سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۶ - Oct 10, 2006
تدارك ستاد ويژه براي پايان ماه مبارك رمضان
شهرداري تهران مسئول برگزاري مراسم عيد فطر
گروه شهري: امسال مراسم عيد سعيد فطر تحت مديريت واحد شهرداري تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، به همين مناسبت محمدباقر قاليباف شهردار تهران رياست ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر را عهده دار شده است.
بنا بر اين گزارش، امسال براي نخستين بار و به منظور رفاه حال نمازگزاران 8 كميته نماز، خدمات ايمني، حمل و نقل، نظارت و كنترل پروژه، پشتيباني، امنيت انتظامي، فرهنگي و هنري و اطلاع رساني تحت فرماندهي واحد قاليباف فعاليت خواهند كرد. هدف از اين اقدام صرف هزينه كمتر، انحراف كمتر از برنامه ها، هماهنگي و انسجام بيشتر و خدمات رساني بهينه تر بيش از يك ميليون نمازگزار عيد سعيد فطر اعلام شده است. اين در حالي است كه در طول سالهاي اخير ستاد نماز جمعه با همكاري ارگانهاي ذي ربط عهده دار اين مسئوليت خطير بود. عيديان قائم مقام رئيس ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر در توضيح شرح وظايف هريك از كميته هاي 8 گانه گفت: كميته خدمات ايمني وظايف مربوط به توسعه و تكميل فضاي سبز و زيباسازي مصلي،  پذيرايي از نمازگزاران، فعاليتهاي عمراني، آسفالت، لكه گيري، رفع سد معبر، آبرساني،  برق رساني، امداد و آتش نشاني را عهده دار است. وي ادامه داد: كميته حمل و نقل با هماهنگي اداره راهنمايي و رانندگي و بسيج تمام امكانات خود در اتوبوسراني و مترو، كار جابه جايي بهينه نمازگزاران را به سمت مصلي و برعكس عهده دار خواهدبود. همچنين اين كميته با هماهنگي هاي لازم 20 هزار جاي پارك براي خودروهاي سواري در سه پاركينگ واقع در ضلع شمالي مصلي و يك پاركينگ در ضلع جنوبي تدارك ديده است.
عيديان گفت: كميته پشتيباني نيز ستاد برگزاري مراسم نماز عيد سعيد فطر را از لحاظ مالي، موتوري، ارتباطات، تداركات و بي سيم پشتيباني مي كند.وي كه در يك نشست مطبوعاتي، با رسانه هاي گروهي سخن مي گفت در توضيح وظايف مربوط به كميته امنيت انتظامي مراسم نماز عيد سعيد فطر افزود: عوامل اطلاعاتي نيروي انتظامي از يك هفته قبل به منظور شناسايي و كنترل اوضاع در مصلي مستقر خواهند بود.
همچنين 7 سركلانتر از مجموع 9 سركلانتر تهران (به غير از شهرري و شميرانات) با اعزام نيروهاي ويژه از ساعت سه بامداد روز عيد فطر به سمت مصلي بحث امنيت نمازگزاران را تامين خواهند كرد. در همين راستا يكي از اقدامات در دست اجرا، جمع آوري كليه دستفروشان از اطراف و داخل مجموعه مصلي از 12 ساعت قبل از شروع مراسم نماز عيد اعلام شد.
بنا بر اين گزارش، 0051 زن و مرد از سوي انتظامات ستاد نماز جمعه مجهز به بازوبند متحد الشكل مامور به راهنمايي و پاسخگويي به سؤالات مطروحه از سوي نمازگزاران شدند.عيديان گفت: كميته فرهنگي و هنري ستاد برگزاري مراسم نماز عيد سعيد فطر كليه تبليغات محيطي سطح شهر، اطراف و داخل مصلي و صحن و جايگاه نماز را پوشش مي دهد.عيديان خبر داد: از بعدازظهر روز 29 ماه مبارك رمضان چه فردايش عيد باشد چه نباشد مراسم جشن و نورباران و تواشيح در محلات شهر و كليه فرهنگسراها و به ويژه ميدان آزادي برگزار خواهد شد.در اين مراسم براي 50 هزار نوباوه تهراني كه به سن تكليف رسيده اند در روز عيد فطر مراسم ويژه اي در ميدان آزادي برپا خواهد شد.
قائم مقام رئيس ستاد برگزاري نماز عيد سعيد فطر از بيمه حوادث نمازگزاران در روز عيد از ساعت 5/30 تا 12 ظهر سخن گفت و افزود: با تمهيدات انديشيده شده امسال هيچ گونه ازدحامي در مقابل درهاي ورود و خروج مصلي مشاهده نخواهد شد.

هشدار شهرداري به شهروندان
اراضي بالاي 1800 متر را نخريد
بيشتر اراضي بالاي 1800 متر در مناطق 1 و 2 شهرداري تهران قرار گرفته اند
002748.jpg
گروه شهري- شهرداري منطقه يك با صدور اطلاعيه اي به شهروندان هشدار داد: طبق قانون، صدور مجوز ساخت و ساز براي اراضي بالاتر از 1800 متر ممنوع است. اين شهرداري از شهروندان خواست تا از خريد اين اراضي خودداري كنند.
به گزارش خبرنگار ما پيش از اين شهرداري منطقه يك شهروندان را از خريد و فروش اراضي سوهانك، كه در ارتفاع بالاي 1800 و محدوده حريم تهران قرار گرفته اند منع كرده بود. همچنين شركت مطالعات جغرافيايي تهران نيز از تخريب اراضي مشجر حريم تهران و طبيعت كوهستان شمال شهر خبر داده و اعلام كرده بود كه اقدام به ميخ كوبي حريم تهران در ارتفاعات 1800 متر به منظور نظارت و كنترل بر ساخت و سازها خواهد كرد.
بيشتر اراضي بالاي 1800 متر در مناطق 1 و 2 شهرداري تهران قرار گرفته اند و ده سوهانك در ميان اين اراضي بيشترين ساخت و ساز را داشته است. شهردار تهران درخصوص ساخت و ساز در اين ده در مراسم اجراي طرح جهادي 137 منطقه يك گفت: آن سمت از اراضي اين ده كه خارج از محدوده است در طرح هادي قرار گرفته است و بخشي كه داخل محدوده است طبق ضوابط شهرسازي اگر در ارتفاع 1800 متر باشد در آن اجازه ساخت و ساز داده نمي شود.اما آخرين هشدار شهرداري منطقه يك در اين خصوص، تنها به اراضي سوهانك اختصاص ندارد.
در اطلاعيه روابط عمومي شهرداري منطقه يك آمده است: طبق مصوبه شماره 369 بند 12، كميسيون ماده پنج شهرداري تهران اراضي بالاي خط تراز 1800 متر داراي كاربري فضاي سبز و گردشگري بوده و صدور پروانه ساختماني در اين اراضي امكان پذير نيست.
براساس اين اطلاعيه دخل و تصرف و ساخت و ساز در اراضي واقع در ارتفاعات بالاي تراز 1800 متر سوهانك، دارآباد، شهرك قائم، امام زاده قاسم(ع)، جمال آباد، كوهستان و... غيرقانوني است و اين شهرداري ضمن جلوگيري از صدور هر نوع مجوز ساخت و ساز به صورت قاطع با متخلفان برخورد مي كند.در اين اطلاعيه آمده است تعدادي افراد واسطه گر و دلالان زمين اقدام به خريد و فروش وسيع و تفكيك خودسرانه اراضي در ارتفاعات حريم شهر تهران به خصوص ارتفاعات بالاي خط تراز 1800 متر كرده اند كه موجب گرفتاري شهرونداني شده است كه فريب دلالان را خورده و اقدام به خريد اين اراضي نموده اند.بر همين اساس به شهروندان محترم هشدار داده شده از هرگونه خريد و فروش اراضي در محدوده ذكر شده كه با اختلاف سطح به ارتفاع 1800 متر از سطح دريا به عنوان حريم شهر تهران شناخته شده خودداري و با تهيه نقشه 12000 از موقعيت پلاك مورد معامله و ارائه آن به واحد طرح تفصيلي منطقه جهت انطباق با كدهاي مشخص شده، وضعيت ملك خود را از نظر داخل يا خارج بودن از حريم مشخص نمايند و سپس اقدام به معامله كنند.

شهر نگار
ملاك نام گذاري معابر شهري
مهنوش معتمدي آذر
002745.jpg
نام گذاري معابر شهري از جمله مسائلي است كه بايد با درنظرگرفتن جوانب مختلف و ريشه هاي تاريخي، ملي، مذهبي، اجتماعي و فرهنگي و هنري جامعه و محترم شمردن باورهاي مردم انجام شود.
كميسيون نام گذاري شوراي اسلامي شهر تهران در همين راستا براي نام گذاري معابر جديد و يا تغيير نام معابر قديمي ملاك ها و معيارهايي را مد نظر قرار مي دهد كه مهمترين آنها عبارتند از:
-1 عدم تغيير نام معابر قديمي كه به نحوي گوياي هويت شهر و خاطرات و باورهاي مردم است (تغيير اسامي از اين دست مربوط به دوره هاي قبل از شورا مي باشد).
-2 عدم تغيير اسامي معابر نام گذاري شده به نام شهدا مگر در صورت تكراري بودن و جلب رضايت خانواده محترم شهيد و نام گذاري آن به نام شهيدي ديگر از همان محل.
-3 استعلام از بنياد شهيد در مورد تغيير يا نام گذاري معابر بدون نام، كه در صورت عدم سكونت خانواده شهيد در محل، اين گونه معابر به نام غيرشهيد نام گذاري مي شود.
-4نظرخواهي از وزارت امور خارجه در مورد نام گذاري معابر شهري به نام بزرگان غيرايراني.
-5 نام گذاري بزرگراه ها و معابر اصلي شهر به نام بزرگان ديني و شهيدان بزرگوار نظام مقدس جمهوري اسلامي.
-6در نام گذاري ايستگاه ها از جمله مترو به منظور هويت بخشي محلات حتي الامكان از اسامي محله مربوطه يا مكان عمومي نزديك به ايستگاه استفاده مي شود.
علاوه بر اين در نام گذاري ها موارد ديگري از جمله آسان  بودن اسامي براي آدرس دهي و مأنوس بودن آن براي مردم نيز رعايت مي شود. ولي طبعاً جلب رضايت تمام سلايق و تأمين نقطه نظرات همه شهروندان در نام گذاري ها امكان پذير نيست و بالاخره در اين بين افرادي از اين بابت ناراضي خواهند بود و همين امر باعث مي شود تا هر از گاهي موضوع نام گذاري ها مورد توجه قرار گيرد.
به هر حال چنانچه شهروندان و مردم شريف تهران پيشنهاد يا نقطه نظراتي درباره نام گذاري معابر شهري دارند مي توانند آن را براي كميسيون نام گذاري شوراي شهر ارسال كنند تا در صورت امكان در نام گذاري كوچه و خيابان و معابر شهري مورد استفاده قرار گيرد.
*عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر

نگاه
002742.jpg
مهدي كاظمي

بهسازي پياده روهاي خيابان وليعصر
اوايل دي ماه به پايان مي رسد
گروه شهري- مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران از اتمام بهسازي و مناسب سازي مسير پياده روهاي ميدان راه آهن تا تجريش و همچنين كوچه مروي و خيابان صف (سپهسالار ) ظرف 2 تا۳ ماه آينده خبر داد.
به گزارش سما حجت الله ملاصالحي - مدير عامل سازمان زيباسازي شهر تهران - با بيان اينكه در حال حاضر اين طرح ها به صورت سه شيفته در حال اجراست ، افزود: پيش بيني مي شود در صورت عدم بروز مشكل خاص ظرف 2 تا 3 ماه آينده شاهد اتمام عمليات مناسب سازي و بهسازي مسير پياده روهاي راه آهن تا تجريش به عنوان يكي از طولاني ترين و قديمي ترين خيابان هاي پايتخت باشيم. وي در خصوص مناسب سازي مسير كوچه مروي و خيابان صف ( سپهسالار ) نيز گفت: بخش قابل توجهي از كار مناسب سازي اين مسيرها شامل عمليات كف سازي و سنگفرش آن ها به اتمام رسيده و بر اساس پيش بيني ها ظرف 2 تا 3 ماه آينده نيز اين طرح پايان خواهد يافت.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، چهارشنبه نوزدهم مهرماه در مناطق 11، 1، 15 و 20 حضور خواهند داشت.
براين اساس، منظرخير حبيب اللهي در منطقه 15 اميررضا واعظي آشتياني در منطقه 20 به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.
همچنين حبيب كاشاني در منطقه 11 و نسرين سلطانخواه و حسن زياري در منطقه 1 به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد. شهروندان مناطق يادشده مي توانند براي ثبت نام با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |