پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۴ - Sep 14, 2006
دبيركل حزب الله لبنان:
دعوت از بلر ، خيانتي بزرگ و فاجعه ملي است
016782.jpg
گروه بين الملل- سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در واكنش به سفر توني بلر نخست وزير انگلستان به لبنان و استقبال مقامات اين كشور از وي گفت: اگر بلر به درخواست و دعوت دولت لبنان عازم اين كشور شده است، اين اتفاق يك خيانت بزرگ و فاجعه ملي است.
وي خطاب به دولتمداران لبناني گفت: اگر كوچكترين احساسي از انسانيت و اخلاق داشتيم هرگز اجازه نمي داديم كه قاتل هزاران كودك و زن لبناني بي اعتنا نسبت به تمامي احساسات جريحه دار شده ملت زخم خورده وارد لبنان شود و از كمك حقيرانه ۴۰ ميليون پوندي خود به مردم اين كشور سخن گويد.
وي كه با شبكه الجزيره مصاحبه مي كرد افزود: اين اولين و بزرگترين اشتباه دولت لبنان پس از جنگ است.
دبيركل حزب الله لبنان در ادامه به انتقاد از گروههاي مخالف اين جنبش مقامت پرداخت و گفت: متاسفانه بسياري از احزاب سياسي داخل لبنان با دولت در اين گناه بزرگ مشاركت كرده اند. وي در اين مصاحبه با هشدار به اين گروهها از جمله گروه ۱۴ مارس گفت: در زماني كه اسرائيل اعتراف مي كرد هيچ قدرت نظامي نمي تواند حزب الله را خلع سلاح كند و به پيروزي استراتژيك اين حزب به نوعي اعتراف مي كرد، اين گروهها درصدد تحقق هدف محقق نشده اسرائيل بودند و مي خواستند كه حزب الله را خلع سلاح كنند.
حسن نصرالله بار ديگر تاكيد كرد كه اين گروهها از سفارت هاي غربي در لبنان دستور مي گيرند.
در ادامه اين مصاحبه مفصل، دبيركل حزب الله لبنان درخصوص تبادل اسرا گفت: اصل موضوع براساس انجام گفتگو بين اسرائيل و حزب الله به تصويب رسيده است و كوفي عنان مقرر ساخت كه نماينده اي اروپايي را براي وساطت و ميانجيگري معرفي كند و ميانجي مذكور اواخر هفته آينده وارد بيروت مي شود.
وي تاكيد كرد: تبادل اسرا بدون سميرقنطار با اسرائيل انجام نخواهد شد و قنطار بايد حتما در اين تبادل از سوي اسرائيل آزاد شود.
رضايت عنان از پيشرفت
در عقب نشيني اسرائيل
كوفي عنان در گزارشي اعلام كرد: از زمان تصويب قطعنامه  ۱۷۰۱ در شوراي امنيت و خاتمه  درگيري ها ميان اسرائيل و حزب الله لبنان، اسرائيل پيشرفت قابل توجهي در عقب نشيني تدريجي نيروهايش از جنوب لبنان در ماه جاري داشته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، در اين گزارش آمده است: هم اسرائيل و هم حزب الله لبنان تا حد زيادي به آتش بس كه بر اساس اين قطعنامه  خواسته شده بود به غير از حمله  اسرائيل در ۱۹ اوت و چندين نقض ديگر، احترام گذاشتند.
شوراي امنيت از كوفي عنان دبيركل سازمان ملل خواسته تا گزارشي را به صورت متناوب در خصوص اجراي اين قطعنامه كه راه را براي حفظ آتش بس هموار مي سازد، ارايه كند.
عنان ادامه داد: اسرائيل همزمان با انجام اقداماتي براي دور نگه داشتن مبارزان حزب الله لبنان از اين منطقه از دوسوم اراضي كه اشغال كرده بود عقب نشيني كرده است و قول داده با استقرار ۱۵ هزار نيروي لبنان و ۵۰۰۰ نيروي حافظ صلح سازمان ملل، از كل اراضي لبنان خارج  شود.
عنان همچنين بار ديگر خواهان خلع سلاح حزب الله لبنان شد.

نخستين رئيس زن مسلمان مجمع عمومي سازمان ملل
ايسنا: اولين رئيس زن مسلمان مجمع عمومي سازمان ملل پس از احراز اين پست، متعهد شد كه اجراي اصلاحات سازمان ملل و مبارزه با فقر جهاني در رأس برنامه هاي وي قرار دارد.
هيا راشد الخليفه رئيس بحريني جديد مجمع عمومي سازمان ملل، در اولين جلسه  شصت و يكمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل گفت كه دين وي هيچ تأثيري روي رهبري وي در مجمع نخواهد گذاشت؛ ولي جنسيت وي تأثير خواهد داشت.
وي خطاب به مجمع افزود: بيش از نيمي از جمعيت جهان زن هستند كه عمدتاً نسبت به مردان دسترسي كمتري به مراقبت هاي بهداشتي، شغل، تصميم گيري و مالكيت سرمايه دارند.
الخليفه خاطرنشان ساخت: بايد به اين نابرابري رسيدگي شود تا زنان و مردان از فرصت هاي حقوقي و مسئوليت هاي يكساني در تمام زمينه هاي زندگي برخوردار شوند.
جهان نگاه نيازمندانه اي به سازمان ملل دارد و اين سازمان بايد نشان دهد كه همانند ۶۰ سال قبل (زمان تأسيس) هنوز شايسته اعتماد  آنها است.
هيا در ماه ژوئن ( خرداد) به عنوان رئيس جديد مجمع عمومي سازمان ملل انتخاب شد.
يان الياسون، رئيس سابق مجمع، روز دوشنبه به شغل قبلي خود يعني امور خارجه  سوئد بازگشت.
هيا، اولين ديپلمات زن در بحرين و يكي از دو زن بحريني است كه براي اولين بار در اين كشور به حرفه  وكالت پرداخته است.

كوتاه از جهان سياست
اعضاي پارلمان انگليس
خواستار آزادي نمايندگان مجلس فلسطين شدند
ايرنا: شماري از نمايندگان پارلمان انگليس از رژيم صهيونيستي خواستند تا اعضاي ربوده شده مجلس قانونگذاري فلسطين را سريعا آزاد كند.
گروهي ۲۷نفره از اعضاي پارلمان انگليس با امضاي نامه اي با ۳۰نماينده مجلس فلسطين كه در دو ماه گذشته در زندانهاي رژيم اسرائيل دربند بوده اند، ابراز همدردي كردند. در اين نامه كه در شماره ديروز روزنامه گاردين منتشر شد، آمده است: ما زنداني كردن نمايندگان حكومت فلسطين را كه به صورت دمكراتيك انتخاب شده اند، حمله به مباني دمكراسي تلقي مي كنيم.
اتحاديه بين المجالس نيز كه مركز آن در ژنو است، از ربودن و زنداني شدن اعضاي مجلس فلسطين اظهار نگراني كرده و خواستار آزادي آنها شده است.
رئيس مجلس و معاون نخست وزير فلسطين جزء ربوده شدگان هستند.
تقدير واشنگتن از سوريه
ايسنا :آمريكا از سوريه به دليل واكنش سريع نيروهاي امنيتي اين كشور نسبت به حمله به سفارت آمريكا در دمشق تقدير كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد از اقدام سريع نيروهاي امنيتي سوريه در شكست طرح حمله به سفارت اين كشور در دمشق تقدير كرد. وي افزود: مقامات سوريه در اقدامي مناسب به كمك آمريكايي ها شتافتند و ما بايد از اين اقدام آنها قدرداني كنيم.
اسنو تصريح كرد: اميدواريم سوريه هم پيمان قوي ما در مبارزه با تروريسم بشود.
مهلت سه روزه يمن به آدم ربايان
خبرگزاري فارس: مقامات امنيتي يمن اعلام كردند به آدم ربايان چهار تبعه فرانسوي سه روز مهلت مي دهند تا گروگان هاي خود را آزاد كنند درغير اين صورت، به اقدام نظامي متوسل خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از صنعا، يك مقام امنيتي يمني كه خواست نامش فاش نشود ديروز در اين خصوص گفت: «ما فورا نمي خواهيم به گزينه نظامي متوسل شويم. از همين رو، به آدم ربايان دو يا سه روز وقت مي دهيم تا گروگان هاي خود را به طور مسالمت آميز آزاد كنند.»
آدم ربايان تهديد كرده اند در صورت مداخله نظامي دولت، گروگان هاي خود را خواهند كشت.
در همين حال، گفت  وگو ها ميان مقامات رسمي فرانسه و يمن براي آزادي چهار گردشگر فرانسوي كه تا سه شنبه شب ادامه داشت به شكست انجاميد. اين چهار تبعه فرانسوي در استان شبوه واقع در جنوب شرقي يمن ربوده شده اند.
ربايندگان چهار گردشگر فرانسوي در يمن، خواستار آزادي افراد قبيله خود شدند كه در زندان هستند.
آلمان نيز سرانجام با اعزام نيرو به لبنان موافقت كرد
ايسنا: صدراعظم آلمان سرانجام موافقت خود را بااعزام نيرو به لبنان اعلام كرد.
آنگلا مركل، صدراعظم آلمان پس از نشست دولت در يك كنفرانس مطبوعاتي از اعلام موافقتش با اعزام نيرو به لبنان جهت مشاركت در ماموريت نيروهاي يونيفل در اين كشور خبر داد. وي اين تصميم  دولت آلمان را داراي ابعاد تاريخي دانست كه با هدف تضمين حق موجوديت اسرائيل و تلاش جهت حل و فصل مسالمت آميز جنگ در منطقه خاورميانه صورت مي گيرد.
بر همين اساس پيتر اشتروك، رئيس حزب سوسيال دموكرات در پارلمان آلمان اظهار داشت: آلمان ۲۴۰۰ سرباز به لبنان اعزام خواهد كرد. اين نيروها در مرزهاي آبي لبنان مستقر مي شوند.
بعد از جنگ جهاني دوم اين اولين حضور نظامي آلمان در خاورميانه خواهد بود.پارلمان آلمان نيز ديروز بحث در مورد اعزام نيروهاي آلماني به لبنان را آغاز كرد.

۲۴ كشته و زخمي در انفجار ديار بكر تركيه
ايسنا- انفجار يك بمب در نزديك يك پارك در شهر ديار بكر، بزرگترين و اصلي تـرين شهر در منطقه كردنشين جنوب شرق تركيه، باعث كشته شدن ۱۰ تن كه عمدتاً كودك بودند، شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، پليس تركيه اعلام كرد كه به نظر مي رسد بمب كار گذاشته شده در تلفن همراه عامل اين انفجار باشد. اين انفجار باعث شكسته شدن پنجره هاي خانه ها و دفاتر اطراف شد. حدود ۱۴ تن نيز در اين انفجار زخمي شدند كه حال بعضي از اين افراد وخيم گزارش شده است.
شبكه NTV تركيه اعلام كرد كه پنج كودك در ميان كشته شدگان وجود دارند. اگر چه آمار قطعي تأييد نشده است.
تاكنون هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است. اين حادثه تازه ترين انفجار طي چندين بمب گذاري براي صدمه زدن به شهرهاي كردنشين تركيه است. در هفته هاي اخير و طي چندين انفجار در اقامتگاه توريست ها در تركيه، ۱۲ تن كشته و ۱۰۰ تن ديگر زخمي شدند.
شاهين هاي آزادي بخش كردستان تركيه، يك گروه شبه نظامي جدايي طلب كه مسئوليت حملات اوايل شهريور را برعهده گرفت، پيشتر تهديد كرده بودند كه تركيه را به جهنم تبديل خواهد كرد. اين گروه يك مركز خريد در تفريحگاه ساحلي شهر آنتاليا را منفجر كردند كه باعث كشته شدن سه تن و زخمي شدن تعداد زيادي از مردم شد. اين بمب گذاري به دنبال چهار انفجار در مرمره و استانبول روي داد.

اسد: سوريه آماده مذاكره صلح با اسرائيل است
ايسنا: بشار اسد در ديدار با سه تن از اعضاي عرب اسرائيلي كنست در دمشق گفت: سوريه آماده برقراري صلح با اسرائيل بر اساس طرح اتحاديه عرب در سال ۲۰۰۲ است اما اين اسرائيل است كه نمي خواهد اين طرح را بپذيرد.
به گزارش روزنامه  هاآرتص، اين سه عضو عرب كنست (پارلمان اسرائيل) سه شنبه شب ديداري دو ساعته با بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در خصوص مباحثه درباره روند صلح، تحولات در دولت فلسطين و جنگ با لبنان داشتند.
جمال زحلكا، عزمي بشاره و واصل طاها، سه تن از اعضاي عرب كنست بودند كه با اسد ديدار كردند.
زحلكا از كاخ رياست جمهوري در دمشق به  هاآرتص گفت: اسد قاطعانه مخالف هرگونه تلاش براي تغيير مفاد طرح اتحاديه عرب است و از اسرائيل خواست تا اين طرح را دقيقا همانطور كه تدوين شده بپذيرد.
در طرح اتحاديه عرب از اسرائيل خواسته شده تا به مرزهاي سال ۱۹۶۷ باز گردد و توافق چند جانبه اي را در خصوص راه حلي براي آوارگان فلسطيني بپذيرد، در عوض تمام كشورهاي عربي ملزم مي شوند كه اسرائيل را به رسميت بشناسند و با آن رابطه ديپلماتيك برقرار كنند.
اسد در خلال اين نشست بر مخالفتش با استقرار نيروهاي بين المللي در طول مرز ميان سوريه و لبنان تأكيد كرد اما ابراز تمايل كرد تا آنچه را كه كمك از سوي اروپايي ها در بازرسي اين مرز تعريف مي شود، بپذيرد.
در همين حال نيروهاي  امنيتي  ارتش  رژيم  اشغالگر صهيونيستي  روز سه  شنبه ، شماري  از اهالي  سرزمين  اشغالي  جولان  سوريه  را به  اتهام  مقاومت  بازداشت  كردند.

نگاه
ناتو و بحراني به نام افغانستان
گروه بين الملل-نيلوفر قديري: تحولات ماههاي اخير در افغانستان كه «بازگشت طالبان» بهترين عبارت توصيفي براي آن مي تواند باشد، ناتو را با بحران جدي روبه رو كرده است. دبيركل ناتو ديروز در گفت وگو با مطبوعات انگليس خواستار اعزام ۲۵۰۰ سرباز اضافه به افغانستان براي كمك به حفظ امنيت اين كشور شد.
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا نيز ديروز هشدار داد اگر اعضاي ناتو حضور بيشتري در افغانستان نداشته باشد اين كشور يك كشور از دست رفته خواهد شد.رايس با اشاره به عقب نشيني شوروي از افغانستان در سال ۱۹۸۹ گفت، رها كردن افغانستان در آن روزها براي همه ما بهاي سنگيني داشت كه هنوز هم ادامه دارد. اگر آن خلأ دوباره روي دهد اين بار بهاي سنگين تري خواهيم پرداخت.ماه گذشته ناتو كنترل امنيتي افغانستان را از نيروهاي ائتلاف آمريكا و انگليس تحويل گرفت. اكنون نيرويي ۲۰ هزار نفري در افغانستان مستقر هستند اما در پي شدت گرفتن درگيري هاي اخير در افغانستان و افزايش حملات طالبان فرماندهان ناتو درخواست اعزام فوري نيروي بيشتري كرده اند.
اكثر نيروهاي نظامي ناتو مستقر در افغانستان را اكنون نيروهاي آمريكايي، انگليسي، كانادايي و هلندي تشكيل مي دهند. منابع خبري نزديك به ناتو مي گويند كشورهاي ديگر عضو اين سازمان تمايل چنداني به مشاركت بيشتر در افغانستان ندارند.
كشورهاي عضو ناتو ديروز در بلژيك در نشستي به نام كنفرانس اعزام نيرو شركت كردند تا شرايط كنوني افغانستان را بررسي كنند و درباره اعزام نيروي بيشتر تصميم بگيرند.
در شش هفته گذشته در جريان درگيري هاي جنوب افغانستان نزديك به ۴۰ سرباز ناتو كشته شده اند. در هلمند سربازان انگليسي با حملات روزانه سربازان طالبان روبه رو هستند كه براي تصرف دوباره مناطقي در جنوب حمله ور مي شوند. در قندهار عمليات ويژه نيروهاي كانادايي تاكنون بيش از ۵۰۰ كشته در ميان طالبان به جا گذاشته است. نيروهاي ويژه آمريكايي هم مشغول انجام عمليات ويژه خود هستند و مقرهاي اصلي فرماندهي طالبان را جست وجو مي كنند.آلمان چند هزار نيرو در شمال افغانستان دارد اما قوانين اين نيروها مانع از درگير شدن آنها با طالبان و وارد شدنشان به جنگ مي شود.
ديگر كشورهاي ناتو هم از درگير شدن خودداري مي كنند. درگيري ها در افغانستان چنان شدت گرفته است كه روند بازسازي فعلاً متوقف شده و بار ديگر ريشه كني طالبان و مقابله با ناامني در اولويت قرار گرفته است. تحليلگران، شبه نظامياني كه اكنون در افغانستان با نيروهاي خارجي در جنگ هستند را «طالبان جديد» مي نامند و مي گويند اين گروه بسيار تندروتر، پيشرفته تر و بي رحم تر از گروه قبل هستند. «طالبان جديد» از عوامل ناآرامي ها در عراق درس و الهام گرفته اند و قصد دارند الگوي عراق را در افغانستان اجرا كنند.
پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان كه براي شركت در اجلاس ناتو درباره افغانستان به بروكسل رفته است در گفت وگو با خبرنگاران ضمن هشدار نسبت به خطر طالبان گفت: طالبان خطري بزرگتر از القاعده است.

رييس مجلس عراق:
فدراليسم در عراق مشكلي ايجاد نمي كند
گروه بين الملل - در واكنش به اظهارنظر چند روز اخير گروه هاي سياسي در عراق درخصوص تحقق نظام فدرالي در اين كشور ديروز رييس مجلس عراق گفت: ما قصد عقب نشيني از موضوع فدراليسم را نداريم.
محمد المشهداني ديروز در پايان نشست نمايندگان مجلس عراق در يك كنفرانس خبري با هشدار به برخي رهبران احزاب سياسي عراق هشدار داد: بهتر است آنان سعي نكنند از آب گل آلود ماهي بگيرند. وي گفت: در قانون اساسي عراق بر سر موضوع فدرالي بودن اين كشور توافق شده است و موضوع فدرالي بودن عراق به عنوان يك اصل يا موضوع قابل بحث و گفت و گو در قانون اساسي عراق مطرح شده است اما در اين قانون به موضوع تاسيس ايالات اشاره اي نشده است زيرا تاسيس ايالت هاي فدرالي در عراق خود مستلزم مفاد و تبصره هاي ديگري است.
مشهداني گفت: بر اساس ماده ۱۴۲ قانون اساسي عراق مي توان هر قانوني را كه عراقي هاي سر آن به توافق نرسند، تغيير داد كه اين قانون شامل موضوع ايالت هاي فدرالي نيز مي شود و مي توان براساس اين قانون اصل مطرح شده فدرالي بودن عراق را لغو يا تعديل كرد.
از سوي ديگرپنجمين جلسه محاكمه صدام و شش تن از دستيارانش به اتهام قتل عام كردهاي عراق موسوم به عمليات انفال ديروز برگزار شد.
در اين جلسه نخستين شاهد با بيان ظلم و ستم نيروهاي ارتش بعث عراق در عمليات انفال كه در آن ۱۸۲ هزار غيرنظامي كرد عراق كشته، آواره و زخمي شدند گفت من شماري از افراد خانواده ام را در اين عمليات از دست داده ام .اين شاهد براي اثبات گفته هاي خود شناسنامه هاي چند نفر از اعضاي خانواده اش را كه اجساد آن ها از گوري جمعي كشف شده بود به دادگاه ارايه كرد.
در اين جلسه صدام به استفاده از واژه پيشمرگان اعتراض كرد و جايگزين كردن واژه شورشيان را به جاي آن خواهان شد كه قاضي اين اظهارات را رد كرد.
عمليات كشتار كردها موسوم به انفال از بهمن ۱۹۸۸ آغاز شد و تا شهريور ادامه يافت.
قتل ۲۴ نفر و كشف ۶۰ جسد در بغداد
درحالي كه براثر وقوع چند انفجار در دو منطقه بغداد ۲۲ نفر كشته و ۸۶ نفر ديگر زخمي شدند، وزارت كشور عراق ديروز از كشف ۶۰ جسد در مناطق مختلف پايتخت عراق خبر داد.
منابع پليس ملي عراق اعلام كردند كه يك خودرو بمب گذاري شده روز گذشته در منطقه «زيونه» در شرق بغداد منفجر شد و باعث قتل ده شهروند و زخمي شدن ۳۳ تن ديگر شد.
اين حادثه، دومين انفجار خودروهاي بمب گذاري شده در بغداد در روز گذشته بود.
پيش از ظهر ديروز نيز يك خودرو بمب گذاري شده در شرق بغداد منفجر شد.منابع پليس تعداد تلفات اين انفجار را ۱۴ كشته و ۶۷ زخمي ذكر كردند.همچنين وزارت كشور از پيداكردن ۶۰ جسد در مناطق مختلف بغداد خبر داد.
اين وزارتخانه اعلام كرد كه آثار شليك گلوله برسر تمامي اجساد كشف شده كه دست ها و چشمهايشان بسته شده بود، مشاهده مي شد.

استعفاي فرمانده ارشد ارتش اسرائيل در جنگ عليه لبنان
گروه بين الملل- اگر چه بيش از يك ماه از تجاوز نظامي اسرائيل به لبنان مي گذرد اما تبعات شكست در اين تهاجم هنوز دامنگير سياستمداران و نظاميان اين رژيم است.
ديروز اودي آدام فرمانده اسرائيل در منطقه شمال اين رژيم از سمت خود استعفا كرد.وي به روزنامه معاريو گفت: روابط نادرست در سطح فرماندهي ارتش اسرائيل از جمله دلايل مهم استعفاي وي است. آدام همچنين در اين مصاحبه به روابط ناسالم خود با دان حالوتس رئيس ستاد ارتش اسرائيل اشاره كرد. آدام همچنين گفت در جنگ عليه لبنان تمام تلاش خود را براي آماده سازي فرماندهي منطقه شمال به كار گرفته بود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |