چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۴ - Jul 26, 2006
باريك ترين گوشي همراه جهان
008220.jpg
گروه علمي فرهنگي- باريك ترين و نازك ترين گوشي تلفن همراه جهان با تنها ۹/۶ميلي متر ضخامت ارائه شد. چند وقتي است كه شركت هاي توليدكننده گوشي تلفن همراه به دنبال توليد موبايل هاي نازك و نازك تر هستند. در اين بين ارائه مدل اولترا با تنها ۱/۶ ميلي متر ضخامت ركورد نازك ترين گوشي همراه را شكست.
يكي از قابليت هاي جالب اين گوشي اين است كه مثلاً اگر كسي از خارج به ايران سفر كند، تلفن با تشخيص اپراتور ايراني، اطلاعات مفيدي مربوط به ايران به كاربر مي دهد.
اين تلفن همراه يك دوربين ۲ مگا پيكسالي دارد و در هفته گذشته در دوبي معرفي شد. اين تلفن كه تاشو است، قابليت پذيرش كارت هاي حافظه را دارد.همچنين مدل كشويي اين گوشي(اولترا ۱۲‎/۹)كه باريكترين گوشي كشويي جهان است نيز ارائه شد.

دستگاه مشاهده زير زمين ساخته شد
ايرنا: مركز ملي تحقيقات ايتاليا دستگاهي را كه قادر است موقعيت اشياء زيرزمين را رصد و مشخص نمايد، براي نخستين بار در اروپا مورد آزمايش قرار مي دهد. اين دستگاه شامل يك صفحه  به شكل فرش است كه به روي زمين پهن مي شود و يك دستگاه مانند جاروبرقي روي آن قرار مي گيرد كه قادر به رصد و ديدن اشياء تا عمق يك و نيم متري زيرزمين است. اين دستگاه  اطلاعات به دست آمده  از عمق يك ونيم متري زمين را به يك رايانه منتقل كرده و به صورت نقشه سه بعدي به كاربر عرضه مي كند.
با استفاده از اين دستگاه مي توان از وضعيت و تراكم لوله كشي ها ، فيبرنوري و بسياري ديگر از اين نوع موارد كه در زيرزمين قرار دارند، به طور دقيق و سه بعدي مطلع شد. اين دستگاه براي نخستين بار در ميلان آزمايش خواهد كرد و هدف از به كارگيري آن جلوگيري از عواقبي است كه با كندن زمين براي ترافيك و ترددهاي شهري ايجاد مي شود.
در سال هاي اخير افزايش كارهاي خياباني مانند تعمير جاده ها و سرويس هاي زيرزميني، شبكه هاي فاضلاب، گاز و غيره باعث شده تا پياده روها و خيابان ها غير قابل استفاده بشوند و تقريبا در اكثر موارد اطمينان از موقعيت دقيق لوله ها و سيم ها بدون كندن زمين وجود نداشت.
با استفاده از اين نوآوري بدون نياز به كندن زمين مي توان براي پيدا كردن سرويس هاي زيرزميني و موقعيت دقيق آن اطلاع پيدا كرد. نمونه هاي اين دستگاه به راحتي قابل حمل بوده و در همه جا قابل استفاده خواهد بود.

نخستين توريست فضايي زن جهان، آماده مي شود
008223.jpg
گروه علمي فرهنگي- انوشه انصاري ۳۹ساله، زن ايراني الاصل ساكن آمريكا در آينده نزديك به عنوان نخستين زن توريست فضانورد عازم ايستگاه فضايي بين المللي مي شود. او طبق برنامه هاي از پيش تعيين شده در سال ميلادي آينده و به وسيله سفينه روسي سايوز به ايستگاه فضايي بين المللي اعزام خواهد شد و چنانچه برنامه سفر فضايي يك ميليونر ژاپني براي سال جاري به هر دليل لغو شود، انصاري زودتر از برنامه تعيين شده و در سال ميلادي جاري به فضا خواهد رفت.
انصاري در اوايل سال ميلادي جاري، آزمايش هاي پزشكي دشوار لازم براي سفر به خارج از جو را با موفقيت پشت سرگذاشت و چند ماه در پايگاه فضايي استار سيتي در خارج از شهر مسكو تحت آموزش هاي فضايي بود. سفرهاي توريستي فضايي هم اكنون با هزينه ۲۰ميليون دلار توسط يك شركت آمريكايي به نام «اسپيس ادونچرز» در ويرجينياي آمريكا سازمان دهي شده و با كمك آژانس فضايي روسيه عملي مي شوند.
تاكنون سه توريست فضايي به سلامت به ايستگاه فضايي بين المللي سفر كرده و به زمين بازگشته اند و انوشه انصاري چهارمين و يا پنجمين توريست فضايي جهان و نخستين توريست زن فضانورد و همچنين نخستين فضانورد ايراني خواهد بود.

آتلانتيس به فضا مي رود
گروه علمي فرهنگي- مقامات ناسا اعلام كردند كه در برنامه بعدي شاتل در ماه آگوست، شاتل آتلانتيس به فضا مي رود. ناسا شاتل آتلانتيس را روز گذشته به مركز فضايي كندي منتقل كرد تا آمادگي هاي لازم براي سوخت گيري را انجام دهد كه ماه آينده به فضا پرتاب شود.
بر اساس اين گزارش تاريخ پرتاب شاتل آتلانتيس به همراه شش سرنشين، ۲۷ و ۲۸ آگوست پيش بيني شده است و سفر اين شاتل نيز با هدف تعمير و تكميل ساخت ايستگاه بين المللي فضا كه با سقوط و شكست ماموريت شاتل كلمبيا به تاخير افتاده بود، انجام مي شود. شاتل ديسكاوري هفته گذشته با موفقيت به زمين نشست و اين شاتل در اين ماموريت خود توانست بخشي از ايستگاه بين المللي فضا را بازسازي و تعمير كند و البته براي تكميل ساخت اين ايستگاه نياز به سفرهاي مجدد شاتل است.
مشكل جدا شدن فوم مخزن سوخت، بزرگترين مشكل پرواز شاتل ها است كه در سال ۲۰۰۳ باعث شكست ماموريت شاتل كلمبيا و كشته شدن هفت سرنشين آن شد.
در دومين سفر شاتل ديسكاوري به فضا كه در اوايل همين ماه (ماه جولاي) انجام شد، ماموريت سيزده روزه با موفقيت كامل به اتمام رسيد اگر چه در اين ماموريت فضانوردان تجهيزات جديدي را بر روي ايستگاه فضايي نصب كردند اما تكميل ايستگاه بين المللي فضا بايد در چهار سال آينده به اتمام برسد و براي اتمام ساخت اين ايستگاه فضايي بايد ۱۶پرواز شاتل به سمت آن انجام شود.

نگارش آزمايشي نرم افزار گرافيكي جديد آدوبي
گروه علمي فرهنگي- آدوبي، توليدكننده نرم افزارهاي گرافيكي پركاربري نظير فتوشاپ و آكروبات، يك محصول جديد به نام لايت روم را ويژه ويرايش حرفه اي عكس هاي ديجيتالي عرضه كرده است. به گزارش پي سي ورلد، نگارش آزمايشي نرم افزار لايت روم (Lightroom) كه هم اكنون به صورت رايگان توسط آدوبي ارائه شده از لحاظ كارايي و قابليت ها سطح پايين تر از نرم افزار فتوشاپ و قوي تر از نرم افزار گرافيكي پيكاساي گوگل است و براي كاربراني مفيد است كه مي خواهند بدون درگير شدن با پيچيدگي هاي فتوشاپ، عكس هاي خود را ويرايش كنند.
اين نرم افزار از قابليت ويرايش حدود ۱۲۰فرمت خام (RAW) از عكس هاي ديجيتالي كه معمولاً توسط انواع مختلف دوربين هاي عكاسي ديجيتالي حرفه اي گرفته مي شوند، برخوردار است و به ابزارهاي متنوع پردازش و ويرايش عكس هاي ديجيتالي مجهز شده  است. آدوبي پيش از اين نگارش آزمايشي همين نرم افزار را ويژه استفاده در رايانه هاي اپل عرضه كرده بود و هم اكنون نرم افزار لايت روم را به صورت آزمايشي در اختيار كاربران ويندوز قرار داده  است. علاقه مندان مي توانند هم اكنون نگارش آزمايشي لايت روم را به صورت رايگان دانلود كنند.

آموزش عالي
بلاتكليفي وام عمره دانشجويي
گروه علمي فرهنگي- بانك مركزي با وجود مصوبه دولت كه بر اساس آن وزارت اقتصاد و دارايي موظف شد با عامليت يكي از بانك ها به حدود ۱۰هزار دانشجو تسهيلاتي در قالب وام قرض الحسنه عمره اعطا كند، از ارائه اين تسهيلات خودداري مي كند.
به گزارش همشهري، دبير ستاد عمره دانشجويي با انتقاد از عملكرد بانك مركزي در اين زمينه گفت: بانك مركزي با وجود مصوبه شوراي عالي حج و دستور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد ارائه وام عمره دانشجويي، هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نداده است. رضا مسائلي اضافه كرد: بر اساس توافق  مقرر شد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجوز اخذ وام عمره دانشجويي را براي مساعدت به دانشجويان، براي هر نفر ۲۰۰ هزار تومان صادر كند و بانك تجارت نيز اين وام را در اختيار دانشجويان قرار دهد.
وي با اشاره به اين كه مسئولان بانك مركزي در اين مورد هيچ اقدامي نكرده اند و از پاسخگويي نيز طفره مي روند، اظهار كرد: جمع زيادي از دانشجويان با توجه به ارائه وام عمره ثبت نام كرده اند و ارائه نشدن اين تسهيلات، دانشجويان متقاضي را دچار مشكلات روحي و رواني كرده است.از سوي ديگر سايت بازتاب در گزارشي آورده است:« بانك مركزي اعلام مي كند كه عمره، مستحب بوده و هزينه سه ميليارد تومان اين وام قرض الحسنه بايد صرف كارهاي ضروري تر شود».دبير ستاد عمره دانشجويي در پايان خواستار ارائه پاسخ روشن مسئولان بانك مركزي در اين زمينه شد تا در صورت ارائه نشدن اين وام، موضوع را از راه هاي ديگر پيگيري كنند.
طرح پزشكان در طول برنامه توسعه چهارم حذف مي شود
ايسنا: معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت با اشاره به طرح مبحث خدمات قانوني پزشكان در مهر و آبان سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: رويكرد وزارت بهداشت حذف طرح پزشكان در طول برنامه توسعه چهارم است.
محمد علي محققي افزود: بر اين اساس برنامه هايي همچون استخدام، پزشك خانواده، بيمه روستايي، تربيت نيروي انساني، پزشك عمومي و پرستاري براي بهبود عملكرد و جايگزيني با طرح پزشكان پيش بيني شده است. وي با بيان اينكه حل مشكلات و رفع نياز مناطق محروم كشور بايد از ثبات بيشتري برخوردار باشد، گفت: روشهاي طراحي شده بايد ثبات بيشتري داشته باشد و طي آن اشتغال مناسبتري براي دانش آموختگان پيش بيني شود كه دستخوش تغيير نشود.

علمي فرهنگي
اهداي رايگان نرم افزار كتابداري به مراكز فرهنگي تهران
گروه علمي فرهنگي- براي ارتقاي فرهنگ كتابخواني و نشر فرهنگ مطالعه، مديريت امور كتاب و كتابخانه هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نرم افزار تخصصي كتابداري را به كتابخانه هاي مدرسه ها، مساجد، حوزه هاي علميه و ساير مراكز فرهنگي استان تهران اهدا مي كند.
به گزارش همشهري، داشتن فضاي مستقل به عنوان كتابخانه، حداقل هزار جلد كتاب و يك دستگاه كامپيوتر مستقل از شرايط اوليه شركت در طرح اهداي رايگان نرم افزار كتابداري است. مراكز فرهنگي هنري تابعه شهرداري نيز مي توانند در اين طرح شركت كنند. همچنين علاوه بر اهداي نرم افزار تخصصي كتابداري، امكان آموزش رايگان نرم افزار براي ۲ نفر كتابدار هر مركز نيز فراهم است.
بر اساس اين گزارش، ساماندهي علمي و اصولي كتابخانه ها و استفاده بهينه از منابع موجود و تسهيل در دسترسي آسان به كتاب هاي موجود با استفاده از نرم افزارهاي تخصصي در كتابخانه  طراحي شده و ارزش ريالي نرم افزار اهدايي، بسته به وضعيت و شرايط كتابخانه، بين ۸ تا ۲۵ميليون ريال است كه همه هزينه هاي نرم افزار و آموزش كتابداران توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران پرداخت مي شود.مراكز فرهنگي تهران براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانند با شماره تلفن ۸۸۴۱۶۶۹۷ (مديريت امور كتاب و كتابخانه هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران) تماس بگيرند.

آموزش و پرورش
وزير آموزش و پرورش در گفت و گو با همشهري:
چرخ مدارس بدون كمك هاي مردم نمي چرخد
008217.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: بارها گفته ايم كه چرخ مدارس بدون كمك هاي مردم نمي چرخد.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال همشهري مبني بر اينكه چه تمهيداتي انديشيده ايد تا در طول سال تحصيلي به عناوين مختلف وجهي از اولياي دانش آموزان توسط مديران مدارس اخذ نشود، گفت: در اين زمينه بارها گفته  ايم كه چرخ مدارس بدون كمك هاي مردمي نمي چرخد و با توجه به سابقه علم دوستي مردم ما، همواره به مدارس كمك مي كنند و البته ستادي نيز در وزارت آموزش و پرورش براي پيگيري اين موضوع تشكيل شده است كه به طور جدي با اين گونه مسائل برخورد مي كند.
فرشيدي درباره گرفتن وجه هنگام ثبت نام دانش آموزان به رغم تأكيدات آموزش و پرورش تصريح كرد: «درصد مدارسي كه اين عمل را انجام مي دهند خيلي كم است، البته اين عمل خلاف قانون است».
وي افزود: «اگر ۱۵۰۰ مدرسه در مجموع مدارس كشور هنگام ثبت نام پول بگيرند، مي شود حدود يك درصد مدارس سطح كشور و معتقدم اين ميزان نسبت به سال هاي گذشته خيلي كاهش يافته است».فرشيدي با اعلام اينكه خلاف قانون بودن اين كار براي همكاران تشريح شده است ،گفت: «امسال هزينه سرانه كه بيش از ۵/۱ برابر سال گذشته بود، به موقع به مدارس پرداخت شده و از اين بابت نيز در بين مديران اطمينان خاطر ايجاد شده است».
به گفته وزير آموزش و پرورش، امسال خيرين ۳۰۰ميليارد تومان براي ساخت مدرسه به آموزش و پرورش كمك كرده اند كه اين موضوع نشانگر ديدگاه عميق فرهنگي مردم است، در حالي كه برخي از اين خيرين در خارج از كشور ساكن هستند.
وي در ادامه گفت وگو با همشهري خاطر نشان كرد: «اگر مردم احساس كنند پولي كه مي پردازند به حساب مدرسه واريز مي شود و آموزش و پرورش نيز بر هزينه كردن آن نظارت دارد و خرج بچه هاي خودشان مي شود، يقيناً در اين امر پيشقدم خواهند شد. اين كار نياز به فرهنگ سازي دارد».
فرشيدي اضافه كرد: «قبلاً من به عنوان مسئول اعلام مي كردم پول نگيريد، اما مديرم مجبور بود پول بگيرد، در صورتي كه هيچ گونه امكاني براي تأمين هزينه ها وجود نداشت و پولي هم به حساب مدرسه واريز نشده بود».
وي در پاسخ به سؤال همشهري درباره ضابطه مند شدن امر كمك به مدارس گفت: «ما بايد در اين زمينه جاذبه، عشق و علاقه را محور قرار دهيم زيرا فشار و اجبار در درازمدت جوابگو نيست و اگر كسي توانايي كمك به مدرسه را ندارد، نبايد اجباراً از او وجهي دريافت كرد».
وزير آموزش و پرورش افزود: «در خيلي از موارد ممكن است اصلاً وجهي دريافت نشود و نيازهاي مدرسه اعلام شود، مثل اين همه مسجدي كه در سطح كشور توسط مردم خير ساخته مي شود، مهم باور مردم است».
وي در پايان اظهار داشت: «در صدد هستيم تا با هماهنگي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اعتبار جديدي براي آموزش و پرورش در نظر گرفته شود و مجلس نيز به اين باور رسيده است كه بايد به بودجه آموزش و پرورش توجه جدي داشت و نمونه بارز آن افزايش حدود ۶۰درصدي سرانه مدارس است.
مشاركت مردم؛ لازمه تحقق اهداف آموزش و پرورش
از سوي ديگر معاون توسعه مشاركت هاي مردمي آموزش و پرورش نيز در بيست وسومين اجلاس رؤساي مناطق آموزش و پرورش، مشاركت مردم در امور آموزش و پرورش را لازمه  تحقق اهداف اين وزارتخانه دانست و گفت: بايد مشاركت در اين حوزه را جدي بگيريم.
غلامحسين حيدري افزود: در اكثر كشورها، ۷۰درصد هزينه هاي آموزش و پرورش از طريق مشاركت هاي مردمي تأمين مي شود.
وي در پايان گفت: ۲۵ميليارد تومان از سوي دولت به منظور هزينه كردن در مناطق محروم و مرزي اختصاص يافته است.
اختصاص ۱۳ هزار رديف شغلي به فارغ التحصيلان
مراكز تربيت معلم
گروه علمي فرهنگي- ۱۳ هزار رديف از ۱۷ هزار رديف شغلي جذب شده در سال ۸۵ به فارغ التحصيلان مراكز تربيت معلم اختصاص يافته است.
به گزارش همشهري، مديركل دفتر ارتقاي مهارت هاي حرفه اي و تربيت معلم در ميزگرد معاونت برنامه ريزي و توسعه مديريت در بيست و سومين اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور با اعلام اين مطلب گفت: از ۷۲۰ هزار نيروي جذب شده در آموزش و پرورش بعد از انقلاب، ۳۳۰ هزار نفر از مراكز تربيت معلم استخدام شدند و در اين زمينه شعار با جذب نيرو از طريق مراكز تربيت معلم است و به همين دليل از سال گذشته نيرويي خارج از تربيت معلم در وزارت آموزش و پرورش استخدام نشده است.
حسين نقوي با اشاره به ارتقاي سطح تحصيلي معلمان اظهار داشت: در اين زمينه دوره هاي فراگير كارداني ايجاد شده است كه طي ۳سال آينده فرهنگيان ديپلمه به كارداني ارتقا مي يابند.
وي همچنين از ايجاد و دوره كارشناسي توسط آموزش و پرورش خبر داد و گفت: آموزش و پرورش مجوز برگزاري دوره هاي بالاتر از كارشناسي را ندارد و بايد تحت ليسانس ساير دانشگاه ها باشد. در اين مورد توافق هايي با دانشگاه پيام نور شده است تا در ۳۱ مركز دوره ويژه كارشناسي فرهنگي با اعطاي مدرك مورد تاييد وزارت علوم ايجاد شود.
مديركل دفتر ارتقاي مهارت هاي حرفه اي و تربيت معلم در ادامه با اشاره به احياي آزمون مقطع كارداني به كارشناسي پس از ۵ سال تعطيلي اظهار كرد: امسال ۱۰ هزار نفر جذب مي شوند و از سال آينده نيز اين ظرفيت افزايش خواهد يافت.به گفته وي ۳۰۰ هزار معلم داراي مدرك معادل در آموزش و پرورش وجود دارد.
نقوي در مورد آموزش هاي ضمن خدمت نيز گفت: براي نخستين بار نظام جامع آموزش كاركنان دولت به تصويب رسيد و همچنين در حال تهيه نرم افزاري هستيم كه در اختيار فرهنگيان قرار خواهد گرفت و در صورت اخذ آموزش از اين طريق، فرهنگيان يك مقطع تحصيلي ارتقا مي يابند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |