شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
آغاز اجراي طرح احداث ۵۰ هزار واحد
مسكوني اجاره اي در استان ها
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي:  وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد: همزمان با آغاز هفته دولت (۲ شهريور) طرح احداث واحد هاي مسكوني اجاره اي در استان هاي كشور آغاز مي شود.
محمد سعيدي كيا در حاشيه مراسم بهره برداري از ۸۵۰ واحد مسكوني جديد از مرحله سوم احداث واحد هاي مسكوني در شهر جديد پرند با اشاره به اينكه براساس اين طرح، قرار است سالانه ۵۰ هزار واحد مسكوني در كشور ساخته شود، افزود: به ازاي ساخت هر واحد مسكوني ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان وام اعطا مي گردد.
وي يارانه اختصاصي به تسهيلات ساخت اين واحد ها در شهرهاي متوسط زير ۲۵۰ هزار نفر جمعيت را ۴ درصد و در شهرهاي كوچك زير ۱۰۰ هزار نفر ۶ درصد عنوان كرد.همچنين وي با تأكيد بر اين نكته كه لايحه تضمين كيفيت ساخت و ساز به زودي به تصويب خواهد رسيد، گفت: اميدواريم با اجرايي شدن اين طرح، ديگر شاهد احداث واحد هاي مسكوني فاقد كيفيت در كشور نباشيم.
سعيدي كيا افزود: هم اكنون  نحوه نظارت بر ساخت و سازها به اين نحو است كه سازمان نظام مهندسي با مالك قرارداد منعقد مي كند و مسئول نظارت بر ساخت و ساز و كيفيت آن نظام مهندسي در كنار همراهي شهرداري هاست.
وي تأكيد كرد: براساس لايحه تضمين كيفيت ساخت و ساز، هر فردي كه مي خواهد اقدام به ساخت و ساز كند، بايستي كيفيت كار خود را نزد يك شركت بيمه، بيمه نمايد.

توقف توليد شركت نفت انگليس
بار ديگر قيمت نفت را افزايش داد
گروه اقتصادي- نفت خام هفته گذشته دستخوش نوسانات پياپي قيمت بود. ديروز در آخرين روز معاملات در بازارهاي جهاني به دليل گروگانگيري كاركنان نفتي در نيجريه، توقف مجدد توليد شركت نفت انگليس و قطعي شدن احتمال وقوع توفان در آمريكا افزايش يافت.
گروگانگيري سه كارگر شركت نفت اني ايتاليا در بندر هاركورت مركز اصلي توليد نفت نيجريه ،شكل گيري توفان استوايي در نزديكي سواحل مكزيك مهمترين مركز توليد نفت در آمريكا از دلايل اصلي افزايش قيمت نفت در بازار هاي جهاني بود.علاوه بر اين، روز پنج شنبه شركت نفت انگليس نيز اعلام كرد به دليل نشت نفت از محل ديگري از خط لوله حوضه نفتي خليج پردو بار ديگر توليد از اين ميدان را كه روزانه ۴۰۰ هزار بشكه توليد دارد، متوقف كرده است.
رويداد هاي پياپي يادشده در بازار نفت كه شرايط سردرگم و نامشخصي را پس از خاتمه جنگ لبنان و پاسخ ايران به پيشنهادهاي غرب طي مي كرد، بار ديگر به افزايش قيمتها كمك كرد. ديروز هر بشكه نفت سبك آمريكا و نفت برنت درياي شمال نزديك به ۷۳ دلار معامله شد و نسبت به روز گذشته حدود ۷۰ سنت افزايش داشت. اگرچه هنوز سرنوشت پرونده هسته اي ايران مشخص نشده، همچنان در اظهارنظرهاي كارشناسان بازار نفت به عنوان يك عامل غيرفعال در تحولات بازار مورد توجه قرار مي گيرد، ولي انتظار نمي رود كه تغيير چشمگيري در اين بازار پس از تعطيلات هفته جاري و آغاز كار بازار نفت رخ دهد.

در استان هاي مختلف ارائه شد
گزارش عملكرد اقتصادي دولت توسط مسئولان اقتصادي
گروه اقتصادي- مسئولان اقتصادي دولت نهم ديروز سخنرانان پيش از خطبه هاي نماز جمعه مراكز استان هاي كشور بودند و در آستانه هفته دولت، گزارشي از عملكرد اقتصادي در طول يك سال گذشته ارائه كردند.
وزير اقتصادي و دارايي در تبريز، رئيس كل بانك مركزي در شهركرد، وزير تعاون در زاهدان و وزير بازرگاني در زنجان ازجمله مسئولان اقتصادي دولت بودند كه گزارش هايي از فعاليت نهادهاي زيرمجموعه خود ارائه كردند.
انحصار دولتي در عرصه اقتصاد شكسته مي شود
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت:  در حال  حاضر، نرخ  تورم  در كشور معادل  ۱۰ درصد است  و امكان كاهش بيشتر آن نيز وجود دارد.
به گزارش ايرنا، داوود دانش جعفري، در سخنان  پيش  از خطبه هاي  نماز جمعه  تبريز، افزود: اين  نرخ  تورم  البته  قابل  كنترل  و كاهش  است  كه  اين  امر با سياستهاي  درست  و دقيق  ميسر خواهد شد.
وي  اظهار داشت : در برهه اي  از سال هاي  پس  از انقلاب،  نرخ  تورم  به  ۸/ ۴۹ درصد رسيده  بود كه  با توجه  به  شرايط  و امكانات  كشور اكنون  رقم 
۱۰درصدي  نرخ  تورم، قابل قبول است.
وي توسعه  همه جانبه  و برابر در تمامي  نقاط  كشور، ارائه  تسهيلات  بانكي  به  تمام  مناطق  كشور بر اساس  سهميه  بندي ، تعلق  تسهيلات  براي  طرح هاي  بزرگ  و كوچك، كاهش  شكاف  بين  شهر و روستا و تمركززدايي  و دادن  اختيارات  بيشتر به  استانداران  را از كارهاي  دولت  نهم  در يك  سال  گذشته  عنوان  كرد.
واگذاري چهار بانك بزرگ تجاري كشور به بخش خصوصي
رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي به عنوان سخنران پيش از نماز جمعه شهركرد، گفت: صادرات غيرنفتي ايران در پايان سال ۸۵ به بيش از ۱۶ميليارد دلار خواهد رسيد كه بيانگر جهش بزرگ اقتصادي دولت نهم است.
به گزارش ايرنا، ابراهيم شيباني تصريح كرد: دولت نهم براي توسعه همه جانبه در كشور به ويژه در استانهاي كم برخوردار تاكنون دو هزار و ۶۹۴ مصوبه استاني را تصويب كرده است.
رئيس كل بانك مركزي همچنين بدون ذكر زمان مشخصي، از واگذاري چهار بانك بزرگ تجاري كشور به بخش خصوصي خبر داد.
ابراهيم شيباني افزود: بانك هاي صادرات، تجارت، ملت و رفاه درراستاي اجراي ابلاغيه بند(ج) اصل ۴۴ قانون اساسي كه ازسوي مقام معظم رهبري صورت گرفته، به بخش خصوصي واگذار خواهد شد. وي اظهار داشت: بانك ملي، در بين بانك هاي تجاري و بانك هاي تخصصي، شامل: بانك هاي كشاورزي، مسكن و توسعه صادرات و صنعت و معادن به بخش خصوصي واگذار نخواهد شد. به گفته وي، واگذاري بانك هاي بزرگ تجاري كشور در قالب سهام به بخش خصوصي و مردم صورت خواهد گرفت. رئيس بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران افزود: نرخ تورم امسال به ۴/۱۰ درصد رسيده و تا پايان برنامه چهارم توسعه نرخ تورم به كمتر از ۱۰درصد كاهش خواهد يافت. به گفته وي، نرخ نقدينگي در كشور هم اكنون ۳۷درصد است و افزايش نقدينگي با سرعت گردشگر پول رابطه مستقيم دارد. شيباني، از منطقه اي شدن سود تسهيلات بانكي در كشور خبر داد و گفت: جزئيات اين طرح در بانك مركزي در دست تهيه است و اجراي اصل آن با كاهش نرخ سود بانكي از سال گذشته آغاز شد.
صدور مجوز ۳۸هزار بنگاه اقتصادي كوچك و زودبازده
وزير بازرگاني در جمع نمازگزاران جمعه  زنجان گفت: در برنامه پنج ساله اول توسعه ۸/۱۷ ميليارد دلار، در برنامه  دوم ۴/۲۶ و در برنامه  سوم ۷/۲۷ ميليارد دلار صادرات پيش بيني شده بود، كه  اين رقم به ترتيب به ۷/۱۱ و ۳/۱۵ و ۸/۲۵ ميليارد دلار رسيد، يعني اهداف مورد نظر و پيش بيني شده محقق نشد. ميركاظمي گفت: در سال اول برنامه  چهارم توسعه كه همزمان با شروع به كار دولت نهم بود ۵/۱۰ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشتيم، در حالي كه اين رقم در برنامه ۵/۸ ميليارد دلار پيش بيني شده بود. ميركاظمي، از خريد بيش  از ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار تن گندم مازاد كشاورزان در سال جاري خبر داد و گفت: بهاي گندم خريداري شده نيز به طور مستقيم و بدون واسطه به  زارعين پرداخت مي شود. وي يادآور شد: امسال همچنين يك ميليون و ۶۰۰ هزار زارع از نظام بانكي كشور تسهيلات دريافت كرده اند. وي افزود: با تصميم دولت، امسال ساخت تعدادي سيلوي ذخيره گندم با ظرفيت بيش  از يك ميليون تن توسط بخش خصوصي آغاز شده است. وزير بازرگاني گفت: از شهريورماه پارسال تا مردادماه امسال، مجوز ايجاد ۳۸ هزار و ۴۳۸ فقره بنگاه اقتصادي كوچك و زودبازده با هدف رفع مشكل بيكاري صادر شده است.
وي رشد ۱۶ درصدي ايجاد اين گونه واحدها را بيانگر احساس امنيت اقتصادي بيشتر از سوي سرمايه گذاران دانست.

در ۴ ماهه نخست امسال
۷/۱۸ درصد هزينه هاي جاري دولت
صرف اعطاي يارانه كالاهاي اساسي و دارو شد
گروه اقتصادي- در چهار ماهه نخست سال ۸۵ از كل رقم ۱۲۷ هزار و ۲۴۶ ميليارد ريالي هزينه هاي جاري دولت، بالغ بر ۷/۱۸ درصد آن صرف اعطاي يارانه كالاهاي اساسي و دارو شد. به گزارش همشهري و بر اساس آمارهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي، در چهار ماهه نخست سال جاري يارانه كالاهاي اساسي و دارو به ۲۳ هزار و ۸۷۵ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به رقم ۲۵ هزار و ۶۲۰ ميليارد ريالي مدت مشابه سال گذشته كاهشي ۷ درصدي نشان مي دهد. بر اساس اين گزارش، با توجه به اينكه رقم مصوب بودجه اي براي يارانه كالاهاي اساسي و دارو در چهار ماهه نخست امسال ۱۹ هزار و ۲۵۷ ميليارد ريال بود، رسيدن رقم يارانه ها به ۲۳ هزار و ۸۵۷ ميليارد ريال نشانگر تحقق ۱۲۴ درصدي بودجه يارانه كالاهاي اساسي و دارو است. در همين حال، مديركل امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز از شش برابر شدن يارانه اقشار محروم جامعه خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۶۰ ميليارد تومان يارانه به اقشار محروم و آسيب پذير تعلق گرفت كه امسال اين رقم به ۳۶۰ ميليارد تومان رسيد. به عبارت ديگر، يارانه كالاهاي اساسي براي اقشار محروم شش برابر شد و مي توان ادعا كرد كه با اين اقدام، حركت به سوي هدفمند كردن يارانه ها آغاز شده است. مجيد يارمند در گفتگو با مهر با اشاره به اينكه قرار است طي برنامه چهارم يارانه ها هدفمند شوند، افزود: تاكنون در هدفمند كردن يارانه سوخت موفقيتي حاصل نشده اما يارانه دارو هدفمند شده است. وي با بيان اينكه يارانه سوخت و انرژي غيرهدفمند هستند، گفت: امسال وضعيت يارانه كالاهاي اساسي و دارو نسبت به سال گذشته بهبود يافته است.

سهم ايران از بازار جهاني فرش دستباف
۴۱ تا ۴۳ درصد است
013323.jpg
013377.jpg
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: پانزدهمين نمايشگاه فرش دستباف ايران درحالي آغاز شد كه سال هاي گذشته سهم ايران از بازار جهاني فرش با ورود رقبايي از چين ، هند و پاكستان روند نزولي داشته است. مشكل ثبت طرح و نقش و كپي برداري رقبا از طرح هاي اصيل فرش ايراني، شناسنامه دار كردن و جلوگيري از صادرات فرش هاي نامرغوب ،عدم توليد فرش متناسب با نياز بازار ، بازاريابي و ماندگاري در بازارهاي هدف و مسائل مرتبط با حمايت از بافندگان فرش و بيمه قاليبافان ازجمله چالش هاي كنوني پيش روي فرش دستباف ايران است. در اين مراسم، وزير بازرگاني سهم ايران از بازار يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاري فرش دستباف را به طور متوسط ۴۱ تا ۴۳ درصد (۵۵۹ ميليون دلار) دانست.
در اين مراسم، همچنين رئيس مركز ملي فرش ايران ابراز اميدواري كرد كه در سال جاري رشد منفي صادرات فرش متوقف شده و به رشد ۸درصدي دست يابيم. در پانزدهمين نمايشگاه فرش دستباف ايران كه از يكم شهريور افتتاح و به مدت ۷ روز برپا خواهد بود ۳۸۶ غرفه دار در فضايي حدود ۳۶ هزار متر مربع حضور دارند.

گفت وگوي امروز
سال آينده در توليد جو به خودكفايي مي رسيم
گروه اقتصادي - به دنبال تلاش دولت براي نيل به خودكفايي در توليد گندم، چندي پيش بحث خودكفايي در توليد جو هم مطرح شد. اين درحاليست كه اخيراً واردات جو به داخل منتفي شده است و مقرر گرديده سطح زير كشت محصول در سال زراعي امسال به يك ميليون و ۷۰۰ هزار هكتار بالغ شود. در اين زمينه با محمد رضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي گفتگو كرده ايم.
***
* به دنبال اعلام خبر احتمال نيل به خودكفايي در توليد جو، آيا در سال زراعي جديد شاهد نيل به اين مقصود خواهيم بود ؟
- در زمينه توليد جو در سال زراعي ۸۵- ۸۴ دولت نهم برنامه ريزي نكرده است، از اين رو به نظر مي رسد در توليد جو طي سال زراعي ۸۶ - ۸۵ به خودكفايي برسيم. هم اكنون واردات جو به داخل به دنبال عدم اعطاي مجوز واردات منتفي شده است و فقط با برخي از مجوزهاي صادر شده در سال قبل جو به داخل وارد مي شود.
طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته امسال در توليد جو بايد به خودكفايي مي رسيديم و واردات هم بايد كاملاً قطع مي شد كه با شرايط فعلي اين اتفاق روي نداده است.
* سطح فعلي زير كشت جو چقدر است و با توجه به نياز دامداران به اين محصول، آيا در صورت كمبود جو در داخل كه مسلماً بر بهاي تمام شده گوشت اثر مي گذارد، واردات اين محصول به كشور صورت خواهد گرفت؟
- سطح زير كشت فعلي جو به صورت ديمي و آبي يك ميليون و ۷۰۰ هزار هكتار است كه با توجه به آن و برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي كشت ساير محصولات علوفه اي چون ذرات علوفه اي و دانه اي خيلي نياز به واردات نداريم، اما يقيناً در صورت احساس نياز در اواخر سال آينده شايد مقداري جو به داخل وارد شود.
* كل رقم برداشت جو در سال گذشته چه ميزان بوده است و پيش بيني شما براي رقم امسال چقدر است؟
- كل رقم برداشت جو در سال گذشته ۳ ميليون تن بوده است كه اين ميزان در سال جاري احتمالاً با ۵۰۰ هزار تن افزايش به ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تن بالغ خواهد شد.امسال نسبت به پارسال با ۱۰۰ درصد افزايش، بيش از ۳۰ هزار تن جوي بذري خريداري شده است كه اين روند كماكان ادامه دارد.

ديدگاه
تهران آسوده تر شد
قاسم تقي زاده خامسي*
معمولاً تمدن ها در كنار رودخانه هاي بزرگ شكل گرفته اند،اما مسايل و پارامترهاي ديگري در ايران مبناي شكل گيري شهرها و نقاط پرجمعيت بوده است. تهران در اين ميان بي همتاست، ۱۸ درصد جمعيت در يك درصد وسعت كشور جا خوش كرده اند. سرانه آب در استان تهران ۳۶۰ متر مكعب است؛ حال آن كه در اقليم خشك و نيمه خشك ايران همين سرانه ۲۰۰۰ متر مكعب است.آب تهران داستاني است پر آب چشم! گويا اولين بار زمان صدارت حاج ميرزا آغاسي بود كه مشكل آب بروز كرد. تهران آن زمان پنجاه هزار و اندي جمعيت داشت. صاحب منصبان پايتخت سياست را در پي آب رها كردند. فكر انتقال آب به پايتخت از همان زمان پديد آمد. حاج ميرزا آغاسي، ۵۳ سنگ (حدود ۷۰ ميليون متر مكعب) آب رودخانه كرج را به نام تهراني ها كرد. سند تقسيم نامه آب كرج با مهر اميركبير هنوز موجود است. دو رشته نهر بيست كيلومتري هم احداث شد تا اين آب به پايتخت برسد. صدراعظم وقت خواب هايي هم براي انتقال آب رودخانه جاجرود ديده بود. بعدها بر روي اين رودخانه سد لتيان را ساختند. حاج ميرزا آغاسي اقدام به حفر قنوات متعددي در اطراف شهر هم كرد كه ظاهراً به آب نرسيدند. نقل است كه روزي كارگران و مقنيان نزد او از بيهودگي چاه كندن شكايت مي كنند و صدراعظم حاضر جواب مي گويد: «اگر (چاه كندن) براي ما آب ندارد؛ براي شما كه نان دارد.»
قاجار رفت و پهلوي آمد. سال ۱۳۰۰ شمسي تهران، دويست هزار نفر جمعيت داشت. ۲۶ رشته قنات وقفي و خصوصي آب پايتخت را تأمين مي كرد. گاه بايد تا بيش از يكصد پله را براي كوزه آبي بالا و پايين مي رفتند. سال ۱۳۰۳ خشكسالي و بيماري با هم آمد و آن قدر عرصه را تنگ كرد كه بحث لوله كشي آب تهران، مطرح شد. در طول سي سال، بحث لوله كشي آب پايتخت نقل محافل مجلس و دولت شده بود. نامه نگاري مي كردند و با هم جر و بحث تا اين كه در سال ،۱۳۳۰ بالاخره كار به جايي رسيد. عمليات لوله كشي هم ۹ سال زمان برد و مردم را خسته و بيزار كرد. مضمون هاي شيرين و در عين حال پرمعنايي در مطبوعات آن زمان به طنز دراين باره نوشته مي شد. از جمله روزنامه فكاهي «حاجي بابا» در شماره ۱۶۲ خود دو بيت شعري نوشت كه دهان به دهان چرخيد:
مرد همان به كه در اين روزگار
رو به سوي آب قنات آورد
ورنه كه اين شركت و اين سازمان
آب شما را ز فرات آورد
آب تهران، البته  از فرات آورده نشد؛ اما اگر فرات را مجاز و تمثيلي از نقطه اي دور در نظر بگيريم؛ آن وقت برايمان عجيب است كه چگونه پيش بيني «حاجي بابا» محقق شد. پنجاه سال بعد از نگاشته  شدن اين دو بيت، آب پايتخت از ۱۲۰ كيلومتري آن، يعني از سد طالقان، تأمين شده است. سال ،۱۳۳۴ وقتي كه بهره برداري از آب لوله كشي تهران آغاز شد، مردم پايتخت با ده ميليون متر مكعب سير آب مي شدند. در دهه چهل شمسي سدهاي كرج و لتيان ساخته شدند و سد لار هم در دهه پنجاه براي تأمين آب شرب تهران احداث شد. امروز مصرف آب تهران صد برابر شده است. چيزي نزديك به يك ميليارد متر مكعب. همواره توسعه شهرهاي بزرگ به نابودي كشاورزي اطراف آنها انجاميده است. در سند فرابخشي مديريت منابع آب به اين مسئله توجه شاياني شده است. نبايد بگذاريم اين آب هرز رود. تسريع در اجراي طرح تصفيه فاضلاب تهران مي تواند بهبود چشمگيري در وضعيت كشاورزي ايجاد كند.
سد طالقان، به عنوان چهارمين منبع تأمين كننده آب شرب تهران، پس از سدهاي كرج، لتيان و لار، مي تواند دلهره پايتخت از كم داشتن آب را تا حدودي برطرف كند. بماند كه، انشاء الله، به زودي نيز سد «ماملو»، در شرق تهران، آماده بهره برداري خواهد شد و ضريب  اطمينان تأمين آب بالاتر هم خواهد رفت. اما نبايد فراموش كنيم كه منابع آبي محدودند و متعلق به همه نسل ها هستند. آبي كه امروز به هدر مي دهيم، از فرداي فرزندان خود دريغ كرده ايم. چه كسي مي خواهد روياي خشك و پژمرده اي را براي فرزندانش به خواب بيند؟ هيچ كس. تقارن نزديك بهره برداري از سد طالقان با خجسته سالروز ولادت سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) را به فال نيك مي گيريم. ياد آن امام بزرگوار كه در صحراي كربلا آب را بر او و يارانش بستند، همواره نزد ماست. هر زمان كه آبي مي نوشيم؛ بر ايشان سلام مي دهيم و ذكرش  مي گوييم. آبي كه هنگام عطش با ياد حسين(ع) نوشيده  مي شود، نبايد به هدر رود.
* مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران

زعفران افغاني در حال جايگزيني زعفران ايراني است
مهر: در حالي كه زعفران كاران ايراني با خشكسالي و قيمت هاي پايين داخلي دست و پنجه نرم مي كنند، زعفران كارهاي افغاني با كسب تجربه از كار در مزارع ايران، در حال ربودن گوي سبقت از ايران در بازارهاي جهاني هستند.
در همين حال، موسسات تحقيقاتي آمريكا اعلام كرده اند زعفران هرات به لحاظ كيفيت و طعم، مطلوب تر از زعفران ايراني است. به گزارش پايگاه خبري بين المللي زعفران، در حالي كه سال گذشته كمتر از يك تن زعفران در استان غربي هرات افغانستان برداشت شد، پيش بيني مي شود اين رقم امسال در كل افغانستان از مرز يك و نيم تن بگذرد. طبق اين گزارش، افغان ها پياز زعفران خود را از ايران به كشورشان منتقل كرده اند در حالي كه ايران خروج پياز زعفران به خارج از كشور را به عنوان يكي از ذخاير ژنتيكي خود ممنوع كرده است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |