اجراي پروژه هاي عمراني بدون ارزيابي زيست محيطي
عبور جاده از ميان جنگل هاي هيركاني
گروه شهري بي توجهي به مطالعات زيست محيطي پيش از اجراي پروژه هاي عمراني خسارات جبران ناپذيري به عرصه هاي منابع طبيعي و محيط زيست وارد ساخته است. اين در حالي است كه به رغم همه هشدارها، اين روند مخرب همچنان ادامه دارد. طرح عبور جاده از جنگل ابر يكي از مواردي است كه چنانچه بدون ارزيابي زيست محيطي به مرحله اجرا درآيد، به تخريب بخشي از جنگل هاي هيركاني منجر خواهد شد.
حكم كشيده شدن جاده از دل جنگل ابر در هيات دولت در حالي مطرح شده است كه گذشته از گروه هاي محيط زيستي، مسئولان سازمان محيط زيست و منابع طبيعي هم از تخريب اين جنگل هاي بكر هيركاني اظهار نگراني مي كنند.
چند هزار سال از عمر جنگل هاي هيركاني ابر مي گذرد. در اين سال ها اين جنگل به ياد نمي آورد كه عده اي بخواهند از دل سبزي بي حدش جاده اي بكشند تا روستاي شيرين آباد منطقه خوش ييلاق را به علي آباد استان گلستان وصل كند تا اين جاده ميانبري باشد براي كم كردن زمان مسافرت و شايد بهانه اي براي تصرف زمين هايي كه با كشيده شدن جاده قيمت شان چند برابر مي شود.
اين درحالي است كه دولت هم لايحه اي را مورد بررسي قرار داده تا بعد از ارزيابي محيط زيستي مجريان پروژه، اين جاده واسطه وصل شيرين آباد و علي آباد شود؛ منتها از دل ابر.
كشيده شدن جاده از دل جنگل ابر بحث جديدي نيست و بيش از دو دهه از مطرح شدن آن مي گذرد؛ ولي در اين ميان هر بار به دلايلي رد شده و به مرحله اجرايي نرسيده است.
مهندس كاظم نصرتي، رئيس سابق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در اين باره به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: سازمان منابع طبيعي از ابتدا با اين طرح مخالف بود. ما هم آن زمان سه بار براي بازديد به منطقه رفتيم و به خاطر آنكه تخريب بخش وسيعي از جنگل را در بر داشت حتي مطالعه روي اين طرح را متوقف كرديم. كشيده شدن اين جاده از نظر اقتصادي و زيست محيطي به هيچ وجه به صرفه نيست. از طرف ديگر اگر توجيه آنها وصل شدن استان سمنان به گلستان باشد، جاده هاي ديگري مثل آزادشهر به شاهرود هست كه رفت و آمد هم در آن جريان دارد.
شنيده ها حاكي است كه قرار است كنار اين جاده مهمانسرا و هتل هم ساخته شود، عده اي هم به دنبال اخذ اجازه براي اجراي اين پروژه ها هستند. اين در حالي است كه تورهايي كه هم اكنون به اين منطقه مي روند يكي از ويژگي هاي لذتبخش منطقه ابر را چادر زدن در دل جنگل هاي خنك و خوش آب و هواي اين منطقه مي دانند و به نظر نمي رسد كه اگر هتلي هم بخواهد در اين منطقه ساخته شود، مورد توجه گردشگران قرار گيرد.
نصرتي در رابطه با بحث سوء استفاده از منابع طبيعي به بهانه گردشگري مي گويد: طبيعت مثل بدن انسان مي ماند كه اگر امري به زور به آن تحميل شود، پس مي زند.
متاسفانه گروهي به نام گردشگري به دنبال سوء استفاده از منابع طبيعي هستند كه بايد به نحوي جلوي آنها را گرفت. لذت اكوتوريسم به بودن در دل طبيعت است و اجراي اين طرح ها موجب تخريب طبيعت.
يك منبع آگاه در اداره راه و ترابري استان گلستان كه نخواست نامش فاش شود با اشاره به انجام فاز اول اين پروژه به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: مسيريابي براي احداث اين جاده انجام شده است؛ ولي منابع طبيعي جلوي بررسي هاي بعدي براي اجرايي كردن عمليات راهسازي را گرفته است.
اشكال كار در اين پروژه آن است كه منابع طبيعي و محيط زيست كلي گويي مي كنند و خط قرمزهايشان براي ما مشخص نيست. اگر ما اين خط قرمزها را بشناسيم هيچ موقع به تخريب جنگل راضي نمي شويم.
به گفته اين منبع آگاه ارزيابي زيست محيطي اين پروژه هنوز به دست اداره راه و ترابري هم نرسيده و مطالعات همچنان ادامه دارد. با اين همه راه و ترابري هم مجري دستورات است و حكم اجراي اين پروژه هم در سفر استاني رئيس جمهوري به استان گلستان صادر شده است.
با وجود آنكه به ظاهر كار از كار گذشته و مقدمات ساخت اين جاده در حال انجام است، اما انجمن هاي مردم نهاد هنوز اميد به آگاه سازي عمومي دارند تا مگر از اين طريق جلوي اجراي اين طرح را بگيرند. اميد ديگري هم هست؛ محيط زيست و منابع طبيعي با وجود تمام فشارها مي تواند به دليل مخرب بودن اين طرح، حكم به ابطال آن بدهد.
دكتر قربان شهرياري، رئيس اداره حفاظت محيط زيست استان گلستان نيز در اين رابطه و امكان ابطال اين طرح مي گويد: هيات دولت از مسئولان اين پروژه ارزيابي محيط زيستي خواسته است كه هنوز به هيات دولت تحويل داده نشده. محيط زيست و منابع طبيعي هم بايد در اين رابطه به ارزيابي محيط زيستي بپردازند. ما تاكنون موافقت خود را با اين طرح اعلام نكرده ايم و مي دانيم كه منابع طبيعي هم با اين طرح موافق نيست.
|