شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۶ - Jul 29, 2006
دماي هوا امروز به ۴۳ درجه مي رسد
روز داغ تهران
گروه شهري- امروز شهروندان تهراني شايد گرم ترين روز تابستان جاري را تجربه كنند.
به گزارش خبرنگار ما پيش بيني هاي اعلام شده از سوي چند سايت معتبر هواشناسي حكايت از آن دارد كه بيشينه دماي هواي امروز تهران به ۴۳ درجه سانتي گراد خواهد رسيد كه براي شهري با موقعيت پايكوهي تهران كم نظير است.
بر مبناي يكي از اين پيش بيني ها احتمال افزايش دما تا ۴۴ درجه نيز وجود دارد كه بسامد وقوع چنين دمايي در تهران نادر بوده و در هر پنجاه سال كمتر از ده مورد است.
اين گزارش مي افزايد: ۴۳ درجه دماي متوسط بخش مركزي شهر تهران در ساعات قبل از عصر و بعدازظهر (مابين ۱۳ تا ۱۶) خواهد بود، اما با توجه به وضعيت ميكرواقليمي خاص تهران، بعيد نيست كه شهروندان در مناطق پرتردد مركز شهر، كه از آنها به عنوان جزاير حرارتي ياد مي شود، شاهد دمايي حتي يك تا دو درجه افزونتر بوده و در قلب تهران گرمايي همچون دماي فعلي شهر اهواز را تجربه كنند.
اين گزارش حاكي است دست كم تا سه شنبه هفته جاري بيشينه دماي تهران همچنان بالا بوده و از ۴۱ درجه پايين تر نخواهد آمد و از اين نظر لازم است كه شهروندان تمهيدات لازم براي كاهش مشكلات ناشي از اين موضوع را در نظر بگيرند.

جهادگران ۱۳۷ اين بار در منطقه ۴
گروه شهري- طرح جهادگران ۱۳۷ با مشاركت مردم و حضور گسترده نيروهاي خدماتي ، عملياتي ، نظارتي و مديريتي شهرداري منطقه ۴ اجرا شد.
به گزارش سما ، طرح جهادي ۱۳۷ به گفته شهردار تهران يك رويكرد برون سازماني و يك رويكرد درون سازماني دارد كه همه نيازهاي شهروندان تهراني را بررسي و طبق يك زمان بندي مشخص موارد مختلف را تجزيه و تحليل و با مشاركت مردم منطقه نسبت به افتتاح، بهره برداري و پيگيري دريك دوره يك هفته اي از آن پروژه ها اقدامات مورد نياز را انجام مي دهد. اين طرح كه طبق يك برنامه ريزي از قبل تعيين شده و با يك رويكرد علمي و سيستماتيك صورت مي گيرد طرح ماندگاري است كه در دراز مدت با مشاركت مردم به صورت مستمر در هر محله، ناحيه و منطقه هر هفته تكرار مي شود، طرحي كه مانند يك خانه تكاني است.
اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۴ شامل پروژه هايي مي شود كه شهروندان به سامانه ۱۳۷ انتقال داده اند و انجام آن در مدت زمان معين توسط مشاركتهاي مردمي امكانپذير است. دكتر قاليباف پس از حضور در ستاد مركزي از ناحيه هاي ۶ ، ۸ و ۵ و محله هايي چون حكيميه، خاك سفيد، ميدان شاهد و خيابان استخر بازديد كرد. بنابراين گزارش ، جهادگران۱۳۷ عمليات لكه گيري آسفالت در مساحتي بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع با پخش ۷ هزار تن آسفالت توپكا، عمليات روكش آسفالت در مساحتي بالغ بر ۸۵ هزار مترمربع با پخش ۵۰ هزار تن آسفالت توپكا و عمليات نهرسازي به طول ۳هزارمتر را به انجام رساندند. همچنين عمليات جدولبندي به طول ۳ هزار متر (هزينه بالغ بر ۱۲۰ ميليون تومان) ، عمليات كف سازي انهار به مقدار ۱۸ هزار متر مربع ، عمليات پياده روسازي به مقدار ۲ هزار مترمربع در نواحي ۹ گانه شهرداري منطقه ۴تهران انجام گرفته است.
اين گزارش حاكي است احداث و تكميل پاركينگ طبقاتي ، مجموعه فرهنگي ورزشي گلشن ، مجموعه فرهنگي ورزشي صدف ، جاده تلو ، تعريض خيابان ۳۵ متري استقلال حد فاصل ميدان شهرك اميد - ميدان شهيد باقري ، بازسازي و پوشش مسيل خشايار ، بوستان ساحل ، سرويس بهداشتي در سطح پارك هاي منطقه ، سالن ورزشي شهيد عراقي و ساختمان بازيافت از جمله پروژه هاي در دست احداث و تكميل در سال جاري هستند.
حوزه معاونت امور شهري و فضاي سبز منطقه ۴ با بهره گيري از حدود ۲ هزار نفر نيروي خدماتي ، عملياتي، نظارتي و مديريتي با هدف اجراي طرح جهادي ۱۳۷ از تاريخ ۳۱ تيرماه تا ۶ مرداد به طور فعال و مستمر و در شيفت هاي كاري در بخش هاي مختلف حوزه خدمات شهري به فعاليت پرداخت. بنا بر اين گزارش، در جهت امور خدمات شهري از جمله رفت و روب، شستشوي المان هاي شهري، نظافت و پاكيزه سازي، شستشوي انهار روباز و روبسته، شستشوي پل هاي هوايي عابر پياده، نگهداري فضاي سبز، زيباسازي و ساماندهي نيز اقدام به عمل آمد.

قاليباف در مراسم افتتاح مسابقات فوتبال محلات تهران:
شهرداري ورزش محلات را گسترش مي دهد
روز گذشته ۲۵۰۰ تيم فوتبال محلي تهران در ورزشگاه ۱۲ هزار نفري آزادي گرد هم آمدند
عكس: عليرضا بني علي
008799.jpg
008763.jpg
008766.jpg
گروه شهري- شهردار تهران، انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم در شرايط فعلي را امكان پذير دانست و آن را گامي در راستاي تحقق مديريت واحد شهري عنوان كرد.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف در حاشيه افتتاح جام مسابقات فوتبال محلات تهران در ورزشگاه ۱۲ هزار نفري آزادي، افزود: انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم به نفع شورا، شهرداري، جامعه و كشور است.
وي با بيان اين كه توضيحات و استدلال خود درباره انتخاب شهردار توسط مردم را به نمايندگان كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي ارائه داده است، تصريح كرد: اين استدلال را نه به خاطر اين كه شهردار تهران هستم، مطرح كردم، بلكه تجربه دنياست و در اين خصوص سابقه مطالعاتي شش ساله و استدلال محكمي دارم كه نشان مي  دهد حداقل در شرايط فعلي انتخاب شهردار توسط مردم در كلانشهرها امكان پذير است و اين امر باعث تقويت شوراها و شهرداري خواهد شد.
قاليباف در پاسخ به اين سؤال كه آيا در شرايط فعلي كه شوراي شهر از اختيار كافي برخوردار نبوده و مديريت واحد شهري نيز شكل نگرفته است، انتخاب شهردار توسط مردم امكان پذير است، گفت: طبق ماده ۱۳۷ قانون نيز بايد بخشي از اختيارات دولت به شورا و شهرداري واگذار شود و هم  اكنون نيز معتقدم انتخاب شهردار در شرايط فعلي با رأي مستقيم مردم يكي از زمينه هاي تحقق مديريت واحد شهري است.
شهردار تهران در خصوص ترافيك اطراف تونل رسالت، توضيح داد: طراحي اين تونل متعلق به سال ۱۳۷۵ بوده اما در هر صورت تاثيراتي در كاهش ترافيك در بزرگراه همت به دنبال داشته است. وليكن سه گلوگاه تقاطع رسالت ــ مدرس، سيدخندان و ميدان رسالت، منجر به بروز مشكلاتي در ترافيك مي شود و از همان ابتدا اعلام كرده بوديم كه اين تونل تنها بخشي از ترافيك را رفع كرده و براي حل معضل ترافيك تهران راهكارها و روش هاي بسياري وجود دارد كه بايد به آنها توجه شود.
قاليباف در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اتفاقات اخير مترو، افزود: به همه مردم به عنوان شهردار اطمينان مي دهم كه مترو كاملاً ايمن است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. اتفاقات اخير نيز ناشي از نشست خاك بر اثر تركيدگي لوله آب بوده و برخورد دو قطار با يكديگر نيز به دليل بهره برداري جديد بخش شرقي مترو رخ داده بود. لذا هيچ مشكلي از نظر ايمني در مترو وجود ندارد، به علاوه مديرعامل شركت مترو نيز موظف شده گزارشي در خصوص اين اتفاقات ارائه كند.
شهردار تهران با تأكيد بر افزايش امكانات و توسعه سريع خطوط مترو، گفت: متأسفانه به دليل نبود اعتبارات، شهروندان گله مند هستند كه چرا برخي از قطارهاي مترو فاقد كولر و بسيار گرم بوده و برخي ديگر خنك است و از سوي ديگر فاصله حركت قطارها هم اكنون ۳ دقيقه است كه بايد به ۲ دقيقه برسد. لذا براي رفع مشكلات مترو بايد هرچه سريعتر اعتبار تبصره ۱۳ بودجه حمل و نقل عمومي توزيع شود.
هديه شهرداري به جوانان تهراني
شهردار تهران در مراسم افتتاح مسابقات فوتبال محلات تهران كه با حضور ۲۵۰۰ تيم از ۲۲ منطقه تهران آغاز شد، خطاب به نوجوانان گفت: «اين وعده را مي دهيم كه در عيد سعيد فطر همزمان با برگزاري فينال مسابقات فوتبال محله هاي تهران، تعداد زمين هاي چمن احداثي شهرداري تهران به ۳۵۰ زمين چمن در سرتاسر شهر برسد و بانوان نيز تا اين روز ۹۰ سالن ورزشي را از شهرداري تحويل بگيرند.»
قاليباف با بيان اينكه سازمان ورزش شهرداري تهران به منظور برنامه ريزي هاي كلان براي ورزش شهر فعاليت مي كند، گفت: «هدف شهرداري تهران اجراي مديريت واحد اما غير متمركز در سطح شهر است و هر محله بايد برنامه ها را اجرايي كنند.»
وي افزود: « شهرداري تهران هيچ يك از امكانات ورزشي سطح شهر را به بخش خصوصي اجاره نمي دهد زيرا معتقد هستيم تمام شهروندان بايد از اين امكانات نه با قيمت گزاف بخش خصوصي بلكه به صورت نيمه رايگان بهره مند شوند.»
آجور لو :فوتبال محلات نبايد فراموش شود
رئيس سازمان ورزش شهرداري و مشاور شهردار تهران در مراسم افتتاحيه رقابت هاي فوتبال محلات (مناطق ۲۲گانه تهران) گفت: توجه به فوتبال محلات از برنامه هاي اصلي ماست و اميدوارم اين موضوع طبق يك برنامه ريزي منظم پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته باشد.
مصطفي آجورلو با بيان اين مطلب اظهار داشت: رسيدگي به فوتبال محلات به هيچ عنوان نبايد فراموش شود. اين يك موضوع مهم به شمار مي رود و توجه به فوتبال محلات در نهايت باعث رشد فوتبال ايران خواهد شد.
وي تأكيد كرد: اكثر فوتباليست هاي سرشناس ايران كه براي كشورمان افتخارآفريني مي كنند، از فوتبال محلات كار خود را شروع كرده اند مثل پروين، حجازي، نكونام، استيلي، مهدوي كيا و كريمي و به طور حتم رسيدگي به اين موضوع، بازدهي مثبت خود را خواهد داشت.
آجورلو در ادامه گفت: بدون شك حضور شهردار تهران در مراسم افتتاحيه مسابقات فوتبال محلات نشانگر توجه ويژه ايشان به مقوله ورزش همگاني است. ايشان بارها در رابطه با فوتبال محلات به من سفارش كرده و اين مسابقات سرآغاز فوتبال محلات است و البته تداوم خواهد يافت.
رئيس سازمان ورزش شهرداري اظهار داشت: بدون شك تداوم مسابقات بزرگ اين چنيني بيش از پيش در پيشرفت فوتبال كشور با تكيه بر نقش مردم محلات مختلف تهران مؤثر خواهد بود. تاكنون برگزاري چنين رقابت هايي در اين سطح و با حضور ۲۵۰۰ تيم سابقه نداشته و اين مسابقات پيش درآمدي بر ورزش قهرماني خواهد بود.
آجورلو خطاب به حاضران در سالن ۱۲ هزار نفري آزادي گفت: از اين كه در مسابقات فوتبال محلات با لباس ورزشي از حزب الله لبنان حمايت مي كنيد، خوشحالم. ما در هر شرايطي از مردم مظلوم لبنان و فلسطين نيز حمايت خواهيم كرد.
آجورلو ضمن اشاره به انزجار عمومي نسبت به جنايات رژيم اشغالگر قدس در پايان گفت: بي ترديد خدا با صابران است و حزب الله حزب پيروز تمام سرزمين ها است. اين بشارتي است كه ما در هشت سال دفاع مقدس خود ديديم.

ستون نامه ها
دو ابداع ملي ديگر
دكتر ناصر كرمي
يك كشور به هزار خودرو ملي احتياج دارد يا يك خودروي سالم؟ به اين سئوال احتمالاً در ايران دو شركت خودروسازي و يك وزارتخانه حامي  شان يك جور پاسخ مي دهند و همه ملت يك جور ديگر.
در خبرها آمده بود كه قرار است خودروي جديدي به بازار بيايد به نام پژوي روآ. بدنه اين خودرو پژو است و موتور آن فيات. همچنين قرار است خودروي ديگري مونتاژ شود به نام NP. يعني مخفف New paykan، يعني پيكان جديد. بدنه اين خودرو پژو ۲۰۶ و موتور آن موتور پيكان است. حجم قابل توجهي از خودروهاي توليدي حال حاضر نيز پژو آردي است، كه عبارت است از بدنه پژو و موتور پيكان. قبلاً هم ماشيني ساخته بودند با بدنه پيكان و موتور پژو.اينكه اين روند گذاشتن موتور اين خودرو روي بدنه آن خودرو تا چه وقت ادامه خواهد داشت لابد سئوالي است كه پاسخ آن را همان وزارتخانه مي داند.
خودروسازهاي وطني اين ابداعات را نشانه وجود فناوري ملي خودروسازي در كشور مي دانند، حتماً با همين نشانه ها هم بوده كه توانسته اند همچنان انحصار بازار خودروي كشور را در اختيار داشته باشند و آن كنند، كه خود بهتر مي دانيد. البته نگارنده هم تصور مي كردم في المثل گذاشتن موتور پيكان روي بدنه پژو كار آساني نيست و احتمالاً آلماني ها و ژاپني ها هم با كارهايي اينچنين شروع كردند به خودروسازشدن. اما چند وقت پيش فرصتي دست داد تا از نزديك شاهد يك مسابقه رالي كوهستان مابين خودروهاي دو ديفرانسيل باشم. جالب بود كه همه خودروهايي كه در اين مسابقه پيشتاز بودند، توسط صاحبان آنها به شدت غني سازي شده بودند. يعني موتور هشت سيلندر را گذاشته بودند روي يك بدنه سبك، كمك فنر را از ماشين ديگري گرفته و حتي شاسي خودرو را هم دستكاري كرده بودند. نتيجه، خودرويي بود كه تقريباً از ديوار راست هم بالا مي رفت. همه اين كارها را جوان  هاي نه چندان متمولي با چهار پنج آچار و پيچ گوشتي و در حياط خانه انجام داده بودند.
ابداع خيلي موفق اين گروه از جوانان گذاشتن موتور سواري مزدا روي پرايد است، كه باعث مي شود خودرويي ابداع شود با سرعت نزديك به لامبورگيني! پس، موتور اين خودرو را روي آن خودرو گذاشتن يك جور كاردستي است كه هر آدم آچار به دست علاقه  مندي مي تواند انجام بدهد و انجام آن نه موجد غرور ملي است و نه نشانه برخورداري از فناوري روز. اما اين كه چگونه با همين كارها توانسته اند همچنان شهروندان را وادار كنند به استفاده از خودروهايي غيراستاندارد، ناايمن و هزينه زا سئوالي است كه همچنانكه گفته شد، جواب آن را بايد همان وزارتخانه بدهد. فقط يادمان باشد سالهاست كه خودروسازها پنج سال پنج سال مهلت مي گيرند براي تداوم انحصارشان بر بازار خودرو با اين وعده كه به زودي ايران، خودروساز مي شود، و حاصل تا حالا همين ابداعات عجيب و غريب بوده است. اين كه، همه آنچه كه گفته شد چه ربطي دارد با مسئله محيط زيست و توسعه پايدار كه موضوع غالب مطالب اين ستون است، نكته اي است كه فردا در همين ستون به آن پرداخته مي شود.

پرسه در شهر
هزينه عروسي كم مي شود
نمي دانيم اين خبر بيشتر زوجهاي جوان را خوشحال مي كند يا صاحبان تالارهاي پذيرايي را، اما به هر حال به كساني كه قصد دارند جشن عروسي خود را در تالار برگزار كنند مژده مي دهيم كه شهرداري عوارض ۱۰ درصدي خود را از تالارها دريافت نمي كند، شايد نرخ تالارها پايين بيايد.البته به گفته مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران مديران سالن ها موظف شده اند ۱۰ درصد عوارض حقوق شهرداري تهران را به عنوان تخفيف از صورت هزينه مشتريان كسر كنند.
مرگ كارگر شهرداري
ديروز صبح وقتي بيشتر شهروندان روز تعطيل خود را تازه آغاز كرده بودند، يك كارگر شهرداري، كه مشغول كار در پروژه بزرگراه امام علي بود به دليل سقوط از روي داربست جان سپرد.اين كارگر جوان مشغول كار بر روي ديواره در حال ساخت اين بزرگراه ۲۲ كيلومتري بود كه از روي داربست سقوط كرد. به خانواده اين كارگر جوان تسليت مي گوييم.
يك بازار ديگر براي خريد خودرو
بعد از ايجاد انواع بازارهاي خودرو نو و دست دوم، آخرين بازاري كه به روي اين كالا و مشتريان آن باز مي شود سايت خريد و فروش اينترنتي خودروست.
مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران هدف از ايجاد اين سايت را سهولت در دسترسي و حذف سفرهاي زائد اعلام كرد. نشاني اين سايت: www.iranactm.com است.

۴ ۳ شركت خصوصي به ناوگان حمل و نقل
عمومي تهران مي پيوندند
گروه شهري- معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با دعوت از بخش خصوصي براي ورود به ميدان حمل و نقل عمومي پايتخت، شركت هاي خصوصي را به توسعه حمل و نقل همگاني فراخواند.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيدجعفر تشكري هاشمي فراهم آوردن امكان مشاركت بخش خصوصي در تجهيز و تقويت حمل و نقل همگاني را پاسخ به انتظار و دغدغه مردم تهران دانست و تصريح كرد: با ورود بخش خصوصي حجم قابل توجهي از وسايل نقليه جمعي اعم از اتوبوس، ميني بوس و ون در جهت رفاه شهروندان به معابر شهري سرازير مي شود.
وي با اشاره به تسهيلات و تجهيزات پيش بيني شده در قالب تبصره ۱۳ جهت توسعه حمل و نقل عمومي اضافه كرد: اين تبصره فرصت مغتنمي را پيش روي بهبود ترافيك كلان شهرهاي كشور و به ويژه تهران قرار داده است.
معاون شهردار تهران با ابراز اطمينان از توانايي بخش خصوصي براي توسعه حمل و نقل همگاني، افزود: تاكنون از ۲۵ شركت متقاضي فعاليت در ناوگان اتوبوسراني سه شركت مورد تأييد قرار گرفته اند و از ۵۵ شركت متقاضي فعاليت در شبكه تاكسيراني نيز ۳۱ شركت به تأييد رسيده اند كه براي يك شركت پروانه بهره برداري صادر شده است.
تشكري هاشمي در پايان رويكرد اصلي انتخاب و تأييد صلاحيت شركت هاي متقاضي فعاليت در ناوگان حمل و نقل شهري تهران را توان ارائه خدمات رقابتي و كيفي و در عين حال دقيق و منظم، اعمال نظم و انضباط در خدمات ارائه شده و حداكثر سعي و تلاش در جهت پاسخ گويي به نيازهاي شهروندان و تأمين رضايت ايشان برشمرد و گفت: اميدواريم با آغاز فعاليت شركت هاي خصوصي خون تازه اي به سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت تزريق شود.

نگاه
008760.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |