سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
اجراي پروژه هاي عمراني بدون ارزيابي زيست محيطي
عبور جاده از ميان جنگل هاي هيركاني
گروه شهري بي توجهي به مطالعات زيست محيطي پيش از اجراي پروژه هاي عمراني خسارات جبران ناپذيري به عرصه هاي منابع طبيعي و محيط زيست وارد ساخته است. اين در حالي است كه به رغم همه هشدارها، اين روند مخرب همچنان ادامه دارد. طرح عبور جاده از جنگل ابر يكي از مواردي است كه چنانچه بدون ارزيابي زيست محيطي به مرحله اجرا درآيد، به تخريب بخشي از جنگل هاي هيركاني منجر خواهد شد.
حكم كشيده شدن جاده از دل جنگل ابر در هيات دولت در حالي مطرح شده است كه گذشته از گروه هاي محيط زيستي، مسئولان سازمان محيط زيست و منابع طبيعي هم از تخريب اين جنگل  هاي بكر هيركاني اظهار نگراني مي كنند.
چند هزار سال از عمر جنگل هاي هيركاني ابر مي گذرد. در اين سال ها اين جنگل به ياد نمي آورد كه عده اي بخواهند از دل سبزي بي حدش جاده اي بكشند تا روستاي شيرين  آباد منطقه خوش ييلاق را به علي آباد استان گلستان وصل كند تا اين جاده ميانبري باشد براي كم كردن زمان مسافرت و شايد بهانه اي براي تصرف زمين هايي كه با كشيده شدن جاده قيمت شان چند برابر مي شود.
اين درحالي است كه دولت هم لايحه اي را مورد بررسي قرار داده تا بعد از ارزيابي محيط زيستي مجريان پروژه، اين جاده واسطه وصل شيرين  آباد و علي آباد شود؛ منتها از دل ابر.
كشيده شدن جاده از دل جنگل ابر بحث جديدي نيست و بيش از دو دهه از مطرح شدن آن مي گذرد؛ ولي در اين ميان هر بار به دلايلي رد شده و به مرحله اجرايي نرسيده است.
مهندس كاظم نصرتي، رئيس سابق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در اين باره به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: سازمان منابع طبيعي از ابتدا با اين طرح مخالف بود. ما هم آن زمان سه بار براي بازديد به منطقه رفتيم و به خاطر آنكه تخريب بخش وسيعي از جنگل را در بر داشت حتي مطالعه روي اين طرح را متوقف كرديم. كشيده شدن اين جاده از نظر اقتصادي و زيست محيطي به هيچ وجه به صرفه نيست. از طرف ديگر اگر توجيه آنها وصل شدن استان سمنان به گلستان باشد، جاده هاي ديگري مثل آزادشهر به شاهرود هست كه رفت و آمد هم در آن جريان دارد.
  شنيده ها حاكي است كه قرار است كنار اين جاده مهمانسرا و هتل هم ساخته شود، عده اي هم به دنبال اخذ اجازه براي اجراي اين پروژه ها هستند. اين در حالي است كه تورهايي كه هم اكنون به اين منطقه مي روند يكي از ويژگي هاي لذتبخش منطقه ابر را چادر زدن در دل جنگل هاي خنك و خوش  آب و هواي اين منطقه مي دانند و به نظر نمي رسد كه اگر هتلي هم بخواهد در اين منطقه ساخته شود، مورد توجه گردشگران قرار گيرد.
نصرتي در رابطه با بحث سوء استفاده از منابع طبيعي به بهانه گردشگري مي گويد: طبيعت مثل بدن انسان مي ماند كه اگر امري به زور به آن تحميل شود، پس مي زند.
متاسفانه گروهي به نام گردشگري به دنبال سوء استفاده از منابع طبيعي هستند كه بايد به نحوي جلوي آنها را گرفت. لذت اكوتوريسم به بودن در دل طبيعت است و اجراي اين طرح ها موجب تخريب طبيعت.
يك منبع آگاه در اداره راه و ترابري استان گلستان كه نخواست نامش فاش شود با اشاره به انجام فاز اول اين پروژه به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: مسيريابي براي احداث اين جاده انجام شده است؛ ولي منابع طبيعي جلوي بررسي هاي بعدي براي اجرايي كردن عمليات راهسازي را گرفته است.
اشكال كار در اين پروژه آن است كه منابع طبيعي و محيط زيست كلي گويي مي كنند و خط قرمزهايشان براي ما مشخص نيست. اگر ما اين خط قرمزها را بشناسيم هيچ موقع به تخريب جنگل راضي  نمي شويم.
به گفته اين منبع آگاه ارزيابي زيست محيطي اين پروژه هنوز به دست اداره راه و ترابري هم نرسيده و مطالعات همچنان ادامه دارد. با اين همه راه و ترابري هم مجري دستورات است و حكم اجراي اين پروژه هم در سفر استاني رئيس جمهوري به استان گلستان صادر شده است.
با وجود آنكه به ظاهر كار از كار گذشته و مقدمات ساخت اين جاده در حال انجام است، اما انجمن  هاي مردم نهاد هنوز اميد به آگاه سازي عمومي دارند تا مگر از اين طريق جلوي اجراي اين طرح را بگيرند. اميد ديگري هم هست؛ محيط زيست و منابع طبيعي با وجود تمام فشارها مي تواند به دليل مخرب بودن اين طرح، حكم به ابطال آن بدهد.
دكتر قربان شهرياري، رئيس اداره حفاظت محيط زيست استان گلستان نيز در اين رابطه و امكان ابطال اين طرح مي گويد: هيات دولت از مسئولان اين پروژه ارزيابي محيط زيستي خواسته است كه هنوز به هيات دولت تحويل داده نشده. محيط زيست و منابع طبيعي هم بايد در اين رابطه به ارزيابي محيط زيستي بپردازند. ما تاكنون موافقت خود را با اين طرح اعلام نكرده ايم و مي دانيم كه منابع طبيعي هم با اين طرح موافق نيست.

چشم انداز
016293.jpg
جنگل كهنسال ابر از پس حادثه اي هنوز باقي و پابرجاست كه نسل دايناسور ها را منقرض كرد و اين شايد يكي از دلايلي باشد كه ايران مي خواهد قسمت هايي از آن را در فهرست طبيعي يونسكو ثبت كند. فكرش را بكنيد قرار است اين جاده                از دل درختاني بگذرد كه گوششان روزي صداي دايناسورها و موجودات ماقبل تاريخ را مي شنيد.
حال بايد كمي صبر كرد و ديد كه آيا فشارهاي عده اي معدود به ثمر مي نشيند و ابر دوپاره مي شود و يا آنكه آگاه سازي عموم، باراني مي شود از جنس همراهي كه جلوي سيل زياده خواهي عده اي را مي گيرد و ابر را همچنان پاك و بكر نگه مي دارد.

طرح تأمين آب آشاميدني
شهر طالقان به اجرا درمي آيد
016296.jpg
گروه شهري- به دستور رئيس جمهور و توسط وزارت نيرو، آب شرب مورد نياز شهر طالقان از طريق منبع طبيعي سفيد آب واقع در دامنه هاي شمالي اين شهر و با هزينه اي برابر 10ميليارد ريال تأمين مي شود.
مفتاح شاملو- سخنگوي شوراي شهر طالقان- در گفت وگو با همشهري، خاطرنشان ساخت: اجراي طرح تأمين آب شرب شهر طالقان در جريان بازديد اخير دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان از تأسيسات سد طالقان، مطرح شد و به دستور رئيس جمهور، وزارت نيرو مأموريت يافت كه اين طرح را كه از نيازهاي مبرم مردم شهر طالقان مي باشد، ظرف سال جاري به اجرا درآورد.

كشف خانه هاي 5 هزار ساله
در نادر تپه
016299.jpg
ميراث خبر: بقايايي از خانه هاي مسكوني با قدمت 5 هزار سال در لايه هاي پائيني محوطه باستاني نادر تپه اردبيل كشف شد.
كريم عليزاده، سرپرست هيات پژوهش و لايه نگاري در محوطه نادر تپه با اعلام اين مطلب گفت: شاخص ترين كشف در لايه نگاري اين دوره از تپه نادر، ديوارهايي از بقاياي معماري خانه هاي مسكوني بوده كه از جنس خشتهاي كم ضخامت اما بسيار محكم است. كف سازي اين خانه ها نيز از همين جنس است .
اين باستان شناس همچنين از كشف نمونه هاي فراواني از استخوانهاي جانوري و دانه هاي زغال شده گياهي در لايه هاي عصر مفرغ قديم محوطه باستاني نادرتپه خبر داد و افزود:  نمونه هاي گياهي بيشتر گندم و جو هستند كه كشف آنها در اين دوره تاريخي در نوع خود جالب توجه است .

نگاه دوم
بررسي مشكلات
زيستي فك خزر
گروه شهري معاون دفتر محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست از اتمام طرح مطالعاتي بررسي مشكلات زيستي فك درياي خزر ظرف 2 ماه آينده خبر داد.
در اين طرح كه در سال 84 اجرايي شد مشكلات زيستي، زمان توليد مثل و علل مرگ و مير فك درياي خزر در حاشيه جنوبي اين درياچه كه متعلق به جمهوري اسلامي ايران است، مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است.
مهندس اميد صديقي، معاون دفتر محيط زيست دريايي در سازمان حفاظت محيط زيست، به ميراث خبر گفت: فك خزر تنها گونه پستاندار بزرگترين درياچه جهان است كه به دليل مشكلات بوجود آمده براي اين گونه، در ليست قرمز سازمان بين المللي حفاظت از طبيعت كه گونه هاي در معرض انقراض و خطر در آن جاي دارد، قرار گرفته است.
وي افزود: پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، كشورهاي حاشيه درياي خزر، آلودگي هاي بسياري را وارد آب هاي اين درياچه كردند.
اين كارشناس اظهار داشت: در كشور ما نيز ورود پساب هاي صنعتي و فاضلاب هاي شهري به درياچه خزر، بر مشكلات اين درياچه دامن زد و اين آلودگي ها سبب شد تا گونه هاي آبزي خزر در معرض تهديد و انقراض قرار گرفته و محيط زيست خزر را براي گونه ها زيان آور كند.
وي گفت: علاوه بر وجود آلودگي در آبهاي خزر، صيادان نيز در تهديد اين گونه بي تاثير نبودند.
اين كارشناس با اشاره به اينكه صيادان كيلكا و صيادان ساحلي هميشه در تورهاي خود چند فك دريايي را نيز صيد مي كنند، گفت: صيادان فك هاي صيد شده را مي كشند و آنها را تهديدي بر كم شدن ماهي هاي درياي خزر مي دانند.
وي افزود: از ديگر علل مرگ و مير فك هاي درياي خزر، ويروسي شدن آنها بود كه از چهار سال پيش تاكنون از مهمترين علل مرگ و مير تنها گونه پستاندار خزر شناخته شده است.
اين كارشناس با اشاره به تمهيداتي كه توسط برنامه محيط زيست درياي خزر از هشت سال گذشته تاكنون براي جلوگيري از انقراض نسل فك دريايي انجام گرفته است، گفت: تاكنون چندين دوره آموزشي در كشورهاي مختلف حاشيه درياي خزر با حضور مشاوران و كارشناسان خارجي برگزار شده است و چندين پروژه با همكاري ارگان هاي بين المللي براي مطالعات شرايط زيستي فك دريايي انجام شده است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |