سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۶ - Oct 10, 2006
اين دوازده ويژگي را به خاطر بسپاريد
كار تيمي، بهبود عملكرد
الهه شيرخدا
002586.jpg
وقتي كه از كارآيي يك سازمان سخن به ميان مي آيد، اغلب همه نگاه ها معطوف به عملكرد كارمندان و تحليل و انتقاد از فعاليت هاي آنهاست، در حالي كه كارمندان تنها مجري فرامين مديران هستند، در واقع در وهله اول كارآيي يك سازمان وابسته به تصميمات مديريت آن سازمان است و اگر كارمندان يك سازمان كار موفقي ارائه دهند، درصد قابل ملاحظه اي از آن موفقيت، مرهون درايت و سازماندهي بي نقص مديران آن مجموعه است.
به سخن ديگر، مديران به مثابه سكان داران درياي پرتلاطم محيط كار هستند و اگر آگاهانه و سنجيده عمل كنند، مي توانند با كمك افرادشان شاهكارهاي استثنايي خلق كنند و بي شك كشتي آنان هرگز به گل نخواهد نشست.
يكي از موارد حساس و پراهميت كه مديران در آن نقش كليدي دارند، ارائه كار تيمي توسط نيروهاي تحت مديريت ايشان است. قطعاً يك كار تيمي موفق، توسط كادري كارآمد كه با دقت و بررسي هاي لازم انتخاب شده اند و با حس همكاري و مسئوليت كار مي كنند، انجام مي پذيرد.
مسلماً يك تيم توانمند به جز دو ويژگي ياد شده، داراي خصوصيات ديگري نيز هست كه به شرح و بررسي گزيده اي از آنها مي پردازيم:
درك هوشمندانه وظايف
افراد يك تيم بايد درك درستي از موقعيت كاريشان در گروه داشته باشند. آنها بايد نقشي كه به عهده شان است را خوب تجزيه و تحليل كنند و با ممارست فراوان در ايفاي نقش سازماني خود خبره شوند و ريتم كاري خود را با گروه هماهنگ كنند و در صورت لزوم به صورت داوطلبانه به اعضاي تيم كمك كنند. برخورد منصفانه مديريت با افراد، تفاوت قائل نشدن بين نيروها در تقويت حس همكاري خودجوش افراد تيم بسيار موثر است.
ايجاد ارتباط ضمن حفظ احترام ديگران
ايجاد ارتباط و برخوردهاي دوستانه باعث برقراري ارتباطات دوستانه شده و در بسياري از مواقع اين ارتباطات باعث تسريع در امور و همكاري مشترك مي شود، در حالي كه برخي از افراد دخالت هاي زياد از حد و اظهارنظرهاي بي ادبانه را با صميميت اشتباه مي گيرند و تصور مي كنند براي ايجاد روابط دوستانه مجاز هستند هر سخني را بر لب بياورند. مسلماً اين افراد با ايجاد كدورت روابط مانع دركارها به وجود مي آورند. در اين صورت، مديران بايد با يادآوري حد و مرز و جايگاه افراد به آنان متذكر شوند ايجاد ارتباط و اظهارنظر تنها در حد معقول مثبت و گره گشاست.
پذيرش تيم توسط يكديگر
افراد يك تيم بايد از افرادي انتخاب شوند كه رقيب كاري يكديگر نباشند، زيرا در غير اين صورت پذيراي يكديگر نيستند و ممكن است در مواقعي عليه هم جبهه گيري كنند و هرگز خود را جزيي از يك تيم مشترك قلمداد نكنند.
همكاري دوسويه
افراد تيم بايد پيشرفت خود را در گرو پيشرفت يكايك افراد بدانند و با تكيه بر اين اصل در ارائه اطلاعات و آموزش به ديگر افراد، سخاوتمندانه و با تواضع عمل كنند و از تقويت دانش و اطلاعات همكارانشان هراسي نداشته باشند. مديران زبده با در نظر گرفتن پاداش هاي گروهي، اين باور را در افراد تيم به وجود مي آورند كه با تقويت بار دانش از مسئوليت و سختي كار كاسته شده و همه از موفقيت و پاداش بهره مند مي شوند.
هماهنگي
افراد بايد اين توانايي را در خود به وجود بياورند كه انعطاف پذير بوده و ريتم كاري خود را با ريتم مورد نياز كار هماهنگ كنند و در مواردي كه حجم كار از حد معمول بيشتر است، قدرت بالا بردن سرعت كاري خود را بدون افت دقت و تمركز داشته باشند.
شناسايي افراد
برخي از افراد عملاً تك رو هستند و كلاً از توانايي كار تيمي بي بهره اند، اگر مقرر شود اين افراد در گروه مسئوليتي داشته باشند، به احتمال زياد با ايجاد مشكلات متعدد باعث كند شدن روند كار مي شوند، در نتيجه بهتر است كارهايي به آنها ارجاع داده شود كه كمتر حضور در جمع را مي طلبد، مانند: ارتباطات تلفني، مكاتبات و بايگاني، جمع آوري آمار و اطلاعات و تهيه گزارش ها.
رعايت نظم و انضباط و زمان بندي
كليه برنامه هاي تدوين شده و همچنين كليه افراد تيم بايد از نظمي خاص در انجام وظايفشان پيروي كنند. كوچكترين بي نظمي و عدم رعايت زمان بندي، مي تواند موجب شكست كار تيمي و يا تأخير اتمام كار شود.
تعيين اولويت هاي كاري
يك تيم كاري، هر قدر هم كه توانمند و با استعداد باشند، براي دستيابي به موفقيت ناگزيرند اولويت هاي كاريشان را رعايت كنند، در غير اين صورت بي شك به بيراهه خواهند رسيد.
توجه يكسان به همه افراد تيم
وقتي افراد يك تيم كار مي كنند از حساسيت ويژه اي برخوردارند و توقع دارند رئيس تيم به همه آنها به يك اندازه توجه كند، زيرا آنها خود را يك پيكره واحد مي دانند و تصور مي كنند هر تشويق و يا پاداشي متعلق به همه آنهاست به همين جهت رئيس تيم نبايد به يك نفر توجه ويژه داشته باشد، زيرا با به دست آوردن رضايت چند تن از افراد، عدم رضايت تعداد بيشتري فراهم مي شود و افراد ناراضي، دلسرد شده و ريتم كاري شان را كند مي كنند. در واقع تنها به خاطر يك بي توجهي، بازده اكثريت افراد پايين مي آيد.
تلاش براي هدف نهايي
گاهي خستگي ناشي از مشكلات كاري و سنگيني حجم كار، باعث كمرنگ شدن انگيزه هاي كاري و كند شدن ريتم فعاليت هاي كارمندان مي شود. گاهي نيز كارمندان تصور مي كنند هر چه تلاش و كوشش مي كنند، به نتيجه مطلوبي نمي رسند و همين امر موجب نااميدي آنان مي شود. در اين شرايط رئيس تيم با تشكيل جلسات و احياي روحيه كارمندي، نيروهاي بازدارنده را به حداقل رسانده و با تحليل و مشخص كردن وضعيت كنوني و وضعيت مناسب، خط مشي موثر را به كارمندان ارائه داده و با تشريح مجدد آرمان هاي نهايي تلاش براي رسيدن به هدف غايي را تقويت مي كند و در مواردي نيز با استفاده از ابزار تشويق و پاداش، ميل تلاش را در افراد افزايش مي دهد.
ناديده نگرفتن عقايد
تيمي موفق است كه از كليه قابليت هاي افرادش بهره مند شود. گاهي اوقات روساي تيم اجازه هيچ گونه ابراز عقيده اي به كارمندان نمي دهند و عقايد و ايده هاي كارمندان را ناديده مي گيرند و تنها از كارمندان اطاعت محض مي خواهند. در اين صورت، همكاري همه جانبه افراد با تيم كاريشان بسيار ضعيف شده و خود را از تيم جدا مي دانند و در نتيجه، آن طور كه شايسته است، به وظايف خود نمي پردازند.
چگونگي برخورد با اختلافات
شايد چندان غيرطبيعي نباشد كه در مواقعي اختلافاتي در تيم به وجود بيايد، قطعاً در كارهاي جمعي به شور و مشورت گذاشتن مشكلات و اجازه اظهارنظر دادن به افراد تيم و در مواردي رأي گيري، مي تواند بهترين راه حل باشد.

اخبار
همراه با چهاردهمين
نمايشگاه بين المللي قرآن كريم
002589.jpg
نرم افزار كتابخانه ديجيتالي نور
گروه علمي فرهنگي نرم افزار كتابخانه ديجيتالي نور ، فضاي مناسبي را براي انتشار رايانه اي آثار نويسندگان، مترجمان و پژوهشگران فراهم كرده است.
اين نرم افزار طوري طراحي شده است كه مي تواند اطلاعات دريافتي را در كمترين زمان و به شكلي منسجم و در قالب چند كارتابل ارائه كند.
ارتباط منطقي ميان واژگان و متن كتب از طريق فهرست كلمات با جستجوي عبارات، ارائه امكانات فني براي انجام پژوهش هاي موضوعي در كتب، عرضه فهرست ها و نمايه هاي گوناگون براي تسهيل در امر تحقيق، دستيابي آسان و سريع به متن و فصول، از ويژگي هاي كتابخانه ديجيتالي نور اعلام شده است.
ترجمه قرآن، جزو پرفروش ترين كتاب ها
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامي در چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم گفت: امروزه در تمام كشورهاي دنيا، ترجمه قرآن به زبان هاي مختلف جزو پرفروش ترين كتاب هاست.
حجت الاسلام محمدي عراقي افزود: چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در شرايطي برگزار مي شود كه رويكرد جهاني عظيمي نسبت به قرآن وجود دارد و توجه مردم جهان به اين كتاب الهي از هر زماني بيشتر شده است.
وي با اشاره به اهانت هاي اخير به قرآن و پيامبر اكرم(ص) اظهار كرد: ما اهانت را پاسخ نمي دهيم، زيرا قرآن كتاب انسان سازي است و اگر بتوانيم زيبايي هاي قرآن را نشان دهيم، همه مردم دنيا عاشق آن مي شوند.
پيامبر، عامل آزادي انسان است
دكتر مهدي مجتبي، استاد ادبيات دانشگاه در نشست تخصصي بخش دانشگاهي چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم با عنوان پيامبر اعظم(ص) از ديدگاه مولانا  گفت: در فرهنگ اسلامي چند شخصيت داراي نگاهي خاص به پيامبر(ص) هستند و يكي از اين افراد مولانا جلال الدين بلخي ملقب به مولانا است و در حقيقت مولانا در نگاه خود پيامبر(ص) را عامل آزادي انسان معرفي كرده است.
وي با اشاره به وجود تعبيراتي از پيامبر (ص) در غزليات مولانا گفت: مولانا در اشعار خود پيامبر(ص) را الگوي متعادلي در رفتار و گفتار معرفي كرده و ايشان براي رهايي انسان از نكوهيات و سوق دادن به سمت آزادي فرستاده شده است.
رضا نباتي، كارشناس قرآن و دفتر برنامه ريزي تاليف كتب درسي با انتقاد از نظام تعليم و تربيت كشور گفت: نظام تعليم و تربيت ما دين مدار نيست و كارهاي ديني را فقط از درس قرآن توقع داريم.
وي افزود: اجحافي كه به قرآن در آموزش و پرورش شده، اين است كه اهداف تربيتي و قرآني را فقط از معلمان ديني، قرآن و پرورش مي خواهيم در صورتي كه بايد همه كارها بر محوريت و بر پايه دين استوار باشد.
نباتي با اشاره به احياي قرآن در دوره ابتدايي گفت: براي جذب دانش آموزان به كتب قرآني، منهاي نظارت و پشتيباني از سامانه آموزشي بايد دنبال احياي آموزش قرآني به طور صحيح بود كه بهترين زمان آموزش دوره ابتدايي است.
وي اضافه كرد: اگر دوره ابتدايي احيا شود، شاهد اتفاقات خوبي در آموزش و پرورش خواهيم بود.
توزيع بن كتاب و نرم افزار
به مناسبت سالروز ميلاد امام حسن مجتبي (ع)، توزيع بن حمايتي خريد كتاب و نرم افزار از ديروز به مدت يك هفته در چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم شروع شده است.
ارزش اين بن ها، ده هزار ريال است و 40 درصد تخفيف دارد و سقف خريد براي هر نفر 150 هزار ريال اعلام شده است.
اين بن ها تا 26 ماه مبارك رمضان اعتبار دارد و علاقه مندان مي توانند با ارائه تصوير مدرك  شناسايي بن هاي مذكور را دريافت كنند. ضمنا وجه بن هاي استفاده نشده در روز پاياني نمايشگاه مسترد خواهد شد.
عرضه سر رسيد قرآني
اولين سررسيد قرآني در ايران با عنوان البينات در چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم عرضه شد.
اين سررسيد شامل متن و ترجمه بيش از 900 آيه از قرآن، پرسش ها و پاسخ هاي قرآني، 12 حكايت از اعجاز قرآن، تفسير سوره لقمان، معرفي 49 سايت فعال در زمينه قرآن، زندگي نامه 50 تن از قاريان برجسته است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |