سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
فوتبال نوجوانان آسيا
ايران در ضيافت پنالتي ها حذف شد
در حسرت فرصت هاي از دست رفته
016362.jpg
گروه ورزشي جهانگيركوثري: چندين سال است كه فوتبال ما در رده هاي نوجوانان و جوانان در سطح و اندازه فوتبال بزرگسالان ما قرار نمي گيرد. از قهرماني ما در جوانان آسيا بيش از سه دهه مي گذرد. در دوراني كه فوتبال آسيا آغشته به انواع مهر ها و تاريخ هاي تقلبي بود و ميانمار (برمه) با يك تيم ثابت هشت سال در مسابقات جوانان شركت كرد و سه بار قهرمان شد، ديرزماني است كه مي گذرد. ما هم در رده جوانان قهرمان شديم اما نه با تيم كاملاً پاك و بدون مسئله. در آن سالها براي فوتبال پايه اهميت ويژه اي قائل بوديم. مسابقات جوانان در سطح كشور در فرايند فوتبال استاني مثبت واقع شده بود. مدارس فوتبال داشتيم. امروز نسبت به گذشته مدارس فوتبال بيشتري داريم اما بي كيفيت و گاهي بي مسئوليت. چرا بازيكنان نوجوان و جوان در همان اوان زير بيست سال مطرح نمي شوند؟ چرا دايي، كريمي، هاشميان، رضايي و ... در سن بين بيست و سه تا سي سال مطرح مي شوند؟ آيا پايه فوتبال سست نيست؟ آيا توجه به فوتبال زيربنايي ما كم نيست؟ آيا به دليل ماندگاري رؤساي فوتبال بر مسند اين رشته پرهياهو، آنها بيشتر به نتايج ملي فكر نمي كنند؟ تيم نوجوانان ما را قبل از شركت در مسابقات نوجوانان آسيا و اعزام به سنگاپور يكي از اميدهاي قهرماني به حساب مي آوردند. بازيهاي آنها را كه نگاه مي كرديم، از بقيه حريفان به مراتب بهتر، آماده تر، قوي تر و باانگيزه تر بودند. اما در دور اول ما تنها يمن را با يك گل شكست داديم، به تاجيكستان باختيم و با عراق مساوي كرديم تا به ژاپن برسيم. نتايج دور اول نشان مي داد كه اين تيم از نظر فكري، قرار گرفتن در شرايط مسابقه، تزريق دانش فوتبال و شيوه آماده سازي روحي دچار مشكلات عديده است وگرنه پتانسيل گروهي و فردي تيم بسيار عالي بود.
ژاپن 8 ايران 7
(دو تيم در وقت قانوني و اضافه يك بر يك شدند)
تيم ايران كه با بخت و اقبال بلند از دور مقدماتي به يك چهارم نهايي رسيده بود، در برابر ژاپن يكي از مدعيان قهرماني، دو چهره متفاوت طي دو نيمه داشت. نيمه اول را ژاپن به لطف آرامش بيشتر و بهتر دواندن توپ با يك گل از تيم ايران پيش افتاد. كاكتياني با استفاده از ضعف يارگيري مدافعان ايران در رويارويي با دروازه بان ايران توپ را به تور رساند. شتابزدگي بازيكنان ايران توأم با اشتباهات در پاسكاري و فاصله فراواني كه در بين سه خطوط تيم به چشم مي خورد حتي براي يك بار هم به طور جدي نتوانست روي دروازه حريف خطر ايجاد كند.
تيم ايران نيمه دوم را متفاوت با نيمه اول براي جبران عقب ماندگي با سه تعويض شروع كرد. ثمره اين تغييرات ايجاد تعادل در بازي و حملات متقابل بود. اگرچه هر حمله تيم ايران را ژاپن با حمله اي ديگر جواب مي داد و چندين بار داود صوفياني سنگربان شجاع ما مانع از دستيابي به گلهاي بيشتر حريف شد اما تيم ايران مزد تلاشهاي خود را در دقايق پاياني با گل زيباي
جلال الدين علي محمدي گرفت.
ژاپن پس از دريافت گل بسيار كوشيد تا شايد در اندك زمان باقي مانده وقت قانوني و وقت اضافه مانع از رفتن بازي به ضربات پنالتي شود، اما هوشياري مدافعان و دروازه بان ايران اين اجازه را از حريف چشم بادامي گرفت و تكليف و سرنوشت بازي به ضيافت پنالتي ها سپرده شد. در ضربات پنالتي نيز تيم ايران به لطف چالاكي و تيزبيني سنگربانش چندين بار فرصت كسب پيروزي نهايي را به دست آورد، اما هر بار بازيكنان ايران بدون تمركز كافي و استرس زياد موقعيت پيروزي بر حريف سخت كوش را به راحتي از دست دادند. ژاپن در عين ناباوري خود را در مرحله نيمه نهايي ديد و ايران در حسرت صعود به مراحل بالاتر بازماند.

واليبال برترين فدراسيون ورزشي در سه ماهه اول
گروه ورزشي با اعلام ارزيابي كميته ملي المپيك در سه ماهه اول سال از عملكرد فدراسيون هاي ورزشي، واليبال گوي سبقت را از ساير رشته ها ربود و عنوان بهترين فدراسيون را از آن خود ساخت. اين آخرين موفقيت واليبال قبل از رفتن يزداني خرم به كشتي بود. واليبال از يكصد امتياز ممكن 93 امتياز به دست آورد. كاراته، جودو و شنا نزديك ترين رقيبان واليبال بودند. كاراته با 92، جودو با 90، شنا و هندبال هم با همين تعداد امتياز به همراه فوتبال 89 امتيازي به ترتيب پس از واليبال دوم تا ششم شدند. در ارزيابي هاي به عمل آمده از سوي كميته ملي المپيك عملكرد 5 كميته از فدراسيون ها مورد توجه بود. با توجيه شدن مسئولان كميته هاي فعال در فدراسيون هاي ورزشي از سوي ناظران كميته ملي المپيك و معرفي شاخص ها با ايجاد رقابتي سالم ميان فدراسيون ها مي توان به آينده چنين طرح هايي خوشبين بود.

احسان حدادي امروز به آتن پرواز مي كند
گروه ورزشي- احسان حدادي قهرمان پرتاب ديسك ايران كه به تازگي به عضويت تيم منتخب آسيا درآمده است عصر امروز عازم آتن محل برگزاري رقابت هاي جام جهاني دووميداني خواهد شد.حدادي براي اولين بار مدال طلاي جهان را در رده جوانان براي ايران به ارمغان آورد. او همچنين سال گذشته مدال طلاي اين رشته را در قاره آسيا به دست آورد و ركورد آن را بعد از 9 سال بهبود بخشيد. حدادي از روز يكشنبه هفته آينده رقابت خود را با ساير رقبا آغاز مي كند.حدادي در اين باره گفت: تنها هدفم از حضور در اين رقابت ها كسب مدال است. تمرينات منظمي را پشت سر گذاشتم و اميد زيادي به موفقيت در اين رقابت ها دارم.

براي شركت در رقابت هاي جهاني چين
تيم ملي كشتي فرنگي ايران انتخاب شد
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: اعضاي تيم ملي كشتي فرنگي ايران براي حضور در رقابت هاي جهاني چين معرفي شدند. حميد سوريان (55 كيلوگرم)، علي اشكاني (60 كيلوگرم)، علي محمدي (66 كيلوگرم)، داود عابدين زاده (74 كيلوگرم)، سامان طهماسبي (84 كيلوگرم)، رضا فرضي زاده (96 كيلوگرم) و مسعود هاشم زاده (120 كيلوگرم) كشتي گيراني هستند كه براي حضور در پيكارهاي جهاني چين كه هفته اول مهرماه سال جاري در اين كشور برگزار مي شود برگزيده شده اند. در جمع نفرات انتخاب شده انتخاب مسعود هاشم زاده نفر چهارم وزن 96 كيلوگرم بازي هاي المپيك آتن قابل توجه است. به نظر مي رسد با توجه به آسيب ديدگي سجاد برزي و مهدي شربياني و محروميت عليرضا غريبي در وزن 120 كيلوگرم چاره اي جز انتخاب يك كشتي گير 96 كيلوگرمي براي حضور در سنگين  وزن وجود نداشته است. البته اين ريسك بسيار بزرگي است كه بعيد به نظر مي رسد براي تيم ايران در مسابقه هاي جهاني امتيازي در برداشته باشد.

خبرهاي جهان ورزش
دفاع موجي در تلويزيون ايتاليا
016368.jpg
گروه ورزشي- مريم دري منش: پس از افشاي مكالمات تلفني موجي، مدير پيشين باشگاه يوونتوس با سران فدراسيون فوتبال و اتحاديه داوران ايتاليا و سقوط اين باشگاه به سري B موجي در يك برنامه تلويزيوني حضور يافته و به دفاع از خود پرداخت. وي در اين خصوص اظهار داشت: اشتباه من اين بود كه سعي داشتم از يوونتوس دفاع كنم. اگر هم تماس تلفني در كار بوده، براي اين موضوع بوده كه آيا داوران خوبي براي قضاوت انتخاب شده اند يا نه. گمان نمي كنم مكالمه تلفني فساد ورزشي باشد. اگر جواني آنيولي زنده بود، اجازه نمي داد چنين اتفاقاتي رخ دهد .
رد استعفاي سرمربي تيم ملي اسپانيا
016371.jpg
لوئيز آراگونز سرمربي تيم ملي فوتبال اسپانيا با شركت در يك كنفرانس خبري كناره گيري خود را از سمتش اعلام كرد. اين در حالي است كه رئيس فدراسيون فوتبال اين كشور تقاضاي وي را رد كرده و به او پيشنهاد داده تا چند روز روي اين موضوع فكر كرده و سپس تصميم نهايي خود را اعلام كند.
هت تريك قهرماني براي فدرر
016365.jpg
راجر فدرر سوئيسي براي سومين مرتبه پياپي قهرمان جام تنيس آزاد آمريكا شد. كاري كه قبل از او ايوان لندل موفق به انجام آن شده بود.فدرر در ديدار نهايي در مقابل اندي راديك آمريكايي با نتايج 6-2، 4-6، 7-5 و 6-1 به پيروزي رسيد.فدرر 25 ساله امسال در دو جام تنيس آزاد استراليا و ويمبلدون نيز به قهرماني رسيده است و فقط در فينال مسابقات اپن فرانسه با شكست مواجه شد. وي با پيروزي در تنيس آمريكا جايزه 2/1 ميليون دلاري اين مسابقات را از آن خود كرد.

نگاه
استقلال و پرسپوليس را دريابيد
علي شاكري
استقلال و پرسپوليس ليگ برتر ششم را با مشكلات متفاوت آغاز كرده اند. استقلال پس از استعفاي محمدحسين قريب همچنان بدون مديرعامل است و جلسه ديروز هيأت   مديره اين باشگاه نيز به مدت يك هفته به تعويق افتاد. مشكل استقلال از آنجا بروز كرد كه انتخاب علي فتح زاده به  عنوان سرپرست تا معرفي رسمي مديرعامل مورد تأييد مسئولان وزارت رفاه  (حامي اصلي اين باشگاه) واقع نشد. اين در شرايطي است كه استقلال با رفتن اميرقلعه نويي به عنوان سرمربي تيم ملي در فصل جاري با حضور همزمان در ليگ برتر و باشگاه هاي آسيا بيشتر از هر زمان ديگر نياز به وحدت رويه مديريتي و آرامش براي كسب موفقيت دارد. پرسپوليس هم  همچنان درگير بدهي هايي است كه از گذشته به ارث رسيده و حتي حيات اين تيم را با شكايت گاه و بيگاه بازيكنان و مربيان به فيفا به مخاطره افكنده است. پرسپوليس اين روزها با در پيش داشتن فينال جام حذفي درمانده است كه چگونه بايد پاسخگوي مطالبات عظيم برجاي مانده از گذشته و هزينه كمرشكن كنوني خود باشد. به راستي اين دو تيم با چنين وضعيتي چگونه مي توانند برآورنده انتظارات به حق خيل عظيم هوادارانشان باشند؟ براي حل مشكلات اين دو تيم بايد چاره اي اساسي تر از طرح هاي موقت كنوني انديشيد و به دور از نگاه دولتي، خصوصي سازي را با اين دو تيم قديمي و پرطرفدار كليد زد. شايد استقلال و پرسپوليس با اين طرح به آرامش برسند، به امتحانش مي ارزد.

خبرهاي فوتبال ايران
بازيكنان جديد در تيم ملي
گروه ورزشي كريم بوستاني مربي دروازه بانان تيم ملي گفت: در آينده نزديك بازيكنان جديدي طبق نظر امير قلعه نويي از ليگ برتر به تيم ملي دعوت خواهند شد.
بوستاني در ادامه گفت: وضعيت تيم ملي در حال  حاضر مطلوب است و براي بهتر شدن اين وضعيت فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدني بايد از مجموعه فعلي حمايت كنند و با برنامه ريزي دقيق، حريفان تداركاتي مناسبي را براي تيم ملي پيدا كنند تا آمادگي تيم ملي همچنان حفظ شود.
تركي داور ديدار فينال حذفي
از سوي كميته داوران فدراسيون فوتبال محسن تركي به عنوان داور ديدار رفت فينال جام حذفي باشگاه هاي برتر ايران برگزيده شد.
در امر قضاوت حسن كامراني فر و حسين خانبان به عنوان كمك تركي را ياري خواهند كرد.ديدار رفت فينال جام حذفي فردا در ورزشگاه آزادي بين دو تيم پرسپوليس تهران و سپاهان اصفهان برگزار خواهد شد.

حضور ناگهاني اعضاي وادا در اردوي وزنه برداري
گروه ورزشي- دو تن از نمايندگان آژانس بين المللي مبارزه با دوپينگ (WADA) به صورت سرزده در اردوي تيم ملي وزنه برداري حضور يافته و از همه اردونشينان تست دوپينگ به عمل آوردند.در آستانه برگزاري رقابت هاي جهاني دومينيكن در سال 2006، نمايندگان آژانس بين المللي مبارزه با دوپينگ WADA به طور سرزده در اردوي تيم ملي وزنه برداري كشورمان كه در مجموعه ورزشي آزادي تهران برپا شده، حضور يافتند و از ملي پوشان كشورمان تست دوپينگ به عمل آوردند.نمايندگان WADA از حسين رضازاده، سعيد علي حسيني، محسن داودي، رضا تيموري، شاهين نصيري نيا، علي دهقانيان، اميد نائيج، محمد حسين برخواه، رسول تقيان و سجاد بهروزي نمونه گيري به عمل آوردند.وزنه برداران ملي پوش كشورمان، قرار است روز جمعه هفته جاري به منظور شركت در يك اردوي ده روزه پيش از مسابقات جهاني به كلمبيا بروند.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |