پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۴ - Sep 14, 2006
۶۲۰۰ پايگاه در سراسر كشور
جشن عاطفه ها امروز برگزار مي شود
عكس: راهب هماوندي
016698.jpg
گروه اجتماعي جشن عاطفه ها امروز در 6 هزارودويست پايگاه كميته امداد امام خميني(ره) در سراسر كشور برگزار مي شود.
ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني(ره)، اعلام كرد: در سال پيامبر اعظم(ص) در ماه معظم شعبان و در آستانه بازگشايي مدارس 6هزارو دويست پايگاه كميته امداد و نيروي مقاومت بسيج ، هداياي مردم نوع دوست و سخاوتمند كشورمان جهت دانش آموزان نيازمند را در جشن عاطفه ها جمع آوري مي كنند.
اين ستاد با دعوت از مردم نوع دوست و نيكوكار، مسئولان و دستگاههاي اجرايي براي مشاركت در اين كار خداپسندانه اظهار اميدواري كرده است تا در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد و شروع بهار علم دانش آموزان محروم كشور و آينده سازان ايران اسلامي در كنار همكلاسي هاي خود به تحصيل و علم آموزي مشغول شوند.
همچنين حاميان نيكوكار طرح اكرام كه حمايت مالي از كودكان يتيم تحت حمايت اين نهاد را عهده دار هستند هم مي توانند لوازم التحرير و ساير ملزومات مورد نياز ايتام تحت حمايت خود را از طريق اين نهاد در اختيار آنان قرار دهند.
ستاد احسان و نيكوكاري از برگزاري مسابقه بزرگ نقاشي عطر عاطفه ها در حاشيه برگزاري جشن عاطفه ها خبر داد و افزود: دانش آموزان مي توانند آثار خود را در روز برگزاري جشن عاطفه ها به پايگاههاي اين نهاد تحويل دهند.
ستاد احسان و نيكوكاري همچنين اعلام كرد: در تهران علاوه بر هزار پايگاه مستقر، 30 پايگاه اصلي كميته امداد امام خميني(ره)، نيز آماده جمع آوري هداياي مردمي به جشن عاطفه  است و برنامه هاي متنوعي به ويژه براي كودكان در پايگاههاي حسينيه ارشاد، مسجد النبي، امامزاده صالح و پارك لاله توسط هنرمندان صدا و سيما اجرا مي شود. گقتني است كه در جشن عاطفه هاي سال گذشته بيش از 26 ميليارد ريال از سوي مردم نيكوكار به اين امر خداپسندانه اختصاص يافته است. بنابر گزارشات ارائه شده از سوي مسئولان كميته امداد 70 درصد از كمك هاي مردمي در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرارمي گيرد تا در بين دانش آموزان نيازمند شناسايي شده توزيع شود 30 در صد باقيمانده نيز از سوي كميته امداد امام خميني(ره) بين دانش آموزان بي بضاعت توزيع مي شود.
حساب 3333 كميته امداد امام خميني(ره) بانك ملي شعبه پيام انقلاب اسلامي براي دريافت كمك هاي ريالي و حساب شماره 333 اين بانك براي دريافت كمك هاي ارزي مردم نيكوكار در نظر گرفته شده است.
علاقه مندان براي آگاهي بيشتر از فعاليت هاي كميته امداد مي توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي اين نهاد به آدرس WWW.EMDAD.ir اطلاعات لازم را دريافت كنند.

آيت الله شاهرودي خواستار ممنوعيت معاملات با قولنامه شد
016695.jpg
گروه اجتماعي- فرايند طولاني روند ثبت اسناد معاملات در جامعه ما منجر به انجام معاملات براساس پيش سندهايي به نام قولنامه شده است. اما قولنامه كه با هدف تسريع در انجام معاملات متداول شده چند سالي است خود به مشكلات و سوءاستفاده هاي مختلفي دامن زده است و منشأ گرفتاري خيل عظيمي از شهروندان و نيز مراكز مالي و بانك ها را فراهم كرده است.
شيوع اين قبيل مشكلات مسئولان دستگاه قضايي بويژه آيت الله شاهرودي را به اين فكر واداشته است تا با تدارك بخشنامه اي معاملات قولنامه اي را ممنوع اعلام كنند.
گروه اجتماعي- رئيس قوه قضائيه خواستار تنظيم بخشنامه اي براي ممنوع كردن معامله با قولنامه و همچنين خودداري كردن بانك ها از پذيرفتن سند قبل از استعلام از ثبت شد. آيت الله هاشمي شاهرودي ديروز در دومين همايش دادستان هاي عمومي، انقلاب و نظامي سراسر كشور، به افزايش پرونده هايي اشاره كرد كه مفسدان با در اختيار گذاشتن سند به بانك، اموال كلاني را دريافت كرده اند و گفت: بانك ها حق ندارند هيچ سندي را قبل از اينكه صحت و سلامت صاحب سند تائيد نشده، بپذيرند و بنا شده بخشنامه اي در اين خصوص تنظيم و صادر شود.
وي گفت: دادسراها با همت مسئولان و با سرعت احيا شد و مردم و دستگاه قضايي از فوايد مهم و مورد تحكيم قانون اساسي، برخوردار شده اند.هاشمي شاهرودي تاكيد كرد: احياي دادسراها نبايد با برگشت به شيوه ها و رويه هاي گذشته باشد، بلكه بايد از شيوه هاي مدرن و دادخواهي اسلامي و عادلانه بهره گيريم.
رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه بايد الگويي موفق و كارآمد نظامي و قضايي را به دنيا عرضه كنيم، تصريح كرد: انتظار مردم از دستگاه قضايي بيش از ساير دستگاه هاي حكومتي است و بايد تلاش بسياري در جهت جلب رضايت مردم صورت گيرد.
وي تصريح كرد: سياست قضايي را بايد مشخص كنيم و بايد سياست اصولي و اصلي را دنبال كنيم، چرا كه فهم اين نوع سياست و توجه به آن در رسيدن به هدف ها و رفع آسيب ها و همچنين ارتقا و كارآمدتر كردن دستگاه قضايي بسيار موثر است.هاشمي شاهرودي خاطر نشان كرد: سياست قضايي 3 محور كلان و اساسي دارد و مديران قضايي بايد اين 3 سياست را مد نظر قرار داده و حركت دستگاه قضايي را به سمت اين 3 محور سوق دهند.وي اولين محور و سياست اصلي دستگاه قضايي را بحث پيگيري از جرم، ادعا، شكايت و سالم سازي جامعه عنوان كرد و گفت: كشمكش در محاكم و دادسراها علائم بيماري يك جامعه است و بنابراين بايد رفع اين موارد جزء سياست اصلي دستگاه قضايي شود.
هاشمي شاهرودي به ورودي پرونده ها به دادسراهاي سراسر كشور اشاره كرد و گفت: ورودي پرونده ها در سال 84 حدود 3ميليون و 180 هزار پرونده بوده و از قبل نيز 153 هزار پرونده باقي مانده بود و اين آمار بسيار بالايي براي دستگاه قضايي محسوب مي شود.وي در ادامه گفت : از 3ميليون و 180 هزار پرونده در سال 84 حدود 2 ميليون و 898 هزار و 816 پرونده مختومه شده و 384 هزار و 538 پرونده باقي مانده است.
رئيس قوه قضائيه مهم ترين وظيفه قاضي را سالم سازي عنوان كرد و گفت: بخش عمده اي از تحقق اين امر به نهادهاي ديگر برمي گردد و هر سازماني كه منشا پيدايش حقوق عامه مردم باشد بايد مقررات سازمان هايي كه نقص دارد و منشا اختلافات است از جمله بيمه، بانك ها و شهرداري را شناسايي و رفع كند.
وي همچنين قضا زدايي و دادرسي عادلانه توام با حكمت و مديريت كارآمد را از ديگر سياست هاي مهم دستگاه قضايي برشمرد.

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت:
داروي ايدز در مرحله تائيد نهايي است
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: پرونده داروي درمان ايدز از يك ماه پيش، پس از رفع ابهامات علمي در وزارت بهداشت به جريان افتاده است و اكنون مراحل نهايي تاييد را در وزارت بهداشت مي گذراند.
رسول ديناروند افزود: ما علاقه مند بوديم كه اين دستاورد علمي به صورتي كه در شأن آن است در جامعه مطرح شود ولي متاسفانه زمينه لازم فراهم نشد و مسائل بسيار ابهام آميزي در حاشيه آن مطرح شد كه به صلاح نبود.
وي اضافه كرد: داروي جديد ايدز كه در كشور ما مراحل نهايي تصويب را مي گذراند، يك داروي طبيعي است و به هيچ وجه واكسن نيست، كه در درمان ايدز كاربرد دارد. مهمترين كاركرد اين دارو اين است كه با تقويت سيستم ايمني بدن، بيمار مبتلا به ويروس HIV را در برابر عفونتهاي ثانويه مقاوم مي كند.
ديناروند گفت: اين دارو پس از مصرف براي مدت مشخصي مي تواند سطح cd4 يا همان سطح ايمني بدن را بالا ببرد كه فعلاً بر اساس بررسي هاي انجام شده اين مدت بين 9 ماه تا يك سال است و ممكن است در آينده مدت اثربخشي آن افزايش يابد.
وي افزود: با مصرف اين دارو، يك بيمار مبتلا به ايدز در صورتي كه دچار عفونت ثانوي شود در برابر آن مقاومت مي كند اما اين طور نيست كه اين دارو منجر به پاك شدن بدن بيمار از ويروس HIV شود. هيچ كدام از داروهاي موجود دنيا براي اين بيماري نيز تا به حال نتوانسته اند ويروس اين بيماري را در بدن پاك كنند، زيرا ويروس ايدز يك ويروس سخت درمان است و در جاهايي از بدن قرار مي گيرد كه رسيدن دارو به آن سخت است.
معاون وزير بهداشت همچنين به مباحث مرتبط با دارو در اجلاس وزراي بهداشت كشورهاي شرق مديترانه اشاره كرد و گفت: هماهنگ سازي كشورهاي شرق مديترانه (منطقه امرو)، در مورد تستهاي پايداري فرآورده هاي دارويي با توجه به شرايط آب و هوايي اين منطقه از مواردي بود كه در اين اجلاس تصويب شد.
ديناروند افزود: مبحث ديگري كه در حوزه دارو در اجلاس وزراي بهداشت كشورهاي منطقه امرو مطرح شد موضوع آمادگي براي مقابله با پاندومي آنفلوآنزاي پرندگان و ذخيره سازي دارو در سطح كشورها و منطقه بود. وي اضافه كرد: در اين اجلاس در حوزه مسائل مرتبط با غذا بحثي نشد ولي در مورد مسئله قاچاق دارو در منطقه نيز قرار شد كه در اجلاس سال آينده وزراي بهداشت منطقه اين مسئله در ذيل بحث نظارت بر مصرف دارو در منطقه بررسي شود.

شرايط معافيت مشمولان ايراني
مقيم خارج از كشور اعلام شد
016701.jpg
گروه اجتماعي- رئيس سازمان وظيفه عمومي گفت: مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور تا چهارم بهمن ماه سال جاري، با دارا بودن برخي شرايط مي توانند با پرداخت مبلغ 50 ميليون ريال از خدمت معاف  شوند.
سردار كارگر رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا در خصوص شرايط معافيت مشمولان خارج از كشور به خبرنگار ما گفت: كليه كساني كه قبل از سن مشموليت (تاريخ تولد + 18) و قبل از تاريخ 29/12/82 از كشور خارج شده اند و زمان ورود به سن مشموليت در خارج از كشور بوده اند و حداقل داراي دو سال اقامت در خارج از كشور باشند، در اجراي مصوبه ستاد كل نيروهاي مسلح (كه تا چهارم بهمن ماه سال جاري معتبر است) معاف مي باشند.
كارگر در خصوص مشمولاني كه پس از رسيدن به سن مشموليت و قبل از تاريخ 4/11/82 از كشور خارج شده اند نيز، اظهار داشت: اين افراد بايد حداقل داراي دو سال اقامت در خارج از كشور باشند تا شامل معافيت فوق بشوند.
رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا، خاطرنشان كرد: آن دسته از مشمولاني كه قبل از سن مشموليت از كشور خارج و وارد كشور شده اند،  مشروط بر آن كه حداكثر تا سه سال قبل از سن مشموليت يعني 15 سالگي وارد كشور بشوند و حداقل داراي دو سال اقامت (سكونت) در خارج باشند نيز، معاف مي شوند.
به گفته كارگر كليه اين مشمولان، مبلغ 50 ميليون ريال به عنوان خريد خدمت بايد پرداخت كنند و زمان اجراي آن نيز تا چهارم بهمن ماه سال جاري مي باشد.وي در خصوص چگونگي اقدام اين مشمولان،  اظهار داشت: هريك از مشمولان بالا، در صورت تمايل به معافيت مذكور، مي توانند شخصاً يا از طريق انتخاب يك نفر به عنوان وكيل اقدام كرده و در صورت احراز شرايط به متقاضي يا وكيل معرفي شده ابلاغ خواهد شد كه نسبت به واريز مبالغ تعيين شده اقدام كنند.
وي افزود: پس از تكميل پرونده كارت معافيت صادر و از طريق پست به آدرس متقاضي و يا وكيل ارسال خواهد شد.
كارگر يادآور شد: تعيين اقامت و سكونت در خارج از كشور به عهده نمايندگي ها و كنسولگريهاي ايران در كشورهاي محل اقامت مشمول مي باشد؛ مشمولان با مراجعه به اين مراكز مي توانند نمونه برگه را دريافت كنند.وي با اشاره به اين كه معافيت مذكور شامل مشمولاني كه به خدمت اعزام شده و فرار كرده اند نمي شود، تصريح كرد: تنها در صورتي كه به جرم فرار اين مشمولان رسيدگي شده باشد،  اين قانون براي آنان قابل اجرا است.رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا، در پايان يادآور شد: مشمولاني كه با ارائه تعهد به سازمانها و ارگانهاي دولتي از كشور خارج نشده اند پس از موافقت سازمان مربوطه مي توانند از معافيت مذكور بهره مند شوند.

راه اندازي اولين مركز پلاسماگيري مستقيم ايران
فارس: اولين مركز پلاسماگيري مستقيم ايران به روش فريزس با حضور معاون غذا و داروي وزارت بهداشت راه اندازي شد.
رسول ديناروند، در مراسم افتتاح اين مركز در تهران، گفت: از شركتي كه با همكاري شركت بيوست آلمان در ايران اولين مركز پلاسماگيري را راه اندازي كرده است، انتظار داريم مطابق تعهدي كه به وزارت بهداشت داده همزمان با توسعه اين مركز به سه شعبه ديگر پلاسماگيري مستقيم، سايت پالايشگاه خون را نيز تا دو سال آينده در كشور راه اندازي كند.
وي ادامه داد: با توجه به گران بودن فرآورده هاي خوني مشتق از پلاسما در سراسر جهان بهترين سرمايه گذاري در حال حاضر در حوزه دارو، حركت به سمت توليد اين فرآورده ها در داخل كشور است اما تا آن زمان بايد بتوانيم پلاسماي ايراني را كه از سالم ترين پلاسماها در دنياست، در كشور توليد كنيم و با ارسال آن به كشورهاي ديگر محصولات خوني حاصل از پلاسماي ايراني در اختيار بيماران قرار دهيم.
وي گفت: توليد پلاسماي ايراني در داخل كشور از سال گذشته آغاز شده و اولين محموله حامل اين پلاسماها كه شامل داروهاي نقص ايمني IVIG است، اكنون در گمرك منتظر ترخيص است.
وي افزود: توليد پلاسما در داخل كشور علاوه بر بالابردن ضريب امنيت محصولات حاصل از آن براي بيماران موجب 30درصد صرفه جويي ارزي براي كشور مي شود و حداقل سالي 20 ميليون دلار صرفه جويي ارزي به همراه دارد و قدم بعدي تاسيس پالايشگاه خون در ايران است.
3 هزار زنداني در ماه رمضان به مرخصي مي روند

گروه اجتماعي - معاون دادستان تهران گفت: در صورت موافقت رئيس قوه قضائيه 3هزار زنداني از زندانهاي استان تهران در ايام ماه مبارك رمضان به مرخصي خواهند رفت.
محمود سالاركيا افزود: هم اكنون در حال اخذ مجوز از رئيس قوه قضائيه در خصوص اعطاي مرخصي به زندانيان هستيم كه با اخذ آن ارائه مرخصي به زندانيان واجد شرايط آغاز مي شود.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص اينكه چه افرادي شامل مرخصي خواهند شد، گفت: اعطاي مرخصي فقط به زندانيان داراي محكوميت هاي مالي، جزاي نقدي و جرايم غيرعمد خواهد بود و مجرمين خطرناك و سابقه دار نمي توانند از آن استفاده كنند.
طرح جمع آوري تجهيزات گيرنده ماهواره اي ادامه خواهد داشت
گروه اجـتماعي- مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي با صدور اطلاعيه اي بر تداوم طرح جمع آوري تجهيزات گيرنده ماهواره در سراسر كشور تاكيد و اعلام كرد: در اجراي اين طرح ماموران با هماهنگي مراجع قضايي، در صورت لزوم، ورود به منزل نيز خواهند داشت. بر اساس اين اطلاعيه، استفاده از تجهيزات گيرنده ماهواره اي بر اساس قانون ممنوع است و ماموران انتظامي طي هماهنگي با مقامات قضايي اقدام به جمع آوري اين گونه تجهيزات مي كنند و در صورت لزوم نيز به منازل وارد خواهند شد.

برگزاري سمينار آموزشي 2 روزه حقوق مالكيت فكري
گروه اجتماعي- اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به منظور اشاعه و ارتقاء سطح دانش كارشناسان و متخصصان مالكيت معنوي با حضور مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، وزارت بهداشت و جمعي از ميهمانان خارجي سمينار آموزشي 2 روزه حقوق مالكيت فكري برگزار كرد.سيدحسن ميرحسيني مدرس دانشگاه در اين نشست علمي، استقرار نظام مالكيت فكري قوي و پايدار را در كشور حائز اهميت و برگزاري اين گونه نشست ها را در راستاي ارتقاء سطح دانش كارشناسان و فراهم شدن زمينه هاي رشد مالكيت فكري مفيد دانست.وي در ادامه به مقايسه مفاد طرح ثبت اختراعات، علائم تجاري، طرح هاي صنعتي با موافقتنامه تريپس (TRIPS)، پرداخت و طرح تقديمي به مجلس شوراي اسلامي را علي رغم اين كه بيش از چهار سال از تهيه آن مي گذرد، منطبق و هماهنگ با اين موافقتنامه دانست.ميرحسيني در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه مالكيت فكري، در بعد بين المللي گفت: پيوستن به كنوانسيون هاي بين المللي طي سالهاي اخير، الحاق به كنوانسيون تأسيس سازمان جهاني مالكيت معنوي، موافقتنامه و پروتكل مادريد در خصوص ثبت بين المللي علائم تجارتي، موافقتنامه ليسبون در مورد حمايت از اسامي مبدأ و ثبت بين المللي آن، موافقتنامه مادريد در رابطه با مشخصات غيرواقع مبدأ و نيز پيشنهاد الحاق به معاهده همكاري ثبت اختراع كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح است از گام هاي اساسي در جهت تطبيق نظام داخلي مالكيت معنوي ايران با نظام بين المللي است.ميرحسيني، نظام مالكيت ادبي و هنري ايران را در مجموع هماهنگ و همخوان با نظام بين المللي ندانست و ضمن برشمردن نواقص قوانين و مقررات داخلي در اين خصوص، گفت: عدم الحاق ايران به معاهدات مربوط به حقوق مالكيت ادبي و هنري موجب شده است كه نظام داخلي مالكيت ادبي و هنري ايران بر خلاف نظام مالكيت صنعتي فاصله زيادي با نظام بين المللي حقوق مالكيت ادبي و هنري داشته باشد.محمدحسن كياني مديركل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نيز در اين سمينار آموزشي با اشاره به نقش اساسي حقوق مالكيت معنوي در ايجاد زمينه ابتكار، توسعه، سرمايه گذاري و تجارت بين المللي گفت: تغيير و تحولات در جهان كنوني با شتاب بيشتري در حال انجام است و ضرورت هاي جديدي در دولت ها و ملت ها به منظور تطابق با الزامات و نيازهاي جامعه جهاني ايجاد كرده است.وي تصريح كرد: توجه روزافزون به نظام مالكيت فكري پويا كه بتواند در جلب سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي و برانگيختن خلاقيت ها و نوآوري ها مؤثر و كارآمد باشد، از مسائل زيربنايي و عامل مهمي در امر توسعه و زمينه ساز رشد فناوري هاي بومي در كشور به شمار مي آيد. وي خاطرنشان كرد: سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به عنوان متولي امر با همكاري قوه قضائيه، مجلس و ديگر سازمان هاي ذي ربط و با بهره گيري از كمكهاي فني سازمان جهاني مالكيت معنوي اقدامات مهم و اساسي در ارتقاء مالكيت فكري به ويژه در زمينه هاي اصلاح و به روز كردن قوانين و مقررات، توسعه و بهبود مهارتها و منابع انساني و نوسازي اداره مالكيت صنعتي انجام داده است.

اساسنامه سازمانهاي خدمات درماني
و بازنشستگي تغيير مي كند
فارس: معاون هماهنگي و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي گفت: اساسنامه سازمانهاي خدمات درماني و بازنشستگي كشوري تغيير مي كند.
محمود جعفري افزود: بر اساس ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، وزرات رفاه مكلف شده است، اساسنامه كليه دستگاههاي اجرايي، صندوق ها و نهادهاي دولتي و عمومي فعال در قلمرو هاي بيمه اي، حمايتي و امدادي را بررسي و اصلاح كند كه در حال حاضر اساسنامه صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير و سازمان تأمين اجتماعي اصلاح شده است.
وي ادامه داد: اصلاحات صورت گرفته در اين اساسنامه ها براي اجرايي شدن نيازمند تصويب در شوراي عالي رفاه است كه در حال حاضر در نوبت طرح در اين شوراست.
معاون هماهنگي و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي اظهار داشت: در حال حاضر وزارت رفاه براي برگزاري جلسات تغيير در اساسنامه سازمان بيمه خدمات درماني و سازمان بازنشستگي كشوري برنامه ريزي مي كند.

تغيير چهره طرق ابتلا به ايدز
زنگ خطر جدي
گروه اجتماعي- مريم غفاري: رشد 10 برابري بيماريهاي آميزش در 6 سال اخير و افزايش رفتارهاي جنسي به دليل جواني جمعيت كشور از يك سو و تغيير چهره طرق ابتلا به ايدز به سمت روابط جنسي از سوي ديگر، زنگ خطري جدي است كه ضرورت آموزش و اطلاع رساني عمومي در زمينه پيشگيري از ايدز را دو چندان مي  كند.كارشناسان و مسئولان هشدار مي دهند كه در صورت عدم پيشگيري از طريق افزايش سطح آگاهي جامعه در برابر ايدز، احتمال افزايش شمار مبتلايان به ايدز به  دلايل ناشناخته وجود دارد از اين رو، بحث بازنگري نظام جمع آوري اطلاعات در دستور كار وزارت بهداشت قراردارد تا اين ميزان كاهش يابد.براساس اين گزارش، بالاترين رده سني مبتلا به HIV مثبت با 2/40 درصد مربوط به گروه سني 25 تا 34 ساله و 2/30 درصد مربوط به گروه سني 35 تا 44 سال بوده است. از آنجايي كه كشور هنوز به وضعيت همه گيري و نگران كننده در زمينه ايدز نرسيده است، اين يك فرصت تلقي شده و باقي ماندن در مرحله انكار، تهديد است.اين گزارش مي افزايد: تشخيص بيماريهاي مسري مقاربتي مشكل است زيرا عفونت حاد ممكن است بدون علامت باشد و به عوارض وخيمي مانند بيماريهاي التهابي لگن، عقيمي، مرگ و مير و سرطان رحم منجر شود. تماس جنسي با فرد آلوده يا انتقال از مادر آلوده به كودك مهمترين علل ابتلا به اين بيماري به شمار مي روند و خطر سرايت HIV را نيز افزايش مي دهند، لذا آموزش در خصوص پيشگيري از اين بيماري اهميت ويژه اي دارد.
به گزارش ايسنا،  آخرين آمار بيماريهاي آميزشي در كشور بر مبناي تشخيص علتي 200 هزار و 983 نفر و تشخيص علامتي 932 هزار و 889 نفر اعلام شد.
بر اساس توزيع اطلاعات كشوري STI (عفونت هاي آميزشي) و بر اساس تشخيص علتي اين بيماريها در ايران، تعداد موارد شناسايي شده سوزاك 5 هزار و 592 نفر، تريكومونيازيس 101 هزار و 510 نفر، تبخال ژينتال 2 هزار و 964 نفر و سيفليس 795 نفر اعلام شد. اين در حاليست كه تعداد زنان مبتلا به بيماريهاي التهابي لگن 42 هزار و 306 نفر و تعداد موارد التهاب مجراي غيرسوزاكي مردان 3 هزار و 276 مورد گزارش شده است. بر اساس آخرين آمار، درگيرترين گروه سني بر مبناي تشخيص علتي با 69 هزار و 30 نفر مبتلا در رده سني 20 تا 29 سال هستند و سپس گروه سني 30 تا 39 سال با 67 هزار و 962 مبتلا و بالاخره رده سني 40 تا 49 سال با 35 هزار و 214 نفر در رده بعدي قرار دارند. همچنين، بيماريهاي چشمي نوزادان به علت ابتلاي والدين مبتلا به بيماريهاي آميزشي، در 6 هزار و 482 نوزاد دختر و پسر ايراني گزارش شده است.
بر اساس گزارش توزيع اطلاعات كشوري STI و نتايج تست سرولوژيكي سيفليس در ايران از يك ميليون و 562 هزار و 464 نفر از مابين اهدا كنندگان خون، زنان باردار، داوطلبان ازدواج، بيماران آميزشي و غيره و تست R.P.R ، حدود 774 نفر با نسبت 50 در 100 هزار نفر جمعيت مثبت گزارش شده است. همچنين، از 310 هزار و 357 نمونه اي كه تست VDRL (تست سيفليس) بر روي آنان انجام شده يكهزار و 379 نفر با نسبت 444 در 100 هزار نفر جمعيت تست VDRL مثبت داشتند.

جمع آوري داروهاي مازاد خانگي
گروه اجتماعي- طرح جمع آوري داروها و وسايل پزشكي مازاد خانوارها براي دومين سال، همزمان با مراسم جشن عاطفه ها با همكاري مشترك نيروي مقاومت بسيج، كميته امداد امام(ره) و معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت در سراسر كشور اجرا مي شود.
فرخ مختارزاده، مدير بهداشت و محيط زيست سازمان بسيج سازندگي با اعلام اين خبر، هدف اصلي اجراي اين طرح را سم زدايي از منازل يا جمع آوري داروهاي مازاد عنوان كرد.
وي ضمن اشاره به جمع آوري 20تن دارو در برنامه مشابه سال گذشته كه بيشتر شامل آنتي بيوتيك ها بود گفت: اجراي صحيح و گسترده طرح موجب كاهش فشار كاري اورژانس كشور از نظر ميزان مواجهه با مسموميت هاي دارويي است.
وي همچنين هشدار داد: تاكنون در دسترس بودن داروهاي دپو شده در منازل با توجه به شرايط نامناسب نگهداري آنها، در كنار مصرف خودسرانه، خوددرماني و يا مصرف اشتباه، مسموميت هاي دارويي بسياري به دنبال داشته است.
مختارزاده گفت: بررسي ها نشان مي دهد كه مردم 85درصد داروها را در يخچال نگهداري مي كنند كه با توجه به شرايط و دماي مطلوب براي نگهداري آنها (4 تا 25 درجه) اين موضوع منجر به از بين رفتن خاصيت دارويي و حتي سمي شدن آنها مي شود. مدير بهداشت و درمان بسيج سازندگي با انتقاد از نوع اطلاع رساني و برنامه ريزي در اين زمينه گفت: در سيكل توليد، توزيع، تجويز و مصرف دارو هيچ گونه پيشنهاد و راهكار مناسبي در مورد داروهاي مازاد خانگي به مردم ارايه نشده و اين امر زمينه ساز انباشته شدن داروهاي بسياري در منازل به دليل ارزش ريالي آنها براي مردم شده است.
مختارزاده همچنين افزود: داروهاي جمع آوري شده پس از مراسم به وسيله نيروهاي تخصصي بسيج جامعه پزشكي، معاونت بهداري  نيروي مقاومت و مؤسسه تأمين درمان بسيجيان تفكيك شده و در نهايت داروهاي غيرقابل استفاده و تاريخ مصرف گذشته، پنجم آبان ماه سال جاري با نظارت معاونت دارو و غذاي وزارت بهداشت و درمان معدوم خواهد شد و مابقي داروها توسط تيم هاي اعزامي بسيج جامعه پزشكان به مناطق محروم فرستاده خواهد شد.

پاسخ
توضيح در باره يك دستگاه پزشكي
در پي درج نامه اي تحت عنوان تجارت با جان در صفحه سخنگاه همشهري مورخ۸۵-06-02 توضيحاتي از سوي شركت تابان تصوير تحت عنوان نماينده اتوسي پاپ مدل رسپيرونيكس به همشهري ارسال گرديد. در اين پاسخ خاطرنشان شده است:
دستگاه ساخت آمريكا است و در آلمان شعبه دارد. قيمت دستگاهي كه به نويسنده نامه اعلام شده، مربوط به دستگاه سي پاپ مي باشد، اما دستگاهي كه وي نياز داشته اتوسي پاپ است كه نوع به خصوصي است و قيمت آن طبق اعلام كمپاني بالاتر مي باشد. همچنين قيمت دستگاه در سايت مربوطه به دلار است و با احتساب هزينه هاي ثبت سفارش، عوارض داخلي، حمل، عوارض گمركي، بيمه و ماليات و سود قانوني شركت بابت ارايه خدمات پس از فروش بالاتر خواهد بود.
تنظيم دستگاه (فشار مورد نياز براي تنفس بيمار) به عهده پزشكان و پرستاران كلينيك بر اساس نتيجه تست هاي گرفته شده از بيمار مي باشد و شركت فقط خدمات فني دستگاه را ارايه مي دهد. تجهيزات پزشكي تحت نظر دقيق و قانوني اداره كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور پس از بررسي هاي فني و پزشكي لازم با مجوز وارد كشور مي شود و چنانچه دستگاهي خارج از سيستم خريداري شود براي تحت پوشش گارانتي قرار دادن دستگاه، دريافت مبلغي قانوني حق مسلم اين شركت است.
پروژه  روشنايي اجرا مي شود
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق جنوب شرقي تهران در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم همشهري مورخ 12/6/85 با عنوان كمبود روشنايي در بزرگراه آزادگان توضيح داده است: طرح تأمين روشنايي بزرگراه آزادگان (حد فاصل خيابان شهيد رجايي تا ميدان افسريه) تهيه شده و شهرداري منطقه در حال آماده سازي بستر مناسب براي اجراي پروژه روشنايي بزرگراه آزادگان مي باشد كه پس از اعلام آمادگي توسط شهرداري، پروژه روشنايي اين بزرگراه در كمترين زمان ممكن اجرا خواهد شد.

با مردم
اتوبوس هاي فرسوده را عوض كنيد
@ بعضي از اتوبوس هايي كه در مسير باغستان، فرديس و گوهردشت به جابه جايي مسافر مي پردازند، متعلق به 50 سال پيش مي باشند و به همين اندازه هم فرسوده و خطرآفرين اند. براي نوسازي يا حداقل به كارگيري اتوبوس هاي بهتر در اين خطوط به منظور حفظ جان مردم، بايد اقدام شود.
احمدرضا جلالي- باغستان
پيشنهادي براي ميدان ونك
@ نصب پل عابر پياده در ميادين تهران از جمله رسالت و ميدان انقلاب، به رواني رفت وآمد خودروها و كاهش بار ترافيك كمك كرده است. پيشنهاد مي كنم در ميدان ونك كه از لحاظ آمد و شد عابران پياده، يكي از پررفت وآمدترين گذرگاه هاي شهري است، متناسب با فضا و معماري اين ميدان، پل عابر پياده نصب شود يا طرح زيرگذر براي اين ميدان به اجرا درآيد.
آقاي يوسفيان- تهران
خطر سرعت غيرمجاز
زمزمه هاي مربوط به تخفيف مجازات و يا عدم حبس رانندگاني كه به طور غيرعمد مرتكب حادثه رانندگي منجر به مرگ مي شوند، نگران كننده است. زيرا همان طور كه رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي نيز اشاره داشت، حوادث رانندگي در شهرها و جاده هاي كشور و تلفات ناشي از آن مسئله مهمي است كه بايد براي حل سريع آن چاره انديشي شود.
خانم ز. كلانتري- تهران
جاذبه هاي گردشگري انزلي
شهر انزلي و تالاب زيبا و بي همتاي آن يكي از مهم ترين جاذبه هاي گردشگري ايران و حتي جهان است، اما آن طور كه بايد به اين ثروت ملي توجه نمي شود و در نتيجه هر سال شاهد رشد تعداد جويندگان كار در شهر بندري انزلي هستيم. توجه بيشتر دولت و سرمايه گذاري هاي لازم و رعايت موازين زيست محيطي، مي تواند امكانات توريستي اين شهر را به منبع درآمدزايي تبديل كند.
نادر پاك نشان- بندرانزلي
ضرورت بررسي دقيق آتش سوزي خودروها
@ خودرو من بدون دليل در مقابل خانه ام دچار آتش سوزي شد و خسارات سنگيني به بار آمد. باتوجه به افزايش اين حوادث، خسارات وارده بايد چگونه جبران شود؟ آيا زمان تحقيق و بررسي دقيق ريشه اي اين مشكل كه گريبانگير تعدادي از خودروهاي ساخت داخل مي باشد، فرا نرسيده است؟
آقاي مبصريان- تهران
تمركز مشاغل در تهران
@ از وعده هاي مهم دولت، ايجاد اشتغال در شهرستان ها و جلوگيري از مهاجرت جوانان شهرستاني به تهران است، اما تمركز واحدهاي خودروسازي و صنايع جنبي آن در تهران و دور ماندن جويندگان كار در سراسر ايران از اين منابع اشتغال، مغاير با وعده ها و اهداف پيش گفته است.
آرش سعيدي- لشت نشاء

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |