اجتماعي اعلام كرد كه اعطاي تسهيلات اشتغال صندوق مهر رضا از روز ولادت حضرت علي (۱۷ مرداد) آغاز خواهد شد.به گزارش همشهري، ثبت نام متقاضيان دريافت تسهيلات از صندوق مهررضا از روز شنبه ۲۴ تيرماه در شعب اين صندوق آغاز شده و بر طبق برنامه اعلامي، اولين وام ها به واجدان شرايط از روز ۱۷ مرداد ماه اعطا مي شود.

در هفته گذشته
قيمت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز افزايش يافت
گروه اقتصادي- بانك مركزي با انتشار گزارشي، تغييرات قيمت مواد خوراكي در تهران را در هفته گذشته اعلام كرد.
براساس اين گزارش، بهاي ماست پاستوريزه ۳/۰ درصد و شير استريليزه ۴/۱ درصد كاهش يافت و قيمت ساير اقلام گروه لبنيات ثابت بود. بهاي تخم مرغ ۶/۲ درصد بالا رفت.همچنين در اين هفته قيمت برنج داخله درجه دو ۴/۰ درصد افزايش يافت و بهاي ساير انواع برنج تغييري نداشت. در گروه حبوب قيمت عدس ۱/۱ درصد و لوبيا چيتي ۴/۰ درصد پايين آمد و بهاي نخود ثابت بود ولي قيمت ساير اقلام ۸/۰ درصد تا ۴/۵ درصد بالا رفت.
در گروه ميوه هاي تازه بهاي هندوانه تغييري نداشت و قيمت زردآلو ۱۳ درصد افزايش اما بهاي ساير اقلام ۴/۲ درصد الي ۲/۱۸ درصد كاهش يافت. در گروه سبزي هاي تازه قيمت سبزي هاي برگي ثابت بود و بهاي پياز ۱۵ درصد بالا رفت ولي قيمت ساير اقلام ۶/۲ درصد تا ۸/۸ درصد پايين آمد.
بهاي گوشت گوسفند ۱/۰ درصد كاهش اما قيمت گوشت گاو و گوساله ۴/۱ درصد افزايش نشان داد. بهاي گوشت مرغ نيز ۶/۶ درصد بالا رفت.
قيمت قند، شكر و روغن نباتي جامد هر يك ۱/۰ درصد افزايش يافت و بهاي چاي خارجي و روغن نباتي مايع تغييري نداشت.

از اول مرداد آغاز مي شود
پرداخت خسارات رانندگي تا يك صد هزار تومان
بدون گزارش پليس
گروه اقتصادي- رئيس كل جديد بيمه مركزي مهمترين وظيفه خود را ساماندهي بيمه شخص ثالث با توجه به رشد غيرقابل كنترل حوادث رانندگي منجر به مرگ در كشور اعلام كرد.
به گزارش همشهري نوروز كهزادي در حضور خبرنگاران خاطرنشان كرد به دستور رياست جمهوري پيگير حل مشكلات بيمه شخص ثالث است و در نخستين گام از اول مردادماه آينده در صورت توافق طرفين تصادف و داشتن بيمه نامه هاي معتبر شركت هاي بيمه كشور وظيفه دارند بدون گزارش پليس تا صد هزار تومان خسارت پرداخت كنند.
وي تأكيد كرد: پيش از اين تا ۵۰ هزار تومان بدون گزارش پليس پرداخت مي شد كه تا ۲۱ درصد خسارات را پوشش مي داد و با افزايش آن تا صد هزار تومان ۳۸ درصد حوادث بدون گزارش پليس حل و فصل خواهد شد.وي در عين  حال وعده داد كه به زودي شركت هاي بيمه قرار است مركز خدماتي مانند پليس ۱۱۰ راه اندازي كنند تا همه حوادث را بدون حضور پليس پوشش دهند.
اجراي اصل ۴۴
كهزادي در مورد خصوصي سازي شركت هاي بيمه دولتي خاطرنشان كرد، وظيفه خصوصي سازي برعهده سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصادي و دارايي است و بيمه مركزي با اين روند همكاري خواهد كرد. وي پيش بيني كرد كه با واگذاري بيمه هاي دولتي سهم بيمه هاي خصوصي در بازار تا ۳۵ درصد رشد كند.
اصلاح قانون بيمه شخص ثالث
رئيس كل بيمه مركزي همچنين با اشاره به تداوم بررسي لايحه اصلاح بيمه شخص ثالث در مجلس شوراي اسلامي، گفت: با تصويب اين لايحه نقش راننده در صدور بيمه نامه اهميت مي يابد و خسارات بيشتر هزينه بيمه نامه بيشتري را به وي تحميل خواهد كرد.
كهزادي خاطرنشان كرد كه سال گذشته ۶ميليون و ۸۳۳ هزار بيمه نامه شخص ثالث صادر شد كه از اين ميان يك ميليون و ۱۳۶ هزار و ۷۷۶ مورد خسارت پرداخت شد.وي خاطرنشان كرد كه پيش بيني مي شود حدود يك ميليون و پانصد هزار نفر در كشور داراي خودروهاي بدون بيمه نامه شخص ثالث هستند.
كهزادي تلفات جاده اي در كشور را بي سابقه اعلام كرد و تأكيد كرد رشد مرگ و مير در اثر حوادث رانندگي در ايران با هيچ كشوري قابل مقايسه نيست و ضرورت دارد در اين زمينه راه حلي ارائه شود.
بيمه منازل مسكوني شهر تهران
وي در ادامه از توافق يكي از شركت هاي بيمه كشور با شهرداري براي بيمه منازل مسكوني در تهران خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح بيش از دو ميليون منزل مسكوني در تهران تحت  پوشش بيمه قرار خواهند گرفت.

هشدار انجمن صنايع فرآورده هاي لبني
واحدهاي توليدي محصولات لبني
در صورت عدم كاهش قيمت جريمه مي شوند
006750.jpg
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: علي رغم پذيرش افزايش ۱۲ درصدي قيمت فرآورده هاي لبني در اوايل سال جاري و اعلام آن از سوي رئيس سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان، اخيراً دولت دستور بازگرداندن بهاي اين فرآورده ها به نرخ هاي سال ۸۴ را اعلام كرده است.
اين درحاليست كه طي سال گذشته قيمت ۲۶ قلم فرآورده لبني نيز طبق دستور دولت با اميد جبران مابه التفاوت آن از سوي دولت افزايشي پيدا نكرد.از سوي ديگر بخشنامه بازگشت قيمت فرآورده هاي لبني به نرخ هاي سال ۸۴ از سوي سازمان تعزيرات به شركت ها در مورخ ۱۳ تير ماه ابلاغ شده است كه البته با وجود تازه بودن ابلاغ آن و توليد انبوه اين واحدها در صورت عدم رعايت، منجر به جريمه صاحبان اين واحدها مي شود.
دبير انجمن صنايع فرآورده هاي لبني با بيان اين مطلب و با اشاره به اين كه متأسفانه نظارتي بر قيمت شير خام از سوي هيچ ارگاني انجام نمي گيرد گفت: قيمت تضميني شوراي اقتصاد براي خريد شير خام طي سال گذشته ۲۳۸ تومان به ازاي يك كيلو در شش ماهه اول و ۲۶۲ تومان براي شش ماهه دوم بود كه عملا با نرخ بالاتر از ۲۸۰ تومان به واحدهاي توليدكننده فرآورده هاي شيري عرضه مي شود. به گفته محمد شبنم، هم اكنون از اعضاي انجمن خواسته ايم كه به تدريج قيمت فرآورده هاي لبني توليدي خود را به نرخ هاي سال گذشته بازگردانند.وي تعداد شركت هاي فعال در اين عرصه را ۴۰۰ شركت دانست و تأكيد كرد: تنها يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقيم در اين صنعت فعالند كه در صورت عدم حمايت كافي از سوي دولت باتوجه به كاهش قيمت فرآورده هاي لبني امكان بيكار شدن عده كثيري از آنها وجود خواهد داشت.
يارانه مابه التفاوت شير با تأخير پرداخت مي شود
يك عضو هيأت مديره انجمن صنايع فرآورده هاي لبني ايران نيز ديروز اعلام كرد: در كنار افزايش بهاي شير خام به علت فزوني تقاضا بر عرضه طي سال جاري با افزايش بهاي تعرفه شكر وارداتي در حد ۴۰ درصد، پودر كاكائو و افزودني ها نيز روبه رو شده ايم.ميراسلام تيموري افزود: تعرفه واردات شيرخشك نيز در حد ۲۵ درصد تعيين شده است حال آن كه در صورت تقليل آن به ۱۰ درصد با واردات شيرخشك امكان افزايش حجم توليد شير و كاهش بهاي شيرخام ميسر مي گردد.
وي افزود: دولت ۱۵۰ تومان مابه التفاوت را همواره با تأخير پرداخت مي كند.
رشد ۰۴/۱۴ درصدي هزينه هاي توليد
در عين حال يك عضو ديگر اين انجمن نيز گفت: طي سال گذشته ۰۴/۱۴ درصد هزينه توليد محصولات لبني رشد پيدا كرده است.محمد فربد افزود: در اين ميان بيشترين رشد هزينه ها مربوط به مواد اوليه داخلي اعم از شير و لوازم بسته بندي در حد ۴/۸ درصد و هزينه هاي پرسنلي در حد ۳/۴ درصد بوده است.وي برگشت قيمت محصولات لبني به نرخ سال ۸۴ را تقبل سالانه ۲۵۰ ميليارد تومان خسارت به توليدكنندگان اين محصولات دانست.

گفت وگوي امروز
قيمت نفت باز هم افزايش خواهد يافت
گروه اقتصادي- بهاي نفت جمعه گذشته به ركورد بي سابقه ۷۸ دلار در هر بشكه رسيد تا كماكان كارشناسان و ناظران بازار نفت نسبت به آينده بازار نفت با نگراني نگاه كنند. در رابطه با علل افزايش بهاي نفت و تاثير تنش هاي ژئوپوليتيك بر آن با بروس پورتئوس استاد اقتصاد دانشگاه هاي كمبريج و دورهام انگلستان گفت وگو كرده ايم.
***
* علل افزايش بهاي نفت در ماههاي اخير را ناشي از چه مسائلي مي دانيد؟
- نفت يك كالاي صرف اقتصادي نيست و از ارزش استراتژيك برخوردار است. به همين دليل قيمت آن علاوه بر عرضه و تقاضا تحت تاثير شرايط سياسي و نگراني هاي مصرف كنندگان نيز قرار دارد. طي دو سال اخير، تنش هاي ژئوپوليتيك عامل اصلي رشد بهاي نفت بوده اند. با اين وجود، تقاضاي نفت خام در دنيا روز به روز در حال افزايش است و در بلندمدت، تقاضاي نفت خصوصاً از سوي كشورهاي آسيايي افزايش خواهد يافت و تقاضا شديداً از عرضه پيشي خواهد گرفت و قيمت واقعي نفت افزايش خواهد يافت.
* تشكيل يك بورس نفت مبتني بر يورو تا چه حد عملي است و چه تاثيري بر بازار نفت خواهد داشت؟
- اگر نفت به جاي دلار با يورو خريد و فروش شود، آمريكا و ديگر كشورهايي كه هم اكنون نفت را به دلار خريد و فروش مي كنند، نهايتاً مجبور خواهند شد نفت يورويي خريداري كنند. كشورهايي كه هم اكنون ذخاير ارزي يورو ندارند از قدرت خريد پايين تري در خريد نفت برحسب يورو در بازارهاي جهاني برخوردار خواهند بود كه اين امر موجب كاهش بهاي نفت در كوتاه مدت خواهد شد. اما رسيدن به چنين نقطه اي و مبادله نفت برحسب يورو مقدمات فراواني نياز دارد. پيشنهاد من به اعضاي اوپك اين است كه به تدريج به سمت جايگزين ساختن يورو به جاي دلار هم در فروش نفت خود و هم در ذخاير ارزي خود بروند.
* مسأله هسته اي ايران چه ميزان بر رشد بي سابقه بهاي نفت، تاثير گذارده است؟
- تنش هسته اي ايران و يا مخالفت غرب با برنامه هسته اي اين كشور، جزو همان عوامل ژئوپوليتيك موثر بر بازار نفت طي دو سال اخير بوده است. اما من معتقدم كه برخلاف برخي تحليل هايي كه در اين زمينه مي شود، تاثير تنش هسته اي ايران بيش از ساير عوامل نيست. كلاً آمريكا به عنوان بزرگترين مصرف كننده نفت جهان سعي دارد منطقه خاورميانه را به منطقه امن انرژي خود تبديل كند. آمريكا تاكنون توانسته است تقريباً تمامي كشورهاي منطقه نفت خيز خاورميانه را تحت كنترل مستقيم يا غيرمستقيم خود درآورد. از آنجا كه ذخاير نفت و گاز خزر چندان قابل توجه نيست، آمريكا نمي تواند نسبت به منابع هيدروكربوري خاورميانه بي تفاوت باشد. به نظر من مخالفت با برنامه هسته اي ايران يا خط لوله گاز به هند و پاكستان هم ريشه در نياز آمريكا به منابع انرژي دارد.
* اعضاي سازمان كشورهاي توليد كننده نفت( اوپك) به منظور حفظ جايگاه خود در عرصه اقتصاد جهاني و بازار نفت، چه اقداماتي بايد انجام دهند؟
- اعضاي اوپك مي بايستي برخلاف فشار كشورهاي مصرف كننده نفت خصوصاً آمريكا و اروپا، از افزايش عرضه نفت خودداري نمايند. اين عمل از يك سو موجب بالا رفتن ظرفيت مازاد توليد اوپك و متعاقباً افزايش نفوذ و قدرت بالقوه آن در بازار نفت مي شود و از سوي ديگر باعث صيانت از ذخاير نفت آنها مي شود تا عمر ذخاير نفت اين كشورها افزايش يابد .

۱۳۰ مركز خدمات پس از فروش آماده پذيرش
خودروهاي دوگانه سوز هستند
گروه اقتصادي - ۱۳۰ مركز ارائه خدمات پس از فروش خودروهاي ۲گانه سوز در ماه آينده راه اندازي مي شود.
معاون فروش و خدمات پس از فروش ايران خودرو، گفت: تاكنون ارائه خدمات پس از فروش به خودروهاي دوگانه سوز از جمله معضلات شركت هاي خودروسازي بوده، اما با طراحي دستگاه عيب ياب نمايندگي هاي مذكور به صورت تخصصي خدمات پس از فروش به اين خودروها را ارائه مي دهند. محمد خاكي با بيان اين كه نمايندگي هاي مذكور بايد آمادگي خود براي ارائه خدمات به اين خودروها را در اطلاعيه اي كه در محل نمايندگي نصب مي شود اعلام دارند . علاوه بر اين ۱۳۰ مركز تخصصي ۶۰۰ نمايندگي نيز براي ارائه اين خدمات تجهيز شده اند.وي همچنين گفت: اولين مركز رسمي تعبيه گيربكس اتوماتيك در خاورميانه كه شانزدهمين مركز در دنياست با همكاري پژو در مهر ماه راه اندازي مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |