سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
روزنامه شرق توقيف شد
گروه اجتماعي- هيأت نظارت بر مطبوعات ديروز روزنامه شرق را با استناد به تبصره ماده ۱۲ و براساس بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات مبني بر افترا و توهين به مقامات، نهادها و ارگان هاي كشور از طريق چاپ عكس و كاريكاتور توقيف كرد.
هيات نظارت بر مطبوعات همچنين تخلف روزنامه شرق از بندهاي ۱ ، ۲ و ۴ ماده ۶ قانون مطبوعات را ازجمله ديگر دلايل توقيف اين روزنامه ذكر كرده است.
در متن خبر ارسالي از سوي دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات آمده است: «اين هيات در تاريخ  ۱۹/ ۵/ ۱۳۸۵ و به منظور حمايت از ادامه انتشار نشريه شرق به صاحب امتياز فرصت داد تا ظرف يك ماه نسبت به معرفي مديرمسئول جديد كه امكان نظارت بيشتر بر مطالب نشريه را داشته باشد اقدام نمايد كه صاحب امتياز در تاريخ  ۲۰/ ۶/ ۱۳۸۵ با ارسال نامه اي تقاضاي مهلت دو ماه ديگر نمود.
ليكن باتوجه به تخلفات مكرر روزنامه و عدم اصلاح در يك ماه اخير و خصوصا با توجه به انتشار كاريكاتور توهين آميز در يكي از شماره هاي اخير آن نشريه به اتفاق آراء روزنامه شرق را توقيف كرد و پرونده تخلفات اين نشريه را به دادگاه ارجاع نمود.»
مهدي رحمانيان درمورد انتشار كاريكاتور توهين آميز در يكي از شماره هاي اخير اين روزنامه كه در نامه هيات نظارت بر مطبوعات ذكر شده است، گفت: انتشار كاريكاتور توهين آميز را قبول ندارم.
مديرمسئول روزنامه شرق در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در رابطه با تغيير مديرمسئول روزنامه، روز گذشته نامه اي به هيأت نظارت بر مطبوعات نوشتم و نامه ارسال شده است؛ اعتراض حق ماست و قطعا به اقدام هيأت نظارت بر مطبوعات اعتراض خواهيم كرد.
وكيل مدافع مديرمسئول شرق نيز گفت كه همين امروز دادخواست خود را مبني بر رفع اثر از تصميم هيأت نظارت بر مطبوعات به ديوان عدالت اداري ارائه خواهد داد.

تمديد قرارداد كاركنان شركتي دستگاه هاي اجرايي
فارس: معاون اول رئيس جمهوري در بخشنامه اي همه دستگاه هاي اجرايي را مكلف كرد حداكثر تا پايان مهرماه امسال نسبت به تمديد قرارداد با آن دسته از كاركنان شركتي و خدماتي خود كه تا پايان سال ۸۴ در آن دستگاه مشغول به كار بوده اند، اقدام كنند.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، براساس اين بخشنامه كه در اجراي مصوبه مورخ ۱۵ اسفند سال گذشته هيات وزيران صادر شده است، با كاركنان پيماني شاغل تا آخر سال ۸۴ در چارچوب آيين نامه استخدام پيماني و اصلاحات بعدي آن - مصوب ۱۳۶۸ - قرارداد بسته مي شود و با بقيه مشمولان تصويب نامه هيات وزيران كه تا ۲۸ اسفند سال گذشته در دستگاه هاي اجرايي شاغل بوده اند ، قرارداد انجام كار معين با رعايت تداوم پرداخت حق بيمه منعقد خواهد شد.
همه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شركت هاي دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري هاي سراسر كشور همچنين مكلف شده اند ضمن اقدام به انعقاد قرارداد با اين دسته از كاركنان خود، آمار آنان را به دفتر معاون اول رئيس جمهوري اعلام كنند. طبق اين بخشنامه بكارگيري آن دسته از شاغلان دستگاه هاي اجرايي كه مشمول تصويب نامه ۱۵ اسفند سال ۸۴ دولت نيستند ، براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال ۸۵ كه در جلسه ۹ ارديبهشت سال جاري به تصويب هيات وزيران رسيده، امكان پذير است.

نتايج آزمون دوره هاي فراگير۲۳ شهريور اعلام مي شود
نتايج آزمون دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور در مقطع كارشناسي و دكتري روز پنج شنبه ۲۳شهريور و در مقطع كارشناسي ارشد ۲۵شهريور اعلام مي شود.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، نتايج اين آزمون از طريق مراكز دانشگاه پيام نور در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
همچنين اسامي پذيرفته شدگان از طريق پايگاه اينترنتي دانشگاه پيام نور به نشاني www.tnu.ac.ir و پايگاه سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org اعلام مي شود.
به گفته مسئولان دانشگاه پيام نور، امسال ۳۵هزار نفر در ۲۴رشته در مقطع كارشناسي در دوره هاي فراگير اين دانشگاه پذيرفته خواهند شد كه هزار و ۵۷۰ نفر از آنان در دوره كارداني پذيرفته مي شوند.

مهلت ارسال آثار به جشنواره مطبوعات
تا پايان شهريور ماه تمديد شد
*براي نخستين بار خبرگزاري ها مي توانند در جشنواره مطبوعات شركت كنند
عكس: جواد گلزار
016290.jpg
گروه اجتماعي-ليلا خاكسار: مهلت ارسال آثار شركت كنندگان در سيزدهمين جشنواره مطبوعات تا پايان شهريور تمديد شد.
رضا مقدسي دبير برگزاري اين جشنواره ضمن اعلام اين مطلب در نشست مطبوعاتي گفت: در اين جشنواره مجموعه آثاري كه از ابتدا تا پايان سال 84 در نشريات داراي مجوز منتشر شده اند مورد داوري قرار خواهند گرفت و شركت كنندگان مي توانند تنها در يك بخش از دو بخش سراسري و استاني و محلي شركت كنند.وي افزود: شركت كنندگان در كليه رشته ها مي توانند 3 اثر ارسال كرده و اگر تعداد آثار بيشتر باشد از طريق دبيرخانه به صورت تصادفي حذف خواهد شد، در بخش آثار تصويري هم شركت كنندگان مي توانند 5 اثر ارسال كنند. فرم هاي شركت كنندگان نيز قبلاً به روزنامه ها و خبرگزاري ها ارسال شده است و چنانچه افرادي به اين فرم ها دسترسي پيدا نكرده اند مي توانند از طريق دبيرخانه جشنواره نسبت به تهيه آنها اقدام كنند.
مقدسي همچنين گفت: اصل يا رونوشت آثار چاپ شده براي جشنواره ملاك است و در مورد عكس و كاريكاتور علاوه بر كپي اثر، اصل آن هم بايد ارسال شود، دررشته تيتر هم فقط تيترهايي كه حاصل كار فردي باشد بررسي خواهد شد و در بخش سرمقاله يا يادداشت فقط روزنامه ها و هفته نامه ها مي توانند شركت كنند و نشريات ادواري و خبرگزاري ها در بخش مقالات ارزيابي مي شوند.وي در مورد اصلاحات فراخوان اوليه گفت: در بخش گزارش، گزارش توصيفي از قلم افتاده است كه شركت كنندگان مي توانند آثار خود را در اين زمينه ارسال كنند و دربخش آثار كودكان و نوجوانان هم فقط به شعر و داستان در زمينه كودكان اشاره شده كه ساير آثار هم در زمينه كودكان مورد داوري قرار خواهند گرفت.
دبير جشنواره مطبوعات همچنين گفت: در اين جشنواره براي نخستين بار خبرگزاري هاي داراي مجوز رسمي هم مي توانند شركت كنند و آثار خود را ارسال كنند و وجه ديگري كه امسال قدري پررنگ تر از سال هاي گذشته است حضور نشريات سراسري و محلي در اين جشنواره است، با توجه به اين كه اين نشريات رشد قابل توجهي داشته اند به آنها توجه ويژه اي شده است. مقدسي همچنين تعداد آثار واصله به دبيرخانه جشنواره را تاكنون 3 هزار اثر ذكر كرد و گفت: با توجه به اين كه خبرگزاري ها امسال به اين جشنواره پيوسته اند، لازم بود كه مدت ارسال آثار تمديد شود تا فرصت كافي وجود داشته باشد. وي در مورد موضوعات مختلف در بخش ويژه امسال گفت: به مناسبت سال پيامبر(ص) آثاري كه سال گذشته در ارتباط با شخصيت پيامبر(ص) باشد مورد داوري قرار خواهند گرفت، همچنين دربخش فـناوري هسـته اي، عدالـت اجتماعي و مهرورزي، وحدت و وفاق ملي، حمايت از مردم لبنان و فلسطين، انقلاب اسلامي و ارزش هاي اصيل، امر به معروف و نماز موضوعات ويژه اي هستند كه مورد داوري قرار مي گيرند.همچنين از مديران نشريات و روزنامه ها خواسته شده كه آثار منتخب خود را براي جشنواره ارسال كنند. وي در مورد جوايزي كه در نظر گرفته شده، گفت: جوايز شامل لوح تقدير و تنديس جشنواره كه متناسب با سال پيامبر طراحي شده است، مي باشد. همچنين نفرات برتر رشته هاي تخصصي به سفرهاي خارجي آموزشي اعزام مي شوند و براي ساير برگزيدگان سفرهاي زيارتي حج عمره و سكه بهار آزادي در نظر گرفته شده است.همچنين صدور كارت خبرنگاري در دستور كار معاونت مطبوعاتي است كه شركت در جشنواره مطبوعات در صدور كارت خبرنگاري لحاظ خواهد شد.وي افزود: در مدت برگزاري جشنواره نشست هاي تخصصي در خبرگزاري ها برگزار مي شود و كارشناسان در رابطه با موضوعات به بحث خواهند پرداخت. همچنين كتاب و لوح فشرده جشنواره نيز تهيه خواهد شد و با پيش بيني به عمل آمده اوايل آذرماه زمان برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره خواهد بود.
وي افزود: هيأت داوران شامل
7 نفركه تركيبي از اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و كارشناسان بخش مطبوعات هستند،خواهد بود. در كميته هاي كارشناسي نيز با توجه به حجم آثار بين 3 تا 5 نفر حضور خواهند داشت.وي افزود: كارشناساني كه آثار را داوري مي كنند، اكثراً رسانه اي و از كارشناسان مطبوعات هستند و اسامي اعضاي كميته ها متعاقباً اعلام مي شود.

مسئوليت بهزيستي به كميته امداد واگذار نمي شود
گروه اجتماعي- مينا شهني: مسئوليت هاي سازمان بهزيستي قابل واگذاري به كميته امداد امام خميني(ره) نيستند.
فقيه، رئيس سازمان بهزيستي كل كشور گفت: انجام كارهاي مربوط به مددجويان سازمان بهزيستي را نمي توان به هيچ نهاد و يا سازمان ديگري سپرد. وي با اشاره به بحث هاي انجام شده در باره رفع همپوشاني ميان سازمان بهزيستي و كميته امداد افزود: براساس قانون برنامه سوم توسعه، بحث حذف همپوشاني ها ميان اين دو نهاد وجود داشته، در واقع براي جلوگيري از بسياري موازي كاري ها برنامه ريزي هايي انجام شد كه به نتيجه قطعي و روشن نرسيد.
فقيه در پاسخ به خبر منتشر شده از سوي وزير رفاه در برخي خبرگزاري ها مبني بر تقسيم وظايف سازمان بهزيستي توضيح داد: طي جلسه اي كه ميان مسئولين كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي با حضور اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس برگزار شد به راه حل هايي براي موازي كاريي هاي به وجود آمده ميان بهزيستي و كميته امداد رسيديم.
براساس اظهارات فقيه پس از انجام بحث هاي علمي ميان كارشناسان و مسئولان مقرر شد تا بخشي از كارهاي غيرتخصصي سازمان بهزيستي برعهده كميته امداد امام خميني(ره) گذاشته شود.رئيس سازمان بهزيستي كشور در توضيح بيشتر اين تقسيم مسئوليت ها گفت: پرونده افراد غيربازتوان كه معمولاً مستمري بگير هستند و قابل بازتواني نيستند براي دريافت مستمري ماهيانه به كميته امداد ارجاع داده خواهد شد. فقيه در تشريح وضعيت زنان سرپرست خانوار گفت: در حال حاضر 147هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي اند كه پس از بررسي هاي انجام شده تعداد غيربازتوان آنها به كميته امداد سپرده خواهند شد.
افزايش كلينيك هاي مددكاري اجتماعي
تعداد كلينيك  هاي مددكاري اجتماعي در حال حاضر در سراسر كشور نزديك به 95 كلينيك است كه 419 نيروي انساني متخصص در اين مراكز مشغول به كار هستند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور با شركت در دومين همايش كلينيك هاي مددكاري اجتماعي گفت: 11 هزار پرونده از سوي بهزيستي به اين كلينيك ها ارجاع داده شده كه از اين تعداد حدود 3087 پرونده مورد باز تواني قرار گرفته است.وي با تاكيد بر اينكه يك سوم پرونده كلينيك هاي مددكاري مورد بازتواني قرار گرفته اند افزود: امسال 65 كلينيك جديد به تعداد قبلي افزوده شد و اميدواريم در سالهاي آينده شاهد روند روبه رشد توسعه اين مراكز باشيم.

ابلاغ دستورالعمل كنترل دردهاي
پس از جراحي به دانشگاه هاي كشور
ايسنا: 30 تا 60 درصد موارد دردهاي پس از جراحي در صورت عدم كنترل، مزمن مي شوند، لذا دستورالعمل كنترل دردهاي پس از جراحي با هدف ارائه راهكارهاي عملي براي كنترل بهتر دردهاي حاد به دانشگاه هاي كشور ابلاغ شد.
مهران كوچك، دبير انجمن بررسي و مطالعه درد در آستانه روز جهاني درد گفت: بر اساس آمارهاي ارائه شده در جوامع پيشرفته درصد قابل توجهي از مردم كه تحت اعمال جراحي قرار مي گيرند غالبا از دردهاي شديد پس از جراحي رنج مي برند، كه متاسفانه ما به علت ترس از عوارض دارويي و يا فقدان امكانات لازم قادر به كنترل مناسب دردهاي حاد پس از اعمال جراحي نيستيم. وي ادامه داد: چنانچه سوبسيد مناسبي به اين امر تعلق گيرد دردهاي حاد پس از اعمال جراحي با تحميل هزينه هاي كمتر به بيمار و مراكز درماني بهتر تحت كنترل در خواهند آمد و از تبديل آن به دردهاي مزمن و كهنه و متعاقب آن پرداخت هزينه هاي سرسام آور جلوگيري مي شود. وي در ادامه با اشاره به رايزني هاي به عمل آمده فيمابين وزارت بهداشت و گروه هاي مرتبط با مقوله درد اظهار كرد: به زودي دوره هاي آموزشي تحصيلات تكميلي در خصوص رشته دردشناسي راه اندازي مي شود؛ همچنين مفاهيم ساده تر اين موضوع وارد برنامه هاي آموزشي دانشجويان پزشكي، پرستاري، مامايي و رشته هاي phD نظير فيزيولوژي، فارماكولوژي و طب فيزيكي خواهد شد. وي با اشاره به وجود درمانهاي غير دارويي جهت كنترل درد گفت: طب فيزيكي و استفاده صحيح از حركات عضلات و مفاصل، ليزر درماني، استفاده از سيستم هاي الكتريكي و تاثير لحظه اي شدت جريان كم الكتريسيته در تسكين درد، طب سوزني، مشاوره روانشناسي و درمان طبي و روانپزشكي و بالاخره هيپنو از ساير روشهاي درماني تسكين درد در سالمندان است.

گزارش سازمان ملل از نقش زنان مهاجر جهان در كاهش فقر
گروه اجتماعي - بر اساس آمار صندوق جمعيت سازمان ملل متحد(UPE) زنان مهاجر گرچه در سراسر جهان اصولا درآمد كمتري نسبت به مردان دارند، با اين حال بخش بيشتري از درآمد خود را پس انداز و براي خانواده هاي خود در گوشه و كنار جهان ارسال مي كنند و بدين ترتيب نقش قابل توجهي در كاهش فقر و در عين حال، توسعه و رشد پايه هاي زيربنايي كشورهاي خود دارند.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد حدود 95ميليون زن در سراسر جهان، خانه و كاشانه خود را رها كرده و به اميد پيداكردن شغلي مناسب و پردرآمد به كشورهاي ديگر مهاجرت كرده اند. آنها تقريبا نيمي از جمعيت مهاجران جهان را تشكيل مي دهند.
با اين حال، تاكنون تحقيقات كمي در خصوص اين زنان و تفاوت هاي ميان مهاجرت زنان، مردان و تاثيرپذيري آنها از اين پديده، صورت گرفته است.
گزارش جامعي تحت عنوان راهي به سوي اميد، زنان و مهاجرت بين المللي نشان مي دهد اين دسته از زنان تا سه چهارم درآمد خود را به عنوان هزينه زندگي براي اعضاي خانواده ارسال مي كنند، به گونه اي كه بر اساس برآوردهاي بانك جهاني، اين رقم در سال گذشته بالغ بر 232ميليارد دلار بوده است.
نكته قابل تامل آن است كه در كشورهاي در حال توسعه جهان، درآمد كلي كه اين دسته از زنان پس از كسب و پس انداز براي خانواده هاي خود ارسال مي كنند، پس از كمك هاي مستقيم خارجي كه به صورت رسمي براي اين كشورها ارسال مي شود، دومين منبع بزرگ مالي و درآمدي براي ملل اين كشورها محسوب مي شود و اين نكته هر چه بيشتر به اهميت نقش زنان مهاجر در سراسر جهان اشاره دارد.

با مردم
نوسان برق
در خيابان 12 غربي تهرانپارس سكونت دارم. اين خيابان جزو حوزه نارمك به حساب مي آيد. ضعف جريان برق و نوسانات مكرر در اين خيابان خسارات زيادي به مردم وارد كرده است. خواستار رفع اين معضل مي باشيم.
آقاي قاسمي تهران
سياهرود در خطر نابودي
آلودگي شديد سياهرود قائم شهر را كه روزگاري از رودخانه هاي زلال و زنده كشور بود، در خطر نابودي قرار داده است. سازمان حفاظت محيط زيست در ازاي گزارش هاي تحقيقاتي متعددي كه در مورد آلودگي اين رودخانه در سال هاي اخير تهيه شده است، براي حل اين معضل چه اقدامي كرده است؟
آقاي شمسي كوچكسرا قائم شهر
ايجاد رشته هاي فني حرفه اي
با توجه به رشد حيرت انگيز دانش آموختگان جوياي كار پيشنهاد مي كنم با توجه به نياز مملكت به مشاغل گوناگون با كاربردهاي واقعي، رشته هاي فني حرفه اي در دانشگاه ها ايجاد گردد تا هم از تعداد بيكاران كاسته شود و هم نياز كشور تامين گردد.
قدرت طهماسبي خرم آباد لرستان
تقلب در بهداشت
نوعي شامپوي معروف خارجي را از يك داروخانه خريداري كردم، تقلبي از آب درآمد. از داروخانه ديگري نيز خريداري نمودم ديدم متاسفانه تقلبي است.
اين قبيل اقلام بهداشتي چگونه توليد و توزيع مي شود و آيا نظارتي در اين مورد وجود ندارد؟!
آقاي مرادي تهران
ساعت آموزش
در آستانه باز شدن مدارس اين نكته را درخور يادآوري مي دانم كه مدارس ساعات كار گوناگوني دارند و بخصوص مدارس غيرانتفاعي به بهانه جبران شهريه هاي كلان بر ساعات آموزشي و فوق برنامه و... افزوده اند. در حالي كه ظرفيت رواني و جسمي دانش آموزان اجازه نمي دهد، زماني طولاني را در مدرسه سپري كنند.
آقاي ملكي تهران
كم آبي در مشهد
كم آبي در شهر مشهد كه ناشي از كاهش نزولات فصلي بوده است تا حدودي نيز ناشي از گسترش بي رويه شهر مي باشد كه امكان خدمات رساني از جمله آبرساني را دشوار ساخته است. به هر حال اين وظيفه مسئولان آب مشهد است كه توزيع آب را به گونه اي عادلانه و طوري ساماندهي كنند كه حداقل درساعات معيني در شبانه روز، آب كافي در اختيار مردم قرار بگيرد.
آقاي كريم مشهد
نان مأكول
@ خبر مربوط به حذف جوش شيرين براي نانوايي ها و جايگزين نمودن خميرمايه به جاي جوش شيرين، بسيار اميدواركننده است و اميدوارم وزارت بازرگاني مجدانه اين برنامه را تعقيب و اجرا نمايد تا مردم تهران بار ديگر از نان ماكول برخوردار شوند و ضايعات نان كاهش پيدا كند.
خانم كامياري تهران
كاهش حوادث مرگبار
@ آغاز برخورد جدي و قانونمند با متخلفان رانندگي در جاده هاي كشور را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم همانطور كه اعلام شده، با در نظر گرفتن مجازات هاي سنگين براي عاملان سرعت هاي غيرمجاز مثل محروميت از حق رانندگي، از ميزان حوادث مرگبار جاده اي كاسته شود.
آقاي فرخ منش كرج

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |