شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۶ - Jul 29, 2006
رئيس سازمان بورس اخطارداد:
۱۰۰ شركت بورس در فهرست اخراجي ها
اگر شركتهاي زيان ده خود را تا پايان سال با شرايط بورس تطبيق ندهند از تالارهاي مبادلات سهام اخراج مي شوند
008661.jpg
گروه بورس - سرانجام پس از ۱۰ سال انتقاد و اعتراض، سازمان بورس و اوراق بهادار در تصميمي جدي اعلام كرد، شركتهايي كه خود را تا پايان سال با قوانين و ضوابط بورس تطبيق ندهند، از بازار سهام اخراج مي شوند.
علي صالح آبادي، رئيس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: شركتهاي زيان دهي كه مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند اگر نتوانند خود را با قوانين جاري بورس مطابقت دهند، از فهرست شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار خارج خواهند شد.
او افزود: در حال حاضر بيش از ۱۰۰ شركت از ۴۳۰ شركت پذيرفته شده در بورس تهران دچار چنين وضعي هستند، سهام اين شركتها ابتدا به تابلوي چهارم بورس منتقل و در صورت ادامه زيان دهي، سهام آنها به طور كامل از بورس اخراج مي شود.
صالح آبادي با اشاره به مشكلات موجود در حوزه نظارت بر سهام شركتهاي خارج بورس گفت: طبق قانون جديد بازار اوراق بهادار، فعاليت شركتهاي سهامي عام خارج بورس نيز تحت نظارت و كنترل سازمان بورس و اوراق بهادار درخواهد آمد.
او افزود: در ساختار جديد بازار سرمايه علاوه بر نظارت بر فعاليت شركتهاي سهامي عام، فعاليت شركتهاي غيربورسي و نهادهاي مالي فعال در بازار سرمايه نظير صندوق هاي بازنشستگي، ساماندهي و شفاف مي شود.
برزخي هاي بورس
آمار موجود نشان مي دهد روزانه حداكثر سهام ۱۸۰ شركت از مجموع ۴۳۰ شركت پذيرفته شده در بورس تهران داد و ستد مي شود.
طبق اطلاعات ارائه شده در سايت رسمي سازمان بورس، معمولا نماد بيش از ۱۸۰ شركت حاضر در فهرست بورس تهران به دلايل عديده در فصول مختلف سال متوقف است كه اين موضوع در وهله اول، گردش نقدينگي را در بورس تهران به شدت كند كرده و در مرحله بعدي ارقام محاسبه شده براي شاخص عملكرد بورس را غيرواقعي جلوه داده است.
در ميان شركتهايي كه نمادشان متوقف است، حتي مي توان نام شركتهايي را يافت كه ظرف ۸ سال گذشته حتي يك بار هم داد و ستدي بر سهام آنها صورت نگرفته، به باور كارشناسان اقدام جدي سازمان بورس در برخورد با اين گونه شركتها، فضاي بازار سهام را هر چه بيشتر به سوي شفافيت سوق خواهد داد.
توقف ۴۲درصدي
آمارها نشان مي دهد با وجود باز گشايي نماد ۷۱ شركت بورسي در معاملات هفته جاري بورس تهران هنوز نماد ۱۸۳ شركت بسته بوده و قابل معامله نيستند.
در هفته گذشته نماد ۷۱ شركت بورسي باز شد كه در اين ميان نماد ۴شركت در روز شنبه، ۵شركت در روز يكشنبه، ۲۵شركت در روز دوشنبه، ۲ شركت در روز سه شنبه و ۳۵ شركت در روز چهارشنبه باز شد اما با اين حال، نماد ۱۸۳شركت بورس بسته بوده و عملا قابل معامله نيستند.هنوز نماد ۵۰ شركت بورسي بيش از يكسال است كه بسته است و در هفته گذشته تنها نماد يك شركت از اين مجموعه باز شده است و با اين حساب، هنوز مشكل اصلي بورس يعني بسته ماندن طولاني مدت نماد شركت ها، به قوت خود باقي است وهنوز نماد ۱۱۶ شركت كه به دليل برگزاري مجمع عمومي يا تعديل
پيش بيني در سال ۸۵ بسته شده ، باز نشده احتمالا طي روز هاي آينده باز خواهند شد .
در عين حال، هنوز تكليف حدود ۷۰ شركت كه قبل از سال ۸۵ بسته شده و سابقه برخي حتي بيش از يكسال مي رسد ، مشخص نيست. به اين ترتيب عملا حدود ۱۷ درصد شركت هاي بورس از آغاز سال ۸۵ تاكنون قابل معامله نبوده اند.

تشكيل بورس چاي
ايسنا: در حال حاضر خريد و فروش كالا در بورس هاي كشاورزي و فلزات، نقدي و فيزيكي است، بنابراين ادغام بورس هاي كالا در اين مرحله منطقي نيست.
احمد كبيري، دبيركل بورس كشاورزي گفت: بر اساس مصوبه هيات دولت، بورس چاي بايد تشكيل شود كه خود اين امر حجم قابل توجهي را وارد بورس خواهد كرد ، طبق ماده ۸ آيين نامه اي براي ساماندهي وضعيت چاي به تصويب هيات دولت رسيده كه قرار است بورس چاي تشكيل شود اما از نظر عملياتي بايد با دولت و مديران دولتي به نتيجه برسند كه چاي وارد بورس كشاورزي شود و سپس با داشتن كشش در منطقه هم تالار يا شعبه اي براي چاي داير كنيم.
وي درباره ورود محصولات جديد به بورس كشاورزي گفت: غير از چاي كه مصوبه هيأت دولت را دارد تا زماني كه ابهامات موجود برطرف نشود كالايي وارد بورس نخواهد شد، منتهي در صورت ادغام ابهامات بسيار زيادي است بايد منتظر بمانيم كه وضعيت مشخص شده و تكليف روشن شود.

نبض بازار
افزايش ۵۹ درصدي خريداران سهام
گروه بورس- به رغم افت ۴۶۱ واحدي شاخص طي معاملات هفته گذشته تعداد خريداران سهام در بورس تهران در اين هفته با ۵۹ واحد افزايش مواجه شد و به ۱۸ هزار و ۶۶۴ نفر رسيد.
به گزارش «همشهري»، در اين هفته حجم معاملات با ۴/۱۶ درصد رشد مواجه شد و به ۱۳۸ ميليون برگه سهم افزايش يافت.ارزش كل معاملات نيز هفته پيش به ۲/۵۶۰ ميليارد ريال رسيد كه نشان دهنده افزايش نيم واحدي ارزش معاملات در بورس تهران است.
بنابراين گزارش خريداران سهام در تالار فرعي اين هفته با ۷۱ درصد افزايش به ۴ هزار و ۸۰۸ نفر رسيد. اين تعداد خريدار ۶/۲۹ ميليون سهم به ارزش ۱۱۱ ميليارد ريال را دست به دست كردند كه نشان دهنده افزايش ۳/۲ درصدي حجم و رشد ۲۷ درصدي ارزش معاملات است.
در تالار اصلي نيز هفته گذشته تعداد خريداران با
۵/۵۵ درصد رشد به ۱۳ هزار و ۸۵۶ نفر رسيد كه افراد ياد شده ، ۵/۱۰۸ ميليون سهم به ارزش ۴۵۰ ميليارد ريال را رد و بدل كردند. اين گزارش حاكي است: حجم معاملات تالار اصلي هفته پيش ۱۵ درصد رشد كرد اما ارزش معاملات در اين تالار با كاهش ۴/۴ درصدي مواجه بود.

طبل جنگ در بورس هاي عربي
مهر: بازارهاي سهام كشورهاي عربي به دنبال تداوم نگراني ها نسبت به حملات اسرائيل به لبنان همچنان روند نزولي طي مي كند.
به گزارش رويترز، شاخص  بورس هاي امارات در روزهاي اخير با بيشترين كاهش در ميان بورس هاي كشورهاي عربي منطقه مواجه شدند كه تنش سياسي در خاورميانه عامل نخست آن محسوب مي شود.
سهام شركت العمار كه بزرگ ترين شركت سهامي عام در خاورميانه محسوب مي شود سردمدار سقوط در بازارهاي مالي امارات بود و پس از آن شركت دانا گاز قرار دارد كه سود آن در سه ماه دوم ۹۳ درصد كاهش يافت.
بر اساس اين گزارش، شاخص بازار مالي ابوظبي ۱.۴ درصد كاهش يافت و به ۳۴۴۴ واحد رسيد. شاخص بازار مالي دوبي نيز با ۲.۱ درصد كاهش مواجه شد و به ۷ هزار ۴۰۵ واحد رسيد كه پايين ترين سطح آن از ۱۳ دسامبر ۲۰۰۴ تاكنون محسوب مي شود.
شاخص هاي بورس دوبي كه ۲۰ مارس ۲۰۰۰ كار خود را آغاز كرد، از سال ۲۰۰۲ به صورت حبابي روز به روز افزايش يافت تا اينكه اين حباب در سال ۲۰۰۵به حالت انفجار درآمد و از آن پس كاهش ارزش سهام در اين بازار آغاز شد و هم اكنون نيز اين كاهش ادامه دارد.
شاخص داوجونز عربي كه حاوي شاخص ۵۰ بازار مالي ۱۰ كشور عربي جهان، به جز عربستان، است نيز روز گذشته با ۸دهم درصد كاهش مواجه شد. شاخص بورس اردن با ۵دهم درصد كاهش، عربستان با ۵ دهم درصد، و مصر با ۹ دهم درصد كاهش مواجه شدند.براساس اين گزارش، بورس امارات در سال ۲۰۰۵ ميلادي با رشد ۲۰۰ درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به فعال ترين بازار بورس منطقه خاورميانه تبديل شد.
برخي كارشناسان دليل افزايش نقدينگي در بورس امارات و بازارهاي منطقه در سال گذشته را بازگشت سرمايه هاي اعراب از آمريكا و غرب به دليل مواضع ضد اسلامي و ضد عربي غرب پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ارزيابي مي كنند.
به گفته كارشناسان اقتصادي در امارات، سقوط بازارهاي مالي دوبي و ابوظبي در اثر خروج سرمايه ها به سمت بازارهاي مالي عربستان، قطر، و كويت، بي اعتمادي سرمايه گذاران به بازارهاي مالي امارات، چشم انداز نامناسب مالي اين كشور، و رونق بازار سهام عربستان، از ديگر عوامل مهم سقوط بازارهاي مالي امارات به حساب مي آيند.

افت ۴۶۱ واحدي شاخص
گروه بورس- بازگشايي نماد بيش از ۶۰ شركت در جريان داد و ستدهاي هفته گذشته بورس تهران موجب شد شاخص كل قيمت سهام در اين هفته ۴۶۱ واحد افت را در كارنامه خود به ثبت رساند و به رقم ۹ هزار و ۶۹ مراحل نزول كرد.
به گزارش «همشهري»، معاملات اين هفته افت ۵۰۰ واحدي شاخص عملكرد تالار اصلي ، كاهش ۳۰۳ واحدي شاخص عملكرد تالار فرعي را به دنبال داشت و در پايان هفته اين شاخص ها به ترتيب اعداد ۸ هزار و ۸۰۴ و ۹ هزار و ۲۹۵ واحد را نشان مي دادند.
براساس اين گزارش طي خريد و فروشهاي يك هفته گذشته بورس تهران شاخص مالي يك هزار و ۹۴۴ واحد افت كرد و به ۱۸ هزار و ۳۷ واحد كاهش يافت. اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد. شاخص صنعت نيز هفته پيش از وضعيت مطلوبي برخوردار بود و با ۳۲۴ واحد افت به روند نزولي خود ادامه داد. اين شاخص كه عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي  دهد در پايان هفته گذشته در رقم ۷ هزار و ۲۰۴ واحد ثابت شد.
اين گزارش نشان مي دهد:  شاخص قيمت و بازده نقدي هفته پيش با ۲۴۲ واحد افت به ۲۷ هزار و ۶۶۶ واحد رسيد اما شاخص بازده نقدي ۲۰۲ واحد رشد كرد و روي ۵ هزار و ۴۳ واحد متوقف شد.
در اين هفته شاخص ميانگين ساده ۵۰ شركت فعالتر بورس ۵۰۸ واحد نزول كرد و شاخص ميانگين موزون اين شركت ها با ۴۹ واحد كاهش مواجه شد.

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۱.۹۵
۸,۰۵۶
آذريت
۰.۰۷-
۸,۲۱۸
آلومتك
۱.۸۸
۲,۱۸۶
آلومينيم پارس
۰.۹۷-
۳,۷۱۹
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰
۶,۹۹۹
افست
۰.۶۱
۷,۰۷۳
البرز دارو
۰
۲,۴۸۲
الكتريك خودرو شرق
۰
۱,۴۱۸
ايتالران
۷.۳۱
۴,۶۲۶
ايران ارقام
۰
۸,۰۳۵
ايران ترانسفو
۰.۳۵-
۲,۸۷۹
ايران خودرو
۰
۹,۸۹۱
ايران دارو
۰.۸۹-
۸,۰۹۳
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰
۱,۳۹۳
بانك اقتصادنوين
۰
۱,۲۹۱
بانك پارسيان
۰
۲,۰۸۹
بانك كارآفرين
۰.۱۸
۱,۱۱۵
بسته بندي ايران
۰
۱۱,۹۷۲
بهنوش ايران
۱.۲
۱,۹۱۱
پارس خودرو
۱.۲۵
۹,۱۴۳
پارس دارو
۰
۳,۱۲۶
پارس سرام
۲.۶۴
۲,۲۷۲
پاكسان
۳.۷۶
۱۲,۵۳۱
پتروشيمي آبادان
۰.۱
۱۰,۰۸۲
پتروشيمي اراك
۰.۶۹
۶,۵۳۵
پتروشيمي اصفهان
۲.۱۳
۱۲,۴۲۶
پتروشيمي خارك
۰
۹۳۷
پتروشيمي شيراز
۲.۸۲
۷,۲۴۵
پتروشيمي فارابي
۰
۱,۶۵۰
پلاسكوكار
۲.۱۱
۱۲,۲۰۴
تامين ماسه ريخته گري
۰
۱,۲۶۷
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۲.۲۴
۱,۵۱۹
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۱.۶۱-
۱۰,۵۶۷
توليد سموم علف كش
۰.۱۱
۹۲۱
توليد محور خودرو
۲.۹۸
۲۸,۴۷۸
توليدمواداوليه داروپخش
۰
۴,۳۴۱
جام دارو
۰
۱,۴۳۲
جوش و اكسيژن ايران
۰.۲۸
۵,۷۰۰
چرخشگر
۱.۰۸
۱,۳۸۳
چيني ايران
۴.۲۴-
۳۳۰
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت نفت
۶.۷۱-
۱,۳۱۱
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۳.۷
۵۴۱
حق تقدم كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۲
۴,۰۴۷
خاك چيني ايران
۰.۲۹-
۱۰,۰۰۹
خدمات انفورماتيك
۲.۸۳
۶,۱۷۶
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۵.۸۵
۶,۲۷۸
خوراك دام پارس
۰.۰۳-
۸,۷۷۱
داروپخش (هلدينگ )
۰
۹,۹۹۴
داروسازي ابوريحان
۰.۹۴
۹,۵۶۱
داروسازي اسوه
۵.۰۹
۱۳,۵۰۸
داروسازي اكسير
۴.۰۲
۱۲,۴۵۸
داروسازي جابرابن حيان
۰
۶,۹۰۸
داروسازي روزدارو
۱.۳۳
۲۳,۰۵۷
داروسازي زهراوي
۳.۸۱
۳,۶۲۱
داروسازي سبحان
۱.۰۶-
۱۱,۹۳۸
داروسازي فارابي
۱.۵۱-
۳,۷۸۵
داروسازي كوثر
۲.۷
۳,۴۸۳
دارويي امين
۰.۶۶
۷,۸۲۰
داملران
۴.۶۴-
۱,۰۹۸
درخشان تهران
۰
۸,۱۴۵
دوده صنعتي پارس
۰
۱۱,۹۴۸
ذغال سنگ نگين طبس
۰
۲,۲۷۹
رايان سايپا
۰
۱,۴۹۱
روغن نباتي ناب
۰.۸۳
۱,۳۲۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۸۶
۱,۰۴۵
رينگ سازي مشهد
۲.۹۲-
۳,۷۹۹
زامياد
۳.۹-
۲,۰۰۲
ساختمان اصفهان
۰
۲,۷۳۸
سامان گستراصفهان
۰
۴,۲۹۲
سايپا
۰.۰۷-
۱,۳۶۲
سايپا شيشه
۱.۹۲-
۱,۶۱۳
سايپاآذين
۰
۳,۰۱۰
سايپاديزل
۰.۴۷
۱,۲۶۸
سخت آژند
۱.۰۱-
۱,۵۷۷
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰
۱,۶۸۵
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰
۲,۴۷۸
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۱,۰۷۸
سرمايه گذاري بهمن
۰.۱۱-
۹۲۷
سرمايه گذاري بوعلي
۱.۴۴
۱,۵۳۳
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۶۳
۳,۱۳۱
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴.۱۴
۷۲۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۳.۶
۲,۸۳۳
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۶.۷۸
۴,۹۵۴
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۵
۲,۱۸۱
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۲.۱۹
۱,۸۳۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۱.۷۹
۱,۰۰۷
سرمايه گذاري سپه
۰
۱,۷۸۶
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰.۷۴-
۱,۴۹۱
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰
۱,۴۶۱
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۲.۳۱-
۹۹۶
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۹۱-
۹۸۴
سرمايه گذاري نيرو
۰.۱۳
۱۳,۴۲۴
سنگ آهن گل گهر
۰
۲,۵۵۰
سوليران
۰
۲۴,۴۶۷
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۰.۰۲-
۲۱,۰۵۷
سيمان اصفهان
۰
۶,۹۰۳
سيمان ايلام
۲.۵۱-
۱۲,۰۳۸
سيمان بهبهان
۰.۰۳-
۶,۹۲۰
سيمان تهران
۰.۱۴-
۳,۴۹۵
سيمان داراب
۰
۵,۱۰۷
سيمان سپاهان
۰.۴۹-
۸,۳۰۵
سيمان شاهرود
۰
۴,۰۰۱
سيمان شرق
۰
۱۲,۳۷۳
سيمان شمال
۰.۲۴-
۷,۱۰۵
سيمان صوفيان
۰
۱۸,۹۶۵
سيمان فارس
۱.۹۴-
۳,۳۴۹
سيمان فارس و خوزستان
۰
۱۶,۹۹۸
سيمان كرمان
۰
۸,۹۴۶
سيمان مازندران
۰
۷,۰۵۱
سيمان هگمتان
۰.۰۶-
۷,۲۱۴
سينا دارو
۰.۴۲
۳,۵۷۵
شاهد
۰
۹,۵۲۴
شهد
۳.۵۶
۱,۷۶۹
شهد ايران
۲.۴۴-
۸,۳۰۷
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۱.۹۷-
۵,۶۳۱
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰
۲,۴۳۷
شيشه همدان
۲.۲۳
۳,۶۳۰
شيمي داروئي داروپخش
۰.۰۳-
۳,۷۸۶
شيميايي سينا
۲.۱۷
۱,۱۰۵
صنايع آذرآب
۷.۶
۸,۳۴۳
صنايع جوشكاب يزد
۰
۷,۵۳۱
صنايع شيميايي ايران
۰.۷۶-
۳,۰۴۲
صنايع كاغذسازي كاوه
۰.۲۵
۱,۱۸۵
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۲.۹۷-
۱,۴۷۹
صنايع لاستيكي سهند
۰.۷۴-
۸۰۷
صنايع مخابراتي راه دورايران
۲.۳۲
۱,۸۹۳
صنايع مس شهيد باهنر
۰
۲,۳۷۹
صنعتي آما
۰
۲,۶۵۴
صنعتي بهشهر

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |