سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۶ - Oct 10, 2006
آمار فروش فيلمهاي ايراني و خارجي سينماهاي تهران
پرفروش ترين فيلم فصل به نام پدر رقم خورد
002613.jpg
ايسنا: آمار فروش فيلمهاي ايراني و خارجي به نمايش درآمده در سينماهاي تهران تا تاريخ 15 مهر ماه اعلام شد.
قتل آن لاين به كارگرداني مسعود  آب پرور طي 11 روز نمايش در 12 سينما به فروش بيش از 45 ميليون و 668 هزار تومان دست يافت.
گرگ وميش نيز در 9 سينما طي 32 روز نمايش 77 ميليون و 695 هزار تومان فروخت.
عروسك فرنگي در 18 سينما طي 11 روز نمايش فروشش از مرز 31 ميليون تومان گذشت.
ابراهيم خليل الله در يازده روز نمايش در 10 سينما بيش از 19 ميليون تومان فروش داشت.
همچنين طبق اعلام بنياد سينمايي فارابي؛ فيلمهاي ايراني كه طي چند ماه گذشته نمايش خود را آغاز كرده اند نيز همچنان در تعدادي سينماي محدود به نمايش خود ادامه مي دهند.
كافه ستاره در 7 سينما طي 60 روز اكران 418 ميليون تومان فروخت.
باغ فردوس پنج بعد ازظهر در 39 روز نمايش در 5 سينما بيش از 100 ميليون فروش داشت.
سرود تولد نيز در 7 سينما طي 46 روز نمايش فروشش از مرز 211 ميليون تومان گذشت.
به نام پدر ابراهيم حاتمي كيا در يك سينما طي 60 روز نمايش به فروش بيش از 439 ميليون تومان دست يافت. پرفروش ترين سينما فرهنگ 2 آستارا، تهران 2 و تعداد بيننده اين دوره 19 هزار و 947 نفر بوده است.
همچنين دو فيلم خارجي اين دوره عبارتند از: نيمه روشن در يك سينما طي سه روز نمايش بيش از 100 هزار تومان و مشت آهنين در يك سينما طي 11 روز نمايش بيش از 809 هزار تومان فروش داشته اند.
نمايش فيلم در نمايشگاه قرآن
خبرگزاري فارس نيز به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي گزارش داد: به نام پدر فيلم برگزيده بيست وچهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در قالب برنامه سينما در پرتو قرآن كريم به نمايش درمي آيد.
اين فيلم كه در اكران عمومي با استقبال مخاطبان رو به رو شد و ساعت 20 و سي دقيقه امروز در فضاي باز مصلاي تهران بر روي پرده عريض، نمايش داده مي شود. فيلم، داستان دختري را به تصوير مي كشد كه در جريان يك سفر تحقيقاتي به مناطق جنگي بر اثر انفجار يك مين دچار سانحه مي شود؛ ميني كه شايد در گذشته پدر آن را براي از بين بردن دشمن كار گذاشته است در اين موقعيت دشوار پدر و مادر سعي دارند از قطع شدن پاي دختر جلوگيري كنند.
يادآور مي شود در اين فيلم بازيگراني چون پرويز پرستويي، مهتاب نصيرپور، گلشيفته فراهاني و كامبيز ديرباز نقش آفريني مي كنند.
برنامه سينما در پرتو قرآن كريم با هماهنگي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و توسط بنياد سينمايي فارابي برگزار مي شود.

محمدرضا سرشار: تابع نظر اكثريت هستم
گروه ادب و هنر- پس از انتشار سخنان جواد محقق  درباره مسأله بازگشت محمدرضا سرشار به هيأت مديره انجمن قلم ايران، نمابري از ايشان به روزنامه ارسال شد كه در آن به تشريح مطالب گفته شده توسط محقق پرداخته شده است. عين توضيحات سرشار دراين باره به اين شرح است:
آقاي جواد محقق، يك عضو عادي انجمن قلم ايران است و مسئوليت يا اختيار قانوني ويژه اي براي اظهار نظر در اين قبيل مسائل ندارد، اما نظر ايشان به عنوان نظر شخصي يك عضو ساده، قابل احترام است. با اين حال براي تنوير افكار عمومي و اطلاع بيشتر مشاراليه بايد گفته شود:
الف) تا اين لحظه، من شخصاً درخواستي براي بازگشت به هيأت مديره انجمن نكرده ام، و بعد از اين هم نمي كنم، اما همان طور كه در مجمع عمومي، در پشت تريبون، در حضور جمع عرض كردم، تاكيد مي كنم: حال كه چهار نفر از هفت نفر عضو هيأت مديره (يعني اكثريت آن)، خواهان بازگشت اينجانب به هيأت مديره شده اند، طبيعي است كه به احترام آنان و براي خدمت به اعضاي انجمن، كه مرا با بيشترين آرا، در همين دوره، براي عضويت در هيأت مديره انتخاب كرده اند به خواست خدا، به هيأت مديره باز مي گردم.
ب) با دعوت اكثريت اعضاي هيأت مديره از اينجانب براي بازگشت، خود به خود، پيشاپيش شرط مورد نظر آقاي محقق، تحقق يافته است. لذا به خلاف ادعاي ايشان در ابتداي گفتارشان، اينجا كاري غيرقانوني، از كسي - نه من و نه ديگران- سر نزده است.
ج) با آنكه شرط تحقق چنين امري (بازگشت اينجانب به هيأت مديره)، در هيچ جاي اساسنامه انجمن، ذكر صلوات اعضاي مجمع عمومي در مجمع عمومي ذكر نشده است، اما جاي تعجب است كه ايشان صداي صلوات به آن وضوح و انبوهي را نشنيده است. با اين رو، حل اين مشكل براي ايشان، بسيار ساده است: تمام مذاكرات مجمع عمومي، طبق دستور اساسنامه، ضبط شده است، كافي است نوارها را از دوستان امضا كننده بيانيه شان بخواهند و آن قسمت را با هم گوش كنند. براي امضاكنندگان بيانيه مذكور نيز بسيار ناپسند است كه امري را كه اين گونه مضبوط و در اختيار خودشان است و نزديك به هفتاد نفر عضو هم آن را بي واسطه شنيده اند، با اين صراحت تكذيب كنند!
د) استعفاي آقاي پارسي نژاد، تنها به شرط بازگشت اينجانب صورت گرفته است (متن مكتوب آن موجود است). لذا با يك استعفاي عادي، تفاوت ماهوي دارد.

اولين كميك بوك اسلامي منتشر شد
فارس: اولين كميك بوك اسلامي با نام 99 در برخي از كشورهاي اسلامي از جمله عربستان منتشر شد. كميك بوك 99 داستان سنگ هاي اسرارآميز است. پسري در آفريقاي جنوبي سنگي درخشان مي يابد كه خاصيت شفابخشي دارد. شخصيت هاي اين كتاب همگي مسلمان هستند.
خالق شخصيت هاي اين كتاب المطوي طراح 35 ساله مسلمان است. او در اين كتاب 99 قهرمان خلق كرده كه هركدام داراي يكي از صفت هاي خداوند هستند كه چارچوب اصلي شخصيت اين قهرمانان بر اساس تعاريف دين اسلام شكل گرفته است.
المطوي كه تحصيلكرده آمريكا است، اظهار اميدواري كرد كه بتواند به زودي يك كميك بوك اسلامي ديگر خلق كند. كمپاني المطوي كه در كويت قرار دارد تاكنون كميك بوك هاي مشهوري چون مرد عنكبوتي و هالك خارق العاده را در خاورميانه به زبان عربي منتشر كرده است. بانك سرمايه گذاري بحرين اخيراً 25 ميليون دلار درآمد براي ساخت انيميشني اقتباس شده از كميك بوك 99 اختصاص داده است. المطوي كه متولد كويت است و در ايالات متحده آمريكا بزرگ شده، در سفر خود به بوستون در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اگر شما به سوپرقهرمان هايي كه امروزه در دنيا وجود دارد بنگريد خواهيد ديد كه اين سوپرقهرمان ها در دو گروه دسته بندي مي شوند؛ يك گروه آنها از آمريكا برخاسته اند و گروه ديگر سوپرقهرمان هاي ژاپني هستند.

بازيگر سينما و تئاتر ايتاليا:
شرايط كاري زنان در سينماي ايران غبطه برانگيز است
002610.jpg
گروه ادب و هنر- ايزا دانيلي بازيگر زن سينما و تئاتر ايتاليا، در جريان نشست ويژه چشم انداز سينماي كوتاه ايران كه در شهر ناپولي ايتاليا برپا گرديد، گفت: وضعيت سينماي ايران و كار زنان در آن، ايده آل و غبطه برانگيز است.
روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اعلام كرد: در ميزگرد سينماي ايران و زنان  ، اين چشم انداز كه روز گذشته و پس از نمايش فيلم مستند زنان سينماي ايران ساخته كارلو داماسكو با حضور آنتونيا شركاء (منتقد)، سودابه مجاوري (مستندساز)، ايزا دانيلي (بازيگر) و دكتر بيانكا فيليپيني(استاد دانشگاه و متخصص سينماي ايران) برگزار گرديد، سودابه مجاوري  خطاب به حضار گفت: براي هنرمندان ايراني، ميان مرد و زن تفاوتي وجود ندارد چون در كار هنري، انسان بودن شرط اول است .وي افزود: در ايران، زنان هنرمند از نقاش گرفته تا فيلمساز و بازيگر و... هنر ماندگاري را آموخته اند .ايزا دانيلي بازيگر ايتاليايي كه در كارنامه هنري اش، بازي در آثار كارگرداناني چون ايتوري اسكولا و مارگريت وان تروتا  به چشم مي خورد نيز در اين ميزگرد گفت: به نظر مي رسد كه بر خلاف تصوير رسانه ها از ايران، قدرت انتخاب و شرايط كاري زنان در سينماي ايران، ايده آل است . 

نمايشگاه
جلوه هاي مقاومت مردم لبنان
جلوه هاي مقاومت عنوان غرفه عكس هاي خبري همشهري و روزنامه السفير از تجاوز اخير رژيم صهيونيستي به لبنان است كه با حمايت مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني كشور و به دعوت ستاد برگزاري چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم از سوي روزنامه همشهري در نمايشگاه قرآن امسال برپا گرديده است.
دستمايه اصلي برپايي اين غرفه در تجليل از مقاومت اسلامي مردم لبنان و توجه به فرمايش حضرت امام راحل(ره) خطاب به سران كشورهاي اسلامي در رابطه با قدس شريف است كه فرمودند: ... آيا سران قوم نمي دانند و نديده اند كه مذاكرات سياسي با سياستمداران قدرتمند و جنايتكاران تاريخ، قدس و فلسطين و لبنان را نجات نخواهد داد و هر روز بر جنايات و ستمگري ها افزوده خواهد شد.
حضور ويژه هنرمندان كشورهاي اسلامي در كنار هنرمندان ايراني، برپايي بخش هاي جانبي دفاع مقدس و نمايشگاه عكس جلوه هاي مقاومت مردم لبنان و بخش هاي حجاب و جوان در كنار ساير بخش هاي اصلي نمايشگاه سبب گرديده تا نمايشگاه قرآن امسال نسبت به نمايشگاه هاي قبل متمايز گردد.

ديدگاه
صابر امامي و شاعران دفاع مقدس
گروه ادب و هنر- صابر امامي، شاعر دفاع مقدس گفت: شاعران دفاع مقدس به آن دركي كه بايد از دفاع مقدس رسيده  باشند، نرسيده اند. يعني به آن تجربه عاطفي نرسيده اند كه اعماق جانشان آتشي برافروزد و آنها بتوانند يك شعور بالا را منعكس كنند.
امامي با بيان اين مطلب كه شعري كه در حال حاضر به عنوان شعر دفاع مقدس سروده مي شود، با شعري كه در ايام جنگ يا حتي يكي دو سال بعد از جنگ سروده مي شد،  متفاوت است، بيان داشت: شعر اگر محصول زيستن شاعر باشد، با شعور همراه است. انسان هم بدون شعور زندگي نمي كند. وقتي هم كه كسي اسم خود را شاعر مي گذارد، قطعاً  چيزي در او هست كه در ديگران نيست. وي ادامه داد: بنابراين، شعورش از ديگران بالاتر است. حالا اگر شاعران ايران را 10نفر تشكيل دهند، دو و يا سه نفر از آنها شاعران دفاع مقدس هستند.
گاهي اوقات، در اشعار اين شاعران، شعور و حس زندگي ديده مي شود، اما راجع به دفاع مقدس نيست، چون شاعراني كه مي خواهند از دفاع مقدس حرف بزنند، به آن دركي كه بايد از دفاع مقدس رسيده باشند، نرسيده اند.
يعني به آن تجربه عاطفي نرسيده اند كه اعماق جانشان آتشي برافروزد و آنها بتوانند يك شعور بالا را منعكس كنند.

اخبار كوتاه
تقدير از برگزيدگان تئاتر مقاومت
دومين مجمع عمومي كانون نمايشنامه نويسان تئاتر مقاومت چهارشنبه 19 مهرماه ساعت 16 در سالن كوثر بنياد فرهنگي روايت برگزار مي شود. در اين جلسه، هيأت رئيسه گزارشاتي از عملكرد و برنامه هاي اجرا شده توسط اين كانون را براي اعضاء شرح خواهد داد.در پايان در ضيافت افطاري كه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار مي شود از برگزيدگان پنجمين دوره مسابقات نمايشنامه نويسي تئاتر مقاومت تقدير خواهد شد. نمايشنامه هاي برتر تئاتر مقاومت توسط هيات داوران، نغمه ثميني، عليرضا نادري و محمد يعقوبي بازخواني و انتخاب شده اند.
هفته فيلم عكس در سينما تك
نخستين هفته فيلم عكس همزمان با نمايشگاه دوسالانه عكس و ماه هنر عكاسي ايران، ششم آبان ماه در سينما تك موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود. نمايش ?? فيلم با موضوع زندگي و كارهاي عكاسان بزرگ دنيا در برنامه هفته فيلم عكس گنجانده شده است. مجتبي آقايي گفت: برنامه نمايش آثار حاضر در اين هفته فيلم براي نوبت بعدازظهر در نظر گرفته شده و امكان تكرار آن براي روز بعد براي علاقه مندان فراهم مي شود.
تئاتر نياز اساسي حوزه فرهنگ
هادي مرزبان هنرمند با سابقه حوزه هنرهاي نمايشي معتقد است: نبود برنامه ريزي مهمترين مشكل تئاتر ايران است. اكنون كه تئاتر كشور از بودجه مناسبي برخوردار شده است، نبود برنامه ريزي نبايد باعث ركود در حوزه نمايشي كشور شود. اين كارگردان تئاتر تصريح كرد: برنامه ريزي دقيق و علمي موجب مي شود كه تئاتر جزيي از زندگي مردم و نياز اساسي در حوزه فرهنگ تلقي شود.
موسيقي تفنني شده است
هوشنگ جاويد پژوهشگر موسيقي گفت: نگاه غيرجدي و تفنني به موسيقي، اين هنر را به ركود كشانده و مانع بالندگي و رشد آن شده است. وي نبود پژوهشگاه موسيقي را از مشكلات عمده فراروي اين هنر در كشور دانست و افزود: اين كمبود موجب شده كه مردم آشنايي لازم با موسيقي و موسيقيدانان كشور نداشته باشند.
۱۹ فيلم ايراني در ايتاليا
۱۹ فيلم ايراني براي نخستين بار در برنامه اي با عنوان چشم انداز سينماي كوتاه، مستند و انيميشن ايران در شهر ناپولي ايتاليا به نمايش عمومي درمي آيد. در اين چشم انداز كه با مشاركت استانداري اركولانو، شهرداري ناپل، سفارت و رايزني فرهنگي ايران در ايتاليا و مؤسسه آغاز به كار كرده است فيلم هاي ايران در قالب موضوع هايي چون انيميشن و جوانان، سينماي كوتاه داستاني و زبان و سينماي مستند روي پرده مي روند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |