چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۴ - Jul 26, 2006
مسئولان بازار سرمايه پاسخ مي دهند
سهام دولتي چگونه قيمت گذاري مي شود
رئيس سازمان بورس: سهام ۵ شركت بزرگ دولتي آماده عرضه در بورس تهران است
008208.jpg
008211.jpg
گروه بورس- واگذاري و قيمت گذاري سهام شركت هاي دولتي در قالب اصل ۴۴ قانون اساسي موضوع بحث گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما بود. در اين برنامه طهماسب مظاهري معاون كل وزير اقتصاد و علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس زير و بم اين كار بحث انگيز را تشريح كردند.
مظاهري بحث خود را با تأكيد بر شفافيت بازار سرمايه آغاز كرد و گفت: ۳ عامل رانت، تأمين منابع مورد نياز دولت از طريق خصوصي سازي و شخصي نبودن راه كارهاي فقرزدايي، موجب ناكارآمدي اقتصاد ايران شده است. اين سه عامل در سال هاي گذشته تجربه هاي تلخي را براي ما به همراه داشته اند.
او افزود: دولت نبايد به دنبال تأمين بودجه خود از طريق واگذاري بنگاه هاي اقتصادي متعلق به خود باشد، زيرا اين موضوع افزايش تورم و كاهش سود بخش خصوصي را به همراه دارد.
مظاهري ادامه داد: دومين آفتي كه دولت در زمان واگذاري سهام به بخش خصوصي بايد به آن توجه كند، عامل رانت است، بر اين اساس بايد از انتقال سهام و سهيم شدن افرادي كه خود به نوعي به مديريت بورس و بنگاه هاي دولتي نزديك هستند، جلوگيري شود.
ضمن اين كه دولت با بهره گيري از دستگاه هاي نظارتي بايد مراقب باشد، خصوصي سازي موجب توزيع رانت در جامعه نشود.
مظاهري سپس به آفت سوم يعني مشخص نبودن راه كارهاي فقرزدايي اشاره كرد و گفت: اين راه كارها بايد چنان تبيين شود كه توان بخش خصوصي براي رقابت در عرصه اقتصاد كاهش نيابد.
معاون كل وزير اقتصاد در ادامه بحث خود به موضوع قيمت گذاري سهام دولتي پرداخت و تأكيد كرد:  قيمت گذاري هر بنگاه اقتصادي بر مبناي عرضه و تقاضا در بورس انجام مي شود، اما براي آن كه روند معاملات سهام در بورس از سلامت و شفافيت كامل برخوردار باشد به كنترل دقيق دولت نياز است، تا حساب هاي مالي شركت هاي در حال واگذاري به بخش غيردولتي از شفافيت و صحت كامل برخوردار باشد. متقاضيان سرمايه گذاري كه مي خواهند سهامدار شركت هاي دولتي شوند، حق دارند از واقعيت هاي موجود مطلع باشند.
تعيين قيمت پايه
علي صالح آبادي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز با اشاره به اين كه در بورس فقط قيمت پايه معين مي شود ،گفت: قيمت سهام شركت ها در بورس اوراق بهادار بر پايه سودآوري آتي، عملكرد گذشته و صف هاي عرضه و تقاضاي موجود در سيستم مبادلات تعيين مي شود.
او افزود: البته در ساير كشورها روش هاي ديگري نيز براي قيمت گذاري سهام شركت ها وجود دارد. يكي از بهترين روش هاي قيمت گذاري از طريق بانك هاي سرمايه گذاري است. اين گونه بانك ها با اعلام قيمت پايه سهام آن را به بالاترين پيشنهاد مي فروشند.
صالح آبادي ضمن اعلام آمادگي سازمان بورس براي پذيرش شركت هاي بزرگ دولتي كه قرار است در قالب اصل ۴۴ واگذار شوند، گفت: در حال حاضر تعداد زيادي از شركت هاي دولتي درخواست هاي پذيرش خود را ارائه داده اند و بررسي مقدماتي بر مدارك آنها نيز انجام شده است.
او افزود: تاكنون سهام ۵ شركت بزرگ دولتي براي عرضه در بورس آماده شده و تا دو ماه آينده شرايط بازار با عرضه اين سهام تغيير خواهد كرد.

شاخص بورس نفس تازه كرد
008205.jpg
گروه بورس- پس از گذشت يك روز از بازگشت ۲۶ شركت به چرخه دادوستدهاي بورس اوراق بهادار، شاخص كل قيمت سهام دوباره روند روبه رشد خود را از سر گرفت و ۱۰ واحد افزايش يافت.
به گزارش «همشهري» روز دوشنبه شاخص كل همزمان با باز شدن نماد شركت هاي ياد شده ۲۴۴ واحد افت كرد اما ديروز سير صعودي را آغاز كرد و در پايان معاملات به ۹ هزار و ۳۰۵ واحد نزديك شد.
در اين روز معاملات پتروشيمي خارك، سرمايه گذاري توسعه معادن، كالسيمين و سرمايه گذاري پتروشيمي مهمترين عامل رشد شاخص ها شناخته شد.
براساس اين گزارش در جريان دادوستدهاي ديروز شاخص عملكرد تالار اصلي ۱۲ واحد افزايش يافت و به ۹ هزار و ۷۲ واحد رسيد. شاخص عملكرد تالار فرعي نيز با رشد يك واحدي مواجه شد و به ۹ هزار و ۴۰۹ واحد نزديك شد.
رشد ۹ واحدي شاخص صنعت ديروز موجب شد عملكرد شركت هاي صنعتي مثبت ارزيابي شود. در اين روز شاخص ياد شده به ۷ هزار و ۳۳۶ واحد افزايش يافت. اما در مقابل شاخص واسطه گري هاي مالي كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد روز گذشته با ۴/۱۰ واحد كاهش به زير ۱۹ هزار و ۸۶۰ واحد نزول كرد.
اين گزارش نشان مي دهد: طي معاملات ديروز شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۲۵ واحد و هر شاخص سهام وسايل نقليه ۷ واحد افت را تجربه كردند اما شاخص گروه فلزات اساسي با رشد ۱۹ واحدي و شاخص سهام كاني هاي فلزي با افزايش ۵/۳ واحدي مواجه شدند.

چادرملو در صدر جدول تقاضا
گروه بورس- بيشترين حجم دادوستدهاي ديروز به سهام سه شركت چادرملو، پتروشيمي اراك و معدني املاح اختصاص يافت.
به گزارش «همشهري» ديروز ۲۲۹ دستور خريد براي دو ميليون سهم چادرملو به ارزش ۱۵ ميليارد ريال صادر شد. ۱۵۹ نفر هم روز گذشته براي خريد ۴/۱ ميليون سهم پتروشيمي اراك به ارزش ۱۴ ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند.در اين روز ۱۹۸ نفر براي ۸/۱ ميليون سهم معدني املاح به ارزش ۱۲ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند.اين گزارش نشان مي دهد: روز گذشته پس از شركت هاي ياد شده بيشترين دستور خريدها براي سهام شركت هاي مواد اوليه داروپخش، پتروشيمي اصفهان، كالسيمين، پارس دارو و كمباين سازي صادر شد.
از سوي ديگر يك هزار و ۵۹۳ نفر ديروز در صف خريد فروش حدود ۵ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۶/۱۹ ميليارد ريال ايستادند.
همچنين ۳۹۳ نفر، ۳ ميليون سهم رايان سايپا به ارزش ۷ ميليارد ريال را در بازار سهام به فروش گذاشتند و ۵۶ نفر هم ۲۴۰ سهم سيمان دورود به ارزش ۸/۵ ميلياد ريال را در بورس تهران عرضه كردند.

يادداشت
چرا كميسيون اصل ۹۰ بايد وقايع بورس را پيگيري كند؟
الياس نادران*
008214.jpg
بورس از جمله بازارهايي است كه مبادلات سرمايه اي را تسهيل مي كند. برحسب اهميت حجم فعاليتها در بورس، اين بازار نوعي ميزان الحراره نسبت به فعاليتهاي اقتصادي هر كشور است. بد نيست به ياد آوريم، ركود بزرگ كشورهاي غربي (۳۲-۱۹۲۹) متعاقب تنزل ارزش اوراق بهادار در بورس نيويورك و... اتفاق افتاد و بحران مالي اخير در شرق آسيا (۱۹۹۷) در اثر سقوط بورس مالزي و... روي داد.
امروزه بورس از مقوله «اوراق بهادار» و نقل و انتقال سهام بنگاههاي اقتصادي فراتر رفته و شامل بسياري از كالاها و خدمات هم شده است. بورس فلزات، بورس كالاهاي كشاورزي، بورس نفت و... در جهت فراهم كردن امكان مبادله محصولات اين بخشها در اقتصاد ملي كشورها ، توسعه يافته است.
امتياز بورس بر ساير روشهاي تأمين مالي فعاليتهاي اقتصادي، در شفافيت، سرعت انتقال و ارتقاي كارآمدي مديريت بنگاهها است. اين امتياز به شرطي مي تواند محقق شود كه بورس كاركرد صحيح خود را داشته باشد. به عبارت ديگر بايد در قيمت گذاري اوليه سهام، اطلاع رساني نسبت به صورتهاي مالي و اتفاقات مهم بنگاهها، قيمت گذاري محصولات و نهاده ها و پرهيز از حفظ مصنوعي قيمت سهام و رقابتي كردن فعاليتهاي مالي در بورس نهايت دقت صورت گيرد.
ازجمله شرايط سلامت بورس اين است كه مديران بورس و مؤثرين در آن نسبت به هر يك از بنگاههاي پذيرفته شده در بورس وابستگي و يا تمايل ويژه اي نداشته باشند. به همين دليل بود كه در موقع انتصاب دبيركل سابق بورس، كه آن زمان رئيس هيأت مديره يكي از شركتهاي پذيرفته شده در بورس بود، از وي خواسته شد، از اين منصب استعفا دهد، هرچند اتفاقات روي داده در بورس و تحولات ارزش سهام اين دست شركتها، واقعي بودن اين استعفا را مخدوش مي كند.
در همان زمان اعلام شد كه ايشان سهام خود در شركت سرمايه گذاري ساختمان ايران و بانك اقتصاد نوين را به يك شخصيت حقوقي واگذار كرده است. هرچند امكان تحقيق در دولت اصلاحات در خصوص سهامداران اين شركت و نقش آن در ارتقاي ارزش سهام شركتهاي بورسي فوق الذكر فراهم نشد، اما افزايش غيرطبيعي اين سهام در بورس در دوران مديريت ايشان،كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي را بر آن داشت كه اين موضوع را ريشه يابي و نقش ايشان و ساير افراد هم گرايش ايشان در وزارت اقتصاد و احتمال سوءاستفاده از ابزارهاي مالي بورس براي افزايش حبابي قيمت سهام بعضي شركتها را روشن كند. جا دارد كميسيون، افكار عمومي را در جريان تحقيق و نتيجه بررسي هاي خود قرار دهد.
*نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۷۸
۷,۸۹۹
آذريت
۶-
۸,۲۱۸
آلومتك
۳۱
۲,۱۸۱
آلومينيم پارس
۵۶-
۳,۷۷۳
آهنگري تراكتورسازي ايران
۴۳
۷,۰۷۳
البرز دارو
۸۹
۴,۵۴۷
ايران ارقام
۱۳-
۲,۸۷۶
ايران خودرو
۳۸-
۸,۱۲۷
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۲۹
۱,۹۲۰
پارس خودرو
۱۵۵
۹,۰۲۸
پارس دارو
۴۳
۲,۲۷۰
پاكسان
۲۲۱
۱۲,۵۱۴
پتروشيمي آبادان
۴
۱۰,۰۸۱
پتروشيمي اراك
۲۱
۶,۵۲۶
پتروشيمي اصفهان
۲۲۱
۱۲,۳۸۲
پتروشيمي خارك
۹۸
۷,۱۳۹
پتروشيمي فارابي
۱۰
۱,۶۶۰
پلاسكوكار
۱۷۱
۱۲,۱۱۸
تامين ماسه ريخته گري
۱۲
۱,۴۹۷
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۲۰۹-
۱۰,۵۲۸
توليد سموم علف كش
۰
۹۲۰
توليد محور خودرو
۲۹۰
۲۷,۹۲۰
توليدمواداوليه داروپخش
۸
۱,۴۳۲
جوش و اكسيژن ايران
۲
۱,۳۷۹
چيني ايران
۱۱-
۳۱۸
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت نفت
۵۶-
۱,۳۵۱
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۵۲۱
۵۲۱
حق تقدم كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۲۲-
۱۰,۰۱۶
خدمات انفورماتيك
۷
۶,۱۳۸
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۷۲
۶,۱۸۱
خوراك دام پارس
۱-
۸,۷۷۳
داروپخش (هلدينگ )
۱۰
۹,۵۳۸
داروسازي اسوه
۲۱۱
۱۳,۲۴۵
داروسازي اكسير
۹۱
۱۲,۴۴۲
داروسازي جابرابن حيان
۵
۲۳,۰۵۷
داروسازي زهراوي
۷۰
۳,۵۵۳
داروسازي سبحان
۱۲۴-
۱۱,۹۴۱
داروسازي فارابي
۱۰
۳,۸۲۳
داروسازي كوثر
۶۷
۳,۴۷۹
دارويي امين
۱۸-
۱,۰۹۸
درخشان تهران
۱-
۲,۲۷۸
رايان سايپا
۲۹
۱,۴۹۱
روغن نباتي ناب
۲
۱,۳۲۴
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۵
۱,۰۴۵
رينگ سازي مشهد
۷۸-
۳,۸۳۲
زامياد
۲۸-
۲,۰۴۲
ساختمان اصفهان
۱-
۲,۷۳۸
سامان گستراصفهان
۶-
۱,۶۱۵
سايپاآذين
۹
۱,۲۹۲
سخت آژند
۵
۱,۵۸۶
سراميك هاي صنعتي اردكان
۳۲
۱,۷۱۷
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱-
۹۲۷
سرمايه گذاري بوعلي
۲۱
۱,۵۳۳
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱
۳,۱۸۰
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۶
۷۲۲
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۵۴
۲,۷۸۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۸۴
۴,۸۶۵
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۸
۲,۱۷۹
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۳
۱,۸۰۵
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۴
۹۹۳
سرمايه گذاري سپه
۶-
۱,۴۹۶
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۸-
۹۹۹
سرمايه گذاري ملي ايران
۶-
۹۸۴
سرمايه گذاري نيرو
۰
۱۳,۴۲۴
سنگ آهن گل گهر
۱-
۲۴,۴۶۶
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۷-
۲۱,۰۵۴
سيمان اصفهان
۱-
۶,۹۰۲
سيمان ايلام
۴۵-
۱۲,۱۹۴
سيمان بهبهان
۱-
۶,۹۲۱
سيمان تهران
۵-
۳,۴۹۵
سيمان داراب
۸-
۸,۳۰۵
سيمان شاهرود
۱۴-
۷,۱۰۸
سيمان صوفيان
۱۷-
۳,۳۵۳
سيمان فارس و خوزستان
۱۱
۳,۵۷۴
شاهد
۰
۹,۵۲۴
شهد
۳۴
۱,۷۴۰
شهد ايران
۱۷۰-
۸,۳۴۰
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۹-
۵,۷۳۳
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۶۸
۳,۶۱۷
شيمي داروئي داروپخش
۱-
۳,۷۸۶
شيميايي سينا
۵
۱,۰۹۹
صنايع آذرآب
۱۶۰
۸,۱۸۰
صنايع جوشكاب يزد
۳۵
۳,۰۴۱
صنايع كاغذسازي كاوه
۸
۱,۱۹۰
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۳۰-
۱,۴۸۸
صنايع لاستيكي سهند
۳-
۸۰۸
صنايع مخابراتي راه دورايران
۰
۱,۸۵۶
صنايع مس شهيد باهنر
۱-
۲,۵۷۲
عمران و توسعه فارس
۰
۲,۶۹۱
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰
۱,۵۸۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۷۶۴
۳۹,۰۱۵
فرآوري موادمعدني ايران
۳
۹۷۹
فنرسازي خاور
۴۸-
۲,۳۹۷
فولاد كاويان
۳۱۴-
۱۵,۴۸۱
قند اصفهان
۳۸-
۲,۷۳۶
قند پارس
۱۲
۲,۸۰۴
قندنقش جهان
۲۵-
۱,۸۷۳
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۲
۶,۲۴۰
كارخانجات داروپخش
۳
۲,۵۵۹
كارخانجات قند قزوين
۲-
۱,۱۷۵
كارخانه فارسيت درود
۲۶
۱,۳۵۳
كاشي پارس
۰
۲,۹۹۹
كاشي حافظ
۵۸۳
۲۹,۷۴۳
كالسيمين
۸۰
۴,۱۲۳
كمباين سازي ايران
۲
۴,۱۷۵
كيميدارو
۲
۱,۹۴۸
گازلوله
۱۶-
۱,۳۱۴
گروه بهمن
۴-
۲,۸۹۵
گروه صنعتي سپاهان
۵۵
۳,۱۸۶
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۵۰
۲,۵۶۸
گلتاش
۲
۳,۹۶۱
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱۱
۲,۵۹۴
لاستيك دنا
۹۱۰-
۱,۸۳۳
لعاب ايران
۱-
۱۳,۸۸۷
لوله وتجهيزات سديد
۱
۱,۴۶۳
لوله وماشين سازي ايران
۴-
۱,۰۳۶
ليزينگ خودروغدير
۱-
۱,۹۲۲
مارگارين
۱۶
۱,۶۱۳
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱۱۹-
۵,۸۴۳
معادن منگنز ايران
۱
۶,۲۵۲
معدني املاح ايران
۸
۷,۳۱۸
معدني و صنعتي چادرملو
۸
۱,۲۴۸
مهركام پارس
۳۵
۲,۷۵۷
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱۰-
۱,۳۲۵
موتوژن
۲-
۱۴,۱۰۳
نفت بهران
۱۱-
۱۳,۳۶۹
نفت پارس
۰
۱,۹۸۵
نوسازي وساختمان تهران
۵-
۱,۶۱۷
نيرو محركه

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |