چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۴ - Jul 26, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
وقتي خشمگين شدي، خاموش باش.
(مسند احمد، مسند بني هاشم، ح۲۴۲۵)
امروز با حافظ
جانم بسوختي و به دل دوست دارمت
اي غايب از نظر به خدا مي سپارمت
باور مكن كه دست ز دامن بدارمت
تا دامن كفن نكشم زير پاي خاك
آب و هوا
008322.jpg
آب و هوا

عكس روز
008331.jpg
عكس: رويترز / محمد عسكر
فاطمه ديروز شانزدهمين سالگرد تولدش را روي تخت بيمارستاني در لبنان جشن گرفت. خانه آنها در جريان حملات هوايي ارتش رژيم صهيونيستي با خاك يكسان شد و تمام اعضاي خانواده در بيمارستان بستري هستند.

اصل مطلب
توضيح «الغريق يتشبث بكل حشيش»
و در بيان فال و اسطرلاب فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
008349.jpg

تلويزيون
008358.jpg

فرهنگسرا
رازهاي شنيدني
فرهنگسراي خانواده سلسله جلسات «رازهاي شنيدني درباره زنان» را از تاريخ ۹ مردادماه روزهاي دوشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار مي كند. مكر زن، قداست زن، مهر و عطوفت زن، انواع شخصيت زن و زيبايي و شكوه زن از جمله موضوعاتي است كه عليرضا شيري مشاور بهداشت روان و حجت الاسلام فجري درباره آن سخنراني مي كنند. علاقمندان جهت ثبت نام مي توانند  به نشاني خيابان آيت الله مدني، كوي فدك مراجعه و يا با شماره ۷۷۸۱۰۰۳۶ تماس بگيرند.
نمايشگاه سنگهاي انرژي زا
فرهنگسراي بانو نمايشگاهي متشكل از ۱۰۰ قطعه سنگ فيروزه، عقيق، كريستال، كولا، كوارتز صورتي و تنديس هايي از حيوانات، اشياء، ميوه ها و اسطوره هاي تاريخي را با هدف شناسايي هر چه بيشتر مردم با گوهر و معادن سنگ ايران برپا كرده است. اين نمايشگاه از اول تا ۱۰ مرداد در خيابان وليعصر - ضلع شمالي پارك ساعي - كوي ساعي داير است.

آلودگي هواي تهران
008325.jpg

تئاتر
سلامان و آبسال
008334.jpg
كارگردان: مهدي شمسايي
بازيگران: عباس شادروان، محمد ساربان، امير يل ارجمند، ليلا موسوي
محل اجرا: تالار اصلي تئاتر شهر
ساعت اجرا: ۳۰/۱۹
قيمت بليت: ۴۰۰۰ تومان
خلاصه: سلامان و آبسال كه برداشتي آزاد از مثنوي تمثيلي جامي است، قصه سرزميني را به نمايش مي گذارد كه در آن هركسي عاشق مي شود محكوم به سوختن در عشق است.

طلا، سكه و ارز
008355.jpg

گل آقايي ها پيمان همخوني بستند
طنزپردازان و كاريكاتوريست هاي مؤسسه گل آقا طبق سنت هرساله به مناسبت روز اهداي خون با اهداي خون به ياري بيماران شتافتند.
در اين مراسم كه در مؤسسه گل آقا برپا شد جمعي از كاريكاتوريست ها و طنزپردازان مؤسسه گل آقا با حضور كادر خونگيري سازمان انتقال خون استان تهران، خون خود را اهدا كردند و با هم پيمان همخوني بستند.
تا شايد خون گل آقايي ها اين بار لبخند شادي را بر لبان كودكان و بيماران نيازمند به خون بنشاند.اميد كه اين سنت حسنه سالها ادامه يابد.

بازار
ثبات بازار سيم كارت
008352.jpg
بازار سيم كارت كه طي هفته هاي گذشته فراز و نشيب هاي زيادي داشت در آرامش نسبي و در وضعيت ثبات به سر مي برد. قيمت ها نيز در روزهاي اخير ميلي به جابجايي نداشتند. آگاهان بازار معتقدند تنها عاملي كه مي تواند قيمت ها را در سراشيبي كاهش قرار دهد عملي شدن وعده هاي شركت مخابرات مبني بر آمادگي براي واگذاري زودتر از موعد سيم كارت ها است.
به گفته رئيس شركت مخابرات ايران با راه اندازي فاز  «به علاوه» يا «پلاس» كه آن را نمي تـوان جزء فاز چهارم محسوب كرد و با تسريع كار «سي جي» ها و خريد تجهيزات لازم براي احداث اين فاز سرعت در واگذاري سيم كارت ها افزايش مي يابد.

در شهر چه خبر
برچسب اجباري گوشت
شايد از اين پس استخوان و چربي كمتري نصيب خريداراني شود كه با فروشنده ها آشنايي خاصي ندارند. سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري كه بسته بندي ميوه در ۱۴ ميدان ميوه را عملي كرده، قصد دارد بسته بندي و درج مشخصات را براي محصولات گوشتي عرضه شده در اين ميادين اجباري كند. به اين ترتيب،همه محصولات گوشتي به صورت بسته بندي  شده در ظروف يكبار مصرف شفاف و با پوشش سلفون به دست خريدار مي رسند. علاوه بر اين، برچسب مشخصات شامل نام محصول، شماره مجوز دامپزشكي،  شرايط نگهداري، تاريخ توليد و انقضا و نام مركز بسته بندي كننده به اجبار بايد بر روي بسته ها درج شود. كيانوش جعفري مدير روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار مي گويد: براي عملي شدن اين طرح نيز مانند طرح بسته بندي ميوه با مقاومت غرفه داران روبه رو شده ايم. اما براي ارتقاء سطح كيفي ميادين تا پايان سال جاري اين طرح در تمامي غرفه هاي عرضه فرآورده هاي گوشتي اجباري و عملي مي شود.

رشد قيمت لوستر
دومين نمايشگاه صنعت مبلمان، دكوراسيون و چراغ هاي تزئيني دو روز پيش در حالي گشايش يافت كه سيل واردات كالاهاي چيني اين صنايع را همچنان تهديد مي كند. براي نمونه پس از گراني مواد اوليه كه از ابتداي سال جاري مشكلات گوناگوني براي سازندگان لوستر و چراغ هاي تزئيني به وجود آورد، مصرف كنندگان نيز با ۳۰ درصد گراني لوستر ها در فروشگاه هاي خيابان ۱۵ خرداد و خيابان شريعتي روبه رو شدند.
اسماعيل تهراني رئيس اتحاديه لوستر و چراغ هاي تزئيني مي گويد: پس از افزايش چشمگير قيمت مواد اوليه اين صنف شامل مفرغ، برنج، آب طلا،  مس و روي قيمت تمامي انواع لوسترها مانند برنزي، بلوري، چيني، چوبي و مطلا همگي حدود ۳۰ درصد گران تر شدند. وي مي افزايد: متأسفانه زماني كه صنعت لوسترسازي ايران توان رقابت با كشورهاي صاحب صنعت را يافته بود، ورود چيني ها و رشد قيمت مواد اوليه حدود
۳۰ درصد از كارگاه هاي ساخت لوستر را از گردونه توليد خارج كرده است. اين روند به احتمال زياد مصرف كنندگان را با قيمت هاي بالاتر روبه رو مي كند.

سرپيچي قيمت لبنيات
گويا هنوز هم قيمت لبنيات در برابر فشارهاي همه جانبه براي عقب نشيني از افزايش ۲۰ درصدي مقاومت مي كند. براساس آخرين تحولات بازار قيمت لبنيات فقط نيمي از مسير بازگشت به قيمت هاي سال ۸۴ را طي كرده است. گزارش خبرنگار فارس نيز اين موضوع را تأييد مي كند. براساس اين گزارش پنير سفيد بسته بندي شده هم اكنون به قيمت ۱۳۰۰ تومان عرضه مي شود كه اين ميزان هنوز با قيمت ۱۱۰۰ توماني سال ۸۴ فاصله دارد. يك دبه ۵/۲ كيلويي ماست نيز سال گذشته ۱۵۰۰ تومان بود و در روزهاي اخير فقط تا مرز يك هزار و ۷۲۵ تومان كاهش يافته است. علاوه بر اين، قيمت ماست خامه اي نيز هزار تومان بود كه اين ميزان  از يك هزار و ۲۰۰ تومان پايين تر نيامده است. شير پاكتي هم   قيمتي حدود ۴۰۰ تومان داشت و در حال حاضر ۵۰۰ تومان به دست مصرف كننده مي رسد. طبق اطلاعات به دست آمده، برخي مغازه هاي نمايندگي پخش شير يارانه اي نيز در اين آشفته بازار،  نيمي از سهميه شير را به نرخ آزاد بين ماست بندي هاي غيرمجاز خانگي پخش مي كنند.

واكنش اتحاديه املاك
بالاخره طولاني شدن دوره ركود خريد و فروش مسكن اتحاديه مشاورين املاك را هم به واكنش هاي عملي وادار كرد. اين اتحاديه كه در اقدام نخست، خريد و فروش وام هاي مسكن را در تمامي واحدهاي صنفي زير پوشش اتحاديه ممنوع اعلام كرده بود،  در اقدامي ديگر تعاوني مسكن اتحاديه مشاوران املاك را با هدف شكستن قيمت مسكن در مناطق مختلف تهران به ثبت رساند. با وجود شايعات گوناگوني كه به طور معمول پيش از عملي شدن اين طرح ها به گوش مي رسد اين تعاوني تا پايان سال جاري دست كم ۷۰ عضو براي سرمايه گذاري جذب خواهد كرد. مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاك مي گويد: شركت تعاوني ياد شده واحدهاي ساخته شده خود را براي كسب سود احداث نمي كند، بلكه هر متر مربع از اين واحدها را زير قيمت روز منطقه به فروش مي رساند. از سرمايه گذاران اين طرح افراد معمولي هستند سرمايه اوليه اين شركت تعاوني ۵/۱ تا ۲ ميليارد تومان برآورد مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
استخدام
در اتاق انتظار جمعيت فراواني ايستاده بودند. كلافه و منتظر! مرد ميانسال طاسي با كيف سامسونت وارد شد. مي خواست به سمت اتاق رئيس برود. جمعيت مانعش شدند. دوباره تلاش كرد. و باز هم جمعيت نگذاشتند حركت كند. سرآخر با عصبانيت فرياد زد: اصلا هيچ كس را نمي خواهم استخدام كنم. همه بيرون!
فؤاد شمس

گشتي در دنياي خبرها
پرواز موزه
لندن: جداشدن يك موزه بادي از زمين باعث مرگ دو نفر و مجروح شدن ۱۳نفر در انگليس شد. هنگامي كه لنگرهاي اين موزه بادي از زمين جدا شد مانند يك بالن به پرواز درآمد و تا ارتفاع ۹متري بالا رفت. براثر اين حادثه هر ۳۰ نفر بازديدكننده موزه از داخل آن بيرون افتادند كه دو نفر جان خود را از دست دادند.
سقوط هواپيماي نامزدي
جرجيا: يك جوان ۱۹ساله در آمريكا تصميم گرفت مراسم نامزدي خود را داخل هواپيما برگزار كند به همين دليل يك هواپيماي كوچك اجاره كرد و همراه همسر آينده خود كه يك دختر ۱۸ ساله بود پرواز كردند. اما متاسفانه اين هواپيما چند دقيقه پيش از فرود در فرودگاه سقوط كرد و اين زوج جوان نتوانستند حلقه نامزدي رد و بدل كنند چون حلقه ها در جريان سقوط گم شد. اما جالب تر اينكه مراسم نامزدي اين دو نفر داخل آمبولانسي كه آنها را به بيمارستان انتقال داد انجام شد.
وكيل مرد با لباس زنانه
ولينگتن: يك وكيل مرد در نيوزلند كه با لباس زنانه وارد دادگاه شده بود سيستم قضايي اين كشور را دچار بحران كرد. وي كه وكيل يك پرونده بسيار جنجالي بود در حالي كه لباس هاي زنانه بر تن داشت وارد صحن دادگاه شد و به دفاع از موكل خود پرداخت. وي در توجيه اين عمل خود گفت: سيستم قضايي كشور نيوزلند همواره به سود مردان راي مي دهد به همين دليل از اين پس لباس زنانه برتن خواهم كرد تا اينكه از اين طريق اعتراض خود را نسبت به وجود تبعيض جنسيتي در سيستم قضايي كشور ابراز كنم.
بلندپروازي هاي رئيس جمهوري
گامبيا: رئيس جمهور گامبيا مدعي شده كشورش را به يك ابرقدرت در جهان تبديل خواهد كرد. يحيي جامه كه يك كشتي گير بود در سال ۱۹۹۴ در جريان كودتا قدرت را در دست گرفت. وي ديروز گفت: من قصد دارم گامبيا را به يك ابرقدرت اقتصادي در جهان تبديل كنم به همين دليل تمام كشورهاي خارجي به شرط اشتغالزايي مي توانند در كشور ما كارخانه تاسيس كنند و ماليات هم نپردازند. او همچنين قول داده گامبيا را به توليدكننده نفت در جهان تبديل كند. از سوي ديگر رئيس جمهوري اين كشور فقير اعلام كرد حداقل ۳۰ سال ديگر حكومت خواهد كرد.
نهنگ مرده در ساحل
008328.jpg
كيپ تاون: امواج دريا در آفريقاي جنوبي اين نهنگ غول پيكر را به ساحل آورد. از روز گذشته دامپزشكان در حال بررسي علل مرگ اين حيوان بوده اند اما هنوز به نتيجه قطعي دست نيافته اند.
پيرزن شجاع
لندن: يك پيرزن ۸۰ ساله در انگليس سارقي را كه سلاح سرد حمل مي كرد دستگير كرد. داستان از اين قرار بود كه سارق در تاريكي شب وارد اين خانه شد و با چاقو بالاي سر پيرزن ظاهر شد. هنگامي كه پيرزن از خواب بيدار شد بلافاصله خود را به آشپزخانه رساند و يك چاقوي بزرگتر نسبت به چاقوي سارق در دست گرفت. اما اين پايان ماجرا نبود چون با كمك شوهرش سارق را به زمين انداخت و چاقو را روي شكم وي قرار داد. اينگونه بود كه سارق به دام پليس افتاد.
مرد بادي
لندن: بر اساس يك نظرسنجي كه در كشور انگليس انجام شده است ۸۲ درصد زنان اين كشور مايلند به تنهايي رانندگي نكنند و نيمي از آنها نيز از رانندگي در تاريكي شب بيم دارند. به همين دليل يكي از شركت هاي بيمه اين كشور براي برطرف كردن نگراني زنان دست به ابتكار جالبي زده است. اين ابتكار جالب طراحي نوعي مرد بادي است. هنگامي كه اين ماكت بادي باد مي شود به شكل يك مرد واقعي درمي آيد و زنان مي توانند در حين رانندگي اين ماكت بادي را روي صندلي كنار خود بنشانند تا احساس تنهايي و خطر نكنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |