شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۶ - Jul 29, 2006
بالاخره واكسن آنفلوانزاي مرغي آمد
008673.jpg
گروه علمي فرهنگي- موج جديد تلفات آنفلوانزاي مرغي آغاز شده است. مرگ يك نفر ديگر در اندونزي در نتيجه ابتلاي به بيماري كشنده آنفلوانزاي مرغي مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته است.
منابع سازمان بهداشت جهاني اعلام كردند كه آزمايش هاي انجام شده بر روي نمونه هاي متعلق به يك مرد ۴۴ ساله اندونزيايي نشان مي دهد كه وي در اثر ابتلاي به ويروس اچ۵ان،۱ عامل بيماري كشنده آنفلوانزاي مرغي جان خود را از دست داده است.
به اين ترتيب، شمار قربانيان اين بيماري در اندونزي به ۴۲ نفر مي رسد و اين كشور را در شمار پرتلفات ترين كشورهاي جهان از نظر مبتلايان به آنفلوانزاي مرغي در سال جاري قرار مي دهد. در مقايسه با اندونزي، كشور ويتنام، كه از جمله آلوده ترين كشورهاي منطقه شرق آسيا در اين مورد بود، توانسته است به گونه اي جدي با گسترش اين بيماري مقابله كند. مقامات سازمان بهداشت جهاني گفته اند كه دليل موفقيت ويتنام، نابودي طيور آلوده يا در معرض آلودگي و برنامه موثر واكسينه كردن بوده است.
در مقابل، مقامات اندونزيايي به دليل اكراه از نابود كردن طيور در مناطق آلوده، كه از نظر كارشناسان مؤثرترين روش جلوگيري از گسترش اين بيماري است، با انتقاد مواجه بوده اند. دولت اندونزي گفته بود كه بودجه لازم براي جبران خسارت مرغداران را در صورت انهدام طيور آنان ندارد.
به گفته پژوهشگران، در صورتي كه ويروس عامل آنفلوانزاي مرغي با جهش ژنتيكي قادر شود از انسان به انسان انتقال يابد، ممكن است جهان را با خطر همه گيري اين بيماري مواجه سازد و جان ميليونها نفر را مورد تهديد جدي قرار دهد. از اواخر سال ۲۰۰۳ ميلادي و تشخيص موارد آنفلوانزاي مرغي در انسان تاكنون بيش از ۱۳۰ نفر در نقاط مختلف جهان در اثر ابتلاي به اين بيماري جان خود را از دست داده اند.
اما شركت داروسازي گلاسكو اسميت كلاين (Glaxo Smith Kline) واكسني براي ويروس كشنده اچ۵ان۱ آنفلوانزاي مرغي ساخته است كه تا سال ۲۰۰۷امكان توليد انبوه آن وجود خواهد داشت.
بي بي سي گزارش داد كه در آزمايش هاي باليني اين واكسن كه در بلژيك انجام شد اين واكسن در دو دز ۸/۳ ميكروگرمي اثربخش شناخته شد. اندازه دز واكسن بسيار با اهميت است. شركت ها همواره خواستار دستيابي به كمترين دز موثر واكسن هستند تا بتوانند از مقدار ماده واكسن بيشترين تعداد واكسن ها را براي ايمن سازي تهيه كنند.
شركت داروسازي فرانسوي سانوفي آونتيس، يكي از رقيبان اصلي گلاسكو، نيز سرگرم فعاليت بر روي ساخت يك واكسن است. واكسن سانوفي در برخي بيماراني كه با دو دز ۵/۷ميكروگرمي درمان شده بودند، تاحدودي اثربخش بوده است.
به دليل نگراني هاي مطرح شده در مورد احتمال تركيب ويروس اچ۵ان۱ با ويروس آنفلوانزاي انساني و جهش آن به شكلي كه بتواند در بين انسان ها منتشر شود، شركت هاي داروسازي به دنبال ساخت داروهاي اين بيماري هستند.

خدمات امنيتي مشترك ياهو و سيمانتك
008670.jpg
گروه علمي فرهنگي- ياهو و سيمانتك با همكاري يكديگر خدمات امنيت اينترنتي جديدي را به نام «نورتون اينترنت سكيوريتي» راه اندازي كردند. راه اندازي خدمات غيررايگان نورتون اينترنت سكيوريتي (Norton Internet Security) توان رقابتي سيمانتك، بزرگترين توليدكننده فعلي نرم افزارهاي امنيتي، را در برابر رقباي تازه واردي نظير مايكروسافت و اي او ال افزايش مي دهد و از سوي ديگر به ياهو نيز براي رقابت با گوگل و مايكروسافت در زمينه ارائه خدمات اينترنتي، كمك مي كند.
به اين ترتيب بر اساس توافق جديد ياهو و سيمانتك، شركت سيمانتك از اين پس با صدها ميليون كاربر خدمات اينترنتي مختلف ياهو مرتبط خواهد شد و ياهو نيز به تبليغ اين خدمات سيمانتك در خدمات اينترنتي متنوع خود خواهد پرداخت و امنيت مشتركان خدمات اينترنتي خود را به كمك سيمانتك تامين خواهد كرد.
نورتون اينترنت سكيوريتي از كاربران در برابر هرزنامه ها، ويروس ها و كدهاي مخرب اينترنتي محافظت خواهد كرد كه كاربران هم اكنون مي توانند به مدت ۳۰روز به صورت رايگان از اين خدمات استفاده كرده و با پرداخت ۵۰دلار به مدت يك سال مشترك اين خدمات امنيتي شوند. علاوه بر اين، بر طبق توافق جديد ميان اين دو شركت، نوار ابزار ياهو از اين پس به قابليت ضد اسپاي ور سيمانتك مجهز خواهد شد و سيمانتك كاربران اشتراك هاي اينترنتي باند پهن ياهو را با ديوارآتش و نرم افزارهاي ضدويروس خود محافظت خواهد كرد.
پيش از اين نيز سيمانتك به صورت رايگان تمامي ايميل هاي كاربران را براي شناسايي ويروس هاي احتمالي بررسي مي كرد كه اين خدمات همچنان براي تمامي كاربران خدمات ايميل رايگان ياهو ادامه خواهد يافت.

اي ام دي كارت گرافيكي توليد مي كند
008676.jpg
گروه علمي فرهنگي- اي ام دي، دومين توليدكننده بزرگ پردازنده هاي رايانه هاي شخصي و رايانه هاي سرور، در آينده نزديك بزرگترين توليدكننده كارت هاي گرافيكي به نام اي تي آي (ATI) را مي خرد. به گزارش آسوشيتدپرس، طبق توافق صورت گرفته ميان اين دو شركت، اي ام دي، شركت اي تي آي را به قيمت ۵ميليارد و ۴۰۰ميليون دلار خريداري خواهد كرد.
اي ام دي تلاش مي كند با خريداري بزرگترين توليدكننده تراشه هاي گرافيكي جهان، بازار محصولات خود را گسترش داده و رقابت با رقيب قدرتمند خود يعني اينتل را وارد مرحله تازه اي كند. اي ام دي تا پيش از اين فعاليت هاي خود را به توليد پردازنده هاي رايانه اي كه در واقع مغز رايانه ها محسوب مي شوند، محدود كرده بود، اما هم اكنون و به شكل ناگهاني وارد بازار كاملا جديد تراشه هاي گرافيكي شده است.
اين درحالي است كه اينتل سال هاست علاوه بر پردازنده هاي رايانه اي، در زمينه توليد گستره وسيعي از ساير سخت افزارهاي رايانه اي از جمله قطعات اصلي مادربورد (چيپ ست) و همچنين تراشه هاي گرافيكي فعاليت مي كند. اي تي آي نيز تا پيش از اين يكي از مهمترين شركت هاي توليد كننده تراشه ها و چيپ ست هاي گرافيكي در جهان محسوب مي شد.
خريدن اي تي آي توسط اي ام دي و تبديل شدن آن به يك توليدكننده بزرگ تراشه هاي گرافيكي از سوي ديگر مي تواند سهم بازار يكي ديگر از شركت هاي بزرگ سازنده تراشه هاي رايانه اي يعني ان ويديا (Nvidia) را نيز تهديد كند.
ان ويديا تا پيش از اين با دو شركت اي تي آي و اينتل در زمينه فروش تراشه هاي گرافيكي رقابت مي كرد، اما هم اكنون با رقيب قدرتمند و تازه واردي به نام اي ام دي روبه رو شده است.

آموزش و پرورش
برنامه ريزي تربيتي بايد متناسب
با شرايط دانش آموزان باشد
008667.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: بايد به تفاوت هاي دانش آموزان در موضوع تربيت ديني توجه شود و برنامه ريزي هاي تربيتي براي دانش آموزان متناسب با شرايط آنان باشد.
به گزارش همشهري، معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش در سومين روز اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر كشور با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در اين زمينه اتاق فكر تشكيل مي دهيم و از كارشناسان و متخصصان و افراد مختلف درخواست مي كنيم در چگونگي تحقق مسائل تربيتي ما را ياري دهند.
سيدباقر پيش نمازي كه پس از احياي معاونت پرورشي از سوي وزير آموزش و پرورش به سمت معاون پرورشي منصوب شده است، در ادامه با تاكيد بر استفاده از نظريات دانش آموزان در تحقق امر تربيت ديني گفت: از دانش آموزان شاخصي كه در امور درسي، فرهنگي، ورزشي و حتي ظاهر، اثر گذارند براي تأثيرگذاري بر ساير دانش آموزان استفاده خواهيم كرد.
وي بر لزوم برداشت هاي ديني از دروس فارسي، انشاء، تاريخ و جغرافيا و نگاه جديد به اين دروس، اظهار كرد: در آينده ضمن آسيب شناسي، بحث مشورتي با دانش آموزان خواهيم داشت.
به گفته وي، آرام بخشي از ويژگي هاي برنامه هاي آتي معاونت پرورشي و تربيت بدني است.
معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش با اشاره به بهره گيري دشمنان از ابزارهاي ديداري، خواستار بهره گيري از اين ابزار در كنار ابزار شنيداري شد.
وي در پايان با تاكيد بر استفاده از روش هاي فراگفتاري در امر تربيت دانش آموزان گفت: نحوه بهره گيري تربيتي از كتاب هاي درسي نيز بررسي مي شود.
دولت  بيش  از ۱۷۰ هزار ميليارد ريال  به  فرهنگيان  بدهكار است
ايرنا: معاون برنامه ريزي، مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش، ميزان بدهي هاي  دولت  بابت  حق  جذب و حق  مسكن  فرهنگيان  را ۱۷۰ هزار ميليارد ريال  عنوان  كرد.
رضا محدث  خراساني  افزود: اين  بدهي  مربوط به  سال۱۳۶۸ تاكنون است.
وي  گفت : اين  چالش  اساسي  موجب  شده  وزير آموزش  و پروش  نتواند به  وعده  خود در مورد پرداخت  دو ماه  پاداش  فرهنگيان  كه  در زمان  كسب  راي  اعتماد در مجلس شوراي  اسلامي قول  آن را داده  بود، عمل  كند.
اجراي «طرح مدرسه زندگي» از مهرماه امسال
مسئول  ستاد اقامه  نماز وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : مهرماه  امسال  «طرح مدرسه  زندگي » در مدارس  كشور اجرا مي شود.
رضا محدث  خراساني س در مراسم  پاياني  پانزدهمين  دوره  مسابقات اذان ، احكام  و انشاي  نماز ويژه  دانش آموزان  سراسر كشور در مشهد افزود: اين  طرح  در حكم  مكمل هاي  تربيتي  و آموزشي  است .
به گفته وي  در اين طرح دانش  آموزان  علاوه  بر آموزش هاي  علمي  با مهارت هاي  زندگي ، حرفه آموزي ، پرورشي  و كارآفريني  آشنا مي شوند.
وي  بهره مندي  درست  و علمي  از ماهواره  و اينترنت  را از ديگر موارد طرح فوق  دانست  و اظهار داشت : با توجه  به  احياي  مجدد معاونت  پرورشي ، اميدواريم  اين  طرح  بتواند در ايجاد روحيه  نشاط در دانش  آموزان  موثر باشد.

آموزش عالي
حمايت مركز رشد دانشگاه تهران از ايده هاي نو
گروه علمي فرهنگي - مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران با ارائه خدمات و حمايت هايي از قبيل خدمات دفتري، ارتباطي، مشاوره اي بازاريابي، مديريتي و حقوقي از صاحبان ايده هاي نو حمايت مي كند.
به گزارش همشهري، مدير مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران با اعلام اين مطلب گفت: علاوه بر ۱۰ شركت مستقر در مركز رشد ۲۰ شركت نوپاي ديگر نيز تا پايان مهر ماه امسال در اين مركز مستقر خواهند شد.
عقيل يوسفي كما با اشاره به فراخوان مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران افزود: زمان نهايي پذيرش طرح ها و چكيده ها تا پانزدهم مرداد ماه جاري است و تاكنون ۵۰ طرح تحقيقاتي و درخواست پذيرش دريافت شده است.به گفته وي ايده محوري و برنامه كسب و كار ارائه شده توسط متقاضيان از معيارهاي اصلي پذيرش طرح ها است. مدير مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران با اشاره به بودجه ۶۰ ميليون توماني سال جاري اين مركز براي حمايت از شركت ها اظهار داشت: حمايت مالي از شركت ها منوط به تخصيص اين اعتبار است . وي افزود: با توجه به حمايت هاي مالي در حال بررسي راهكارهايي براي جذب بودجه هستيم.مدير مركز رشد واحدهاي فناوري در عين حال حمايت هاي مادي و معنوي سازمان ها را در خصوص مراكز رشد ناكافي خواند و گفت: تخصيص كمك هاي نقدي به صاحبان ايده ها به صورت پراكنده و موازي انجام مي شود.وي در پايان اظهار داشت : مراكز رشد مي توانند جايگاه مناسبي براي تمركز حمايت هاي مالي از كارآفرينان دانش محور باشد.
شرايط ثبت نام پذيرفته شدگان دوره هاي
كارداني پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي
مهر: دستورالعمل نحوه ثبت نام پذيرفته شدگان دوره هاي كارداني علمي كاربردي پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي به مراكز تحت نظارت دانشگاه ابلاغ شد.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمي كاربردي با بيان اين مطلب دستورالعمل ثبت نام را تشريح كرد و گفت: زمان ثبت نام پذيرفته شدگان از ۳ تا ۱۰ مرداد ماه خواهد بود. در پودمان اول انجام هرگونه نقل و انتقال تغيير رشته و مرخصي ممنوع است.
علي اكبر جابري مقدم اضافه كرد: مراكز مجري موظف هستند معدل مندرج در گواهينامه پايان تحصيلات متوسطه يا گواهي موقت پايان تحصيلات دوره متوسطه نظام جديد يا قديم پذيرفته شدگان را با معدل اعلام شده در فهرست ارسالي بيشتر از معدل مستندات مطابقت داده و در صورتي كه معدل مندرج در فهرست ارسالي بيشتر از معدل مستندات ارايه شده توسط داوطلب باشد از ثبت نام آنها ممانعت به عمل آورند. بديهي است در اين صورت قبولي فرد منتفي اعلام خواهد شد.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمي كاربردي افزود: پذيرفته شدگاني كه اشتغال به كار داشته ولي شرايط اشتغال آنها با تعاريف مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام مغايرت دارد نمي توانند از سهميه شاغلين دستگاه هاي ذي ربط استفاده كنند. مشمولان ديپلم و پيش دانشگاهي متولد ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ بدون اخذ اعزام مي توانند ثبت نام كنند و ادامه تحصيل دهند و ظرف دو ماه براي آنان درخواست معافيت تحصيل به عمل آيد. مشمولاني كه برگه اعزام بدون غيبت در دست دارند و هنوز موعد اعزام آنها فرا نرسيده است مي توانند با همان برگه ثبت نام كنند. پذيرفته شدگاني كه ديپلم تطبيقي دارند معدل كل مندرج در كارنامه تطبيقي به عنوان معدل گواهينامه ديپلم تلقي شده و مبناي ثبت نام آنها است.
جابري مقدم در ادامه اظهار داشت: مراكز و موسسات مجري دوره هاي پودماني مي توانند در صورت آمادگي نسبت به برگزاري اولين پودمان اين دوره به صورت فشرده هشت هفته با توجه به ساعات مصوب و آيين نامه هاي مربوط با دريافت مجوز از دانشگاه اقدام كنند در غير اين صورت شروع كلاس ها از اول مهر ماه خواهد بود.
اين مرحله از ثبت نام دوره هاي پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي در ۶۹۳ كد رشته محل، ۸۸ كد رشته و ۲۶۷ مركز آموزش علمي كاربردي انجام شد و ۷۰ هزار نفر پذيرفته شدند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |