شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۶ - Jul 29, 2006
نماينده چين در شوراي امنيت :
مسئول حل پرونده هسته اي ايران شوراي امنيت نيست
گروه سياسي- شوراي امنيت سازمان ملل دو روز حساس و پرخبر را پشت سر گذاشت. با حمله به مقر صلح بانان سازمان ملل در لبنان از سوي صهيونيست ها، اعضاي دائم شوراي امنيت به درخواست دبيركل تشكيل جلسه دادند تا بيانيه اي در محكوميت اين حمله صادر شود.
آمريكا در مخالفت با اين بيانيه اعلام كرد كه شورا بهتر است وارد اين بحث نشود و به جاي آن به جلسات برنامه ريزي شده و به ويژه بيانيه عليه ايران بپردازد. جان بولتون با اشاره به سخنان پنج شنبه گذشته جورج بوش اعلام كرد: بحث حمله به مقر صلح بانان سازمان ملل يك درگيري نظامي بوده و شورا نبايد عليه آن موضع گيري كند و بهتر است بيانيه عليه ايران را نهايي كرد.
وانگ گوانگيا، به طور مشخص بولتون را مخاطب قرار داده و گفت: اگر سازمان ملل نتواند نيروهاي خود را حفظ كند، ديگر نقشي نيز نمي تواند ايفا كند ضمن اين كه شوراي امنيت مسئول حل پرونده هسته اي ايران نيست و از همان اول هم براي تقويت نقش آژانس بين المللي انرژي اتمي وارد قضيه شد.
خبر مباحثه چين و آمريكا را خبرگزاري فرانسه منتشر كرد و در ادامه عنوان شد كه جان بولتون بدون هيچ گونه پاسخ جلسه را ترك كرده است. پس از آن نماينده چين در شوراي امنيت در مقابل خبرنگاران قرار گرفت و مواضع كشور خود را اعلام كرد. به گزارش ايرنا، گوانگيا تصريح كرد: پرونده هسته اي ايران تا مدت نامعلومي از دستور كار شوراي امنيت خارج شده و شورا از همان اول هم قرار نبوده درگير اين پرونده شود. وي گفت: در پرونده ايران اعضاي شوراي امنيت يك نظر مشترك ندارند و به نظر چين، پرونده هسته اي ايران مرتبط با آژانس بين المللي انرژي اتمي است. گوانگيا گفت: خبري كه مي گويند مواضع پنج كشور در مورد پرونده هسته اي ايران به هم نزديك شده درست نيست و كار ما در شوراي امنيت اين است كه نقش آژانس را تقويت كنيم.
ديگر حامي ايران نيز بحث تحريم را از دستور كار خارج شده اعلام كرد. سرگئي لاوروف روز گذشته در مالزي به خبرنگار ريانووستي گفت :هرگونه قطعنامه در موضوع هسته اي ايران بايد بدون بندي درباره اولتيماتوم باشد. وزير خارجه روسيه كه چند ساعت پس از اظهارنظر چين سخن مي گفت، تصريح كرد: در شوراي امنيت سازمان ملل فقط در مورد تقويت نقش آژانس بحث مي شود.
محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز روز گذشته در گفت وگو با اشپيگل تصريح كرد: اعمال تحريم عليه ايران امكان دارد ولي كمكي به حل مشكل نمي كند. البرادعي گفت ايران بسته پيشنهادي را مورد بررسي قرار داده و وي اميدوار است با پاسخ مثبت ايران، اعتمادسازي بين طرف هاي حاضر انجام شود. دبيركل آژانس با توجه به بحران خاورميانه گفت :ايران نقش اصلي را به عهده دارد و بايد براي آتش بس از ايران درخواست همكاري كرد. البرادعي به آمريكا پيشنهاد داد اگر قرار است در مذاكرات ۱+۵ با ايران گفت وگو كند، حالا هم زمان را مناسب دانسته و براي حل مناقشه خاورميانه با ايران وارد گفت وگو شود.

احمدي نژاد:
براي برپايي جامعه نمونه اسلامي در ابتداي راه هستيم
008802.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري در ديدار با رئيس و اعضاي ستاد برگزاري نماز جمعه تهران گفت: ما به لحاظ كيفي در راه برپايي جامعه نمونه اسلامي در ابتداي راه هستيم و در همه زمينه ها از جمله اقتصاد، فرهنگ، سياست و نماز جمعه هنوز بسياري از كارها بايد انجام شود.
محمود احمدي نژاد با اشاره به تدابير بسيار مترقي دين مبين اسلام براي طراحي ساختار و سازماندهي اجتماع اسلامي گفت: مساجد و نماز جمعه پايه هاي سازماندهي نظام اسلامي بر مبنايي صددرصد مردمي هستند.
رئيس جمهوري در اين ديدار كه به مناسبت سالروز اقامه نخستين نماز جمعه تهران صورت گرفت بر اهميت وجود ساختار اجتماعي كارآمد جهت تقويت و پيشرفت روزافزون جامعه و ارتقاي آگاهي ها، حفظ كرامت انسانها و انجام صحيح وظايف تأكيد كرد و گفت: بر اساس تعليمات اسلامي همه افراد نسبت به جامعه و يكديگر مسئول هستند و اگر سازماندهي اجتماعي كه در اسلام بر پايه مساجد و نماز جمعه طراحي شده است به خوبي صورت گيرد، بسياري از مشكلات كنوني جوامع كه گريبانگير سازمانها و نهادهاست، حل مي شود.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي نماز جمعه را كانون دفاع از حقوق مردم، حق جويي، مبارزه با ظلم و ستم و هويت و تماميت كشور در همه ابعاد دانست و افزود: شكل گيري نماز جمعه تنها به واسطه حضور مردم ميسر مي شود و به همين دليل نماز جمعه بدون شك در رأس اسباب حفظ نظام اسلامي و انقلاب قرار دارد.
احمدي نژاد يكي از فوايد فراوان نماز جمعه را فراهم كردن ارتباط بي واسطه قشرهاي مختلف مردم با مسئولان دانست و خطاب به برگزاركنندگان نماز جمعه گفت: به عنوان مسئول قوه مجريه از شما مي خواهم هريك از مسئولان دستگاه هاي دولتي و وابسته به دولت را به جاي حضور در جايگاه ويژه به ميان صفوف مردم راهنمايي كنيد تا ضمن برقراري ارتباط بيشتر ميان مسئولان و مردم، زمينه حل مشكلات بيشتري از جامعه فراهم شود.
رئيس جمهوري همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سابقه ايجاد و شكل دهي رژيم صهيونيستي، استمرار تهديد دائمي در منطقه، تجاوز، ظلم و كشتار را جزو ذات اين رژيم و به منظور جلوگيري از پيشرفت و اتحاد كشورهاي مسلمان منطقه دانست و افزود: رژيم اشغالگر قدس با شروع دور جديد تجاوزگري و تهاجم وحشيانه به لبنان در واقع كليد نابودي خود را زده است و ادامه روند كنوني به زودي منجر به انفجار خشم فروخورده ملتهاي مسلمان منطقه خواهد شد.
ديدار با فرستاده رئيس جمهوري نيجريه
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با تأكيد بر آمادگي كامل جمهوري اسلامي ايران براي تقويت هرچه بيشتر سازمان كشورهاي توليد كننده نفت، اوپك، ابراز اميدواري كرد، اين سازمان با انسجام و نشاط بيشتري نقش مهم خود در مديريت تأمين نيازهاي انرژي جهاني را ايفا كند.
رئيس جمهوري عصر پنج شنبه در ديدار ادموند دائوكورو فرستاده ويژه رئيس جمهور و وزير نفت نيجريه تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان پايه گذار و مؤسس اوپك علاقه مند است مديريت اين سازمان مديريتي كاملاً فني و تخصصي و بر مبناي برادري و عدالت باشد.
ادموند دائو كورو فرستاده ويژه رئيس جمهوري نيجريه و رئيس سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك نيز در اين ديدار ضمن تقديم پيام كتبي رئيس جمهور كشورش، گزارشي از ديدارها و ملاقات هاي خود با كشورهاي عضو توليدكننده نفت در آستانه اجلاس آتي سازمان اوپك ارائه كرد.
تشريح دست آوردهاي سفر آسياي ميانه
محمود احمدي نژاد پس از سفري چهار روزه به تركمنستان و تاجيكستان، چهارشنبه شب گذشته، وارد تهران شد.
وي در بدو ورود خود به تهران در گفتگو با خبرنگاران در تشريح نتايج سفر خود گفت: روابط ما با دو كشور تركمنستان و تاجيكستان بسيار خوب و در حال گسترش است.
وي با اشاره به سفر دوروزه خود به كشور تاجيكستان و امضاي شش سند همكاري جديد در زمينه هاي مختلف با اين كشور، گفت: به دليل همزباني جمهوري اسلامي ايران و تاجيكستان علايق فرهنگي و سياسي و روابط دوجانبه بسيار عميقي حاكم است.

مراجع تقليد مطرح كردند:
كمك به مردم لبنان بر تمام كشورهاي اسلامي واجب است
گروه سياسي - با ادامه جنايات رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان و نوار غزه، مراجع عظام تقليد با صدور بيانيه و انجام سخنراني هايي جداگانه اين جنايات را محكوم و لزوم هوشياري و وحدت بيش از پيش امت اسلامي را خواستار شدند.
آيت الله موسوي اردبيلي درمورد حوادث لبنان اطلاعيه اي صادر و تأكيد كرد كه سكوت معنادار مجامع بين المللي نشان دهنده انعقاد نطفه شوم توطئه اي جهاني بر ضد اسلام و مسلمين است.
به گزارش ايسنا در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: وحدتي كه اكنون در بين طوايف لبنان وجود دارد، درسي به تمام مسلمين جهان است كه بدانند با وحدت و همدلي مي توانند تمام مشكلات خود را برطرف نمايند و آنچه كه امروزه مايه شكست آنان است، تفرقه و دشمني است.
آيت الله نوري همداني از مراجع تقليد هم با اشاره به سخن امام خميني (ره) مبني بر ضرورت ازبين رفتن اسرائيل كمك به مردم مظلوم لبنان به هر وسيله را بر تمام كشورهاي اسلامي واجب دانست.

امام جمعه موقت تهران:
اروپا با ايران بدون پيش شرط مذاكره كند
گروه سياسي - امام جمعه موقت تهران گفت: شوراي امنيت سازمان ملل نمي تواند با صدور قطعنامه اي، ايران بزرگ را از حق مسلم خود در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي محروم كند.
سيد احمد خاتمي در خطبه دوم نماز جمعه تهران در جمع نمازگزاران در دانشگاه تهران افزود: ايران اسلامي به هيچ وجه از حق مسلم خود در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي صرف نظر نخواهد كرد. خاتمي، خطاب به كشورهاي اروپايي گفت كه به مصلحت آنهاست به جاي استفاده از زبان زور و تهديد با ايران بزرگ با زبان مذاكره منطقي بدون پيش شرط وارد شوند. وي در بخشي ديگر از سخنان خود مقاومت جنبش حزب الله لبنان را ستود و گفت: حزب الله اسطوره شكست ناپذيري اسرائيل را شكست.
راهپيمايي نمازگزاران تهراني
نمازگزاران تهراني در حركتي خودجوش بار ديگر فرياد انزجار خود را از تداوم جنايات رژيم صهيونيستي در لبنان و فلسطين بلند كردند.
صدها تن از نمازگزاران تهراني بعد از اتمام نماز با شكوه جمعه مسير دانشگاه تهران تا ميدان فلسطين را با شعارهاي مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمريكا پيمودند تا بدين وسيله بار  ديگر حمايت خود را از مردم بي پناه لبنان و فلسطين و همچنين انزجار خود را از جنايات رژيم صهيونيستي اعلام كنند. علاوه بر اين، راهپيمايي ديگري نيز از مقابل در اصلي دانشگاه تهران به سمت ميدان انقلاب برگزار شد.

با تلاش ايران انجام گرفت
درخواست پنج كشور اسلامي براي آتش بس
فوري و بي قيدو شرط در لبنان
گروه سياسي- وزراي خارجه پنج كشور اسلامي ايران، مالزي، اندونزي، بنگلادش و پاكستان روز گذشته در نشست بررسي اقدامات رژيم صهيونيستي در كوالالامپور با صدور بيانيه اي مشترك با محكوم كردن حمله هاي نظاميان اسرائيلي خواستار آتش بس فوري و بي قيد و شرط در لبنان شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس، معاون حقوقي و بين الملل وزير خارجه ايران گفت: در حال حاضر مهم ترين مسئله حوادث خاورميانه است. عباس عراقچي در ادامه خبر داد، نشست سازمان كنفرانس اسلامي به درخواست مالزي ۱۲ مرداد سال جاري در كوالالامپور برگزار مي شود.
منوچهر متكي وزير خارجه ايران پنجشنبه گذشته با هدف تقويت ديپلماسي كشورهاي اسلامي و اعضاي سازمان كنفرانس براي كنترل مناقشه خاورميانه راهي مالزي شد. حضور متكي در مالزي همراه با خبر اظهارات رئيس جمهوري مصر بود. حسني مبارك در گفت وگويي با مجله تايم كه بخش هايي از آن توسط ايسنا منتشر شده، گفت هرگونه مخالفت ايران با صلح خاورميانه، اوضاع را پيچيده تر مي كند. مبارك از ايران خواسته از اهرم هاي خود استفاده كرده و به ايمني و ثبات خاورميانه كمك كند.

باشگاه احزاب
همايش احزاب براي حمايت از مقاومت لبنان
خانه احزاب ايران در هفته جاري همايش احزاب در حمايت از مقاومت مردم لبنان و فلسطين را برگزار مي كند.حميد قزويني، سخنگوي خانه احزاب ايران با اعلام اين خبر گفت: در جلسه فوق العاده شوراي مركزي خانه احزاب برگزاري اين همايش به تصويب رسيد و قرار شد با مشاركت احزاب و گروه هاي سياسي عضو، اين همايش برگزار شود.
فهرستي نهايي نشده است
محمد عطريانفر معتقد است: در شرايط بسيار خاص حداكثر سه ليست انتخاباتي به طور معمول نقش فعالي را در صحنه رقابت هاي انتخاباتي خواهند داشت.
عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در خصوص زمان نهايي شدن فهرست انتخاباتي كارگزاران سازندگي گفت: كارگزاران سازندگي نه در حوزه فعاليتي انتخابات خبرگان و نه شوراها هنوز به مرحله نهايي نرسيده است.
تحرك بيشتر احزاب
محمد رضا باهنر،دبيركل جامعه مهندسين گفت: هنوز ستادي تشكيل نداده ايم، ولي بايد ظرف ۱۰ الي ۱۵ روز آينده ستادها تشكيل شود.وي با اشاره به تجميع انتخابات خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: بايد تحرك تشكل ها و احزاب براي انتخابات بيشتر شود.

حدادعادل:
سرنوشت ما از سرنوشت مردم عراق جدا نيست
فارس: رئيس مجلس در ديدار ابراهيم جعفري گفت: ما همواره نگران اوضاع عراق بوده ايم و در واقع سرنوشت خود را از سرنوشت مردم اين كشور جدا نمي دانيم.
ابراهيم جعفري نخست  وزير سابق عراق بعدازظهر پنج شنبه با حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي  ديدار و گفت وگو كرد.در اين ديدار ابتدا حداد عادل روابط دو كشور جمهوري اسلامي  ايران و عراق را بسيار خوب و دوستانه توصيف كرد و گفت:  ما همواره نگران اوضاع عراق بوده ايم و در واقع سرنوشت خود را از سرنوشت مردم اين كشور جدا نمي دانيم.
در ادامه اين ديدار همچنين ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق با تقدير از حمايت هاي جمهوري اسلامي از دولت كنوني عراق و تلاش براي استقرار صلح و ثبات در اين كشور گفت: مردم عراق، جمهوري اسلامي  ايران را همسايه اي قدرتمند و برادر صميمي  مي دانند. وي با اشاره به حوادث لبنان و فلسطين نيز اظهار داشت: اكنون، بهترين زمان آزمايش كشورهاي اسلامي  است كه با حمايت خود از مردم لبنان و فلسطين، همبستگي ديني خود را اثبات كنند.

رئيس كميسيون بهداشت مجلس:
تعيين وضعيت بيماران صعب العلاج
به وزارت بهداشت ابلاغ شد
فارس: كميسيون بهداشت و درمان مجلس تعيين وضعيت و هدفگذاري برنامه اي بيماران صعب العلاج كشور را براي تامين بودجه آن در سال آينده به وزارت بهداشت ابلاغ كرد.
اميدوار رضايي، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين مطلب افزود: در جلسه مشتركي كه با مسئولان وزارت بهداشت داشتيم به اين وزارتخانه ابلاغ كرديم كه هرچه سريعتر وضعيت بيماران خاص، نيازهاي دارويي و خدمات مورد نياز آن را بر اساس اصول علمي و با روشهاي مناسب بررسي و نتيجه را براي تامين بودجه لازم در سال آينده به كميسيون بهداشت اعلام كنند.
وي اضافه كرد: ابهامات زيادي درمورد بيماران صعب العلاج وجود دارد، هنوز تعريف درستي از بيمار صعب العلاج در كشور نداريم يا نمي دانيم تعداد آنها دقيقا چند نفر است و خدمات ويژه مورد نياز آنها چه قدر هزينه مي خواهد، درمورد راهكارهاي درمان آنها نيز هنوز ابهامات زيادي وجود دارد.
وي گفت:  درمورد دارو اين بيماران نيز ابهامات زيادي وجود دارد و به همين علت موانع قانوني زيادي درمورد خدمت رساني به اين بيماران به وجود آمده است، در قانون برنامه توسعه سوم به صراحت آمده بود كه وزارت بهداشت بايد اول ليست داروهاي بهداشتي مورد نياز كشور، ليست داروهاي ضروري كه مورد استفاده مداوم بيماران هستند و ليست داروهاي مورد نياز بيماران صعب العلاج را مشخص كند كه يارانه دارو با توجه به اين فهرست ها توزيع شود اما چون اين ليست ها مشخص نشد، توزيع يارانه دارو هم به درستي انجام نمي شود.
رضايي اضافه كرد: اين ماده قانوني در قانون برنامه توسعه چهارم هم ادامه يافته است و بر اساس آن وزارت بهداشت بايد مشخص كند يارانه دارو به چه بيماراني بايد تعلق گيرد و ميزان اعتبارات آن چقدر بايد باشد. در اين صورت كميسيون بهداشت مجلس هم مي تواند بر اساس تعاريف علمي براي تامين اعتبارات مورد نياز يارانه دارو، در فصل بودجه به وزارت بهداشت كمك كند.
وي گفت: متاسفانه در تعيين فهرست داروهاي بيمه اي نيز بين وزارت بهداشت و وزارت رفاه هماهنگي وجود ندارد و مرتباً مشاهده مي شود كه وزارت بهداشت داروهايي را در فهرست دارويي كشور قرار مي دهد اما اين داروها زير پوشش بيمه نمي روند و اين ناهماهنگي موجب فشار بيشتر مالي به مردم مي شود.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: اين ناهماهنگي ها در عمل موجب افزايش سهم مردم در پرداخت هزينه هاي سلامت مي شود، كه اين نيز برخلاف الزام قانون توسعه چهارم مبني بر كاهش سهم مردم از هزينه هاي سلامت از ۶۰ درصد فعلي به ۳۰ درصد در پايان برنامه است و انتظار مي رود در دولت جديد هماهنگي بيشتري بين دستگاه هاي دولتي باشد.
رضايي همچنين درمورد يارانه دارو در كشور گفت: متاسفانه يارانه دارو در كشور به رغم گران شدن دارو و افزايش داروهاي جديد در فهرست داروهاي يارانه اي طي دو، سه سال گذشته هيچ افزايشي نداشته و رشد صفر درصدي داشته است و اين امر نيز موجب فشار بيشتر به بيماران نيازمند شده است كه در اين زمينه نيز به مسئولان دولت تذكر داديم تا با توجه به افزايش بودجه كلان دولت، توزيع آن در همه بخشها متناسب باشد. وي افزود: درمورد نحوه مصرف يارانه دارو نيز ابهامات زيادي وجود دارد و مسئولان وزارت بهداشت نتوانستند خيلي دقيق به ما پاسخ دهند كه اين يارانه چگونه هزينه شده و چقدر از مشكلات مردم را حل كرده است و همه موارد هزينه كرد يارانه دارو مشخص و مستند نيست.

هوگو چاوز به تهران آمد
گروه سياسي-  رئيس جمهوري ونزوئلا عصر روز گذشته وارد تهران شد.
هوگو چاوز در يك ديدار سه روزه در تهران با مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ديدار مي كند و همچنين نشان عالي جمهوري اسلامي را نيز دريافت خواهد كرد.
حضور چاوز در تهران مصادف با تولد ۵۲ سالگي اوست و رئيس جمهوري ونزوئلا علاوه بر امضاي اسناد مشترك همكاري ميان دو كشور ايران و ونزوئلا، در اتاق بازرگاني ايران نيز حاضر شده و با بازرگانان ايراني و ونزوئلايي ديدار و گفت وگو مي كند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |