سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۲ - Sep 12, 2006
در پي ديدارهاي لاريجاني و سولانا صورت گرفت
ارزيابي هاي مثبت از مذاكرات وين
016419.jpg
گروه سياسي - در پايان دو دور مذاكرات دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، طرفين از پيشرفت در مذاكرات ابراز خرسندي كردند.
همچنين دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي خشنودي خود را از روند مذاكرات اعلام كرد.
در نخستين اظهارنظر رسمي درباره گفت وگوهاي لاريجاني و سولانا، ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه با ابراز اميدواري از جريان گفت وگوهاي دوطرف، خواستار ادامه اين روند شد. به گزارش ايرنا، شيراك گفت: هميشه فكر مي كنم بايد با گفت وگو از مشكلات خارج شد. وي خبر داد كه به زودي دور سوم گفت وگوها ميان ايران و اتحاديه اروپا انجام مي شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از دو جلسه مذاكره پشت درهاي بسته با خاوير سولانا اظهار اميدواري كرد كه بتوان با رسيدن به نقاط اشتراك بيشتر و رفع سوءتفاهم ها به همكاري دوطرفه رسيد. علي لاريجاني پس از پايان ديدارهاي خود و در گفت و گو با خبرنگاران ايرنا و واحد مركزي خبر در وين خبر داد مذاكرات با نتيجه مثبت به پايان رسيده و اگر با همين اصول ادامه پيدا كند ممكن است نتايجي در راه باشد.
مسئول پرونده هسته اي خبر داد با رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا به برخي توافق در اصول دست يافته است. لاريجاني گفت: اگر ما اصول مورد توافقي داشته باشيم كه براساس ان.پي.تي و پادمان باشد، هرچند هم مشكل باشد مي توان آن را حل كرد.
سخنراني البرادعي در اجلاس شوراي حكام
گروه سياسي- گزيده اي از متن اظهارات محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اجلاس شوراي حكام كه روز گذشته آغاز شد و در سايت رسمي آژانس نيز آمده، درپي مي آيد:
همان گونه كه در گزارش قبلي خود به اعضاي شوراي حكام اعلام شد، درباره خواسته قطعنامه ۱۶۹۶ شوراي امنيت ايران پاسخ مثبت نداده و تعليق را نپذيرفته و با اجرا نشدن پروتكل الحاقي، بازرسان آژانس قادر به كنترل كامل فعاليت ها نيستند. نگراني آژانس نيز اين است كه با شكاف موجود قادر به حل پرسش هاي مرتبط با فعاليت هاي اعلام شده و اعلام نشده هسته اي ايران نيست.
بار ديگر متذكر مي شوم: گفت وگوي ايران و اتحاديه اروپا دلگرم كننده است و اميدوارم از تلاش براي حل آن در مذاكره دست  برندارند.
بايد به ايران نيز گفت، ارتباط دادن همكاري اين كشور و آژانس با اقدامات اروپا و ديگر متحدان كاري غيرسازنده است و حل پرسش هاي باقي مانده به ايران كمك زيادي مي كند.

اخبار رسانه اي در مورد ديدارها و نتايج آن متفاوت است. چند ساعت پس از پايان ديدار لاريجاني و سولانا، رويترز از وين خبر داد ايران رضايت داده كه براي شروع مذاكرات و طبق يك برنامه زماني مشخص تعليق را انجام دهد. گاردين نيز با اشاره به همين مطلب در دو محور خبر داد كه ممكن است ايران به دنبال خريدن زمان عقب انداختن روند تحريم باشد و يا اين كه خواسته هايي داشته و از سوي كشورهاي درگير در مذاكره مورد قبول قرار گرفته است.
بلافاصله پس از اين خبر يورونيوز به نقل از چند ديپلمات نزديك به مذاكرات خبر مذكور را تكذيب كرد و فقط به ذكر اين نكته بسنده كرد كه مذاكرات خوب انجام شده و در هفته آينده نيز دنبال مي شود.
يواس اي تودي در گزارشي خبر داد ايران در جريان مذاكرات قبول كرده تعليق كوتاه مدت را بپذيرد و با توجه به روند مذاكرات نسبت به ادامه آن تصميم گيري كند. اين روزنامه همچنين مدعي شد ايران خواستار آن شده كه در جريان مذاكرات حرفي از حمله نظامي و يا حركت شوراي امنيت به سمت تحريم به ميان نيايد و اگر چنين اتفاقي رخ دهد، ايران به سرعت مذاكرات را بسته و همه چيز را به حالت قبل بازمي گرداند.
تا لحظه تنظيم اين گزارش و نسبت به موارد مطرح شده، واكنشي از سوي مقامات رسمي اعلام نشده است.
علي لاريجاني پس از پايان ديدار دوم خود با سولانا با دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز ديدار كرد و اين ديدار بسيار مهم بود؛ چرا كه البرادعي خود را آماده مي كرد تا در جلسه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارشي از وضعيت پرونده هسته اي ايران ارائه دهد. شوراي حكام در حال حاضر و به لحاظ حقوقي مانيتورينگ و رديابي پرونده هسته اي ايران را دراختيار دارد و موظف است در پايان هر جلسه شوراي حكام، به شوراي امنيت سازمان نيز گزارش دهد. البرادعي در سخنان خود در اجلاس اقدامات اخير در جهت رايزني جمهوري اسلامي و اتحاديه اروپا را مثبت خواند وگفت: درباره خواسته هاي مطرح شده از سوي شوراي امنيت، ايران حركت رو به جلو نداشته است. پس از پايان دور اول اجلاس البرادعي به ميان خبرنگاران آمد و اظهار اميدواري كرد به زودي مذاكرات رسمي ميان ايران و كشورهاي ۱+۵ آغاز شود. سولانا نيز پس از پايان جلسه خود با لاريجاني نتيجه مذاكرات خود را به طرف هاي حاضر در مذاكره اطلاع داد و در گفت و گو با وزير خارجه آمريكا، انگليس و آلمان، نتيجه را با آنها در ميان گذاشت. جمهوري اسلامي هنوز موضعي درباره حركت خود در مذاكره اعلام نكرده و با حفظ مواضع قبلي و بدون بازگشت به تعليق و با حفظ حقوق پادماني به دنبال استيفاي حقوق خود در ان پي تي است.
هرچند ايران به مذاكره تأكيد دارد اما هنوز استراتژي نيز طراحي نكرده و يا حداقل درباره آن خبر نداده است. علي لاريجاني نيز درباره ديدار خود با دبيركل آژانس گفته لازم بوده با دوست عزيز خود رايزني هايي داشته باشد.

در سفري چهار روزه صورت مي گيرد
رايزني هاي حداد عادل براي گسترش
روابط با آسياي ميانه و قفقاز
016356.jpg
گروه سياسي- رئيس مجلس شوراي اسلامي كه اين روزها، سفرهاي متعددي را در برنامه هاي خود دارد، روز گذشته در صدر هيأتي سياسي پارلماني وارد ايروان، پايتخت ارمنستان شد تا رايزني هاي خود در خصوص توسعه همكاري با كشورهاي قفقاز را آغاز كند.
غلا معلي حداد عادل در اولين ديدار خود كه با رئيس مجلس و اعضاي گروه دوستي پارلماني ايران و ارمنستان صورت گرفت، با بيان اينكه دو كشور ايران و ارمنستان با وجود پيروي از دو دين مختلف ، شباهتهاي بسياري به هم دارند گفت: ارامنه در ايران كاملا با جامعه ايراني پيوند دارند و شهروندان بسيار خوبي براي كشور ما هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلا مي با اشاره به روابط صميمي دو كشور، بر گسترش مناسبات ميان تهران و ايروان تاكيد كرد.
وي با اشاره به وجود دو نماينده از ارامنه ايران در مجلس شوراي اسلا مي گفت: وقت آن رسيده است كه مجالس دو كشور در تحكيم و گسترش روابط دو جانبه بيش از پيش كوشا باشند.
حدادعادل افزود: مجلس شوراي اسلا مي آمادگي كامل دارد تا طرحهاي مختلف عمراني ازجمله خط انتقال گاز و برق ميان دو كشور و احداث نيروگاه را در ارمنستان تصويب كند.
رئيس مجلس شوراي اسلا مي همچنين سياست خارجي جمهوري اسلا مي ايران را تعامل عادلا نه با ديگر كشورها دانست و گفت: طبق دين مبين اسلا م ما اجازه نداريم در روابط خارجي صرفا براساس منافع خود و ظلم به ديگران عمل كنيم.رئيس مجلس همچنين با اشاره به مسئله قره باغ ميان دو كشور ارمنستان و آذربايجان گفت: ما همواره با حساسيت اين موضوع را پيگيري كرده و خواهان حل و فصل مسالمت آميز اين مشكل بوده ايم.
تيگران تروسيان  در اين ديدار مشاركت بيشتر ايران را در طرحهاي اقتصادي اين كشور بويژه در زمينه انرژي خواستار شد و گفت: طرح احداث خط لوله گاز ايران و ارمنستان و احداث نيروگاه برق آبي روي رودخانه ارس كه هم اكنون در دست اجراست از همكاريهاي مساعد دو كشور محسوب مي شود و بايد در عرصه هاي ديگر مانند احداث خط سوم انتقال برق فشار قوي گسترش يابد.
ديدار با رئيس جمهور، نخست وزير و سخنراني در مجلس ملي ارمنستان از ديگر برنامه هاي سفر دو روزه حداد عادل به ايروان است.
حداد عادل قبل از عزيمت به ارمنستان و قرقيزستان در فرودگاه مهر آباد گفت با توجه به حضور هموطنان ارمني در كشور و روابط خوبي كه با ارمنستان و همچنين قرقيزستان داريم تلاشمان براي بسط روابط با دو كشور است.
گيورگ وارطان نماينده ارامنه شمال، بگلريان نماينده ارامنه جنوب، شاهين محمد صادقي نماينده كازرون، حسين اميري خامكاني نماينده زرند و همچنين حميد رضا آصفي معاون پارلماني وزارت خارجه رئيس مجلس را در اين سفر همراهي مي كنند.

رئيس جمهوري در جلسه هيأت دولت:
آيت الله طالقاني پرده از چهره نفاق و استكبار برداشت
016350.jpg
مهر- محمود احمدي نژاد تاكيد كرد: امروز بيش از هميشه به شخصيت هايي چون آيت الله طالقاني كه همه زندگي آنها وقف آرمان ها گردد و نسبت آنها با تمايلات انساني و مادي به حداقل ممكن برسد و به تعالي ارزش هاي الهي و اسلامي بينديشند، نياز داريم.
احمدي نژاد رئيس جمهوري در جلسه عصر يكشنبه هيأت وزيران، ياد و خاطره آيت الله طالقاني را در سالروز درگذشت آن مرحوم گرامي داشت.
وي در اين جلسه با اشاره به مجاهدت هاي فراوان طالقاني كه بيش از نيمي از عمر خود را در زندان به سر برد و با شجاعت، صراحت و معنويتي كه در كلام او بود، امام خميني(ره) وي را ابوذر زمان ناميد، اظهار داشت: آيت الله طالقاني در سخنراني هاي خود، پرده از چهره آمريكا، ماركسيست ها، منافقين و استكبار برداشت.
رئيس جمهور افزود: آيت الله طالقاني به ويژه در سخنراني هاي آخر خود منافقين را كه پشت نقاب دفاع از حقوق مردم و خلق ها و اقوام و طائفه ها پنهان شده و شعارهاي ضد امپرياليستي مي دادند اما عروسك هايي در دست استكبار بودند، به درستي رسوا كرد.بر اساس اين گزارش، در اين جلسه همچنين تعدادي از پيشنهادات دستگاه هاي اجرايي طرح و بررسي و درباره آنها تصميم  گيري شد.

سخنراني سيدمحمد خاتمي در دانشگاه هاروارد
016359.jpg
گروه سياسي رئيس جمهوري سابق ايران در سخنراني نيم ساعته در دانشگاه هاروارد و مصادف با سالگرد حملات تروريستي يازدهم سپتامبر به آمريكا، هم دموكراسي را ستود و هم بنيادگرايي را تقبيح كرد، ضمن آن كه حزب الله لبنان را نماد مقاومت دانست.
به گزارش آسوشيتدپرس و بخش هايي از اين گزارش كه ايسنا نيز آن را منتشر كرده، سيدمحمد خاتمي تحت تدابير شديدي امنيتي در هاروارد سخنراني كرد. انتقادات زيادي نيز به مسئولان دانشگاه هاروارد شد ولي دامنه آن به خاتمي نيز رسيد و حضار حاضر در سالن سخنراني مدام او را پس از سخنراني مورد پرسش قرار دادند. خاتمي در جريان سخنراني خود تصريح كرد امروز هركس سخني از جنگهاي صليبي بگويد و با اين نظر قصد تحريك دينداران شرق و غرب را داشته باشد و با اين ابزار براي دموكراسي و دفاع از آزادي بهره برداري كند، عملي غيراخلاقي و ناپسند انجام داده و بايد محكوم شود. رئيس مركز بين المللي گفت و گوي تمدنها همچنين به آمريكا انتقاد كرد كه شيفته قدرت و سلطه طلبي شده است.

استانداران در وزارت كشور گردهم آمدند
016353.jpg
گروه سياسي - وزير كشور كه در اجلاس سراسري استانداران سراسر كشور در محل وزارت كشور سخن مي گفت ، تاكيد كرد كه تمام همت و تلاش اين وزارتخانه برگزاري انتخاباتي سالم و قوي و با مشاركت بالاي مردم است .
مصطفي پورمحمدي اين سخنان را در جمع استانداران در حالي ايراد مي كرد كه كمتر از 100 روز به برگزاري انتخابات زمان باقي است . وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: ديدگاه حاكم بر عوامل برگزاري انتخابات بايد اعتماد و اتكاء به رأي مردم هر آنچه كه هست باشد. وزير كشور تصريح كرد: تك تك آراي مردم قابل احترام است و كوچكترين خدشه اي نبايد به آن وارد شود. وي گفت: ما گرايشات سياسي و عقايد اصولگرايانه را نقطه قوت خود مي دانيم اما در صندلي اي كه نشسته ايم خود را متعهد و موظف به اجراي قانون مي دانيم ولو آنكه خلاف ميل ما باشد.
وزير كشور نوع تأييد صلاحيت در دو انتخابات خبرگان و شوراها را متفاوت دانست بدين ترتيب كه در انتخابات خبرگان اصل بر احراز صلاحيت است در حالي كه در انتخابات شوراها علي المبنا اصل بر تأييد بوده و براي رد صلاحيت، احراز عدم صلاحيت ضروري خواهد بود .
معاون سياسي وزير كشور نيز در اين اجلاس مهمترين هدف وزارت كشور در انتخابات آتي مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا را افزايش مشاركت عمومي مردم و ايجاد فضاي رقابتي سالم برشمرد و گفت : بايد فضاي رقابت آميز براي همه گروه ها و شخصيتها فراهم شود تا بتوانند به بهترين نحو ممكن در انتخابات مشاركت داشته باشند.
علي جنتي كه قرار بود در شهريور ماه جاي خود را به فرد ديگري بدهد ،  كاهش شكاف هاي سياسي و افزايش انسجام دروني در استان ها را از لوازم افزايش مشاركت عمومي قلمداد كرد و گفت: مطالعه و بررسي پرونده انتخابات هاي گذشته براي كاهش نقاط ضعف و آموزش نيروهاي ثابت فرمانداري ها و استانداري ها براي برگزاري هرچه باشكوه تر انتخابات ضروري است. در اين اجلاس وزراي امور اقتصادي و دارايي ، بازرگاني و آموزش و پرورش درخصوص مسائل مختلف روز با استانداران به بحث و رايزني خواهند پرداخت .

يادداشت
تحليل موقعيت در مذاكرات هسته اي
پرويز اسماعيلي
اوضاع فعلي از تغيير موازنه سياسي در موضوع هسته اي به سوي ايران حكايت دارد. نقطه عزيمت جهش تازه ديپلماتيك ايران رايزني سنگين با روسيه و چين، كشورهاي موثر گروه جي۸ و اتحاديه اروپا بعد از صدور قطعنامه 1696 شوراي امنيت و نقطه هدف آن روي ميز مذاكرات هدفمند و سنگين لاريجاني و سولانا طي چند روز گذشته تعيين شده بود. درخصوص وضعيت حال و آينده مذاكرات هسته اي بايد گفت:
۱ هدف دولت آمريكا طي ساليان اخير هدايت جريان هاي بين المللي به نقطه بحران و هدف ايران در مناقشه هسته اي دوركردن جامعه جهاني از اين نقطه بوده است. اهتمام به مذاكره و حتي اقدامات اعتمادساز و داوطلبانه و تعليق 3 ساله فعاليت هاي هسته اي اهتمام ايران به آرامش بين المللي را نشان مي دهد. در مذاكرات اخير نيز (كه در نزديكترين فاصله با نقطه بحران انجام شد) ايران اهميت اعتنا به مقررات بين المللي به جاي استفاده ابزاري از شوراي امنيت عليه كشورها و ضرورت گفت وگو و تفاهم به جاي بحران سازي مصنوعي را يادآوري كرد.
۲ ايران نشان داد كه الزامات فضاي ديپلماسي را مي پذيرد. فضايي كه انعطاف و منطق را ضروري مي كند. اما تعيين بازنده يا برنده مطلق (كه مختص فضاي جنگ است نه ديپلماسي) قبل از ورود به گفت وگو نشانه فرار از ديپلماسي به سمت برخورد است. فضايي كه آمريكا دنبال آن بوده و نتيجه اش بازنده شدن همه جهان و برنده شدن فقط دولتمردان آمريكا است. مثل چيزي كه در عراق و افغانستان و لبنان روي داد.
۳ مقامات آمريكا بارها اعلام كرده اند كه هدفشان منزوي كردن ايران است. راهبردي كه قطعاً و به اعتراف مجموعه نخبگان سياسي جهان شكست خورده است. چراكه نتيجه سياست هاي آمريكا افزايش قدرت منطقه اي ايران و ارتقاء جايگاه آن در رقابت هاي ژئو استراتژيك؛ تغيير ساختار سابق منطقه اي و دگرگوني ائتلاف هايي كه قدرت ايران را محدود مي ساخت؛ و همچنين گرايش افكار عمومي منطقه به ايران بود. امري كه خود به خود تغيير گرايش و رفتار ساختار سياسي كشورها را نيز متاثر كرد. انتخابات فلسطين و عراق و موج محبوبيت حزب الله لبنان (به عنوان نيروي مقاومت اسلامي و نه نيروي مسلح شيعي) در كشورهاي منطقه مثال هايي در اين راستاست.
۴ غني سازي مثل كليه فعاليت هاي هسته اي ايران تحت نظر آژانس است. ادعاي آمريكا مبني بر اينكه چنين فعاليتي باعث نگراني جهاني از توليد سلاح هسته اي است، ادعايي عوامانه براي انحراف افكار عمومي است، چراكه اگر چنين باشد، تعليق راه چاره نيست. تعليق توانمندي تكنولوژيك و بالقوه براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي هرگز در تجربه جهاني برابر با توقف اراده هاي بالفعل براي ساخت سلاح هسته اي نبوده است.
روح PT و اساسنامه آژانس و رفتار متمدنانه در باب انرژي هسته اي تقويت اراده ها درجهت استفاده حداكثري از انرژي صلح آميز هسته اي است نه تقسيم ابزارهاي ساخت سلاح هسته اي به نحو دلخواه. كاري كه آمريكا پيش گرفته است.
۵ همه حقوق ملت ايران در حقوق هسته اي خلاصه نمي شود. كما اين كه بسياري از حقوق ما طي ساليان گذشته ظالمانه بر زمين مانده است. لذا اين هوشمندي و درايت پذيرفتني است كه با كم كردن سرعت وصول به برخي از حقوق، بتوان ديگر حقوق سلب شده را احيا كرد و موازنه اي منطقي در بهره مندي كشور از حقوق و مناسبات بين المللي طراحي كرد. مديريت زمان و تنظيم سرعت در تحقق اهداف همراه با تعامل مثبت با سازمان ها و جامعه جهاني براي ايران شرط اوليه حركت است.
۶ به هرحال مذاكرات دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در هفته آينده سطح و جدول زماني مذاكرات اصلي را مشخص خواهد كرد. شايد 6 بلوك سياسي زير در نتيجه نهايي موثر باشد:
اول آمريكا و انگليس كه حتي تحقيقات علمي و آزمايشگاهي ايران در فناوري هسته اي را هم نمي پذيرند و طرفدار تحريم و تهديد براي دست برداشتن تهران از اين حق هستند.
دوم روسيه و چين كه نگران به هم خوردن ساختار قدرت جهاني هستند، اما مخالف فعاليت صلح آميز هسته اي ايران نيستند. چون آژانس انحرافي در فعاليت هاي ايران را گزارش نداده آنها صحبت از تحريم و تهديد را تندروي دانسته با آن مخالفت مي كنند.
سوم فرانسه و  آلمان كه مرددند. يك دل دارند و دو دلبر! نه مي خواهند هزينه فاصله از آمريكا و انگليس را بپردازند و نه تاب چشم پوشي از منافع همكاري با ايران را دارند. آنها گاهي موافق فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران هستند و گاهي مخالف آن.
چهارم برخي كشورهاي بزرگ گروه جي۸ مثل ژاپن كه نقشي درون مذاكرات نيافته اند اما ظاهرا به دليل اين كه اولين شريك تجاري ايران و منطقه اند، درصورت بحران بايد بالاترين هزينه را بدون كمترين سودي تحمل كنند. ژاپن مخالف استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي نيست. گرچه علاقه ژاپن رسيدن به تفاهم در كمترين زمان و با هر نتيجه اي است.
پنجم كشورهاي بزرگ اتحاديه اروپا مثل اسپانيا و ايتاليا كه به نظر مي رسد دنباله روي انگليس، آلمان و فرانسه از سياست هاي آمريكا آنها را به عنوان ليدرهاي جديد اتحاديه اروپا مطرح خواهد ساخت.اين كشورها موافق فعاليت صلح آميز هسته اي ايران در چارچوب نظارت آژانس هستند.
ششم 116 كشور غيرمتعهد (AM) كه با حضور پرتعداد خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد و آژانس بين المللي انرژي اتمي و همچنين شوراي حكام از حقوق هسته اي ايران دفاع مي كنند و آن را همواركننده مسير آينده خود به حساب مي آورند.
به نظر مي رسد حتي اگر عوامل اقتصادي مثل انرژي ناديده گرفته شود، مجموعه حركت ديپلماسي ايران طي ساليان اخير گروه اول را به گروه تنها تبديل كرده است. حال آنكه 5گروه ديگر ظرفيت احتمالي بيشتري براي اشتراك نظر دارند. بازهم بايد چرخش گردونه هسته اي ايران را در جهان پرآشوب فعلي به نظاره نشست.

نخست وزير عراق به تهران مي آيد
گروه سياسي – يك منبع آگاه در وزارت خارجه روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاري  رسمي جمهوري اسلامي تأييد كرد نوري مالكي امروز به تهران مي آيد. پيشتر خبر ورود وي به تهران در روز دوشنبه منتشر شده بود كه سخنگوي وزارت خارجه خبر داد اين سفر منوط به برنامه رئيس جمهور است كه راهي سفر است و پيش از سفر و يا پس از سفر ديدار محمود احمدي نژاد و نخست وزير عراق صورت مي گيرد. منبع آگاه وزارت خارجه تاييد كرده اين سفر پيش از سفر خارجي احمدي نژاد انجام مي شود و امروز نوري مالكي به تهران مي آيد.

سخنگوي وزارت خارجه:
تقويت و ثبات منطقه خليج فارس اولويت است
مهر: سيدمحمدعلي حسيني در واكنش به اظهارات اخير برخي سران كشورهاي منطقه در زمينه برنامه صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران، گفت: اين گونه اظهارات با واقعيت هاي منطقه و فضاي حاكم بر مناسبات و دوستي و مودت ميان كشورهاي حوزه خليج فارس همخواني ندارد. سخنگوي جديد وزارت خارجه در نخستين اظهارنظر رسمي خود تصريح كرد: سياست هاي كلان ما براي همكاري هاي همه جانبه با منطقه مبين نيات خيرخواهانه جمهوري اسلامي ايران براي تقويت ثبات و امنيت منطقه مهم و حساس خليج فارس است كه اميد است اين فضا با تدبير و تداوم مشاوره ها، بيش از پيش گسترش يابد.

اظهار رضايت رئيس قوه قضائيه
از روند تصميم گيري درباره مسأله هسته اي ايران
گروه سياسي - سيد محمود  هاشمي  شاهرودي گفت: موضوع هسته  اي ايران و تصميم گيري درباره  آن در پي مذاكرات اخير مقام هاي ايران با مقامات اروپايي به مراحل خوبي رسيده است و اميد است با اين تصميم هاي خوب شرايط جديد بين المللي به گونه اي شود كه بتوان حقوق ملت ها را حفظ كرد.رئيس قوه  قضائيه روز گذشته در جلسه  مسئولان عالي قضايي با تبيين اوضاع كنوني جهان خاطرنشان كرد:با بيداري ملت هاي منطقه و حق طلبي و عدالت خواهي آنها، تحولات مهمي در حال شكل گيري است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |