چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۴ - Jul 26, 2006
سردار طلايي اعلام كرد
رشد ۲۸ درصدي امنيت اجتماعي در تهران
008250.jpg
گروه اجتماعي- نرخ امنيت اجتماعي طي ۴ ماهه اول سال ۸۵ در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزايش را نشان مي دهد.
سردار مرتضي طلايي فرمانده ناجا تهران بزرگ عصر روز گذشته در نشست خبري به ارايه گزارش كار پليس پرداخت و آمار وقوع جرم و ميزان كشفيات نيروي انتظامي را طي چهار ماهه اول سال ۸۴ و ۸۵ مقايسه كرد.
طلايي در مورد آمار انواع سرقت ها عنوان كرد: در چهارماهه اول سال ۸۵ ، ۱۹۶۱ فقره سرقت از منزل، ۴۰۵ فقره سرقت مغازه، ۸۸۰ سرقت اماكن، ۱۵۶۳ فقره سرقت اتومبيل، ۲۱۵۸ فقره سرقت موتورسيكلت، ۷۸۰ فقره جيب بري، ۱۸۱۴ فقره كيف قاپي، ۶۵ فقره قتل و ۴۹۶ فقره سرقت عنف انجام گرفته كه اين آمار در چهارماهه اول سال ۸۴ به اين شكل بوده است: ۱۹۷۲ مورد سرقت از منزل، ۳۸۵ مورد سرقت از مغازه، ۸۹۸ فقره سرقت از اماكن، ۱۴۵۰ فقره سرقت اتومبيل
۱۸۵۸ فقره سرقت موتورسيكلت، ۷۹۹ مورد جيب بري، ۱۴۳۵ فقره كيف قاپي ۸۹ فقره قتل و ۶۴۵ فقره سرقت به عنف.
طي چهار ماهه اول سال ۸۵ هيچ سرقتي از بانك ها گزارش نشده است. اين آمار نشان مي دهد سرقت به عنف ۲۳ درصد و قتل ۲۲ درصد كاهش داشته در حالي كه كيف قاپي با افزايش ۳۵ درصدي روبه رو بوده است.
سردار طلايي گفت: در يك جمع بندي كشفيات پليس ۵۸ درصد از ميزان وقوع جرم در سال جاري بوده كه به نسبت سال گذشته ۲۸ درصد رشد را نشان مي دهد.وي در ادامه عنوان كرد: اگر چه كيف قاپي ۳۴ درصد و سرقت موتورسيكلت ۱۶ درصد رشد داشته اند اما ميزان كشف پليس نيز چشم گير است.
مقايسه آماري جرايم و به ويژه رشد برخي جرايم چون كيف قاپي نشان دهنده رشد جرايم مقتدرانه است، يعني به همان ميزان كه سرقت از بانك ها و يا قتل نفس كاهش داشته، كيف قاپي و زورگيري رو به افزايش بوده است كه خبر از ضعف ضريب امنيت اجتماعي در برخي حوزه ها مي دهد. سردار طلايي به كشف جرايم اقتصادي نيز اشاره كرد كه شركت هاي كلاهبردار به ويژه شركت هاي موسوم به گلد كوئيست در رأس آن ايستاده اند، به گفته وي طي چهارماهه اول سال جاري ۱۵۰ فقره براي اين شركت ها تشكيل و ۲۰۰ نفر در جريان آن دستگير شده اند.

رأي نهايي دادگاه پرونده بيماران هموفيلي صادر شد
گروه اجتماعي- رأي نهايي شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومي جزايي تهران در خصوص پرونده هموفيلي، صادر و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و سازمان انتقال خون به پرداخت ديه بابت خسارات مادي و معنوي به خواهان ها محكوم شدند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني قوه قضائيه، محمدخاني، معاون قضايي رئيس كل دادگاههاي عمومي و انقلاب تهران گفت: براساس كارشناسي هاي انجام شده در رابطه با ۱۶۹ نفر از خواهان هاي پرونده، خواندگان رديف ۱و۲ مشتركاً و به مناصفه محكوم به پرداخت خسارات مادي و معنوي و هزينه گذشته خواهان ها وفق نظريه پزشكي قانوني شدند.محمدخاني سن، جنس، موقعيت اجتماعي، تأهل، داشتن اولاد، تحصيلات، طلاق ناشي از آلودگي، طول مدت بيماري، از دست دادن شغل به دليل آلودگي، فوت بيمار، وضعيت بازماندگان از نظر صغر سن و سرپرستي، تعداد انجام دوره هاي درماني و بعضي موارد ديگر را از معيارهاي دادگاه در خصوص تعيين خسارات عنوان كرد.
دادرس ويژه پرونده بيماران هموفيلي رأي صادره دادگاه در رابطه با خسارات معنوي خواهان ها را به شرح ذيل عنوان كرد:
۱- افراد آلوده شده به ويروس هپاتيت C زير ۱۸ سال معادل ۲۰درصد ديه كامل يك انسان
۲- افراد مجرد بالاي ۱۸سال با تحصيلات زير ديپلم معادل ۳۰ درصد ديه كامل يك انسان
۳- افراد مجرد بالاي ۱۸ سال با تحصيلات ديپلم معادل ۳۵ درصد ديه كامل يك انسان
۴- افراد مجرد با مدرك تحصيلي بالاتر از ديپلم و ليسانس معادل ۴۰ درصد ديه كامل يك انسان
۵- افراد مجرد با تحصيلات بالاتر از ليسانس، فوق ليسانس و بالاتر معادل ۵۰ درصد ديه كامل يك انسان
۶- افراد متأهل با تحصيلات زير ديپلم معادل ۴۰ درصد ديه كامل يك انسان
۷- افراد متأهل با تحصيلات ديپلم معادل ۴۵ درصد ديه كامل يك انسان
۸- افراد متأهل با مدرك تحصيلي بالاتر از ديپلم و ليسانس معادل ۵۵ درصد ديه كامل يك انسان
۹- افراد متأهل با تحصيلات بالاتر از ليسانس، فوق ليسانس و بالاتر معادل ۶۵ درصد ديه كامل يك انسان
۱۰- افراد متأهل داراي فرزند، با تحصيلات زير ديپلم معادل ۵۰ درصد ديه كامل يك انسان
۱۱- افراد متأهل داراي فرزند با تحصيلات ديپلم معادل ۵۵ درصد ديه كامل يك انسان
۱۲- افراد متأهل داراي فرزند با مدرك بالاتر از ديپلم و ليسانس معادل ۶۰ درصد ديه كامل يك انسان
۱۳- افراد متأهل داراي فرزند با تحصيلات بالاتر از ليسانس، فوق ليسانس و بالاتر معادل ۷۰ درصد ديه كامل يك انسان
محمدخاني در خصوص رأي صادره دادگاه در رابطه با مشكلات درماني احتمالي آينده خواهان ها گفت: در رابطه با خواهان هاي مشمول بند ۲ نظريه سازمان پزشكي قانوني با توجه به افزايش قيمت داروهاي مورد نياز اين بيماران، خواندگان رديف ۱ و۲ موظف به تأمين داروهاي مورد نياز خواهان هاي آلوده به ويروس اچ آي وي ماهيانه تا سقف سه ميليون ريال و تا آخر عمر شدند.وي همچنين در رابطه با خواهان هاي مبتلا به ويروس اچ آي وي و مشمول بند ۳ نظريه پزشكي قانوني خاطرنشان كرد: هريك از خواهان ها كه براساس نظريه پزشك نياز به درمان پيدا كنند تا سقف۱۷۰ ميليون ريال از هزينه هاي درماني آنان با آخرين پروتكل درماني بايد از طريق دانشگاه علوم پزشكي تأمين گردد.

سازمان بازنشستگي كشوري:
بازنشستگان تا سقف ۲۴ ميليون ريال
بيمه تكميلي مي شوند
008226.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: بازنشستگان سازمان بازنشستگي كشوري بيمه مكمل درمان تا سقف ۲ميليون و چهارصد هزار توماني دارند.
حسين مسافري، مديركل فرهنگي اجتماعي سازمان بازنشستگان كشوري، با بيان اين مطلب گفت: در سال جاري هر يك از بازنشستگان سازمان بازنشستگي كشوري و بيمه شدگان تابع شان تا سقف ۲ميليون و چهارصد هزار تومان بيمه تكميلي خواهند داشت.
وي با اشاره به بودجه ۲۸ميليارد توماني تصويب شده در قانون بودجه سال جاري گفت: در بند ج تبصره ۱۵ قانون بودجه سال جاري، دولت ۲۸ميليارد تومان اعتبار براي اجراي طرح بيمه درماني مكمل بازنشستگان كشوري و لشكري در نظر گرفته است.
مسافري در توضيح چگونگي تقسيم بندي اين بودجه گفت: بودجه ذكر شده به نسبت ۳ به ۲ ميان بازنشستگان كشوري و لشكري تقسيم شده است، به اين معنا كه سه پنجم بودجه به بازنشستگان كشوري و دوپنجم به بازنشستگان لشكري تعلق گرفته است.
بنابر محاسبات فوق، بودجه سازمان بازنشستگي در سال ۱۷ ميليارد تومان است، اما مديركل فرهنگي اجتماعي سازمان بازنشستگي كشوري هزينه پرداخت شده براي بيمه تكميل درمان بازنشستگان را ۶۵ميليارد تومان اعلام كرده و گفت: قراردادي كه براي بيمه تكميلي بازنشستگان بسته ايم معادل ۶۵ميليارد تومان براي سال جاري است كه از محل بودجه ۱۷ميلياردي دولت و مابقي از كسر ۱درصد حقوق بازنشستگان تامين شده است.
در حالي سقف بيمه ۲ميليون و چهارصدهزار توماني براي بازنشستگان در بخش بيمه تكميل درمان در نظر گرفته شده است كه اين گروه به دليل كهولت سن دچار مشكلات پزشكي زيادي هستند و هزينه هاي بالاي جراحي به ويژه در جراحي قلب يكي از عمده ترين مشكلات اين گروه را تشكيل مي دهد.
مسافري درباره ناكافي بودن اين مبلغ گفت: بيمه تكميل درمان بازنشستگان در سال گذشته تنها يك ميليون و دويست هزار تومان بوده كه امسال با رشد چشمگيري كه داشته به ۲ميليون و چهارصد تومان رسيده است، با توجه به بودجه در نظر گرفته شده از سوي دولت توانايي سازمان بازنشستگي در همين حد است.
وي با تاكيد بر اينكه بازنشستگان پيش از بستري شدن در مراكز طرف قرارداد به شعب بيمه «آتيه ساز حافظ» مراجعه كرده و معرفي نامه بگيرند، افزود: اگر بازنشستگان با معرفي نامه به مراكز درماني طرف قرارداد مراجعه كنند نيازي به پرداخت پول تا سقف تعيين شده ندارند، ولي در غير اين صورت پس از پايان مراحل درمان و پرداخت هزينه، به شعب بيمه مراجعه كرده و معادل قرارداد هزينه پرداخت شده را دريافت نمايند.
گفتني است تمايل بازنشستگان به استفاده از مراكز درماني خصوصي از يك سو و نوبت هاي طولاني برخي مراكز دولتي به ويژه براي اعمال جراحي از سوي ديگر سبب شده تا بازنشستگان هر چه بيشتر به استفاده از بيمه تكميل درمان روي آورند. هر چند اين بيمه خدمات دندانپزشكي را كه نياز مسلم سالمندان است در قراردادهاي خود ندارند، اما نكته مهمتر اين است كه سقف ۲ميليون و چهارصد هزار توماني براي اين گروه كه توان پرداخت هزينه هاي بالاي درمان را ندارند همچنان ناكافي است؛ حتي اگر نسبت به سال گذشته رشد چشمگيري داشته باشد.

گواهي عدم سوء پيشينه، ۵ تا ۶ روزه صادر مي شود
گروه اجــتمـاعي - مديركل تشخيص هويت ناجا، مدت زمان لازم براي صدور گواهي عدم سوء پيشينه را ۵ تا ۶ روز دانست و خاطر نشان كرد: پراكندگي آزمايشگاههاي اين اداره كل بسته به جغرافيا و توزيع جرم در كشور متفاوت است.
سرهنگ «محمدرضا كريمي»، مديركل تشخيص هويت ناجا يكي از وظايف اين اداره كل را صدور گواهي عدم سوء پيشينه برشمرد و گفت: زماني كه افراد به هردليل، نياز به گواهي عدم سوء پيشينه پيدا مي كنند به يكي از مراكز تشخيص هويت ناجا مراجعه مي كنند و سپس با اخذ مداركي، از آنان انگشت نگاري مي شود.وي افزود: پس از بررسي برگ انگشت نگاري در آثار انگشتان موجود در بانك اطلاعاتي، در صورت داشتن يا نداشتن سوءپيشينه، دادسرا براي فرد گواهي را صادر كرده و براي ما ارسال مي كند.

لايحه حمايت از خانواده تهيه مي شود
گروه اجتماعي - لايحه حمايت خانواده در معاونت حقوقي و توسعه قضائي قوه قضائيه تهيه و پس از تصويب در جلسه مسئولان عالي قضائي ، به دولت و سپس مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس در جلسه مسئولان عالي قضائي در خصوص لايحه خانواده و تحقق مفاد اصل ۲۱ قانون اساسي ، اعلام شد:
اهداف عملياتي اين لايحه عبارت است از: ۱- كاهش مشكلات موجود در قواعد كلي حقوقي خانواده به ويژه براي بانوان ۲- كاهش اطاله دادرسي در دعاوي خانوادگي و تخصصي نمودن رسيدگي به اين دعاوي ۳- رفع ابهام، تعارض و خلاء از قوانين و مقررات كنوني خانواده. همچنين مواد پيش بيني شده در لايحه براي نيل به اهداف مورد نظر از جمله موارد زير در اين لايحه پيش بيني شده است: ۱- تاسيس دادگاه اختصاصي خانواده در مراحل نخستين و تجديد نظر ۲- رسيدگي به تمامي دعاوي خانوادگي به وسيله قضات متعهد ۳- الزامي نمودن حضور بانوان دارنده پايه قضايي در محاكم خانواده و مداخله ايشان در فرآيند دادرسي و صدور رأي ۴- تاسيس واحد مشاوره و داوري در معيت دادگاه هاي خانواده ۵- اتخاذ تصميم فوري دادگاه راجع به اموري از قبيل حضانت، نگهداري و ملاقات طفل و نفقه ۶- امكان طرح دعوا از سوي زوجه در محل اقامت خود ۷- امكان طرح دعواي مادر براي مطالبه نفقه فرزند ۸- تعديل و حمايت از سرپرستي كودكان بدون سرپرست ۹- تنظيم و اصلاح مقررات مربوط به ازدواج ايرانيان با اتباع بيگانه ۱۰- وضع ضمانت اجراهاي مناسب براي تخلف از مقررات اين لايحه.

۵۰۰ هزار خانواده از پوشش حمايتي خارج مي شوند
ايسنا: پيش بيني مي شود در سال جاري، ۵۰۰هزار خانوار تحت پوشش كميته امداد از پوشش حمايتي خارج شوند. قائم مقام معاونت اشتغال و خودكفايي كميته امداد با اعلام اين خبر گفت: امسال ۴۰ هزار مددجو از طريق خودكفايي اشتغال تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي قرار مي گيرند.
عزت الله قائدي افزود: سال گذشته ۲۴هزار نفر از مددجويان از اين طريق تحت پوشش بيمه هاي اجتماعي قرار گرفتند كه در سال جاري تعداد بيمه شدگان به دو برابر افزايش خواهد يافت. به گفته وي اعتبار مربوط به بيمه مددجويان در سال جاري ۱۳ ميليارد تومان است. قائم مقام معاونت اشتغال و خودكفايي كميته امداد، با اشاره به ايجاد ۴۰هزار و ۵۵ فرصت شغلي در سال گذشته گفت: بيش از ۶۰ هزار نفر از مددجويان تحت پوشش كميته امداد آموزش هاي فني و حرفه اي را گذرانده اند.

بهسازي مدارس كودكان استثنايي در اردوهاي هجرت
گروه اجتماعي- دانش آموزان استان فارس ۴۰ مدرسه دانش آموزان استثنايي اين استان را در طرح محروميت زدايي اردوهاي هجرت بسيج سازندگي در تابستان امسال بهسازي و مرمت مي كنند.
به گزارش ستاد اطلاع رساني اردوهاي هجرت بسيج سازندگي، هم اكنون ۱۰۲مدرسه كودكان استثنايي در استان فارس وجود دارد كه از اين تعداد ۴۰ باب آن نيازمند بهسازي بوده و مرمت و زيباسازي آنها از ابتداي هفته جاري آغاز شده است.اين طرح براساس توافق سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور و سازمان بسيج سازندگي انجام مي شود. به موجب اين توافق نامه، سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، واگذاري پروژه ها و نظارت فني و تخصصي بر اجراي آنها را متعهد شده است.در مقابل تأمين نيروي انساني، برگزاري اردوهاي فرهنگي و ورزشي و همچنين ايجاد زمينه مشاركت دانش آموزان استثنايي در پروژه هاي سازندگي كشور به عهده سازمان بسيج سازندگي است.

با مردم
سؤال از وظيفه عمومي
آيا امكان معافيت يكي از فرزندان كساني كه از مجروحين جنگي محسوب مي شوند و سال هايي از عمر خود را در جبهه هاي نبرد با دشمن گذرانده اند، وجود دارد؟ چون همسرم مجروح ۵۰ درصد مي باشد، تقاضا داريم اگر اين مورد عملي است در مورد يكي از فرزندان ذكور ما به اجرا درآيد.
خانم سليمي- تهران
مشكل قطع برق
قطع پياپي برق در چهارراه تلفنخانه، خيابان شهيد فراهاني، مشكلاتي به بار آورده و در مواردي باعث سوختن دستگاه هاي برقي شده است.
آقاي منيري- تهران
اضافه نشده است
حقوق ما بازنشستگان نه تنها اضافه نشده، بلكه هنوز عيدي هم دريافت نكرده ايم. بايد امور پرداخت حقوق و مزاياي بازنشستگان كشوري، تحت بازبيني دقيق قرار بگيرد.
خانم طاهري- تهران
ترافيك سنگين در ايستگاه مترو
در خيابان آزادي، تقاطع شادمان، ايستگاه مترو هميشه شاهد ترافيك سنگين مي باشيم و پل هاي عابر پياده اي كه در اين محل نصب شده، كارايي لازم را ندارند. در صوت امكان اگر اين پل ها برقي شوند، تسهيلات بيشتري براي رفت و آمد مردم فراهم خواهد شد.
آقاي موسوي- تهران
خودپردازها و روز جمعه
بسياري از دستگاه هاي خودپرداز بانك ها در روز جمعه كه ميزان مراجعات مردم بيشتر است، پول ندارند، در حالي كه اين دستگاه ها بايد در ايام تعطيل بيشترين خدمات را در اختيار مراجعان قرار بدهند.
آقاي نصيري- تهران
گارانتي يا سرگرداني؟!
مدت زماني كه براي گارانتي خودروي پرايد در نظر گرفته شده است، صرف مراجعه به نمايندگي هاي مختلف براي تامين يا جايگزيني قطعات مي شود، زيرا كمبود قطعه، مراجعان را سرگردان كرده است. بهتر است در اين خصوص چاره اي ديگر انديشيده شود.
آقاي مسلمي- تهران
آن افزايش و اين كاهش
در بعضي از سازمان ها، بيش از مبلغي كه به حقوق كارمندان اضافه شده بود، ساير مزايا، از جمله اضافه كاري كاهش يافته است. كاهش مجموع درآمد براي حقوق بگيران چگونگي تأمين زمينه هاي زندگي را براي آنان دشوار ساخته است.
آقاي اكبريان- تهران
پيشنهادي براي تيم ملي فوتبال
استفاده از بازيكنان جوان براي تيم ملي فوتبال ايران و تركيب كلي تيم بايد به گونه اي باشد كه اولاً، تيم از بازيگران با تجربه و توانا خالي نشود و ثانياً بازيگران قديمي تنها به اعتبار شهرت و معروفيت و سوابق خود، راه جوان ها را سد نكنند.
آقاي اسماعيل زاده- تهران
مسئله اجاره خانه ها
اجاره خانه ها بسيار افزايش يافته و از اين طريق مشكلات گوناگوني متوجه قشر حقوق بگير شده است. چرا روزنامه ها در اين مورد چيزي نمي نويسند؟
آقاي صادقي- تهران
با مردم: جناب آقاي صادقي!
مشكلات مردم در خصوص افزايش اجاره خانه ها به تناوب و حداقل يك روز در ميان در اين ستون چاپ شده است و همچنان ما به درج نظرات مردم در اين موارد ادامه خواهيم داد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |