شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
ماجراي جنجالي مخفيگاه 5/2 متري
آزادي دختر اتريشي از اسارت 8 ساله
مخفيگاه در داخل باغي قرار داشته كه بوسيله حصارهاي فلزي پوشانده شده و بوسيله دوربين هاي مدار بسته و ساير تكنولوژيهاي پيشرفته تحت حفاظت قرار داشت
013380.jpg
گروه حوادث - مرد رواني اتريشي بعد از ربودن يك دختر 10 ساله ، 8 سال او را در يك اطاق 5/2 متري محبوس كرد، اما هنگاميكه اين دختر پنجشنبه گذشته از زندان كوچك خود گريخت راز طولاني ترين تعقيب پليسي اتريش گشوده شد .
بازگشت به 8 سال قبل
دو م مارس 1998 ، خانواده ناتاشا كامپوش دختر۱۰ ساله اهل وين با مراجعه به پليس اعلام كردند،دختر۱۰ساله شان در مسير رفتن به مدرسه ربوده شده است. با گزارش موضوع، كارآگاهان پليس تحقيقات گسترده اي را براي يافتن سرنخي درباره رباينده آغاز كردند . آنها در بازجويي هاي پليسي از يكي از دوستان دختر نوجوان دريافتند كه وي توسط مردي كه سوار بر يك خودروي ون سفيد رنگ بوده ربوده شده است. به اين ترتيب صاحبان بيش از 1000 خودروي ون سفيد رنگ در وين و ديگر شهرهاي اتريش بازداشت و تحت بازجويي قرار گرفتند، اما هنگاميكه در جريان تحقيقات كارآگاهان پليس به هيچ سرنخي دست پيدا نكردند، يكي از طولاني ترين پرونده هاي پليسي كه نزديك به 8 سال طول كشيد، آغاز شد.
هشت سال بعد
پنجشنبه گذشته در حالي كه 8 سال از ماجراي ناپديدشدن دختر جوان مي گذشت و كم كم موضوع در حال فراموش شدن بود ، مطبوعات و خبرگزاريهاي اتريش ،خبري جنجالي را پوشش دادند كه بار ديگر ماجراي ناپديدشدن ناتاشا كامپوش را به خبر مهم صفحات حوادث اين كشور و حتي جهان تبديل كرد. خبر حاكي از آن بود كه ناتاشا روز پنجشنبه بعد از گذشت 8 سال به خانه شان بازگشته و راز ناپديدشدنش را فاش كرده است .
به گزارش آسوشيتدپرس اين دختر جوان بعد از بازگشت به خانه به كارآگاهان پليس و خانواده اش گفت : 8 سال قبل توسط مردي به نام ولفگانگ پريكتول كه خانه اش در نزديكي خانه آنها قرارداشت ربوده شده و در اين سالها در يك اتاق 2 و نيم متري محبوس بوده است. گرهارد لانگ افسر پليس وين كه با اين دختر گفتگو كرده است روز گذشته به خبرنگاران گفت: دختر جوان در نخستين بازجويي ها عنوان كرده او به دستور ولفگانگ پريكوپيل كه يك مهندس ارتباطات راه دور است، روز و شب در اين اتاق كه در داخل باغي در در روستاي استراسشوف قرار دارد محبوس بوده و تنها لحظاتي اندك مي توانسته خارج شود .
بررسي هاي پليسي نشان مي دهد كه اين مخفيگاه در داخل باغي قرار داشته كه بوسيله حصارهاي فلزي پوشانده شده و بوسيله دوربين هاي مدار بسته و ساير تكنولوژيهاي پيشرفته تحت حفاظت قرار داشته است. به گفته افسر پليس ، زندان كوچك داراي يك توالت، يك تختخواب و يك گنجه بوده است. به گفته مادر اين دختر ، كامپوس كه اكنون 18 ساله است در شرايط رواني مناسبي بسر مي برد. وي به تلويزيون اتريش گفت : به نظر مي رسد رباينده او را تحت تعليم قرار داده و كتابهاي بسياري در اختيار او گذاشته است ، او به راديو گوش مي داده و تلويزيون نگاه مي كرده است
فرار دختر جوان
خودكشي رباينده
بنا به اين گزارش دختر جوان هنگامي كه در حال تميزكردن خودروي پريكلوپيل با جاروبرقي بوده است ، با استفاده از صداي بلند جاروبرقي فرار كرده و به بيرون دويده است و پس از ساعاتي كه به دنبال خانه شان گشته به خانه برگشت والدين او كامپوش سيرني و لودويگ كوچ كه از يكديگر جدا شده اند دخترشان را از روي اثر زخم او به صورت جداگانه شناسايي كردند. اين در حالي است كه پليس براي تأييد هويت دختر جوان منتظر رسيدن نتيجه آزمايشهاي دي ان اي اوست .
با اظهارات اين دختر جوان و نشان دادن مخفيگاهش پليس بررسي هاي خودرا براي يافتن رباينده آغاز كرد اما ساعاتي بعد مشخص شد كه رباينده كه يك متخصص ارتباطات راه دور است ، بعد از آنكه از فرار زنداني خود آگاه شده با پرت كردن خود در جلوي ترن وين خودكشي كرده است. يكي از همسايگان گفت كه پريكوپيل يك آدم معمولي به نظر مي رسيد. او مي گويد كه ما وي را از ديدارهايي كه در مغازه هاي اطراف داشتيم مي شناختيم اما به طور شخصي شناختي از او نداشتيم. يك روانشناس اتريشي در گفتگو با شبكه خبري اتريش اي پي اي گفت : اين احتمال وجود دارد كه دختر جوان از سندرم استكهلم رنج ببرد، وضعيتي كه بر مبناي آن يك زنداني با زندانبان خود در طي مدتي طولاني رابطه اي مثبت برقرار مي كند، او رباينده خود را ارباب صدا مي زده است.
بنا بر گزارش ها، تحقيقات درباره انگيزه رباينده و اينكه آيا دختر جوان مورد آزار قرار گرفته آغاز شده است.
اما با اين حال به نظر مي رسد رباينده يك بيمار رواني باشد كه از كنترل انسانها لذت مي برده است.

ادعاي متهم : دستور قتل در جلسه خانوادگي صادر شد
گروه حوادث- مرد جواني كه در پي يك دستور خانوادگي، دخترعمويش را به قتل رسانده بود، در حالي دستگير شد كه قصد داشت دو نفر ديگر را نيز به قتل برساند.
قتل در آپارتمان شماره 22
به گزارش همشهري، بامداد 28 مرداد ، هنگامي كه شوهر زني به نام سكينه به خانه اش در آپارتمان شماره 22 در شهر قدس بازگشته و با جسد همسرش روبرو شد،گيج و مبهوت با مركز 110 تماس گرفت و از قتل همسرش خبر داد.
با توجه به حساسيت موضوع، سرهنگ شكوري رئيس آگاهي شهريار و سروان حسن اعتمادي رئيس دايره جنايي به همراه بازپرس جنايي در محل جنايت حاضر شده و تحقيقات در اين رابطه را آغاز كردند. در بررسي هاي اوليه مشخص شد، قاتل آشنا پس از آنكه به راحتي وارد خانه شده ،زن جوان را بدون ارتكاب سرقت و احتمالا با انگيزه انتقامجويي به قتل رسانده است.
در بازجويي از همسر مقتول وي گفت : پسرعموي همسرم به نام شاهپور چندين بار او را تهديد به مرگ كرده بود و احتمال مي دهم او از جريان جنايت اطلاع داشته باشد در حاليكه بازجويي از همسايگان مقتول نشان مي داد كه ساعت 11 ظهر روز حادثه شاهپور به خانه سكينه رفته است، عمليات گسترده اي براي دستگيري وي آغاز شده و سرانجام ساعاتي بعد با كمك خانواده شاهپور مخفيگاه او شناسايي و وي دستگيرشد.
دستور خانوادگي براي جنايت
با دستگيري متهم به قتل ، وي در بازجويي هاي صورت گرفته با اعتراف به جنايت در توضيح انگيزه خود گفت: سكينه سال گذشته با مرد جواني به نام ابراهيم آشنا شد. چند ماه پس از آغاز اين رابطه، او مرد جوان را با خواهرش نيز آشنا كرد كه پس از مدتي همسر خواهرش متوجه موضوع شد و به پليس اطلاع داد . با دستگيري ابراهيم وي روانه زندان شد اما به دليل اينكه مداركي وجود نداشت ، پس از 5 ماه تبرئه و آزاد شد. قاتل جوان ادامه داد: با آزادشدن ابراهيم، خانواده ما با پدر وي جلسه گذاشتند و قرار شد خودمان ابراهيم و سكينه و خواهرش را مجازات كنيم ، در آن جلسه من قبول كردم اين دستور خانوادگي را اجرا كنم .
ساعت 11 روز 27 مرداد ماه تصميم به اجراي دستور گرفتم، مي خواستم هر سه نفر آنها را به قتل برسانم بنابراين به مقابل خانه سكينه رفتم، وقتي كه در را باز كرد موضوع دستور خانوادگي را براي او گفتم، اما او با خونسردي گفت:چند روزي بود منتظر اجراي دستور بودم، خودم هم از اين زندگي خسته  شده ام، او از من زمان خواست تا وصيتنامه اش را بنويسد پس از آن او را به قتل رساندم. بعد از اين جنايت به خانه خواهرش رفتم اما به دلايلي نتوانستم او را به قتل برسانم ، پس از آن تصميم گرفتم تا ابراهيم را به قتل برسانم اما موفق به يافتن او هم نشدم.
سرهنگ محمد حسين كريمي، فرمانده انتظامي شهريار روز گذشته با اعلام جزئيات اين خبر گفت: در بررسي دفترچه خاطرات مقتول مشخص شده او از فساد اخلاقي  خود به تنگ آمده و چندين بار قصد خودكشي داشته است ولي موفق به اين كار نشده بود. هم اكنون تحقيقات در اين رابطه در دايره جنايي پليس آگاهي شهريارهمچنان ادامه دارد.

با دستگيري قبل از وقوع اولين سرقت در تهران مشخص شد
نوجوان 15 ساله، عضو باند سرقت مسلحانه بود
گروه حوادث- سه پسر جوان 15 تا 25 ساله كه بعد از ارتكاب چندين سرقت مسلحانه در اصفهان به تهران آمده بودند، قبل از ارتكاب نخستين سرقت مسلحانه در پايتخت توسط مأموران پليس شناسايي شده و دستگير شدند.
ساعت 1 و 30 دقيقه بامداد، پنجشنبه، ماموران يگان ويژه پليس آگاهي تهران بزرگ درحال گشت زني در حوالي پارك شمشيري تهران، متوجه خودرو پرايد با سه سرنشين در گوشه اي از پارك شدند. حضور سه پسر جوان در آن ساعات بامداد، شك پليس را برانگيخت. درحالي كه ماموران به خودرو نزديك مي شدند، سرنشينان پرايد قصد فرار داشتند اما با سرعت عمل پليس دستگير شدند. در بازجويي هاي صورت گرفته اين سه جوان كه 15، 23 و 25 سال سن داشتند در ابتدا ادعا كردند كه تنها به قصد تفريح در آن ساعت به پارك آمده اند ولي وقتي نتوانستند مدارك خودرويي را كه سوار آن بودند به پليس ارايه دهند، ماموران اقدام به بازرسي خودرو كردند كه با كشف دو قبضه اسلحه كمري و 140 تير فشنگ، يك رشته دستبند نظامي، قمه، طناب و دستكش ديگر چاره اي جز بيان حقيقت از سوي متهمان باقي نماند. سه پسر جوان كه در چندقدمي محلي كه قرار بود تا چند دقيقه بعد آن را مورد دستبرد قرار دهند بازداشت شده بودند بعد از انتقال به اداره يكم آگاهي تهران بزرگ به چندين فقره سرقت مسلحانه در اصفهان اعتراف كردند.
  سرقت هاي مسلحانه در اصفهان
كارآگاهان اداره يكم آگاهي تهران بزرگ بلافاصله بعد از انتقال سه متهم به مقر پليس، بازجويي هاي تخصصي خود را از آنان آغاز كردند. اين سه متهم كه دو نفر از آنان از اهالي شهرستان اصفهان و ديگري از ساكنان رشت بوده اند وقتي خود را در برابر سئوالات كارآگاهان ديدند لب به اعترافات جديدي گشودند. آنها در توضيح سرقت ها گفتند: از مدتي قبل با استفاده از تجهيزاتي كه در اختيار داشتيم اقدام به سرقت مسلحانه سه خودرو سمند و دو خودرو پرايد در شهرستان اصفهان كرديم. در ابتدا خودرو مورد نظر را شناسايي مي كرديم سپس در يك محل خلوت سد راه راننده آن شده و با تهديد اسلحه راننده را به بيرون پرت كرده و بعد از سرقت خودرو از محل مي گريختيم.
سرقت ناكام از طلافروشي
محمد تورنگ، رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران گفت: در ادامه بازجويي ها تحقيقات كارآگاهان اداره يكم آگاهي مشخص كرد اين سه جوان نيم ساعت قبل از بازداشت نيز خودروي پرايدي را در تهران ربوده بودند و سوار بر اين خودرو به مقابل طلافروشي اي كه از قبل نقشه سرقت آن را كشيده بودند مراجعه كرده بودند. محل مشخص شده طلافروشي اي در نزديك پارك شمشيري بودكه سارقان مسلح جوان دريافته بودند كه طلافروشي فاقد تجهيزات ايمني است .

شليك به خواهر و برادر
گروه حوادث – متهم به قتل بعد از دستگيري مدعي شد كه مقتول او را تهديد به مرگ كرده بود به همين دليل و ي مقتول را كشت.
ساعت 23 و 25 دقيقه يكم شهريور كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ از وقوع درگيري خانوادگي مرگبار در خيابان افسريه مطلع شدند. در اين حادثه مردي به نام محمدجواد با شليك گلوله به قتل رسيده بود اما خواهرش درحالي كه در اثر اصابت گلوله به شدت مجروح شده بود به بيمارستان انتقال يافته بود. سرهنگ سلطاني معاونت اداره آگاهي تهران بزرگ روز گذشته ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: پليس جنايي بعد از حضور در صحنه متوجه وقوع يك جنايت خانوادگي شد. عامل اين درگيري مرگبار كه حميد نام دارد در محل حادثه دستگير شده و به اداره دهم آگاهي تهران بزرگ انتقال يافت. متهم در جريان بازجويي هاي پليسي در ادعايي عجيب به كارآگاهان گفت: ساعتي قبل از جنايت برادرم (محمدجواد) و خواهرم به مقابل آپارتمان مسكوني ام مراجعه كردند. آنان از مدت ها قبل مدعي بودند كه درپي يك معامله خانوادگي من حق و حقوق آنان را به طور كامل پرداخت نكرده ام و بايد چهار ميليون تومان ديگر به آنان بپردازم ولي من منكر اين موضوع بودم و اين موضوع باعث اختلاف ما شده بود. شب حادثه آنها بارديگر به منزلم مراجعه كردند و تهديد كردند كه اگر پول آنان را پرداخت نكنم مرا به قتل خواهند رساند.درحالي كه عصباني شده بودم و بعد از بيرون كشيدن اسلحه برنو از داخل كمد آنان را نشانه گرفته و برادرم را كشتم و خواهرم را نيز با شليك تير مجروح كردم.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |