پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۴ - Sep 14, 2006
ويستا بدون آنتي ويروس
016671.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك عضو بلندپايه مايكروسافت اعلام كرد، كميسيون اتحاديه اروپا مايكروسافت را مجبور به انجام تغييراتي در سيستم عامل ويندوز ويستا كرده است كه مي تواند به كاهش سطح امنيت آن منجر شود.
كميسيون رقابت اتحاديه اروپا به مايكروسافت اعلام كرده است تا برنامه Adobe Reader را در سيستم عامل ويستا قرار دهد و در مقابل بايد هرگونه برنامه  آنتي ويروس را از آن خارج كند.اين مقام آگاه در مايكروسافت ضمن ابراز نگراني درباره اين تغييرات اظهار داشت، انجام اين تغييرات در سيستم عامل ويستا آن را در مقايسه با نسخه هاي غيراروپايي گران تر و ايمني آن را نيز كمتر خواهد كرد؛ در نتيجه، مشتريان اقدام به خريد نسخه هاي غيراروپايي ويندوز ويستا خواهند كرد.
مايكروسافت همچنين اعلام كرد، چنين تجربه اي پيش از اين درباره  ويندوز xp نيز به دست آمد. در آن زمان، اتحاديه اروپا مايكروسافت را مجبور كرد تا برنامه ويندوز مدياپلير را از سيستم عامل حذف كند كه اين امر به كاهش فروش نسخه اروپايي آن انجاميد.

ضبط اطلاعات هر دو نسل قديم و جديد دي وي دي
016686.jpg
ايرنا:شركت مموري تك موفق به توليد ديسكهاي سه لايه جديدي شده است كه امكان ضبط اطلاعات با هر دو فرمت قديم و جديد دي وي دي ها روي آن وجود دارد.
به گزارش سايت اينترنتي ديجيتايمز، علاوه بر ديسكهاي دي وي دي رايج كه سالهاست مورد استفاده قرار مي گيرند، از چند ماه قبل فرمتهاي جديدي به عنوان جايگزين دي وي دي هاي قديمي پيشنهاد شده اند كه داراي گنجايش بسيار بالاتري هستند.
يكي از اين فرمتهاي جديد، اچ دي- دي وي دي نام دارد كه توسط توشيبا پيشنهاد شده و ديسكهاي اين فرمت مي توانند تا ?? گيگابايت اطلاعات را در خود جاي دهند.
ديسكهاي دي وي دي فعلي در نوع تك لايه خود در حدود ? گيگابايت و در نوع دولايه خود تا ? گيگابايت اطلاعات را در خود جاي مي دهند.
هم اكنون دو شركت توشيبا و مموري تك با همكاري يكديگر ديسكهاي جديدي توليد كرده اند كه امكان ضبط اطلاعات هم با فرمت دي وي دي هاي قديمي و هم با فرمت جديد اچ دي-دي وي دي در آنها وجود دارد.
اين ديسكهاي جديد، سه  لايه مجزا دارند كه مي توان در هر لايه به ذخيره اطلاعات با فرمت جديد اچ دي-دي وي دي و يا فرمت دي وي دي هاي معمولي اقدام كرد.
ديسكهاي جديد مي توانند تا ?? گيگابايت اطلاعات به فرمت اچ دي-دي وي دي و به طور همزمان 7/4 گيگابايت اطلاعات به فرمت دي وي دي هاي معمولي در خود جاي بدهند.
نكته مثبت در اين ديسكهاي جديد اين است كه مي توان از دستگاه هاي دي  وي  دي  پلير معمولي براي خواندن آن بخش از اطلاعات ديسك كه با فرمت دي وي دي هاي معمولي ضبط شده، استفاده كرد و از دستگاه هاي جديد پخش اچ دي- دي وي دي نيز مي توان براي خواندن هر دو فرمت اطلاعات موجود در ديسكها استفاده كرد.
با توجه به اين كه بسياري از استوديوهاي بزرگ فيلمسازي هم اكنون جديدترين فيلمهاي خود را با فرمت اچ دي-دي وي دي به بازار عرضه مي كنند، دستگاه هاي دي وي دي پلير معمولي قادر به پخش اين فيلمها نيستند اما از اين پس استوديوهاي فيلمسازي مي توانند با استفاده از ديسكهاي جديد، روي ديسكها اطلاعات را با هر دو فرمت قديم و جديد ضبط كرده تا كاربران دستگاه هاي قديمي تر نيز بتوانند از همان ديسكها استفاده كنند.

سرور مجازي 2005 مايكروسافت
016683.jpg
گروه علمي فرهنگي - مايكروسافت، نسخه آزمايشي به روز رسان ديگري را به نرم افزار مجازي سازي خود اضافه كرده است كه در نسخه بعدي سيستم عامل ويندوز سرور ارائه خواهد شد. Beta 2 of Virtual Server 2005 Release 2 Service Pack 1 به پشتيباني تكنولوژي مجازي سازي شركت Advaced Micro Devices اضافه شده است تا اينكه به خوبي يكپارچگي سرويس هاي Microsoft Active Directory را افزايش دهد.

جديدترين نرم افزار
ضد ويروس سيمانتك
016680.jpg
ايسنا: سيمانتك، آنتي ويروس نورتون 2007 و ساير محصولات امنيتي براي كامپيوتر هاي خانگي را معرفي كرد.
به گزارش سرويس اين شركت اغلب ويژگي هاي جديدي را به نرم افزار امنيتي كاربران خود، كه غالبا توسط شركت هاي تجاري كوچك خريداري مي شوند، اضافه مي كند. نرم افزار نورتون آنتي ويروس 2007 محصولي ضد ويروس و ضد نرم افزار جاسوسي براي كاربران است. يكي از تغييرات صورت گرفته در نورتون 2007، تغيير در ديواره آتش دسك تاپ است. هزينه  خريد نورتون آنتي ويروس 2007، 40 دلار اعلام شده است.

ژاپن سومين ماهواره جاسوسي را به فضا پرتاب كرد
016674.jpg
ايرنا: آژانس اكتشافات فضايي ژاپن سومين ماهواره جاسوسي اين كشور را با موفقيت به فضا پرتاب كرد. اين ماهواره اطلاعاتي از مركز فضايي تانيگاشيما در استان كاگوشيما توسط موشك ژاپني اچ -?اي به فضا پرتاب شد. ماهواره ياد شده قرار بود روز يكشنبه گذشته به فضا پرتاب شود كه به دليل آنچه خرابي هوا خوانده شد، پرتاب آن به تاخير افتاد.
آژانس اكتشافات فضايي ژاپن بعد از پرتاب اين ماهواره اطلاعاتي اعلام كرد كه اين ماهواره با موفقيت در مدار تعيين شده قرار گرفته است. بر اساس گزارش منابع ژاپني، هدف اصلي ژاپن از پرتاب اين ماهواره اطلاعات كنترل فعاليت هاي هسته اي، موشكي و نظامي كره شمالي است. بر اساس اين گزارش، اين ماهواره مجهز به دوربين هاي قوي است كه مي تواند اجسامي را به اندازه يك متر در سطح زمين شناسايي كند. اين ماهواره جاسوسي، جفت و مكمل ماهواره جاسوسي است كه در مارس ???? ميلادي از سوي ژاپن به فضا پرتاب شد.
جفت ماهواره ياد شده در ماه نوامبر سال ????ميلادي به علت بد عمل كردن موشك حامل آن در هوا منفجر و نابود شد. وجود اين دو ماهواره جاسوسي، ژاپن را قادر مي سازد كه هر نقطه از زمين را بتواند يك بار در روز رصد كند. دولت ژاپن در سال ????ميلادي پس از پرتاب موشك بالستيك از سوي كره - شمالي تصميم به استفاده از ماهواره اطلاعاتي گرفته است. ژاپن هم اكنون داراي دو ماهواره جاسوسي در مدار زمين است كه بيشتر تمركز آنها بر فعاليت هاي نظامي و هسته اي كره شمالي است. به گفته منابع ژاپني، ماهواره هاي جاسوسي ژاپن مي توانند حتي در شب و هواي ابري هم از اجسام با حجم يك متر عكسبرداري و حركت هر نوع خودرويي را ثبت كنند. ژاپن قرار است تا اواخر سال جاري ميلادي چهارمين ماهواره خود را نيز به فضا پرتاب كند. در همين حال روزنامه ژاپني نيهون كيزاي روز شنبه گذشته نوشت كه ژاپن به دنبال توسعه يك ماهواره شناسايي و جاسوسي پيشرفته است.

سفر مشترك روسيه و چين به ماه
همشهري آنلاين- روسيه و چين پيمان همكاري سفر به ماه را امضا مي كنند.
به گزارش رويترز، رئيس آژانس فضايي فدرال، آناتولي پرمينوف در سخنراني خود اعلام كرد كه متخصصان چيني  به تجربيات روس ها در زمينه فضا علاقه بسياري نشان داده و از آنان خواسته اند تا در اين زمينه ها با آنان نيز همكاري داشته باشند. به گفته وي تاكنون روابط دو كشور در حد خريد و فروش اجناس بود، اما از اين به بعد دو كشور در مورد سفرها و تحقيقات در مورد فضا و به خصوص ماه با يكديگر همكاري خواهند كرد.چين قصد دارد در زمينه تحقيقات در مورد ماه با روسيه همكاري كند و تا به حال چند جلسه همكاري را نيز در اين زمينه برگزار كرده  است.
روسيه در چند سال اخير تكنولوژي كه طبق آن سفرهاي فضايي را طرح ريزي مي كند به چين فروخته كه طبق آن چين تاكنون دو بار فضانوردهايش را به فضا فرستاده است و گروه ديگر آنها نيز سال آينده اعزام خواهند شد.

نسل جديد پرينترها در راه است
016692.jpg
گروه علمي فرهنگي- نسل جديد پرينترهاي كوچك همه كاره با قابليت هايي نظير اشغال حداقل فضا، وارد بازار مي شود.
اندازه يك پرينتر و نوع طراحي آن از جمله مسائلي است كه خريداران به آن توجهي خاص دارند. به همين دليل شركت هاي طراح و سازنده تجهيزات كامپيوتري به تازگي در يك رقابت طراحي در حال ابداع مدل هاي برتر هستند و حتي در برخي از اخبار ديده مي شود كه طراحان در حال طراحي مفهومي (cocept) پرينترهايي با قابليت آويزان كردن و يا قراردادن روي زمين به جاي روي ميز هستند تا در فضاي اداري، صرفه جويي شود. پرينتر مدل هاي ML-1610 و ML-2010 يك شركت كره اي كه توانسته اند اين امكانات را در خود جاي دهند، موفق به دريافت جايزه بهترين طراحي IF در سال هاي 2005 و 2006 گرديد.
در سال 2006 اين شركت موفق به دريافت جايزه نوآوري در طراحي و عملكرد دستگاه در نمايشگاه CES ايالات متحده براي پرينتر مدل SCX-4200 شد كه از ويژگيهاي خاصي در نوآوري و طراحي در ميان پرينترهاي LMFP بهره مي برد. SCX-4200 كه نسل جديد SCX-4100 بود به عنوان كوچكترين پرينتر چندكاره ناميده شد. به خاطر كوچك ساختن سايز دستگاه، اين محصول به عنوان پرفروش ترين پرينترچندكاره LMFP شناخته شده است. به علاوه جهت سهولت استفاده از اين پرينتر براي كاربران، بخش خروجي كاغذ در قسمت بالاتر دستگاه زير صفحه اسكن قرارداده شده است تا دسترسي به آن راحت تر باشد. استراتژي اين شركت جهت طراحي پرينتر از سال 2003 آغاز شد كه منجر به دريافت دو جايزه معتبر طراحي IDEA و IDSA شد و از آن پس تفاوت هايي در طراحي و سايز پرينترهاي مشهود بود.

پخش كننده mp3 روي كنسول دستي نينتندو
016677.jpg
گروه علمي فرهنگي- وقتي كه كنسول دستي نينتندو يعني DS وارد بازار شد، همه به آن به چشم يك كنسول بازي نگاه مي كردند. اما بعد از مدتي معلوم شد كه اين DS كوچك، قابليت هاي بسيار خوب ديگري هم دارد.
صفحة نمايش لمسي، پخش كنندة صوتي و تصويري مشهورش يعني Play-Ya و همچنين مرورگر وب جديد DS ثابت كردند كه نينتندو هدف هاي ديگري هم با توليد DS داشته است.
در گردهمايي اخير بازي سازان در ليپزيگ، نينتندو اعلام كرد كه قرار است امكانات جديدي به DS خود اضافه كند تا كاربرها هرچه بيشتر بتوانند از آن براي مقاصد شخصي استفاده كنند. اما صحبتي از اين امكانات جديد نشد. سايت DS-X2.com كه يكي از بزرگ ترين سايت هاي طرفداران DS است، اعلام كرد كه DSهاي جديد يك پخش كننده mp3 هم دارند و نينتندو قصد دارد با آن طرفداران را خوشحال كند.
اين سايت در ادامه اشاره مي كند كه كاربرها مي توانند از كارت هاي حافظة معمولي SD با حجم 2 گيگابايت استفاده كنند و صفحة نمايش استاندارد همة mp3 هاي معمولي در اختيارشان قرار داده مي شود.
اگر اين شايعه صحت داشته باشد، كنسول دستي DS باز هم به محبوبيتش اضافه خواهد شد و به همراه بازي هاي بسيار خوبي كه دارد، يك خريد كامل و ارزان براي كاربران است. نينتندو هنوز رسما در اين باره اظهارنظر نكرده است، اما اين خبر چندان دور از ذهن نيست.
اگر نينتندو بخواهد با سوني سر كنسول هاي دستي رقابت كند، حتما بايد چنين قابليتي را به DS اضافه نمايد. PSP سوني علاوه بر mp3 مي تواند فرمت WMA را هم پشتيباني كند.

آموزش عالي
اعلام اسامي پذيرفته شدگان نهايي آزمون دوره هاي فراگير پيام نور
گروه علمي فرهنگي- اسامي پذيرفته شدگان نهايي آزمون دوره هاي فراگير كارشناسي و دكتراي دانشگاه پيام نور در سال 1385امروز (پنجشنبه) اعلام مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور، اسامي پذيرفته شدگان نهايي آزمون دوره هاي فراگير كارشناسي ارشد سال ??اين دانشگاه نيز روز شنبه 25شهريورماه جاري اعلام مي شود.
اسامي پذيرفته شدگان دوره هاي يادشده در پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش به نشاني WWW.sajesh.orgدر دسترس داوطلبان قرار مي گيرد. فهرست پذيرفته شدگان آزمونهاي ياد شده در اختيار دانشگاه پيام نور قرار داده شده است.
حمايت وزارت علوم از مراكز رشد وتوسعه آنها
گروه علمي فرهنگي وزارت علوم از حركت مراكز رشد و توسعه كمي و كيفي آنها كاملا حمايت مي كند.
وزير علوم در نهمين نشست رؤساي پارك هاي علم و فناوري و مديران مراكز رشد سراسر كشور با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب و تاكيد ايشان بر حمايت و بسترسازي براي توسعه مراكز رشد گفت: با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حمايت كامل از پارك ها و مراكز رشد، وزارت علوم با تمام وجود از حركت اين مراكز رشد و توسعه كمي و كيفي آنها حمايت مي كند.
در ادامه اين نشست قائم مقام فناوري معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم نيز از توسعه مراكز رشد به تمامي استانها خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط 18استان كشور مركز رشد دارد و با توجه به امكانات فراوان دانشگاه هاي خوب و نيروي انساني توانمند بايد در بسياري از استان هاي ديگر نيز پارك و مراكز رشد جديدي را ايجاد كنيم.جهانگيريان با تاكيد بر تمركززدايي مراكز رشد خاطرنشان كرد: خوشبختانه از 42 مركز رشد موجود در كشور فقط 20 درصد آنها در تهران و 80 درصد آنها در ساير استانها ايجاد شده اند.وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر بيش از 10 استان كشور مركز رشد ندارند بنابراين با محور قرار دادن برنامه هايي براي ارتقاء كيفي اين مراكز، تا پايان سال 85 چندين مركز رشد ايجاد مي شوند.به گفته وي استان هاي سيستان و بلوچستان، گلستان، كردستان و خراسان جنوبي با وجود بيكاري زياد، داشتن دانشگاه هاي خوب و نيروي انساني كارآمد هنوز مركز رشد ندارند، در حالي كه برخي از اين استان ها مثل سيستان و بلوچستان مي توانند چندين مركز رشد داشته باشند.جهانگيريان رويكرد وزارت علوم را نسبت به تقويت مراكز رشد بسيار مثبت خواند و ادامه داد: تلاش ما اين است كه رديف هاي عمراني جداگانه اي به مراكز رشد اختصاص دهيم و حمايت هاي دستگاهها، نهادها و وزارتخانه ها به ويژه سازمان مديريت و برنامه ريزي را به اين سو سوق دهيم.
آغاز به كار نخستين پايگاه پژوهش هاي دريايي در چابهار
گروه علمي فرهنگي- اولين پايگاه پژوهشي اقيانوس شناسي و درياشناسي كشور روز بيست و ششم شهريورماه جاري در شهرستان چابهار راه اندازي خواهد شد.
وحيد چگيني، رئيس مركز ملي اقيانوس شناسي با اعلام اين مطلب گفت: پايگاه مذكور در سطح بسيار خوبي از نظر علمي و فني قرار داشته و مأموريت آن انجام مطالعات و جمع آوري داده ها و اطلاعات مربوط در همه شاخه هاي علوم و فنون دريايي در حوزه دريايي عمان و اقيانوس هند است.
رئيس مركز ملي اقيانوس شناسي خاطرنشان كرد: انجام مطالعات و تحقيقات علمي در اين پايگاه با توجه به موقعيت راهبردي و واقع شدن آن در كنار درياي عمان و اقيانوس هند از اهميت ويژه اي برخوردار است.وي ابراز اميدواري كرد كه فعاليت اين پايگاه پژوهشي در افزايش سطح علمي كشور در زمينه هاي مختلف مرتبط با دريا، توسعه اقتصادي و استان سيستان و بلوچستان و امنيت ملي نقش مؤثري ايفا كند.
افزايش سقف وام هاي دانشجويان علوم پزشكي
ايسنا: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت با اعلام افزايش سقف وام هاي دانشجويي، از اعطاي وام خريد كالا و گردشگري به دانشجويان و تخصيص وام ازدواج به دانشجويان شبانه از مهر ماه سال تحصيلي جديد خبر داد.
از امسال وام خريد كالا و گردشگري به كليه دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي تعلق مي گيرد. وي ميزان وام خريد كالا و گردشگري را سالانه 50 هزار تومان عنوان كرد.
راه اندازي فروشگاه اينترنتي دانشجويي
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در ادامه افزود: فروشگاه اينترنتي صندوق تا دو ماه آينده راه اندازي مي شود و دانشجويان از طريق اين وام مي توانند وسائل آموزشي، كمك آموزشي و پزشكي را فراهم كنند و در صورتي كه دانشجويان مازاد اين 50 هزار تومان از فروشگاه خريداري كنند بايد خود نقدا بپردازند. وي در ادامه از افزايش وام هاي دانشجويي خبر داد و افزود: وام تحصيلي مجردين براي دوره هاي روزانه و شبانه از 20 هزار تومان در ماه به 24 هزار تومان افزايش يافته است. اسدي با بيان اينكه وام تحصيلي متاهلين دوره هاي روزانه و شبانه ماهيانه 30هزار تومان بوده است، اظهار كرد: اين مبلغ از مهر ماه امسال به 36 هزار تومان و وام مسكن مجردي دانشجويان روزانه نيز از 15 هزار تومان به 18 هزار تومان افزايش يافته است.
افزايش وام هاي مسكن و وديعه مسكن
وي در ادامه از افزايش 20درصدي وام مسكن متاهلين خبر داد و افزود: وام مسكن متاهلين در سال گذشته 30 هزار تومان بود كه اين رقم امسال به 36 هزار تومان افزايش يافته است. وي با بيان اينكه وام ازدواج از امسال به دانشجويان شبانه تعلق مي گيرد، اظهار كرد: وام ازدواج از 600 هزار تومان به 750 هزار تومان افزايش يافته كه در واقع 25 درصد افزايش يافته است. رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در عين حال گفت:  وام وديعه مسكن مقاطع كارداني، كارشناسي و پزشكي دانشگاه هاي تهران و شهرهاي بزرگ براي دانشجويان روزانه از يك ميليون تومان به يك ميليون و 250 هزار تومان و در شهرهاي كوچك از 800هزار تومان به يك ميليون تومان افزايش يافته است. وي در خصوص وديعه مسكن دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي نيز خاطرنشان كرد: اين وام در شهرهاي بزرگ از يك ميليون و 500 هزار تومان به دو ميليون و 500 هزار تومان و در شهرهاي كوچك از يك ميليون و 200 هزار تومان به يك ميليون و 800 هزار تومان افزايش يافته است.وي با بيان اينكه وام تحصيلي دانشجويان ممتاز و نمونه مجردي سال گذشته ماهيانه 36 هزار تومان بود، اظهار كرد: اين مبلغ براي دانشجويان مجرد به 72 هزار تومان و براي متاهلين از 60هزار تومان به 108 هزار تومان افزايش يافته است.
نحوه بازپرداخت وام هاي دانشجويي علوم پزشكي
اسدي در خصوص بازپرداخت وام هاي دانشجويي نيز به ايسنا، گفت: دانشجويي كه فارغ التحصيل شود، در صورتي كه پس از اتمام تحصيل به سربازي اعزام شود، زمان بازپرداخت وام هاي وي، بعد از اتمام خدمت شروع مي شود.
وي گفت:  دانشجويان مي توانند وام دانشجويي را طي 48 ماه پرداخت كنند.
وي با بيان اينكه دانشجويان پسر كه به خدمت اعزام مي شود 5/9 سال براي بازپرداخت مهلت دارند، خاطر نشان كرد: دانشجويان ديگر براي بازپرداخت 5/7سال مهلت دارند.

علمي فرهنگي
اعلام نتايج ارزيابي اجراي طرح شير مدرسه در تهران
ايسنا: طرح شير مدرسه ايران (شما) از ديدگاه كاركنان و دانش آموزان شهر تهران مورد ارزيابي قرار گرفت.
خلاصه نتايج ارزيابي طرح شير مدرسه ايران (شَما) از ديدگاه كاركنان و دانش آموزان مدارس تحت پوشش طرح در خصوص نحوه برنامه ريزي توزيع شير مدرسه در واحدهاي آموزشي بر اساس دستورالعمل استاني و كشوري حاكي است كه 7/84 درصد اجراي طرح را طبق برنامه ريزي و به ميزان كافي و 3/15 درصد بدون برنامه ريزي دانسته اند.
بر اساس اين گزارش، 9/29 درصد دانش آموزان و كاركنان مدارس توزيع نامنظم۲۰، درصد كافي نبودن مقدار شير، 1/8 درصد توزيع با تاخير در ابتداي سال، 3/4 توزيع در زمان نامناسب، 2/3 وقفه در توزيع، 7/2 توزيع يكجا و 7/2 درصد مشكل در نگهداري را از جمله اشكالات توزيع شير در واحدهاي آموزشي اعلام كرده و 7/29 درصد اين سؤال را بي پاسخ گذاشته اند.
در خصوص زمان مناسب مصرف شير توسط دانش آموزان نيز 7/21 درصد هنگام ورود به كلاس، 6/2 درصد زمان رفتن از مدرسه، 6/8 درصد قبل از زنگ تفريح، 2 درصد قبل از زنگ آخر، 5/0 درصد به محض توزيع شير در مدرسه، 7/61 درصد زنگ تفريح، 2 درصد زنگ تغذيه و 6/5 درصد زمان حضور در كلاس را بهترين زمانهاي مصرف شير در مدارس دانسته اند.
نتايج اين تحقيقات همچنين در زمينه درصد رغبت دانش آموزان نسبت به نوشيدن شير نشان داد كه كمتر از 10 درصد دانش آموزان به نوشيدن شير غيرراغب، كمتر از 10 درصد بي تفاوت و بيش از 80 درصد راغب به نوشيدن شير هستند.
درباره راهكارهاي ترغيب دانش آموزان به نوشيدن شير نيز 1/70 درصد گنجاندن ارزش غذايي شير در كتب، 6/55 درصد اجراي برنامه فرهنگ سازي براي اوليا، 1/24 درصد اجراي برنامه آموزشي براي مديران و مربيان و 9/11 درصد ساير موارد را ذكر كرده و در مورد نوع بسته بندي شير توزيعي در مدارس نيز 4/84 درصد پاكتي، 6/14 درصد ليواني و يك درصد كيسه اي را بهترين نوع بسته بندي دانسته اند.
نتايج تحقيقات همچنين 9/78 درصد شير پاكتي، 7/17 درصد شير كيسه اي و 4/3 درصد شير ليواني را بسته بندي مطلوب شير اعلام كرده و در مورد كيفيت شير توزيع شده در مدارس 8/67 درصد كيفيت كلي شير را مطلوب، 4/26 درصد تا حدي مطلوب و۷‎/۵ درصد نامطلوب دانسته و 5/60 درصد كيفيت بوي شير را مطلوب، 9/28 درصد تا حدي مطلوب و۷‎/۱۰ درصد نامطلوب دانسته اند.
در خصوص درصد چربي شير ارايه شده در مدارس 8/56 درصد ميزان چربي شير را مطلوب، 9/33 درصد تا حدي مطلوب و 3/9 درصد نامطلوب اعلام كرده و امكانات مدرسه براي نگهداري شير را 7/55 فاقد يخچال، 3/37 داراي يخچال و 7 درصد داراي يخچال سردخانه اي ذكر كرده اند.
فراخوان شوراي فرهنگ عمومي كشور به منظور نامگذاري روز پيروزي حزب الله لبنان
گروه علمي فرهنگي- شوراي فرهنگ عمومي در چهارصد و چهل و دومين جلسه خود درج روز 29 بهمن در متن اصلي تقويم رسمي كشور به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره شهيدان قيام تبريز در چهلمين روز شهادت شهداي قم در سال 1356 هـ .ش را تصويب كرد.
همچنين با توجه به نقش پيروزي مقاومت اسلامي حزب الله لبنان به رهبري سيد حسين نصرالله در ايجاد وحدت و تقويت روحيه همبستگي در ميان امت اسلامي شوراي فرهنگ عمومي، كليات ثبت روز پيروزي حزب الله لبنان در تقويم رسمي كشور را تأييد كرد.
دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي آماده دريافت پيشنهادهاي مردمي براي انتخاب نام مناسب اين روز است. علاقه مندان مي توانند پيشنهادهاي خود را به نشاني م بهارستان، خ كمال الملك، پلاك 18 و يا نشاني پست الكترونيك ifo@e.ccc.ir ارسال كنند.
بزرگداشت يكصدمين سالگرد تولد استاد شهريار
برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي همزمان با فرارسيدن 27شهريور و مصادف با سالروز درگذشت استاد سيدمحمدحسين شهريار كه به عنوان روز شعر و ادب فارسي برگزيده شده است، بزرگداشت يكصدمين سالگرد تولد اين شاعر ترك زبان در تهران و تبريز برگزار مي شود.
علي اصغرشعردوست- مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دبير همايش هاي بين المللي بزرگداشت استاد شهريار- با حضور در يك نشست مطبوعاتي در مورد جزئيات اين كنگره و دليل انتخاب اين شاعر ملي از ميان ديگر شاعران كشور گفت: اكنون چهار سال است كه روز شعر و ادب فارسي به نام استاد شهريار در تقويم رسمي كشور ثبت شده است، اما قبل از آن، چنين روزي به صورت رسمي در كشور وجود نداشت.
شعردوست در زمان نمايندگي در مجلس ششم با همفكري ساير نمايندگان و دوستداران شعر و ادب تصميم مي گيرند روزي را به منظور تجليل از شعر فارسي انتخاب كنند كه پس از انجام بررسي هاي لازم در اين زمينه، سالروز درگذشت استاد سيدمحمد حسين بهجت تبريزي به عنوان روز شعر و ادب فارسي انتخاب شد.
شعردوست در اين زمينه گفت: البته انتقادهايي نيز به اين انتخاب صورت گرفته، اما تلاش ما جهت روشن كردن افكار عمومي ادامه خواهد داشت و معاصربودن اين شاعر نامي، يكي از دلايل اين گزينش است.
مراسم افتتاحيه كنگره بزرگداشت استاد شهريار شنبه 25شهريور در تهران و تبريز برگزار مي شود و تا 28شهريور ادامه خواهد داشت.
به گفته وي مراسم افتتاحيه كنگره تهران، شنبه 25شهريور ساعت 30/15 در تالار وحدت آغاز مي شود. برنامه هاي اين مراسم عبارت است از: سخنراني گروهي از نمايندگان مجلس، سخنراني معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بازخواني پيام رؤساي جمهور و رؤساي هيأت هاي نمايندگان كشورهايي چون؛ جمهوري تاجيكستان، روسيه و جمهوري آذربايجان و همچنين اجراي سروده هاي شاعران خارجي و داخلي كه در وصف استاد شهريار آفريده اند.
همچنين 27شهريور نيز در تالار وحدت مراسمي در بزرگداشت مقام استاد شهريار برگزار مي شود كه جمعي از صاحب نظران، اديبان و دانشگاهيان در شهر تبريز درباره استاد شهريار سخنراني خواهند كرد. در حاشيه اين برنامه نيز نمايشگاه آثار تجسمي، نمايشگاه عكس و كتاب هاي تخصصي و همچنين پنجمين همايش نقاشان ايراني با موضوع شهريار برگزار خواهد شد. بازديد از خانه استاد شهريار كه به صورت موزه اي از آثار ايشان درآمده، از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.
در اين كنگره، منظومه حيدربابايه سلام توسط گروه موسيقي عارف بابا اف و شعر سهنديه به وسيله گروه موسيقي سهند تبريز اجرا مي شود.همچنين شب شعري ترتيب داده شده و از شاعران برگزيده 30 استان كشور دعوت شده تا بر سر مزار اين شاعر گرانقدر در مقبره الشعراي تبريز حضور پيدا كنند. اين اتفاق نشانه پيوستگي قومي و ملي ميان ايرانيان است.
دبير همايش هاي بين المللي بزرگداشت استاد شهريار افزود: از سال آينده به ادب دوستان، جايزه سالانه شعر با عنوان جايزه استاد شهريار داده مي شود و شاعر نمونه سال از ميان آنها انتخاب مي شود. مراسم تصويب اين طرح در شوراي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است. برنامه نهايي در زمينه بزرگداشت استاد شهريار، 27شهريور به پايان مي رسد كه مراسم اختتاميه در تهران برگزار خواهد شد.
در طول اين يك سال، سفرهاي مختلفي به كشورهاي تركيه، آذربايجان و تاجيكستان خواهيم داشت و قرار است هر دو ماه يك بار در اين كشورها برنامه هايي به منظور تجليل از آثار و شخصيت استاد شهريار داشته باشيم.
سيدمحمدحسين بهجت تبريزي متخلص به شهريار در كنار پاسداري از سنت هاي ادبي ايران و سرودن انواع قالب ها نظير قصيده، مثنوي و بويژه غزل، مكتب  شهريار را پديد آورده است.وي بدون شك از شاعران نام آور دوره معاصر است كه آوازه شهرتش به دليل غزل هاي فارسي و منظومه حيدربابايه سلام، در بيش از هشتاد كشور جهان پيچيده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |