پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۴ - Sep 14, 2006
طرح تحقيق و تفحص از ارشاد و بحث هاي هميشگي فرهنگ
عماد افروغ: هركس ادعايي دارد شكايت كند
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: پس از انتشار گزارش تحقيق و تفحص مجلس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت گذشته، بازتاب هاي مختلفي در رسانه ها منتشر شد كه يكي از مهم ترين آن ها، سخنان ميرتاج الديني، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس بود. تاج الديني در مصاحبه اي با ايسنا كه در همشهري منتشر شد، از لحن گزارش تحقيق و برخي عبارت هاي آن انتقاد كرده و گفته بود كه قرار بر تعديل گزارش بوده است.
اما همانطور كه انتظار مي رفت، اين مصاحبه و انتقادهاي ديگري كه در باره گزارش تحقيق و تفحص در چند روز گذشته مطرح شده، با واكنش رئيس كميسيون فرهنگي مجلس روبه رو شد. عماد افروغ كه رهبر اصلي طرح تحقيق و تفحص از وزارت احمد مسجدجامعي بوده است، از اين كه سرانجام، پس از پشتكار فراوان و دنبال كردن طرح به شيوه هاي گوناگون، موفق به اجرا و اتمام آن شده است، با وجود همه انتقادها، خشنود است: به عنوان رئيس كميسيون فرهنگي، افتخار مي كنم كه پس از چند سال و بالاخره پس از همه فشارهايي كه به ما وارد شد، توانستيم اين تحقيق و تفحص را به سرانجام رسانيم.
افروغ در پاسخ به منتقدان نيز مي گويد: اگر كسي عليه كساني كه اين تحقيق و تفحص را مطرح كرده اند ادعايي دارد، شكايت كند. حالا كه عده اي در اين قضيه مدعي هستند و از روي ناآگاهي يا بصيرت مصاحبه هايي انجام مي دهند، مسأله اي نيست كه قضيه به محكمه قضايي كشيده شود و آن جا داوري صورت گيرد.
رئيس كميسيون فرهنگي ادامه مي دهد: اگر واقعاً اصحاب و مديران فرهنگ ما اهل حقيقت و نقد هستند، چرا فشار مي آورده و لابي مي كردند كه تحقيق و تفحص در صحن علني تصويب نشود و حتي ميليون ها خرج كردند كه اين تحقيق و تفحص به تصويب نرسد و قبل از عيد توفيق يافتند و ما مجبور شديم مجدداً با استفاده از يكي از مواد آيين نامه داخلي مجلس، آن را مطرح كنيم.
مديران فرهنگ ما
صرف نظر از تمام بحث هاي مطرح شده در گزارش تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي، توجه عماد افروغ به مديران فرهنگ، توجهي تازه و بي سابقه نيست. در تمام دوران پس از انقلاب، مديران فرهنگ جمهوري اسلامي ايران، در مظان اتهام، تحقيق، تفحص و استيضاح بوده اند. اين ماجرا، مختص به دوره اي خاص يا وزير و وكيلي مشخص نمي شود و از همين حالا، زمزمه هاي انتقاد از وزير كنوني فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز شنيده مي شود.
اين نكته، اگرچه نشان از اهميت مسايل فرهنگي در جامعه ايران، اعم از مردم و مسئولان دارد (و البته موضوعي شايسته جامعه اي انقلابي است) دشواري فعاليت در اين عرصه را نيز يادآوري مي كند. عموماً وزيران فرهنگ با آراي نه چندان بالا و به زحمت، اعتماد مجلس را جلب كرده اند و عملكردشان، خوب يا بد، زير ذره بين بوده است.
از سوي ديگر، در هيچ حوزه اي، ماندگاري فعاليت ها و تصميمات فرهنگي- هنري ديده نمي شود و فعالان و مسئولان اين حوزه مدام بايد پاسخ پرسش هايي را كه شايد سال ها از طرحشان مي گذرد، بدهند و بتوانند از عملكرد خود دفاع كنند. آن چنان كه مخملباف هنوز كه هنوز است بايد نوبت عاشقي  اش را توضيح دهد و مسجد جامعي، تصميمات خود و معاونانش را توجيه كند.
بحث هميشگي متولي
اين تمام ماجرا نيست. مسأله فرهنگ و هنر، دقيقاً به اين علت كه جامعه ايران پس از انقلاب، بر اصلاحات فرهنگي متمركز بوده است، مسأله اي فراگير و پرمدعي است؛ مدعياني كه عموماً با دلسوزي براي انقلاب، تلاششان، بهبود اوضاع فرهنگي جامعه بوده است. اين وضعيت سبب شده است كه تعداد متوليان واقعي و غيرواقعي فرهنگ و هنر، آن چنان زياد و پراكنده و با گرايش هاي گوناگون باشد كه عملاً فضاي فرهنگي جامعه را به فضايي متشتت و بي وحدت تبديل كرده است. فضاي بي وحدت، گذشته از اثرات نامطلوبي كه بر هويت جوانان جامعه مي گذارد، حركت كند و پرتلاطمي را براي اين مسير، به ارمغان مي آورد.
در واقع، جامعه كنوني ايران، انگار به هيچ روي توان و امكان و پذيرش وحدت فرهنگي را ندارد و دقيقاً به همين دلايل است كه هر كس كه وزير فرهنگ و ارشاد مي شود بايد خود را آماده هر چيز، چيزهايي دشوارتر از تحقيق و تفحص كند.
افروغ در پايان گفت وگويش با ايسنا، خطاب به هنرمندان مي گويد: با شتاب بيشتر و شوق و انگيزه افزون تري فعاليت هاي خود را ادامه دهيد و عملاً ببينيد كه آيا ما خارج از حقوق جامع شهروندي يا خارج از فرهنگ و موازين مطرح در قانون اساسي، خللي در كار شما ايجاد خواهيم كرد يا خير؟

اختلاف فاحش در رأي داوران خانه سينما با جشنواره فيلم فجر
تقاطع بيشترين جوايز جشن سينما را به خانه برد
عكس: گلناز بهشتي
016650.jpg
گروه ادب و هنر دهمين جشن بزرگ سينماي ايران دوشنبه شب همزمان با روز ملي سينما در ميان شادي اهالي سينما و دوستداران هنر هفتم در تالار وحدت برگزار شد.
در اين مراسم كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران، جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عليرضا رضاداد مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ حضور داشتند
19 تنديس جشن سينما به برگزيدگان اهدا شد كه در اين ميان 9 تنديس به فيلم تقاطع و چهارشنبه سوري رسيد.
تقاطع كه سال گذشته در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و از نگاه داوران جشنواره شايسته دريافت هيچ تنديسي نشد در جشن سينماي ايران بيشترين جوايز را دريافت كرد و 5 تنديس از جمله تنديس بهترين فيلم را به خانه برد.
پس از تقاطع چهارشنبه سوري با 4 تنديس جشن سينما همان موفقيت خود را در جشنواره فيلم فجر تكرار كرد اما فيلم يك بوس كوچولو كه در جشنواره فيلم فجر حضور نداشت 3 تنديس جشن سينما را دريافت كرد. به اين ترتيب تقاطع، چهارشنبه سوري و يك بوس كوچولو 12 تنديس از 19 تنديس جشن سينما را دريافت كردند.
در مراسم جشن سينماي ايران كه تا پاسي از شب ادامه يافت داوران برگزيدگان خود را به اين شرح اعلام كردند: بهترين فيلم تقاطع به تهيه كنندگي ناصر شفق و سعيد حاجي ميري، بهترين كارگردان اصغر فرهادي براي چهارشنبه سوري، بهترين فيلمنامه فريد مصطفوي و ابوالحسن داودي براي تقاطع، بهترين فيلمبردار علي محمد قاسمي براي يادداشت برزمين، بهترين بازيگر نقش اول مرد رضا كيانيان براي يك بوس كوچولو، بهترين بازيگر زن هديه تهراني براي چهارشنبه سوري، بهترين بازيگر مكمل مرد بيژن امكانيان براي تقاطع، بهترين بازيگر مكمل زن پانته آ بهرام و ترانه عليدوستي براي چهارشنبه سوري، بهترين تدوين محمدرضا موئيني براي كافه ستاره، بهترين طراح صحنه امير اثباتي براي تقاطع، بهترين موسيقي احمد پژمان براي يك بوس كوچولو، بهترين صداگذاري و ميكس جهانگير ميرشكاري براي جايي در دوردست، بهترين چهره پردازي مهرداد ميركياني براي يك بوس كوچولو، بهترين جلوه هاي ويژه محسن روزبهاني براي تقاطع، بهترين انيميشن موج هاي گمشده ساخته امير مهران، بهترين فيلم مستند قانا به تهيه كنندگي محمدرضا عباسيان، بهترين فيلم كوتاه تلألو ساخته امير توده روستا، بهترين كارگردان مستند محمدشيرواني براي فيلم رئيس جمهور مير قنبر.
جايزه ويژه داوران به كافه ستاره به تهيه كنندگي مصطفي شايسته.

با حضور شاعران و نويسندگان كودك و نوجوان در اصفهان
نخستين جشنواره شعر كودك گشايش مي يابد
گروه ادب و هنر- نخستين جشنواره شعر كودك طي روزهاي پنج شنبه و جمعه، بيست و سوم و بيست و چهارم شهريور ماه در اصفهان برگزار مي شود.
در اين جشنواره دو روزه كه با هدف تشويق نوقلمان و علاقه مندان به شعر كودك و گردهمايي چهره هاي فعال و مطرح اين حوزه فرهنگي و ادبي برگزار مي شود، صاحبان آثار برتر ادبي شناخته و تقدير خواهد شد.
در مراسم افتتاحيه اين جشنواره كه در سالن اجتماعات كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان برگزار مي شود، ابتدا علي قاسم زاده مدير عامل سازمان فرهنگي، تفريحي شهرداري اصفهان سخنراني مي كند، سپس برنامه هاي جشنواره مشتمل بر شعرخواني برگزيدگان، سخنراني ها و ميزگردهاي تخصصي برگزار خواهد شد.
همچنين طي برگزاري نخستين جشنواره سراسري شعر كودك در اصفهان، از شاعر و معلم پيشكسوت اصفهاني استاد علي مظاهري تجليل مي شود. علي مظاهري كه بيش از هفتاد سال زندگي در كسوت ادبيات، كتاب و تعليم و تربيت پشت سر گذارده است، تا امروز در كنار نوشتن در حوزه هاي آموزشي و تاريخ، چندين قطعه شعر نيز براي گروه سني كودك و نوجوان سروده است.
در اين جشنواره دو روزه، جمال الدين اكرمي عضو شوراي كتاب كودك، اسدالله شعباني شاعر و نماينده كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و حميد هنرجو روزنامه نگار و شاعر و نويسنده كودكان و نوجوانان، به سخنراني مي پردازند. حسين فرخ مهر پژوهشگر و نويسنده ادبيات كودك و نوجوان، احمد خدادوست، شاعر و سيد احمد ميرزاده، شاعر و نويسنده داوري اشعار رسيده به اين جشنواره را برعهده داشته اند.
نخستين جشنواره شعر كودك عصر روز جمعه بيست و چهارم شهريور ماه با بيانيه هيأت داوران و معرفي برگزيدگان به كار خود پايان مي دهد.

از 26 شهريور ماه در تئاتر شهر
كار مشترك حسين محب اهري و امير دژاكام
به صحنه مي آيد
گروه ادب و هنر- فرزند  عنوان نمايشنامه اي است نوشته يون فوسه كه از يكشنبه 26 شهريور ماه به كارگرداني سيمين اميريان در تالار كوچك تئاتر شهر به اجرا درمي آيد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، اين نمايش از هفته آينده ساعت 15 /19 در تالار كوچك تئاتر شهر به روي صحنه خواهد بود.
حسين محب اهري، امير دژاكام، پريسا مقتدي، علي پروشاني به عنوان بازيگر در اين اثر نمايشي حضور دارند. ضمن اينكه نورايد ناظريان به عنوان طراح صحنه، محسن ميرزايي به عنوان آهنگساز و ناصر نجفيان به عنوان دستيار كارگردان، اميريان را در اين اجرا ياري مي دهند.
اميريان درباره اين نمايشنامه مي گويد: يون فوسه از انسان هاي پيچيده روزگار ما سخن مي گويد؛ نمايشنامه فرزند هم به نظر من آيينه اي است پيش روي ما تا سردي و تلخي يك زندگي بدون عشق و تنها را دريابيم.

قطعاتي از موسيقي ايراني در اركستر سمفونيك نروژ
ايسنا: اركستر سمفونيك راديو و تلويزيون نروژ برخي از ساخته هاي يك آهنگساز ايراني و نوازنده سنتور را به اجرا در مي آورد.
جاويد افسري راد براي اركستر سمفونيك راديو و تلويزيون نروژ هفت قطعه در مايه هاي شور، اصفهان، بيات شيراز، سه گاه، نوا، مثنوي و چهارگاه نوشته است كه روزهاي 14 و 15 سپتامبر (23 و 24 شهريور) در اسلو اجرا مي شود. اين آهنگساز ايراني به درخواست اركستر سمفونيك نروژي در مدت پنج ماه قطعات مزبور را ساخته است. طبق گفته وي در حدود 60 نوازنده قطعات اين اركستر را اجرا مي كنند و افسري راد بخشهاي سلو آن را با سنتورش بر عهده دارد. علاوه بر آن عبدالرحمن سورزهي نوازنده بلوچ  ساز سنتي بنجو و رضا ساماني با سرنا ، دف و تنبك اركستر را همراهي خواهند كرد. اركستر را پتر زيلوي نروژي رهبري مي كند.
به گفته وي، قطعات ساخته شده براي اركستر نروژي با آنكه همه در مايه هاي موسيقي سنتي ايراني است اما از حال و هواي موسيقي تلفيقي برخوردار است.
وي توضيح مي دهد: در اين كار من تلاش دارم تا اركستر نروژي همانند يك اركستر ايراني عمل كند كه در اين رهگذر مشكل ترين بخش كار به نت هاي ربع پرده اي قطعات هفت و 10 ضربي مرتبط مي شود. نوازنده ايراني با اين حال مي گويد كه خوشبختانه اعضاي اين اركستر پيش از اين سابقه نواختن ربع پرده هايي را داشته اند.

در بيستمين جشنواره بين المللي فيلم ريگا به نمايش درمي آيد
۷ فيلم كوتاه ايراني در زادگاه آيزنشتاين
گروه ادب و هنر- در بيستمين جشنواره بين المللي فيلم ريگا Riga Iteratioal Film …Arseals” كه از روز دوشنبه(25 شهريور) در كشور لتوني آغاز به كار خواهد كرد، 7 فيلم كوتاه داستاني، مستند و انيميشن از توليدات مركز گسترش سينماي مستند و تجربي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به نمايش درخواهند آمد.
روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اعلام كرد: اين 7 فيلم كوتاه كه براي نمايش در بخش پانوراما(چشم انداز) جشنواره با مضمون خاورميانه برگزيده شده اند، به اين شرح هستند: ميلكان(مينو كياني) حفره(وحيد نصيريان)، كاغذ باد(علي زماني عصمتي)، نقش(فرشيد آذري)، خيمه شب بازي(رضا ديانوش)، در سه ثانيه اتفاق افتاد(حسين ضيايي) و بر بوم زمان(محمدتقي راوندي).
فيلم سينمايي 35 ميليمتري يادداشت بر زمين اولين ساخته بلند علي محمد قاسمي به تهيه كنندگي اين مركز نيز در بخش مسابقه بين المللي جشنواره ريگا روي پرده خواهد رفت.
ريگا مركز كشور لتوني و زادگاه سرگئي آيزنشتاين يكي از نوابغ تاريخ سينماست.

نمايش آثار تازه واردهاي انجمن نقاشان
گروه ادب و هنر- نمايشگاه آثار اعضاي تازه وارد انجمن هنرمندان نقاش ايران از 25 شهريورماه جاري در نگارخانه مميز - خانه هنرمندان ايران - برپا مي شود.
اين نمايشگاه دربرگيرنده آثار 43 هنرمند از اعضاي وابسته و پيوسته تازه اين انجمن است كه طي سال جاري به عضويت اين انجمن درآمده اند.
آثار يادشده بدون موضوع و محدوديت براي نمايش انتخاب شده اند و آثار هنرمنداني چون مهناز احمدي، فرح استاد هاشمي، سميرا اسكندرفر، محمد اسكندري، آزاده اعتباريان ، برنا ايزدپناه، شبنم باقري، راضيه بذرافشان، گيلدا بريماني، پويا جمالي، ثمينه حسينيان ، نرجس خباززادگان، بابك خدابنده، مرجان خسروي، فاطمه داوودي نبي، رضا درخشاني، مصطفي دشتي و ... را شامل مي شود. اين نمايشگاه تا دوم مهرماه در نگارخانه مميز خانه هنرمندان ايران برپا خواهد ماند.
قرار بود دومين نمايشگاه هنرمندان دهه هاي
40 و 50 نيز با آغاز سال تحصيلي و فصل نمايشگاه هاي هنري،- مهرماه سال جاري- در گالري مميز خانه هنرمندان ايران برپا  شود.

بررسي نقش انجوي در ادبيات عاميانه ايران
گروه ادب و هنر- فعاليت هاي ابوالقاسم انجوي شيرازي بنيانگذار برنامه راديويي فرهنگ مردم و از محققان ادبيات عامه امروز در همين برنامه مرور مي شود.
در اين برنامه ضمن مرور زندگي نامه مرحوم انجوي شيرازي به نقش وي در تدوين و گردآوري فرهنگ و ادبيات عامه ايران پرداخته مي شود.
او بنيانگذار برنامه راديويي فرهنگ مردم بود كه براي اولين بار در تاريخ 25 فروردين ماه 1341 از راديو ايران پخش شد. اين برنامه ابتدا به صورت هر ماه يك برنامه اجرا مي شد كه تقاضاي مكرر شنوندگان برنامه موجب گرديد كه از سال 1345 هر پانزده روز يك بار و بعد از آن هر هفته يك بار به مدت يك ساعت از راديو پخش شود. اين برنامه يكي از عوامل تأسيس مركز فرهنگ مردم در سال 1345 شد. در بخشي از اين برنامه به مديريت انجوي شيرازي راه و روش گردآوري فرهنگ مردم به داوطلبان افتخاري از طريق جزواتي كه تهيه شده بود آموزش داده مي شد.

چشم انداز
كارهاي آينده رضا رئيسي
گروه ادب و هنر- رضا رئيسي (نويسنده) در حال حاضر مشغول بازنويسي فيلمنامه اي با عنوان رفقاي خدا براي سيماست.
رفقاي خدا زندگينامه سردار شهيد مهدي زين الدين است كه در هجده قسمت تدوين خواهد شد و نگارش آن تا پايان پاييز به اتمام خواهد رسيد.
همچنين اين نويسنده ويراستاري رمان بهشت احمق ها كه مجموعا 1200 صفحه است را به پايان رسانده و از سوي نشر سوره مهر منتشر خواهد كرد، اين رمان داراي مضموني سياسي، تاريخي و جنايي است و به زودي به بازار كتاب و ادبيات روانه خواهد شد.
رئيسي همچنين رمان موج و مرجان كه به بيان وقايع تاريخي خرمشهر مي پردازد را از سوي نشر سوره مهر در سه جلد در دست چاپ دارد. اين رمان محصول 14 سال تحقيق و بررسي اسناد تاريخي است كه در قالب داستاني بيان و تدوين شده است.
كبوتر و قلب سنگي عنوان رمان ديگري به قلم اين نويسنده است كه از سوي نشر روشنگران  منتشر شده است، همچنين اثر خبرنگار جنگي  اين نويسنده كه رماني مستندگونه است و در خصوص نقش زنان در جنگ مي باشد به چاپ دوم رسيده است. اين اثر در 180 صفحه و شمارگان 5000 نسخه از سوي نشر ياد بانو منتشر شده است.

ديدگاه
عليرضا قزوه و ادبيات دفاع مقدس
016656.jpg
گروه ادب و هنر- عليرضا قزوه گفت: ادبيات دفاع مقدس راه خود را پيدا كرده است، البته نه در آثار شاعران قديمي و اشخاصي كه از سر تفنن شعر مي گويند، بلكه در آثار جوانان دلسوزي كه اگر دير آمدند، ولي شير آمدند.
عليرضا قزوه درباره تاثيرگذاري كنگره شعر دفاع مقدس گفت: اگر كنگره شعر با برنامه ريزي منظم و محتواي درست همراه باشد، نبايد در تاثيرگذاري آن شك كرد و اگر شكي هست به بي نظمي ها ما مربوط مي شود، چرا كه هر سه كلمه ادبيات دفاع مقدس پاك هستند و اگر ناپاكي احساس مي شود، از ماست.
قزوه تصريح كرد: در اين كنگره ها با برنامه ريزي درست بايد استعدادهاي جوانان را كه وارث ادبيات دفاع مقدس هستند، كشف كنيم و اين ميراث را به آنها منتقل كنيم.
وي با بيان اين مطلب كه در زمينه ادبيات دفاع مقدس كم كار شده است، افزود: اگر ادبيات دفاع مقدس را درست مرور كنيم، متوجه كمبودهايي در زمينه ادبيات دفاع مقدس مي شويم؛ چون حتي شاهنامه فردوسي هم با همه عظمتش، بيشتر از آن كه حماسه باشد، تغزل است.
قزوه بيان داشت: ادبيات حماسي و دفاع مقدس بايد پاك باشد و بتواند از دشمن زهر چشم بگيرد و روحيه سلحشوري را در مردم ايجاد كند.
قزوه با بيان اين مطلب كه دفاع هشت ساله ما نياز به ادبيات دفاع مقدس را تشديد كرده است، افزود: دفاع مقدس ما فضايي را ايجاد كرد كه اين نوع ادبيات را جدي بگيريم، اگر چه پيش از اين نيز اين نوع از ادبيات را داشتيم و اشعار حماسي، رجزخواني و شعاري در ايام دفاع مقدس سروده مي شد كه به اقتضاي حال و هواي دوران جنگ بود، ولي معمولا بعد از جنگ، فضاي مناسبي براي خلق آثار ادبي خوب فراهم مي شود.
او همچنين تصريح كرد: به نسلي احتياج داريم كه باوجدان باشد و بتواند با جديت خود، اين پست را از شاعران دوران دفاع مقدس تحويل بگيرد.

اخبار كوتاه
عاليم قاسيم اف در كاخ نياوران
عاليم قاسيم اف، موسيقيدان و خواننده آذربايجان در آخرين هفته تابستان امسال در فضاي باز كاخ نياوران اجراي برنامه خواهد داشت.
اين كنسرت كه قرار بود اوايل شهريورماه در كاخ نياوران برگزار شود با سه هفته تأخير از سي ام شهريور تا اول مهرماه در فضاي باز كاخ نياوران برگزار خواهد شد.

كامكارها در لندن
گروه موسيقي كامكارها براي اجراي همزمان با سال مولانا به لندن دعوت شد.
هوشنگ كامكار، سرپرست اين گروه گفت: گروه ما به مناسبت بزرگداشت مولانا در سال مولانا، براي اجرا در لندن دعوت شده است ولي هنوز ما براي اجرا در اين برنامه تصميم قطعي نگرفته ايم.
وي تاكيد كرد: ما در حال تصميم گيري در اين زمينه هستيم كه آيا مي توانيم در برنامه شركت كنيم يا نه؟
گروه كامكارها قرار است آبان ماه در تالار وزارت كشور به اجراي برنامه بپردازد.

جشنواره  سينماي زنان در فلسطين
دومين جشنواره  سينماي زنان در فلسطين با اكران فيلم هاي فلسطيني و خارجي در كرانه  باختري و نوار غزه آغاز شد.
اكران فيلم هاي جشنواره  سينماي زنان در فلسطين از عصر روز سه شنبه آغاز شده و تا اواسط دسامبر ادامه خواهد يافت.
در طول اين جشنواره 12 فيلم از كارگردانان زن فلسطيني در 10 دانشگاه كرانه باختري و نوار غزه از جمله دانشگاه هاي نابلس، بيرزيت الخليل و بيت لحم اكران خواهد شد.

سومين جشنواره نقد كتاب
سومين جشنواره نقد كتاب، همزمان با چهاردهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.
آثاري كه در حوزه نقد كتاب در سال 1384 منتشر شده اند، مورد ارزيابي قرار مي گيرند. اين آثار مي بايست در يكي از مجلات تخصصي يا در صفحات مربوط به كتاب در روزنامه ها، كتاب هاي مرتبط با نقد منتشر شده باشد.

فرهنگ و هنر ايران در برزيل
هفته فرهنگي تصاويري از شرق با برپايي نمايشگاهي شامل 30 قطعه عكس از تمدن و جلوه هاي فرهنگي ايراني اسلامي و نمايش فيلم هايي از ايران و چشم انداز فيلم هاي لبنان و فلسطين اسفند 85 در سائو پائولو برزيل برگزار مي شود.
با توجه به جمعيت 30 ميليوني عرب مسلمان در كشور برزيل، اين برنامه با مديريت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و همكاري انستيتو فرهنگ عرب در برزيل برپا خواهد شد.

نقش كوروساوا در سينماي ژاپن
سمپوزيوم بررسي نقش آكيرا كوروساوا در توسعه سينماي ژاپن، نمايشگاه عكس هاي اختصاصي و ساير آثار هنري وي روزهاي پنج شنبه و جمعه 23 و 24 شهريور از ساعت 16 در خانه سينما برگزار مي شود.
در اين برنامه ها علاوه بر سينماگران صاحب نام كشور و مسئولان فرهنگي- هنري، هيأتي ژاپني متشكل از خانم تريو نوگامي(دستيار و فيلمنامه نويس كوروساوا)، ساتورا ايزكي(تهيه كننده سينماي ژاپن) و دايساكو كيمورا(مدير فيلمبرداري آثار كوروساوا) هم حضور خواهند داشت.

زرد، قرمز، آبي در سعدآباد
چهارمين نمايشگاه دوره اي آثار نقاشي تحت عنوان زرد، قرمز، آبي با مشاركت مركز دايره المعارف انسان شناسي و موسسه پژوهشي ابن سينا در نگارخانه سعدآباد برپا شد.
اين نمايشگاه به منظور شناساندن و معرفي هر چه بيشتر هنرمندان جوان، بالا بردن سطح كيفي آثار به جهت ارتقاي استانداردها، ايجاد اشتغال و تقويت بنيه مالي هنرمندان، ايجاد بستري مناسب جهت فروش آثار و ارتقاي سليقه مخاطبين از بيستم شهريور به مدت 7 روز از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 20 در نگارخانه كاخ سعدآباد برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه بيش از 104 اثر نقاشي به سبك مدرن انتزاعي از 50 هنرمند جوان به صورت گروهي به نمايش درآمد.
بازديد براي عموم آزاد است.

ارتفاع پست و روبان قرمز در شبكه دو
016653.jpg
فارس: فيلم سينمايي ارتفاع پست و روبان قرمز 27 و 31 شهريورماه از شبكه دوم سيما پخش مي شود.
به دنبال پخش جشنواره فيلم هاي تابستاني كه از اوايل تابستان از شبكه دوم سيما پخش مي شود، فيلم سينمايي ارتفاع پست به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا دوشنبه۲۷ شهريورماه ساعت 30/ 23 از شبكه دوم سيما پخش مي شود.
در اين فيلم كه بازيگراني چون حميد فرخ نژاد ، گوهر خيرانديش و ليلا حاتمي به ايفاي نقش مي پردازند به زندگي زوجي اختصاص دارد كه قصد خارج شدن از مرز جنوبي ايران را دارند. فيلم سينمايي روبان قرمز نيز به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا جمعه 31 شهريورماه ساعت 30/ 17 از اين شبكه پخش مي شود.
در اين فيلم بازيگراني چون پرويز پرستويي ، آزيتا حاجيان و رضا كيانيان به ايفاي نقش مي پردازند و داستان آن به پاكسازي منطقه مين گذاري شده دوران جنگ اختصاص دارد.
بنا بر اين گزارش، در ادامه پخش اين فيلمها، فيلم سينمايي اي تي محصول آمريكا و به كارگرداني استيون اسپيلبرگ شنبه 25 شهريور ساعت 30/23 روي آنتن مي رود كه محتواي داستان آن به فضا اختصاص دارد. صليب آهني نيز از ديگر فيلم هاي جشنواره فيلم هاي تابستاني است كه به كارگرداني سام پكين پا يكشنبه 26 شهريور ساعت 30/23 پخش مي شود. اين فيلم محصول كشور انگلستان است و داستان آن به زندگي يك سروان ارتش آلماني مي پردازد كه قصد دارد نشان لياقت صليب آهني را بگيرد.
همچنين فيلم سينمايي باشگاه امپراتوري به كارگرداني مايكل هوفمان نيز سه شنبه
28 شهريور ساعت 45 /20 از شبكه دوم سيما پخش خواهد شد.
اين فيلم كه محصول كشور آمريكا است در خصوص باشگاه امپراتوري است كه دوران تحصيل دانش آموزان در آن به نمايش درمي آيد و حوادث سال هاي تحصيل آنها به اين وسيله پيگيري مي شود.
چهارشنبه 29 شهريور نيز فيلم سينمايي گاندي به كارگرداني شيام بنگال محصول كشور هندوستان نيز ساعت 30/ 23 به روي آنتن اين شبكه مي رود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |