سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
يك فيلتر امنيتي جديد براي اينترنت اكسپلورر
016287.jpg
گروه علمي فرهنگي-شركت مايكروسافت مرورگر اينترنت اكسپلورر خود را به فيلترهاي جديد مبارزه حملات اينترنتي از نوع فيشينگ مجهز مي كند.به گزارش سايت اينترنتي پي سي ورلد ، فيشينگ به طور كلي به حملاتي گفته مي شود كه در آن هكرها وب سايتهايي را با ظاهري كاملا مشابه وب سايتهاي شناخته شده، مثلا وب سايت ياهو ميل ، طراحي كرده و با نمايش اين وب سايتهاي جعلي، كاربران را فريب داده و اسم رمز و كلمه عبور تايپ شده توسط كاربران را ثبت كرده و مي ربايند.
شركت مايكروسافت از اين پس از اطلاعات جمع آوري شده توسط شركت ديجيتال ريزالو در جورجيا براي فيلتر كردن وب سايتهاي جعلي كه كاربران نادانسته با مرورگر اينترنت اكسپلورر از آنها بازديد مي كنند، استفاده خواهد كرد. نسخه هاي جديد نگارش فعلي(ششم) مرورگر اينترنت اكسپلورر و همچنين نگارش هفتم از اين مرورگر كه به همراه سيستم عامل جديد ويندوز ويستا عرضه خواهد شد، به فيلتر ضد فيشينگ جديد مايكروسافت مجهز خواهند بود.
شركت ديجيتال ريزالور با استفاده از نرم افزارهاي خاص خود فهرست بلند بالا و كاملي از وب سايتهاي مورد اطمينان در اينترنت جمع آوري كرده و مدام اين فهرست را به روز مي كند كه مايكروسافت در فن آوري جديد فيلترينگ مورد استفاده در اينترنت اكسپلورر از همين فهرست براي تعيين قابل اطمينان بودن وب سايتهايي كه كاربران قصد بازديد از آنها را دارند، استفاده خواهد كرد.
در اين فهرست براي تعيين مورد اطمينان بودن هر وب سايت، 39مشخصه مربوط بدان سايت از جمله آدرس آي پي ، دامين و شركت ميزبان وب سايت، بررسي مي شوند.
به طور مثال هنگامي كه كاربر قصد بازديد از وب سايت يك بانك را دارد، فن آوري فيلترينگ جديد مايكروسافت بررسي مي كند كه آيا مشخصات آن وب سايت با فهرست وب سايتهاي غيرجعلي و مورد اطمينان ياد شده تطابق دارد يا خير كه اگر اين چنين نباشد، پيغام هشداري براي كاربر به نمايش درآمده و با يادآوري احتمال جعلي بودن وب سايت، از او خواسته مي شود كه پنجره مربوط بدان سايت را ببندد.

مطالعه شديدترين انفجارهاي خورشيدي با سولار-بي
016284.jpg
ايرنا-دانشمندان تا پايان ماه ميلادي جاري سفينه بدون سرنشين جديدي را به منظور مطالعه شديدترين انفجارهاي منظومه شمسي به فضا مي فرستند. سفينه جديد با نام سولار- بي كه با همكاري مشترك محققان انگليسي، آمريكايي و ژاپني طراحي و ساخته شده با بررسي ميدان مغناطيسي ستاره خورشيد تلاش خواهد كرد اطلاعات جديدي را در زمينه انفجارهاي عظيم خورشيدي كه در هر كدام انرژي برابر با ميلياردها بمب قدرتمند هيدروژني آزاد مي شود، جمع آوري كند.
به گفته پروفسور لوييز هارا از آزمايشگاه علوم فضايي مولارد در دانشگاه لندن، هدف از اين مطالعه بررسي شديدترين انفجارهايي است كه در منظومه شمسي رخ مي دهند تا بتوان در آينده زمان و دليل رخ دادن اين انفجارها را پيش بيني كرد. سفينه سولار- بي به تجهيزات علمي مجهز خواهد بود كه جابه جايي هاي ميدان مغناطيسي خورشيد را اندازه گيري كرده و پاسخ جو ستاره خورشيد بدين تغييرات ميدان مغناطيسي را ثبت خواهد كرد.
انفجارهاي خورشيدي زماني رخ مي دهند كه انرژي عظيم انباشته شده در ميدانهاي مغناطيسي در هم پيچ خورده اين ستاره، به يك باره آزاد مي شوند و شديدترين اين انفجارها مربوط به قوي ترين ميدانهاي مغناطيسي خورشيد هستند. اين انفجارها معمولا با پيدايش لكه هاي تيره رنگ در سطح خورشيد در ارتباط هستند. لكه هاي تيره رنگ سطح خورشيد از برخورد ميدان مغناطيسي شديد خورشيد با سطح اين ستاره ايجاد مي شوند. انفجارهاي خورشيدي به علت انتشار ذرات پرانرژي و باردار در منظومه شمسي براي سلامت فضانوردان و عملكرد تجهيزات سفينه هاي فضايي مضر هستند و مي توانند در عملكرد ماهواره ها، شبكه هاي توزيع برق در زمين و شبكه هاي مخابراتي تلفن هاي همراه اختلال ايجاد كنند. پروفسور هارا افزود: اين انفجارهاي خورشيدي در برخي مواقع مي توانند ??دقيقه پس از رخ دادن در سطح خورشيد، در زمين سبب بروز مشكلات مخابراتي فراواني شوند. انفجارهاي خورشيدي از لحاظ دما ده هزار برابر داغ تر از فورانهاي مواد مذاب در آتشفشانهاي زميني هستند و حرارت آنها گازهاي جو خورشيد را با سرعتي برابر ده برابر سرعت هواپيماهاي سريع السير كنكورد حركت مي دهد.
سفينه فضايي سولار- بي روز ??ماه سپتامبر از پايگاه فضايي اوچينورا در جنوب ژاپن به فضا پرتاب شده و در ماموريت سه ساله خود در مدار ???كيلومتري از سطح زمين گردش خواهد كرد و به مطالعه تحولات خورشيدي خواهد پرداخت.

روش جديد براي يافتن جنايتكاران
گروه علمي فرهنگي- با به كارگيري يك شيوه جديد در زمينه انگشت نگاري كه دانشمندان انگليسي ارائه كرده اند، يافتن جنايتكاران مي تواند با سرعت بيشتري انجام شود.
پژوهشگران دانشگاه شفيلد در انگلستان شيوه اي براي فشرده كردن آثار انگشت برجا مانده در صحنه جنايت ابداع كرده اند كه مي توان آن را با سرعتي به مراتب بيشتر از سرعت كنوني كه بطور معمول چهار الي ??دقيقه است، مخابره كرد.پروفسور نايجل الينسون در يك كنفرانس خبري كه در جشنواره انجمن علوم انگليس تشكيل شد، گفت اكنون مي توان يك اثر انگشت را ظرف ??تا?? ثانيه ارسال كرد. اين سيستم كه در تمامي بخشهاي نيروي انتظامي انگلستان به كار گرفته خواهد شد، قبلا توسط هيات ملي انگشت نگاري تاييد شده است.
اكنون ماموران تجسس صحنه جنايت مي توانند با استفاده از يك لپ تاپ با يك كارت بي سيم و يك اسكنر كوچك، آثار انگشت مورد نظر را از طريق شبكه تلفن موبايل به مركز مورد نظر ارسال كنند.
در يك منطقه از انگلستان كه اين سيستم در آن مورد آزمايش قرار گرفت، قبلا تشخيص هويت، چهار روز به طول مي انجاميد اما با بكار گرفتن اين شيوه، مي توان اين مدت را به كمتر از دو ساعت تقليل داد. الينسون و همكارانش اكنون همچنين سرگرم پديد آوردن يك فناوري جديد هستند تا با استفاده از آن بتوان آثار كفش برجا مانده در صحنه جنايت را نيز شناسايي كرد. هرچند اثر كفش مانند دي ان آ و يا اثر انگشت منحصر به فرد نيست، اما به گفته الينسون احتمال پيدا كردن اثر پا و كفش در صحنه جنايت، از احتمال يافتن اثر انگشت بيشتر است.

آموزش عالي
معاون طرح و توسعه وزارت علوم :
آموزش عالي نيازمند 3 تا 4 هزار ميليارد تومان اعتبار است

مهر:  برنامه چهارم توسعه از امكانات لازم براي افزايش ظرفيت دانشگاه ها غافل مانده است. آموزش عالي نيازمند 3 تا 4 هزار ميليارد تومان اعتبار است.
معاون طرح و توسعه وزارت علوم گفت: بايد ظرف 5 سال 30 درصد از جمعيت 18 تا 24 سال كشور دانشجو شوند، اما ابعاد مربوط به امكانات اين تعداد دانشجو مغفول مانده است.
رازقي افزود: در خصوص افزايش ظرفيت دانشگاه ها در سال جاري و كمبود امكانات دانشگاه ها افزود: افزايش ظرفيت ها اعمال مي شود اما در بسياري موارد مشاهده مي شود تمامي ابعاد در قانون به طور عملي مورد نظر قرار نگرفته است. به همين دليل از برنامه چهارم دو سال گذشته و اكنون كه مقرر شده است ظرف 5 سال ظرفيت دانشجو در كشور افزايش يابد، نياز به زمين و اعتبار بيشتر نيز به وجود مي آيد كه بايد تأمين شود.
وي تصريح كرد: در حال حاضر با مشكل فضا و خوابگاه مواجه هستيم و وزارت علوم چندي است كه بحث 3 هزار ميليارد تومان اعتبار مورد نياز آموزش عالي را مطرح كرده و مورد تأكيد قرار داده است.
رازقي اضافه كرد: در برنامه چهارم توسعه افزايش يك ميليون و 200 هزار نفري دانشجو به جمعيت دانشجويي كشور مورد توجه قرار گرفته و سازمان مديريت نيز ارزيابي كرده است به ازاي هر دانشجو 12 متر مربع بنا و 70 تا 100 متر مربع زمين وجود داشته باشد.
معاون طرح و توسعه وزارت علوم گفت: از اين گذشته بناهايي با قدمت زياد وجود دارند و بايد نوساز شوند. بنابراين 3 تا 4 هزار ميليارد تومان عدد دقيقي براي نيازهاي آموزش عالي كشور است .

اعلام اسامي پذيرفته شدگان رشته هاي باقي مانده آزمونهاي كارشناسي ارشد و دكتري دانشگاه آزاد

ايسنا: رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اسامي پذيرفته شدگان 38 رشته باقي مانده آزمون كارشناسي ارشد، 87 رشته با آزمون و 79 رشته بدون آزمون دوره دكتري دانشگاه آزاد اسلامي، امروز از طريق ويژه نامه فرهيختگان منتشر مي شود.
دكتر ناصر اقبالي همچنين اظهار داشت: كليه پذيرفته شدگان دوره هاي دكتري و كارشناسي ارشد مي توانند براي ثبت نام طي روزهاي شنبه و يكشنبه اول و دوم مهرماه به واحدهاي مربوطه مراجعه كنند.
وي درباره مدارك لازم براي ثبت نام در دوره  كارشناسي ارشد، گفت: داوطلبان براي ثبت نام لازم است، اصل مدرك كارشناسي به انضمام ريز نمرات دوره كارشناسي با قيد معدل، اصل شناسنامه و دو برگ فتوكپي از تمام صفحات آن و شش قطعه عكس 3 در۴ تمام رخ به همراه داشته باشند.
رييس مركز آزمون درباره مدارك لازم براي ثبت نام در دوره هاي دكتري گفت: افراد پذيرفته شده در دوره دكتري هنگام مراجعه جهت ثبت نام بايد اصل مدرك دوره كارشناسي ارشد و ريز نمرات با ذكر معدل شش قطعه عكس 3 در۴ تمام رخ كه در سال جاري تهيه شده باشد و اصل شناسنامه كه از تمام صفات آن، 2 برگ فتوكپي تهيه كرده باشند را ارائه دهند.
وي در ادامه افزود: پذيرفته شدگان ذكور دوره كارشناسي ارشد و دكتري مشمول نظام بايد علاوه بر مدارك فوق، 12 قطعه عكس 3 در۴ و مدركي كه وضعيت نظام وظيفه آنها را مشخص كند، به همراه داشته باشند.
وي در پايان تصريح كرد: اسامي پذيرفته شدگان باقي مانده رشته هاي دكتري متعاقباً اعلام مي شود.

۱۶هزار نفر به استخدام آموزش و پرورش در مي آيند
ايرنا: مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: اين وزارتخانه مجوز 13 هزار رديف استخدامي را از سازمان مديريت و برنامه ريزي دريافت كرده است.
عليرضا براتيان گفت: از اين ميزان 13هزار رديف به دانش آموختگان مراكز تربيت معلم اختصاص دارد.
وي افزود: يكي از چالشهاي جدي وزرات آموزش و پرورش در زمينه جذب نيروي جديد، وجود تفاوت ديدگاه با سازمان مديريت و برنامه ريزي است. وي توضيح داد: سازمان مديريت و برنامه ريزي تعداد دانش آموزان را تقسيم بر نصاب تراكم مي كند لذا مثلا مي گويد به ازاي هر 24دانش آموز بايد يك نفر معلم وجود داشته باشد. او ادامه داد: طبق اين فرمول، آموزش و پرورش با مازاد نيرو مواجه است اما اين در حالي است كه از نظر وزارتخانه تعداد معلمان بايد بر اساس نياز و شرايط جغرافيايي مشخص شود. او افزود: اين در حالي است كه در رشته آموزش ابتدايي با ازدياد معلم و در رشته هاي فني، طراحي و دوخت لباس با كمبود جدي معلم مواجه هستيم.
مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: حاضر هستيم سازمان مديريت و برنامه ريزي ميزان تراكم را پايين آورد اما در مقابل اجازه دهد طبق نياز واقعي معلم جذب كنيم.
براتيان افزود: علاوه بر اينكه اختيار تغيير در 80درصد ضوابط موجود را نداريم، 70درصد قوانين فعلي بخش شاخص جذب نيروي انساني نيز مربوط به قانون برنامه دوم توسعه است كه هنوز در برنامه چهارم اعمال مي شود و هم اينك با همكاري مركز پژوهش ها و كميسيون تحقيقات و آموزش مجلس شوراي اسلامي در تلاش هستيم در خصوص جذب، تربيت و ساماندهي نيرو در وزارت آموزش و پرورش موانع قانوني را برطرف كنيم. او در خصوص وضعيت ارتقاي شغلي معلمان و ضوابط جديد آن نيز گفت: طبق قانون قبلي ??درصد معلماني كه حداقل ??? امتياز داشتند مشمول همين قانون مي شدند. وي افزود: به رغم آن كه خيلي ها اين امتياز را داشتند از آن محروم بودند زيرا در نهايت بايد بيش از ??? امتياز مي آوردند چون سقف جذب شمار افراد براي اين ارتقا فقط پنج درصد بود در تلاش هستيم اين محدوديت را رفع نموده و سقف شمار افراد قابل جذب را براي ارتقا از ??درصد به ???درصد برسانيم.
وي همچنين افزود: در گذشته كساني كه مي خواستند از بخش اداري به بخش آموزش با بالعكس منتقل شوند مشمول ارتقاي شغلي نمي شدند اما اين محدوديت برداشته شد و پيش از اين كساني كه داراي مدرك ديپلم و فوق ديپلم بودند و در سمتهاي كارشناسي كار مي كردند مشمول ارتقاي شغلي نمي شدند اما اين محدوديت نيز برداشته شد. وي افزود: همچنين در گذشته معلمان براي افزايش مهارتهاي حرفه اي بايد ?? امتياز آورده و در آزمون شركت مي كردند در حالي كه آزمون حذف شد و امتياز را از ??به ???رسانديم. او در خصوص افراد در شرف بازنشستگي هم گفت: قبلا قانون ارتقاي شغلي براي اين افراد خارج از سهميه ??درصد اعمال نمي شد در حالي كه مقرر شد براي اين افراد خارج از سقف ??درصد اعمال شود. وي همچنين گفت: در گذشته معلماني كه داراي مدرك ديپلم و فوق ديپلم بودند نمي توانستند از قانون ارتقا شغلي استفاده كنند اما طبق قانون جديد به ازاي هر پيشنهاد ارتقا توسط مدير، ??امتياز براي معلم ثبت مي شود. او در خصوص جذب معلمان پرورشي هم گفت: ??هزار معلم پرورشي داريم كه با توجه به ???هزار مدرسه و بر اساس قانون كه به ازاي هر مدرسه حداقل يك مربي يا معاون پرورشي بايد باشد، ??هزار معلم كم داريم.
وي ميانگين سطح علمي معلمان كشور را ليسانس ذكر كرد و گفت:??درصد معلمان داراي مدرك كارشناسي، ??درصد كارشناسي بالاتر و دكترا و بقيه نيز ديپلم و فوق ديپلم هستند كه بيشتر در امور دفتري و خدماتي فعاليت دارند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |