چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۴ - Jul 26, 2006
با آغاز بهره برداري از پل تقاطع خيابان ۶۴ با بزرگراههاي كردستان و رسالت
غرب يوسف آباد از بن بست خارج شد
008253.jpg
گروه شهري - پل تقاطع خيابان ۶۴ برخوردار از دو بخش غربي و شرقي در طرفين بزرگراه كردستان و شمال بزرگراه رسالت به بهره برداري رسيد.
با افتتاح اين پل خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي به خيابان شيخ بهايي، شهرك والفجر، شهرك انرژي اتمي و خيابان كارگر واقع در غرب بزرگراه كردستان متصل شد.
به گزارش خبرنگار ما پل تقاطع خيابان ۶۴ با بزرگراه كردستان به طول ۱۸۰ متر داراي چهار حركت راستگرد است و حركتهاي چپگرد آن از طريق تقاطع حكيم و ملاصدرا تأمين مي شود.
بنابراين گزارش شهرداري تهران در نظر دارد طي دو ماه آينده با تكميل پروژه هاي ترافيكي شهر تهران را در برابر گره هاي ترافيكي مهر ماه آماده سازد.
به همين منظور افتتاح پلهاي FG در تقاطع شيخ فضل الله و شهيد حكيم در نيمه شعبان، گشايش فاز اول بزرگراه سرخه حصار در شرق تهران، تكميل بزرگراه  آزادگان در جنوب شرق و افتتاح تقاطع كردستان به نيايش تا پايان شهريور ماه از جمله همين اقدامات است.
قاليباف شهردار تهران در حاشيه مراسم افتتاح پل تقاطع خيابان ۶۴ با بزرگراه كردستان با حضور در جمع نمايندگان رسانه هاي گروهي خبر داد: پس از ۷ ماه بررسي دقيق يك سيستم جديد نرم افزاري در معاونتهاي شهرسازي كليه مناطق شهرداري مستقر خواهد شد.
وي ادامه داد: با اجرايي شدن اين سيستم در مهرماه امسال ضمن افزايش بحث كنترل و نظارت شهرداري از دخالت انسان در بحث صدور پروانه، پايان كار و تسويه حسابها كاسته و نارضايتي شهروندان در حوزه شهرسازي را به حداقل خواهيم رساند. قاليباف همچنين خطاب به شهروندان تهراني اطمينان داد علي رغم مشكلات درون و برون سازماني با تسلط بر حوزه هاي مختلف شهر، هدف گذاري و اجراي پروژه هاي شهري را با كيفيت و سرعت بيشتر و بالاتر به سرانجام برساند.
قاليباف در اين باره با توجه به مديريت شهري در ايجاد كار آبرومندانه،به توجه به رونق اقتصاد شهري و توسعه حمل و نقل عمومي اشاره كرد و افزود: البته بسياري از فعاليتهاي شهرداري ممكن است براي شهروندان خيلي ملموس نباشد از جمله در حوزه فاضلاب و جمع آوري آبهاي سطحي كه علي رغم همه اقدامات انجام شده در شرايط فعلي چندان براي شهروندان قابل رؤيت نيست اما ثمرات مثبت آن در زمستان هنگامي نمود عيني پيدا خواهد كرد كه ديگر شهروندان در جريان بارندگيهاي شديد براي تردد در شهر با سختي مواجه نخواهند شد.

شوراي شهر مهلت تعيين مي كند:
دو ماه فرصت براي تهيه طرح جامع زيباسازي تهران
عكس : مسعود خامسي پور
008340.jpg
گروه شهري - اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، انتخاب شهرداران توسط مردم را با توجه به قوانين و ساختار كنوني شوراها و شهرداري ها، باعث افزايش مشكلات موجود و تضعيف نهاد شورا ارزيابي كردند.
به گزارش همشهري، رئيس شوراي شهر ديروز در يكصدو پنجاه و دومين جلسه علني شوراي شهر با اشاره به طرح اين موضوع در مجلس گفت: هر چند انتخاب شهردار توسط مردم كار پسنديده و درستي است ولي در شرايط كنوني كه ساختار و قوانين شوراها به گونه اي تدوين شده كه شهردار را شورا انتخاب كند اين مسأله در حال حاضر عملي نيست و براي انجام اين كار ابتدا بايد بسترهاي لازم فراهم شود. مهدي چمران افزود: درباره انتخاب شهردار توسط مردم و مشكلات و پيامدهاي آن گفت و گوهايي با نمايندگان مجلس انجام و نقطه نظرات كارشناسي شوراها در اين باره به آنها منتقل شده است.
خسرو دانشجو نيز با بيان اينكه شوراي شهر، شوراي شهرداري است گفت: شوراي شهر با جايگاه واقعي فاصله جدي دارد زيرا در بسياري از كشورها پارلمان هاي شهري اختيارات مهمي در مديريت شهري دارند. از اين رو بدون اصلاح قانون شوراها و تقويت جايگاه شوراها سپردن انتخاب شهردار به مردم مشكلاتي را در پي خواهد داشت. دانشجو همچنين اختلاف در شوراي شهر را رد كرد و گفت: ۱۵ عضو شوراي شهر با اتحاد هر چه تمام تر دوران مسئوليت را با همدلي و هماهنگي به پايان خواهند رساند و آن را تحويل تيم بعدي خواهند داد.
شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز در اين باره گفت: الگوبرداري ناقص از كشورهاي دنيا در انتخاب شهردار توسط مردم با وضعيت موجود اشتباه است. زيرا هنوز بسترهاي اين كار فراهم نشده است.
به گفته وي، از آنجا كه مديريت واحد شهري هنوز در كشور محقق نشده و شوراها نيازمند تقويت هستند بايد اجازه دهيم شوراها مسير طبيعي خود را طي كنند و به تدريج اصلاحات انجام شود.
عباس شيباني عضو شورا نيز گفت: انتخاب شهردار توسط شوراي شهر بار مالي ندارد ولي توسط مردم بار مالي نيز دارد و اين پيشنهاد اصلاً منطقي نيست.
اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه و خزانه دار شوراي شهر نيز گفت: در شرايطي كه شهرداران از شوراها تمكين نمي كنند، در صورت انتخاب شهردار توسط مردم حتي ممكن است شهرداران شوراها را دور بزنند و براي خودشان دولت مستقل شوند.
آشتياني افزود: شوراها در دنيا سابقه ۱۰۰ ساله ولي انتخاب شهردار توسط مردم سابقه ۲۰ ساله دارد و اين امر نشان مي دهد كه انتخاب شهردار توسط مردم به گذشت زمان و بسترسازي نياز دارد.
زيباسازي تهران
در جلسه ديروز همچنين يك فوريت لايحه ساماندهي زيباسازي شهر تهران كه در آن شهرداري موظف است ظرف دو ماه نسبت به ارايه طرح جامع زيباسازي پايتخت اقدام كند به تصويب رسيد.
مهنوش معتمدي آذر در دفاع از اين لايحه گفت: هدف از طرح يك فوريت اين لايحه، ضرورت ضابطه مند شدن نصب تنديس ها و مجسمه ها در سطح شهر است. رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز گفت: در اجلاس كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي مراكز استانها اين موضوع به عنوان طرح ساماندهي مبلمان شهري پيگيري مي شود.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز گفت: بحث زيبا سازي، ساماندهي و مكان يابي تنديس ها و نمادهاي يادماني بدون در نظر گرفتن كل فضاي تهران عملي نيست.
وي با بيان اينكه ميادين تهران از نظر هويت شهري وضعيت مناسبي ندارند و هر سال با تغييراتي روبه رو مي شوند خواستار ساماندهي ميادين شهر شد.
وي افزود: نماد و تنديسي كه هويت را در تهران نشان دهد بسيار كم ديده مي شود به طوري كه تهران حتي كمتر از ديگر شهرها نماد و تنديس دارد.
به گفته وي در كل تهران يك نماد از دفاع مقدس وجود ندارد و اين در حالي است كه بيشترين شهيد دوران دفاع مقدس مربوط به تهران است.
خسرو دانشجو مخبر كميسيون شهرسازي نيز در اين باره گفت: در بسياري از ميادين تهران تنديس هايي نصب مي شود كه سازمان زيبا سازي اطلاعي از آنها ندارد.
وي با اشاره به ساخت تنديس هاي مختلف در سازمان زيبا سازي در دوره مديريت هاي سابق گفت: برخي از اين تنديس ها داراي ارزش گذاري هاي متفاوت و گاهي عجيب  و غريب هستند.
دانشجو گفت: با توجه به اينكه طرح جامع مبلمان شهري در حال بررسي است به شهرداري توصيه مي شود تا زماني كه طرح جامع مبلمان شهري ارايه نشده از دست زدن به تنديس ها و ايجاد تغييرات در آن جلوگيري كند.
از سوي ديگر مديرعامل سازمان زيبا سازي شهر تهران گفت: براي ساماندهي زيبا سازي شهر تهران، اتاق فكر ايجاد شده است.
حجت الله ملاصالحي افزود: در تمام موارد مربوط به ساماندهي زيبا سازي شهر تهران هيأت هاي علمي فعال هستند و به نوعي اتاق هاي فكر در اين خصوص شكل گرفته است. وي با اشاره به ضابطه مند نبودن بخش تنديس ها و مجسمه ها در تهران گفت: كار حرفه اي در اين رابطه صورت نگرفته است.
اعتراض به تأخير
در تخريب ديوار زندان اوين
نايب رئيس شوراي شهر با انتقاد از تأخير در مورد تخريب ديوار زندان اوين خواستار بررسي اين موضوع شد.
حسن بيادي پيشنهاد كرد كميته ويژه اي براي بررسي دلايل اين تأخير با حضور كميسيون هاي شورا و شهرداري تشكيل تا مشخص شود چرا با وجود اينكه ۳۵ ميليارد تومان از شهرداري گرفته شده اجازه تخريب به موقع ديوار زندان اوين براي ادامه بزرگراه يادگار امام را نداده اند. وي گفت: اگر پول مورد نياز براي انجام پروژه پرداخت شده علت تعلل چيست، با توجه به پرداخت هزينه پروژه نبايد حقوق مردم تضييع شود.
بيادي با اشاره به اينكه قيمت ۷۰ هزار متر زمين زندان اوين در سال ۸۲ براساس متري ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شده است گفت: بايد بررسي شود كه آيا قيمت  زمين در آن سال به همين ميزان ارزش داشته است يا نه؟
وي افزود: سازمان زندان ها بيش از ۳۵ ميليارد تومان از شهرداري گرفته ولي اجازه راهگشايي و تخريب را جز در بخشي از زندان نداده است. چمران نيز با تأكيد بر اين موضوع گفت: بايد علت تأخير انجام اين پروژه مشخص شود و دليلي ندارد به خاطر داشتن قدرت، توان و اختيارات هرگونه برخوردي را با شهر داشته باشند.

ستون نامه ها
در كمال صداقت
دكتر ناصر كرمي
احتمالا در مديريت، صداقت شرط لازمي است، اينكه چقدر اين شرط كافي هم هست، بحث امروز ما نيست.ما مديري يافته ايم بسيار صادق، به روال معمول سپاسگزار صداقتش هستيم و بقيه مسايل را وا مي گذاريم براي آنها كه شروط مديريت يا كيفيت اوضاع را برمي رسند.
قائم مقام سازمان منابع طبيعي اعلام كرده است كه «ثبت آثار طبيعي ايران در فهرست جهاني يونسكو براي كشور ما بي فايده است...» وي تلويحا به گريز سازمان متبوعش از ثبت جهاني ميراث طبيعي ايران اشاره كرده و دليل آن را چنين اعلام كرده است كه «چه ضرورتي دارد كه خود را به يونسكو متعهد كنيم تا جهان از ما متوقع شود...».
ايشان همچنين افزوده اند كه «اكنون ما ۹ زيستگاه طبيعي را در يونسكو به ثبت رسانده ايم و اين كار هيچ خاصيتي براي ما نداشته است، يكي از اين مناطق ارسباران است كه در عين حال فقيرترين افراد در اين منطقه زندگي مي كنند.»
به عبارت ساده تر ايشان در كمال صداقت و صراحت گفته اند كه اينطور نيست كه با ثبت ميراث طبيعي پولي گير ما بيايد، فقط خودمان را در معرض نظارت و قضاوت ناظران بين المللي قرار مي دهيم... و كدام آدم عاقل سري را كه درد نمي كند دستمال مي بندد؟
آنچه كه از گزاره هاي پيش گفته مستفاد مي شود اين است كه متولي حفاظت از عرصه هاي جنگلي كشور اولا هيچ علاقه اي ندارد كه كسي از بيرون ناظر و مراقب وضعيت جنگل هاي ايران باشد، دوم اينكه اعتقادي به اين ندارد كه جنگل هاي هيركاني ايران، كه به عبارتي بازمانده دوران دوم زمين شناسي بوده و قديمي ترين جنگل هاي جهان هستند، ميراث طبيعي كل بشر به شمار آمده و سازمان هاي بين المللي حق دارند درباره وضعيت آنها دل نگران باشند و آخر اينكه هيچ تصور و ذهنيتي از صنعتي به نام اكوتوريسم هم وجود ندارد چون نمي دانند كه وقتي يك عرصه طبيعي به عنوان ميراث جهاني در فهرست يونسكو ثبت مي شود نقطه آغاز توجه به آن از سوي تورگردانان بين المللي به عنوان يك قطب طبيعت گردي است.
آقايان ظاهرا براي بهره برداري از جنگل راهي جز قطع درختان و فروش چوب آن بلد نيستند و از اين نظر بديهي است كه نه نظارت و مراقبت نهادي را برتابند كه دائم ارزش زيستي، تاريخي و جهاني اين عرصه ها را گوشزد كند و نه در نهايت مي توانند راهي جز قاچاق چوب پيش روي مردمان فقيري بگذارند كه ساكن مناطق جنگلي هستند.با اينهمه اگر جناب قائم مقام سازمان منابع طبيعي راز فوق الذكر را، اينكه ايران تاكنون عامدا نخواسته ميراث طبيعي اش را در فهرست آثار جهاني قرار دهد، صادقانه برملا نمي كرد اين عقده مثل بختك همچنان روي دل ما مي ماند كه چطور پاكستان كه تنوع زيستي آن به ده درصد تنوع كشور ما هم نمي رسد از نظر فهرست هاي جهاني ميراث طبيعي ،كشور معتبرتري به شمار مي آيد.
بدين رو ديگر بار از ايشان سپاسگزاريم.

نگاه
008337.jpg
جمال رحمتي

مجسمه سازان برجسته در پارك جمشيديه گردهم مي آيند
گروه شهري -اولين سمپوزيوم چوب ايران ۱۸ شهريور همزمان با نيمه شعبان برگزار مي شود.به گزارش خبرنگار ما به نقل از روابط عمومي سازمان زيباسازي شهرداري تهران اولين سمپوزيوم چوب با حضور هفت نفر از هنرمندان برجسته مجسمه سازي در پارك جمشيديه تهران به مدت هفت روز برگزار مي شود.
قرار است در اين سمپوزيوم كه با تم چوب و احساس برگزار مي شود، ناصر هوشمند وزيري، حميدرضا حكيمي، محمدحسين عماد، منصور طبيب زاده، كامران و كامبيز شريف و جمشيد مراديان هفت تنه درخت به ارتفاع يك و نيم در ۵۰ سانتيمتر را تبديل به مجسمه كنند.اين سمپوزيوم در حضور مردم و با شركت عكاسان كه با موضوع «چوب در يك لحظه» عكاسي مي كنند برگزار مي شود.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
گروه شهري- حبيب كاشاني عضو شوراي اسلامي شهر تهران امروز در شهرداري منطقه ۹ با شهروندان ديدار خواهد داشت.براين اساس شهروندان منطقه ۹ مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري منطقه مراجعه كنند.

درشهر
شهردار تهران و رسانه ها
همشهري آنلاين - سيد ابوالحسن مختاباد : اگر ويژگي مهم يك حكومت در برابر شهروندان را تحمل و اعتماد به شهروندان بدانيم، دستور شهردار تهران براي عدم پي گيري شكايتهاي مطبوعاتي را بايد از همين زاويه تاويل و تفسير كنيم. در ادبيات سياسي بهترين نوع رابطه شهروندان با حكومت را رابطه مشفقانه و مدبرانه مي دانند. در اين نوع رابطه حكومت شهروندان را همانند فرزندي مي داند كه جايزالخطا است چرا؟ چون كه انسان را در مقام معصوم نمي نشاند و برايش فضا و فرجه اي قايل است كه خطا كند و اجازه داشته باشد كه در اين تمرين زندگي، خطاهاي خود را به حداقل رساند و تبديل به شهروندي شود كه نه تنها از منظر قانوني و حقوق شهروندي، و تكاليفي كه حكومت بر شهروند نهاده است، كه از منظر اخلاقي هم مايه و پايه انسان آرماني را بر دوش كشد.
براي رسيدن به چنين جايگاهي حاكمان بايد ابتدا به شهروندان اعتماد كنند و آنها را از خود بدانند و تصور نكنند كه شهروندان از جهاني ديگر آمده اند و ذهنهايي پر آشوب دارند و هر حركت و نظر آنها را از منظر غير معتمدانه و غرض ورزانه بنگرند و بر آن تفسيرهاي آن چناني زنند.
به تعبير دقيق تر هنر يك حاكم اين است كه دشمنان را به مخالفان و مخالفان را به بي طرفان و بي طرفان را به دوستان تبديل كند و اگر روند امور حكومتي در اين جهت باشد، نحوه حكومت كردنش آسانتر و شهروندان هم در آسايش و آرامش افزونتري زيست خواهند كرد. در غير اين صورت بايد رفتارهاي غير طبيعي و خطر خيز را شاهد باشد.
اين رفتار در برابر اصحاب رسانه بايد سنجيده تر از شهروندان عادي باشد، چرا كه رسانه ها و نويسندگان چشم و گوشهاي جامعه اند و بيان مشكلات و مصائب جامعه از ناحيه آنها امكان پذير است و اگر حكومت در برابر اين گروه از شهروندان و سخنان آنها تحمل و شكيب پيشه كند، در كوتاه مدت نتايج آن را خواهد چشيد.
اين نكته را هم اضافه كنم كه روزنامه نگاري ايران هم چنان و به رغم قدمت بيش از يك قرني دوران تجربه و تمرين را پشت سر مي گذارد و بايد قدر برخي از اين رفتارها را بداند و با استفاده حرفه اي و خلاقانه از اين گونه رفتارهاي حكومتگران، دست آوردهاي بدست آمده را به باد ندهد.
طبيعي است كه هدف اين مقال اين نيست كه دوستان روزنامه نگار را تحذير دهد كه از انتقاد تن زنند، چرا كه انتقاد و اعتراض جوهر ه اصلي كار روزنامه نگاري است، بلكه هدف اين است كه انتقادها در ساختاري حرفه اي قرار گيرند و سه عنصر اصلي روزنامه نگاري كه دقت، انصاف و بي طرفي است، در تمامي نوشته ها و خبرها و گزارشها لحاظ شود.
اين گونه مي توان اعتمادهايي اين چنيني را پاس داشت و براي ترغيب ديگر حكومتگران به تاسي از رفتار شهردار تهران گامهايي استوارتر برداشت.

بازديد شهردار بغداد
از منطقه نمونه توسعه پايدار شهري در غرب تهران
گروه شهري - دكتر عيساوي شهردار بغداد و هيات همراه از منطقه ۲۲ بازديد كردند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، اصغر نصيري شهردار منطقه ۲۲ در نشستي كه به همين مناسبت در منطقه ۲۲ شهرداري برگزار شد به معرفي پروژه هاي كلان در دست اجراي اين منطقه پرداخت و گفت: بالغ بر ۶ سال از تاسيس منطقه ۲۲ مي گذرد، ما سعي مان را بر اين گذاشتيم كه با بهره برداري از اساتيد علمي و دانشگاهي بتوانيم اسناد توسعه منطقه را تهيه كنيم تا منطقه در راستاي تحقق بخشيدن به بحث توسعه پايدار بتواند عمل بكند. دكتر عيساوي شهردار بغداد ضمن تشكر از شهردار منطقه ۲۲ گفت: قبل از مراجعه به ايران در عراق از اوصاف شهرداري اين منطقه شنيده بوديم و الان نيز خودمان شاهد بوديم و از رهگذر گشت كوتاه كه در اين منطقه داشتيم من طراحي هاي خوبي در اين منطقه ديدم لذا پايه هاي كار ما در بغداد همين خواهد بود كه از اينگونه تجربيات الهام بگيريم. ما در بغداد مناطقي را داريم كه بايد آنها را كاملا از بين ببريم و از نو بسازيم، تا بتوانيم بغداد را به يك شهر مهم تبديل نماييم.
رييس شوراي شهر بغداد گفت: شهرداري بغداد ظرف مدت شش ماه ۳۰۰ شهيد داده است، از كارگر و مهندس گرفته تا رفتگر كه مورد هدف خرابكاران بغداد قرار گرفتند. براي همين متخصصان از بغداد خارج مي شوند. ما به همين خاطر براي آبادسازي بغداد مشكل داريم.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |