پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۴ - Sep 14, 2006
رهبر معظم انقلاب:
ايران خود را موظف به حمايت عملي
از دولت و ملت عراق مي داند
016845.jpg
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار آقاي نوري المالكي نخست وزير عراق و هيأت همراه، سعادت و پيشرفت مردم اين كشور را سعادت و پيشرفت مردم ايران و منطقه دانستند و تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران خود را موظف به حمايتهاي عملي از دولت و ملت عراق مي داند.
ايشان با ابراز خرسندي از شكل گيري دولت مستقل و پايدار در عراق افزودند: اميدواريم روزي فرابرسد كه ملت عراق به جايگاه مورد استحقاق خود برسد و با كوتاه شدن دست بيگانگان، ثروتهاي مادي و انساني اين كشور در خدمت ملت عراق قرار گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي با ابراز تأسف از رنج و سختي هاي روزمره مردم عراق خاطرنشان كردند: بخشي از اين رنجها و سختي ها مربوط به عملكرد رژيم طاغوت گذشته و بخشي هم مربوط به حضور اشغالگران در عراق است.
حضرت آيت الله خامنه اي تصريح كردند: با خروج اشغالگران بسياري از مشكلات عراق حل خواهد شد و بر همين اساس آرزومند خروج اشغالگران از عراق هستيم.
در اين ديدار كه آقاي داوودي معاون اول رئيس جمهوري نيز حضور داشت آقاي نوري المالكي نخست وزير عراق با ابراز خرسندي از سفر به ايران و قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران در حمايت از دولت و مردم عراق، اين سفر را موفقيت آميز خواند و تأكيد كرد: گسترش روابط با كشورهاي دوست و همسايه از اولويتهاي اصلي سياست خارجي عراق است.
وي همچنين با تشريح اوضاع عراق و اقدامات دولت براي حل مشكلات موجود در اين كشور از جمله تلاش براي ايجاد وحدت و يكپارچگي ميان طوائف، اقوام و مذاهب مختلف، افزود: مهم ترين مشكل در عراق مسئله ناامني است كه بعثي ها و تكفيري ها عوامل اصلي آن هستند.
نخست وزير عراق ابراز اميدواري كرد با عملي شدن توافقهاي انجام گرفته در تهران روابط دو كشور بيش از پيش گسترش يابد.

در نخستين مرحله از سفر ده روزه به ۴ كشور
احمدي نژاد به سنگال رفت
016866.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز وارد داكار پايتخت سنگال شد و از سوي عبدالله واد، رئيس جمهوري اين كشور مورد استقبال قرار گرفت.
محمود احمدي نژاد كه به منظور انجام چند ديدار رسمي از كشورهاي سنگال، كوبا و ونزوئلا و شركت در شصت و يكمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد سفر ده روزه خود را صبح ديروز آغاز كرد، پيش از آغاز سفر و ترك تهران در جمع خبرنگاران ضمن برشمردن اهداف سفر خود به كشورهاي سنگال، كوبا و ونزوئلا ، افزود:
ديدار احمدي نژاد با رهبر معظم انقلاب در آستانه سفر
ايسنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان در آستانه سفر به سنگال، كوبا، ونزوئلا و نيويورك با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كرد. رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار براي ايشان آرزوي موفقيت كردند.
سفري كه از امروز آغاز مي شود، در واقع سه ديدار دوجانبه و شركت در سه سازمان بين المللي است.رئيس جمهوري با اشاره به نشست غيرمتعهدها در كوبا، از آن به عنوان مهم ترين سازمان هاي بين المللي ياد كرد و گفت: اين نشست كارهاي مهمي انجام مي دهد، اميدواريم در نشست جديد نيز حيات جديدي به اين سازمان داده شود. وي اظهار داشت: در اجلاس گروه 15 در كشور كوبا، رياست اين اجلاس به جمهوري اسلامي ايران منتقل مي شود. وي با بيان اين كه بعد از سنگال و كوبا به ونزوئلا سفر خواهد كرد اظهار داشت: روابط ما با اين كشور بسيار گسترده، مستمر، پايدار و در همه زمينه ها روابط رو به گسترش است.به گزارش ايسنا وي يادآور شد: بعد از ونزوئلا سفري به سازمان ملل خواهيم داشت در آنجا با سران كشورها، گروه هاي خبري و برخي مجامع مثل انجمن كليساهاي آمريكا، ديدار خواهيم داشت و مواضع ملت ايران درباره مسائل مهم اعلام خواهيم كرد.
رئيس جمهوري درباره موضوع مناظره رؤساي جمهور ايران و آمريكا پيش از اين سفر گفت: آنها اين مناظره را قبول نكرده اند ولي اميدوارم بپذيرند كه اين مناظره انجام شود.محمود احمدي نژاد در نخستين مرحله از اين سفر قرار است در ديداري يك روزه از سنگال و در داكار با رئيس جمهور اين كشور ديدار و پيرامون همكاري هاي دوجانبه گفت وگو كند.وي سپس رهسپار هاوانا پايتخت كوبا مي شود تا پس از شركت در اجلاس گروه 15 و نشست خبري جنبش غيرمتعهدها، در چارچوب ديداري دوجانبه درباره آخرين توافقات ايران و كوبا نيز با مسئولان اين كشور ديدار و گفت وگو كند.
احمدي نژاد پس از هاوانا در پاسخ به دعوت هوگوچاوز به كاراكاس مي رود تا پس از ديدار با رئيس جمهوري ونزوئلا، قراردادهاي جديد همكاري ميان دو كشور را امضا كند.رئيس جمهوري در آخرين مرحله از سفر خود وارد نيويورك مقر سازمان ملل متحد مي شود تا ضمن سخنراني در شصت ويكمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در حاشيه آن ديدارهايي با سران كشورهاي مختلف داشته باشد.
در اين سفر، عليرضا طهماسبي و جمال كريمي راد وزيران صنايع و معادن و دادگستري و ناصر سوداني، محمدحسين فرهنگي، محمد آشوري و فضل الله موسوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رييس جمهوري را همراهي مي كنند.
ديدار متكي با مقام هاي كوبايي
منوچهر متكي  وزير امور خارجه  ايران  با گابريساس  وزير دولت  و رئيس  كوبايي  كميسيون  مشترك  اقتصادي  دو كشور در  هاوانا ديدار و گفت وگو كرد. متكي  در اين  ديدار بر ضرورت  تقويت  روابط دو جانبه  و تنوع  بخشيدن  به  همكاريهاي  اقتصادي  دو كشور و استفاده  از ظرفيتهاي  صنعتي ، كاني  و كشاورزي  ايران  و همچنين  همكاري  بيشتر دو كشور در مجامع  بين المللي  و منطقه اي  تأكيد كرد. وزير امورخارجه  ايران  ضمن  اشاره  به  مشتركات  دو كشور از جمله  مواضع  مشابه  در محافل  بين المللي ، افزود: رهبران  دوكشور تصميم  گرفته اند روابط خوب  سياسي  را در قالب  روابط خوب  اقتصادي  تعريف  و اجرايي  كنند. متكي  افزود: بايد تلاش  كنيم  نيازهاي  يكديگر در عرصه هاي  گوناگون  را با توجه  به  قابليتهاي  داخلي  تأمين  كنيم . گابريساس  نيز دراين  ديدار گفت : اكنون  شاهد به  ثمر نشستن  تلاشهاي  به  عمل  آمده  دو طرف  هستيم  و روابط اقتصادي  نيز وارد مرحله  جديدي  شده  كه  روز به  روز به  روابط بسيار خوب  سياسي  نزديك  تر مي شود. به گزارش ايرنا وي  افزود: بازارهاي  دوكشور مكمل  يكديگر بوده  و اكنون  براي  تجار و بازرگانان  ايراني  شناخته  شده  تر از قبل  است . گابريساس  از حق  ايران  براي  دستيابي  به  انرژي  هسته اي  جهت  مقاصد صلح  آميز دفاع  و آن را در راستاي  تأمين  منافع  ملي  ايران  ارزيابي  كرد.

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس مطرح كرد
ابراز نگراني از افزايش شركت هاي دولتي
احمد توكلي: روند دولتي شدن بنگاه ها و
تأسيس شركتهاي دولتي رو به تزايد است
016818.jpg
رئيس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در هفتمين همايش سالانه اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر كشور گفت: آمار نشان مي دهد كه روند دولتي شدن بنگاهها و تأسيس شركتهاي دولتي در كشور رو به رشد است.
به گزارش ايرنا احمد توكلي افزود: آمار دقيقي از تعداد شركتهاي دولتي در ايران وجود ندارد و برخي آمارها حاكي از وجود دوهزار و ۵۰۰ شركت دولتي در كشور است.
وي كه با موضوع نقد عملكرد اقتصادي دولت در دانشگاه تربيت معلم سخن مي گفت، تصريح كرد: تناقض در آمارها به دليل اجازه اي است كه اساسنامه شركتهاي دولتي براي تاسيس شركتهاي تابعه هر شركت صادر كرده است. وي ادامه داد: به همين خاطر هر شركت دولتي چند شركت تابعه دارد كه در اساسنامه به آنان نيز اجازه داده مي شود تا شركتهاي زير مجموعه اي براي خود تاسيس كنند.
توكلي با اشاره به دلايل دولتي شدن اقتصاد ايران در سه دهه اخير اظهار داشت: وقوع انقلاب اسلامي سبب شد تا حكم مصادره اموال برخي سرمايه داران وابسته به رژيم پهلوي صادر شود كه كنار اجراي اين حكم ، برخي مصادره هاي نادرست نيز صورت گرفت. وي ادامه داد: قانوني كه دولت موقت با موضوع حفاظت و توسعه صنايع ملي ايران به تصويب رساند، موجب شد تا علاوه بر 53 سرمايه گذار وابسته به رژيم پهلوي ، اموال تعداد ديگري از سرمايه داران نيز توقيف شود. توكلي تمايل دولت سالارانه را از ديگر علل رشد دولتي شدن اقتصاد ايران ارزيابي كرد و گفت: نگاه منفي به مقوله سرمايه داري در ايران در اصل به دليل فشارها و ظلم هايي كه از سوي برخي از آنان به كارگران روا مي شد و نيز وابستگي برخي از آنان به رژيم پهلوي ، شكل گرفت. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، حاكميت تفكر ماركسيستي در دهه اول پيروزي انقلاب اسلامي را از ديگر علل نگرش منفي مردم به مقوله سرمايه داري ارزيابي كرد. توكلي يادآور شد : اجراي قانون حفاظت و توسعه صنايع ملي ايران مصوب شوراي عالي انقلاب به دليل اشكالات فراواني كه به آن وارد شد، بعدها متوقف شد.
وي تصريح كرد: اين عوامل در مجموع موجب شد تا تعداد شركتهاي دولتي از 128 شركت در سال 56 به 270 شركت در سال 68 افزايش يابد. به گفته وي ، با وجود شعار دولت مبني بر كاهش تصديگري و واگذاري سهام شركتهاي دولتي به بخش خصوصي، تعداد شركتهاي دولتي در سال 78 به 560 شركت افزايش يافت كه اين رقم در سال جاري به 531 مورد رسيده است. وي فقدان راهبردها و بسترسازي لازم براي اداره صنايع مصادره شده را از دلايل ناكارآمدي بنگاههاي دولتي عنوان كرد و اظهار داشت: اين امر موجب شد تا بهره وري اين بنگاهها در سالهاي گذشته كاهش يابد.
توكلي تاكيد كرد: گرچه سياست دولت در سالهاي اخير بر واگذاري سهام شركتهاي دولتي استوار است ، اما اين امر تنها به انتقال مالكيت محدود مي شود و دولت بعد از واگذاري به وضعيت و نحوه اداره آنان نظارت نمي كند.وي ادامه داد: اين امر سبب مي شود تا اين خصوصي سازي تنها به جابه جايي انحصارگر محدود شود كه در بسياري موارد تعطيلي واحدها، اخراج كاركنان و يا تغيير كاربري كارخانه ها را به دنبال دارد.
توكلي، افزايش هزينه ها را از ديگر آثار نامطلوب دولتي كردن بنگاههاي اقتصادي ارزيابي كرد و گفت: به دليل آنكه فضاي اقتصادي غير رقابتي است، هزينه توليد افزايش يافته و ناكارآيي آنان شديدتر مي شود. وي بااشاره به نگاه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول به مساله خصوصي سازي يادآورشد: تقويت محيط رقابتي، بهبود محيط كار و افزايش كارآيي بنگاهها از جمله دست آوردها خواهد بود. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ابلاغ سياستهاي كلي نظام در خصوص اصل 44 قانون اساسي، اظهار داشت : اين اصل بر مبناي افزايش كارآيي اقتصادي و توليد ثروت ملي و افزايش سهم استوار است. توكلي ادامه داد: بر اساس اين اصل ، خصوصي سازي به معناي واگذاري و انتقال مالكيت بنگاهها نخواهد بود و دولت بايد كمك كند تا اين بنگاهها بتوانند در عرصه توليد و رقابت باقي بمانند.

بدرقه نخست وزير عراق توسط معاون اول رئيس جمهوري
ايسنا: نوري مالكي نخست وزير عراق - كه در سفري دو روزه به ايران آمده بود - شب گذشته در نهاد رياست جمهوري به صورت رسمي از سوي پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهوري بدرقه شد.
در اين مراسم، داوودي ضمن ملاقات با نخست وزير عراق، گفت وگوي دو جانبه با وي و امضاي اسناد رسمي بين وزراي طرفين، نوري مالكي را پس از سان ديدن دو طرف از يگان ويژه مستقر در محل بدرقه  كرد.
نوري مالكي نخست وزير عراق در سفر دو روزه خود به تهران با برخي از مسئولان عالي رتبه  كشورمان از جمله مقام معظم رهبري، رئيس جمهوري، دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزير امور خارجه ديدار و گفت وگو و عصر روز سه شنبه نيز با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) به مقام شامخ بنيانگذار انقلاب اسلامي اداي احترام كرد.

سخنگوي وزارت خارجه:
تهران و بغداد مناسبات خوب را دنبال مي كنند
فارس: سيد محمد علي حسيني نتايج سفر دو روزه نوري المالكي به جمهوري اسلامي را مثبت و سازنده ارزيابي كرد و افزود: رايزني هاي آقاي مالكي با رياست جمهوري اسلامي  ايران و ديگر مقامات عاليه جمهوري اسلامي  ايران و توافقات مختلف به عمل آمده در زمينه هاي تجارت، حمل و نقل و انرژي و امور عمراني، فصل جديدي در مناسبات برادرانه و دوستانه ميان دو كشور مبتني بر احترام متقابل و منافع مشترك را خواهد گشود و موجب تقويت صلح و رفاه و شكوفايي عراق و منطقه مي شود. سخنگوي وزارت خارجه با تشريح اهداف اين سفر اظهارداشت: سفر نخست وزير عراق در چارچوب علايق و منافع مشترك فرهنگي و تاريخي و مناسبات متين دو دولت و ملت صورت گرفت و جمهوري اسلامي  ايران از دولت مبتني بر آراي مردم و شكل گيري موسسات قانوني عراق همواره حمايت كرده و مي كند. وي تصريح كرد: تهران و بغداد با هوشياري مناسبات خوب و حسن همجواري را دنبال مي كنند.

اروپا به ادامه مذاكرات تمايل دارد
ديدار لاريجاني و سولانا در پاريس
بيانيه جنبش عدم تعهد صادر شد:
مذاكرات هسته اي با ايران بدون پيش شرط
016854.jpg
گروه سياسي- يكصدوشانزده كشور در حال توسعه در اجلاسي كه در كوبا برگزار مي شود، روز گذشته طي بيانيه اي خواستار مذاكره با ايران براي حل پرونده فعاليت هاي هسته اي شده و مذاكرات بي قيد و شرط را ضروري دانستند.
آسوشيتدپرس در گزارشي كه بخش هايي از آن را ايرنا منتشر كرده، از هاوانا، پايتخت كوبا خبر داد در روز سوم از نشست شش روزه جنبش عدم تعهد، كشورهاي حاضر خواستار مذاكره بدون پيش شرط با ايران شده و همچنين اسرائيل را به دليل ارتكاب جنايات جنگي مورد انتقاد قرار دادند. مذاكرات مزبور پشت درهاي بسته دنبال شد و مباحث خاورميانه و پرونده ايران جزو مهمتـرين مباحث مطرح شده بود. جنبش عدم تعهد همچنين خبر داد به قطعنامه اين جنبش كه در ماه مي صادر شده بند ديگري افزودند و در آن بر از سرگيري مذاكرات هسته اي با ايران آن هم بدون پيش شرط تأكيد كرده اند. در قطعنامه مصوب ماه مي، 176 كشور قاطعانه از فعاليت صلح آميز هسته اي ايران حمايت كردند. آن قطعنامه در مالزي به تصويب رسيد.
گروه سياسي – دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول پرونده هسته اي براي سومين ديدار خود با سولانا راهي اروپا شد. يك منبع آگاه به خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي گفت مذاكرات در پاريس انجام مي شود. جايي كه مجتبي هاشمي ثمره، مشاور رئيس جمهور از يك روز پيشتر آن جاست و پشت درهاي بسته با ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه ديدار كرده است. علي لاريجاني از زمان پايان مذاكرات وين در يك اظهارنظر رسمي به رئوس خواسته هاي ايران در اين پرونده اشاره كرده و از جزئيات گفت و گوهاي خود چيزي بازگو نكرده است. هفته گذشته علي لاريجاني در دو مذاكره پشت درهاي بسته در وين با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار و گفت و گو كرد. اخباري كه از گفته ها و شنيده هاي آن ديدار مطرح شد، هنوز تأييد و تكذيب نشده و بر آن خبرها، اخبار ديگري نيز اضافه شده است. پيشتر آسوشيتدپرس و سي.ان.ان از وين خبر دادند ايران در مذاكرات و طي يك سري شرايط، با تعليق دوماهه موافقت ضمني كرده است. يك منبع نزديك به مذاكرات اين گفته  را رد كرد و سخنگوي سابق وزارت خارجه نيز در آخرين جلسه سخنگويي خود خبر بازگشت به تعليق را تكذيب كرد. همين خبر بار ديگر به آمريكا رسيد و از كاندوليزا رايس نيز اين پرسش مطرح شد كه اگر ايران با تعليق دوماهه موافقت كرده باشد، آمريكا چه واكنشي نشان مي دهد. سي.ان.ان از واشنگتن خبر داد وزارت خارجه آمريكا گفته خبري از اين پيشنهاد ندارد كه به آن واكنشي نشان دهد.
كريستينا كالاچ، سخنگوي سولانا در گفت و گو با رويترز خبر ديدار لاريجاني و سولانا را تأييد كرد و گفت جايي در اروپا و غير از بروكسل اين ديدار انجام مي شود.
تروئيكاي اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه اين بار در شوراي حكام بار ديگر مشغول تنظيم بيانيه است. شوراي حكام روز گذشته پرونده ايران را بررسي كرد كه با سخنراني علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي همراه بود.
اگر آن گونه كه آسوشيتدپرس از وين گزارش كرده، بيانيه سه كشور اروپايي مذاكرات را به خطر نياندازد، ممكن است روند مذاكرات با مشكل دنبال شود. سخنگوي سولانا به سي.ان.ان گفته ديدار روز پنج شنبه سولانا و لاريجاني براي اين است كه مشخص شود آيا مذاكرات رسمي ميان ايران و اتحاديه اروپا آغاز مي شود يا نه.
تروئيكاي اروپايي در موضعي ديگر به طور تلويحي اشاره كرده خواهان ادامه گفت و گو با ايران است و بر اين اساس شايد اروپا با غني سازي پنج درصدي اورانيوم توسط ايران موافقت كرده باشد.
اگر اين تصور صحيح باشد، آن زمان موضع آمريكا در اقليت قرار مي گيرد چرا كه كاخ سفيد مخالف هرگونه فعاليت هسته اي ايران است. واشنگتن پست در گزارشي تصريح كرد خواست سه كشور اروپايي براي گفت و گو با ايران مشهود است اما آمريكا هم به دليل عمل نكردن ايران به قطعنامه 1696 و لغو نكردن فعاليت غني سازي خواهان تنبيه كردن ايران است و هم براي هرگونه مذاكره پيش شرط مذاكره را اعلام كرده است.
فايننشال تايمز نيز در گزارشي چنين تحليل كرد كه روش آمريكا و اروپا نسبت به ديدار اخير لاريجاني و سولانا از هم فاصله گرفته است. در ميان كشورهاي اروپايي موضع فرانسه نسبت به ديگر كشورها به طور شاخص متفاوت است چرا كه شيراك نخستين و تنها مقام مسئول و رسمي و عالي رتبه بود كه پس از مذاكرات لاريجاني و سولانا ابراز خرسندي كرد و ديگر مقامات اروپايي در رتبه شيراك، سكوت اختيار كرده و موضعي نگرفتند. قراين اين حركت فرانسه ممكن است موفقيت مذاكرات در پاريس باشد و اگر تمام اين احتمالات با همين روند ادامه پيدا كند، موضع فرانسه و آلمان به زمان جنگ عراق تبديل شده و آمريكا در يك سو و فرانسه و آلمان در سوي ديگر قرار خواهند گرفت. هرگونه حركت در حال حاضر در دست آمريكاست و رسانه هاي اين كشور نيز خبر دادند توپ به طور كامل در زمين آمريكاست. كاخ سفيد شرايط مطرح شده در پاسخ 21 صفحه اي ايران به بسته پيشنهادي 1+5 را روي ميز دارد و هنوز از نتيجه گيري خود، خبري نداده است.

هاشمي رفسنجاني:
ايجاد محدوديت براي مطبوعات در جهت
مخالف منافع انقلاب قرار دارد
016863.jpg
ايسنا: هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر ضرورت رعايت منافع و مصالح نظام به ويژه در نشريات، گفت: ايجاد محدوديت هاي فراقانوني براي مطبوعات در جهت مخالف منافع انقلاب و كشور قرار دارد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح ديروز در ديدار اعضاي انجمن مديران روزنامه هاي غيردولتي نياز به مطبوعات را در داخل كشور نيازي راهبردي عنوان كرد و افزود: با گسترش ابزارهاي اطلاع رساني و انفجار اطلاعات در دهكده جهاني، ممانعت از انتشار اخبار و اطلاعات تقريبا ناممكن شده است .
وي با اشاره به نحوه فعاليت هاي سياسي در كشور، راه اعتدال را بهترين مشي و طريق براي اداره جامعه عنوان كرد و گفت: در همه حال افراطي گرايي وجود داشته است و بايد تلاش شود با كنترل آن، اين فضا به كل جامعه تسري پيدا نكند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ايجاد فضاي نقد و انتقاد سازنده را در محيطي سالم، نيازي اساسي براي جامعه بيان كرد و افزود: تخريب و تهمت به ويژه در ايام انتخابات، سنت بدي است كه ويروس بي اعتمادي و سرخوردگي را به جامعه تزريق مي كند.
وي تأكيدات اخير مقام معظم رهبري را براي دوري از اين فضاي ناسالم راهگشا عنوان كرد و گفت: علاج اين موضوع با تمسك به دين اسلام و رعايت توصيه هاي اخلاقي آن امكان پذير است و اين اميدواري وجود دارد كه با صبر و تحمل، فضاي مناسب براي فعاليت هاي سازنده فراهم شود. در اين ديدار كه مديران مسئول ،  سردبيران و اعضاي شوراي سردبيري تعدادي از روزنامه هاي غيردولتي حضور داشتند ،  برخي از ايشان به بيان مطالبي در خصوص فضاي سياسي جامعه و مشكلات صنفي مطبوعات پرداختند .

حداد عادل: ايران همواره بر مذاكره تأكيد دارد
گروه سياسي- رئيس مجلس در ادامه سفر خود به ارمنستان پس از ديدار با رئيس جمهور اين كشور، وارد قرقيزستان شد.
غلامعلي حداد عادل در ديدار رئيس جمهور ارمنستان با اشاره به موضوع پرونده هسته اي ايران افزود: ما همواره بر مذاكره در خصوص اين پرونده تأكيد كرده ايم. وي با قدرداني از مواضع منطقي ارمنستان در موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران گفت: برخي قدرت هاي بزرگ در پي بهانه جويي در اين باره هستند اما ما همواره بر حل و فصل منطقي پرونده هسته اي ايران تأكيد كرده ايم. وي افزود: دولت ايران به پشتوانه ملت خود در برابر زورگويان سر خم نمي كند. حدادعادل پس از دو روز اقامت در ارمنستان، روز گذشته وارد قرقيزستان شد تا در ديدار با رئيس جمهور، نخست وزير، رئيس مجلس و ساير مقامات اين كشور درباره مسائل منطقه اي و بين الملل گفتگو كردند.
سخنراني در مجلس قرقيزستان از ديگر برنامه هاي حداد عادل در اين سفر است.

وزير اطلاعات هشدار داد
تلاشهاي دشمن براي ايجاد اختلاف در كشور
016869.jpg
گروه سياسي وزير اطلاعات كه خود روزگار طولاني را در دستگاه  قضا سپري كرده است، روز گذشته در دومين همايش سالانه دادستان هاي سراسر كشور نسبت به تلاشهاي جدي عوامل دشمن و ستون پنجم براي ايجاد اختلاف در كشور هشدار داد.
غلامحسين محسني اژه اي كه پس از سخنان آيت الله هاشمي شاهرودي در اين همايش سخن مي گفت با اشاره به اينكه برخي عوامل دشمن و ستون پنجم قصد سوءاستفاده از شرايط را دارند، به ناآرامي هاي اخير به واسطه درج كاريكاتوري در يكي از روزنامه ها اشاره كرد و افزود: نفوذي كه جهان اسلام و تشيع پيدا كرده براي مخالفان قابل تحمل نيست لذا همه مخالفان و در راس آنها آمريكا در جهت تضعيف نظام جمهوري اسلامي و جلوگيري از رشد ايران اقدامات بسيار جدي را انجام مي دهد.
وزير اطلاعات افزود: امروزه دشمن به طور جدي درصدد است تا اختلافات و اشكالات بسياري را در كشورمان به وجود آورد و اين هدف را از طريق راههاي مختلف از جمله ماهواره، سايت ها، عناصر فريب خورده، ستون پنجم و افراد غافل به صورت مكتوب، صوتي و سيما صورت مي دهد و بايد در جهت مبارزه با ايجاد اختلاف و افتراق هوشيار باشيد. محسني اژه اي با اشاره به اينكه دشمن به دنبال جاسوسي در كشور از راه هاي مختلف است، گفت: در برخي از موارد دشمنان افرادي را تحت نظارت خود قرار داده و با شست و شوي مغزي آنان سعي دارند با ابزار فني يا ساير روشها اقدامات و اهداف خود را عملي كنند كه براي پيشگيري از برنامه هاي دشمن و خنثي كردن آنها هوشياري و آگاهي همه مسئولان بسيار ضروري است. وزير اطلاعات همچنين اعتماد متقابل بين دستگاه هاي قضايي و دستگاه امنيتي را در دستيابي به نتيجه مطلوب تاثيرگذار دانست و با بيان اين كه پيشگيري همواره مقدم بر درمان است، اظهار اميدواري كرد كه با تلاش دستگاه ها كار به جايي نرسد كه نياز به درمان باشد.
محسني اژه اي، با اشاره به اينكه همگان به نقش دستگاه قضايي در كشور واقف هستند، گفت: با توجه به اهميتي كه دستگاه قضايي و امنيتي در كشور دارند، مسئوليت سنگين و خطيري بر عهده اين دو نهاد است و در اين راستا مسئوليت دستگاه قضايي سنگين تر و بيشتر است اما استقلال قضات و دستگاه قضايي،  نبايد با تعامل با ساير دستگاه ها منافاتي داشته باشد.
در اين همايش كه با حضور رئيس قوه قضاييه، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، دادستان كل كشور و مسئولان عالي قضايي كشور در هتل المپيك مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد، دادستانان سراسر كشور نظرات خود را در مورد حوزه فعاليت خود تشريح كردند.

استراتژي سپاه در صورت هرگونه
تهديد خارجي تهاجمي خواهد بود
ايسنا: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تأكيد كرد: نيروي زميني سپاه يك نيروي دفاعي است اما در صورت هرگونه تهديد خارجي، استراتژي آن تهاجمي خواهد بود و عمق استراتژيك دشمنان را مورد هدف قرار خواهد داد.
سيد يحيي صفوي در دومين روز بازديد از يگان هاي رزمي سپاه در استان خوزستان كه فرمانده نيروي زميني و تعدادي از فرماندهان ارشد سپاه وي را همراهي مي كردند، ضمن بازديد از آمادگي يگاني و تجهيزات نيروي زميني سپاه مستقر در دزفول با اعلام اين مطلب افزود: رمز صلابت سپاه، ايمان و باور قلبي پاسداران، بسيجيان، سربازان و خانواده هاي آنهاست.

مصطفي پورمحمدي:
سرعت شكل گيري سازمانهاي غيردولتي و احزاب از دست وزارت كشور خارج شده است
عكس: جواد گلزار
016851.jpg
گروه سياسي - مصطفي پورمحمدي اظهار داشت: سرعت شكل گيري سازمانهاي غير دولتي و احزاب از دست وزارت كشور خارج شده و ما سعي مي كنيم با تشكيل بانك اطلاعاتي از نهادها و سازمانها و نظم بخشيدن به برخي امور در آنها اين امور را تحت كنترل كامل خود درآوريم.
وزير كشور صبح روز گذشته در ششمين همايش سالانه سازمانهاي غيردولتي تحت عنوان اعتمادسازي و تعامل با سازمانهاي مردم نهاد و نهادهاي غيردولتي حاضر و با اشاره به ديوان سالاري قديمي در كشور، گفت: كارگزاران دولتي احساس طبيعي مالكانه دارند و هر اندازه كه به زبان از خدمتگزاري و خاكساري سخن بگوييم مردم باور نمي كنند، چرا كه ابزار قدرت در دست ماست، اگر دولت دستش به سوي مردم دراز بود، صحبت از خدمت گذاري واقعي به نظر مي رسيد!
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تهيه و تكميل آيين نامه سازمانهاي غيردولتي و شفاف سازي آنها، اظهار داشت : اول اينكه مي خواهيم تفسيري روان از قانون داشته باشيم و سراغ بندهاي مشكل تراش نرويم و در عين حال بنا داريم كه امور سازمانهاي غيردولتي را راه بياندازيم و در جهت تقويت آنها حركت كنيم.
وزير كشور با بيان اينكه سازمانهاي مردم نهاد و غيردولتي بايد داوطلبانه، عام المنفعه و غير سياسي بودن خود را حفظ كنند، افزود: سازمانهاي مردم نهاد غير حكومتي هستند و بايد متكي بر مردم باقي بمانند و در حوزه هاي تعريف شده خود حركت كنند و در صورت تمايل به حركت و تفكرات سياسي تبديل به حزب شوند. وزير كشور با بيان اينكه حسابهاي مالي و فعاليتهاي سازمانهاي غيردولتي در ساير كشورها كنترل مي شود، گفت: ما نمي خواهيم جلوي فعاليت سازمانهاي غيردولتي را بگيريم، اما بايد بدانيم هر گروه براي دريافت كمك خارجي از كجا و براي چه چيزي اقدام مي كند.

هانس بليكس:
غرب از حل مسالمت آميز بحران هسته اي استقبال مي كند
گروه سياسي - هانس بليكس گفت: تعليق موقت غني سازي اورانيوم مي تواند گامي بسيار سازنده و اميدواركننده در آينده مذاكرات هسته اي باشد اما نه به عنوان پيش شرط.رئيس سابق بازرسان تسليحاتي سازمان ملل با بيان اين مطلب به همشهري تصريح كرد: به نظر مي رسد ايران در ادامه اقدامات اعتمادسازي خود قصد دارد به طور موقت و به مدت دو ماه غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد. اقدامي كه مي تواند اميدواري ها درخصوص حل و فصل ديپلماتيك مناقشه به وجود آمده را افزايش دهد. وي افزود: اين موضوع زماني مطرح مي شود كه كاندوليزا رايس نيز در تعديلي آشكار در مواضع ايالات متحده اخيراً اعلام كرده است تعليق موقت غني سازي نيز مي تواند راهگشا باشد.مديركل اسبق آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه با اشاره به قطعنامه 1696 شوراي امنيت تأكيد كرد: درحالي كه ايران از پيش اعلام كرده بود 22 آگوست (31 مرداد) به بسته پيشنهادي 1+5 پاسخ خواهد داد، تنها انگيزه شوراي امنيت در صدور اين قطعنامه از نگاه من حفظ پرستيژ بوده است. بدان معني كه بسياري از تأخير ايران در ارائه پاسخ (در حدود 3 ماه) عصباني شده و به نوعي با صدور اين قطعنامه درپي نشان دادن عصبانيت خود بودند.بليكس خاطرنشان كرد: اگر به واكنش ها و موضع گيري هاي پايتخت هاي اروپايي و واشنگتن دقت كنيد درخواهيد يافت غرب پس از پاسخ تهران تا چه اندازه محتاط به بررسي تحولات مي پردازد.

يادداشت
عبور از بحران هسته اي
دكتر صادق زيباكلام
شايد هنوز خيلي زود باشد براي رسيدن به يك نتيجه گيري قطعي پيرامون عبور از بحران هسته اي. اما شايد بتوان گفت كه براي نخستين بار به نظر مي رسد كه روشنايي هايي در انتهاي تونل به چشم مي خورد. دست كم اين مقدار مشخص شده كه هيچ  يك از طرفين خواهان شكست مذاكرات نيستند. به بن بست  رسيدن مذاكرات فعلي به معناي رفتن به سمت گزينه تحريم مي باشد و اين گزينه اي است كه نه ايران طالب آن است و نه اروپايي ها. بسياري در ايران به غلط اهميت چنداني براي عبور از بحران هسته اي قائل نيستند. عده اي هم بدتر از آن، هرگونه مصالحه با غرب بر سر برنامه هسته اي كشور را سازش و عقب نشيني مي دانند. گروه ديگري مي پندارند كه غربي ها صرفاً بلوف مي زنند و تحريم و تنبيهي در كار نيست. شماري هم باور دارند كه تحريم بيش از آنكه به ايران ضربه وارد كند، به زيان منافع غربي  ها خواهد بود. جمعي هم معتقدند كه تحريم خيلي هم پديده منفي نيست و مي تواند نظام را در مقابل غربي ها آبديده و نيز متكي به خود سازد. جملگي اين گروه ها و پندارها ايجاد بحران هسته اي را به نحو ساده انگارانه اي دست كم گرفته اند و يا آنكه با آن برخوردي آرمان گرايانه و ايدئولوژيك دارند.
واقعيت آنست كه جريانات مشخصي در غرب، بالاخص در آمريكا، به چيزي كمتر از براندازي نظام رضايت نمي دهند. اگر شد اين براندازي از داخل صورت گيرد و اگر نشد حتي از طريق مداخله قدرت هاي خارجي. اين جريانات كه جدي ترين شان درون هيأت حاكمه فعلي آمريكا هستند صبر و قرار ندارند تا مذاكرات هسته اي به شكست بيانجامد. چراكه در آن صورت آنان مي توانند برنامه هاي در تنگنا قراردادن ايران را قانوناً يعني در چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل به اجرا درآورند. به سخن ديگر،  دست كم بخشي از نگراني هايي كه در غرب نسبت به برنامه هاي هسته اي ايران ابراز مي شود در اصل بهانه اي بيش نيست تا بتوانند از آن براي گير انداختن ايران بهره برداري نمايند. والا خوشبينانه ترين تخمين ها كه از سوي سازمان هاي مستقل غربي نسبت به توان هسته اي ايران زده شده حكايت از آن دارد كه ايران دست كم 5 تا 10 سال تا رسيدن به تكميل مرحله غني  سازي فاصله دارد. اين سخن به هيچ روي به معناي آن نيست كه همه مخالفت هايي كه از سوي غربي ها با برنامه هاي هسته اي ما مي شود بهانه اي است براي مقابله با نظام. شكست مذاكرات عملاً سبب خواهد شد تا صف آنان كه خواهان براندازي نظام نيستند و صرفاً با خود برنامه غني سازي مشكل دارند، با آنان كه خواهان براندازي نظام هستند و غني سازي صرفاً براي آنان بهانه و مستمسكي بيش نيست يكي شود. جدا نگه داشتن اين صفوف براي آينده نظام و منافع ملي مان همان قدر اهميت دارد كه محور برنامه هسته اي مان.
مي رسيم به صفوف خودمان. واقعيت آنست كه در داخل صفوف خودمان هم همه فرشته نيستند. براي بسياري از مخالفين مصالحه با غرب برسر برنامه هسته اي مان، مسأله صرفاً بحث هسته اي نيست. برخي بدشان نمي آيد تا از نمد بحران هسته اي كلاهي براي اعتبار انقلابي شان دست و پا كنند. عده اي هم صادقانه تصور مي كنند كه هر نوع مصالحه و توافق، عقب نشيني و تسليم در برابر غرب است. و يا همان طور كه پيش تر اشاره كردم تصور مي كنند كه غربي ها بلوف مي زنند و تحريمي در كار نخواهد بود و يا اگر تحريم صورت گيرد ضرر و زيان آن براي غربي ها خيلي بيشتر از ما خواهد بود و قس عليهذا. نخست آنكه تحريم به هيچ روي بلوف نبوده و همان طور كه اشاره شد، جناح ها و جريانات مشخصي در غرب خيلي جدي و اساسي به دنبال تحريم هستند. ثانياً اينكه درست است كه تحريم براي غربي ها مشكلات و معضلاتي به همراه خواهد آورد، اما دشواري هاي آن براي ما هم فراوان خواهد بود.
آمريكايي ها با تلاش خستگي ناپذيري ظرف قريب به سه سال گذشته توانسته اند پرونده هسته اي ما را از شوراي حكام در وين به شوراي امنيت در نيويورك انتقال دهند. به علاوه آنان توانسته اند اجماع 1+5 را كم و بيش به دست آورند. درست است كه چين و روسيه مناسبات گسترده تجاري با ما دارند و چندان تمايلي به تحريم ندارند، اما با توجه به حجم مناسبات اقتصادي هر دو كشور با اروپا و آمريكا، بعيد به نظر مي رسد اگر آمريكايي ها بر روي مسكو و پكن فشار جدي وارد نمايند آنان هنوز در هيبت فرشته نجات ما عمل نمايند. ضمن آنكه هيچ كس دعوت به تسليم، سازش و گذشت از منافع ملي كشور را تجويز نمي نمايد، در عين حال هم عقل سليم حكم مي نمايد كه حتي الامكان كار را براي مخالفين مان و آنان كه به دنبال بهانه براي رويارويي با ايران هستند سهل و ساده نكنيم.

خاتمي با دبير كل سازمان ملل ديدار كرد
016857.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهور سابق جمهوري اسلامي روز گذشته در نيويورك با دبير كل سازمان ملل ديدار و گفت وگو كرد. سيد محمد خاتمي در ديدار با كوفي عنان درباره چگونگي پيشبرد ايده گفت وگوي تمدن ها و همچنين مسائل منطقه و نيز پرونده هسته اي سخن گفت.
به گزارش ايرنا از نيويورك، خاتمي تصريح كرد بحث برنامه هسته اي براي ايرانيان تبديل به يك هويت ملي شده است. وي در ادامه بر حق مسلم ايران براي پيشبرد برنامه صلح آميز هسته اي تأكيد و ابراز اميدواري كرد موضوع مسالمت آميز و با گفت وگو حل شود. كوفي عنان در اين ديدار از ايده گفت وگوي تمدن ها حمايت كرده و نقش خاتمي در پيشبرد اين ايده را مورد تقدير قرار داد.

نقاط قوت و ضعف دولت نهم از زبان احمد توكلي
گروه سياسي - رئيس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ضمن برشمردن نكات مثبت دولت نهم گفت: عجله داشتن در كارها، ساده انگاشتن امور و كارشناسي نشدن كارها از نكات منفي دولت نهم است.
احمد توكلي در ارزيابي عملكرد اقتصادي دولت در يكسال گذشته اظهار داشت: جهت گيري دولت، تازه و مثبت است.
وي درخصوص تازگي و مثبت بودن جهت گيري دولت افزود: منظور از تازه، ابداعي بودن آن نيست بلكه در قديم هم مستضعف گرايي و بهبود وضع توده مردم دغدغه مديران بود ولي آنها از مدل اقتصاد رشد بنياد استفاده مي كردند در حالي كه با نگاه احمدي نژاد كه به
ده كوره سفر مي كند متفاوت است. رئيس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در بخشي از سخنانش درباره رأي ندادن مجلس به تشكيل صندوق مهر رضا توضيح داد: با وجودي كه اين صندوق در كوچك شدن دولت مؤثر است، مجلس به فوريت آن رأي نداد نه به خود آن. البته صندوق مهر امام رضا در حال حاضر مورد اعتراض است و كار به استفساريه رسيد.
توكلي عملكرد دولت را در جا نينداختن طرحهاي خود در مجلس ضعيف توصيف كرد و گفت: كار دولت در انتخاب وزراء و مشورت نكردن با نمايندگان اشتباه بود. من به احمدي نژاد گفتم كه اگر با مجلس مشورت نكند، رابطه اش را با مجلس خراب مي كند.
به گزارش ايسنا، توكلي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه با توجه به عضويت در كميته 7 نفره اصولگرايان كه رئيس جمهور نيز به آن گرايش دارد آيا در انتخابات شوراها شركت مي كنيد؟ گفت: دولت و رئيس جمهور طبق قانون به جز برگزاري انتخابات حق دخالت ندارند. ما تلاش مي كنيم تا اصولگرايان زير يك پرچم، يك ليست براي انتخابات بدهند و تأكيد مي كنم كه اصولگرايان انحصارطلب نيستند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |