نگاهي به نقش آزمايشگاه در ايجاد حس كنجكاوي و پژوهشگري دردانش آموزان و دانشجويان
فراموش شده در مدارس
|
|
تا چند روز ديگر، دگرباره گردونه تعليم و تربيت، آغاز به كار خواهد كرد و فعاليت هاي آموزشي دانش آموزان در مدرسه ها شروع خواهد شد.
يكي از مكان هاي آموزشي مهم در مدرسه ها آزمايشگاه است كه در چند سال اخير، به رغم تأكيدات فراوان دست اندركاران نظام آموزشي بر اهميت آن، مهجور مانده و روز به روز بر مهجوريت آن افزوده مي شود.
مؤلف يادداشت حاضر كه قريب سي وچند سال در دبيرستان هاي كشور تدريس داشته، علل اين مهجوريت و راه هاي برون رفت از آن را توضيح داده است.
يادگيري علوم تجربي (فيزيك، شيمي، زيست شناسي) نيازمند آزمايش هاي عملي و آزمايشگاه است. با انجام آزمايش است كه انگيزه خلاقيت، نوآوري و پرسشگري در دانش آموزان، بيدار و شكوفا مي شود. در آزمايشگاه است كه دانش آموزان نسبت به پديده هاي زيستي، كنجكاو و علاقه مند مي شوند و در نهايت، تفسير نتايج حاصل از آزمايش است كه موجب تقويت حس پژوهش و تحقيق در آنها مي گردد. با كمال تأسف، در مدارس ما اين مهم به فراموشي سپرده شده و فارغ التحصيلان مدارس و دانشگاه هاي ما از پژوهش و تحقيق جدي گريزان اند.آموزش و پرورش ما ابتدايي ترين حق دانش آموزان در امر يادگيري علوم تجربي يعني مشاهده علمي را با دلايل گوناگون از آنها سلب كرده است.
با وجود تأليف فعاليت هاي آزمايشگاهي در كتاب هاي درسي دوره دبيرستان و پيش دانشگاهي توسط سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، در مدارس، بهايي به آنها داده نمي شود! مدارس ما يا آزمايشگاه ندارند و يا اگر دارند، تجهيزات لازم را ندارند و اگر هر دو را دارند، ساعت آزمايشگاه در برنامه درسي گنجانده نشده و اگر هر سه را دارند، فاقد مربي علاقه مند به انجام آزمايشات هستند و اگر هر چهار مورد وجود دارد، در امتحانات نهايي و كنكور سراسري به اين مهم بها داده نمي شود و سؤالي از فعاليت هاي آزمايشگاهي طرح نمي گردد زيرا طراحان نيز خود به اين امر واقف اند كه در مدارس ما دانش آموزان با كلمه آزمايش و آزمايشگاه بيگانه اند.
بنابراين در آموزش و پرورش ما دانش آموز تنها مطالبي را به خاطر مي سپارد كه معلمش در امتحانات از او مي خواهد و معلم هم مطالبي را آموزش مي دهد كه در امتحانات نهايي يا كنكور سراسري مطرح مي شود. بدين ترتيب سؤالات كنكور سراسري الگوي تدريس مدرسان مي شود كه در آن اثري از آزمايش و آزمايشگاه وجود ندارد.
افزايش تيراژ سالانه كتاب هاي كمك آموزشي و نمونه سؤالات امتحانات نهايي و كنكور سراسري، بيانگر اين فاجعه است كه تنها نوع و نحوه طرح اين سؤالات به معلمان و دانش آموزان ما خط مي دهد و در اين ميان، برنامه درسي و محتواي كتاب هاي درسي، نقش چنداني در اين امر ندارد.
بررسي چند نمونه از اين گونه سؤالات، عمق فاجعه را بيشتر نشان مي دهد زيرا قسمت اعظم آنها از سطوح اوليه يادگيري فراتر نمي روند و بيشتر، حافظه را مي سنجند تا خلاقيت را. بدون اغراق، اين گونه سؤالات قاتل استعدادهاي دانش آموزان اند، زيرا ريشه كنجكاوي و خلاقيت، نوآوري، تحقيق و پژوهش را در آنها مي خشكانند.
دانش آموز علوم تجربي كه بدون مشاهده حتي يك سلول در زير ميكروسكوپ- هرچند با رتبه بالا- از سد كنكور عبور مي كند، مسلماً در نهايت، يك محقق يا پژوهشگر نخواهد شد.
سؤالات كنكور سراسري ما متأسفانه از انتخاب دانش آموزان خلاق عاجزند و چه بسا دانش آموزان خلاق و نوآور را از راه يابي به دانشگاه ها محروم مي سازند.
به نظر مي رسد در نهايت بايد دست به دامن اداره كل سنجش و ارزشيابي آموزش و پرورش و همچنين سازمان سنجش و آموزش كشور شويم و از آنها عاجزانه طلب كنيم كه با طرح سؤالاتي از فعاليت هاي آزمايشگاهي، تحولي در روش تدريس و انجام آزمايشها توسط معلمان ايجاد كنند كه در صورت تحقق اين امر، مسلماً شاهد ظهور تغييرات زير در مدارس خواهيم بود.
* دانش آموزان و اولياي آنها خواستار انجام آزمايش ها توسط معلمانشان خواهند شد.
* معلمان براي ايجاد فضايي به نام آزمايشگاه يا تجهيز آن، به مديران مدارس فشار خواهند آورد.
* مديران مدارس ملزم به تجهيز آزمايشگاه و تعيين ساعت و مربي براي آن خواهندشد.
* دانش آموزان و اولياي آنها به مدارسي روي خواهند آورد كه آزمايشگاه مجهزتري داشته باشد.
* آموزشگاه هاي آزاد نيز به آزمايشگاه مجهز شده و در تبليغات خود جهت جذب داوطلبان بيشتر، به تجهيزات آزمايشگاهي خود تكيه خواهند كرد.
و در نهايت دانش آموزان خلاق، پژوهشگر و علاقه مند به تحقيق، وارد جامعه و دانشگاه خواهند شد.
* حسين حسين نژاد قندي؛ دبير بازنشسته زيست شناسي
|