سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
پاييز و زمستان امسال صورت مي گيرد
معرفي بهترين فيلم و كتاب شهر
هدف از برگزاري جشنواره بين المللي فيلم شهر، معرفي فيلم هاي مرتبط با موضوع هويت شهري، حيات مدني و اعتلاي اخلاق شهروندي اعلام شده است
016257.jpg
گروه ادب و هنر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در دو اقدام جداگانه، فيلم ها و كتاب هاي برگزيده سال 1384را در حوزه شهري معرفي مي كند.
مطابق خبر ايسنا، در جشنواره فيلم شهر كه آذر ماه امسال به صورت بين المللي برگزار مي شود، فيلم هايي از شهر بيروت در بخش جنبي به نمايش درمي آيند.
ظاهراً براي برگزاري اين بخش تاكنون رايزني هايي با فيلمسازان ايراني و خارجي صورت گرفته تا مجموعه اي از آثار شاخص مستند و داستاني درباره  اين شهر كه اين روزها به نمادي از مقاومت و ايثارگري تبديل شده است، فراهم شود و در جشنواره نمايش داده شود.
همچنين طبق اعلام ستاد خبري اين جشنواره از سوي ديگر دست اندركاران بخش بين الملل جشنواره نيز در حال مذاكره با مقامات شهر بيروت هستند تا در ايام برگزاري جشنواره به عنوان ميهمان ويژه؛ ميزبان مسئولان شهري و شهرداران مناطق مختلف بيروت باشند.
هدف از برگزاري جشنواره بين المللي فيلم شهر كه براي دومين سال پياپي برگزار مي شود، معرفي و ارزش گذاري فيلم هاي مرتبط با موضوع هويت شهري، حيات مدني و اعتلاي اخلاق شهروندي اعلام شده است.
براساس همين گزارش، آثار رسيده به جشنواره در دو بخش مسابقه بين المللي فيلم هاي بلند و مسابقه بين المللي فيلم هاي كوتاه با يكديگر رقابت خواهند كرد. كليه فيلم هايي كه از ابتداي سال 84 ساخته شده و تقاضاي شركت در دوره قبلي جشنواره را نداشته باشند مي توانند تا بيستم آبان ماه با ارسال آثار خود براي هيات انتخاب در اين جشنواره شركت كنند.
همچنين خبرگزاري فارس به نقل از دبير دومين جشنواره فيلم شهر نوشته است: اولين دوره اين جشنواره، شهريور ماه سال 84 در سطح كشوري برگزار شد، اما دوره دوم در قالب جشنواره اي بين المللي در تهران برگزار مي شود. ايرج تقي پور، از موسسه توسعه تصوير شهر و شهرداري تهران به عنوان حاميان اصلي جشنواره نام برده است.
جشنواره فيلم شهر 25 تا 28 آذر ماه برگزار مي شود.
انتخاب كتاب سال شهر
از سوي ديگر و با حدود يك ماه اختلاف، سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، مراسم معرفي كتاب سال شهر را برگزار خواهد كرد. فارس مي نويسد: بررسي و انتخاب كتاب برتر سال 84 در عناوين هشتگانه از سوي سازمان فرهنگي -هنري شهرداري تهران آغاز شد.
موضوعات برگرفته انتخاب اين كتاب به شرح ذيل اعلام شد:
_ تاريخ معاصر، با رويكرد مشروطه
_ تاريخ تمدن اسلامي، با رويكرد پيامبر اعظم (ص)
_ حوزه آموزش دين و معارف اسلامي
_ جامعه شناسي شهري و فرهنگ عمومي
_ مديريت شهري
_ آثار هنري و معماري
_ كودكان و نوجوانان با گرايش آموزش فرهنگ شهرنشيني
_ ادبيات داستاني در موضوعات فرهنگ شهرنشيني و توان  نشيني
بنابراين گزارش، پديد آورندگان آثار و نويسندگاني كه تمايل به حضور دارند مي توانند سه نسخه از كتاب منتشر شده در سال 84 خود را پايان آذرماه 85 به دبيرخانه جايزه كتاب سال شهر واقع در خيابان مطهري، بعد از تقاطع سهروردي، شماره 53، طبقه چهارم ارسال كنند. مراسم پاياني و انتخاب آثار در فاصله زماني يكم تا دهم بهمن 85 برگزار مي شود.

اظهار نظر نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس درباره گزارش تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد
ميرتاج الديني: قرار بودگزارش تحقيق، تعديل شود
016266.jpg
ايسنا: نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به گزارش قرائت شده از تحقيق و تفحص در عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگرچه بيان نقاط ضعف و نقدها بر گزارش هاي تحقيق و تفحص معمول است، اما در اين گزارش، برخي تعبيرات و بيان ها تند و افراطي بود كه اين نوع داوري و قضاوت، فضاي سالم انتقاد و نقد را يك مقدار مورد تخطئه قرار مي دهد.
حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني ضمن ارائه توضيح درباره گزارش ياد شده، گفت: هنگامي كه اين گزارش در كميسيون فرهنگي خوانده شد، برخي دوستان از جمله من نسبت به برخي تعبيرات آن، نقدها و نظراتي داشتند و خواهان اصلاح آن تعابير بودند.
وي با بيان اين كه اين تعابير، تعابير تندي بود، گفت: من و برخي ديگر از اعضاي كميسيون اين تعابير تند را مناسب نمي ديديم، لذا خواهان تعديل آن شديم و بنا براين شد كه اين تعديل صورت گرفته و در جلسه اي ديگر به رأي گذاشته شود، اما اين تغييرات در جلسه بعدي انجام نشد.
به گفته  وي، قضاوت و داوري نسبت به هر موضوعي نبايد از جاده  انصاف و عدالت خارج شود.
ميرتاج الديني تصريح كرد: بر اين اساس اگرچه ما نيز نسبت به عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انتقادات زيادي داشته ايم و داريم، اما اين امر دليل بر آن نمي شود كه نكات مثبت آنها را به طور كلي ناديده بگيريم.
وي افزود: زمان آقاي مسجدجامعي با دوره  آقاي مهاجراني تفاوت هاي زيادي پيدا كرده بود، به طوري كه مي توان گفت ايشان (مسجدجامعي) در دوره  وزارت خود به صورت معتقد عمل مي كرد و اگرچه در اين دوره همه  اشكالات برطرف نشد، اما در راستاي تعديل و رفع اشكالات قدم هاي مناسبي برداشته شد.
وي معتقد است كه مسجدجامعي در زمان وزارت خود، معاونان نسبتاً خوبي انتخاب كرده بود؛ به طوري كه شاهد هستيم آقاي صفارهرندي در دولت اصولگرا حداقل يك سال است از اكثر همان معاونان استفاده مي كند.
به گفته  وي، عملكرد مسجدجامعي در جهت ترويج مسائل قرآني، برگزاري نمايشگاه هاي قرآن و ... خوب بوده، ولي در عين حال در حيطه  نظارت بيشتر بر مطبوعات و عرصه  كتاب ، انتقادات جدي اي وارد است.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي تأكيد كرد: البته اين انتقادات به معناي آن چه در گزارش تحقيق و تفحص تحت عنوان ترويج بي ديني آمده است، نيست.

۷ نمايش جديد در تئاتر شهر
گروه ادب و هنر- مجموعه تئاتر شهر با پايان يافتن يازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي با اجراي 7 نمايش فعاليت خود را پي گيري مي كند.
بر اساس اين گزارش، كوري عنوان نمايش جديدي است به كارگرداني منيژه محامدي كه از يكشنبه 26 شهريورماه در تالار اصلي به روي صحنه مي رود.
نمايش گوشه نشينان آلتونا نيز از تاريخ 23 شهريور به كارگرداني مريم معترف در تالار چهارسو به روي صحنه مي رود. تصوير ماه در آب هم عنوان نمايش ديگري است به كارگرداني محمد يعقوبي كه بعد از نمايش طناب كار علي محمد رحيمي در تالار سايه به روي صحنه مي رود.
در تالار نو نيز نمايش اديپ افغاني به كارگرداني احمد مهران فر از چهارشنبه 22 شهريور پذيراي علاقه مندان به تئاتر خواهد بود.نمايش شهادت خواني انسان هاي سرگشته اي كه به بهاي اندك مسيح شان را به صليب كشيدند از بهر آن كه راست كردار بودند نيز به كارگرداني روح الله جعفري از يكشنبه 26 شهريور در تالار قشقايي به روي صحنه مي رود.
نمايش فرزند به كارگرداني سيمين اميريان از چهارشنبه 22 شهريور در تالار كوچك، ميزبان تماشاگران تئاتر است.

چشم انداز
عبدالله كوثري در باغ همسايه
016263.jpg
ايسنا: عبدالله كوثري در حال ترجمه رمان باغ همسايه از يك نويسنده شيليايي است.
باغ همسايه رماني كوتاه از خوزه دونوسه است كه تاكنون از وي اثري در ايران به فارسي ترجمه نشده است.
به گفته كوثري، اين كتاب يكي از آثار مهم آمريكاي لاتين است و پرنده وقيح شب - اثر ديگر اين نويسنده - همرديف كارهاي كارلوس فوئنتس است.
او همچنين با اعتقاد بر اين كه اين نويسنده بايد زودتر از اين ها به ما معرفي مي شد كه در اين كار كوتاهي شده است، گفت: دونوسه آثار ديگري هم دارد كه از اين اثر معروف ترند، اما فكر كردم با توجه به فضاي فعلي، اين كتاب را ترجمه كنم.
وي البته اظهار داشت، تا تكليف كتاب هاي در انتظار انتشارش مشخص نشود، دست و دلش به كار نمي رود.
از ترجمه هاي كوثري، عيش مدام (درباره فلوبر و مادام بواري) اثر ماريو وارگاس يوسا، در انتشارات نيلوفر، ريشه هاي رمانتيزم از آيزايا برلين در نشر ماهي،  زنان تروا در نشر فرداي اصفهان، سالومه از اسكار وايلد در نشر هرمس و چاپ سوم محاكمه ژاندارك در نشر فردا در انتظار انتشارند.
گفت وگو در كاتدرال اثر ماريو وارگاس يوسا از اين مترجم نيز به تازگي تجديد چاپ شده است.
تعدادي از آثار منتشرشده كوثري به اين شرح است: دكترين  كيسينجر و نيكسون  در آسيا، دوره  كامل اقتصاد، محاكمه  ژاندارك  در روئن  (برشت )، تاريخ  اقتصادي  خاورميانه  و شمال  آفريقا (عيساوي )، آنتوان  بلوايه  (پل  نيزان )، آئورا (كارلوس  فوئنتس )، خودم  با ديگران  (فوئنتس )، آدام  اسميت  (رافائل )، مجموعه  طرح  نو (گرينگوي پير، جنگ  آخر زمان ، تراژدي اورستيا، تامس  مور، اراسموس ، شكسپير، هومر، ويرجي ) و مجموعه  نسل  قلم  (سروانتس ، فوئنتس ، بودلر، پوشكين ، پاسترناك ، الكساندر بلوك ، خيمنس ، اسكار وايلد).

داوران جشنواره  شعر و داستان مهر۵ معرفي شدند
مهر: داوران پنجمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور (مهر 5) معرفي شدند. در بخش شعر، ضياءالدين ترابي، بهزاد خواجات و سينا علي محمدي (برگزيده دوره قبل) و در بخش داستان، محمد صنعتي، محمدرضا گودرزي و ياشا نهريني (برگزيده دوره قبل) كار داوري را انجام داده اند.
همچنين محمدعلي بهمني، محمدرضا شالبافان و غلامرضا كافي، داوري شعر كلاسيك و رضا اسماعيلي و غلامرضا كافي به همراه مصطفي محدثي، داوري بخش ويژه شعر را كه امسال با عنوان پيامبر نور برگزار مي شود، برعهده دارند.
پنجمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي سراسر كشور 29 تا 31 شهريورماه در تالار رازي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار مي شود.

صندوقچه مرد مرده سومين فيلم پرفروش تاريخ سينما شد
016275.jpg
مهر: فيلم سينمايي دزدان درياي كارائيب: صندوقچه مرد مرده به كارگرداني گور وربينسكي و بازي جاني دپ در نقش اصلي با عبور از مرز يك ميليارد دلار، سومين فيلم پرفروش تاريخ سينما لقب گرفت.
اين اثر كه دومين قسمت از مجموعه آثار دزدان درياي كارائيب است، هفته گذشته مرز فروش يك ميليارد دلار را پشت سر گذاشت و در گيشه جهاني به سومين فيلم پرفروش تاريخ سينما تبديل شد. محصول موفق والت ديسني تا امروز به فروش يك ميليارد و 300 هزار دلار در جهان دست يافته، اما فروش آن همچنان رو به افزايش است.
در حال حاضر مقام نخست جدول فروش جهان از آن فيلم سينمايي تايتانيك به كارگرداني جيمز كامرون است كه سال 1997 به نمايش درآمد و به فروش يك ميليارد و 800 ميليون دلار دست يافت. موفقيت فيلم سينمايي بازگشت پادشاه به كارگرداني پيتر جكسن سومين قسمت از مجموعه ارباب حلقه ها باعث شد اين اثر مقام دوم جدول را از آن خود كند. اين فيلم سال 2003 به نمايش درآمد و به فروش يك ميليارد و 100 ميليون دلار دست يافت.
در طول 9 هفته گذشته فيلم صندوقچه مرد مرده به صورت پيوسته صدرنشين جدول فروش جهاني بود. اولين قسمت از اين مجموعه با نام نفرين مرواريد سياه سال 2003 به نمايش عمومي درآمد و 210 ميليون دلار فروش كرد. مجموع فروش اين اثر در جهان 656 ميليون دلار بود.
اين در حالي است كه قسمت دوم اين فيلم در آمريكاي شمالي به فروش 415 ميليون دلار دست يافت و در عرصه بين المللي 588 ميليون دلار فروخت. اين اثر عنوان موفقترين فيلم سال را از آن خود كرد. سومين قسمت از اين مجموعه با نام دزدان درياي كارائيب: در انتهاي دنيا در لس آنجلس فيلمبرداري مي شود و به احتمال بسيار ماه مي آينده به اكران در مي آيد.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
خانه سوره: نمايشگاه نقاشي با موضوع انتظار با 45 اثر از هنرمندان مركز هنرهاي تجسمي به مناسبت ميلاد حضرت مهدي(عج)/ تا 30 شهريور‎/ ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن.
نگارخانه سبحان: نمايشگاه نقاشي سيدجمال الدين خرمي نژاد و گروهي از هنرمندان‎/ 25 شهريور تا دوم مهر‎/ انتهاي ديباجي جنوبي، جوزي، منظريه، پيشتاز، بن بست بعثت، پلاك 13/ تلفن: 22231480.
نگارخانه گل: نمايشگاه شمع هاي فاطمه سماواتي‎/ از 25 شهريور‎/ ميدان فاطمي، جويبار، جنب مسجد نور، پلاك 60/ تلفن: 88986478.
نگارخانه معرفت: نمايشگاه نقاشي گروهي از بانوان با عنوان معماي درون / تا 23 شهريور‎/ بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر.
گالري هما: نمايشگاه نقاشي اسماعيل محمدي انسان در فضاهاي شهري / از 24 شهريور تا سوم مهر‎/ خيابان ولي عصر، بالاتر از نيايش، چهرازي (رحيمي)، شماره 27.
روخواني نمايشنامه برگ ريزان
دور سوم جلسات نمايشنامه خواني مقاومت اين هفته با روخواني نمايشنامه برگ ريزان نوشته سيروس همتي پيگيري مي شود.اين نمايشنامه فردا 22شهريور ماه به كارگرداني مهرداد ابوالقاسمي، ساعت 16 در كافه ترياي اصلي مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود.براساس اين گزارش اين جلسات توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با همكاري مجموعه تئاترشهر در ماه هاي شهريور و مهر برگزار مي شود.
عكاسي از حركت ستارگان در شب يلدا
يك عكاس جانباز در مدت زمان 12 ساعت و 15 دقيقه حركت ماه و ستارگان را در شب يلدا در يك فريم عكس ثبت كرد.
داود عامري كه چهار قطعه او در نمايشگاه شبنم عشق به نمايش گذاشته شده، موفق شد از حركت ماه و ستارگان در بلندترين شب سال عكاسي كند. او اين عكس را با استفاده از دوربين مكانيكي و فيلم 120 ميليمتري گرفته است.
عكس هاي اين هنرمند و 28 جانباز ديگر تا 23 شهريور در خانه عكاسان ايران در انتهاي غربي خيابان سميه، در معرض ديد عموم است.
از آثار عكاسي عامري و پنج جانباز عكاس ديگر نمايشگاهي در آذرماه سال جاري در شهر رم كشور ايتاليا برگزار خواهد شد.
حافظ شناسي در شبه قاره
زندگي نامه فخرالدين عراقي از دكتر اختر چيمه، گلشن راز تأليف دكتر بشير انور ابوهري و حافظ شناسي در شبه قاره در پاكستان منتشر مي شود.
علاوه بر اين آثار، تذكره مجمع النفايس جلد 2 و جلد 3 زير چاپ قرار دارند. مخزن الاسرار نظامي نيز در شبه قاره آماده چاپ است و كتاب گلشن فارسي (جلد يك) هم به چاپ رسيده و اكنون در اختيار دانش آموزان قرار گرفته است.
همچنين چاپ سوم فرهنگ جامع فارسي، اردو و انگليسي و نيز چاپ مجدد كتاب گلشن فارسي جلد 2 و 3 به زودي به پايان خواهد رسيد. اين آثار توسط مركز تحقيقات فارسي ايران و پاكستان منتشر مي شود.
گفتني است كتاب سرمست عشق مجموعه شعر قزلباش شاعر فارسي زبان پاكستان و كتاب دستور زبان فارسي ويرايش دوم از دكتر سرفراز ظفر نيز به تازگي از سوي اين مركز به چاپ رسيده است.
كنسرت جلال ذوالفنون در تالار انديشه
كنسرت جلال ذوالفنون به همت مركز موسيقي حوزه هنري، 23 و 24 شهريور در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين كنسرت كه گروه ذوالفنون متشكل از سروش قهرمانلو نوازنده سه تار، آرش زنگنه نوازنده دف و كوزه و بامداد خواننده به روي صحنه مي روند،قطعات قديمي و جديدي را در مايه هاي مختلف اجرا خواهند كرد.همچنين در اين برنامه علاوه بر اجراي موسيقي، ذوالفنون روي صحنه سخن خواهد گفت.
آسيب شناسي تئاتر در چهارسو
منصور ابراهيمي روز شنبه 25 شهريورماه در محل تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر درباره آسيب شناسي تئاتر امروز با موضوع آموزش سخنراني مي كند. اين نشست ساعت 18 با حضور علاقه مندان تئاتر برگزار خواهد شد.
فستيوال شبانه تئاتر سنگر
فستيوال شبانه تئاتر با پايان يافتن جشنواره عروسكي تهران - مبارك بار ديگر و اين بار با موضوع تئاتر سنگر، پذيراي علاقه مندان تئاتر مي شود. اين رويداد تئاتري از 31 شهريورماه تا هفتم مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد و طي اين مدت آثار برگزيده نمايش خياباني در گونه دفاع مقدس هر شب پس از اذان مغرب در مقابل مجموعه تئاتر شهر به اجرا درخواهند آمد.
يادداشت بر زمين لتوني
فيلم سينمايي يادداشت بر زمين به كارگرداني علي محمد قاسمي و تهيه كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ، در هفتمين حضور بين المللي خود، در جشنواره ريگا   لتوني به نمايش درخواهد آمد.
بيستمين دوره جشنواره بين المللي فيلم ريگا Riga طي روزهاي 25 شهريور لغايت 2 مهر 1385 در كشور لتوني برگزار خواهد شد و يادداشت بر زمين در بخش مسابقه بين الملل اين جشنواره روي پرده خواهد رفت.

امير اسفندقه: حماسه دفاع مقدس از شعرش جلوتر است
016254.jpg
گروه ادب و هنر مرتضي اميري اسفندقه گفت: حماسه همچنان از شعر دفاع مقدس جلوتر است و هر چقدر شعر دفاع  مقدس مي دود، هنوز نتوانسته به گرد آن حماسه ها برسد.
اميري اسفندقه با بيان اين مطلب كه شعر دفاع مقدس معنايي فراتر از دوران هشت سال دفاع مقدس دارد، افزود: شعر دفاع مقدس، شعر جنگ نيست، بلكه شعر مقاومت و دفاع مقدس است كه حماسه هاي اين مقاومت تا هشتصد هزار سال ديگر ادامه خواهد داشت.وي درباره قالب هاي شعر دفاع مقدس گفت: ادبيات دفاع مقدس سراسر تازگي است و در هر قالبي كه سروده شود، تازه است. با اين حال، مهم نفس زنده نگاه داشتن اين حماسه هاي ملي و آييني است كه در هر قالبي از شعر مي تواند سروده شود، ضمن اين كه ادبيات دفاع مقدس در غزل، قصيده، تركيبات لفظي و صنايع ادبي مختص ادبيات دفاع مقدس، ويژگيهاي بسيار بديع و نوآوري ارائه كرده است كه البته شرف ادبيات دفاع مقدس به اين تازگي و نو بودن نيست، بلكه شرف ادبيات دفاع مقدس ذاتي است.
اميري اسفندقه تاكيد كرد: هر موضوع كه قرار باشد به ادبيات دفاع مقدس اضافه شود، بايد از فيلتر حماسه شهدا و جانبازان گذر كند و اگر پذيرفته گردد،  مي تواند اضافه شود و اگر نه، اضافه است.

اجراي 18 نمايش خياباني در جشنواره شبانه تئاتر
016272.jpg
گروه ادب و هنر- 18 نمايش خياباني در هفته هشتم فستيوال شبانه تئاتر در محوطه بيروني مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود.
به گزارش واحد اطلاع ساني مجموعه تئاتر شهر، در روز سه شنبه 21 شهريور نمايش هاي همه جاي آسمان به همين رنگ است به كارگرداني جمشيد عسگري ساعت 45/19 ، خاطرات نخل ها به كارگرداني ايرج كله چاهي ساعت 30/20 و جان سخت به كارگرداني محمد بي ريا ساعت 21 اجرا مي شوند.نمايش هاي چنان دل كندم به كارگرداني جواد عزتي، آخرين نمونه به كارگرداني حميد رضا مرادي و نقالي مرشد ترابي هم به ترتيب ساعت هاي 45/19، 30/20 و 21 در رزو چهارشنبه 22 شهريور پذيراي دوستداران تئاتر خياباني است.
روز پنج شنبه 23 شهريور نمايش هاي طالب به كارگرداني عبدالرضا فريدزاده، آخرين نمونه به كارگرداني حميدرضا مرادي و سنگ صبور به كارگرداني امير مسيبي در ساعت هاي 45/19، 30/20 و 21 روي صحنه خواهد بود.
نمايش هاي خيمه شب به كارگرداني بهناز مهديخواه خاطرات نخل ها به كارگرداني ايرج كله چاهي و طالب به كارگرداني عبدالرضا فريدزاده هم روز جمعه 24 شهريور در محوطه بيروني تئاتر شهر اجرا مي شود.
جشنواره شبانه تئاتر تا 31 شهريور ماه به كار خود ادامه مي دهد. اين در حالي است كه از اين تاريخ فستيوال تئاتر خياباني سنگر در محوطه بيروني تئاتر شهر برگزار مي شود.

محمد رمضاني فرخاني:
چاپ كتاب مثل چاپ كارت ويزيت شده است
ايسنا: به گفته محمد رمضاني فرخاني، اين كه شعر جوان امروز خيلي قدرتمند نيست و كار تازه اي در آن صورت نمي گيرد، به دليل نبود شاعران قدرتمند از دهه 50 به بعد است.
رمضاني تصريح كرد: البته نمي توان از حال با قطعيت گفت كه اين شعرها راه به جايي مي برند يا نه، اما تكرار تجربيات گذشتگان در امروز چند دليل دارد؛ يكي اين كه ما اصولا حافظه تاريخي نداريم و خيلي ها همان تجربياتي را كه در گذشته تكرار شده، تكرار مي كنند، بي  اين كه به ياد داشته باشند آن ها قبلا تجربه شده، دليل ديگر اين است كه بعضي از تفاوت ها براي شاعران امروز تازگي دارد و فكر مي كنند كه اين ها چيزهاي تازه اي است و دليل ديگر اين كه شاعران امروز مي خواهند زودتر مشهور شوند؛ وقتي هدف اين باشد، شاعر آن روندي را كه بايد براي بلوغ شعري اش طي كند، براي نام آور شدن طي نمي كند.
وي افزود: هميشه يك قاعده كلي وجود دارد كه هرچه خلاف آمد عادت باشد، زودتر به اسم و رسم مي رسد و اگر طبق فرم پيش رود، به چشم كسي نمي آيد، ولي اگر با سرعت و در بستر خود رشد نكند، زودتر به چشم خواهد آمد. ضمن اين كه شاعر جوان امروز، اين طمأنينه را ندارد، تا آهسته و آرام به منطقه اي كه مي خواهد برسد. در واقع براي او پيشينه  ادبي و رسيدن به دستاورد شعري چندان اهميت ندارد، تا با توجه به اين معيارها، جاي خود را پيدا كند. چاپ كتاب هم امروز مانند كارت ويزيت است؛ تا شاعر بگويد كه من هستم. رمضاني فرخاني با اشاره به لزوم وجود شاعران پيشكسوت براي پيشرفت شعر جوان، يادآوري كرد: هميشه اين اصل اصيل وجود دارد كه در مسابقه با قدرت هاي برتر است كه مي توان قد كشيد؛ وقتي ميدان خالي باشد، جايي براي رقابت و رشد باقي نمي ماند و فرد با وضع موجود قانع خواهد شد. امروز نيز در دوره اي هستيم كه شاعران بزرگ رخت بربسته اند و اين موضوع در شعر هم تاثير دارد. بگذريم از اين موضوع كه اين دوره و فضا به گونه اي است كه تكثر هميشه در هر آن نتايج لزوما مثبتي ندارد و دستاوردهاي ديگر كه مثبت هم نيست، اجازه وجود ابرشاعر را نمي دهد. وي خاطرنشان كرد: اوج شعر ما در دهه هاي 30 و 40 بود و شاعران بزرگي در آن دوره ظهور يافتند، ولي در دوره معاصر چيزي به اسم ابرشاعر معنا ندارد و قابل پذيرش نيست. در گذشته لشگري قدرتمند از شاعران بودند كه از آن ميان، شاعران بزرگي ماندگار شدند و الگويي براي شعر، اما امروز ديگر آن الگو وجود ندارد، و به اين دليل است كه شعر جوان شعر قدرتمندي نيست.

عضو هيأت علمي دانشگاه هنر:
هنرمندان جوان بازار كار ندارند
گروه ادب و هنر- ما در زمينه هاي گرافيك و نقاشي و تصويرسازي، هنرستان ها و آموزشگاه ها و دانشگاه هاي متعددي داريم كه جوانان علاقه مند و خلاقي در آنها آموزش مي بينند. اما اين جوانان پس از فارغ التحصيل شدن، از طرف جامعه پذيرفته نمي شوند و نمي توانند جذب بازار كار شوند.
سيد مهدي حسيني، نقاش و عضو هيأت علمي دانشگاه هنر، افزود: در حال حاضر، دانشگاه ها از نظر برنامه درسي،  امكانات و شرايط در وضعيت مطلوبي هستند و ما مي توانيم پاسخگوي نيازهاي آموزشي دانشجويان باشيم، ولي بسياري از آنان، به دليل نبود بازار كار، جلاي وطن مي كنند يا به فعاليت هاي ديگري مي پردازند.
وي درباره جشنواره هايي كه در عرصه هنرهاي تجسمي برگزار مي شود، عنوان كرد: اين جشنواره ها فضاي مناسبي را ايجاد مي كنند تا هنرمندان جوان به ارائه آثارشان بپردازند و در جامعه هنري شناخته شوند. با اين حال، جشنواره هاي تجسمي بايد به كيفيت مطلوب تري برسند و براي داوري از افراد متخصص تري استفاده كنند.
اين نقاش پيشكسوت در مورد نشريات تخصصي هنرهاي تجسمي، گفت: در حال حاضر، حداقل 15 نشريه تخصصي در اين عرصه وجود دارد كه شايد سردبير با هيأت تحريريه اكثر آنها از هنرمندان جوان باشند. اين نشريات، به چاپ مقالات و مطالب ارزشمندي مي پردازند، ولي نبايد به اين وضعيت راضي شد؛ چرا كه پژوهشگران و هنرمندان جوان، به مجال بيشتري براي ارائه آثار و انديشه هاي خود نياز دارند.

كتابخانه
آداب و سنن پيامبر اعظم(ص)
016269.jpg
گروه ادب و هنر كتاب هاي پالتويي، يعني كتاب هايي كه شكل و شمايلشان كاملا مناسب جيب بغل پالتوست، زيبا و بسيار براي حمل و نقل، مناسبند. اين قطع معمولاً براي كتاب هايي به كار مي رود كه حجم كمي دارند و محتواي شان به گونه اي است كه مي توانند همواره همراه صاحبشان باشند. مثلا آداب و سنن پيامبر (ص) براي مسلمانان يكي از موضوعاتي است كه همواره مي توان به آنها رجوع كرد و در لابه لاي اوقات فراواني كه لابه لاي زندگي شهري تلف مي شوند، مطالعه كرد.
سيدحسين مهديزاده آداب و سنن پيامبر اعظم (ص) در آيينه روايات را احتمالا با چنين هدفي در 72 صفحه و قطع پالتويي منتشر كرده است. به ويژه آن كه امسال سال پيامبر اعظم (ص) نام گذاري شده و همين امر، مناسبت كتاب هايي با اين شكل و هدف را روشن مي سازد. كتاب مهديزاده را نشر سروش هدايت با قيمت 600 تومان به بازار فرستاده و اگر چه حجم كمي دارد، اما در 12 فصل مختلف، سيره رسول خدا را در معاشرت، نظافت، مسافرت، پوشيدني ها، مسكن، زنان و فرزندان، خوردني ها، بلايا و مصيبت ها، وضو و غسل، نماز و ملحقات آن، روزه و قرائت قرآن، روايت كرده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |