چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۴ - Jul 26, 2006
مقاومت حزب الله ارتش اسرائيل
را در بنت جبيل زمين گير كرد
گروه بين الملل-در حاليكه به نظر مي رسد اسرائيل در لبنان وارد جنگ فرسايشي شده است مقاومت حزب الله ارتش تل آويو را در بنت جبيل زمين گير كرد.
مقاومت نيروهاي حزب الله در شهر بنت الجبيل علي رغم حملات سهمگين ارتش تل آويو مانع از تصرف اين شهر توسط اشغالگران رژيم اسراييل شده است.
ارتش اسرائيل درپي تصرف روستاي مارون الرس بنا دارد تا شهر مهم  بنت الجبيل را به تصرف درآورد. اين شهر از پايگاه هاي محكم مقاومت حزب الله پس از جنوب بيروت است.
گروه بين الملل - محمد باريكاني: با گذشت دو هفته از جنگ جديد اسراييل در خاورميانه بلافاصله پس از مذاكرات بي نتيجه «كاندوليزا رايس» وزير خارجه آمريكا با مقامات ارشد دولت لبنان در بيروت و خروج فوري وي از پايتخت لبنان هواپيماهاي جاسوسي اسراييل بر فراز جنوب بيروت به پرواز درآمدند همچنين بالگردهاي اسراييل پس از پرتاب بالن هاي شناسايي خود بر آسمان «زاحيه» در جنوب بيروت بار ديگر اين شهر را مورد تجاوز قرار دادند.
از سوي ديگر ارتش اسراييل اعلام كرد كه پيشروي به سوي «بنت جبيل» در جنوب اين كشور ادامه دارد و اسراييل به زودي اسراي خود را از «حزب الله» خواهد گرفت.
بحراني شدن وضعيت لبنان پس از خروج فوري «رايس» از بيروت و حضور او در بيت المقدس به منظور ادامه مذاكرات درخصوص خلع سلاح حزب الله با مسئول كابينه اسرائيل پس از آن صورت گرفت كه طرح ايالات متحده به منظور برقراري آتش بس را رد كرد.
رئيس دولت لبنان ولي به مردم اين كشور وعده مي دهد كه لبنان به زودي، پيروز از جنگ خارج مي شود و مردم اين كشور را به حفظ اتحاد دعوت مي كند.
روز دوشنبه همزمان با ورود رايس به بيروت راهپيمايي اعتراض آميز مردم لبنان در برابر پارلمان اين كشور و اعتراض به پذيرفتن «رايس» از سوي مقامات لبنان بالا گرفت. اين درحالي است كه حزب الله با مذاكره مقامات لبناني بدون قبول پيش شرط براي تبادل اسرا توافق كرد.
شدت يافتن حملات
در حين مذاكره
با آغاز مذاكرات رسمي مقامات لبنان و وزير خارجه ايالات متحده آمريكا درگيري ها در جبهه جنوب شدت بيشتري يافت و هر دو طرف به شدت يكديگر را زير آتش گرفتند. حزب الله توانست با درهم كوبيدن مواضع رژيم صهيونيستي در شمال اسراييل هدف هاي تازه اي را مورد حمله قرار دهد و در درگيري هاي جنوب لبنان نيز توانست با به اسارت درآوردن پنج سرباز اسراييلي كه معاون سيدحسن نصرالله از صبح روز دوشنبه هديه بزرگ به مردم لبنان خوانده بود را محقق كند. از سوي ديگر با آغاز مذاكرات، رژيم صهيونيستي با استفاده از بمب هاي گاز فسفر در مناطق جنوب و با بمباران سنگين راه هاي ارتباطي با بيروت خودرو يك خانواده لبناني را مورد هدف قرار داد و با كشتن يك عكاس لبناني كه در حال رفتن به جبهه هاي جنوب بود موج حمله به غيرنظاميان را شدت بخشيد.
مقامات نزديك به حزب الله گفتند كه فالانژيست هاي اين كشور بار ديگر مسلح شده اند و ناظران سياسي خطر ايجاد جنگ داخلي ديگري در اين كشور را هشدار مي دهند.
مقامات حزب الله و البته دولت لبنان در اين شرايط مردم را به حفظ آرامش داخلي و نيز يكپارچگي فرا مي خوانند و تأكيد مي كنند كه لبنان قادر به پيروزي در جنگ اخير با اسراييل است.
«كامل وزنه» استاد دانشگاه بيروت و مهمترين تحليلگر مسايل خاورميانه در لبنان گفت: «سفر رايس به خاورميانه براي خلع سلاح حزب الله صورت گرفته است و برخي كشورهاي عرب منطقه مانند مصر و عربستان نيز خواستار محو حزب الله از آرايش سياسي لبنان هستند و ديپلماسي آمريكا نيز از اسراييل مي خواهد كه حزب الله را به همراه موشك هايش از ميان بردارد.»
او بر اين اعتقاد است  آنچه امروز حزب الله در جبهه هاي نبرد انجام داده كه در جنگي شش روزه ارتش اسرائيل زمين گير شدند، براي كشورهاي عرب منطقه شگفت آور است.
«كامل وزنه» مقاومت حزب الله در جنوب لبنان را متعلق به همه مردم اين كشور مي داند و مي گويد: «تجاوز سال ۲۰۰۶ اسراييل به لبنان بدون ترديد به ثبات و پايداري مقاومت در عرصه سياسي لبنان كمك بيشتري خواهد كرد.»
اين اظهارات درحالي صورت مي گيرد كه دانشگاه الازهر مصر روز دوشنبه شاهد نخستين تظاهرات گسترده روحانيون شيعه و سني در حمايت از مواضع سيدحسن نصرالله بر ضد اسرائيل بود.
هشدار يك مقام دروزي كابينه سابق لبنان نسبت به خلع سلاح حزب الله
«وئام وهاب» وزير مشاور سياسي كابينه سابق لبنان معتقد است پيشنهاد ورود نيروهاي بين المللي به لبنان از سوي اسرائيل و جداسازي حزب الله از مرزهاي لبنان و اسرائيل اقدامي است كه منجر به درگيري هاي مجدد داخلي در اين كشور خواهد شد.
«وهاب» كه خود رقيب جدي «وليد جنبلاط» رهبر دروزي هاي لبنان در مبارزات انتخاباتي سال ۱۹۹۶ در لبنان بوده و نيز يك مقام دروزي در كابينه سابق لبنان بوده است با اشاره به وجود تصاوير سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در اتاق خواب فرزندش مي گويد:«حزب الله تنها يك حزب يا مجموعه اي محدود نيست بلكه يك ملت است و من بعنوان يك دروزي مي گويم كه قدرت هاي بزرگ اگر فكر مي كنند با خلع سلاح حزب الله مي توانند اعضاي مقاومت را دستگير كنند كور خوانده اند چون در اين صورت بايد همه ملت لبنان را دستگير و زنداني كنند.
«وئام وهاب» تصريح مي كند: «ايالات متحده نقشه هاي پليدي را در سازمان ملل عليه ملت لبنان دنبال مي كند و به گونه اي سخن مي گويد كه گويي حزب الله نماينده ده ها نفر در لبنان است در حالي كه اينگونه نيست و حزب الله نماينده ملت لبنان است.»
او سلاح مقاومت را مايه افتخار ملت لبنان مي داند و با اشاره به هواداري همه گروه هاي لبناني اعم از ماروني، مسيحي، شيعه و سني از حزب الله مي گويد: «از سال ۲۰۰۰ تاكنون و پس از آزادسازي لبنان از سلطه نظامي رژيم صهيونيستي تاكنون به اين شدت شاهد جهت گيري افكار عمومي به سمت حزب الله نبوده ايم.»
گروه بين الملل - مقاومت نيروهاي حزب الله در شهر نبت الجبيل علي رغم حملات سهمگين ارتش تل آويو مانع از تصرف اين شهر توسط اشغالگران رژيم اسرائيل شده است.
ارتش اسرائيل درپي تصرف روستاي مارون الرس بنا دارد تا شهر مهم نبت الجبيل را به تصرف درآورند. اين شهر از پايگاه هاي محكم مقاومت حزب الله پس از جنوب بيروت است.
به گزارش خبرگزاري ها بمباران هاي فراوان هوايي و حمله سهمگين توپخانه اي به اين شهر تاكنون ناكام مانده و گروه هاي مقاومت حزب الله در قالب دسته هاي ۱۰ تا ۱۵ نفري در گوشه و كنار اين منطقه ضمن حمله به مواضع ارتش اسرائيل مانع از دستيابي آنها به اهداف خود شده اند. عليرغم اينكه بنت الجبيل در ۴كيلومتري مرز لبنان با فلسطين اشغالي قرار دارد اما ارتش اسرائيل در اين منطقه دچار خسارات و تلفات جدي شده است.
فاكس نيوز در گزارشي كه از سربازان اسرائيلي گرفته نشان مي دهد كه تا چه حد آنان از رويارويي با مقاومت حزب الله بيم دارند. در اين گزارش يك سرباز اسرائيلي اعتراف مي كند كه رويارويي با مقاومت حزب الله به غايت دشوار است. سرباز ديگر اظهار مي دارد كه حزب الله به هيچ وجه با مقاومت حماس در فلسطين قابل قياس نيست و يك سرباز ۱۹ ساله اسرائيلي نيز در مقابل دوربين اظهار مي دارد كه در جنگي وحشتناك گرفتار شده است.
در همين  حال ارتش اسرائيل روز گذشته نيز گستره اي وسيع از سرزمين لبنان را هدف حملات هوايي، توپخانه اي و شليك ناوچه هاي خود قرار داد. براساس گزارش هاي موجود، جنگنده هاي تل آويو روز گذشته مناطق دبين، خيام، برج رحال، حلوسيه، قلاويه، سعلا و كفر كلا را بمباران كردند. به موازات آن ناوچه هاي اين رژيم مناطق منصوري، بيوت، السياد، مجدل زون، جبال، زيقين، ناخوره و صدر را زير آتش گرفتند و توپخانه هاي ارتش اسرائيل نيز مناطق حنبه، قليله و منصوري را گلوله باران كردند.
در مقابل اين حملات كه به مناطق غيرنظامي بود، نيروهاي مقاومت لبنان نيز موشك هاي متعددي به شهرهاي عكا، روش بينا، نهاريا، صفد، الجليل و كربات شمونه پرتاب كردند. گزارشي از داخل اسرائيل حاكي از آن است كه يك سوم ساكنان حيفا اين شهر را از بيم پرتاب موشك هاي مقاومت ترك كرده اند.
سقوط بالگرد دوم
ديروز همچنين با آتش نيروهاي مقاومت حزب الله دومين بالگرد اسرائيل در داخل سرزمين هاي اشغالي سقوط كرد. از سوي ديگر گزارش هاي متعدد حاكي از آن است كه از آغاز تجاوز اسرائيل به لبنان تاكنون ۵فروند بالگرد اين رژيم منهدم شده است. همچنين تاكنون ۶ تانك پيشرفته اسرائيلي نيز هدف آتش مقاومت قرار گرفته است.
در همين  حال بيم از شرايط بحراني در اسرائيل علاوه بر تعطيل كردن كليه سفرهاي توريستي به اين منطقه باعث لغو ۴۰ درصد از پرواز ها به اسرائيل شده است.
خبرگزاري ها از افزايش بيم و اضطراب ساكنان سرزمين هاي اشغالي خبر مي دهند به گونه اي كه تعداد كثيري از اسرائيلي ها و عرب هاي ساكن مناطق اشغالي ديروز در مقابل هتل محل سكونت كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در بيت المقدس تجمع كرده و خواهان توقف جنگ شدند. آنها صراحتاً جنايات اسرائيل در لبنان را محكوم كردند.
به موازات گسترش اين ترس، حزب الله اعلام كرد كه اسرائيل بايد آماده نبردي سخت در بنت الجبيل باشد. حزب الله اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي بايد در اين منطقه به تلفات سنگين و خسارات هاي بزرگ عادت كند.
تداوم اعتراضات جهاني
اگر در فرانسه منابع دولتي مانع از تظاهرات لبناني ها در اعتراض به تجاوزات اسرائيل شدند، اما در بروكسل، كلمبيا، سودان، عراق و نيز در رام الله و كشمير هند، تظاهرات گسترده اي در حمايت از مقاومت لبنان و محكوميت تجاوز اسرائيل به اين كشور برگزار شد. به موازات اين تظاهرات، وزراي خارجه آ.سه.آن نيز اسرائيل را به دليل تجاوزاتش به فلسطين و لبنان محكوم كردند. سازمان ملل نيز بار ديگر خواهان برقراري آتش بس فوري شد.
ديروز همچنين يان اگلاند، سرپرست برنامه بشردوستانه سازمان ملل كه در لبنان بسر مي برد، در يك چرخش ۱۸۰ درجه اي، اين بار به انتقاد از حزب الله پرداخت. وي كه پيشتر به صراحت نسبت به اقدامات خشونت بار اسرائيل اعتراض كرده بود،اين بار با بيان اين كه نمي خواهم متهم به جانبداري يك طرفه شوم به انتقاد از نيروهاي مقاومت حزب الله پرداخت و گفت: اين نيروها خود را در بين مردم عادي مخفي مي كنند، به اين ترتيب بر اثر حمله اسرائيل تلفات شهروندان عادي لبناني بالا مي رود.
پرز: حزب الله را خلع سلاح كنيد تا به صلح برسيم
ديروز شيمون پرز معاون نخست وزير اسرائيل در يك تقاضاي عجيب در پارلمان اين رژيم گفت: مردم لبنان همانطور كه سوري ها را از لبنان اخراج كردند حالا بايد از دست حزب الله رها شدند و آن وقت ما مي توانيم در صلح زندگي كنيم.
وي در خلال سخنان خود اعتراف كرد كه حزب الله افزون بر ۱۲ هزار موشك در اختيار دارد.

سفر مشكوك رايس به منطقه
ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي در كنفرانس خبري با رايس
احتمال برقراري آتش بس را رد كرد
008319.jpg
گروه بين الملل - كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در دومين مرحله از سفر خود به خاورميانه از لبنان وارد اراضي اشغالي فلسطين شد و با نخست وزير، وزير امور خارجه و وزير جنگ رژيم صهيونيستي ديدار كرد.
رايس در حالي وارد لبنان شد كه هيچ كس در خاورميانه دولت آمريكا را به عنوان ميانجي بي طرف نمي شناسد.
خانم رايس حتي براي رعايت ظاهر، سفر خود را از اسرائيل شروع نكرد، تا ابتدا از نظرات نيروهاي مهاجم براي برقراري آتش بس آگاه شود و آنگاه به لبنان سفر كند.
بهر حال وزير امور خارجه آمريكا در بيروت در ديدار با نخست وزير و رئيس مجلس لبنان بر مواضع آمريكا در دو هفته اخير تاكيد كرد و خواستار آزادي دو سرباز اسرائيلي به اسارت گرفته شده توسط حزب الله، اعلام جنوب رودخانه ليتاني به عنوان منطقه عاري از سلاح، عقب نشيني مقاومت اسلامي لبنان تا دستكم بيست كيلومتري خط مرزي و اعزام نيروهاي ارتش لبنان به جنوب و بالاخره برقراري آتش بس را خواستار شد. در مقابل مقامات لبناني بر برقراري آتش بس ، مبادله اسيران لبنان و اسرائيل و بازگشت آوارگان لبناني تاكيد كردند.
روشن بود رايس با اين دستور كار در بيروت راه به جايي نمي برد. احمد ماهر وزير امور خارجه سابق مصر، تحقق شروط و خواسته هاي آمريكا و اسرائيل در لبنان را از جمله خلع سلاح مقاومت و استقرار نيروهاي ناتو در اين كشور را ناممكن دانست و گفت: اين طرح از همان آغاز محكوم به شكست است و هيچ زمينه اي براي اجراي آن در لبنان وجود ندارد. وي افزود: خاورميانه جديدي كه خانم رايس از آن سخن مي گويد و براي تشكيل آن تلاش مي كند خاورميانه اي است كه همه در آن مطيع آمريكا باشند اما اين خواسته قابل اجرا نيست.
محمد سعيد نايب رئيس مركز پژوهش هاي سياسي راهبردي الاهرام مصر نيز گفت: خواسته هاي آمريكا از لبنان مسخره است. وي افزود: هيچ كس نمي تواند حزب الله را به قبول اين خواسته ها مجبور كند زيرا اين گروه در داخل لبنان از پايگاه مردمي قدرتمند برخوردار است و در صحنه نبرد ضربه هاي سهمگين بر ارتش اسرائيل وارد مي سازد .وزير امور خارجه آمريكا پس از مذاكره در بيروت وارد اراضي اشغالي فلسطين شد و همان ابتدا اعلام كرد: آتش بس فوري و ... حل و فصل نهايي مناقشه (خلع سلاح حزب الله) را از ميان مي برد. وي در ديدار با همتاي اسرائيلي خود، اسرائيل را از فشار بر مردم غيرنظامي لبنان برحذر داشت و براي جلوگيري از تزلزل موقعيت اسرائيل نزد افكار عمومي جهان توصيه كرد: اسرائيل زمينه امدادرساني هوايي به آوارگان لبناني و شرايط تخليه مجروحان و مصدومان غيرنظامي لبناني را فراهم كند.
ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز در كنفرانس خبري پس از مذاكره با رايس با اعلام اينكه فشار نظامي بر حزب الله ادامه خواهد يافت احتمال برقراري فوري آتش بس را رد كرد.
البته اگر فشار افكار عمومي نبود شايد وزير امور خارجه آمريكا به خاورميانه سفر نمي كرد. پس از سفر رايس به منطقه جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل كه تاكنون مانع صدور حتي يك بيانيه بر ضد اسرائيل در شوراي امنيت شده، گفت: بايد صبر كنيم و ببينيم كه نتيجه عمليات نظامي چه مي شود. آنگاه ارابه ديپلماسي را به اسب نظامي ببنديم.

تحويل ۵۰۰ موشك ليرزي آمريكا به اسرائيل
ايرنا: همزمان  با تحويل  ۵۰۰ موشك  ليرزي  هدايت شونده  آمريكايي  به  اسرائيل  براي  تخريب  لبنان ،گيلرمن  سفير اسرائيل  در سازمان  ملل  در گفت  وگويي  با شبكه  تلويزيوني  سي  ان ان  از اين  اقدام  واشنگتن  قدرداني  كرد.
در تحولي  ديگر جعفري  سفير سوريه  در سازمان  ملل  اعلام  كرد تامين  ۵۰۰ موشك  ليزري  هدايت شونده  براي  اسرائيل  به  معناي  آن است  كه  دولت  آمريكا با تخريب  لبنان  موافق  است .
سفير سوريه  گفت : مشكل  آن گونه  كه  برخي ها علاقه  دارند بيان  كنند محور سوري ها و ايرانيان  نيست،  بلكه  مشكل ، پشتيباني  آمريكايي ها از تجاوز اسرائيل  عليه  تمام  مناطق  از سال  ۱۹۶۷ مي باشد.
گيلرمن  سفير اسرائيل  در واكنش  به  اين  اظهارات  به  سي  ان ان  گفت : ما حمايت  هاي  زيادي  از ايالات  متحده  دريافت  مي كنيم  و بابت  آنها بسيار سپاسگزاريم .

نشست امنيتي آ.سه.آن
ايسنا: كشورهاي جنوب شرق آسيا ديروز نشست امنيتي مهمي را با تمركز بر نگراني از اوضاع خاورميانه، عدم پيشرفت دموكراسي در ميانمار و كمرنگ شدن شانس ها براي ميزباني مذاكرات هسته اي درباره كره شمالي آغاز كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، عبدالله احمد بداوي نخست وزير مالزي، در سخنراني افتتاحيه نشست وزراي خارجه مجمع همكاريهاي جنوب شرق آسيا (آ.سه.آن) گفت: چالش پيش روي اين بلوك تنها اقتصادي، اجتماعي و داخلي نيست، بلكه ماهيت استراتژيك و جهاني نيز دارد.
بداوي در نشست كوالالامپور گفت: اين چالش ها از آن سوي منطقه ما نشأت گرفته و بنابراين فراي كنترل فوري ماست.
وي نسبت به اوضاع خاورميانه به ويژه استفاده نادرست و افراطي از زور از سوي اسرائيل در لبنان و اراضي اشغال شده فلسطينيان شديداً ابراز نگراني كرد.
بداوي گفت: ما آتش بس فوري را خواستاريم و از جامعه بين المللي و شوراي امنيت مي خواهيم تا از تمام طرف ها در اين مناقشات بخواهند به آتش بس احترام بگذارند.
اين كنفرانس بر موضوع خودداري دولت نظامي ميانمار از برقراري دموكراسي و ادامه حصر خانگي آنگ سان سوكي رهبر حامي  دموكراسي اين كشور متمركز است.
آ.سه.آن تحت فشار شركاي تجاري اصلي اش آمريكا و اروپا براي متقاعد كردن ميانمار در انجام اقداماتي در جهت دموكراسي و ارتقاء آمار حقوق بشرش است.
در همين حال، سفارت كره شمالي تأييد كرد: پاك نام سون وزير خارجه كره شمالي، در نشست منطقه اي آ.سه.آن حضور مي يابد.

پاكستان راكتور هسته اي جديد مي سازد
گروه بين الملل - تصاوير ماهواره اي نشان مي دهد پاكستان با ساخت يك راكتور جديد آب سنگين كه قادر به توليد پلوتونيوم كافي براي دست كم ۵۰ كلاهك در سال است ، قصد توسعه زرادخانه هسته اي خود را دارد.
اين خبر را موسسه علوم و امنيت بين المللي آمريكا در گزارشي اعلام كرد و از ساخت يك راكتور جديد در مجموعه هسته اي «خوشاب» در ايالت پنجاب خبر داده است. بر اساس گزارش اين موسسه، تاسيسات در حال ساخت مي تواند ۲۰۰ كيلوگرم پلوتونيوم توليد كند كه بعد از كامل شدن، ۲۰ برابر اندازه راكتورهاي كنوني پاكستان خواهد بود.
دولت هند در صورت آگاهي از جزئيات اين تاسيسات به فكر افزايش توان توليد پلوتونيوم خود خواهد افتاد و به اين ترتيب رقابت هسته اي در جنوب آسيا شدت مي گيرد.
روزنامه گاردين ديروز نوشت: ارتش پاكستان ۵۰ كلاهك اورانيومي دارد.
در همين حال، دولت بوش ديروز اعلام كرد از مدت ها پيش، از برنامه پاكستان براي ساخت راكتور جديد آب سنگين خبر داشته و براي منصرف كردن اسلام آباد از اين كار تلاش كرده است.
پيش از اظهار نظر دولت آمريكا، كارشناسان مستقل تسليحاتي و بعضي نمايندگان كنگره به شدت درباره گزارش اخير مربوط به راكتور هسته اي پاكستان ابراز نگراني كرده و هشدار داده بودند.

كنفرانس صلح رم با حضور نمايندگان ۱۴ كشور
ايرنا: شهر رم  پايتخت  ايتاليا از ديشب شاهد اجراي  تدابير شديد امنيتي  در فرودگاه ها و مسيرهاي  عبور نمايندگان  ۱۴ كشور شركت كننده  در كنفرانس  يك روزه  صلح  خواهد بود.
روزنامه  ايتاليايي  لارپوبليكا با اعلام  اين  خبر نوشت : فرودگاه ها، مسيرهاي  عبور هيأت ها و محل  برگزاري  كنفرانس  صلح   تحت  تدابير شديد امنيتي  قرار مي گيرند.
تدابير امنيتي  از زمان  ورود تا زمان  ترك  نمايندگان  ۱۴كشور جهان  ادامه  خواهد داشت .
گفته  مي شود كه  تعداد شركت كنندگان  در كنفرانس  يك روزه  رم  ۲۵۰ نفر است .
پليس  با استفاده  از سگ  و دوربين هاي  مداربسته  فرودگاه ها را به شدت  تحت  كنترل  مي گيرد.
بيش  از هزار مامور پليس  از محل  برگزاري  كنفرانس  (ساختمان  وزارت  امور خارجه ) محافظت  خواهند كرد.
كنفرانس  بين المللي  بحران  خاورميانه  روز چهارشنبه  از ساعت  ۳۰: ۹ به  وقت  محلي  آغاز و تا ۳۰: ۱۴ ادامه  خواهد داشت .
وزراي  خارجه  كشورهاي  ايتاليا، آمريكا، روسيه ، فرانسه ، عربستان  سعودي ، انگليس ، لبنان ، اسپانيا، اردن ، فنلاند، تركيه ، كانادا، آلمان  و مصر، به  همراه  دبيركل  سازمان  ملل ، رئيس  سياست  خارجي  اتحاديه  اروپا و مدير بانك  جهاني  در اين  كنفرانس  شركت  مي كنند.

فرصتي براي ديپلماسي
زبيگنيو برژينسكي
اوضاع كنوني خاورميانه بيانگر سه واقعيت است: اول اين كه اين منطقه براي آمريكا آزموني حساس از نظر ظرفيت و توان رهبري جهاني است.دوم اين كه طرف هاي اين درگيري نمي توانند به تنهايي به راه حلي پايدار و سازنده دست يابند. سوم اينكه تجربه آمريكا در عراق و همچنين تجربه اسرائيل در چند درگيري با همسايه هاي عرب ازجمله مناقشه با فلسطيني ها نشان مي دهد حتي قدرت نظامي قابل توجه هم نمي تواند نتايج سياسي قابل قبول و پايداري را ايجاد كند. از نظر تئوريك آمريكا مي تواند همه توان و ظرفيت خود را براي اعمال اراده اش در خاورميانه به كار گيرد اما حقيقت اين است كه افكار عمومي آمريكا از چنين اقدامي حمايت نمي كنند و بنابراين،اين فقط يك احتمال تئوريك است.
اسرائيلي ها مي توانند تك تك دشمنان خود را شكست دهند اما با اين كار فقط به شمار افراد مصمم به مقاومت در برابر اسرائيل افزوده مي شود. در اين شرايط در درازمدت اسرائيل با همان مشكلي روبه رو مي شود كه فرانسه در الجزاير داشت. اين يك واقعيت تاريخي است كه ناديده گرفتنش ريسك استراتژيك درپي دارد.
نه اسرائيلي ها و نه فلسطيني ها نمي توانند به تنهايي اين مشكل را حل كنند چون هريك به ديگري بسيار مشكوك هستند. گاهي اسرائيلي ها آماده انجام مذاكرات جدي بوده اند و شريكي در طرف مقابل نيافته  اند و گاهي اعراب براي معامله بزرگ آمادگي داشته اند اما شرايط مهيا نبوده است.
نقشه راه كه آمريكا آن را پيشنهاد كرده بود، نقشه اي به سوي مقصدي نامعلوم است كه بدگماني پويندگان اين راه را تشديد مي كند و به بي ميلي دو طرف براي عمل به تعهداتشان دامن مي زند. به اين ترتيب فقط يك مداخله هدفمند و تعيين كننده خارجي مي تواند راه حلي براي شرايط كنوني باشد. آمريكا قدرت انجام چنين كاري را دارد. اگر آمريكا آمادگي و تعهد لازم براي انجام شرايط پيمان ژنو، پيشنهادات مشترك كلينتون- باراك و مذاكرات اسرائيل و فلسطيني ها در طابا را داشته باشد، فرمولي براي صلح به دست مي آيد كه با تاييد اكثريت فلسطيني ها و اسرائيلي ها عملي مي شود.
بحران كنوني چالش مهمي براي آمريكاست. اگر اين بحران ادامه يابد و تلفات جاني بيشتري به بار آورد، منطقه به سوي راديكال شدن پيش مي رود و موضع و موقعيت آمريكا هم به خطر مي افتد. با به خطرافتادن موقعيت آمريكا در منطقه خاورميانه، رهبري جهاني آن هم با تهديد روبه رو مي شود. به همين دليل است كه بوش بايد وزير خارجه اش را با دستور كار و ماموريتي ويژه يعني آتش بس، تبادل زندانيان و استقرار نيروهاي خارجي در جنوب لبنان به منطقه بفرستد. اما براي رسيدن به اين هدف وزير خارجه بايد هر چقدر لازم باشد در خاورميانه بماند، همانطور كه كيسينجر در اوايل دهه ۱۹۷۰ چنين كرد.
رايس همچنين بايد آماده مذاكره با همه طرف ها باشد. اين كه آمريكا نمي تواند با بعضي بازيگران مهم عربي در اين جريان، مذاكره كند مشكل خودش است. راه ديگر آن است كه آمريكا مقابل آيينه بايستد و با خودش صحبت كند؛ كه اين هم كارساز نيست.
خلاصه آنكه آمريكا با چالشي روبه روست كه فرصتي پيش رويش مي گذارد تا سال ها ناكامي را در منطقه جبران كند.
تايم - ۲۳ جولاي
مترجم: نيلوفر قديري

مذاكرات نخست وزير عراق با توني بلر و بوش
گروه بين  الملل - نوري مالكي در پي سفر خود به لندن و آمريكا ديروز وارد واشنگتن شد. مالكي قرار است در اين سفر ضمن ديدار با جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا با وي در خصوص موضوعات گسترده اي مذاكره كند.
مالكي در اين خصوص به بي.بي.سي گفت: در اين ديدار علاوه بر بحث درباره شرايط خروج سربازان خارجي از عراق درباره ساخت سيستم هاي امنيتي در عراق، مشاركت و همكاري نيروهاي عراقي و چندمليتي و مسائل اقتصادي مذاكره كنيم.
در همين حال سخنگوي كاخ سفيد اظهار داشت: بحث درباره خشونت در عراق از مسائل مورد بحث بين مالكي و بوش خواهد بود.
توني اسنر با بيان اينكه در عمليات هاي انجام شده در عراق هنوز اهداف اصلي برآورده نشده گفت: در اين مذاكرات نگاه دو طرف معطوف به راههاي ايجاد صلح خواهد بود.
ديروز همچنين مالكي با توني بلر نخست وزير انگليس ديدار داشت. در پي اين ديدار بلر طي يك مصاحبه مشترك مطبوعاتي گفت: اقليت هايي كه در عراق خواهان شكست اكثريت دمكرات در اين كشور با استفاده از خشونت طايفه اي هستند محكوم به شكست هستند.
دستگيري ۱۵۰ مظنون تروريست در عراق
ديروز نيروهاي پليس عراق طي يك عمليات گسترده در منطقه الضلوعه توانستند ۱۵۰ مظنون به عمليات تروريستي را دستگير كنند.
در همين روز دو سرباز آمريكايي بر اثر شليك شبه نظاميان مسلح در استان الانبار به قتل رسيدند. در بغداد نيز انفجار دو بمب در منطقه زعفرانيه و منصور منجر به كشته شدن يك غيرنظامي و يك سرباز و جراحت ۷ نفر شد. در همين شهر سه جسد كه آثار شكنجه بر روي آنها مشخص بوده، كشف شد.
در غرب بغداد نيز انفجار بمب در مقابل يك گشتي پليس دو مجروح برجاي گذاشت و در فلوجه سربازان آمريكايي دو عراقي معارض را به قتل رساندند.
ديروز همچنين يكي از اعضاي ارشد جبهه تركمن عراق به همراه سه محافظش در موصل كشته شدند و معاون رئيس فراكسيون اهل سنت عراق نيز در حمله اي در غرب بغداد مجروح شد اما فرزند وي در اين حادثه جان باخت.

واشنگتن پست: دولت بوش به شدت
از اقدام اسرائيل حمايت مي كند
ايرنا: روزنامه  آمريكايي  واشنگتن  پست  روز دوشنبه  در گزارشي  نوشت كه  دولت  بوش  به شدت  از اقدام  اسرائيل  حمايت  مي كند و اين  حمايت  شديد، خشم  دولتهاي  عربي  به خصوص  عربستان  را در پي  داشته  است .
اين  روزنامه  در گزارش  خود با عنوان  عربستان  سعودي  خواستار ميانجيگري  آمريكا در لبنان  شد، نوشته  است  كه  چنين  درخواستي  از طرف  هم پيمان  واشنگتن  در خاورميانه ، سبب  پيچيده تر شدن  معادلات  ديپلماسي  براي  كاندوليزا رايس  شده  است .
واشنگتن پست  مي نويسد: وزير امور خارجه  عربستان ، روز يكشنبه  شخصاً از بوش  خواست  تا براي  توقف  خشونت ها در لبنان  ميانجيگري  كند كه  اين  درخواست  نشانه اي  بارز از نگرانيهاي  رو به  افزايش  در ميان  كشورهاي  مطرح  عربي  است .
به  نوشته  اين  روزنامه ، نگراني  دولتهاي  عرب  از اين  جهت  است  كه  مي بينند آمريكا ژستي  حاكي  از عدم  مداخله  در حمله هاي  هوايي  اسرائيل  عليه  حزب الله  گرفته  است .
شاهزاده  سعودالفيصل  در ملاقاتي  كه  با بوش  داشت  نامه  ملك  عبدالله  را به  او تحويل  داد.
پادشاه  عربستان  در اين  نامه  از آمريكا خواسته  است  تا براي  دستيابي  هرچه  سريعتر به  آتش  بس  در منطقه  وارد عمل  شود اما واشنگتن  مرتباً تلاش  براي  آتش بس  را به  بهانه  نابارور و زودهنگام  بودن  آن ، رد كرده  است .
واشنگتن پست  نوشته  است : آمريكايي ها تاكنون  به طور مستقيم  اشاره اي  به  اين  درخواست  نكرده  و تنها گفته اند كه  دو طرف  در مورد بحران  انساني ، بازسازي  و نحوه  خاتمه  دادن  به  خشونتها مذاكره  كرده اند.
اين  روزنامه  در ادامه  سخنان  سعودالفيصل  را پس  از ملاقات  با جرج  بوش نقل  كرده  كه  گفته  است : دريافتم  آقاي  بوش  از خونريزي  و رنجي  كه  لبناني ها مي كشند، به  خوبي  آگاه  است و تعهد وي  بر اين  است  كه  شاهد كاهش  درگيريها در منطقه  باشد.
من  اين  را شخصاً از زبان  خود او شنيدم  و درست  به  همين  دليل  است  كه  خانم  رايس  را براي  كار روي  جزئيات  مي فرستد.
به  عقيده  نويسنده  واشنگتن پست  اين  درخواست  عربستان  باعث  پيچيده تر شدن  ماموريت  ديپلماتيك  رايس  خواهد شد؛ ماموريتي  كه  در حال  حاضر نيز بسيار مشكل  است .

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |