تأملاتي درباره تأثير كتابخانه هاي آموزشگاهي بر درس هاي دانش آموزان
خونگيري با يار مهربان
سيما حاج ابوالقاسمي- آموزگار
|
|
كتاب و كتابخانه آموزشگاهي
و تأثير آن بر ساير درس ها
كلمه كتاب هميشه با آموزش قرين است و كتابخانه وسيله اي براي تقويت خواندن، ترويج مطالعه و توسعه فرهنگي به حساب مي آيد. انسان به طور ذاتي و فطري جست و جوگر آفريده شده است و اين خصوصيت ذاتي اگر به موقع شناخته شود و بسط و گسترش يابد، سرچشمه كشف راز شگفتي ها مي شود.
دانش اندوزي حق طبيعي همه كودكان و نوجوانان است. حتي معلمان نيز مي توانند براي يافتن پاسخ پرسش هايشان به كتاب مراجعه كنند.
همچنين مي توانند دانش آموزان را با كتاب، دوست و يار مهربان آشنا سازند. مي توان به بچه ها آموخت كه هرگاه از پاسخ پرسشي ناتوان شدند، از كتاب مدد جويند. كتاب پاسخ بيشتر سؤالات و مشغله هاي فكري را در خود نهفته دارد. كتاب مرجعي است كه با هر كس به زبان خودش صحبت مي كند به پاي حرف ها و سؤالات مي نشيند و پس از شنيدن، پاسخ دقيق و واضح ارائه مي دهد.
در اين ميان، در نظام آموزش و پرورش نوين، وجود كتابخانه هاي آموزشگاهي از نيازهاي اساسي است و در صورت عملكرد ضعيف يا حذف آنها، ممكن است آموخته هاي دانش آموزان گسترش نيابد. خواندن كتاب و به طور كلي بهره گيري از انواع مواد ديداري و شنيداري كه از ساده ترين وسايل كمك آموزشي هستند، از طريق كتابخانه هاي مدرسه ها ممكن و ميسر مي شود. يكي از اقدامات مؤثر به منظور جذب دانش آموزان به كتابخانه مدرسه اين است كه كتاب مورد نياز در اسرع وقت در اختيار دانش آموز قرار بگيرد. همچنين مرمت كتاب ها، بازديد بچه ها از كتابخانه هاي عمومي شهر و بازديد از نمايشگاه هاي كتاب، از جمله برنامه هاي سازنده كتابخانه هاي آموزشگاه ها محسوب مي شوند. البته در اين ميان، نقش فعال مسئولان كتابخانه هاي مدرسه ها نيز در درجه اول اهميت قرار مي گيرد.
فعاليت هاي كتابخانه مدرسه
يكي از مسائلي كه هميشه كودكان و نوجوانان را دچار مشكل مي سازد، چگونگي انتخاب كتاب مناسب است و اين كار برعهده مربي، معلم و كتابدار آشنا به اين فن است. اگر كتابخانه هاي آموزشگاه ها فعال باشند، خود راهي براي تشويق بچه ها به مطالعه به شمار مي آيند. دعوت از شاعر يا نويسنده متناسب با سن هر دوره تحصيلي، برگزاري مسابقات مقاله نويسي و خلاصه كردن كتاب، معرفي هفته كتاب و كتابخواني، برگزاري فروشگاه كتاب در مدرسه و تخفيف قيمت ها، از اقدامات شايسته كتابخانه هاي آموزشگاهي به شمار مي روند.
يكي ديگر از راههاي ترويج مطالعه و علاقه مندي به كتاب و كتابخواني در مدرسه، اهداي كتاب هاي مناسب و مفيد به دانش آموزان تلاشگر مدرسه است. البته كتابهاي اهدايي بايد با سن دانش آموزان متناسب باشند.
چگونگي بهره گيري از كتابخانه
براي اين كه برنامه هاي درسي مدرسه را زنده نگه داريم، بايد كتابخانه مدرسه را تقويت كنيم تا دانش آموزان را در دستيابي به اطلاعات فراتر از كتاب ياري دهيم.
اگر معلمان پس از تدريس هر درسي، كتابي را در زمينه موضوع تدريس شده به دانش آموزان معرفي كنند، يا بچه ها را به كتابخانه ببرند و به صورت جمعي كتاب بخوانند و يا فيلمي در ارتباط با درس مربوطه نمايش دهند و ده ها اقدام ابتكاري ديگر، در حقيقت دانش آموزان را به كتاب و كتابخانه علاقه مند كرده اند و زمينه باروري آنها را در آينده رقم زده اند.
تنها به كمك كتابخانه آموزشگاهي مي توان محدوديت هاي آموزش را شكست. وابستگي شديد دانش آموز به كتاب هاي درسي و استفاده صرف از حافظه، هرگز سبب يادگيري عميق نخواهد شد. اگر شيوه آموزشي چند بعدي باشد، يعني معلم پس از تدريس، دانش آموز را براي تحقيق بيشتر يا پاسخ به پرسش هايش و يا گسترش آگاهي هايش راهي كتابخانه كند و همچنين در انتخاب كتاب او را ياري دهد و نقش رهبري را به عهده بگيرد، بي درنگ سبب مي شود كه دانش آموز به كتاب و كتابخانه علاقه مند شود. همچنين باعث مي شود، كتابخانه آموزشگاه نيز رونق يابد و از شكل انبار كتاب بودن خارج شود.
|