سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
پرداخت وام ۱۰ ميليون توماني به مالكان بافت هاي فرسوده
اين بار تملك بافت فرسوده نه براي احداث
بزرگراه كه براي نوسازي اين بافت انجام مي شود
عكس : گلناز بهشتي
016404.jpg
گروه شهري: سازمان نوسازي شهرداري تهران از هفته گذشته طرح جهادي تملك حدود سه هزار واحد مسكوني واقع در مسير بزرگراه امام علي حدفاصل خاوران تا اتابك و امامزاده سيد ملك خاتون را در منطقه ۱۵ آغاز كرده است.
به گزارش همشهري عليرضا عندليب مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران گفت: اين طرح به مدت ۶۰ روز در شهريور و مهرماه به اجرا درخواهد آمد كه براساس آن از يك تا ۱۰ ميليون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۶ ساله و كارمزد ۴درصد به علاوه بيمه عمر به صاحبان املاك فرسوده تعلق خواهد گرفت.وي در توضيح منظور خود از بيمه عمر گفت: بر اين اساس در صورت فوت مالك بافت فرسوده مبلغ وام قرض الحسنه بازپس گرفته نخواهد شد.
عندليب اقساط وام ۱۰ ميليون توماني را ماهانه ۱۵۰ هزار تومان و ۵/۱ ميليون توماني را ماهيانه ۱۶ هزار تومان دانست و ادامه داد: براي نخستين بار در كشور شهرداري تهران پس از شناسايي يك نقطه از شهر به عنوان بافت فرسوده از هفته قبل شروع به تملك اين بافتها نه براي احداث بزرگراه كه صرفاً نوسازي بافتهاي فرسوده كرده است.
وي ادامه داد: تا پايان امسال بافتهاي فرسوده مناطق ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۱۶ و ۱۵ هر يك به نوعي مشمول تملك طرحهاي مطالعاتي،  طرحهاي اجرايي و پروژه نوسازان خواهد شد.
به گفته عندليب هر كدام از مالكان بافتهاي فرسوده در محدوده طرح جهادي دو ماهه منطقه ۱۵ كه متقاضي خريد آپارتمانهاي پروژه نوسازان باشند پس از پرداخت ۶۰درصد از مبلغ آپارتمان براي ثبت نام مي توانند از ۳۰درصد تسهيلات بانكي و ۱۰ ميليون تومان وام قرض الحسنه طرح جهادي بهره مند شوند. زمان بازپرداخت اين وام دو سال پس از دريافت آنها خواهد بود و هيچ ضامن و ضمانتي براي دريافت آن لازم نيست.
عندليب ادامه داد: متوسط قيمت پرداختي براي آپارتمانهاي پروژه نوسازان از سوي صاحبان املاك فرسوده برابر با مبلغي خواهد بود كه بابت فروش ملك خود از شهرداري دريافت كرده اند. وي قول داد زمان تحويل آپارتمان هاي نوسازان زير دو سال خواهد بود به طوري كه ثبت نام كنندگان براي خريد اين آپارتمانها ۲۲ بهمن سال آينده موفق به تحويل آپارتمان خود خواهند شد.
مديرعامل سازمان نوسازي اظهار داشت: قيمت هر متر آپارتمان زير ۵ سال در محدوده طرح جهادي منطقه ۱۵ ، ۴۵۰هزار تومان تعيين شده كه چنانچه از ۶۰ متر كمتر باشد ۵درصد ديگر اضافه مي شود. بابت پاركينگ و انباري هم هر متر ۱۰۰ هزار تومان پرداخت مي شود در عوض آپارتماني كه به آنها در پروژه نوسازان داده مي شود متري ۴۵۰ هزار تومان خواهد بود يعني ضمن اينكه قيمت زمان تحويل با قيمت امروز برابر است صاحبان املاك واقع در طرح تملك محدوده اعلام شده صاحب خانه اي بهتر، محكم تر و با مصالح بهتري خواهند شد.
عندليب قيمت تعيين شده براي خريد املاك ۵ تا ۱۵ ساله را متري ۴۲۰ هزار تومان و املاك ۱۵ ساله به بالا را متري ۴۰۰ هزار تومان دانست و اعلام كرد: بناي خانه هاي زير ۴۵ متر را بر مبناي ۴۷ متر محاسبه خواهيم كرد.
فروش اوراق مشاركت به منظور نوسازي
بافتهاي فرسوده
عندليب اختصاص مبلغ ۵ ميليارد تومان اوراق براي مشاركت در بافت هاي فرسوده را مبلغ جزئي درحد نوسازي ۱۵۰۰ پلاك اعلام كرد كه البته هنوز هم اين مبلغ جزئي در گيرودار مراحل اداري معطل مانده است.
عندليب افزود: همچنين بهسازي پروژه نواب را نيز در دستور كار قرار داديم كه عمليات آن بعد از مهر ماه آغاز خواهد شد و در قالب اين طرح مراكز فرهنگي و عمومي به اين پروژه اضافه مي شود. وي از تعيين تكليف پيمانكاران پروژه نواب خبر داد و گفت: ۷۳ پيمانكار بلاتكليف در پروژه نواب وجود دارد كه از اين تعداد ۱۲ تن تعيين تكليف شدند و تا پايان سال تكليف مابقي نيز روشن مي شود.
مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران خاطرنشان كرد: هر پيمانكاري كه ادعايي در پروژه نواب دارد بايد هر چه سريعتر به سازمان نوسازي شهر تهران مراجعه كند.

مديركل خدمات شهري شهرداري تهران:
اجراي طرح مهر رمضان از ديروز آغاز شد
گروه شهري- طرح مهر رمضان در ۱۸۵ موضوع كاري و در ۴ حوزه خدمات شهري، فني و عمراني، حمل و نقل و ترافيك و امور فرهنگي و اجتماعي، از ديروز تا سوم آبان ۸۵ به مدت ۴۳ روز در سطح شهر تهران به اجرا درخواهد آمد.
به گزارش سما، مديركل خدمات شهري شهرداري تهران در خصوص طرح مهر رمضان، گفت: در اين طرح حوزه خدمات شهري با ۸۵ وظيفه كاري، حوزه حمل و نقل و ترافيك با ۵۷ وظيفه كاري، حوزه فرهنگي و اجتماعي با ۳۶ وظيفه كاري و حوزه فني و عمراني با ۷ وظيفه موظف به انجام عمليات طرح مهر رمضان هستند.
محسن صادقيان افزود: كارهاي مربوط به ستاد مهر بازگشايي مدارس به مدت ۲۰ روز و عمليات مربوط به ستاد رمضان به مدت ۴۰ روز اجرا خواهد شد.به گفته وي، در حوزه خدمات شهري اهم وظايف عبارت است از شستشو و رنگ آميزي المان هاي شهري، پاكسازي و امحاء كليه پوسترهاي تبليغاتي، شستشوي معابر اصلي و گذرگاههاي منتهي به مراكز آموزشي، لايروبي انهار روباز و روبسته، غبارروبي مساجد، بازبيني تمام تابلوهاي شناسايي معابر، مرمت و رفع نقض سطل هاي زباله، نوسازي نقاشي هاي ديواري، شستشو و رفع عيب و نقص ساعتهاي نصب شده در سطح شهر، پاكسازي نماهاي شهري مساجد، حسينيه ها و مدارس، نورافشاني مساجد، تامين روشنايي پاركها و بوستانها، پخش اذان صبح و مغرب از سيستم صوتي پاركها، جلوگيري از حفاري معابر اصلي و رسيدگي ويژه به مدارس دولتي ازجمله موارد قابل اجرا در طرح مهر و رمضان است.
صادقيان در خصوص نحوه كمك شهرداري به مدارس دولتي اظهار داشت: در همين راستا، از چندي پيش كميته ويژه اي با حضور اعضاي ستاد مهر رمضان تشكيل شده كه با شناسايي مدارس دولتي مورد نظر و نوع خدمات مورد نياز برا ي آنها، اقداماتي همچون شستشوي داخل حياط و بيرون مدارس، رنگ آميزي ديوارهاي داخلي و خارجي مدارس، لكه گيري آسفالت مدارس و بيرون آن، تامين سطلهاي زباله تر و خشك، تأمين گل و گياه و توزيع گل بين دانش آموزان را برعهده خواهند گرفت.

تلاش براي تحقق شهر الكترونيك
صدور آرم طرح ترافيك اينترنتي شد
گروه شهري- www.tehran.ir آدرس اينترنتي اعلام شده از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك براي ثبت نام و طرح درخواست شهروندان براي صدور آرم ترافيك است.
به گزارش همشهري، در راستاي تحقق شهر و شهروند الكترونيك به عنوان رويكرد جدي مديريت شهري از امسال صدور آرم ترافيك از طريق سيستم اينترنتي ميسر خواهد شد و شهروندان مي توانند از شنبه آينده (۲۵/۶/۸۵) به مدت يك هفته اطلاعات خود را در سايت اعلام شده ثبت كنند.
به گفته سيد جعفر تشكري معاون حمل و نقل و مديرعامل سازمان ترافيك شهرداري تهران از اين به بعد شهروندان هيچ مدركي را مستقيماً و به صورت دستي براي دريافت آرم به سازمان حمل و نقل و ترافيك ارايه نخواهند كرد بلكه اطلاعات و اسناد مورد نياز براي صدور آرم از قبيل كارت ماشين، برگه عدم خلافي، معاينه فني، شناسنامه خودرو، برگه پرداخت عوارض خودرو تا سال جاري، تعويض پلاك، گواهي مراجع براي سهميه بگيران، كدملي، كدپستي و كپي برابر اصل مدارك به طور سيستماتيك از طريق فايلهاي اطلاعاتي و با استعلام از شبكه هاي نرم افزاري بين سازمان حمل و نقل و ترافيك و دستگاه هاي همكار مبادله خواهد شد تا صحت آنها مورد تأييد قرار گيرد.
تشكري هاشمي مبناي تصميم گيري و اولويت بندي سازمان حمل و نقل براي صدور آرم ترافيك را به واسطه اطلاعاتي دانست كه شهروندان به نهادهاي مربوطه ارسال مي دارند لذا اگر شهروندان مشكلي با نهادهاي متولي در مورد اسناد و مدارك اتومبيل خود دارند مي بايست حتماً قبل از ارائه درخواست خود نسبت به رفع آن اقدام نمايند.
تشكري از وجود ۱۴۰ سازمان سهميه بگير خبر داد كه ثبت نام اينترانتي آنها آغاز شده و از اول مهرماه نيز آرم هاي ترافيك به وسيله پيك بادپا برايشان ارسال خواهد شد.
وي اظهار داشت سهميه هاي متقاضيان انفرادي علاوه بر اينترنت از طريق ۷۰ دفتر پستي كه با اين طرح هماهنگ شده اند نيز قابل دريافت است. وي ادامه داد: از هر دو طريق اعلام شده مشخصات و اطلاعات ارسال شده مورد بررسي قرار گرفته و پاسخ مثبت يا منفي به متقاضيان از كانالهاي تعريف شده ارسال مي شود.
وي در توضيح اين مطلب گفت: چنانچه درخواست از طريق شبكه اينترنت مطرح شود پس از بررسي چنانچه مورد تأييد قرار گيرد با آنها نسبت به نحوه واريز پول و طي ساير مراحل ارتباط برقرار شده و آرم به آدرس اعلام شده از سوي خودشان ارسال خواهد شد اما اگر از طريق ادارات پست اقدام كنند اين اداره به نمايندگي از فرد متقاضي اطلاعات را ظرف ۷۲ ساعت براي سازمان حمل و نقل ارسال خواهد كرد .
وي اعلام كرد: كليه روزنامه ها و خبرگزاريها و مؤسسات خبري مي بايست اطلاعات مورد درخواست سازمان را به آدرس پست الكترونيكي terafic@tehran.ir بفرستند. اين اطلاعات بين ۷۲ ساعت تا يك هفته مورد بررسي قرار گرفته و آرمها به محل خبرگزاري ها يا روزنامه ها ارسال مي شود.
وي تأكيد كرد: علي رغم تمام محدوديتها از سهميه خبرنگاران چيزي كاسته نخواهد شد.
تشكري گفت: علاوه بر مدارك مذكور، تأييديه مديرمسئول، معرفي رابط سازمان، و اسامي و شماره پلاك سهميه بگيران سالهاي گذشته نيز مورد درخواست ماست.
تشكري در ادامه از عدم افزايش تعرفه هاي جديد آرم ترافيك براي اشخاص حقيقي به دليل مخالفت شهردار تهران خبر داد كه هدف از آن كاستن از فشار و مشكلات اقتصادي از دوش جانبازان، معلولين، بيماران خاص، تاكسي سرويسها و آژانسها و متعاقب آن ساير اقشار مردم است.
وي مبلغ تعرفه آرم ترافيك براي جانبازان كه مشكل حركتي دارند را ۱۰ هزار تومان، براي خبرنگاران و بيماران خاص و مديران مسئول روزنامه ها ۲۰ هزار تومان، خانواده شهدا، آزادگان، ميني بوسها و اتوبوس ۵۰ هزار تومان، نهادهاي انقلابي و ستادهايي از قبيل امر به معروف و نهي از منكر، دفتر حوزه هاي علميه و اعضاء هيأت علمي دانشگاهها و كارمندان دولت ۶۵ هزار تومان، براي خودروهاي دولتي يا وابسته به دولت ۲۲۰ هزار تومان، براي شركتهاي خصوصي و مجموعه نمايندگي هاي خارجي مستقر در كشور و غيردولتي و اشخاص حقوقي ۳۵۰ هزار تومان، تعويض آرم ۱۰ هزار تومان، صدور آرم المثني ۳۵ هزار تومان اعلام كرد.

شهر نگار
شوراي شهر و توجه به مساجد
* حسن بيادي
اديان الهي از ديرباز براي هدايت و ارشاد مردم و نيل به اهداف عاليه و تبيين و آموزش مكارم اخلاقي و روش صحيح زندگي و اداره جامعه اماكني را براي گردهمايي، عبادت و نيايش پيروان خود در نظر گرفتند و اسلام نيز مسجد را به عنوان كانون ايمان و طهارت و تقوي بنيان نهاد. مساجد برخلاف ديگر معابد و مكان هاي مذهبي تنها محل عبادت و نيايش نيست بلكه نهادي است با عملكردهاي متعدد و گوناگون كه علاوه بر فعاليت هاي عبادي به عنوان كانون و مركز آموزش، ارشاد و هدايت و پايگاهي براي جهاد و محل قضاوت و يكي از مراكز مهم فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي به شمار مي رود.
در دوره معاصر نيز مساجد به ويژه در شهرها همواره پايگاه فرهنگي اجتماعي و ارتباطي مردم بوده و در طول جنگ تحميلي به عنوان كانوني براي بسيج و اعزام نيرو و جمع آوري امكانات و كمك هاي مردمي براي دفاع از كشور مورد استفاده قرار گرفته و فراتر از اين، بسياري از مشكلات و خواسته هاي مردم در سطح خرد و كلان از طريق همين مساجد مطرح و رفع و رجوع شده است.
وجود  مساجد در جاي جاي شهرها و روستاها اهميت اين نهاد معنوي و تأثير روحي و رواني آن را در تنظيم مناسبات ديني، فرهنگي، اخلاقي و اجتماعي جامعه و ضرورت توجه به حفظ و نگهداري مساجد به ويژه در جوامع شهري را نشان مي دهد.
با وجود تمايل و رغبت برخي دولت ها و حكومت هاي گذشته به ساخت مسجد، مساجد عموماً توسط مردم ساخته و نگهداري شده است و در دوره اخير نيز به رغم ايجاد و برقراري جمهوري اسلامي و انتظارات موجود، دولت توجه چنداني در زمينه عمراني مساجد از خود نشان نداده است.با اين حال ساماندهي امور مساجد در دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران در كميسيون فرهنگي و اجتماعي مورد توجه و بررسي قرار گرفت و در نهايت شوراي شهر به منظور حفظ قداست و ايجاد، نوسازي و بازسازي مساجد شهر تهران، شهرداري را موظف كرد تا تسهيلاتي از جمله لغو عوارض ساختماني و اعطاي مجوز تجاري در نظر بگيرد و مساجد بتوانند به صورت خودگردان اداره شوند.در اين راستا شهرداري تاكنون ميلياردها تومان به مساجد كمك كرده است.
براساس مصوبه شوراي شهر، مستغلات داخل حريم مساجد تا ۱۰ درصد مساحت زيربنا و حداكثر تا ۲۰۰ متر مربع و املاك و مستغلات موقوفه وابسته به مساجد واقع در خارج از حريم آنها نيز جمعاً تا ۲۰۰ متر مربع مشمول تسهيلات مذكور خواهد بود.هم اكنون از مجموع ۸۰ هزار مسجد در كل كشور حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مسجد در تهران قرار دارد ولي پراكنش جمعيتي به گونه اي است كه اين تعداد پاسخگو نيست و در بسياري از مناطق مانند مركز شهر مسجد زياد است ولي در مناطق شمالي مثل منطقه ۲ ، ۴ ، ۵ و بخش هايي از منطقه ۱۸ كمبود مسجد وجود دارد.شوراياري هاي محلات مي توانند بسياري از مسايل اجتماعي محله را از طريق همين مساجد حل كنند و مساجد بايد ملجأ و پناهگاه مردم باشد. به بيان ديگر به دليل حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، مسايل فرهنگي اجتماعي محلات بايد در مساجد و حول محور اقامه نماز جماعت شكل بگيرد.
*نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران

ديدار عضو شوراي شهر تهران با شهروندان
حبيب كاشاني عضو شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي خود از مناطق، فردا (چهارشنبه) در منطقه ۵ با شهروندان ديدار خواهد داشت.
بر اين اساس شهروندان منطقه پنج مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شورا به روابط عمومي شهرداري منطقه مذكور مراجعه كنند.

پادگانها در مراكز ۲۰ استان به خارج شهر مي روند
مشهد- خبرنگار همشهري: پادگان هاي نظامي در مراكز ۲۰ استان كشور از شهرها خارج مي شوند و اراضي تحت تملك آنها تغيير كاربري داده مي شود.
مهندس سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي  در اين گردهمايي كه مديران وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي وزارت كشور حضور داشتند گفت: مقدمات و زمينه هاي انجام اين برنامه در كشور ديده شده است، آمادگي لازم در وزارت دفاع به وجود آمده و دستور مقام معظم رهبري را هم دارد كه به تدريج پادگان ها بايد از شهرها خارج شوند.
او افزود: اجراي اين سياست مستلزم رعايت حقوق پادگان ها و وزارت دفاع است.
ذاكر حسيني مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي نيز در اين باره گفت: اين طرح در ۲۰ استان كشور به تدريج اجرا مي شود كه ۴ هزار هكتار زمين در محدوده و ۸ هزار هكتار زمين در حريم شهرهاي كشور را شامل مي شود.
او با اشاره به اين كه اولين جابه جايي از اين دست در پادگان بيرجند صورت مي گيرد افزود: انتقال اين پادگان سه سال طول مي كشد.
او گفت: اغلب پادگان هاي كشور ساختمانهاي قديمي دارند و از نظر امنيتي نيز مانع تحصيل حريم و توسعه شهرها مي باشند و به همين دليل اتفاق نظر لازم براي خروج پادگان ها از شهرها به وجود آمده و فراهم شده است.

نگاه
016401.jpg
ابوالفضل محترمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |