سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۶ - Oct 10, 2006
سيمانتك عليه مايكروسافت
002637.jpg
گروه علمي فرهنگي- سيمانتك(Symatec) در بيانيه اي بزرگ ترين مركز توليد نرم افزار در دنيا را به استفاده غيرقانوني از سياست هاي انحصاري براي حفظ امنيت نرم افزاري در سيستم  عامل ويندوز ويستا متهم كرد.
به گزارش همشهري، در حالي  كه مايكروسافت اتهامات سيمانتك را تكذيب كرده، كارشناسان اين مركز امنيتي ادعا مي كنند كه فعاليت هاي اخير غول نرم افزاري دنيا برخلاف قوانين به تصويب رسيده در اتحاديه اروپا بوده است. شركت هايي نظير سيمانتك، مك آفي  و Trad Micro نرم افزارهاي امنيتي را براي كاربران خانگي و حرفه اي توليد مي كنند كه اين نرم افزارها مي تواند كنترل امنيت يك كامپيوتر را به صورت كامل در اختيار كاربر قرار دهد.
اما مايكروسافت ادعا مي كند سيستم  عامل ويستا را به گونه اي تجهيز كرده كه كاربران ديگر نيازي به استفاده  از نرم افزارهاي امنيتي مكمل نخواهند داشت.

تلفن همراه، حلال همه مشكلات
002643.jpg
گروه علمي فرهنگي- همان طور كه امور به سمت جهاني شدن پيش مي رود،  تجار هم نبايد به ميز كار خود و يا حتي مناطق تحت پوشش سيستم هاي بي سيم محدود شوند. براي همين پيشگامان فناوري هاي پيشرفته، اين روزها به دنبال راه حل هايي هستند كه بتوانند كليه كارهاي تجاري را با يك دستگاه انجام دهند. يكي از اين راه حل ها قرار دادن كليه نيازها روي تلفن همراه است.
تلفن هاي 4 باندة P525 را با قابليت ارسال اي ميل و سيستم wifi و با داشتن كيبورد يك دستگاه كامل به شمار مي روند. تئوري كه در طراحي اين مدل مدنظر قرار داشته اصطلاحاً تجارت در همه جا بوده است.
دستگاهP525 با استفاده از سرويس ارسال اي ميل، اتصال بي وقفه با اي ميل را تضمين مي كند. به علاوه دفترچه تلفن، تقويم و تغييرات نرخ برابري ارزها با اتصال به اپراتور تلفن همراه و يك سرور در دسترس خواهند بود. اين دستگاه با داشتن سيستم عامل ويندوز Mobile5.0 استفاده از نرم افزارهايي مثل آفيس را مقدور مي سازد. اين ويژگي به كاربر امكان مي دهد كارهاي روزمره خود را به راحتي حتي در مسافرت هم انجام دهد. با داشتن سيستم هاي GPRS ,wifi ، دستگاه P525 به شبكه اينترنت بي سيم متصل مي شود و مي توان به اين وسيله پيام فوري فرستاد يا جستجوي اينترنتي انجام داد، حتي وقتي دستگاه از نقاط كليدي دور باشد. به اين ترتيب مي توان با نرم افزاري مثل اسكايپ، موجب كاهش هزينه تلفن در تماس هاي راه دور  شد.اما نكته جالب در اين تلفن هاي همراه ايسوس اين است كه دوربين 2 مگاپيكسلي اين دستگاه مي تواند به عنوان دستگاه خوانندة كارت هاي اعتباري نيز به كار رود! به اين صورت كه ابتدا از روي كارت عكس مي گيرد و سپس دستگاه به طور خودكار اطلاعات روي كارت را به صورت فايل Outlook درمي آورد. با اين دو گام ديگر مشكل كارت هاي اعتباري جمع آوري شده در كنفرانس ها وجلسات وجود نخواهد داشت.

اتحاديه اروپا اينتل را جريمه مي كند
002640.jpg
همشهري آنلاين- اينتل به زودي با محروميت مواجه خواهد شد. اتحاديه اروپا مدارك و شواهد كافي براي پرونده اينتل تهيه كرده است.
بنابر گزارش وال استريت ژورنال، اتحاديه اروپا مدارك و شواهد كافي براي پرونده اينتل تهيه كرده و به احتمال زياد اين شركت به زودي با محروميت مواجه خواهد شد.
بنابر اين گزارش، اينتل از سوي شركت آي ام دي متهم به اعمال نفوذ بر روي شركت هاي سازنده كامپيوترهاي خانگي و نوت بوك شده و آنها را مجبور به خريد از اينتل كرده است.
مسئولان اينتل با نفي اين ادعا بارها اظهار داشته  اند كه روابطشان با شركتهاي سازنده كامپيوتر در سلامت كامل بوده و تنها به دليل كيفيت بالا، آنها از اينتل خريد مي كنند.
طبق اعلام اين روزنامه، اين پرونده كه از 5 سال پيش گشوده شده بود، به دليل نبود مدارك كافي تاكنون مسكوت مانده، ولي با مداركي كه اتحاديه اروپا از يكي از دفاتر اينتل در اروپا به دست آورده، بسياري از مسائل روشن شده و به احتمال زياد تا پايان سال جاري اين پرونده با جريمه سنگيني براي اينتل بسته خواهد شد. در حال حاضر اين پرونده در بروكسل مراحل نهايي خود را زير نظر نيل روئس، رئيس آنتي تراست اتحاديه اروپا، طي مي كند و احتمالا با مشاهده دفاعيه نهايي اينتل، راي صادر خواهد شد.

آموزش عالي
تصويب سند راهبردي توسعه دانشگاه جامع علمي كاربردي

گروه علمي فرهنگي- سند راهبردي توسعه دانشگاه جامع علمي- كاربردي، در سي امين جلسه شوراي  مركزي دانشگاه جامع علمي كاربردي تصويب شد.در اين جلسه كه با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و 9 تن از معاونين وزراي عضو شوراي مركزي برگزار شد، دستورالعمل مالي مراكز آموزش علمي- كاربردي غير دولتي نيز به تصويب رسيد.همچنين در اين جلسه رئيس دانشگاه جامع علمي- كاربردي و دبير شوراي مركزي گزارشي از روند فعاليت هاي دانشگاه در شش ماهه نخست امسال ارائه كرد.

تفاهم نامه همكاري جهاد دانشگاهي و دانشگاه پيام نور

گروه علمي فرهنگي جهاددانشگاهي و دانشگاه پيام نور در زمينه هاي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
به گزارش همشهري، براساس اين تفاهم كه به امضاي منتظري، رئيس جهاددانشگاهي و علي احمدي، رئيس پيام نور رسيد، طرفين در زمينه برگزاري دوره هاي آموزشي فراگير، تدوين منابع درسي مورد نياز اين دانشگاه، تدوين مطالب آموزشي به صورت چند رسانه اي، انجام نيازسنجي جهت تدوين و برگزاري دوره هاي جديد دانشگاه پيام نور، ارائه دانش فني در حوزه IT و تبادل اعضاي هيأت علمي با يكديگر همكاري مي كنند. دوره زماني اين تفاهم نامه به مدت پنج ساله بوده و صرفاً در صورت توافق طرفين تمديد خواهد شد.

آغاز ثبت نام در آزمون GRE و توزيع كارنامه تافل

گروه علمي فرهنگي- ثبت نام نوبت هفتم آزمون (SOBJECT(GRE آغاز شد.به گزارش همشهري، ثبت نام در اين آزمون كه از ديروز آغاز شد تا روز چهارشنبه 26 مهر ماه جاري ادامه خواهد داشت و علاقه مندان به شركت در آن مي توانند جهت ثبت نام شخصاً به سازمان سنجش آموزش مراجعه كنند. اين آزمون يازدهم آذ رماه امسال برگزار خواهد شد.
همچنين سازمان سنجش اعلام كرد كارنامه نتايج سيزدهمين دوره آزمون زبان تافل توزيع مي شود و داوطلبان شركت كننده در اين آزمون مي توانند براي
دريافت كارنامه به سازمان سنجش و آموزش كشور مراجعه كنند.

اختصاص كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان غيربورسيه

فارس: معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اختصاص كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان غيربورسيه اي كه براي ادامه تحصيل به خارج از كشور رفته اند، خبر داد.محمود ملاباشي گفت: كمك هزينه تحصيلي به دانشجوياني تعلق مي گيرد كه به صورت آزاد براي تحصيل به خارج از كشور رفته  و در حال سپري كردن سال آخر تحصيل خود باشند، همچنين در رشته هايي تحصيل  كنند كه بسيار مورد نياز كشور باشد. وي با اشاره به اينكه رشته هاي اولويت دار و مورد نياز كشور روي سايت وزارت علوم معرفي شده اند، افزود: معاونت دانشجويي در حال بررسي است كه در صورت امكان شرط سال آخر بودن تحصيل دانشجو را به دو سال آخر تحصيل تغيير دهد.

تدوين آيين نامه نظام اهداي جوايز آموزشي

مهر: آئين نامه نظام جامع اهداي جوايز آموزشي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران با هدف ارج نهادن به خدمات آموزشي اعضاي هيأت علمي دانشگاه و ايجاد انگيزه براي فعاليت هاي آموزشي متعالي در اين افراد تدوين شد. در اين آئين نامه اعضاي هيأت علمي كه موفق به دريافت جايزه آموزشي مي شوند مي توانند از (Grat) آموزشي به معني هزينه اجراي طرح هاي تحقيقاتي و توسعه سيستم آموزشي در صورت تأييد طرح مقدماتي بهره مند شوند. جوايز آموزشي اين دانشگاه شامل تنديس ياد بود، مدال افتخار، لوح تقدير، جايزه نقدي و (Grat) گرانت آموزشي است. از جمله اين جوايز مي توان به جايزه ابن سينا ، جايزه پيشكسوتان دانشگاه ، جايزه آموزش پزشكي ، جايزه حكيم جرجاني ، جايزه برگزيده دانشجويان ، جايزه اخلاق پزشكي ، جايزه ممتاز دانشگاه و جايزه دستيار برتر در آموزش نام برد.

نگارش جديد موتور جستجوي اي۹
002634.jpg
گروه علمي فرهنگي-آمازون نگارش جديدي از موتور جستجوي اي۹ را راه اندازي كرده كه برخي از ويژگي هاي موجود در نگارش قبلي از آن حذف و بسيار ساده تر از گذشته شده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، موتور جستجوي اي۹ (www.a9.com) پيش از اين، موضوعات جستجو شده هر كاربر و نتايج جستجوهاي او را ثبت و براي استفاده كاربر در آينده نگهداري مي كرد كه اين قابليت هم اكنون از اي۹ حذف شده  است. اين موتور جستجو همچنين در گذشته تصاوير مناطق مختلف تمامي خيابانهاي ??شهر بزرگ آمريكا را به كاربران ارائه مي داد كه هم اكنون اين قابليت نيز از آن حذف شده  است. آمازون به علاوه پيش از اين يك نوار ابزار را نيز ويژه نصب روي مرورگرهاي اينترنتي عرضه مي كرد كه ارائه اين نوارابزار نيز از برنامه كاري آمازون كنار گذاشته شده است.
درو هردنر سخنگوي آمازون اعلام كرد: اين شركت در حال تغيير سياستها و اولويت هاي خود به جهتي است كه بيشترين استفاده را براي كاربران داشته باشد و كارشناسان اين شركت در حال تلاش براي بهبود كيفيت اطلاعات استخراج شده از اينترنت توسط اي۹ براي كاربران هستند. وي همچنين اعلام كرد هنوز مشخص نيست كه آمازون با برخي فن آوري هايي كه از موتور جستجوي خود حذف كرده چه خواهد كرد.
آمازون در كنار حذف برخي ويژگي هاي اي۹ ظاهر آن را نيز تغيير داده به طوري كه هم اكنون تمامي نتايج هر جستجو به جاي به نمايش در آمدن در صفحات مختلف، در يك صفحه و زير هم نمايش داده مي شوند. درحالي كه آمازون با وب سايت خريد و فروش اينترنتي خود يكي از موفق ترين شركتهاي اينترنتي محسوب مي شود، موتور جستجوي اي۹ اين شركت هيچ گاه نتوانست در مقايسه با موتورهاي جستجويي نظير گوگل و ياهو به موفقيت دست يابد.

علمي فرهنگي
كتاب هاي درسي را
ازفروشگاه هاي انتشارات مدرسه تهيه كنيد

فارس: مدير كل دفتر چاپ و توزيع كتب درسي آموزش و پرورش با بيان اينكه كتابهاي درسي به طور كامل در سايت اداره كل چاپ و توزيع كتاب هاي درسي وجود دارد و در طول سال نيز فروشگاه هاي انتشارات مدرسه به فروش كتابهاي درسي اقدام مي كنند، گفت: كتابهاي درسي را از دستفروش ها نخريد.
سيد احمد حسيني افزود: در خيابان انقلاب مقابل دانشگاه  تهران افرادي وجود دارند كه به فروش كتاب هاي درسي آن هم با قيمت بالا اقدام مي كنند.
وي اضافه كرد: اگر كسي نياز به كتاب درسي دارد حتي در صورتي كه دانش آموز نباشد مي تواند با مراجعه به فروشگاه هاي انتشارات مدرسه كتاب هاي مورد نياز خود را تهيه كند. حسيني ادامه داد: تمام كتاب هاي درسي و حتي كتاب هاي تازه تأليف در سايت اداره كل چاپ و توزيع كتابهاي درسي به آدرس www.chap.sch.ir قرار دارد. مدير كل دفتر چاپ و توزيع كتب درسي آموزش و پرورش گفت: امسال 873 عنوان كتاب درسي با شمارگان 160ميليون جلد از اول شهريور ماه سال جاري در كشور توزيع شد.

آغاز طرح اعزام دانشجويان فعال فرهنگي به خارج

ايسنا:  طرح اعزام دانشجويان فعال فرهنگي به خارج از كشور با اعزام جمعي از دانشجويان به كشور فرانسه آغاز شد.
محسن اسلامي، مديركل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين خبر گفت: اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم در راستاي تشويق و حمايت از فعالان فرهنگي دانشجويي، توافقنامه اي را با رايزنان فرهنگي ايران در خارج از كشور در كشورهاي فرانسه، آفريقاي جنوبي و تركيه تنظيم كرده كه در قالب آن دانشجويان ممتاز و فعال فرهنگي جشنواره هاي هنري، فرهنگي و قرآني به اين كشورها اعزام خواهند شد. وي افزود: در گام اول پنج نفر از دانشجويان فعال عرصه موسيقي به كشور فرانسه اعزام شده و در شهرهاي ليون و پاريس در كنار گروه هاي موسيقي اعزامي از ساير كشورهاي جهان، در هفته فرهنگهاي كشورهاي مختلف به اجراي برنامه مي پردازند.
مديركل امور فرهنگي وزارت علوم در خاتمه با اشاره به برنامه توزيع كارت هوشمند فرهنگي در ميان فعالان فرهنگي، اظهار كرد:  در اين راستا با سازمانهاي تربيت بدني، تبليغات اسلامي و ميراث فرهنگي و همچنين وزارت ارشاد تفاهمنامه هايي منعقد شده كه در حال حاضر در مرحله صدور كارت و نصب دستگاه هاي كارت خوان در مقابل اين مراكز هستيم و تا يك ماه آينده فاز اول توزيع كارتهاي فرهنگي آغاز خواهد شد.

اولين همايش تجليل از چهره هاي موفق سوادآموزي

فارس: مدير نهضت سواد آموزي آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: در نظر داريم اولين همايش تجليل از چهره هاي موفق سوادآموزي شهرستان هاي استان تهران را در هفتم دي ماه امسال برگزار كنيم.
مجتبي سعادتي افزود: چهره هاي موفق سواد آموزي به كساني گفته مي شود كه تحصيل خود را با نهضت سوادآموزي آغاز كردند و موفق به اخذ مدرك ديپلم و مدارك بالاتر شده اند.
وي از تمام كساني كه در مراكز نهضت سوادآموزي شهرستان هاي استان تهران تحصيل كردند و موفق به اخذ مدرك ديپلم و بالاتر شده اند در خواست كرد كه به دفاتر نهضت سواد آموزي در شهرستان هاي استان تهران مراجعه كرده يا با شماره تلفن 55918291 تماس بگيرند و خود را معرفي نمايند تا در همايش تجليل شركت كنند. سعادتي اظهار داشت: در تلاش هستيم كه بانك اطلاعاتي ويژه اي از دانش آموختگان نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران تهيه كنيم.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |