شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
شمارگان همشهري از مرز ۴۰۰ هزار نسخه گذشت
مهر: شمارگان روزنامه همشهري از مرز ۴۰۰ هزار نسخه گذشت.
روزنامه همشهري طي ماه هاي گذشته با در پيش گرفتن سياست كيفيت بخشي و تنوع توليدات، ضمائم و ويژه نامه هاي استاني، راه اندازي همشهري آنلاين، همشهري بين الملل، سامانه اطلاع رساني الكترونيك، ارسال خبر به شكل اس.ام. اس و نمايشگرهاي شهري به موفقيت هاي جديدي دست يافته است.
همچنين گسترش و اصلاح شبكه توزيع در تهران و شهرهاي بزرگ كشور امكان دسترسي شمار بيشتري از شهروندان علاقمند به همشهري را فراهم كرده است.
مديرمسئول همشهري به مناسبت اين موفقيت طي نامه اي ضمن تبريك به همكاران و تقدير از آنان، خواستار تداوم تلاش و روحيه نشاط و كار جمعي و كمال گرايي و چشم دوختن به افق هاي جديد و روشن در آينده اين مؤسسه فرهنگي و مطبوعاتي شد.

وزير رفاه و تامين اجتماعي:
دولت از صندوق بيمه بيكاري حمايت مي كند
گروه اجتماعي - مينا شهني: وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: در صورتي كه صندوق بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي دچار كسري بودجه شديد شود دولت قطعا از اين صندوق حمايت خواهد كرد.
چندي پيش مجيد يارمند مدير كل رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي با اعلام اينكه صندوق بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي مشكلات مالي فراواني دارد گفت: سازمان تامين اجتماعي مي تواند درصورت بروز مشكلات و اتمام منابع طبق قانون از پرداخت بيمه بيكاري به بيمه شدگان بيكار سر باززند.
پس از آن فرخ ملكوند معاون فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي با تأكيد بر استقلال صندوق بيمه بيكاري، هر نوع مسئوليتي را درمورد بيمه بيكاري از سازمان تامين اجتماعي سلب كرده و تأكيد كرد كه سازمان تامين اجتماعي هيچ مسئوليتي در تداوم پرداخت مقرري بيكاري اين صندوق ندارد.وي با اشاره به اينكه صندوق بيمه بيكاري با كمبود منابع روبروست گفت: «صندوق بيمه بيكاري تا پايان تير ماه گذشته سال جاري ۱۰۵ ميليارد تومان درآمد داشته و در همين مدت نيز هزينه اي معادل ۱۲۸ ميليارد تومان داشته است.بر اين اساس در ۴ ماه نخست امسال صندوق بيمه بيكاري ۲۳ ميليارد تومان بدهي به بار آورده است.»
اظهار نظر اين دو مسئول بر اين نكته تأكيد داشت كه سازمان تامين اجتماعي به لحاظ قانوني مي تواند در صورت بروز مشكلات بيمه شدگان بيكار را به حال خود رها كرده و از پرداخت بيمه بيكاري به آنان خودداري كند.
اين در حالي است كه دولت سال گذشته ۵۰ ميليارد ريال براي كمك به صندوق بيمه بيكاري در نظر گرفته و به نظر مي رسد كه براي سال جاري نيز معادل همين مبلغ پيش بيني شده است.
فرخ ملكوند در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به اين كمك چرا صندوق همچنان مشكل دارد گفت: دولت در اين زمينه كمك هاي زيادي مي كند اما مبلغ در نظر گرفته شده براي سال گذشته هنوز در اختيار سازمان تامين اجتماعي قرار نگرفته است.
به نظر مي رسد اين كمك ها در قالب واگذاري شركت به سازمان تامين اجتماعي انجام شود اما هنوز مراحل كارشناسي و چگونگي واگذاري اين شركت ها مشخص نشده است.
اما وزير رفاه و تامين اجتماعي به صراحت اعلام كرد كه مستمري بيمه بيكاري بيمه شدگان بيكار هرگز نيمه كاره قطع نخواهد شد و دولت براي پيشگيري از بوجود آمدن هر نوع مشكلي به طور كامل ودر چارچوب قانون از اين صندوق حمايت لازم را خواهد كرد.

روش جديد برگزاري آزمون آيين نامه گواهينامه رانندگي
گروه اجتماعي- معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا اعلام كرد : آزمون آيين نامه گواهينامه رانندگي از نيمه شعبان به روش جديد برگزار مي شود.
به گزارش راهنمايي و رانندگي ناجا، از مورخه ۱۹/۶/۸۵ مصادف با عيد ولادت با سعادت امام زمان (عج) آزمون آيين نامه گواهينامه رانندگي بر اساس كتاب آموزش جامع قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و الحاقيه آن كه توسط آموزشگاه هاي تعليم رانندگي در دسترس متقاضيان قرار مي گيرد، به روش جديد برگزار خواهد شد.
معاون مهندسي و خدمات ترافيكي پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز به تغييرات و جزئيات كتاب آموزش جامع قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي براي متقاضيان دريافت گواهينامه گروه «ب ـ ۱» معادل پايه ۲ شخصي اشاره كرد و با بيان اين كه آموزش كتاب جامع قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي در آموزشگاهها اجباري شده است، گفت: از سال ۱۳۴۷ كه آيين نامه راهنمايي و رانندگي تصويب شد، تا كنون متون آموزش راهنمايي و رانندگي هيچ تغييري نداشته و متناسب با پيشرفت بخش حمل و نقل ترافيك نبوده است.
سرهنگ نظمي با بيان اين كه كتاب آموزش جامع قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي براي متقاضيان دريافت گواهينامه گروه «ب ـ ۱» درنظر گرفته شده است، گفت: در اين كتاب با استفاده از روش هاي نوين و با كمك هاي مسايل روانشناختي و جامعه شناختي يادگيري، بهتر و راحت تر انجام مي شود.به گفته وي ،اين كتاب جديد مشتمل بر ۱۰ بخش و ۳ پيوست است كه نسبت به كتاب قبلي تحولي بزرگ محسوب مي شود.
وي افزود: در اين كتاب علاوه بر توضيح علائم و تابلوهاي راهنمايي و رانندگي، طرز صحيح رانندگي توضيح داده شده است و تقريبا در تمامي موارد توضيحات به همراه مجموعه اي از شكل هاست.
به عنوان مثال در اين كتاب طرز صحيح حركت در ۷ مرحله به صورت شماتيك نشان داده شده و در انتهاي هر بخش، براي آشنايي و آمادگي بيشتر خوانندگان، نمونه سؤالات متنوعي مطرح و براي هر سؤال توضيحات كاملي در نظر گرفته شده است.

از سوي سازمان ملي جوانان
سامانه شناخت پژوهشگران و نخبگان جوان
راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: اسحاقي معاون مطالعات و برنامه ريزي سازمان ملي جوانان از تدوين برنامه ملي سازمان هاي مردم نهاد خبر داد.
به گزارش همشهري، وي گفت: اين برنامه در صورت نهايي شدن در اختيار جوانان قرار مي گيرد. همچنين سامانه اي براي شناخت پژوهشگران و نخبگان ايجاد خواهد شد كه بودجه هاي پژوهشي را به سمت دستيابي به نتايج مطلوب تحقيقاتي سوق مي دهد.وي افزود: شوراي عالي جوانان برنامه ها، خط مشي ها و سياست هاي حوزه جوانان را تبيين كرده و عملياتي كردن اين برنامه ها به عهده ستاد ملي ساماندهي امور جوانان است. وي مصوبات ستاد ملي ساماندهي امور جوانان را رسمي دانست كه به دستگاه ها ابلاغ مي شود اسحاقي گفت: همه استان ها براساس اين مصوبه ملزم هستند كه برنامه خود را در سال ۸۶ تدوين كرده و به سازمان ارائه دهند. علاوه بر اين مديران موفق بايد تصوير درستي از برنامه پنج ساله و چشم انداز بيست ساله خود داشته باشند.
محمدرضا قدس معاون طرح و برنامه و هماهنگي دستگاه ها نيز از نهايي شدن اساسنامه سازمان ملي جوانان خبر داد و گفت: تهيه اساسنامه سازمان از فعاليت هاي اساسي و بنياديني است كه استراتژي آينده سازمان را تعيين مي كند كه خلاء اين موضوع در سازمان احساس مي شد.
وي گفت: اين اساسنامه در اين دوره با استفاده از نظرات كارشناسان و با اعمال نظرات مقام معظم رهبري درباره سياست هاي سازمان ملي جوانان تدوين شده است كه به زودي روند كاري خود را طي مي كند.
وي با اشاره به ارتقاي جايگاه سازمان از مشاوره به سطح معاونت اظهار داشت: اين امر به معناي ارتقاء در همه سطوح مديريتي سازمان است اما سازمان وارد عرصه هاي عملياتي و اجرايي نخواهد شد، علاوه بر اين ايجاد واحدهاي استاني براي اين سازمان موفقيت بزرگي محسوب مي شود.

براي نخستين بار در كشور
داروي درمان انواع كم خوني به توليد انبوه رسيد
گروه اجتماعي - دبير انجمن علمي داروسازان ايران از توليد داروي درمان انواع كم خوني به نام «اديتروپويتين» در داخل كشور خبر داد. حميد خويي در مراسم گشايش پنجمين همايش سالانه انجمن علمي داروسازان ايران با اعلام اين خبر افزود : اين دارو در درمان انواع كم خوني  به ويژه كم خوني هاي ناشي از شيمي درماني براي مبتلايان به سرطان در كشور توليد شده كه اخيراً مجوز ورود به بازار را نيز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور دريافت كرده است. وي با اشاره به اين كه در گذشته مشابه  خارجي اين دارو از كشورهاي سوئيس و كوبا به ايران وارد مي شد، يادآور شد: توليد «اديتروپويتين» نيازمند فرايند بسيار پيچيده اي بوده كه در حال حاضر تعداد بسيار محدودي از كشورهاي جهان از اين فن آوري برخوردارند.

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت:
۹۰ درصد داروخانه هاي تهران داروي قاچاق توزيع مي كردند
عكس-علي اكبر شيرژيان
013284.jpg
گروه اجتماعي - ۹۰ درصد داروخانه هاي تهران دارو و مواد قاچاق هم توزيع مي كردند كه با اجراي طرح برخورد با داروخانه هاي متخلف از دو ماه پيش اين ميزان به ۳۰ درصد كاهش يافته است .
رسول ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب افزود: با اجراي طرح برخورد با داروخانه هاي توزيع كننده مواد قاچاق و داروهاي تقلبي تاكنون ۱۰ داروخانه متخلف در تهران به دستگاه قضايي معرفي شده اند كه ۳ داروخانه با حكم كميسيون قضايي داروخانه ها به صورت موقت تعطيل شدند و داروخانه هاي ديگر تذكر دريافت كردند.
وي ادامه داد: براي برخورد با پديده توزيع داروهاي قاچاق در كشور از اول امسال برنامه ريزي كرديم، ابتدا يك بخشنامه ۱۷ ماده اي توسط وزير بهداشت به همه دانشگاههاي علوم پزشكي و داروخانه هاي سراسر كشور ابلاغ شد و طي آن وظايف داروخانه ها و نظارت دانشگاهها تاكيد شد و پس از دو ماه اطلاع رساني و فرصتي كه به داروخانه ها داديم، عمليات برخورد با متخلفان آغاز شد.
ديناروند اضافه كرد: داروهاي قاچاق عمدتا تقلبي هستند و در كشورهاي همسايه با كپي كردن جلد و بروشور داروي اصلي توليد مي شوند و نه تنها ماده موثر دارو را ندارند بلكه حتي ممكن است براي بيمار مضر هم باشند در حالي كه ممكن است نجات جان يك مريض وابسته به مواد موثر اين داروها باشد اما متاسفانه آزمايشگاههاي ما ثابت كرده اند كه اكثر اين داروها هيچ ماده موثري ندارند.
قاچاق دارو پس از موادمخدر و اسلحه فجيع ترين قاچاق است
دبير انجمن داروسازان ايران نيز گفت: قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسحله در دنيا، فجيع ترين قاچاق است.
وي افزود: چون در قاچاق دارو جان مردم با تهديد مواجه مي شود و با توجه به فعاليت زياد كشور در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بايد مبارزه با قاچاق دارو نيز مورد توجه قرار گيرد.
سعيد واقفي در حاشيه افتتاحيه پنجمين همايش انجمن علمي داروسازان ايران، به خبرنگاران گفت: زيان ناشي از قاچاق دارو مانند ديگر كالاهاي قاچاق فقط شامل زيان اقتصادي نمي شود چرا كه اين كالا با جان مردم سرو كار دارد.
بنابراين بايد مبادي ورودي قاچاق دارو نظير بنادر آزاد بسته شود، چرا كه برخي داروها بدون نظارت و ثبت دارو از اين بنادر، وارد شهرهاي ديگر كشور مي شود.
وي با بيان اينكه در بسياري از موارد مردم داروهايي را تهيه مي كنند اما از قاچاق بودن اين داروها اطلاعي ندارند، به داروسازان توصيه كرد كه داروهاي خود را از شركت هاي رسمي توزيع كننده دارو خريداري و در اختيار مردم قرار دهند تا داروهاي قاچاق در سبد دارويي قرار نگيرد.
مشكلات داروهاي ماهواره اي
از سوي ديگر احمد رهنماي چيت ساز عضو هيات مديره انجمن علمي داروسازان گفت: متاسفانه ورود داروهاي ماهواره اي و تبليغ اين داروها در كشور باعث بروز معضلات زيادي براي مردم شده و وزارت بهداشت بايستي كنترل خاصي بر روي اين داروها داشته باشد تا مشكلات اين بخش بيشتر نشود.
وي درخصوص مشكلات بخش داروي كشور گفت: در حال حاضر مشكل عمده مربوط به ورود داروهاي فارماكوپه خارج از شبكه و به صورت غير قانوني به بازار عرضه مي شود كه مصرف آن باعث بروز مشكلات عديده اي براي مصرف كنندگان مي شود.

با مردم
از كار افتاده است
پله برقي پل عابر پياده در ابتداي شهرك اكباتان، جاده مخصوص از يك ماه پيش از كار افتاده است و عبور و مرور از پل را براي عابران سالخورده و بيماران دشوار شده است.
صادقي - تهران
ضرورت كنترل تعميرگاهها
از شركت هاي خودروساز توقع داريم كه بر كار نمايندگي  ها نظارت مستمر و دقيق تري داشته باشند. در بعضي از نمايندگي ها نه تنها پاسخگوي مراجعان نيستند، بلكه مشكل خودرو را نيز برطرف نمي كنند. اين قبيل كم كاري ها مي تواند، آثار مثبت كار و تبليغات يك شركت را تنزل دهد.
كازروني - تهران
آسفالت فرسوده و...
خيابان منتهي به ميدان افسريه آسفالت فرسوده و پر دست انداز است. حال كه شهرداري تهران با همت و تلاش در بسياري از نقاط شهر عمليات نوسازي آسفالت معابر را با جديت پيگيري مي كند، جا دارد به اين مسئله هم عنايت داشته باشد.
وديعي - تهران
نياز مسافران مترو
در مقابل ايستگاه مترو در بزرگراه نواب فضاي كافي براي توقف تاكسي ها وجود ندارد. در نتيجه ماموران راهنمايي و رانندگي تاكسي ها را جريمه مي كنند و مسافران نيز پس از خروج از ايستگاه براي يافتن تاكسي با مشكلات گوناگون روبرو مي شوند.
اسماعيلي - تهران
چشم انداز نازيبا
در خيابان پيروزي - چهارراه كوكاكولا، بقاياي ويران شده فروشگاه سابق قدس، منظره بدي ايجاد كرده است. اين محله با كمبود فضاي سبز نيز روبرو مي باشد.
فتاحي - تهران
خدماتي كه وجود ندارد
يك ماه پس از خريداري يك دستگاه تلويزيون از يك شركت صاحب نام كه سالها در ايران فعاليت دارد،اين تلويزيون از كار افتاد. وقتي طبق تعهد شركت براي تعمير مراجعه كردم اعلام كردند كه نياز به قطعه يدكي دارد، اما موجود نيست و بايد از كشور مالزي وارد شود. وقتي شركت ها، قادر به انجام تعهدات خود در مورد خدمات بعد از فروش نمي باشند، چرا آن را اعلام مي كنند و آيا نبايد كنترل و نظارت رسمي براي جلوگيري از اين مشكلات و تخلفات وجود داشته باشد؟
طاهري - تهران
پياده روهاي تهران
پياده روهاي وليعصر (از تجريش تا پارك وي) كنده شده و به حال خود رها شده است.حال كه براي زيباسازي زحمت كشيده مي شود اولا پروژه را سريعا به اتمام برسانند.دوم اين كه هزينه ها در پروژه هاي حساس تر و مهم تر صرف شود.
گنج علي -تهران

پاسخ مسئولان
رفع مشكل شد
در مورد مطلبي كه تحت عنوان «يافت آباد ابراهيم آباد فاقد روشنايي مي باشد» در تاريخ ۲۱ مرداد در ستون با مردم به چاپ رسيد شركت برق اعلام كرد به اطلاع شهروندان ساكن چهار راه قهوه خانه تا انتهاي ابراهيم آباد در يافت آباد مي رساند كه روشنايي هاي موجود رفع عيب و براي قسمتي كه فاقد روشنايي است طرح مورد نياز تهيه شده است كه پس از تأمين اعتبار مراحل اجرايي آن نيز آغاز خواهد شد.
همچنين اين شركت در پاسخ به شكواييه مندرج در صفحه ۶ روزنامه همشهري ۲۳ مرداد مبني بر اينكه جاده فيروز آباد به ورامين فاقد روشنايي است، به اطلاع مي رساند: روشنايي جاده هاي بين شهري از وظايف وزارت راه و ترابري بوده و در اين خصوص مكاتبات لازم صورت پذيرفته است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |