چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۴ - Jul 26, 2006
بررسي مشكلات و كمبودهاي بخش اورژانس كشور
شماره اي براي مرگ و زندگي
سميه شرافتي
008241.jpg
115
تقريباً 20 درصد كشور تحت پوشش خط 115 اورژانس كشور نيست و شركت مخابرات هنوز خط تلفن اورژانس را در بسياري از شهرهاي كوچك فعال نكرده است. فرزاد پناهي، رئيس مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور در اين باره گفت: مشكلات ارتباطاتي و مخابراتي اورژانس كشور يكي از چالش هاي مهم اين سازمان است و متأسفانه شركت مخابرات كشور شماره تلفن 115 را هنوز در سراسر كشور فعال نكرده است و تعداد زيادي از شهرهاي كوچك و مناطق روستايي هنوز امكان گرفتن شماره 115 و برقراري ارتباط با اورژانس كشور را ندارند. علاوه بر آن سيستم ارتباطات بي سيم اورژانس كشور نيز نقاط كور بسياري دارد و مطابق با استانداردهاي روز نيست و در بسياري از مواقع مراكز اورژانس نمي توانند با آمبولانس ها ارتباط برقرار كنند.همچنين اورژانس كشور هنوز نقشه GPS حوادث كشور را در اختيار ندارد و نمي توان با اين مشكل فهميد كه در واقع چه نوع حوادثي در كجا فراواني بيشتري دارد تا براساس آن امكانات و تجهيزات اورژانس كشور را بتوان تكميل كرد. بودجه اورژانس كشور در سال آينده در مجموع حدود 70 درصد رشد دارد كه البته در زمينه اعتبارات تملك دارايي و به خصوص اعتبارات مورد نياز اورژانس تهران كه حدود 25 درصد كل خدمات فوريت هاي پزشكي كشور را انجام مي دهد هنوز با مشكلات زيادي مواجه هستيم.

۸۰ درصد اورژانس هاي پيش بيمارستاني توسط خود مردم انجام مي شود، در حالي كه مركز اورژانس 115 كشور تنها 20 درصد اين خدمات را ارائه مي كند.مركز اورژانس كشور ما با مشكلات زيادي روبه رو است و همين مشكلات باعث شده امكانات اين مركز بسيار عقب مانده تر از آنچه باشد كه نياز كشور است. همين امر باعث شده مردم اعتقاد كافي به خدمات اورژانس نداشته باشند. اين در حالي است كه كشور ما حدود يك درصد جمعيت دنيا را دارد، ولي سالانه حدود 25 هزار نفر مرگ ومير ناشي از حوادث ترافيكي در كشور داريم كه اين ميزان 5/2 برابر متوسط جهاني است. به طور كلي در حوادث ترافيكي حدود 35 درصد مجروحان ترافيكي را اورژانس منتقل مي كند كه اين ميزان در بهترين نقاط دنيا به 80 درصد مي رسد.
كيفيت پايين خدمات اورژانس كشور، فرسودگي ناوگان اورژانس، كمبود آمبولانس و قديمي بودن آمبولانس هاي موجود و نيز تعداد كم پايگاه هاي اورژانس كشور از يك سو و عدم آگاهي مردم از سرويس دهي اورژانس؛ همگي وضعيتي را به وجود آورده كه بسياري ترجيح مي دهند در موارد لزوم خودشان وارد عمل شوند و بيمارشان را به بيمارستان برسانند. در حال حاضر نيز 85 درصد اورژانس بيمارستان هاي كشور اورژانس هايي غيراستاندارد هستند.
دكترپيروي،  رئيس اورژانس 115 تهران در مورد عدم آگاهي مردم از خدمات اورژانس مي گويد: مهمترين مسئله بهداشت و درمان در حال حاضر پيشگيري است؛ هم به دليل ارزان تر بودن و هم به دليل قابل جبران بودن. در مورد اورژانس نيز چه در مورد بيماري ها و چه حوادث امر پيشگيري بسيار مهم است و اين امر تنها با فرهنگ سازي امكان پذير خواهد شد. مسلماً ارائه اطلاعات كافي به مردم و عمق سازي دو مسئله پيشگيري و آموزش در سطح همگاني مي تواند بسيار موثر باشد. چون هنگام حادثه اولين كساني كه خود را به آن محل مي رسانند خود مردم هستند و اگر آموزش كافي در زمينه امدادرساني و احيا ديده باشند بهترين اقدامات را در لحظات اول حادثه انجام مي دهند.
با اين همه كمبود يك سري از مكانيسم هاي ساختاري از جمله وسايل نقليه در شهري مثل تهران كه نسبت به جمعيت رو به افزايش آن حدود يك دهم استانداردهاي موجود است باعث شده نهادي مثل اورژانس نسبت به نهادهاي ديگر با بحران امكانات مواجه باشد. پيروي در اين باره مي گويد: مأموريت هاي ارگاني مثل اورژانس در مقايسه با ارگان هاي ديگر بسيار زياد است. اين ارگان روزانه 700 الي 800 مأموريت انجام مي دهد؛ آن هم با وجود 88 خودروي اورژانس. امكانات اورژانس نسبت به نهادهايي مثل آتش نشاني كه در طول روز 40 تا 50 مأموريت انجام مي دهند بسيار كم است و به نظر مي رسد ما با نرم هاي دنيا فاصله زيادي داريم. اين در حالي است كه مأموريت هاي اورژانس طي 8 ماه گذشته از 500 مأموريت به 800 مأموريت رسيده است.
سرعت پاسخ دهي چقدر است؟
سرعت پاسخ دهي اورژانس به تلفن هايي كه به 115 مي شود كمتر از يك دقيقه است و از زمان صدور دستور به واحد اورژانس تا زمان رسيدن بالاي سر مصدوم در جاده ها حدود 25 دقيقه و در شهرهاي بزرگ حدود 10 دقيقه است، ولي در تهران با وجود ترافيك بسيار شديد، اين ميزان به 15 دقيقه هم مي رسد. پيروي ضمن اشاره به اين كه ميزان رسيدن اورژانس به مددجو بايد در حدود 8 دقيقه باشد ادامه داد: چيزي كه باعث مي شود ترافيك تهران گريبانگير اورژانس نيز بشود به عدم تناسب نيروي انساني و تجهيزات لازم و مهم تر از آن عدم آشنايي مردم با نوع خدمات برمي گردد. وي با اشاره به اين كه براي حل مشكلات اورژانس دولت و وزارت بهداشت بايد عزم جدي داشته باشند، گفت: به نظر مي رسد بحث افزايش بودجه ها در اورژانس، افزايش و بازسازي ناوگان امدادرساني، تربيت نيروي انساني و متخصص در دانشكده هاي اورژانس بايد در رأس برنامه ها قرار گيرند؛ ضمن اين كه بايد به اين نيروهاي متخصص آموزش ضمن خدمت داده شود.
چندي پيش، نماينده كميسيون بهداشت مجلس ضمن اعلام پذيرش دانشجو در رشته طب اورژانس گفت: پذيرش دانشجو در اين رشته 40 برابر مي شود و قرار است براي تقويت اورژانس كشور پذيرش دانشجوي طب اورژانس را از 40 نفر در گذشته به 1600 نفر در سال افزايش دهد.
اعلام اين خبر در حالي است كه تنها حدود 20 درصد از آمبولانس هاي كشور پزشك دارند و تقريباً 80 درصد آمبولانس ها فقط داراي يك پرستار يا كاردان بيهوشي به عنوان تكنيسين پزشكي هستند و اين ضرورت تربيت نيروي انساني متخصص در اين بخش را بيشتر نمايان مي سازد.
با وجود مشكلاتي كه در اورژانس وجود دارد و تنها گوشه اي از آنها ذكر شد، دانستن اين نكته ضروري به نظر مي رسد كه مراجعه به اورژانس ممكن است تنها يك بار در زندگي رخ دهد ولي همان يك بار معلوم مي كند كه زندگي انسان ادامه پيدا مي كند يا نه. به هر حال در حوادث اورژانسي آسيب هايي متوجه انسان مي شود كه اگر به آنها به سرعت رسيدگي نشود فرد را يك عمر گريبانگير خود مي كند. حمل و نقل يك بيمار با بي احتياطي، تكان دادن يك بيمار قلبي در حالي كه اصلاً نبايد جابه جا شود و وارد آوردن فشار به قلبي كه به سختي كار مي كند و... نيز از جمله مسائلي هستند كه لزوم توجه به امكانات و نيروي انساني متخصص و اهميت فرهنگ سازي خدمات اورژانس را نشان مي دهند.

تازه ها
خطر حمله قلبي مرگبار در هواي آلوده
پژوهشگران سوئدي مي گويند افرادي كه سال ها در مناطق داراي هواي شديداً آلوده زندگي كرده اند بيشتر در معرض حملات قلبي مرگبار هستند. به گزارش رويترز،متس روزنلاند و همكارانش در شوراي شهر استكهلم در اين تحقيق دريافتند كه افرادي كه در فاصله سال هايي 1992 تا 1994 در به اصطلاح نقاط داغ شهر استكهلم- كه داراي هواي شديداً آلوده بود، زندگي مي كردند
2 3 درصد در معرض خطر بيشتر حمله قلبي و
40 درصد بيشتر در معرض خطر بيشتر حمله قلبي مرگبار قرار گرفته اند.تأثير قرارگرفتن كوتاه مدت به هواي آلوده بر سلامت انسان تقريباً به طور كامل شناخته شده است، اما تأثيرات درازمدت آلودگي هوا بر سلامت چندان روشن نبوده  است. اين محققان مي گويند آلودگي هوا ممكن است با ايجاد التهاب مزمن در رگ ها سرعت پيشرفت تصلب شرايين ، سخت و تنگ شدن عروق كرونري- عروق تغذيه  كننده ماهيچه قلب- را افزايش دهد و باعث اختلال كاركرد قلب شود.
ارائه نقشه پروتئيني سلول هاي بنيادي جنين انسان
008244.jpg
گروه اجتماعي- محققان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي براي نخستين بار در جهان موفق به ارائه نقشه پروتئيني سلول هاي بنيادي جنين انسان شدند.دكتر حسين بهاروند- عضو هيأت علمي پژوهشكده رويان- با اعلام مطلب فوق، خاطرنشان كرد: نقشه پروتئيني سلول هاي بنيادي جنيني انسان كه توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهي و با همكاري محققان پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي تهيه شده، درك ما را از زيست شناسي اين سلول ها افزايش مي دهد.
وي در تبيين اهداف انجام اين تحقيق، به كاربردهاي روزافزون سلول هاي بنيادي در زمينه هاي مختلف پزشكي و ضرورت شناخت كامل اين سلول ها به منظور كاربرد آنها اشاره كرد و اظهار داشت: سؤالاتي نظير شاخص يا شاخص هاي شناسايي اين سلول ها و ژن يا ژن هايي كه در سطح پروتئين در اين سلول ها تجلي مي يابد.وي در ادامه ذكر كرد: هم اكنون جريان طرح برآن هستند كه تا پروتئين هاي اصلي را كه در بنيادينگي سلولي نقش دارند شناسايي كنند و در اين خصوص پروتئين هاي جالبي در سلول هاي بنيادي جنيني موش يافته اند كه اميد است بتوان با تحقيقات ژرف در بستر سلول هاي بنيادي به شناخت عامل يا عوامل بنيادينگي سلولي دست يافت و روزي بتوان حتي يك سلول فيبروبلاستي را به سلول بنيادي تبديل كرد.

دريچه
موفقيت پژوهشگر ايراني
در درمان تنگي قلب و عروق
008247.jpg
گروه اجتماعي- مقاله تحقيقي مربوط به آخرين پيشرفت ها در درمان تنگي عروق قلب با بهره گيري از روش آنژوپلاستي توسط يك پژوهشگر ايراني در كنگره جهاني قلب و عروق حائز كسب رتبه اول پژوهش گرديد.به گزارش دبيرخانه همايش سراسري تازه هاي قلب و عروق نتايج اين پژوهش، در كنگره بزرگ قلب و عروق كه چندي پيش با حضور بيش از سه هزار پزشك متخصص در چين برپا شد، ارائه گرديد كه به عنوان مقاله منتخب برگزيده شد.
دكتر مسعود قاسمي(پژوهشگر برگزيده اين مقاله)، با اشاره به اين كه جزئيات مربوط به اين پژوهش در ميزگرد علمي همايش سراسري تازه هاي قلب و عروق كه 12 تا 14 مرداد ماه در تهران برپا مي شود، به اطلاع متخصصان خواهد رسيد،افزود: با پيشرفت هايي كه در طول پنج سال اخير، به ويژه براي ساخت وسايل جديد، به منظور رفع تنگي هاي عروق بدن انسان به دست آمده، فضاي كاملاً متفاوتي، پيش روي بيماران مبتلا به بيماري هايي كه در گذشته غيرقابل علاج محسوب مي شدند، باز شده است.
وي گفت: پيشرفت هاي چشمگيري كه در زمينه  فناوري پزشكي، در جهت وصول به آرمان هاي نوين درماني، با موفقيت روبه رو شده است. امكان زيست سالم تري را براي بيماران مبتلا به بيماري هاي
ناتوان كننده عروق قلب و ساير عروق مهم  بدن از جمله عروق گردن، مغز، شريان هاي كليه و اندام ها و حتي شريان هاي بزرگ و پراهميت آئورت فراهم آورده است.رئيس انجمن آترواسكلروز ايران تصريح كرد: دسترسي پزشكان متخصص در رشته هاي مربوط به چنين تكنولوژي، موجب شده نه تنها درمان ها با موفقيت بيشتري انجام شود، بلكه دوران نقاهت نيز كوتاه تر شود.وي يادآور شد: در كنار عوامل فوق و توانايي هاي بالا در زمينه تشخيص بيماري هاي قلب و عروق مانند اكوكارديوگرافي (استفاده از امواج صوت و شيوه هاي اسكن پيشرفته قلبي) از يك سو و درمان هاي دارويي كاملاً جديد و مؤثر از سوي ديگر، موفقيت درمان هاي قلبي افزايش يافته است.
دكتر قاسمي با اشاره به اين كه برپايي سمينارهاي علمي به ويژه در زمينه قلب و عروق امكان تبادل اطلاعات روز را به همراه انتقال فعاليت هاي انجام شده، در مراكز مختلف علمي داخلي و خارجي فراهم مي آورد، از برپايي كنگره قلب و عروق امسال انجمن آترواسكلروز با هدف ارائه جديدترين دستاوردهاي انجام شده در اين رشته در روزهاي 12 تا 14 مرداد ماه امسال در سالن همايش هاي بيمارستان ميلاد تهران خبر داد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |