شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
كره جنوبي را بهتر بشناسيم
ميدان بزرگ كره، مردان بزرگ مي خواهد
جواد نكو نام يكي از چند بازيكن بين المللي فوتبال ايران به عنوان مركز ثقل خط مياني نقشي تعيين كننده در اين بازي بزرگ برعهده دارد
013341.jpg
گروه ورزشي- جهانگير كوثري: با كره جنوبي چگونه بايد بازي كنيم؟ بديهي است كه بازي در خانه حريف و عادت دادن بازيكنان به شرايط مسابقه در شرق آسيا با تهران تفاوت هاي خاص دارد.
ميدان هاي سنگيني چون سئول، بازيكن بزرگ مي خواهد. بازيكني كه سريع خود را با محيط و فضاي بازي عادت دهد. ريسك، بدترين واژه در اين نوع ميدان هاست و اگر تاكتيك يا شيوه مورد نظر كاملاً تعريف نشده باشد، نمي توان در آن پيروز شد. كره جنوبي تيمي نيست كه روي حادثه و اتفاق بتوان بر آن پيروز شد. آنها منطق فوتبال را بارها تجربه كرده اند و براساس برنامه مشخص به ميدان مي آيند. ضمن اين كه تمام فاكتورهاي لازم را در فوتبال امروز دارند. پشتوانه تاريخي، قدمت، سابقه، قهرماني، فوتبال حرفه اي، بازيكنان حرفه اي، ميزباني جام جهاني و پول فراوان كه پاي فوتبال ريخته است.
كره جنوبي فوتبال سرعتي دارد. اين صفتي كه بارها براي ما تكرار شده است. سرعت كه در جوهره فوتبال كره وجود دارد.زماني كه بازيكن سرعتي داري، سرعت تيمي را نيز به دست مي آوري. شتاب كره بسيار زياد است،  استارت هاي انفجاري در سخت ترين شرايط از آنها تيمي ساخته كه قادرند در بحراني ترين موقعيت ها كه تحت فشار قرار دارند با سرعت از آن بيرون بيايند. تيم كره جنوبي زماني تسليم مي شود و فرومي ريزد كه تحت فشار مداوم قرار گيرد. آن سال پربار براي فوتبال ما كه شش گل به كره زديم تنها به دليل مهاجماني بود كه با حمايت بازيكنان خط مياني كره را در نيمه زمين خود به يكديگر سنجاق كردند و با درخشش علي دايي كره اي ها شش بار تسليم شدند. زماني كه سوت نود دقيقه به صدا درآمد، اين كره اي ها بودند كه نفس راحتي كشيدند وگرنه علي دايي با همان اشتهاي ابتداي بازي قصد داشت تعداد گل هاي ايران را بالاتر ببرد. تحت فشار قرار دادن كره تنها با تهاجم اصولي امكان پذير است و از اين رهاورد ما مي توانيم به گل برسيم. نكته دوم، داشتن خط دفاعي مكمل است. بازيكناني كه يكديگر را كامل كنند. داشتن بازيكنان سرزن در مقابل كره يك امتياز است، داشتن يك دفاع مياني سريع امتياز ديگر. شكل دور زدن مهاجمان كره ديگر تاكتيك پنهان نيست، آنها خوب مي دانند كه در پشت مدافعان كناري ما چگونه فضاي خالي به وجود آورند و خود را از راست و چپ به دروازه ما نزديك كنند. پس وظيفه دفاع چپ و راست ما در اين بازي بسيار مهم است. شعاع حركتها نبايد كشيده و طولاني باشد. شرح وظايف منطقه اي و پستي در اين بازي بايد تمرين شده باشد و بايد سعي كنيم تا زمينه مستعد گروهي كه با يكديگر بيشتر بازي وعادت كرده اند را به ميدان بفرستيم. مثلاً قرار دادن نكونام، تيموريان، مهدوي كيا و كريمي مي تواند بسيار در خط مياني مؤثر باشد. هاشميان هم در خط حمله به پاس هاي اين چهار هافبك عادت كرده است. قدر اين مهره ها را بدانيم، تنها آنها مي توانند ما را در مقابل كره نجات دهند. رحمان رضايي، كعبي مدافعان تجربه آموخته اند كه كمتر تيم آسيايي مانند آنها را در تيم خود دارد. يادمان باشد بازي در سئول و در كشور كره جنوبي است،  مبادا در باد سكوهاي كناري جايگاه ورزشگاه آزادي بخوابيم و در خواب خوش هوراهاي آنها بازي را به كره جنوبي بدهيم و ديگر هيچ.

هندبال جوانان آسيا (هيروشيما)
ايران در بازي سرنوشت ساز با كويت
گروه ورزشي- تيم هندبال جوانان ايران امروز در بازي سرنوشت ساز به ديدار كويت تيم مدافع عنوان قهرماني در مسابقات قهرماني آسيا در شهر هيروشيما مي رود. تيم ايران كه در اين بازيها با تيم هاي چين تايپه، هنگ كنگ، عربستان، قطر و كويت همگروه است، قبل از رويارويي حساس امروز تيم هاي قطر و هنگ كنگ را مغلوب كرده و در بازي با عربستان ميلي متري 32 بر 31 بازنده شد. تيم ايران براي راهيابي به جمع چهار تيم برتر دور پاياني چاره اي جز شكست دادن كويت ندارد و در غير اين صورت براي صعود مي بايد در انتظار شكست عربستان مقابل قطر لحظه شماري كند. تيم ايران در دوره قبلي اين مسابقات در هندوستان پس از تيم هاي كويت و كره جنوبي در جاي سوم ايستاد. در مسابقات اين دوره سه تيم اول تا سوم جواز حضور در رقابت هاي جهاني را دريافت مي دارند.

يك شكست و يك پيروزي براي نماينده واليبال روسيه در تهران
جوانان موفق تر از بزرگسالان ظاهر شدند
013347.jpg
گروه ورزشي- علي شاكري: حضور تيم واليبال نووا روسيه در تهران فرصتي بود تا تيم هاي ملي بزرگسالان و جوانان ايران با پشت سرگذاشتن چندين مرحله اردو خود را قبل از شركت در دو رويداد جهاني و آسيايي محك بزنند. نماينده روسيه مثل همه تيم هاي روسي شاخصه قد را با خود دارد ولي آنها بدون دو بازيكن بلغاري و يك روسي نيمي از قدرت خود را در مسكو جا گذاشته اند. با آنكه به گفته الكساندر چرمي سرمربي نووا اين تيم دوران بدنسازي را سپري مي كند، آنها در دو بازي خود مقابل جوانان و بزرگسالان به يك پيروزي و يك باخت دست پيدا كرده اند . او گفته است كه اگر در بازي هاي آينده اين تيم همچنان كند و سنگين ظاهر شود به اجبار و به طور موقت دست از بدنسازي در تهران خواهد كشيد. با چنين وضعيتي كه حريف تداركاتي واليبال ايران دارد، تيم جوانان ايران به مراتب با انگيزه تر از تيم بزرگسالان بود و لااقل توانست در دو بازي پنج گيمه طعم شكست را به تيم هفتم ليگ برتر روسيه بچشاند.
هوشياري جوانان و غفلت تيم بزرگسالان
تيم واليبال جوانان در بازي با تيم بلندقامت روسيه بسيار هوشمندانه تر از تيم بزرگسالان عمل كرد و كادر فني اين تيم با توجيه بازي سازان خود از تاكتيك سنجيده تري براي شكستن دفاع بلند حريف استفاده كردند.استفاده از پاس هاي تركيبي و فاصله دار اين امكان را به اسپكرهاي جوانان داد تا راحت تر از دفاع بلند حريف امتياز بگيرند. كاري كه تيم بزرگسالان و كياچ هرگز اين امر ساده را رعايت نكردند و نتيجه آن شد كه آنها بازي برده 2 بر يك را 3 بر 2 به حريف واگذار كردند. برعكس جوانان با همين نتيجه توانستند در روز اول نماينده روسيه را شكست دهند. استفاده از تعدادي بازيكن محدود، ديگر مشكل تيم بزرگسالان بود.
ايتاليا هم حريف بلغارستان نشد
در دو روز به پايان مرحله نهايي هفدهمين دوره ليگ جهاني واليبال در مسكو، بلغارها همه را از قدرت خود شگفت زده كردند. بلغارستان ديروز ايتاليا (ركورددار قهرماني در ليگ جهاني را) هم سه بر صفر شكست داد. آنها پيشتر با همين نتيجه توانسته بودند برزيل (تيم مدافع عنوان قهرماني و بهترين تيم جهان )را به همراه عربستان و مونته نگرو (نايب قهرمان دوره پيش) مغلوب كنند. بلغارستان به عنوان سرگروه امروز به احتمال فراوان با فرانسه روبه رو مي شود. روس ها اين بار درپي حداكثر استفاده از ميزباني خود هستند.

تيم ملي امروز به مصاف نيروي زميني مي رود
گروه ورزشي- تيم ملي فوتبال ايران بعد از يك روز استراحت امروز در كمپ تيم هاي ملي در يك ديدار دوستانه به مصاف نيروي زميني مي رود. تيم ملي فوتبال ايران قرار است فردا صبح يك جلسه تمرين در محل كمپ تيم هاي ملي برگزار كند و سپس عصر همان روز عازم سئول شود. تيم ملي ايران روز يازدهم شهريور ماه در سومين ديدار مرحله مقدماتي اش به مصاف كره جنوبي مي رود.
شكايت از برانكو
فدراسيون فوتبال ايران به واسطه اين كه برانكو ايوانكوويچ در پايان بازي هاي جام جهاني براي مشخص كردن وضعيت قراردادش به تهران مراجعه نكرده از اين مربي به فيفا شكايت كرد.
قرارداد برانكو تا دهم مهرماه سال 85 اعتبار دارد و اين مربي مي بايست براي مشخص شدن وضعيت قراردادش به تهران مراجعه مي كرد.

احسان حدادي در تيم منتخب آسيا
گروه ورزشي- احسان حدادي دارنده مدال طلاي رشته پرتاب ديسك به عنوان اولين ورزشكار ايراني در بين تيم منتخب قاره آسيا قرار گرفت.
او با اين انتخاب مي تواند در دهمين دوره مسابقات جام جهاني دو و ميداني در آتن شركت كند.
اين رقابت ها با حضور تيم هاي منتخب قاره هاي مختلف جهان طي روزهاي 25 و 26 شهريور در آتن برگزار مي شود.

خبرهاي فوتبال جهان
برخورد دوباره بارسلونا و چلسي در ليگ قهرمانان اروپا
013344.jpg
گروه ورزشي- حسن حيدري: مرحله نهايي رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا قرعه كشي شد و در سخت ترين گروه تيم هاي بارسلونا و چلسي در كنار هم قرار گرفتند.بارسلونا فصل پيش فاتح اين رقابت ها بود و در فصل جاري نيز با به خدمت گرفتن بازيكنان سرشناسي قصد دارد تا از عنوان خود دفاع كند. اين دو تيم فصل پيش در مرحله نيمه نهايي اين بازي ها با هم ديدار داشتند كه بارسلونا با پيروزي دو بر يك در بازي رفت و تساوي يك بر يك در نيوكمپ اين تيم را از دور رقابت ها كنار زد.در اين رقابت ها در گروه A بارسلونا، چلسي، وردربرمن و لفسكي صوفيه، در گروه B اينترميلان، بايرن مونيخ، اسپورتينگ ليسبون و اسپارتاك مسكو، در گروه C ليورپول، آيندهوون، بوردو، گالاتاسراي، در گروه D، والنسيا، آث رم، المپياكوس و شاختار دونيتسك، در گروه E، رئال مادريد، ليون، استه وا بخارست و ديناموكيف، در گروه F منچستريونايتد، سلتيك، بنفيكا و كپنهاگن، در گروه G آرسنال، پورتو، زسكا و هامبورگ و در گروه H نيز آث ميلان، ليل، آاك آتن و اندرلشت بلژيك حضور دارند.رقابت هاي دور رفت اين جام طي روزهاي 12 و 13 سپتامبر برابر با 21 و 22 شهريورماه آغاز مي شود.
فينال سوپرجام ايتاليا
اينترميلان كه به واسطه رسوايي يوونتوس در امر داوري به عنوان قهرماني فصل پيش رسيد امشب در اولين بازي رسمي در فينال سوپرجام ايتاليا به مصاف آث رم مي رود.اينترميلان در اين بازي حتي از دو بازيكن سرشناس يوونتوس كه در اين فصل به خدمت گرفته استفاده خواهد كرد. پاتريك ويرا و زالاتان ابراهيموويچ هافبك و مهاجم سابق يوونتوس حالا با پيراهن اينتر در جست وجوي كسب افتخار هستند.
آغاز فصل جديد لاليگا
013338.jpg
رقابت هاي اين فصل فوتبال اسپانيا از امشب با ديدار تيم هاي والنسيا با رئال بتيس آغاز مي شود.بارسلونا قهرمان فصل قبل به واسطه حضور در فينال سوپرجام اروپا دوشنبه هفته جاري در زمين سلتا ويگو به مصاف اين تيم خواهد رفت.رئال مادريد نيز فردا در سانتياگو برنابئو به مصاف ويارئال مي رود كه دو بازيكن كليدي خود به نام هاي روبرت پيرس و گونزالس رودريگرز را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد.
علي كريمي روي نيمكت ذخيره ها
تيم بايرن مونيخ در سومين هفته از رقابت هاي بوندس ليگا در خانه به ديدار نورنبرگ مي رود. در اين بازي علي كريمي علي رغم آمادگي كامل در ليست ذخيره ها قرار دارد. هانوفر نيز با وحيد هاشميان بعد از دو باخت سنگين ميزبان آلمانيا آخن است.هامبورگ نيز فردا با هرتابرلين مصاف مي دهد. اين تيم بعد از صعود به مرحله نهايي ليگ قهرمانان از نظر روحي در شرايط بسيار خوبي قرار دارد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |