شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا مطرح شد
رايزني براي اعزام نيروهاي بين المللي به لبنان
013350.jpg
گروه بين الملل- وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا عصر ديروز به منظور بررسي اعزام نيروهاي بين المللي به لبنان نشستي فوري با كوفي عنان دبيركل سازمان  ملل برگزار كردند.
انتظار مي رود در اين نشست ، وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا حضور چشمگير كشورهاي اروپايي را در نيروهاي سازمان  ملل در لبنان اعلام كنند.
اين نشست در حالي برگزار مي شود كه آلمان روز چهارشنبه اعلام كرد اين كشور خواستار موضع متحد اتحاديه اروپا درباره اعزام نيروهاي بين المللي سازمان  ملل متحد به لبنان در جهت برقراري صلح پايدار در اين كشور است.
در همين رابطه، كوفي عنان دبيركل سازمان  ملل متحد ابراز اميدواري كرد، نشست وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا، نقطه آغاز خوبي براي تداوم تلاش ها در جهت تامين نيروهاي كافي براي اعزام به منطقه جنوب لبنان در چارچوب نيروي بين المللي باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل، عنان كه ديروز پس از ديدار و مذاكره با گاي ورهوفشتات نخست وزير بلژيك در بروكسل با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، در پاسخ به پرسشي درباره اين كه آيا وي موفق شده است تعداد پانزده هزار نيروي درخواستي سازمان  ملل را براي اعزام به جنوب لبنان گردآوري كند گفت تا امروز نه، ولي انتظار مي رود نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل شروع خوبي باشد.
بر اساس آخرين گزارش ها، در حالي كه فرانسه قول داد 1600 سرباز ديگر به نيروهاي سازمان  ملل در لبنان اضافه كند، پاريس و رم هر دو پيشنهاد كردند كه رهبري اين عمليات خطرناك را برعهده بگيرند. ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه، در يك سخنراني تلويزيوني گفت:  من تصميم گرفته ام كه براي گسترش نيروهاي موقت سازمان  ملل در لبنان دو گردان ديگر نيرو به آنجا بفرستم. بنابراين دو هزار سرباز فرانسوي تحت پرچم سازمان ملل در لبنان مستقر خواهند شد. هر گردان از نيروهاي فرانسوي شامل 800 سرباز است و هم اكنون 400 سرباز فرانسوي در لبنان مستقر هستند.
اين تصميم شيراك از سوي اسرائيل، جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا و رومانو پرودي، نخست وزير ايتاليا تحسين شد. جورج بوش نيز در بيانيه اي كه از سوي كاخ سفيد منتشر شد گفت: من تصميم فرانسه را همانند تعهدات مهم ايتاليا و ديگر متحدان كليدي خود تحسين مي كنم. من از ديگر كشورهايي كه قصد شركت در اين عمليات را داشته باشند، حمايت مي كنم.
اما فرانسه و ايتاليا هر دو پيشنهاد كرده اند كه فرماندهي نيروهاي موقت سازمان ملل در لبنان را كه وظيفه خطرناك نظارت بر آتش بس شكننده بين اسرائيل و حزب الله را بر عهده دارد، در دست بگيرند. رومانو پرودي طي بيانيه اي كه از سوي دفترش منتشر شد اعلام كرد: در صورتي كه سازمان ملل و جامعه بين الملل از ايتاليا بخواهند، اين كشور اين آمادگي را دارد فرماندهي نيروها را برعهده بگيرد.
در همين حال ، اميل لحود رئيس جمهوري لبنان، در پايان نشست كابينه دولت لبنان در كنفرانسي خبري با اشاره به اظهارات بشار اسد رئيس جمهوري سوريه مبني بر بستن مرزهاي لبنان با سوريه در صورت استقرار نيروهاي بين المللي گفت: اين مساله به معناي محدود كردن لبنان از سوي سوريه نيست، بلكه اين اسرائيل است كه لبنان را محاصره كرده است. وي در ادامه ديكته كردن هاي اسرائيل عليه لبنان را در خصوص آنچه بايد در قبال روابطش با سوريه انجام دهد رد كرد و بيان داشت: طي درخواستي از كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، از وي خواسته شده تا هرچه سريعتر به اجراي قطعنامه 1701 بپردازد.
وي افزود: اسرائيل مردم بي گناه را كشته و اماكن زيادي را ويران ساخت، بنابراين سازمان ملل استقرار نيروهاي بين المللي بين لبنان و اسرائيل را خواستار شد و اين در حالي است كه سوريه با جان و دل از آوارگان ما استقبال كرده و كمك هايي را به آنها ارائه داشته است. حال مي پرسم كه آيا مي خواهيد با توجه به اين توضيحات با سوريه همان برخوردي را كه با اسرائيل داشته ايد ، داشته باشيد؟
از سوي ديگر، فواد سنيوره نخست وزير لبنان، در گفت وگو با شبكه پنجم تلويزيون فرانسه گفت  كه مساله استقرار نيروهاي بين المللي در مرز با سوريه براي تصميم گيري هاي بيشتر نياز به بررسي دارد. وي افزود: لبنان نيروهاي ارتش را در مرز با سوريه مستقر كرده كه البته هيچ مقصودي براي بيان دشمني با سوريه در اين ميان وجود ندارد.
سنيوره با بيان اين كه لبناني ها خواهان حضور فعال فرانسوي ها در ميان نيروهاي سازمان ملل هستند گفت: حضور اين نيروها اعتماد ساير كشورها را براي شركت در نيروهاي سازمان ملل بيشتر مي سازد.
همچنين ما انتظار اعزام بيش از 400 سرباز را به لبنان داريم، به همين دليل مذاكراتمان را با دولت فرانسه ادامه مي دهيم.

نگاه
دستور كار سفر عنان چيست؟
عزيز شاه محمدي
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل در روزهاي آينده با سفر به خاورميانه از لبنان و اسرائيل و چند كشور ديگر منطقه ديدار خواهد كرد.
كوفي عنان ديروز جمعه در بروكسل در جلسه وزيران امور خارجه كشورهاي اروپايي حضور يافت تا كشورهاي اروپايي را به شركت گسترده در تركيب نيروهاي سازمان ملل در لبنان ترغيب كند.
شغل دبيركلي در سازمان ملل كار دشواري است اما اگر يك طرف ماجرا اسرائيل باشد، ايفاي وظايف دبيركلي تقريباً غيرممكن است. از نظر اسرائيل حتي واكنش ضمني و تلويحي در انتقاد از سياستها و عملكردهاي تل آويو، يهودستيزي است و از نظر مردم خاورميانه دبيركل سازمان ملل وقتي به وظايفش عمل كرده است كه جنايات و سياستهاي تجاوزكارانه اسرائيل را صريح و قاطع محكوم كرده باشد. در 33 روز جنگ در لبنان ،كوفي عنان يك بار عمليات اسرائيل در لبنان را نامتناسب خواند و يكبار حمله اسرائيل به مقر نيروهاي سازمان ملل در جنوب لبنان را عمدي و از پيش طراحي شده دانست. البته واكنش دبيركل سازمان ملل در محكوميت كشتار اسرائيل در قانا نيز مهم و تأثيرگذار بود. اسرائيل در همه اين موارد كوفي عنان را به خروج از دايره بي طرفي و يهودستيزي متهم كرد.
به هر حال در اين شرايط كوفي عنان به منطقه سفر خواهد كرد. در قطعنامه 1701 شوراي امنيت كه مبناي برقراري آتش بس در لبنان شده است، شوراي امنيت از دو طرف (لبنان و اسرائيل) مي خواهد آتش بس هميشگي و راه حلي طولاني مدت درباره نبرد را مورد حمايت قرار دهند. اين عبارت دقيقاً جمله خانم رايس در اجلاس رم است كه گفت، بايد آتش بس Lasting و Sustainable و Permanent (پايدار، دائمي و هميشگي) برقرار شود. البته منظور خانم رايس نابودي حزب الله، خلع سلاح حزب الله و يا حداقل نابودي توان پاسخ متقابل حزب الله بود. قطعنامه 1701 سه هفته پس از اظهارات خانم رايس در اجلاس رم تصويب شد كه روشن شده بود امكان نابودي حزب الله وجود ندارد. نوع جنگ و نحوه خاتمه جنگ نيز امكان خلع سلاح حزب الله را از بين برده است. فعلاً و در شرايط حاضر آمريكا و اسرائيل تنها مي توانند به برقراري شديد و كامل محاصره تسليحاتي حزب الله اميدوار باشند. يعني تضمين آتش بس و تأمين راه حل طولاني مدت درباره نبرد كه در قطعنامه 1701 بر آن تصريح شده، عملاً به محروم كردن لبناني ها از حق دفاع از خويش معني مي شود.
و اين در حالي است كه لبنان در محاصره هوايي و دريايي اسرائيل قرار دارد. در قطعنامه 1701 اسرائيل براي جنگ تجاوزكارانه در لبنان محكوم نشده است و آزادي اسرا نيز در محاق فراموشي است.
كوفي عنان از ديپلماتهاي كارآزموده سازمان ملل در امور نيروهاي پاسدار صلح است و قبل از اين كه دبيركل سازمان ملل شود، معاون دبيركل در امور پاسداران صلح بوده است. وي به مسائل لبنان و فلسطين و عملكرد نظامي اسرائيل در آنجا وقوف كامل دارد. بي شك مفاد قطعنامه 1701 هرچه باشد، قطعاً به معني محروم كردن لبناني ها از حق دفاع از خود نيست. اين بدگماني وجود دارد كه مبادا سفر عنان به نيابت از نيروهايي باشد كه قطعنامه ناعادلانه و غيرمتوازن 1701 را تصويب كردند.

حمله هوايي رژيم اشغالگر به غزه
گروه بين الملل- مقامات فلسطيني اعلام كردند، يك فروند جنگنده رژيم صهيونيستي به دو ساختمان در نوار غزه حمله كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس در اولين حمله هوايي خانه يكي از رهبران محلي فلسطين در شهر جباليا در شمال نوار غزه مورد هدف قرار گرفت. خويشاوندان سليم ثابت، فعال گردان هاي شهداي الاقصي در جباليا اعلام كردند، ارتش اسرائيل 15 دقيقه پيش از اين حمله هوايي به وي گفته بودند اين خانه را تخليه كند و به آنها گفته شده بود به دليل انجام حملات بيشتر در خارج از اين منطقه باقي بمانند.
مقامات بيمارستاني اعلام كردند پنج تن در خانه مجاور مجروح شدند. در دومين حمله هوايي اسرائيل ساختمان دو طبقه اي در شهر غزه مورد هدف قرار گرفت كه آتش سوزي به راه افتاد و خسارات سنگيني به آن وارد آمد.
مقامات رسمي اعلام كردند، در اين حمله نيز به چندين خانه خساراتي وارد آمد و چهار تن نيز مجروح شدند. ارتش اسرائيل اعلام كرد در اين دو حمله هوايي انبارهاي ذخيره سلاح مورد هدف قرار گرفته و پيش از وقوع حمله به ساكنان آن هشدار داده شده است.
از آغاز حملات رژيم صهيونيستي طي دو ماه قبل تاكنون 200 فلسطيني به شهادت رسيده اند. مقام هاي فلسطيني بيم آن دارند كه اسرائيل پس از شكست از حزب الله تمام توجهش را متوجه غزه كند. در شهر جنين نيز يك رهبر ارشد فلسطينيان در خودرويش هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفت.
گروه جهاد اسلامي اعلام كرد: حسام جرادت، رهبر گروه جهاد اسلامي در جنين توسط صهيونيست ها هدف قرار گرفته است.

انگليس و آمريكا خواستاراعزام نيرو به دارفور شدند
مهر: انگليس و آمريكا با وجود مخالفت هاي دولت سودان با استقرار نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل متحد در منطقه جنگ زده دارفور، پيش نويس قطعنامه اي را در شوراي امنيت براي اعزام 17 هزار سرباز به اين منطقه مطرح كردند.
نيروي اتحاديه آفريقا كه به شدت با مشكل تأمين اعتبارات مالي مواجه است، تقاضا كرده وظايف حفاظت از صلح را به يك نيروي مجهزتر سازمان ملل تحويل دهد، اما دولت سودان همچنان با اين مسئله مخالفت مي كند.

پس از چند روز درگيري آرامش در كنگو حاكم شد
گروه بين الملل - مقامات  جمهوري  دموكراتيك  كنگو اعلام  كردند: پس  از اعلام  نتايج  دور نخست  انتخابات  و درگيري هاي  پيامد آن در هفته  گذشته ، 23 تن  از جمله  12 پليس كشته  و 43 نفر زخمي  شدند.
به گزارش  روز جمعه  شبكه  خبري  بي بي سي ، درگيري هاي  مسلحانه  يكشنبه  گذشته  بين  حاميان  دو رقيب  رياست  جمهوري  در شهر كينشازا پايتخت  جمهوري  دموكراتيك كنگو آغاز شد، اما روز پنجشنبه  پس  از آنكه  دو طرف  با خروج  نيروهاي  خود از مركز شهر موافقت  كردند، اوضاع  اندكي  آرام  شد. در تازه ترين  اقدام ، بيش  از 200 سرباز از چند كشور اروپايي  براي  تقويت  حدود هزار نيروي  حافظ صلح  اتحاديه  اروپا مستقر در كنگو، وارد اين  كشور شدند. جوزف  كابيلا رئيس  جمهوري  كنوني  و ژان  پير بمبا، نتوانستند آراي  لازم  را در اين  مرحله  از رأي گيري  كسب  كنند. دور دوم انتخابات ماه آينده بين اين دو برگزار خواهد شد. نتايج اوليه نشان مي دهد كه كابيلا 45 درصد آرا و رقيب او بمبا 20 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. بمبا كه رهبر شورشيان شرق كنگوست در مناطق غربي از طرفداران كمتري برخوردار است. آخرين گزارشها از كنگو حاكي از آرامش در كينشازا است.

درپي متهم شدن كاتساف به فساد اخلاقي؛
رقابت براي احراز پست رياست رژيم صهيونيستي آغاز شد
ايسنا: با متهم شدن موشه كاتساف به تجاوز و آزار جنسي و حتمي شدن مساله استعفاي وي، رقابت براي احراز پست رياست رژيم صهيونيستي آغاز شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، در حالي كه بسياري از اعضاي كنست اسرائيل خواهان استعفا و خروج موشه كاتساف رئيس جمهوري اسرائيل از عرصه سياسي هستند، فهرست حجيمي از اسامي سياستمداران و شخصيت هاي اسرائيلي براي كسب عنوان وي ايجاد شده است كه اكنون در حال رقابتي بسيار شديدند.
روزنامه معاريو با اعلام اسامي برخي از رقباي احراز پست كاتساف نوشت: شيمون پرز معاون نخست وزير، بنيامين اليعارز از حزب كارگر، رئبين ريولن رئيس سابق كنست و مئيرلاو، خاخام بزرگ اسرائيل جز رقباي اين سمت به شمار مي روند. در همين حال، بازپرسان اسرائيلي به كاتساف اعلام كرده اند كه بنابراين اتهام مجازات 20 سال حبس در انتظار او خواهد بود. در حال حاضر نيز 30 تن از كارمندان كاتساف مورد بازپرسي قرار گرفته اند.
همچنين نتايج يك نظرسنجي كه ديروز منتشر شد حاكي از اين است كه اكثر مردم اسرائيل خواستار بركناري ايهود اولمرت، نخست وزير، عمير پرتس، وزير دفاع و دان حالوتس، رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي هستند و اين به دليل عملكرد مقامات ارشد اين رژيم در جنگ با حزب الله است.
از طرف ديگر روزنامه ال پاييس چاپ اسپانيا در مقاله اي مفصل، آمريكا، اسرائيل و حتي اروپا را بازندگان تهاجم رژيم صهيونيستي به لبنان خواند و از ظهور عصر جديدي در خاورميانه خبر داد كه در آن دولتها و ملتهاي مسلمان نقش اصلي را ايفا مي كنند. به گزارش ايرنا در بخشهايي از اين مقاله آمده است: اگر آخرين جنگ لبنان برنده داشت، آن حزب الله است كه پابرجا مانده است.

هشدار ژاپن درباره آزمايش هسته اي احتمالي كره شمالي
واحد مركزي خبر: ژاپن اعلام كرد هرگونه آزمايش هسته اي كره شمالي منطقه شمال شرق آسيا را در معرض تهديدي بزرگ قرار خواهد داد.
شينزو ابه سخنگوي كابينه ژاپن امروز با اشاره به گزارشهاي انتشاريافته در خصوص مشاهده ورود خودروهاي مشكوك به يكي از تأسيسات محل آزمايشهاي هسته اي در كره شمالي از تأييد رسمي اين گزارشها با استناد به دلايل امنيتي خودداري كرد ولي از پيونگ يانگ خواست به مذاكرات شش جانبه باز گردد. وي افزود: اگر كره شمالي به آزمايشهاي هسته اي خود ادامه دهد، صلح و امنيت را در ژاپن، منطقه شمال شرق آسيا و جامعه بين المللي در معرض خطر جدي قرار خواهد داد. از سوي ديگر وزير دفاع كره جنوبي اعلام كرد كه كره شمالي احتمالاً داراي بمب اتمي است. ديگر مقامهاي كره جنوبي در اين مورد اظهار نظري نكرده اند.

ديدار رئيسان جمهوري چين و ونزوئلا
ايرنا: رئيسان جمهوري چين و ونزوئلا بر توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه ميان پكن - كاراكاس تأكيد كردند.
هوجين تائو رئيس جمهوري چين در ديدار با هوگو چاوز همتاي ونزوئلايي خود، خواستار يافتن راه هايي شد كه به آهنگ توسعه روابط و مناسبات دو كشور به ويژه در حوزه مسائل اقتصادي و تجاري شتاب بيشتري بخشد. هو جين تائو با قدرداني از مواضع دولت ونزوئلا در خصوص سياست چين واحد ابراز اميدواري كرد روابط پكن - كاراكاس در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي گسترش يابد. هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر به چين، گفت: مبادلات اقتصادي و بازرگاني و فرهنگي ميان دو كشور تعميق يافته است و روابط، احساس دوستي ميان مردم دو كشور را افزايش داده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |