شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۶ - Jul 29, 2006
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي :
ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد بيمه از اول مهر
فارس: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: با هماهنگي با بيمه مركزي و قوه قضاييه از اول مهرماه از تردد كليه خودروهايي كه فاقد بيمه شخص ثالث باشند جلوگيري مي شود و اين خودروها به پاركينگ انتقال مي يابند.
سردار محمد رويانيان افزود: متاسفانه همواره حدود ۱۰ هزار نفر از رانندگان به دليل عدم پرداخت ديه به زندان منتقل مي شوند كه اين موضوع باعث بوجود آمدن تبعات اجتماعي فراواني براي خانواده هاي اين افراد و افراد حادثه ديده مي شود. وي ادامه داد: مطابق قانون داشتن بيمه شخص ثالث براي تمامي خودروها ضروري است و بنابراين پليس نيز در راستاي اجراي قانون از تردد خودروهاي فاقد بيمه نامه جلوگيري خواهد كرد. معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به خريد بيمه نامه هاي ناقص توسط افراد گفت: متاسفانه بعضي از كارخانجات خودروساز و افراد اقدام به خريد بيمه نامه هاي ناقص مي كنند كه اين بيمه نامه ها در زمان بروز حادثه تعهدات بسيار ناچيزي را تحت پوشش قرار مي دهد و بنابراين راننده به دليل اينكه قادر به پرداخت مابقي تعهدات نيست به زندان منتقل مي شود. وي ادامه داد: نيروي انتظامي در نامه اي از دولت درخواست كرد تا طرحي جهت الزام بيمه كامل شخص ثالث خودروها تصويب شود و شركت هاي خودروسازي و بيمه نيز ملزم به بيمه كامل شخص ثالث شوند.
سردار رويانيان با بيان اينكه هيچ خودرويي بدون داشتن بيمه شخص ثالث نبايد حق تردد داشته باشد گفت: در اين راستا ارائه خدمات توسط راهنمايي و رانندگي حتماً  با داشتن بيمه شخص ثالث امكان پذير خواهد بود و شركت هاي خدماتي مانند شركت هاي مسافربري و آژانس ها ي تاكسيراني بايد خودروهاي تحت پوشش خود را ملزم به داشتن بيمه نامه شخص ثالث كنند.معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به كنترل پليس جهت داشتن بيمه نامه شخص ثالث گفت: در اين راستا بيمه مركزي برچسبي كه غيرقابل كندن از شيشه و غيرقابل جعل باشد را طراحي و جهت ارائه نظرات تخصصي پليس به راهنمايي و رانندگي ارسال كرده است و مهندسان ما نيز هم اكنون در حال كار كارشناسي در اين خصوص هستند و به زودي با ارائه نظر از سوي پليس تمامي خودروهايي كه بيمه شخص ثالث دارند بايد اين برچسب را بر شيشه خودروي خود نصب كنند.

گزارش ۲۹ سال وضعيت زنان ايران منتشر شد
عكس: مجتبي جانبخش
008679.jpg
گروه اجتماعي - مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري گزارش تحول وضعيت زنان ايران را در ۲۹ سال گذشته (۱۳۵۵ تا ۱۳۸۴) منتشر كرد.گزارش تحول وضعيت زنان ايراني طي سالهاي ۱۳۸۴ - ۱۳۵۵ را معاونت طرح و برنامه مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در دو بخش تعاريف و مفاهيم و جداول و نمودارها تهيه كرده است.در اين گزارش در كنار ارائه نماگرهاي جمعيتي، موضوعات آگاهي و بينش عمومي زنان، فعاليت اقتصادي و اجتماعي، مشاركت سياسي، مشاركت در عرصه فرهنگ، هنر و تربيت بدني و اقدامات حمايتي از زنان طي اين سالها جمع آوري شده است.
در بخش نماگرهاي جمعيتي، به تركيب جنسي جمعيت ، جمعيت زير ۱۵ سال و جمعيت بالاي ۶۴ سال؛ وقايع حياتي شامل ولادت، مرگ ، ازدواج، طلاق و اميد زندگي و آگاهي شامل باسوادي بزرگسالان، باسوادي جوانان، تركيب جنسي دانش آموزان ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي، تعداد مراكز آموزش فني و حرفه اي و تركيب جنسي دانشجويان اشاره شده است.
همچنين در بخش اقتصادي نرخ فعاليت اقتصادي، نرخ اشتغال، اشتغال در بخش كشاورزي،صنعت و خدمات، كاركنان فاميلي بدون مزد و در بخش فعاليت سياسي به درصد نمايندگان مجلس، درصد نمايندگان شوراها به علاوه مديران، قانونگذاران و كاركنان عاليرتبه، كاركنان فني و تخصصي سهم درآمدي زنان و مردان و نيز به فعاليت اجتماعي شامل تعداد سازمانهاي غير دولتي زنان توجه شده است.

تعداد مأموران آگاهي در ايران يك سوم
كشورهاي توسعه يافته است
گروه اجــتمـــاعي- معاون آگاهي ناجا، با اشاره به اين كه بخش قابل توجهي از اموال كشف شده از سوي پليس، به دليل عدم ثبت شماره سريال، به دست مالباخته نمي رسد، خاطرنشان كرد: به ازاي هر ۹ هزار نفر، يك افسر جنايي در كشور وجود دارد درحالي كه در كشورهاي توسعه يافته، اين رقم سه برابر مي باشد.
سردار «جعفري» معاون آگاهي ناجا با حضور در سايت پليس در خصوص سرانجام اعطاي دفترچه هاي ثبت سريال اموال گفت: ثبت سريال اموال از اين جنبه حائز اهميت است كه اولا همه اموال بايد دارا ي شماره ثبت سريال باشند و ديگر آنكه، هركس بايد سريال اموالش را بداند؛ تا درصورتي كه كه سرقتي واقع شد، هنگام گزارش به پليس شماره سريال آن را نيز اعلام كند.
معاون آگاهي ناجا با اشاره به اينكه در كشور، به ازاي هر ۹ هزار نفر، يك افسر جنايي و يك پرسنل آگاهي وجود دارد، افزود: اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته، در ازاي هر ۳ هزار نفر، تقريبا يك افسر جنايي وجود دارد در واقع، حداقل سه برابر كشورهاي ديگر فشار كار بر روي ماموران ما است.
«جعفري» نسبت كشف به وقوع خودرو را در كشور ما ۸۵ درصد يادآور شد و گفت: اين درحالي است كه در كشورهاي توسعه يافته نسبت كشف به وقوع خودرو، تنها ۲۵ درصد مي باشد.
«جعفري» ادامه داد: زماني كه پليس سارق يا مالخري را دستگير مي كند و از او مالي بدست مي آورد، انتساب آن كه مال سرقتي به چه كسي تعلق دارد و مالباخته كيست، بدون ندانستن شماره سريال براي او، مشكل است.
معاون آگاهي ناجا با اشاره به اين كه، بخش قابل توجهي از اموال كشف شده از سوي پليس، به همين دليل به دست مالباخته نمي رسد، افزود: خواسته پليس از مردم اين است كه سريال اموالشان را ثبت كنند تا در صورت سرقت، پس از كشف، به راحتي به اموال خود دست يابند.
وي خاطر نشان كرد: اموالي كه صاحبانشان شناسايي نمي شوند، مجهول المالك محسوب و مزايده
مي شوند.

۱۵۶ نماينده خواستار اعتبار لازم
براي كاهش تصادفات جاده اي شدند
گروه اجتماعي- در نامه اي كه به امضاي ۱۵۶ نماينده مجلس رسيده است، از رئيس جمهور خواسته شده است با ارائه لايحه فوريتي جهت تأمين اعتبار لازم براي حذف نقاط حادثه خيز و كاهش تصادفات جاده اي اقدام شود. در اين نامه كه توسط محبي نيا عضو هيات رئيسه مجلس خوانده شد، آمده است: با شناسايي بيش از دوهزار نقطه حادثه خيز در جاده هاي كشور مطابق جزء يك بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه چهارم توسعه كشور، دولت موظف گرديد تا پايان برنامه اين نقاط را كاملاً حذف نمايد.
در نامه نمايندگان آمده است:متأسفانه در لايحه ارائه شده توسط دولت در سال جاري ميزان اعتبارات رديف مربوط به اين موضوع به حداقل ممكن تقليل يافته است.

يونيسف:
۴۵ درصد از ۷۰۰ هزار آواره لبناني، كودك هستند
گروه اجتماعي -يونيسف تخمين زده است از ميان ۷۰۰هزار آواره گزارش شده، ۴۵ درصد آنها كودكان باشند. تقريبا ۱۲۵ هزار نفر از آنها اكنون در ۵۸۷ مدرسه و پناهگاه زندگي مي كنند و نياز فوري به آب، امكانات، ميكروب زدايي بهتر و وسايل بهداشتي دارند. در عين حال،  وضعيت ناامن بخصوص در جنوب لبنان به شدت توانايي يونيسف براي دسترسي به افراد آسيب ديده خارج از بيروت را محدود كرده است. «آن ونمن»، مدير اجرايي يونيسف كه در غانا به سر مي برد، بر اهميت رسيدگي به آسيب ديده ترين كودكان تأكيد كرد و اظهار داشت: دسترسي بدون محدوديت به آسيب ديدگان، عاملي حياتي در هرگونه اقدام انسان دوستانه و يكي از الزامات قوانين بين المللي است. اين كه ما با محموله هاي كمكي - كه دسترسي يا عدم دسترسي به آنها حكم مرگ و زندگي را دارد - به كمك اين كودكان بشتابيم، از اهميت حياتي برخوردار است. يونيسف همراه با ساير اعضاي خانواده سازمان ملل خواهان ايجاد راهروهاي امن براي انتقال كمك هاي هرچه سريعتر به كودكان آسيب ديده شده است.

تولد پسران بر دختران پيشي گرفت
ايسنا: مديركل ثبت احوال استان تهران گفت: نسبت تولد پسران طي ۴ ماه گذشته امسال در استان، نسبت به سال گذشته افزايش يافته است، بطوريكه سال قبل به ازاي تولد هر ۱۰۵ نوزاد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر و امسال به ازاي هر ۱۱۰ نوزاد پسر، ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده است.
احمد قشمي با بيان اين كه طي ۴ ماهه اول سال جاري ۶۲ هزار و ۳۷۵ واقعه ولادت ثبت شده است، افزود: اين رقم نسبت به ۴ ماه مشابه سال گذشته، با ۶۳ هزار و ۷۲۹ واقعه ولادت، بيش از ۲درصد كاهش نشان مي دهد.
اين در حاليست كه طي چهار سال گذشته شاهد افزايش ولادت بوده ايم و پس از اين مدت، اولين كاهش ولادت در استان تهران را شاهديم.
به گفته وي تعداد فوتي هاي ثبت شده در اين مدت نيز ۱۹ هزار و ۸۵۵ مورد بوده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، با ۱۸ هزار و ۳۹۶ مورد، ۸ درصد افزايش داشته است.

مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تامين اجتماعي:
ارجاع بيماران براي تهيه لوازم پزشكي غيرقانوني است
ايسنا: مدير كل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي گفت: بيمارستانها اجازه ندارند بيماران را مجبور به تهيه تجهيزات پزشكي و حتي داروهاي لازم در بستري كنند.
حسن زاده افزود: براساس قانون بودجه سال ۸۵ ، سازمانهاي بيمه گر به محض دريافت صورت حساب از مراكز درماني و بيمارستانهاي طرف قرارداد، ۸۰ درصد مطالبات خود را به صورت علي الحساب و ۲۰ درصد باقيمانده را ظرف دو ماه دريافت مي كنند و از سوي ديگر بيمارستانها مكلف به تهيه لوازم مصرفي بيماران اعم از داروي مورد نياز در بستري هستند.
وي با بيان اينكه متاسفانه هم اكنون نيز بيمارستانها بيماران را براي تهيه لوازم مصرفي پزشكي به بيرون مي فرستند، گفت: كنترل بيمارستانها براي الزام به تهيه تمام لوازم مصرفي در بيمارستانها در دست سازمان هاي بيمه گر نيست.
مدير كل درمان غير مستقيم سازمان تأمين اجتماعي در خصوص تعرفه هاي درمان در سال جاري، گفت: بر اساس ماده ۸ و ۹ قانون بيمه همگاني همه ساله بايد تعرفه و سرانه درمان بر اساس قيمت تمام شده خدمات در بخش دولتي و خصوصي پس از طرح در شوراي عالي بيمه به پيشنهاد مشترك وزارتين رفاه و بهداشت و سازمان مديريت و برنامه ريزي به تصويب هيأت دولت برسد.
وي خاطرنشان كرد: از سال ۸۳ سازمان نظام پزشكي مسئول تعيين تعرفه بخش خصوصي شد.
حسن زاده يادآور شد: تعرفه هاي جديد درمان در سال جاري به تصويب شوراي عالي بيمه رسيده است ولي هنوز پاسخي از هيات وزيران دريافت نشده است. مدير كل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي اظهار كرد: سازمانهاي بيمه اي مكلفند تا زماني كه مصوبات جديد ابلاغ شود، مصوبات قبلي هيأت وزيران را در خصوص تعرفه هاي درمان اجرا كنند.

۱۰ مرداد روز همبستگي و كمك به مردم لبنان و فلسطين
گروه اجتماعي - روز سه شنبه ۱۰ مرداد ماه روز همبستگي و كمك به مردم مقاوم و شجاع لبنان و فلسطين در سراسر كشور اعلام شده است .
به منظور جمع آوري كمكهاي مردم نوع دوست و ايثارگر ايران، مراسم روز همبستگي و كمك به مردم لبنان و فلسطين از سوي ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد، صداوسيما و نيروي مقاومت بسيج در روز سه شنبه ۱۰ مردادماه در سراسر كشور برگزار مي شود.پايگاه هاي كميته امداد و نيروي مقاومت بسيج روز سه شنبه، آماده دريافت كمكهاي نقدي و غير نقدي مردم خداجوي كشورمان به مردم مظلوم فلسطين و لبنان خواهند بود.
شماره حساب ۱۱۷۶ كميته امداد نزد بانك ملي ايران شعبه كميته امداد به منظور دريافت كمكهاي نقدي ريالي و حساب شماره ۳۳۳ اين نهاد نزد بانك ملي شعبه پيام انقلاب اسلامي جهت دريافت كمكهاي ارزي اختصاص يافته است.

بازتاب
شجاعت لازم براي اعلام خط فقر
فريبرز بيات - پس از ماهها انتظار و وعده هاي بسيار بالاخره مسئولان وزارت رفاه شاخص خط فقر در ايران را اعلام كردند.
بنابراعلام معاون وزارت رفاه خط فقر مطلق در ايران براي يك خانوار ۶/۴ نفره شهري ۱۶۰ و براي يك خانوار روستايي ۱۱۳ هزار تومان در ماه است.
يعني يك خانوار ۵ نفري در شهري مثل تهران با ۱۶۰ هزار تومان در ماه مي تواند نيازهاي اساسي و اوليه خود چون غذا، پوشاك، بهداشت و مسكن را تامين كند.
پيش از اين وزير رفاه در مصاحبه با همشهري گفته بود اعلام خط فقر نيازمند شهامت و شجاعت است. ارقام اعلام شده براي خط فقر نشان مي دهد مسئولين اين وزارتخانه هنوز به شهامت و شجاعت لازم براي اعلام خط واقعي فقر دست نيافته اند، بنابراين بهتر بود تا زمان كسب شجاعت و شهامت لازم صبر مي كردند و با اعلام ارقامي دور از واقع حقيقت را فداي مصلحت نكرده و موجبات سلب اعتماد عمومي به آمارهاي رسمي را فراهم نمي كردند.

با مردم
بيمه نيستيم
كساني كه به عنوان نگهبان مجتمع هاي بزرگ مسكوني در تهران فعاليت مي كنند، از هيچ گونه پوشش بيمه اي برخوردار نيستند و در نتيجه كوچكترين حادثه، زندگي آنها را از مسير متعادل خارج مي كند. با توجه به گسترش روزافزون اين قبيل خدمات در تهران، شايسته است براي پوشش بيمه اين قشر زحمتكش هم، اقدامات لازم انجام گيرد.
آقاي ميردار- تهران
پل عابر پياده نصب كنيد
به دليل نبود پل ويژه عبور عابر پياده در تقاطع بزرگراه حكيم و خيابان اصلي كوي نصر(گيشا)، جان عابران پياده در خطر است. نصب پل عابر پياده در اين مكان، مشكل كنوني را برطرف مي كند.
آقاي صالحي- تهران
منبع آب را پيدا كنيد
پارك پليس(باغ اناري سابق) در منطقه ،۴ فلكه چهارم تهرانپارس با كمبود آب روبه رو است. اين پارك كه پيش از ساخت وساز در پيرامون آن تحت نام باغ اناري از زيباترين و سرسبزترين پارك هاي طبيعي تهران بود، توسط شبكه پرآب قنات آبياري مي شد، اكنون بايد مشخص شود اين شبكه به چه سرنوشتي دچار شده كه پارك با كمبود آب روبه رو مي باشد؟
خانم حكام زاده- تهران
رسمي نشده ايم
معلم پيماني هستم با مدرك كارشناسي ارشد. ۱۶ سال است كه سابقه كار در آموزش و پرورش را دارم اما هنوز قانون استخدام رسمي شامل حال ما نشده است. اين حق ماست كه بعد از ۱۶سال خدمت در وضعيت استخدام پيماني، رسمي شويم. وزارت آموزش و پرورش، به نياز قانوني اين قشر نيز عنايت داشته باشد.
خانم غفاري- تهران
علت گراني و بي ثباتي قيمت ها را پيدا كنيم
در افزايش تورم و گراني، بيشترين آسيب ها متوجه قشر حقوق بگير مي باشد. مشكلات بايد بررسي شود و ريشه  گراني و تورم شناخته گردد. دليلي ندارد در مملكتي با اين همه منابع به ويژه درآمدهاي ثابت منابع نفتي، در مهار قيمت ها و ثبات وضع اقتصادي توفيق نداشته باشيم!
خانم نورزاده- كرج
لامپ هاي پرنور و مزاحم
استفاده از لامپ هاي پرنور توسط بعضي از مغازه ها و مؤسسات خدماتي، در هنگام شب، به دليل تمركز شديد نور در يك نقطه، ديد عابران را دچار اختلال مي كند. استفاده از اين وسايل بايد به گونه اي باشد كه به حقوق مردم آسيبي نرساند.
زيباسازي شهر تهران، مي تواند اين امور را ساماندهي كند.
آقاي يزدي- تهران
دو نياز اساسي جوانان
در ميان همه وعده هاي دولت در مورد جوانان، به عنوان يك جوان، دو مورد آن را در خاطرم ثبت كرده ام و اميدوارم با توجه همه جانبه مسئولان تأمين گردد. يكي تأمين كار براي بيكاران مي باشد و ديگري ايجاد تسهيلات براي ازدواج جوانان كه اولين آن، تأمين مسكن ارزان قيمت است كه اميدوارم با مساعي دولت محترم عملي شود.
آقاي دانايي- تهران
كوچه پر دست انداز
از ساكنان كوچه چنگيزپور در منطقه ۱۲ شهر تهران هستم. در اين كوچه، به دليل خرابي آسفالت و پستي و بلندي، حتي رفت و آمد ساده هم براي سالمندان مشكل است. اميد است، مشكلات كوچه ما نيز برطرف گردد.
ساكن محل
با مردم: شهرداري تهران عمليات نوسازي آسفالت كوچه هاي شهر را شتاب بخشيده است، اميدواريم مشكل شما نيز در اين زمينه برطرف گردد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |