پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۴ - Sep 14, 2006
موازي كاري نهادهاي مسئول مانع از ساماندهي روستاهاي تاريخي شده است
ساماندهي روستاهاي تاريخي در ابهام
گروه شهري- دبير كميته راهبردي گردشگري روستايي مي گويد تاكنون 365 روستاي هدف گردشگري شناسايي شده اند. بر اين اساس با تخصيص 4 ميليارد تومان اعتبار، برنامه هاي مطالعاتي و پروژه هاي اجرايي در 160 روستاي هدف گردشگري در حال اجراست.
به گفته وي، بايد با اجراي پروژه هاي گردشگري، بستر مناسب براي حضور گردشگران در روستاها فراهم شود. اين مقام مسئول در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين كه ايران از لحاظ آثار تاريخي جزو 10 كشور برتر جهان است گفته است: كشور ما از لحاظ تنوع اقليمي در شمار 5 كشور برتر جهان قرار دارد به طوري كه به طور همزمان 4 فصل در كشور وجود دارد ضمن آن كه ايران داراي 14 تنوع اقليمي است.
به گفته وي، با توجه به ماده 114 برنامه چهارم توسعه كشور، وظيفه و مسئوليت سازمان ها و دستگاههاي دولتي تعيين شده كه بر اساس آن، اين سازمان ها موظف اند با برنامه ريزي پاسخگوي گردشگران باشند.
اما واقعيت اين است كه به رغم اظهارات اين مقام مسئول هنوز اقدام چشمگير و يا درخور توجه در زمينه اجراي طرح هاي ساماندهي روستاهاي گردشگري صورت نگرفته و يا چندان درخور توجه نيست چرا كه متوليان ساماندهي روستاهاي تاريخي هنوز به يك اتفاق نظر براي ساماندهي اين مناطق دست نيافته اند.
سازمان شهرداري ها و دهياري ها كه مدعي است اين طرح را به طور مجزا اما با تاييد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اجرا مي كند، در آمار و ارقام اعتبارات امسال عنوان كرده كه براي اجراي اين طرح در بين 365 روستاي تاريخي در سال 85 اعتباري معادل 3 ميليارد تومان اختصاص داده است.
مجيد عبداللهي مديركل دفتر عمران و توسعه روستايي در گفت وگو با ميراث خبر با بيان اين كه بخشي از اين اعتبار در سطح استاني و بخشي ديگر به طرح هايي كه به طور متمركز به اين سازمان ارائه شده، اختصاص مي يابد، مي گويد: اين طرح ها پيش از اجرا توسط نماينده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در كميسيون ويژه اي كه در سازمان دهياري ها تشكيل شده، تاييد مي شود اما اجراي آنها به طور مجزا از طرح هاي مسئولان ميراث فرهنگي توسط دهياري ها اجرا مي شود.
گفته هاي عبداللهي در حالي است كه سال گذشته رييس سابق بخش دهياري هاي اين سازمان با بيان اين كه اجراي طرح هاي موازي از سوي دهياري ها و اداره هاي ميراث فرهنگي هر استان سبب شده تا بسياري از طرح ها با هزينه مضاعف و گاه با دو هدف متناقض اجرايي شود، وعده داده بود تا پس از انتخابات رياست جمهوري در اواخر شهريور 84 با تشكيل چند جلسه مشترك با مسئولان ميراث فرهنگي و بنياد مسكن طرح ساماندهي روستاهاي تاريخي با يك طرح و اعتبار مشخص با همكاري سه نهاد متولي يعني بنياد مسكن، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري ها و دهياري ها صورت گيرد.
اگرچه اين وعده در سال 84 اجرايي نشد و سازمان شهرداري ها و دهياري ها با اعتبار مجزاي 2 ميليارد توماني 84 طرح را در دو بخش مطالعاتي و اجرايي آغاز كرد، قرار بر اين بود اين اعتبار با اعتبار اختصاص يافته از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه در سال 84 معادل 2 ميليارد تومان براي آغاز مطالعات 40 طرح بود، يكجا براي طرح هايي مشخص اجرا شود.
اما امسال در حالي كه سازمان شهرداري ها و دهياري ها مدعي شده براي سال 85 مبلغ 3 ميليارد را براي طرح هاي اين سازمان در روستاهاي مورد نظر در نظر گرفته، مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مدعي شده اند كه دهياري ها حق ندارند اين اعتبار را براي طرح هاي مورد نظر خود اجرايي كنند بلكه آن را بايد براي طرح هايي هزينه كنند كه سازمان ميراث فرهنگي پس از مطالعات به آنها ارائه مي كند.
اين ادعاي محمد نمازي دبير كميته توريسم روستايي و عشايري است. او مي گويد: سازمان شهرداري ها و دهياري ها موظف است 4 ميليارد تومان را به طرح هاي پيشنهادي ميراث فرهنگي و گردشگري ارائه دهد و نبايد اين اعتبار را براي طرح هاي مورد نظر خود اجرايي كند.
اگرچه اين ادعا را مسئولان سازمان شهرداري ها و دهياري ها قبول ندارند، اما مسئولان مقابل در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اجرايي شدن اين نظريه تاكيد دارند.
از سويي وقتي از نمازي پرسيده مي شود كه اين سازمان به طور مجزا چه اعتباري را به اين طرح اختصاص داده، مي گويد كه معاون توسعه گردشگري اعتبار خوبي را به اين بخش داده اما اين اعتبار خوب را از مسئول اين بخش بپرسيد. مختار باقري كارشناس طرح هاي توسعه سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري هم حرف هاي نمازي را رد مي كند و مدعي است كه اين بخش موظف به تخصيص اعتبارات براي اجراي طرح هاي ساماندهي روستاهاي تاريخي نيست و اين امر متوجه بخشي است كه نمازي عهده دار آن است.
باقري در مورد وظايف بخش خود مي گويد: از ابتدا اين بخش تنها موظف به انجام طرح هاي مطالعاتي در 40 روستاي تاريخي بوده و اعتبارات لازم در اين بخش را تامين كرده و هيچ اعتباري براي اجراي طرح ها، مصوب نشده است. با اين گونه ادعاها تنها تصويري كه از اين ماجرا به چشم مي خورد تلاش هر بخش براي انداختن بار مسئوليت به بخش ديگر در كنار تصميم گيري مستقل و جداگانه هر دستگاه است.

چشم انداز
016713.jpg
بر اساس ماده 114 برنامه چهارم توسعه كشور، وظيفه و مسئوليت سازمان ها و دستگاههاي دولتي در ارتباط با گردشگري تعيين شده و اين سازمان ها موظف اند با برنامه ريزي پاسخگوي گردشگران باشند.
اين در حالي است كه  سازمان شهرداري ها به طور جداگانه طرح هاي مورد نظر خود را با اعتبار سازماني  اش توسط دهياري ها اجرايي مي كند. از سوي ديگر دبير كميته توريسم روستايي و عشايري هم مدعي است كه سازمان شهرداري ها و دهياري ها بايد اين اعتبار را به آنها بدهد تا مطابق سليقه اين سازمان خرج شود و در پايان هم دفتر طرح هاي توسعه سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري مدعي مي شود كه تنها طرح مطالعاتي تهيه مي كند و كميته توريسم روستايي و عشايري به اميد اختصاص اعتبار از سوي اين بخش نباشد.

بررسي آلودگي رودخانه ها
016719.jpg
گروه شهري- در حالي كه ورود پساب هاي صنعتي، خانگي و كشاورزي به رودخانه هاي كشور، به ويژه رودخانه هاي منتهي به خزر و خليج فارس، اين دو پهناب بزرگ را در آستانه بحران قرار داده است، مديركل آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست از انعقاد قرارداد با مشاوران براي بررسي آلودگي 10 رودخانه مهم كشور خبر داد.
سروش مدبري در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: در راستاي طرح جامع كاهش آلودگي رودخانه هاي مهم كشور، با بكارگيري مشاوران، مطالعات وضعيت آلودگي 10رودخانه مهم كشور شامل سفيدرود، كرخه، سيمينه رود، زرينه رود، حله، گرگان رود، مند، زهره، هراز و ارس در اين هفته شروع مي شود.
به گفته وي مطالعات بعضي از اين رودخانه ها يك ساله به سرانجام مي رسد، اما رودخانه هاي بزرگي مثل سفيدرود كه از چندين رودخانه بزرگ ديگر تشكيل شده  است، طرح دوساله خواهند داشت.
مدير كل دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: با روشن شدن وضعيت آلودگي رودخانه هاي مهم كشور مي توان بر اساس آن ميزان آلودگي و مناطق آلوده رودخانه ها و راهكارهاي رفع آلودگي و وظايف دستگاه هاي مرتبط با آلودگي ها را مشخص كرد.

انتقال آثار تنگه بلاغي به پاسارگاد
016707.jpg
گروه شهري اشيا و آثار مهم تنگه بلاغي جهت مصون ماندن از آب ژگيري سد سيوند به پاسارگاد منتقل مي ژشوند.
مدير بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد گفت: اين موضوع از طرح ژهاي مهم و ضرورت ژدار بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد است كه در حال انجام ضربتي آن هستيم.
محمدحسن طالبيان، از ديگر طرح ژهاي مهم اين بنياد را مرمت قلعه خشتي روستاي ده ژنو ذكر كرد و گفت: اين روستاي تاريخي كه در منطقه پاسارگاد قرار دارد، داراي قلعه ژاي خشتي در وسط اين دهكده است و نياز به مرمت دارد.
وي، در گفتگو با ايلنا افزود: بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد كه از سال 1380 بنيان نهاده شد و زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آغاز به كار كرد، در حوزه ژهاي باستان ژشناسي، معماري، مرمت موزه، زمين ژشناسي، زبان ژهاي باستاني و معرفي كليه آثار محوطه تخت جمشيد تا پاسارگاد فعاليت مي ژكند و از بدو تاسيس تاكنون كارهاي مهمي در زمينه ژهاي ذكر شده انجام داده است.
وي، گفت: يكي از مهم ژترين كارهاي ما تدوين پرونده پاسارگاد و تلاش در ثبت جهاني اين اثر بود كه خوشبختانه تحقق يافت و در حال حاضر نيز در حال مرمت آرامگاه كوروش هستيم كه از جمله برنامه ژهاي مهم ما است و بايد به نحو مطلوبي، پايداري اين اثر منحصر به فرد صورت گيرد.

دژ اشكاني شواز يزد مراقب ندارد
016710.jpg
ايسنا: دژ سنگي روستاي شواز نصرآباد يزد، از معدود آثار باقي مانده از دوره  اشكانيان است.
كاظم دهقانيان ـ نويسنده و پژوهشگر ـ  درباره  دژ سنگي روستاي شواز نصرآباد گفت: اين دژ سنگي از دوره  اشكاني به جا مانده و بر فراز صخره اي به بلندي يك صد متر از سطح زمين واقع شده است. اين دژ از سنگ هاي رسوبي به گونه اي طراحي شده كه اطراف آن پرتگاه هاي تند و خطرناك وجود دارند و دسترسي دشمن به دژ، سخت و ناممكن بوده است. وي افزود: نماي بيروني ديوارهاي قلعه با سنگ و نماي داخلي آنها از خشت است. همچنين سقف اتاق ها از خشت و فقط در ساخت سردرها، مقداري آجر به كار رفته است.
اين پژوهشگر ادامه داد: قلعه  شواز 50 در 100 متر مساحت دارد كه ورودي سنگي يك پارچه اي به اندازه ي 170 در 100 سانتي متر و به ضخامت 10 سانتي متر دارد. او اظهار كرد: پاشنه ي گرد ورودي يادشده نيز سنگي است و داخل قلعه چند مغاره وجود دارند كه در دل سنگ كنده شده اند و از قدمت و محل سكونت بودن قلعه نشان دارند.
وي با اشاره به بقاياي چاه آب داخل اين قلعه، گفت: وجود چاه آب، دليل محكمي بر محل سكونت دايمي يا دست كم سكونت طولاني مدت اهالي روستاي همجوار قلعه در دژ بوده است.
دهقانيان ادامه داد: قلعه  يادشده سه طبقه دارد كه طبقه  همكف براي نگهداري چهارپايان و دام ها، طبقه  اول براي سكونت اهالي و طبقه  دوم براي انبار كردن آذوقه و نگهداري لوازم قيمتي بوده است.

ماهان و گواتر مناطق نمونه ملي گردشگري شدند
گروه شهري- هيات دولت گواتر در استان سيستان و بلوجستان و ماهان در كرمان را به عنوان مناطق نمونه گردشگري ملي و تفتان سيستان و بلوچستان را به عنوان منطقه نمونه گردشگري استاني تعيين كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اين تصميم در جلسه 19 شهريور هيات دولت، در پي پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گرفته شد.
هيات وزيران در جلسه 24 تير سال گذشته تصويب كرده بود كه تعيين مناطق نمونه گردشگري استان سيستان وبلوجستان بامحوريت 11 تالاب بين المللي، هامون، كوه خواجه، شهر سوخته، سواحل جنوب چابهار (گواتر) و حوزه تفتان توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بررسي و نتيجه به هيات وزيران ارائه شود. منطقه گردشگري تفتان در محدوده آتشفشان نيمه فعال تفتان در جنوب شرق كشور واقع شده است. مناظر زيباي اين آتشفشان، درختان وحشي، روستاي نمين و تفتان، باغ هاي ميوه و مناطق تاريخي از جمله امتيازات و عوامل موثر در انتخاب آن به عنوان منطقه نمونه گردشگري استاني بوده است.ايجاد كمپينگ و مجتمع تفريحي، توريستي نيز مهمترين زمينه هاي سرمايه گذاري در اين منطقه است.
در صورت ايجاد زيرساخت هاي لازم، پيش بيني مي شود كه اين منطقه سالانه پذيراي 150 هزار گردشگر از كشورهاي حوزه خليج فارس، شبه قاره هند و استان هاي خراسان جنوبي، كرمان، يزد و هرمزگان باشد.
منطقه نمونه گردشگري ماهان نيز در حد فاصل بين كرمان و ماهان و به فاصله 20 كيلومتر از كرمان در دامنه كوه هاي جويار قرار دارد. ميزان اراضي قابل بهره برداري اين منطقه 3386 هكتار است. مهمترين زمينه هاي سرمايه گذاري در اين منطقه ساخت تله كابين، درياچه و ساختمان كروي شكل مجموعه تفريحي رقص نور و آب، ورودي شهر آينده (دروازه بهشت)، حمل و نقل هوشمند، تعبيه صفحه اطلاعات ديجيتال در تمام ميدان ها و مسيرهاي پياده و استفاده از انرژي خورشيدي و منابع تجديدشدني است.

هفتادهزار سفال تاريخي در انتظار عقد قرارداد
گروه شهري - عدم توافقنامه ميان هيات ايراني و ايتاليايي موجب شد تا برنامه پژوهش درباره طبقه بندي سفال هاي ويژه متوقف شود.
بر اساس برنامه ريزي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار بود با امضاي توافقنامه ميان پژوهشگران ايراني و خارجي، سومين فصل مطالعه سفال هاي مسجد جامع اصفهان روي هفتاد هزار سفال آغاز شود اما اين امر تاكنون به اجرا درنيامده است.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، فريبا سعيدي ، مدير دفتر باستان شناسي مسجد جامع اصفهان در اين باره به ميراث خبر گفت: هيات ايراني و ايتاليايي تاكنون از ميان يك ميليون سفال به دست  آمده از حفاري هاي باستان شناسي 1972 تا 1977 آرتور پوپ و شرارتو، موفق شدند تعداد هفتاد  هزار سفال شاخص را جداسازي كنند تا با مطالعه آن ها دوره هاي تاريخي و باستاني مسجد جامع نيز آشكار شود. اما اين مطالعات به علت نبود توافقنامه اكنون به حالت تعليق درآمده است.
وي افزود: در ادامه اين مطالعات قرار است هفتاد هزار سفال انتخاب شده را دوباره مورد مطالعه قرار دهيم تا سفال هاي ويژه را جدا و به اين ترتيب مطالعه روي سفال ها را سهل تر كنيم.
در فصل نخست بررسي و شناسايي سفال هاي مسجد جامع اصفهان از ميان يك ميليون سفال و شيء باستاني به دست آمده از حفاري هاي گذشته، 521 هزار سفال طبقه بندي و از ميان اين تعداد حدود 70 هزار سفال شاخص شناسايي شد.
سعيدي با بيان  اين كه موضوع عقد قرارداد به زودي مشخص مي شود افزود: طبق نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطالعه روي سفال هاي مسجد جامع اصفهان توسط هيات ايراني و ايتاليايي مي تواند ادامه يابد اما پيش از آغاز فصل سوم بايد توافقنامه اي ميان هيات ايتاليايي و ايراني صورت گيرد.
به گفته وي اين قرارداد به زودي منعقد مي شود و هيات ايتاليايي به ايران مي آيند.
مسجد جامع اصفهان يكي از مهمترين مساجد تاريخي كشور است كه شهرتي جهاني دارد.

همزمان با برپايي نخستين كنگره بين المللي طراحي شهري
ميدان چال نخل خمين طرح برگزيده طراحي شهري
گروه شهري- رئيس مركز پژوهش هنر و معماري ايران از انتخاب ميدان چال نخل خمين به عنوان طرح برگزيده طراحي شهري در نخستين كنگره بين المللي طراحي شهري خبر داد.
مهندس رضا پوروزيري با اعلام اين خبر افزود: در بخش مسابقه  اين جشنواره به منظور معرفي برترين طرح طراحي شهري چند فضاي شهري توسط شهرها ساخته شد كه با توجه به ضوابطي از قبيل استفاده از مصالح بومي، صرفه جويي در هزينه ها، توجه به ارزش هاي معماري و طرح هاي خلاقانه ميدان چال نخل خمين به عنوان طرح برتر از ميان طرح هاي رسيده برگزيده شد.
وي خاطرنشان ساخت: از آنجايي كه يكي از برنامه هاي جشنواره بين المللي طراحي شهري، معرفي پروژه هاي برتر بوده، از دو سال پيش تاكنون فضاهايي به عنوان كانديد از سوي هر شهر انتخاب و پروژه هايي با استانداردهاي فوق در اين شهرها ساخته شده است كه پروژه خمين و قزوين جزو برترين هاي آنها به شمار مي روند كه سرانجام پس از بررسي هاي كارشناسانه، پروژه شهر خمين به عنوان طرح برگزيده اين بخش از فستيوال انتخاب شد.
به گفته پوروزيري در نخستين كنگره بين المللي طراحي شهري موضوعات تئوري متعددي در زمينه طراحي شهري مطرح شد كه عمده آنها در زمينه ارايه ديدگاه هاي جديد به منظور توليد فضاهاي شهري بود.وي يادآور شد: نتايج بخش مسابقه كه براي دريافت طرح ها و ايده هاي طراحي شهري برپا شد، آذرماه امسال معرفي خواهد شد. پوروزيري همچنين از برپايي نخستين المپيك جهاني طراحي شهري در شيراز و اسلامشهر با حضور 58 كشور عضو اسكان بشر خبر داد.
رئيس مركز پژوهش هنر و معماري اظهار داشت: پس از امضاي پروتكل همكاري ميان مركز پژوهش هنر و معماري ايران با مركز مديريت برنامه BP&P (برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد) ايران به ميزباني نخستين المپيك جهاني طراحي شهري برگزيده شده و المپيك مذكور درسال 2008 ميلادي در شيراز برپا خواهد شد.
وي با ابراز خرسندي از اين كه ميزباني ايران به منظور برپايي اين المپيك جهاني، زمينه ساز تعامل هر چه بيشتر با فرآيندهاي توسعه شهري ديگر شهرهاي جهان مي شود، تصريح كرد: ارتقاي جايگاه ايران در مناسبت هاي جهاني و گستره هاي علمي به صورت پيشتاز، سبب ايجاد تحرك و تلاش در داخل كشور براي استقبال از اين حركت جهاني خواهد شد.

نگاه
سالانه پنج تا هفت ميليون هكتار از اراضي حاصلخيز نابود مي شود
گروه شهري براساس آمار، سالانه 5 تا 7 ميليون هكتار از اراضي حاصلخيز جهاني، شور و غيرقابل استفاده مي شود.
به گزارش از سايت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور، مهندس خداكرم جلالي رئيس سازمان جنگل ها و مراتع- ضمن بيان اين مطلب افزود: آلودگي هاي زيست محيطي، كمبود آب شيرين و بيابان زايي، سه چالش عمده جهاني بر اثر عملكرد بد و نامناسب انسان است.
وي افزود: بر اساس آمار، سالانه 5/14ميليون هكتار از جنگل ها در جهان از بين مي رود و تنها چهار ميليون هكتار جايگزين مي شود.
مهندس جلالي اظهار داشت: ??درصد از اكسيژن جهان را جنگل ها توليد مي كنند كه بر اثر تخريب جنگل ها، افزايش دما، تغيير آب و هوا، تشديد خشكسالي، كاهش ذخاير ژنتيكي ايجاد مي شود كه آثار بي توجهي به جنگل ها بر محيط زيست، انسان ها و تمام كره زمين وارد مي شود.
وي ادامه داد: بر اثر تخريب پوشش گياهي، جذب آب در خاك دچار مشكل شده و يك مرتع خوب زماني كه فقير شود، ??برابر احتمال جاري شدن سيلاب افزايش پيدا مي كند.
به گفته جلالي، ايران در بحث گردشگري جزو ??كشور اول جهان است كه بر اساس آمار يونسكو، ايران از لحاظ تاريخي و فرهنگي مورد توجه است. همچنين كشورمان جزو پنج كشور جهان به لحاظ تنوع اقليمي است. وي افزود: در زمينه طبيعت گردي بايد با توجه به وضعيت اقليم كشور برنامه ريزي كرد كه امضاي تفاهم نامه براي توسعه گردشگري در بيابان ها بسيار حائز اهميت است.
جلالي اظهار داشت: گردشگري با اهداف زيست محيطي و حفاظت منابع نزديك است و مي توانيم با ضابطه مندكردن بهره برداري بهينه در استان ها، اين صنعت را توسعه دهيم.
وي ادامه  داد: نظام مندكردن بهره برداري از مناطق گردشگري و طبيعت گردي، بايد با توجه  به جوامع محلي اجرا شود كه در اين راستا، توجه به سرمايه گذاران بسيار اهميت دارد.
جلالي گفت: توجه به مديريت پسماندها در شهرهاي شمالي از موارد قابل توجه مديران و مسئولان بايد باشد و براي كنترل مظاهر تخريب كننده زيبايي طبيعت نيز بايد چاره انديشي كرد.
وي تصريح كرد: تلاش مي شود به يك نمونه صحيح طبيعت گردي در كنار توسعه فرهنگ طبيعت گردي برسيم كه در اين راستا يك اقدام ملي از سوي تمام دستگاه هاي ذي ربط، ضروري است.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
نمايشگاه هاي برون مرزي؛ ضرورت يك حضور
016716.jpg
گروه شهري - حسين هاتفي از تهيه فيلم ژهاي تبليغاتي در زمينه جذابيت ژهاي گردشگري و ميراث فرهنگي ايران، متناسب با شرايط كشورهاي هدف خبر داد.
مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و رئيس ستاد تبليغات و برگزاري نمايشگاه ژهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در خصوص فعاليت ژهاي تبليغاتي در جهت خنثي ژسازي تبليغات منفي عليه ايران، به ايلنا گفت: اين تبليغات وجود دارد و نمي ژتوان منكر آن و تاثير منفي آن شد. برخي از مردم دنيا نيز تاثيرپذير هستند؛ ولي شركت ما در نمايشگاه ژهاي برون ژمرزي و ايجاد ارتباط رودررو با شركت ژها و صنايع فعال در زمينه جهانگردي و نيز مردم شركت ژكننده، اين تبليغات را تا حدودي خنثي خواهد كرد؛ البته جهانگرداني كه به كشور ما سفر مي ژكنند و شرايط، منابع و آثار ما را ديده ژاند، تحت تاثير اين جوسازي قرار نخواهند گرفت زيرا با واقعيت روبه ژرو شده ژاند.
حسين هاتفي افزود: ما با ارائه اطلاعات بيشتر به افرادي كه مايلند در مورد ايران بيشتر بدانند و به ايران سفر كنند، همه تلاش خود را خواهيم كرد تا اين تبليغات را خنثي كرده و به حداقل برسانيم.
وي همچنين در تشريح برنامه ژهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در زمينه تبليغات مناطق گردشگري ايران و معرفي آن به گردشگران خارجي و داخلي، اظهار داشت: در بخش بازاريابي، قسمت اعظمي به تبليغات اختصاص دارد و تاثيرگذاري به سزايي در جذب جهانگرد و كم ژ رنگ ژتركردن اثر تبليغات منفي عليه كشورمان دارد. بايد اعتراف كنيم كه شناخت كمتر جاذبه ژهاي كشورمان در ميان مردم دنيا و حتي مردم كشور وجود دارد. در اين زمينه تاكنون تلاش جدي صورت نگرفته و در معرفي داشته ژهايمان به مردم دنيا و ايران قصور شده است.
وي افزود: برنامه ژاي در مورد ساخت برنامه ژهاي تلويزيوني در واحدهاي مختلف تدوين شده است كه شامل تيزر، فيلم ژهاي كوتاه و فيلم سينمايي است تا بتواند اين ميراث گرانبها كه در ايران وجود دارد، به دنيا معرفي كند و جاذبه ژهاي گردشگري را به مردم ارائه دهد.
هاتفي در خصوص چگونگي استفاده از امكانات رسانه ژاي ديگر كشورها، اظهار داشت: با توجه به تنوعي كه در رسانه ژهاي ارتباط جمعي در دنيا وجود دارد كه بسياري از آنها فراگير و تاثيرگذار هستند كه به دلايل مختلف از جمله هزينه ژبربودن اين رسانه ژها كمتر به تاثير اين رسانه ژها توجه كرده ژايم.
وي افزود: در حال حاضر در مورد كار با رسانه ژهاي مناسب و تاثيرگذار دنيا در زمينه گردشگري برنامه ژريزي مي ژشود و با شبكه ژهاي تلويزيوني، مجلات و روزنامه ژهاي مهم كه در دنيا، كشور يا منطقه خود تاثيرگذار هستند، به توافق خواهيم رسيد كه برنامه ژهايي را براي تبليغ مناطق گردشگري كشورمان و آشنايي مخاطبان آنها با تاريخ، فرهنگ و جاذبه ژهاي ايران پخش يا چاپ كنند.
هاتفي در خصوص محتواي فيلم ژهاي تبليغاتي اظهار داشت: محتواي اين فيلم ژها متناسب با نوع گرايش هر كشور به جاذبه ژهاي گردشگري است. مثلاً در كشورهاي عربي جاذبه ژهاي سرسبز شمال پخش خواهد شد و در كشورهاي اروپايي و آسياي شرقي جاذبه ژهاي ميراث فرهنگي و تاريخي و اكوتوريسم جذاب براي آنها به نمايش در خواهد آمد.
وي در ادامه گفت: اميدواريم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بتواند نقش موثر خود را در زمينه جذب گردشگران خارجي و شناساندن ايران به آنها ايفا كند كه اين امر به اميد خداوند تحقق پيدا خواهد كرد.
مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در خصوص نقش دولت و سهم بخش خصوصي در برنامه ژهاي توسعه توريسم، گفت: دولت متصدي امر نيست و بسترساز كار براي بخش خصوصي است. بخش خصوصي بايد به صورت فعال در همه فعاليت ژها و برنامه ژها شركت كند. طراحي و اجراي غرفه ژهاي نمايشگا ه ژهاي بين ژالمللي داخلي و خارجي بر عهده بخش خصوصي است و شركت ژهايي هم كه در نمايشگاه ژهاي بين ژالمللي برون ژمرزي فعاليت مي ژكنند، متعلق به اين بخش هستند و دولت تنها زمينه ژساز است و به نوبه خود از بخش خصوصي فعال در صنعت گردشگري و جهانگردي حمايت مي ژكنيم.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |