شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
پرفروش ترين نويسندگان ادبيات داستاني
زويا پيرزاد
013263.jpg
013254.jpg
013260.jpg
گروه ادب و هنر فتانه حاج سيد جوادي، زويا پيرزاد، مرتضي مؤدب پور، فهيمه رحيمي و اسماعيل فصيح پرخواننده ترين نويسندگان ايران در 14 سال گذشته اند.
به گزارش خانه كتاب از اين پنج نويسنده پر طرفدار ادبيات داستاني ايران، تاكنون پرفروش ترين آثار داستاني با تيراژي بسيار فراتر از حد موسوم داستان نويسي به اصطلاح جدي در ايران به چاپ رسيده است و مجموع دفعات انتشار سه كتاب بامداد خمار نوشته فتانه حاج سيد جوادي (38 چاپ)، چراغ ها را من خاموش مي كنم نوشته زويا پيرزاد (22 چاپ) و دالان بهشت نوشته نازي صفوي (22 چاپ) به تنهايي به بيش از 80بار مي رسد. جالب اين كه هر سه كتاب نخست پرفروش در ايران از نويسندگان زن است.
اما پس از اين سه اثر كه هر كدام بيش از 20 بار تجديد چاپ شده اند، خبرگزاري ايسنا بر پايه گزارش شوراي بررسي و سياستگذاري ادبيات داستان وزارت فرهنگ، 44 كتاب ديگر را كه بيش از 10 بار به چاپ رسيده اند، فهرست كرده است:
باغ مارشال حسن كريم پور (20)، پريچهر مرتضي مؤدب پور (18)، وجدان محمود حكيمي (18)، ياسمين مرتضي مؤدب پور (18)، شب  سراب ناهيد پژواك (17)، چهارده داستان علي حجتي كرماني (16)، حريم عشق رؤيا خسرونجدي (16)، بار ديگر شهري كه دوست مي داشتم  نادر ابراهيمي (15)، پنجره فهيمه رحيمي (15)،  سووشون سيمين دانشور (15)، قصه هاي مجيد هوشنگ مرادي كرماني (15)، اصيل آباد رضا رهگذر (14)،  شازده احتجاب هوشنگ گلشيري (14)، عزاداران بيل غلامحسين ساعدي (14)، گلي در شوره زار نسرين ثامني (14)، يلدا  مرتضي مؤدب پور (14)، بانوي جنگل فهيمه رحيمي (13)، تاوان عشق فهيمه رحيمي (13)، دلاور زند نظمي (13)،  شيرين مرتضي مؤدب پور (13)، عروس سياهپوش نسرين ثامني (13)، كليدر محمود دولت آبادي (13)، گستره محبت  نسرين قديري (13)، اتوبوس فهيمه رحيمي (12)، دايي جان ناپلئون ايرج پزشكزاد (12)،  سهم من پرينوش صنيعي (12)، عادت مي كنيم زويا پيرزاد (12)، قصه پرماجراي يوسف و زليخا محمد تمدن (12)، گرداب سكندر رضا رهگذر (12)، آشيانه عقاب زين العابدين مؤتمن (11)، بادهاي خزان محمدرضا بايرامي (11)، بازگشت به خوشبختي فهيمه رحيمي (11)، بي سرپرستان قدسي نصيري (11)، پرواز به سوي پاكي مهدي مشايخي (11)، ثريا در اغما اسماعيل فصيح (11)، داستان باستان محمدحسن شيرازي (11)، دل  كور  اسماعيل فصيح (11)، روي ماه خداوند را ببوس مصطفي مستور (11)، زخم خوردگان تقدير فهيمه رحيمي (11)، شوهر آهوخانم علي محمد افغاني (11)، ماندانا (ادامه پنجره) فهيمه رحيمي (11)، مدير مدرسه جلال آل احمد (11)، نوبت عاشقي محسن مخملباف (11) و نيمه غايب حسين سناپور (11).
همچنين كتاب هايي كه بيش ترين نوبت چاپ را در سال به خود اختصاص داده اند، به اين ترتيب هستند: پنج نوبت چاپ در سال: عادت مي كنيم و چراغ ها را من خاموش مي كنم، چهار نوبت چاپ در سال: سهم من، سه نوبت چاپ در سال: بامداد خمار ، دالان بهشت، پريچهر، ياسمين، يلدا و شيرين، دو نوبت چاپ در سال: باغ مارشال، شب سراب، حريم عشق، روي ماه خدا را ببوس و ماندانا. يك نوبت چاپ در سال: نيمه غايب، بي سرپرستان، گستره محبت، كليدر،  بانوي جنگل، گلي در شوره زار، پنجره، بار ديگر شهري كه دوست مي داشتم،  شازده احتجاب و قصه هاي مجيد.

نظرات احمد دهقان درباره آثار پرفروش در ايران
ادبيات عامه پسند جدي ترين نوع داستان نويسي ماست
013251.jpg
احمد دهقان مي گويد: ادبيات عامه پسند واقعيت غيرقابل انكار و روشني است كه خيلي ها سعي بر انكار آن دارند و يا آن را آن قدر بدون ارزش جلوه مي دهند كه جاي گفت وگو و بحث درباره چون وچرايي آن باقي نمي ماند. در همه جاي دنيا ادبيات عامه پسند مورد توجه است؛  چه در اروپا و آمريكا و چه در هند و چين، مردم به آن اقبال نشان مي دهند و آن را مي خوانند. هر چقدر هم اين آثار از نظر بعضي، موضوعات آبكي چون عشق، نفرت، پسر پولدار و دختر فقير و امثال اين ها داشته باشد، اقبال مردمي از اين گونه كتاب ها بدون هياهوهاي متداول دنياي امروز است.
وي يادآور شد: اين آثار با اقبال مردم مواجه مي شوند. اسم كتاب دهان به دهان مي چرخد، خوانده مي شود و يك باره هزار هزار از اين نوع كتاب ها خوانده مي شوند، بدون آن كه حتي اسم نويسندگان شان در محافل روشنفكري برده شود.
اين داستان نويس با اشاره به كتاب هاي پرفروش 10، 15 سال اخير توضيح داد: 90 درصد اسامي اين آثار از كتاب هاي عامه پسند است كه هيچ وقت هم توده مردم به آن پشت نكرده اند و هياهوهاي سياسي و اجتماعي نقش آنها را كم نكرده است؛ نه سانسور آثار ديگر، آنها را پررونق كرده و نه سرخوردگي هاي اجتماعي و نه هيچ چيز ديگر،  بلكه فقط نويسندگان كتاب هاي عامه پسند حرفه شده اند.
وي افزود: شرايط به گونه اي براي نويسندگان عامه پسندنويس فراهم شده كه خوانندگان خود را دارند و بر اساس حق التاليف زندگي مي كنند، در صورتي كه ما نويسنده به شكل حرفه در بخش هاي ديگر نداريم و همين موجب شده كه نويسنده ايراني هر دو يا سه سال يك بار اثري چاپ كند.
دهقان همچنين معتقد است: ادبيات عامه پسند جدي ترين و حرفه ترين نوع داستان نويسي در كشورمان است كه نه ضرب وزور دولت را پشت سر خود داشته و نه بوق و كرناي دنيايي روشنفكري را. خودش راه خود را باز كرده و اتفاقا هر كه هم آمده، محض رضاي خدا يكي توي سرش زده و او را مايه ننگ ناميده است.

نگاه روز
عينك ضدآفتاب
ابراهيم زاهدي مطلق
چاپ كتابي با عنوان ادبيات محور شرارت عنوان خبري است روي خط خبرگزاري مهر؛ ديدن نام احمد شاملو، محمود دولت آبادي و هوشنگ مرادي كرماني در ليست نويسندگاني كه آثاري از آنان در اين كتاب به چاپ رسيده، جالب ترين اتفاق است.
اگرچه از محتواي خبر چنين برمي آيد كه مؤلف كتاب (آلن ميسون) درپي تبرئه اين نويسندگان و به طور كلي ادبيات اين كشورها از اتهامات دولتمردان آمريكاست، اما اين نكته كه ما همه ايراني هستيم و ايران در محور شرارت است، از نظر آمريكايي ها ترديدي در آن راه ندارد. احتمالا اختلاف آمريكايي ها با يكديگر در تلقي آنان از نحوه شرارت ماست.
در اين جا لازم مي دانم اين خبر را با دو نكته تكميل كنم:
۱ - سال ها پيش كتابي چاپ شد دربردارنده گفت وگوهاي محمد محمدعلي با احمد شاملو، محمود دولت آبادي و مهدي اخوان ثالث.در بخشي از كتاب، مصاحبه كننده از اخوان ثالث مي پرسد: در اين  سال ها كه خيلي از نويسندگان و شاعران به خارج از كشور رفتند و در آنجا اقامت گزيدند، چطور شد كه شما نرفتيد؟
اخوان پاسخ مي دهد: كجا بايد مي رفتم كه بهتر از اين كشور باشد؟ اين جا در كوچه و بازارش مردم زبان مرا مي فهمند و من هم زبان آنها را مي فهمم. از دردهاي هم خبر داريم و از خوشي هاي هم لذت مي بريم. همه آنها كه به خارج رفتند، فقط روزهاي اول تحويلشان گرفتند. يك ميكروفون بي بي سي جلوشان گذاشتند تا آنها هر چه مي خواهند بگويند، بعد هم فراموششان كردند. چون ديگر احتياجي به آنها نداشتند.
۲ - در دوره اول رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي ايشان سفري به كشورهاي ايتاليا، فرانسه و اسپانيا داشتند. در آن روزها شعارهاي قانون گرايي و جامعه مدني رئيس جمهوري ايران به گمان ما تصوير ديگري از ايران در خارج از مرزها ارائه كرده بود. دوست عزيز خبرنگارم در اين سفر حضور داشت كه پس از بازگشت درباره تلقي اروپائيان از ايران دوره خاتمي سئوال كردم، او لبخندي زد و گفت: ... از نظر آنها، همه ما مثل هم هستيم. تروريستيم، ضدتمدنيم، مخالف نظم جهاني هستيم. فرقي هم نمي كند چه شعاري بدهيم و چه جوري حرف بزنيم. همان طور كه از نظر ما، دموكرات ها يا جمهوري خواهان در آمريكا چندان فرقي با هم ندارند. تفاوت آنها با هم در چگونه استعمار كردن ماست.

پوپك صابري فومني:
گل آقا تنديس نمي خواهد، مدرسه بسازيد
ايسنا: پوپك صابري فومني (گلنسا) در واكنش به ساخت تنديس گل آقا و نصب آن در شهرستان فومن ضمن مخالفت با اين اقدام، آن را مصداق حيف و ميل كردن بيت المال برشمرد و از مسئولان خواست در صورتي كه قصد تقدير و زنده  نگهداشتن نام گل آقا را دارند هزينه هايي صرف ساختن مدرسه، فرهنگسرا يا كتابخانه براي شهرستان محروم فومن كنند.
وي با اشاره به اينكه كيومرث صابري (گل آقا) در وصيتنامه خود اختيارات و مسئوليت كليه اقدامات مربوط به گل آقا را به وي سپرده، تأكيد كرد: اين اقدام بدون رضايت خانواده صابري و عدم اطلاع رساني به موسسه گل آقا كه به عنوان مركز رسمي و قانوني مربوط به گل آقا فعاليت مي كند، صورت گرفته است. پوپك صابري با ابراز تاسف از اين اقدام، اذعان داشت: گل آقا همواره از اين گونه تقديرها و بزرگداشت ها دوري مي جست و اقدام اخير نيز قطعا مورد رضايت او و ما نخواهد بود.

اخبار كوتاه
تكنوازي اساتيد ايراني در نياوران
تكنوازي اساتيد موسيقي ايراني در كاخ نياوران، از فردا (يكشنبه) آغاز مي شود. در اولين برنامه علي اكبر شكارچي به همراه دخترش آساره شكارچي (تنبك) به اجراي تكنوازي مي پردازد و در برنامه هاي بعدي، پويا سرايي (سنتور) و پژمان حدادي (تنبك) اجراي تكنوازي خواهند داشت. در اين برنامه حامد زند كريمخاني (سه تار) و شاهو عندليبي (ني) مي زنند.
نواي موسيقي گيلاني در سالن رودكي
گروه موسيقي ايراني مهرآور به سرپرستي برديا صدرنوري 6و 8 شهريور به اجراي موسيقي فولكلور گيلان مي پردازد.
در اين اجرا گروه موسيقي مهرآور قطعاتي از موسيقي ملي و موسيقي فولكلور گيلان را از جمله حيراني، تصنيف دشتي باران درود، تصنيف ماهور عاشقي هاي پنهان، تصنيف اصفهان نسيم باد نوروزي در بخش موسيقي ملي و چند قطعه فولكلور گيلاني را در مايه دشتي از جمله تصنيف مي ايران(ايران من)، قطعه ليلا و قطعه گول مار را اجرا خواهند كرد. كنسرت گروه موسيقي مهرآور ساعت 20 روزهاي فوق در سالن رودكي به روي صحنه مي رود.
عمران صلاحي در جمع شاعران جهان
عمران صلاحي در گردهمايي شاعران جهان در چين درباره شعر امروز ايران صحبت مي كند.
انجمن شاعران چين در يك برنامه 10روزه، شاعراني را از سراسر دنيا گردهم مي آورد. در اين گردهمايي كه به مدت 10 روز در سپتامبر (شهريورماه) و به صورت همزمان در دو شهر پكن و كاشغر برگزار مي شود، شاعراني ازجمله فارست گاندر و كارولين دوريس رايت از آمريكا، آشوك واچ پي از هند، امجد ناصر از سوريه، وولفگانگ كوبين از آلمان، يانگ ليانگ از نيوزيلند، ويليام بر از انگلستان، ويل تايل و شانگ دلانگ از فرانسه، ماريام فاكوندو از اسپانيا و الگا از روسيه به همراه شاعران ديگري از كشورهاي ويتنام، كره، اندونزي و مالزي شركت مي كنند.
تنها پرتره  شكسپير در انگلستان
يك مركز هنري بريتانيايي از 25 شهريورماه جاري نمايشگاهي با عنوان جست وجوي شكسپير برپا مي كند.
در سال 1856، نخستين نقاشي عرضه شده به گالري تازه تاسيس پرتره ملي در لندن، اثري بود كه تصور مي شد تصوير ويليام شكسپير باشد.ويليام شكسپير (1616 – 1564) مشهورترين شاعر و نمايشنامه نويس تاريخ انگلستان است كه براي بيش از 200 سال، در كانون توجه دنيا قرار داشت.
مركز ييل، اين اثر هنري را كه درعين مورد شك بودن ارزشمند است، در معرض ديد علاقمندان به هنر و ادب قرار دهد.

غلامحسين اميرخاني:
رساله خوش نويسي تا پاييز آماده است
ايسنا: غلامحسين اميرخاني گفت كه رساله تحليل مسائل فني و خوشنويسي ايران را تا پايان پاييز سال جاري منتشر مي كند.
اين استاد خوش نويس كه از گذشته تدوين اين رساله را آغاز كرده است، با برخوردي تازه نسبت به خوش نويسي، به تحليل فني و تاريخي و سير تطور و تحول خوش نويسي از موقعيت تاريخي عمدتا سه استاد تراز اول، عمادالكتاب - ميرعماد حسني- ، ميرزا رضا اصفهاني و ميرزا رضا كلهر، از ابتداي كار تا كمال بلوغ هنري آنان پرداخته است. به گفته اميرخاني، تدوين اين كتاب تا برپايي همايش بين المللي مكتب اصفهان، به سرانجام مي سد.
اين همايش با دبيري علمي غلامحسين اميرخاني به خوش نويسي مكتب اصفهان - بررسي سال هاي 1000 تا 1135 هجري قمري - اختصاص يافته است.

شاملو، دولت آبادي و مرادي كرماني در ليست محور شرارت
013257.jpg
گروه ادب و هنر – آمريكايي ها با قرار دادن نام احمد شاملو، محمود دولت آبادي و هوشنگ مرادي كرماني در ليست محور شرارت ، كتابي را با عنوان ادبيات محور شرارت منتشر كردند. اين كتاب دربردارنده آثاري از كشورهاي مخالف سياست هاي آمريكا در ايالات متحده است. خبرگزاري مهر كه اين گزارش را منتشر كرده است مي نويسد: عنوان اصلي اين كتاب literature from the axis of evil است كه مجموعه اي آنتولوژي و شناساننده ادبيات و هويت واقعي ملت هايي است كه از سوي ايالات متحده محورهاي شيطاني لقب گرفته اند.
در سايت اينترنتي اين ناشر آمده است كه تا سال گذشته ناشران چندان مجاز به پرداختن به ادبيات ملت هاي مخالف با آمريكا نبوده اند و اين براي اولين بار است كه چنين مجموعه اي كاملا مغاير با سياست هاي قطعي و دولتي ايالات متحده و دربرگيرنده داستان هايي از نويسندگان كشورهاي به اصطلاح شرور و خطرناك به ترجمه درمي آيد. اين كتاب از 35 داستان از كشورهاي ايران، عراق، كره شمالي، سوريه، ليبي، سودان و كوبا تشكيل شده است.
كتاب ادبيات محور شرارت با سرپرستي و گردآوري آلن ميسون به تازگي در 320 صفحه، با جلد سخت از سوي نشر new press آمريكا به قيمت 24 دلار و 95 سنت عرضه شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |